پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
سلام
وحید جان منم مدتی است به این موضوع فکر می کنم .بخصوص از زمانی که 50Dو 5DMII :::love2:::به بازار امده اونم با این قیمت اولیه عالی .در اخر هم به نتایجی هم رسیدم .
وحید جان من تکلیفم برای عکاسی مشخص است .کار من عکاسی آتلیه ای است .(نیازم مشخصه )حال از شما می پرسم وقتی این دی 80 بیچاره نیاز من را برآورده میکند آیا نیاز است که دوربینم را آپگرید کنم .مثلا دی90 یا D3یاD300یا D700بخرم .
اما بحث کوچ کردن . وحید جان مطمئن باش که نیکون هم بیکار نخواهد نشست و مانند قبل برای مقابله با رقیب برگ هایی را رو خواهد کرد کما اینکه CANON هم بیکار نخواهد نشست (رقابت).واین موضوع برای کسانی که حداقل 4تا5 سالی هست که با دوربین و بازار سرو کار دارند واضح و مبرهن است .
همه می دانید که گاهی نیکون دوربین هایی خیلی خوب با قیمت خوب وارد بازار می کند که بعضی از CANONداران زود اقدام به کوچ می کنند و گاهی Canon این عمل را انجام می دهد به نظر من کوچ کردن بخاطر این موضوع کار اشتباهی است .
من دوربینم ولنز کیتش و مخلفاتش برایم 1300 اب خورد .الان 40Dکانن که از دی 80 خیلی سرتره 900تومن بدون لنز .یعنی این بدنه شده باقلوا .حال این سئوال مطرح است ایا دی40 کانن می تونه برای نیاز من کاری کنه که دی 80 نتونه انجام بده .که نتیجتا بخواهم از این برند کوچ کنم .
البته
کسانی هم هستند که کوچ منطقی خواهند داشت که این کوچ نیاز است .مثلا کسی که بعد مدتها عکاسی با نیکون متوجه شده که به عکاسی شب علاقه مند است .یا کسانی که بنا به شرایط کاری احساس نیاز به مگا پیکسل بالا می کنند .
ودیگر اینکه فکر میکنم دوربینهای جدید با امکاناتشان و قیمتهای خوبشان روی اکثر ماها که به این دوربین ها نیازی نداریم برای مدتی تاثیر خواهد گذاشت و ارزوی داشتن انها و کلی نقشه برای خرید یکی از انها را در سر خواهیم پروراند.که البته برای مدتی سرگرم خواهیم بود و این بد نیست . بعدش هم میگیم ای بابا این دوربین خودمون داره جواب نیازمو می ده الکی خودمو تو خرج نندازم .
وحید جان به نظر من کسانی که دوربینشان را آگاهانه خریدند خیلی به ندرت به فکر آپگرید و کوچ به برند دیگر خواهند افتاد .
این بندرت شامل کسانی میشود که به امکانات دوربینهای جدید بشدت احساس نیاز می کنند و در خروجی انها تاثیر مستقیم خواهد داشت .
گاهی فکر می کنم و بخودم هی می زنم که عکاسان حرفه ای و ماهر در زمان گذشته که دیجیتال و 1DMIIIو D3 نبود با چه دوربینهایی شاهکار تولید می کردند .بعدش بخودم میگم ای بابا, اگه اسد جون تو عکاس بودی با همین دی 80 هم می تونستی عکس خوب بگیری .
وهوز هم نان گندم خوب است .
موفق باشید یا حق .
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
سلام دوستان
این وسط من یه چیزی بگم.
خداوکیلی در کشور عزیزمان ، ایران ، همه کارها برعکسه!!!!! http://www.pic4ever.com/images/sheikhHessam.gif
قیمت دی 90 بهمراه لنز 105-18 در سایت آمازون : $1,239.95
و اما در ایران حدود 1600$
و حالا قیمت بدنه 50D:
قیمت بدنه دی 50 در سایت آمازون : 1,599.99$
و در ایران حدود 1400$
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
در مورد کوچ کردن بین برندها چند نگاه وجود داره:
یکی افراد حرفهای با درآمد حرفهای.
نمونه دم دستی این افراد رو میشد در المپیک امسال دید.
بر روی کاغذ و یا حتی در عمل گمان میکنم دی ۳ و سری جدید لنزهای نیکون بهترین ابزار برای عکاسی خبری باشد.
