آرش عزيز، بنده منكر لزوم و فايده يك پردازنده خوب در دوربين نيستم، كما اين كه درMARK III كه مثال زديد و دوتا پردازنده دارد، به علت سرعت عكاسي پياپي بالا و نياز به پردازنده قويتر كاملاً منطقي بوده است. در واقع نياز به پردازنده قويتر براي تخليه سريعتر اطلاعات به بافر و از بافر به كارت بوده و طبيعي است كه با عوض شدن مدلها و به روز شدن الگوريتمها، سرعت و كيفيت پردازش كيفيت Jpeg روز به روز بهتر ميشود(شايد در مواردي، اين كيفيت بالا عكاس را تشويق به گرفتن jpeg كند كه تا حدي منطقي است) . در دوربينهاي جديد نيز پردازندهها اينقدر قوي شدهاند كه عملاً كيفيت Jpeg در آنها به RAW تنه ميزند (منهاي مزيت انكار ناپذير RAW كه 16 بيت است و بسيارويرايشپذير).
اما شايد باور اين نكته مشكل باشد كه وجود پردازنده بهتر، در كيفيت فرمت RAW تاثيري ندارد. تمام پردازشها، حتي اينترپولاسيون، در مبدل انجام ميشود.
دقيقاً متوجه مثالهايتان نميشوم، مثالهايتان براي نمايش قدرت پردازنده به طور كلي مفيدند، اما يك پردازنده خاص، خير. همچنين درمثالهاي شما موردي نيست كه بتوان به آن براي اختصاص مرحلهاي از پردازش raw به پردازشگر دوربين، استناد كرد .
همان طور كه خودتان فرموديد، فايلهاي RAW دقيقاً همان طور كه بر سنسور ثبت ميشوند در فايل ذخيره ميشوند (ربطي هم به برند دوربين ندارند)
کد:
http://www.nikondigital.org/articles/raw_file_view/raw_file_view.htm
اگر دقت كنيد، در برندهاي مهجورتر كه وقت و هزينه كمتري صرف توسعه نرمافزاري و سختافزاري پروسسورهاي خود نمودهاند، متاسفانه تفاوت در پردازش تصاوير Jpeg بسيار مشهود و ناراحت كنندهاست اما در فرمت RAW تفاوت چنداني به چشم نميخورد (تنها در رابطه با لنز و فيلتر AA و چيزي كه شايد از قلم انداخته باشم تفاوت دارند)
پس وجود يك پردازندهعالي مثل digic III در يك دوربين يك نعمت است، منتهي نه براي يك عكاس استوديو يا كسي كه همواره ناچار است RAW بگيرد.
اگرهم عنوان شد كه نام گول زنندهايست، منظور اين است كه وقتي كانون اعلام ميكند كه Digic II به Digic III تغيير پيدا كرده، كاملاً طبيعي و نرمال است. كدام سازنده دوربين است كه پردازنده خود را در مدلهاي جديد بهينه نكند و الگوريتمها را بهبود نبخشد؟ ولي مشاهده ميشود كه ازسوي كاربران اين قضيه انقلاب! قلمداد ميشود.
مقايسه SD14 نيز با 5D به علت تفاوتهاي سنسور اين دو دوربين مقايسه مناسبي نيست. چه نتيجهگيري از اين مقايسه ميتوان كرد؟
پينوشت1: در كتاب DOP2000 Digital Photography Workflow Handbook توضيحات قابل قبولي در مورد محتويات و پردازش فايل RAW موجود است.
پينوشت2: بد نيست نظر جناب روشن را نيز جويا شويم.
اما در مورد بحث اصلي تاپيك:
بنده در مورد خودم صحبت ميكنم، با توجه به اين كه با مديوم فرمت كار كردهام، فكر ميكنم اگر آن پيچيدگيها با يك بك ديجيتال همراه شود، ابتدا به ساكن، اينقدر قضيه سخت ميشود كه خود بنده احتمالاً شصت پا در چشم! از گرفتن معمولي ترين عكسها نيز درميمانم! منظور بنده اين است كه هر كسي بايد نيازها وتواناييهاي خودش را بشناسد. شايد باشند عكاساني كه با يك دوربين 35 ميليمتري فول فريم هم كارشان راه مي افتاده، اما بك ديجيتال خريدهاند، چه بسا كساني كه تنها قدرت تفكيك و توانايي هاي دوربين مديوم فرمت جوابگوي كارشان است.
اما توصيه بنده اين است كه كاملاً با احتياط به سراغ مديوم فرمت ديجيتال برويد.