جدا؟به طوری که اگه رنگ های دوربین های کانن رو در بهترین حالت هم قرار بدید واقعا نمی تونند حتی نزدیک به رنگ های پاناسونیک هم بشن!
حالا این خوبه یا بد؟
جدا؟به طوری که اگه رنگ های دوربین های کانن رو در بهترین حالت هم قرار بدید واقعا نمی تونند حتی نزدیک به رنگ های پاناسونیک هم بشن!
حالا این خوبه یا بد؟
لحنتون یه جوری نبود؟؟؟:cool:
بله
البته این از نظر بنده است!
من با S5 و G9 و SX100 و اینا زیاد کار کردم...
اما واقعا رنگ هاشون توی بالاترین حالت کنتراست و سچوره و شارپنس واقعا به پای پاناسونیک نمی رسید
این هم یکی از ضعف های دوربین های کانن هست که احتمالا به سنسور بر می گرده کا تا حدی توی 40D و 450D نسبت به D60 و D300 احساس کردم!
یعنی توی بهترین حالت های رنگی هم نیکون خیلی جلوتر بود!
احمد پیروز
Nikon D300 + MB-D10 + 16-85 VR + 70-200 VRII + Lowepro Pro Runner 300 AW + Slik PRO 400DX + Slik SH-705E
در مورد دوربینهای SLR که اصلا صحبتی ندارم چون بارها در فروم صحبت شده است که چنین اظهارنظرهایی صحیح نیست.
اما در مورد Compactها. اتفاقا من هم با دوربینهای Compact کنن و همین LX3 تجربه زیادی دارم. واقعیت این است که اگر چه پاناسونیک در LX3 پیشرفتهای خوبی داشته است اما دوربینهای کامپکت کنن واقعا در حد Compact بینقص هستند و حتی در برخی جهات، برتر از رقبا.
در مورد اشباع و کنتراست هم چنین مطلبی که فرمودید،نه دلیل برتری است و نه اصلا غیر قابل حصول.
احمد پیروز
Nikon D300 + MB-D10 + 16-85 VR + 70-200 VRII + Lowepro Pro Runner 300 AW + Slik PRO 400DX + Slik SH-705E
مساله همین است
یعنی ویرایش
یعنی چیزی که نیمی از هنر عکاسی امروز در آن خلاصه شده
یعنی قسمت غیر قابل تفکیک از هنر عکاسی دیجیتال
منتها اکثر ویرایش گران میدانند که همان عکس های بی رنگ و روحی که در کنون دیدید برای یک عکاس دیجیتال بهتر از عکس های پر رنگ و لعاب و به قول شما ( پر از اشباع و کنتراست و شارپنس ) در برند های دیگر است
فکر میکنید چرا؟
نه دیگه . قراره اینجا کمی هم تحقیق انجام بدیم
کمی هم فکر کنیم
تا نتیجه ای که بدست میاریم , همیشگی و پایدار باشه (_ حداقل در شرایط یکسان )
اما به خاطر اینکه بحث به درازا نکشه
گفتید که :
اما من به شما اطمینان میدم که قسمت اعظم این اختلاف رنگی مربوط به تفاوت سنسور ها نیست .این هم یکی از ضعف های دوربین های کانن هست که احتمالا به سنسور بر می گرده کا تا حدی توی 40D و 450D نسبت به D60 و D300 احساس کردم!
سنسور ها کارشان فقط ثبت مقدار نور دریافتی است . اونها حتی قادر به تشخیص رنگ هم نیستند . روی سنسور ها , سلول هایی تعبیه شده که هر کدام با دریافت نور , طی مدت زمان مشخصی , مثل یک کپسول پر میشن. سپس مقدار پر شدگی خودشون رو گزارش میدن
برای تشخیص رنگ , جلوی سنسور ها , فیلتر های خاصی با نحوه چیدمان جالبی قرار میدن . سپس بوسیه میانیابی سعی میکنند تصویر رو برای هر رنگ به ظور کامل بدست بیارن که اینجا مجال توضیحش نیست
ولی به هر حال بعد از اینکه اطلاعات به پردازش گر دوربین رسید , بعد از طی فرایند های خاص , نوبت به تنظیم کنتراست و مقدار رنگ و نیز شارپنس میرسه
در واقع در درون دوربین های دیجینال هم , همین دستوراتی که ما در فتوشاپ یا پینت شاپ پرو استفاده میکنیم , وجود داره . همانطوری که ما در این برنامه ها میتونیم مثلا اشباع رنگ ها رو زیاد کنیم . چنین دستوراتی روی دوربین های دیجیتال هم وجود داره
البته برخی از دوربین های دیجیتال به شما اجازه نمیدن تا مقدار این افزایش اشباع و کنتراست و شارپنس رو کنترل کنید . ولی بعضی از اونها این اجازه رو به شما خواهند داد
اما در کل در تمام دوربین ها این افزایش اشباع صورت میگیره و انفاقا این قسمت از کار , کاملا نرم افزاری است . یعنی ربطی به سنسور نداره . بلکه در نرم افزار داخلی دوربین , انجام میشه
منتها اینجا نکاتی وجود داره که توجه به اونها در برخی موارد میتونه راه گشا باشه
فرض کنید که میخواهیم از یه پارچه قرمز که دارای بافت ریزی است , عکس برداریم
و فرض که این عمل رو با دو دوربین , انجام میدیم