اما این بهتر بودن چقدر است؟ یعنی فاصله دی ۳ تا ۱دی مارک ۳ چقدر است؟(ضعف احتمالا کانن خلاصه میشه در کراپ ۱/۳ کانن و لنزهایی که کمتر تازه شدند و یا کمی نویز بیشتر...موارد دیگری هم هست ولی هیچ کدام خیلی برجسته نیستند.)
اگر به المپیک قبلی نگاه میکردیم حضور نیکون بسیار کمتر از ۲۵ درصد بود. ولی در این المپیک اگر بیشتر از ۵۰ درصد نبوده باشه کمتر هم نبود.
یعنی آژانسهای عکس، موسسات و خلاصه عکاسان حرفهای که چنین رویداد بزرگی رو پوشش میدهند بدون توجه به هزینهها بهترین رو میخواهند و برای داشتن بهترین هزینه هم میکنند. یقینا با بهترین ابزار بهترین عکس رو هم ثبت میکنند و بهترین پول رو هم دریافت میکنند. به شکلی که هزینه ابزار اون وسط گم خواهد شد.
نمونه دیگری از این افراد رو میتوانم در بازار عکاس خودمان نام ببرم. عکاسان مراسم عروسی
تعداد عکاسانی که بصورت حرفهای کار عروسی و پرتره میکنند کم نیست. بازار رقابتی فشردهای هم دارند. بسیاری از اونها درآمد هنگفتی هم دارند. یقینا کوچ کردن این افراد به سمت 5d II بسیار هوشمندانه خواهد بود(چه کسانی که نیکون دارند و چه کسانی که کانن ۵ دی دارند و یا چیزهای دیگر)
لازم نیست توضیح بدهم که ۵ دی مارک دو در شرایط عکاسی عروسی و پرتره کارایی بسیار مطلوبی خواهد داشت. چون تعداد بسیاری از این عکسها در آتلیه و یا در فضای آزاد در ساعات پرنور عکاسی میشه و این دوربین و لنزهاش میتوانند قابلیت خوشون رو نشان دهند.
افراد غیر حرفهای با نیاز غیر حرفهای اما ابزار باز
خوب این افراد توضیح خاصی نیاز ندارند. این افراد بسیار عزیز هستند! چون به عنوان اسپانسر کمپانیهای عکاسی عمل میکنند و باعث میشوند ابزار عکاسی پیشرفت کنه! و اینکه گاهی عکاسان بتوانند ابزار آکبند از رده خارج ایشان را بخرند.
آخرین بخش هم به نظرم فروم بازان حرفهای هستند.
مثل من که نشستن اینجا دارن حرف الکی میزنن! دوربین و لنزهاش رو هم گذاشتن روی میز و یادشون میره که داره خاک میخوره! این افراد ۶۰۲ فوجی داشته باشند و یا هسلبلاد و لایکا و ... هیچ تفاوتی در عکاسیشون بوجود نخواهد آمد. تفاوت فقط در آواتارشون بوجود خواهد آمد و چیزهایی که در فرومهای مختلف مینویسند!
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
سلام
البته يه چيزي هم بنده عرض كنم. آپگريد كردن وسايل و تجهيزات و لوازم منزل و ... كار بدي نيست. مثلا شما اتوموبيلتان را ممكن است چند سال يك بار قبل از اينكه مشكلي برايش پيش بيايد و به قول معروف قبل از اينكه به خرج بيفتد عوض كنيد. يا تلويزيونتان را قبل از اينكه خيلي مستهلك شود عوض كنيد يا كامپيوترتان را هر چند وقت يكبار آپگريد مي كنيد.
البته در مورد دوربين وضعيت كمي متفاوت است ولي باز هم آپگريد كردن اشكالي ندارد ( با تغيير برند مگر در موارد خيلي خاص مخالفم) ممكن است همين اسد عزيز اگر دوربينش را آپگريد كند افقهاي تازه اي را حتا در آتليه كشف كند يا مثلا تشويق بشود كه عكس هاي ديگري خارج از آتليه بگيرد و ....
البته در حالت كلي من هم معتقدم اگر دوربيني كار آدم را راه مي اندازد تعويض دوربين فقط به دليل پديده ي جو گيري يا چشم و هم چشمي درست نيست.
