سلام
کاربرد گزينه هاي زير در نوع فکوس دوربين چيست؟
One Shot
Al Focus
Al Servo
اين سه گزينه در چه مواقعي به کار برده ميشوند؟
متشکرم
سلام
کاربرد گزينه هاي زير در نوع فکوس دوربين چيست؟
One Shot
Al Focus
Al Servo
اين سه گزينه در چه مواقعي به کار برده ميشوند؟
متشکرم
one shot فقط هنگامی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید فوکوس صورت می گیرد و با پیدا شدن اولین نقطه فوکوس عمل فوکوس پایان می گیرد و شما می توانید کادر مورد نظر را انتخاب و سپس با فشردن شاتر تا انتهاعکس بگیرید.
AI Servo تا زمانی که شاتر را تا نیمه فشار دهید دوربین همیشه در حال فوکوس است. یعنی تا زمانی که دوربین یا سوژه تکان می خورد دوربین دنبال نقاطی برای فوکوس کردن می گردد (در ۹ یا ۱۱ نقطه فوکوس مگر اینکه فوکوس مرکزی را انتخاب کرده باشید که تنها در مرکز بدنبال فوکوس می گردد) . این حالت برای عکاسی از حالاتی که سوژه ها مرتب در حال حرکت هستند مناسب است. مثل یک گروه بچه که دارند مرتب میدوند و با هم بازی می کنند. در این حالت زمانی که شاتر برای گرفتن عکس تا انتها فشرده شود نور سنجی انجام می شود. این حالت کمی کند است
AI Focus چیزی بین این دو حالت است. یعنی تا زمانی که دوربین یا سوژه تکان نخورد دوربین مثل حالت اول روی جسم بصورت فوکوس فیکس می ماند و با تشخیص حرکت مجددا فوکوس جدید میکند و مثل حالت دوم عمل میکند. این حالت را خیلی ها نمی پسندند و در بیشتر شرایط نتایج غیر قابل پیش بینی میدهد. بهترین حالات فوکوس همان اولی و دومی است.
ویرایش توسط M.R.Shahbazi : Thursday 14 February 2008 در ساعت 16:29
سلام
از تعداد پست ها در چنین تاپیک مهم و تخصصی واقعا متعجب شدم !!!؟
تاپیکی وجود داره که بصورت جامع به انواع تکنینک های فوکوس روی تصاویر بحث شده باشه ؟
نام این تاپیک خیلی بزرگتر از سوالی است که حدود 6 سال پیش مطرح شده و پاسخ گرفته !
هیچ تایپیکی هست که درمورد انواع ابزارهای سخت افزاری فوکوس دوربین ها داخلش نوشته شده باشه ؟ و تفاوت ها و شباهت هاشون ؟
مثلا درمورد فوکوسی که در مود Live View و یا در دوربین های بدون آینه به کمک سنسور انجام میشه ؟
یا درمورد فوکوس Contrast Detect و Phase Detect ؟
یا فوکوسی که با تابونده شدن بخشی از نور تصویر توسط آینه ی دوربین های آینه دار به ماژول های فوکوس انجام میشه ؟
یا نحوه فوکوس دوربین های حرفه ای فیلمبرداری ؟
فکر کنم به صورت جزئی بهشون اشاره هایی شده باشه ولی هیچ جا کامل همه در کنار هم با هم مقایسه نشدن،شاید هم نیازی به این کار نبوده که کسی انجامش نداده،شاید هم انجام شده و من خبر ندارم...