یکی از دوربین ها , رنگ ها رو پر رنگ میکنه و یکی از دوربین ها , عکس رو با رنگ معمولی و چه بسا کم رنگ تر تحویل ما میده
خب وقتی عکس ها گرفته شد و ما عکس رو از فاصله دورتر یا اندازه کوچک میبینیم ممکنه از عکس پر رنگ تر بیشتر خوشمون بیاد
اما کافی است که عکس رو کمی بزرگتر کنیم و به بافت ریز پارچه دقت کنیم . در بیشتر موارد در عکس پر رنگ , بافت ریز ا ز بین رفته و پارچه کاملا به صورت یک دست دیده میشه
فکر میکنید علت این امر چیه؟
بیایید از صحنه دیگه ای عکس بندازیم
یک منظره که در بالا آسمان خیلی روشن و در پائین تعدادی درخت وجود داره . اما چون آسمان خیلی روشنه , درخت ها تقریبا تاریک میافتند
باز هم توسط دو دوربین عکس برمیداریم
یکی دوربینی که کنتراست عکس رو خیلی بالا میبره و عکسی زنده به ما تحویل میده و دیگری دوربینی که عکس رو به صورت معولی و چه بسا کدر تر از صحنه معمولی تحویل میده
باز هم وقتی عکس ها رو در اندازه کوچیک میبینیم , عکس های دوربین اول به نظر زیبا تر ه . اما وقتی عکس رو بزرگتر کنیم , احتمالا خواهیم دید که در دوربین اول , درخت ها کاملا سیاه سیاه شدند اما در عکس دوم گرچه درخت ها تاریک هستند اما هنوز دارای کمی جزئیات هستند
همین آزمایش رو در مورد شارپنس هم تکرار میکنیم و میبینیم که در عکس های دوربین اول , در کنار لبه ها , حاشیه های سیاه و سفید بوجود میاد
====================
====================
اگر ما عکس رو برای ثبت لحظات خانوادگی بخوایم و هدفمون اصلا ثبت هنری یا ارئه یک چاپ بزرگ نباشه و فقط چاپ هایی با اندازه 10در 15 سانتی متر بخوایم و آشنایی زیادی با برنامه های ویرایش عکس دیجیتال ( بخوانید ظهور دیجیتال ) نداشته باشیم و کلا حال و حوصله سر و کله زدن هم نداشته باشیم , همان دوربین اول برای ما کافی است
اما اگر قراره با دوربین کاری رو برای چاپ بزرگ آماده کنیم , و قراره روی این عکس در برنامه های ویرایش عکس کار بشه و یک کار هنری تحویل بدیم به طوری که بافت و جزئیات عکس , و لبه های صاف عکس مد نظر ما باشه , اونوقت دوربین اول شما رو نا امید خواهد کرد
چرا که به علت افزایش اشباع , بافت های ریز عکس از بین رفته
به علت افزایش کنتراست بدون کنترل , جزئیات زیادی در مناطق روشن و تاریک از بین رفته
و به علت شارپنس زیاد , لبه ها از حالت طبیعی خود خارج شده
خب حالا ممکنه بپرسید که اون عکس های بی رنگ و روح به چه درد ما میخوره
جواب خیلی ساده است
ما همون عکس های بی رنگ و روح رو توسط برنامه های ویرایش عکس میتونیم به عکس های کاملا پر رنگ و لعاب تبدیل کنیم منتها
منتها در این برنامه های میتونیم از ابزارهایی استفاده کیم که :
با وجود اشباع زیاد , بافت عکس همچنان حفظ بشه
با وجود کنتراست مناسب , جزئیات مناطق تیره و روشن نه تنها حفظ بلکه بازیابی هم بشه
و با وجود بالا بردن شارپنس , در لبه ها دچار حاشیه های سیاه و سفید نشیم
چون ما در برنامه های ویرایش عکس دارای کنترل های زیادی هستیم و وقت زیادی هم برای یک عکس داریم . اما برنامه تعبیه شده در دوربین دیجیتال باید در کسری از ثانیه این کار ها رو انجام بده و کنترل های خوبی هم در این زمینه نداره
به همین دلیل کسی که میخواد یک ویرایش اصولی روی عکس انجام بده , اتفاق اون عکسی رو انتخاب میکنه که در دوربین کمتر ضربه خورده
و باز هم بر خلاف انتظار شما , توصیه میکنند که در هنگام عکاسی مقدار شارپنس و کنتراست و اشباع رو در خود دوربین روی درجه پائین و یا معولی قرار بدید تا بافت و جزئیات عکس شما آسیب نبینه . مگر اینکه بخواید عکس رو مستقیم چاپ کنید
نتیجه اینکه
روی اون عکس های کم رنگ و کم کنتراست , ویرایش بهتری میشه انجام داد
دوستان بالاخره نتیجه گیری تاپیک در مورد پاناسونیک چی شد ؟
راستی مدل SX200 موقع روشن شدن نمیشه کاری کرد که فلاش بالا نیاد ؟ اگه بخوایم تو روز عکس بگیریم که دیگه نیازی به فلاش نیست ؟
سلام
من یه تازه واردم که همین الان عضو شدم
درباره ی دوربین پاناسونیک مدل FT1 چیزه زیادی پیدا نکردم
کسی اینجا اطلااتی داره؟
اگه با
canon IXUS 990
sony W290
یا در این رده هم آشنایی دارین بهم بگین ممنون می شم.