سلام عزيزان
ميخواستم تفاوت بين "ccd" و "cmos" را بدانم.لطفا در صورت امكان منبع هم بدهيد.
متشكرم
Printable View
سلام عزيزان
ميخواستم تفاوت بين "ccd" و "cmos" را بدانم.لطفا در صورت امكان منبع هم بدهيد.
متشكرم
هم توي فروم و هم قسمت مقالات سايت و هم اولين شماره مجله عكاسي حرفه اي مطالب بسيار مفيدي در اين مورد آورده شده. كمي جستجو كنيد حتمن پيدا مي كنيد.
آریو جان مثل اینکه جونت را از سر راه اوردی. به زودی توسط کنونوفیل ها ترور خواهی شد.!!
سلام....
آریو جان منبع این نوشته کجاست؟؟؟؟؟؟بسیار جالب بسی استاده کردیم ....نویسند جابجا نوشته است
نه. واقعیت این است که با تکنولوژِی کنونی CCD ها کیفیت بالای تری نسبت به CMOS دارند. البته این مورد کاملا نسبی است و همان طور که همه می دانند، کیفیت CMOS های کنون در برابر CCD های نیکون (ببخشید سونی) کیفیت بسیار بسیار بالاتری دارند (جان من دعوا راه نیاندازید).
اما به صورت عام در تمام دوبین های cheap و موبایل ها از CMOS استفاه می شود.
باز هم تکرار می کنم که این مورد اختلاف کیفیت مطلق نیست و توسعه سنسور های CMOS هنوز خیلی جوان تر از سنسور های CCD است.
البته بنده بیشتر بر روی آنجایی تاکید داشتم که نوشته بود Cmos ها نویز بیشتری دارند. برای خودم هم سوال بود. چون تا بحال توی اکثر کتابها پارازیت یا نویز Cmos را از CCD بیشتر ذکر کرده اند.
و گرنه از نظر حساسیت به نور به دلیل داشتن ترانزیستور در کنار هر فتوسنسور Cmos ضیعف تر عمل میکند.
اما همونطور که خودتون میدونید کنون این همه سال داره برای همین چیزها وقت صرف میکنه و دوربین میسازه تا این مشکلات رو حل کنه و تا حدود خیلی زیادی حل کرده.
اما نویز ...........
منم يه مدت خيلي برام سوال بود ولي با كمي تحقيق متوجه شدم نويز ccd ها كمي بيشتر از cmos ها است
رنگ بندي ccd ها خيلي طبيعي تر هست
ولي اين پارامتر ها كلي است و در قسمت اول شامل NIKON D200 نميشه
و در قسمت دوم شامل سنسور هاي CMOS كنون نميشه
و در كل فكر ميكنم در هر دو به نحوي پردازنده مشكلات مربوط به سنسور هارو حل كرده:cool:
مطالعه ريشه اي خوبه اما به ابزاري نياز دارد که در اينجا يک دسته مباني علمي نه چندان ساده هستند
معمولا ريويو کننده ها از اين مباني بي بهره هستند و صرفا سعي ميکنند از کادر فني-تجاري يا مقالات اکثرا تجاري گرته برداري کنند، نتيجه هم اين است که با کمي آشنايي به فيزيک مساله به اشتباهات متعددي در گفتار افراد معظم در زمينه نقد تجاري دوربين در سايتهاي بين المللي پي ميبريد!
به اين دليل من توصيه نميکنم به دنبال اين جور استدلالها باشيد! به شکل جعبه سياه نگاه کنيد و در مورد خروجي کار قضاوت کنيد
فرازهاي ذکر شده در اين بحث را هم ميتوان به نوعي به چالش کشيد، در واقع انتقاد اساسي به همان نوع نگاه مطرح شده است
رنگ از نويز بحث جدايي است و چندان هم به تکنولوژي ذخيره سازي بار که تفاوت اساسي ccd و cmos است ندارد
علت استفاده تکنولوژي cmos در دوربنيهاي کوچک و ارزان يا موبايل نويز کمتر يا بيشتر CMOS نيست، قابليت پياده سازي فشرده و توليد انبوه مناسب تر است و طبيعي است با اين رويکرد پارمتر اساسي براي مصالحه طراح کيفيت يا خصوصا نويز نخواهد بود
سنسورهاي کنون معمولا به عنوان استثنا براي کيفيت سنسورهاي coms ذکر ميشوند اما در واقع دليل استفاده کنون از تکنولوژي cmos قيمت ارزان و امکان تصاحب تکنولوژي هاي از رده خارج coms بود که هنوز براي توليد حسگر تصوير مناسب بودند و در ادامه محصول مناسب با اين تکنولوژي هم پياده شد
و کليد کم نويز بودن سنسورهاي کنون بيش از آن که به ذات فيزيکي کيفيت امکان پياده سازي فتوديود در اين تکنولوژي برگرده، ناشي از نحوه حذف نويز در اين سنسور است. به همين دليل شايد اگر از سر-طراح حسگر 30d بپرسيد براي يک تلسکوپ استفاده از کدام تکنولوژي ارجحيت دارد شايد بگويد بدون شک يک ccd با خنک کننده!