اگر مقاله ای یا تایپیکی میشناسین ممنون میشم معرفی کنین
لطفا اساتید راهنمایی کنن اگر در موقعیت گرفتن عکس زیر قرار داشتن برای فوکوس مناسبتر روی سر اردک (که دائم در حال شیطنت هست )از چه وضعیت و تنظیمات فوکوسی استفاده می کردن ؟ میدونم که سوالم مثل خودم خیلی مبتدیانه است ولی اینجوری خیلی بیشتر قابل استفاده است . ممنون میشم پاسخ بدین
0N1A1193 - Copy.JPG
بستگی به دوربین و سرعت لنز داره اگر توان دنبال کردن دارد بله دینامیک ولی اگر نتواند باید عمق کافی ایجاد کنید(فوکال بسته ) و با سرعت از نزدیک ترین صفحه ثابت نزدیک به چشم بصورت نقطه ای برای فکوس استفاده کنید
در بد ترین شرایط از فکوس دستی با عمق بالای میدان استفاده میشود
مثلا برای صحنه های خیلی سریع عکاس ورزشی منتظر میشود تا سوژه در محدوده از قبل فکوس شده وارد شود
يك سوال
وقتي قراره از اف باز مثلا ١/٤ استفاده بشه ، چه شرايطي رو بايد رعايت كرد ! منظورم فاصله تا سوژه هست و همچنين حالت فوكوس
Sent from my iPhone using Tapatalk
درود
سئوال خیلی کلی هست ، مثلا باید اینطور بپرسید که یک لنز 35 میلیمتر با دیافراگم f/1.4 و تنظیم f/1.4 با فاصله 3 متر برای عکاسی تمام قد از یک انسان روی دوربین کراپ (کانن 1/6، نیکون 1/5) چه عمق میدانی میدهد و خروجی مناسب میدهد؟
شما برای دریافت پاسخ صحیح اول بایستی نوع بادی(فول فریم، کراپ) و لنزتون رو معرفی کنید ، سپس ژانر عکاسی و سوژه ای که میخواهید ازش عکاسی کنید مشخص بفرمایید.
لنزهای با روزنه بسیار باز یا دیافراگم 1/4 موجود تاکنون از 105 میلیمتر به پایین هستند. هرچه فاصله کانونی بیشتر میشود و فاصله تا سوژه کمتر ، با f/1.4 عمق میدان بسیار کمی خواهیم داشت و بخش بسیار کوچکی از سوژه در فوکوس خواهد بود. مثلا با لنز 85 میلیمتر روی دوربین کراپ با دیافراگم 1.4 اگر بخواهید از سر و شانه یک انسان با فاصله 2 متر عکس بگیرید و فوکوس روی یک چشم قرار بگیرد، تمامی قسمتهای دیگر صورت مثل بینی و گوش ها و بنا به پوز سوژه،چشم دیگر از فوکوس خارج خواهد بود چون عمق میدان کمتر از 2 سانتی متر است.
از طرفی در عکاسی های روی دست با شرایط بالا انجام فوکوس سخت و داشتن خروجی مناسب طاقت فرسا خواهد بود.
اما اگر با لنز 35 میلیمتر و تنظیم f/1.4 روی یک دوربین کراپ از یک سوژه انسانی بصورت تمام قد و با فاصله 5 متر بخواهید عکاسی کنید، عمق میدان حدود 70 سانتیمتر خواهید داشت که بسیار مناسب خواهد بود و بکگراند هم تا حدودی دیده میشود و با افزایش عدد دیافراگم که باعث کوچک تر شدن روزنه خواهد شد میتوانید عمق میدان بیشتری داشته باشید.
بطور کلی استفاده از عدد اولیه لنزهای با دیافراگمهای بسیار باز که همگی پرایم میباشند کمتر توسط عکاسان حرفه ای استفاده و توصیه میشود مگر در موارد خاص مثل شرایط نور کم یا حالت هنری یک عکس خاص.
در مثالهای بالا از روش فوکوس نقطه ای و روی چشم سوژه و سپس کادر بندی استفاده میشود.
طبق تجربیات خودم ، مواردی که گفته شد حتما بایستی بصورت عملی تجربه شود تا درک درستی از ارتباط اندازه دیافراگم یک لنز و فاصله تا سوژه در شرایط نوری مختلف بدست آید.
از آنجاییکه مبحث بسیار زیادی در این مورد وجود دارد تا اینجا بسنده میکنم . اگر سئوالی داشتید بفرمایید تا پاسخ بدهم.
موفق باشید
ویرایش توسط Behzad43 : Thursday 30 May 2019 در ساعت 16:22 دلیل: اصلاح متن
غلامرضا فرخ نسب