سلام
کاربرد گزينه هاي زير در نوع فکوس دوربين چيست؟
One Shot
Al Focus
Al Servo
اين سه گزينه در چه مواقعي به کار برده ميشوند؟
متشکرم
Printable View
سلام
کاربرد گزينه هاي زير در نوع فکوس دوربين چيست؟
One Shot
Al Focus
Al Servo
اين سه گزينه در چه مواقعي به کار برده ميشوند؟
متشکرم
one shot فقط هنگامی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید فوکوس صورت می گیرد و با پیدا شدن اولین نقطه فوکوس عمل فوکوس پایان می گیرد و شما می توانید کادر مورد نظر را انتخاب و سپس با فشردن شاتر تا انتهاعکس بگیرید.
AI Servo تا زمانی که شاتر را تا نیمه فشار دهید دوربین همیشه در حال فوکوس است. یعنی تا زمانی که دوربین یا سوژه تکان می خورد دوربین دنبال نقاطی برای فوکوس کردن می گردد (در ۹ یا ۱۱ نقطه فوکوس مگر اینکه فوکوس مرکزی را انتخاب کرده باشید که تنها در مرکز بدنبال فوکوس می گردد) . این حالت برای عکاسی از حالاتی که سوژه ها مرتب در حال حرکت هستند مناسب است. مثل یک گروه بچه که دارند مرتب میدوند و با هم بازی می کنند. در این حالت زمانی که شاتر برای گرفتن عکس تا انتها فشرده شود نور سنجی انجام می شود. این حالت کمی کند است
AI Focus چیزی بین این دو حالت است. یعنی تا زمانی که دوربین یا سوژه تکان نخورد دوربین مثل حالت اول روی جسم بصورت فوکوس فیکس می ماند و با تشخیص حرکت مجددا فوکوس جدید میکند و مثل حالت دوم عمل میکند. این حالت را خیلی ها نمی پسندند و در بیشتر شرایط نتایج غیر قابل پیش بینی میدهد. بهترین حالات فوکوس همان اولی و دومی است.
سلام
از تعداد پست ها در چنین تاپیک مهم و تخصصی واقعا متعجب شدم !!!؟
تاپیکی وجود داره که بصورت جامع به انواع تکنینک های فوکوس روی تصاویر بحث شده باشه ؟
نام این تاپیک خیلی بزرگتر از سوالی است که حدود 6 سال پیش مطرح شده و پاسخ گرفته !
هیچ تایپیکی هست که درمورد انواع ابزارهای سخت افزاری فوکوس دوربین ها داخلش نوشته شده باشه ؟ و تفاوت ها و شباهت هاشون ؟
مثلا درمورد فوکوسی که در مود Live View و یا در دوربین های بدون آینه به کمک سنسور انجام میشه ؟
یا درمورد فوکوس Contrast Detect و Phase Detect ؟
یا فوکوسی که با تابونده شدن بخشی از نور تصویر توسط آینه ی دوربین های آینه دار به ماژول های فوکوس انجام میشه ؟
یا نحوه فوکوس دوربین های حرفه ای فیلمبرداری ؟
فکر کنم به صورت جزئی بهشون اشاره هایی شده باشه ولی هیچ جا کامل همه در کنار هم با هم مقایسه نشدن،شاید هم نیازی به این کار نبوده که کسی انجامش نداده،شاید هم انجام شده و من خبر ندارم...