آقا بابك
من يه سوال كلي دارم!
خيلي ها ميان به من ميگن كه فلان دوربين خوب نيست چون سنسور ccd داره و يا بالعكس...
براي من به عنوان عكاس شايد دانستن نقاط ضعف و قدرت، نحوه كاركرد و .... كه درون دوربين هستند مهم باشه... اما چه ربطي داره؟!
چيزي كه هميشه به عنوان جواب گفتم(كساني كه اين مساله رو اينگونه مطرح ميكنن عموما تفاوت ديافراگم و شاتر رو نميدونن!) اينه كه چي كار به سنسور دارين؟ غير از امكانات كلي دوربين(كه هزارچيز هست) خروجي تصوير رو ببينيد... و اون رو مقايسه كنيد...(منظور دوستان اين فروم نيستا! منظور فك و فاميل خودمه!)
به عنوان مثال براي من مهم نيست كه كانن يه تكنولوژي قديمي و از رده خارج رو جوري بهينه كرده كه ميتونه تصاوير زيبايي توليد كنه...
و يا نيكون سنسور سوني رو ميخره و نويزش رو چي كار ميكنه خروجي تصوير ميگيره...
براي من به عنوان عكاس اون تصويري كه از دوربين در مياد مهمه...
و گمان ميكنم فعلا با پروسس هاي بسيار قوي و رفع اشكالات هردو.... تصاوير ccd و cmos خيلي به هم شبيه شدن.
و اگر تصور كنيم يك عكاس حرفه اي بايد سليقه خودش رو هنگام پروسس اعمال كنه... ما در نهايت اصلا نخواهيم فهميد كه عكس با چه دوربيني گرفته شده.... كانون، نيكون، سوني و... چه برسه به اينكه بخواهيم بدانيم cmos بوده و يا ccd...
راستش این حرف اقای روشن بنظرم خیلی جالب اومد و در این مورد هم صدق میکنه.
یعنی مثلا اگر 8 سال پیش یه مجله ای یا یک ریویو نویس به این نتیجه میرسه که تصاویر CCD یا CMOS نسبت به اون یکی نویزی تره یا کلا بدتره ربطی نداره که الانم هم درست باشه ! که خیلی از این کتب ترجمه شده راجع به عکاسی دیجیتال در ایران متاسفانه بروز نیستند یا اینکه اصلا مربوط به آموزش اصول عکاسی یک برند خاص میباشند که مباحث ضد و نقیضی نوشته اند ( بنده هردوی این کتب رو هم از طرف نیکون هم از طرف کنون دارم).
آرش خان راستش من سوالي در فرمايش شما متوجه نشدم، اما فکر ميکنم محتوي صحبت شما همان بود که من هم قصد داشتم با بياني ديگر بيان کنم
نکته اساسي همين است:
چه به مباني علمي تصوير گري ديجيتال آشنايي داشته باشيم و چه نداشته باشيمنقل قول:
خروجي تصوير رو ببينيد...