پي نوشت : باز هم با آرش عزيز خط رو خط شديم. آرش جان ما غير حرفه ايها يك مشكل ديگري هم داريم و اونهم اينه كه عكسهاي شماها رو مي بينم و هي زور مي زنيم شبيهشون رو بگيريم و چون نمي توانيم فكر مي كنيم ايراد از دوربينمان است و براي همين به فكر آپگريد و كوچ و ... مي افتيم :::big grin:::
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
جدای بحث کوچ برندی( از برندی به برند دیگر) مساله آپگرید بدنه در همان برند بوجود میاد بعضا شاهد آپگرید های غیر منطقی هستم
که حاصل از همان عامل چشم و هم چشمی یا عدم توجه به اهمیت لنز بر خروجی تصاویر است
به نظر بنده آپدیت غیر منطقی تهیه بدنه ی جدید و هزینه کردن در آن جهت است در حالی که میتوان با همان مبلغی که خرج این آپدیت میکنیم لنز یا لنزهای بهتری تهیه کنیم
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
farhad44
سلام
البته يه چيزي هم بنده عرض كنم. آپگريد كردن وسايل و تجهيزات و لوازم منزل و ... كار بدي نيست. مثلا شما اتوموبيلتان را ممكن است چند سال يك بار قبل از اينكه مشكلي برايش پيش بيايد و به قول معروف قبل از اينكه به خرج بيفتد عوض كنيد. يا تلويزيونتان را قبل از اينكه خيلي مستهلك شود عوض كنيد يا كامپيوترتان را هر چند وقت يكبار آپگريد مي كنيد.
:::big grin:::
و پست فروش 40 دی..........
واقعا آقا فرهاد کار هوشمندانه ای کردین . منم فکر میکنم تا 2 ماه دیگه 40 دی مثل نقل و نبات توی فروم آگهی فروش خواهد داشت درست مثل 400 دی که یهو همه فروختن و ارزون هم فروختن .
2 ماه با دوربین دوستان کار کردن واسه شما که در سال 4000 تا عکس میگیرین که شاید 700 تاش شایدم بیشتر هم همینجوری تست بوده به صرفه تر از ضرر 200 تومانی احتمالی هست .
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Arash
در مورد کوچ کردن بین برندها چند نگاه وجود داره:
یکی افراد حرفهای با درآمد حرفهای.
نمونه دم دستی این افراد رو میشد در المپیک امسال دید.
بر روی کاغذ و یا حتی در عمل گمان میکنم دی ۳ و سری جدید لنزهای نیکون بهترین ابزار برای عکاسی خبری باشد.
اما این بهتر بودن چقدر است؟ یعنی فاصله دی ۳ تا ۱دی مارک ۳ چقدر است؟(ضعف احتمالا کانن خلاصه میشه در کراپ ۱/۳ کانن و لنزهایی که کمتر تازه شدند و یا کمی نویز بیشتر...موارد دیگری هم هست ولی هیچ کدام خیلی برجسته نیستند.)
اگر به المپیک قبلی نگاه میکردیم حضور نیکون بسیار کمتر از ۲۵ درصد بود. ولی در این المپیک اگر بیشتر از ۵۰ درصد نبوده باشه کمتر هم نبود.
یعنی آژانسهای عکس، موسسات و خلاصه عکاسان حرفهای که چنین رویداد بزرگی رو پوشش میدهند بدون توجه به هزینهها بهترین رو میخواهند و برای داشتن بهترین هزینه هم میکنند. یقینا با بهترین ابزار بهترین عکس رو هم ثبت میکنند و بهترین پول رو هم دریافت میکنند. به شکلی که هزینه ابزار اون وسط گم خواهد شد.
نمونه دیگری از این افراد رو میتوانم در بازار عکاس خودمان نام ببرم. عکاسان مراسم عروسی
تعداد عکاسانی که بصورت حرفهای کار عروسی و پرتره میکنند کم نیست. بازار رقابتی فشردهای هم دارند. بسیاری از اونها درآمد هنگفتی هم دارند. یقینا کوچ کردن این افراد به سمت 5d II بسیار هوشمندانه خواهد بود(چه کسانی که نیکون دارند و چه کسانی که کانن ۵ دی دارند و یا چیزهای دیگر)
لازم نیست توضیح بدهم که ۵ دی مارک دو در شرایط عکاسی عروسی و پرتره کارایی بسیار مطلوبی خواهد داشت. چون تعداد بسیاری از این عکسها در آتلیه و یا در فضای آزاد در ساعات پرنور عکاسی میشه و این دوربین و لنزهاش میتوانند قابلیت خوشون رو نشان دهند.