اگر مقاله ای یا تایپیکی میشناسین ممنون میشم معرفی کنین
لطفا اساتید راهنمایی کنن اگر در موقعیت گرفتن عکس زیر قرار داشتن برای فوکوس مناسبتر روی سر اردک (که دائم در حال شیطنت هست )از چه وضعیت و تنظیمات فوکوسی استفاده می کردن ؟ میدونم که سوالم مثل خودم خیلی مبتدیانه است ولی اینجوری خیلی بیشتر قابل استفاده است . ممنون میشم پاسخ بدین
فایل پیوست 62039
بستگی به دوربین و سرعت لنز داره اگر توان دنبال کردن دارد بله دینامیک ولی اگر نتواند باید عمق کافی ایجاد کنید(فوکال بسته ) و با سرعت از نزدیک ترین صفحه ثابت نزدیک به چشم بصورت نقطه ای برای فکوس استفاده کنید
در بد ترین شرایط از فکوس دستی با عمق بالای میدان استفاده میشود
مثلا برای صحنه های خیلی سریع عکاس ورزشی منتظر میشود تا سوژه در محدوده از قبل فکوس شده وارد شود
يك سوال
وقتي قراره از اف باز مثلا ١/٤ استفاده بشه ، چه شرايطي رو بايد رعايت كرد ! منظورم فاصله تا سوژه هست و همچنين حالت فوكوس
Sent from my iPhone using Tapatalk
درود
سئوال خیلی کلی هست ، مثلا باید اینطور بپرسید که یک لنز 35 میلیمتر با دیافراگم f/1.4 و تنظیم f/1.4 با فاصله 3 متر برای عکاسی تمام قد از یک انسان روی دوربین کراپ (کانن 1/6، نیکون 1/5) چه عمق میدانی میدهد و خروجی مناسب میدهد؟
شما برای دریافت پاسخ صحیح اول بایستی نوع بادی(فول فریم، کراپ) و لنزتون رو معرفی کنید ، سپس ژانر عکاسی و سوژه ای که میخواهید ازش عکاسی کنید مشخص بفرمایید.
لنزهای با روزنه بسیار باز یا دیافراگم 1/4 موجود تاکنون از 105 میلیمتر به پایین هستند. هرچه فاصله کانونی بیشتر میشود و فاصله تا سوژه کمتر ، با f/1.4 عمق میدان بسیار کمی خواهیم داشت و بخش بسیار کوچکی از سوژه در فوکوس خواهد بود. مثلا با لنز 85 میلیمتر روی دوربین کراپ با دیافراگم 1.4 اگر بخواهید از سر و شانه یک انسان با فاصله 2 متر عکس بگیرید و فوکوس روی یک چشم قرار بگیرد، تمامی قسمتهای دیگر صورت مثل بینی و گوش ها و بنا به پوز سوژه،چشم دیگر از فوکوس خارج خواهد بود چون عمق میدان کمتر از 2 سانتی متر است.
از طرفی در عکاسی های روی دست با شرایط بالا انجام فوکوس سخت و داشتن خروجی مناسب طاقت فرسا خواهد بود.
اما اگر با لنز 35 میلیمتر و تنظیم f/1.4 روی یک دوربین کراپ از یک سوژه انسانی بصورت تمام قد و با فاصله 5 متر بخواهید عکاسی کنید، عمق میدان حدود 70 سانتیمتر خواهید داشت که بسیار مناسب خواهد بود و بکگراند هم تا حدودی دیده میشود و با افزایش عدد دیافراگم که باعث کوچک تر شدن روزنه خواهد شد میتوانید عمق میدان بیشتری داشته باشید.
بطور کلی استفاده از عدد اولیه لنزهای با دیافراگمهای بسیار باز که همگی پرایم میباشند کمتر توسط عکاسان حرفه ای استفاده و توصیه میشود مگر در موارد خاص مثل شرایط نور کم یا حالت هنری یک عکس خاص.
در مثالهای بالا از روش فوکوس نقطه ای و روی چشم سوژه و سپس کادر بندی استفاده میشود.
طبق تجربیات خودم ، مواردی که گفته شد حتما بایستی بصورت عملی تجربه شود تا درک درستی از ارتباط اندازه دیافراگم یک لنز و فاصله تا سوژه در شرایط نوری مختلف بدست آید.
از آنجاییکه مبحث بسیار زیادی در این مورد وجود دارد تا اینجا بسنده میکنم . اگر سئوالی داشتید بفرمایید تا پاسخ بدهم.
موفق باشید
[QUOTE=Bbakhteary;461346]ممنون
كامل به جوابم رسيدم
دوربين من كراپ هست با لنز ٥٠ اف ١/٤
چرا در عكس پرتريت دو گروه عكاس وجود دارد
بعضي ها موافق از استفاده با لنز زوم هستن ولي بعضي ها وايد
مثلا يك گروه ترجيح ميدن از لنز ٣٥ استفاده كنند ولي بعضي ها ٧٠-٢٠٠
درود
دوربین شما اگر نیکون باشد با ضریب کراپ1/5 با لنز 50 میلیمتر خروجی 75 میلیمتر و اگر کانن باشد با ضریب کراپ 1/6،خروجی 80 میلیمتر میدهد.