در بقيه موارد هم سعي داشتم بگم خيلي از مسايلي که به صورت عام مباني مقايسه هريک از اين دو نوع حسگر قرار ميگيرند ميتوانند ريشه هاي فني متفاوتي داشته باشند
اما يک نکته که قصد دارم اضافه کنم، نگرش عکاسهاي خبره در مورد اين محصولات در برابر آنچه شما مقايسه کننده پيکسلي ميناميد هست
گروه اول با توجه به اينکه نور را به خوبي ميشناسند، ديد سيگنالي بسيار خوبي دارند و معمولا براي قضاوتهايشان قراين علمي خوبي ميتوان پيدا کرد چيزي که در مورد سرسپردگان به پيکسل معمولا صدق نميکند
نکته ديگر تفاوت تاريخ مصرف نظرات اين دو گروه است، گروه اول بر اصولي متکي هستند و گروه دوم بر کاتالوگهايي که ممکن است از اين نمايشگاه تا نمايشگاه ديگر به کلي تغيير کنند!
براي همين من اگر با منوي يک دوربين آشنا شده باشم و در مورد عمر باتري يا جايابي دکمه هاي آن سوالي نداشته باشم آرزو ميکنم نظر يک عکاس را در مورد عملکرد يک دوربين پيدا کنم تا آمار يک مرور کننده تجاري
به طور کلي حالا که قراره خروجي تصوير مبناي قضاوت باشه چه بهتر که از ديد کسي کمک گرفته بشه که بهتر ميبينه
بله، در تاييد فرمايشات بابك و آرش عزيز ميگويم كه چيزي كه مهم تر است End Result است، كه در اينجا تصوير مي باشد، و الا خيلي غير عاقلانه است كه كسي انتخابش را بر اساس نوع سنسور انجام دهد.
مثال هاي نقض براي حكم هاي كلي بسيارند.
اگر دل به اين قضيه بسپاريم كه CCD ها با كيفيت تر هستند، آن وقت با CMOS هاي كانون چه مي گوئيم
اگر قضيه با كيفيت تر بودن CCD را به كلي فراموش كنيم، تمام بك هاي ديجيتال كه CCD هستند را چه ميگوئيم.
تا مدتها دوربين هاي مجهز به CCD پيش بيني ميشد كه از نظاير CMOS ي خود پر مصرف تر هستند، يا اين كه كلاً تعداد عكسها كم تر خواهد بود، با عرضه D70 اين فرضيه نيز به كلي فرو ريخت.
بايد براي كيفيت ديد و قضاوت كرد.
براي مصرف باطري نيز هر دوربني با نوع حسگر و طراحي مدارهاي خود و در نظر گرفتن باطري مناسب ، تعيين كننده خواهد بود.
نمونه بسيار مضحك و خنده دار اين قضيه، در پردازنده تصوير و نامگذاري آن پيش مي آيد، Digic 8 و Venus 7 ، VxProcess 2و اين حرفها كه صنار نمي ارزند و بايد ديد end result چه تغييري ميكند.
سوالم هماني بود كه شما و اميرخان توضيح دادين....نقل قول:
سوالي در فرمايش شما متوجه نشدم،
دوست داشتم بدونم چيزي كه فكر مي*كنم... از نظر شما چقدر مبناي علمي و يا تجربي داره...
ممنون
آرش جان دقيقا همين چيزي هست كه فرموديد مهم خروجي بلاخره شركت ها درو تخته خودشونو ميدونن چهطور به هم چفت بكنن كه تو هر دو تكنولو*ي مشكلات برطرف بشه و در آخر ميمونه برسي موشكافانه خروجي دو تصوير براي انتخاب برند مناسب برنده شركتيه كه خوب تونسته درو تخته رو با هم جور كنه:cool:
مقاله ای از سایت trustedreview در مورد سنسور دوربین های دیجیتال
فکر کنم یه سوتی داده ! مگه سنسور نیکون D2x سی سی دی هست ؟
آیا کنون سنسور دوربین های کامپکت رو خودش میسازه یا اینکه از شرکت دیگه ای میخره ؟!
درست ميگيد، d2x ظاهرا cmos هست
منطق ميگه بايد جاي ديگه بسازه، اگر کسي رفرنس با برگه اي در اين مورد داره لطفا ... : )نقل قول:
کنون سنسور دوربین های کامپکت رو خودش میسازه یا اینکه از شرکت دیگه ای میخره ؟!
يه سري از سنسورهاي دوربينهاي كوچك كانون رو كه سوني ميسازه....
(سر اون جريان خرابي سنسورهاي سوني كه دوربينهاي بسيار زيادي برگشت خوردن براي تعمير... ميشد رد سنسورهاي سوني رو تقريبا در همه كمپاني ها ديد)