افراد غیر حرفهای با نیاز غیر حرفهای اما ابزار باز
خوب این افراد توضیح خاصی نیاز ندارند. این افراد بسیار عزیز هستند! چون به عنوان اسپانسر کمپانیهای عکاسی عمل میکنند و باعث میشوند ابزار عکاسی پیشرفت کنه! و اینکه گاهی عکاسان بتوانند ابزار آکبند از رده خارج ایشان را بخرند.
آخرین بخش هم به نظرم فروم بازان حرفهای هستند.
مثل من که نشستن اینجا دارن حرف الکی میزنن! دوربین و لنزهاش رو هم گذاشتن روی میز و یادشون میره که داره خاک میخوره! این افراد ۶۰۲ فوجی داشته باشند و یا هسلبلاد و لایکا و ... هیچ تفاوتی در عکاسیشون بوجود نخواهد آمد. تفاوت فقط در آواتارشون بوجود خواهد آمد و چیزهایی که در فرومهای مختلف مینویسند!
در تكميل فرمايش جناب عاشوري نيا بنظرم اين دسته بندي شامل تمام خريداران لوازم الكترونيكي (بخصوص صوتي تصويري )ميشه
گروه اول : كساني كه با توجه نيازشون و كاملا" هوشمندانه خريد ميكنند
گروه دوم : كساني كه اول ميبينند بعد احساس نياز ميكنند و تواناي مالي تغير برند رو دارند .
گروه سوم : بنظرم تفاوتش با گروه دوم اينه كه از توانايي مالي كمتري برخوردارند .(البته آرش خان دو پله پايينتر ايستادند )
معمولا" به كساني كه تازه ميخوان به دنياي DSLR وارد بشن بيشتر اهميت لنز گوشزد ميشه و شايد به نسبت لنز توصيه هايي كه در مورد بدنه داده ميشه داراي اهميت كمتري باشه . ولي بنظر من تقريبا" در هر برندي ميشه حداقل چند تا لنز با كيفيت پيدا كرد در صورتي كه در مورد بدنه اينطور نيست . لذا با توجه به درجه اهميتي كه در هنگام خريد اولين DSLR براي بدنه قائل ميشويم ميتوان مطمئن بود كه در آينده گرفتار مشكلات تغيير برند نخواهيم شد .
البته اين شامل افرادي كه به هر دليلي بودجه براشون مهم نيست نميشه .
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
اغلب این آپگریدها و تغییر برندهایی که میبینیم آپگرید یا تغییر دوربین عکاسی نیست؛ بلکه اپگرید وسیله زیبا و مجهزی به نام دوربین است.
و آنچه فراموش می شود، عکاسی است و پیشرفت در آن.
و آنچه بدست میآید، وسیله دکوراسیون است.
یکی از مشکلات عصر دیجیتال همین است. یعنی آنقدر حواس کاربران، پرت تجهیزات است که دیگر وقت و حوصلهای برای اصل قضیه نمی ماند.
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
یکی از مشکلات عصر دیجیتال همین است. یعنی آنقدر حواس کاربران، پرت تجهیزات است که دیگر وقت و حوصلهای برای اصل قضیه نمی ماند.
سلام
جناب دکتر کاملاً با شما موافقم
فکر میکنم اگر کمپانیهای تولید دوربین اعلام میکردند که تا چند سال دیگر هیچ دوربین جدیدی تولید نخواهد شد ، فعالیتها و بحث ها بیشتر به سمت عکاسی هدایت میشد.
در حال حاضر هم در سایت عکاسی و هم در دیگر سایتها (داخل و خارج) بیشتر به دوربینها و مقایسه آنها و در بعضی موارد آموزش استفاده از دوربین پرداخته می شود و بسیار نادر هستند مطالبی راجع به تکنیکهای عکاسی از سوژه های مختلف.
پاسخ: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Tooraj
سلام
جناب دکتر کاملاً با شما موافقم
فکر میکنم اگر کمپانیهای تولید دوربین اعلام میکردند که تا چند سال دیگر هیچ دوربین جدیدی تولید نخواهد شد ، فعالیتها و بحث ها بیشتر به سمت عکاسی هدایت میشد.
در حال حاضر هم در سایت عکاسی و هم در دیگر سایتها (داخل و خارج) بیشتر به دوربینها و مقایسه آنها و در بعضی موارد آموزش استفاده از دوربین پرداخته می شود و بسیار نادر هستند مطالبی راجع به تکنیکهای عکاسی از سوژه های مختلف.
هی ... کجایی دنیای نگاتیو
اون موقع که برای هر شات و دور نریختن پول عکاس باید کلی مطالعه و تحقیق میکرد و بهترین شات میزد