استفاده از لنز نرمال یا پرایم با دیافراگم باز سه مزیت دارد ، اول اینکه بدلیل ورود نور بیشتر امکان عکاسی بدون فلاش و در مکانهای با نور کم را فراهم میسازد. دوم،در عکاسی ژانر پرتره ، بکگراند نرمتر و یکنواختی را همراه با بوکه های زیبا تولید میکند . سوم اینکه لنزهای پرایم معمولا از شارپنس بالاتری نسبت به لنزهای زوم برخوردارند.
تنها ایراد لنزهای پرایم در این است که برای کادر بندی بایستی خودتان عقب و جلو بروید در حالی که با استفاده از لنز زوم ، کادر بندی دلخواه با کم و زیاد کردن فاصله کانونی با رینگ زوم امکان پذیر است.
لنزهای پرایم کم حجم و سبک و نسبتا ارزان هستند و لنزهای زوم، بزگ و سنگین و گرانتر هستند. بطوریکه شما با یک لنز 35 میلیمتر که روی بادی کراپ حدود 50 میلیمتر را میدهد میتوانید در محیط شهری و پر جمعیت بدون نگرانی از توجه مردم و نیز حمل آسان به عکاسی بپردازید . اما با یک لنز 200-70 سنگین وزن و گران قیمت در چنین شرایطی اقدام به عکاسی ریسک بالایی دارد.
لنز 200-70 با دیافراگم f/2.8 از بهترین لنزهای زوم موجود برای عکاسی پرتره محسوب میشود که هم از نظر شارپنس و هم سرعت بالای عکاسی(بدلیل دیافراگم باز) و ایجاد بوکه های زیبا مورد توجه اکثر عکاسان مدلینگ، عروسی و پرتره میباشد.
توجه فرمایید که بکاربردن هر کدام از لنزهای پرایم و زوم بعد از موضوع سلیقه ای بودن به امکان مالی افراد و توجیه اقتصادی آنها برمی گردد.
مثلا اگر شما عکاس حرفه ای (بعنوان شغل) نیستید و توان مالی بالایی برای عکاسی تفریحی ندارید ، همان لنز 50 میلیمتر بسیار عالی و کارآمد است.
ولی اگر عکاسی را بعنوان شغل انجام میدهید ، هزینه بالا برای لنز زوم 200-70 توجیه دارد هرچند که لنزهای زوم ارزان قیمت 135-18 کراپ کانن و 105-18 کراپ نیکون و 105-24 فول فریم کانن و 120-24 فول فرم نیکون هم برای ژانر پرتره مناسب بوده و بسیاری از عکاسان حرفه ای در کنار لنزهای دیگر از آنها استفاده میکنند که آن هم بدلیل در اختیار داشتن نور قابل کنترل فلاشهای استودیویی است.
خوشبختانه نرم افزارهایی برای محاسبه عمق میدان و هایپر فوکال بصورت تخصصی برای گوشی های موبایل وجود دارد که با دانلود و نصب آن میتوانید پس از مشخص کردن نوع بادی و لنزتان ، محاسبه و نتیجه نهایی را مشاهده کنید .
Photo Tools یکی از برنامه هایی است که بنده بر روی گوشی خود دارم و چند سالیست استفاده میکنم.
مشكلي كه امروز متوجه شدم اين هست كه وقتي از اف پايين مثلا ١/٤ يا ٢/٨ استفاده ميكنم تصور به شدت از شارپ بودن ميوفته و مجبورم از اف بالا مثلا ٧/١ استفاده كنم
لنز من ٥٠ كانن اف ١/٤ هست
اين اتفاق به ضعيف بودن لنز من مربوطه ؟
در صورتيكه طبق برنامه اي كه به من معرفي كردين وقتي سوژه در فاصله ٣ متري هست بايد ٢٠ سانت عمق ميدان داشته باشم
Sent from my iPhone using Tapatalk