این لنز پنکک کنن هم امروز معرفی شد.
این لنز قابل استفاده بر روی دوربین های فول فریم و کراپدار کنن هست و موتور فوکوس آن برای استفاده در حالت فیلمبرداری بهینه شده است.
Printable View
این لنز پنکک کنن هم امروز معرفی شد.
این لنز قابل استفاده بر روی دوربین های فول فریم و کراپدار کنن هست و موتور فوکوس آن برای استفاده در حالت فیلمبرداری بهینه شده است.
امیدوارم جای مناسبی سوالم رو پرسیده باشم،
اگر این لنز رو رو بدنه کراپدار استفاده کنیم ، واید ما از 64 میلیمتری شروع میشه؟
یعنی به هیچ وجه این 64 م.م دیگه کمتر یا بیشتر نمیشه؟
این سوالات مبتدیانه من به خاطر این هست که اصلا از لنزهای فیکس اطلاعاتی ندارم،ممنون میشم موضوع برام روشن بشه.
خیلی به اپتیک این پنکیک ها خوش بین نیستم!(احتمالا اثرات لنز 16 مم خودمه!) ولی با دیدن این لنز کورسویی از امید در دلم روشن شد که شاید کنون هم بدون آینه ای با قابلیت تعویض لنز معرفی کنه همچون نکس های سونی با سنسور کراپ 1.6 ...چه شود!
این لنز یک پرایم پنکیکی است.
لنزهای پرایم کیفیت اپتیک بهتری نسبت به زوم لنزها دارند و لنزهای پنکیک خیلی جمع جور هستند.
البته شاید بشه گفت در عکاسی عمومی میشه ازش استفاده کرد. اما عمومی خیلی واژه کلی ای است.
اما برای عکاسی خانوادگی معمولاً لنز واید کاربرد داره
بزرگترین حسن این لنز هم ابعاد اونه که دوربین شما رو جمع و جورتر و قابل حمل تر میکنه. در نتیجه فکر کنم بهترین مشتری های این لنر سری XXXXD و XXXD باشند. هرچند با توجه به EF بودن لنز XD هم میتونه مشتریش باشه. اما نه به خاطر اندازش!!!
خیلی وقته منتظر چنین لنزی هستم و با آمدن ایشون یکی خواهم گرفت. فقط میتونم بگم یکی از بهترین ها برای عکاسی خیابانی است! حتی پرتره!قیمتش هم اگر 200 دلار باشه که واقعا عالیه
استفاده از موتور فوکوس خطی (STM) هم در این لنز جدید کنون نوید چنین اتفاقی رو میده. چون این موتورها معمولا در لنز دوربینهای بدون آینه استفاده میشود.
نقل قول:
DPReview: Canon has announced two lenses which both use linear stepper motors for autofocus, and which therefore gain an 'STM' designation. This type of motor is commonly used in lenses for mirrorless cameras as it offers fast, silent focusing during video recording, and is especially well-suited to working with contrast detection AF
مقایسه MTF chart این لنز با 50 میلیمتری های کنون:
در مرکز تصویر بسیار شارپ است و تا حدودی تا گوشه ها ادامه پیدا کرده است. به هر حال از هر دو 50 میلیمتری بهتر عمل کرده است.
عملکرد دو لنز دیگر در 2.8 چگونه است؟!نقل قول:
البته این نکته رو هم باید اضافه کرد که این نمودار ها در باز ترین دیافراگم هستند. یعنی شارپنس این لنز در دیافراگم ۲.۸ از شارپنس دو لنز دیگه در باز ترین دیافراگمشون بیشتره.
نتونستم نمودار MTF دو لنز دیگه در دیافراگم ۲.۸ رو پیدا کنم اما از روی تست های موجود بر روی اینترنت میشه فهمید که شارپنس هر دو لنز دیگه در دیافراگم ۲.۸ به گونه چشم گیری نسبت به دیافراگم بازشون افزایش پیدا می کنه. به احتمال قریب به یقین از شارپنس این لنز جدید هم بهتر خواهد بود. اما مزیت این لنز رو در جای دیگه ای باید جستجو کرد (بماند که مقایسه لنز ۴۰ و ۵۰ میلیمتری خیلی نمی تونه معتبر باشه) . فوکوس بی صدا و حجم و وزن کم یک در کنار قیمت مناسب, مزایای اصلی این لنز هستند. وگرنه از لحاظ شارپنس فکر نمی کنم لنز های قدیمی پایین تر از این لنز جدید باشن.
در خصوص لنز 50 f/1.8 می توان گفت که اگرچه بهترین عملکرد این لنز در دیافراگم 5.6 است ولی رزولوشن در دیافراگم 2.8 به خصوص در کناره ها بسیار بسیار بهتر از 1.8 است.
Canon Lens: Primes - Canon EF 50mm f/1.8 II (Tested) - SLRgear.com!
جناب چگینی عزیز چطور به این نتیچه رسیدید؟ مقایسه دو تست با نمودار های مختلف کمی غیر دقیق هست.
اتفاقا اگر بشه از این تست SLRgear نتیجه ای گرفت بیشتر در خلاف استنباط شماست. چون از همین سایت معلوم هست که شما وقتی دیافراگم لنز رو تا f/2.8 ببندید شارپنس این لنز به میزان بسیار بسیار زیادی افزایش پیدا میکنه. تقریبا از یک شارپنس پایین به شارپنس بسیار عالی میرسه. در حالی که اگر نمودار MTF رو در دیافراگم های باز این دو لنز ببینید خواهید دید که تفاوت شارپنس اونقدر ها هم زیاد نیست.
به نظرم هر گونه مقایسه شارپنس در دیافراگم های یکسان, در حال حاضر بیشتر حدس و گمان هست و تقریبا بی ارزش. باید منتظر تست های دقیق باشیم.
مشکی رنگها بله، ولی منحنی های آبی رنگ مربوط به دیافراگم f/8 هست. بنابراین مقایسه منحنی های آبی رنگ چارت MTF برای لنز های مختلف می تواند منطقی باشد.
با دیدن این مقایسه کلی امیدوار شدم!
Canon EF 40mm f/2.8 STM Pancake Lens Image Quality
ببینیم کنون یک بدون آینه کراپ 1.6 هم معرفی میکنه رو سفیدمون کنه!
چند نکته ی جالب در مقایسه ی این لنز با 50mm f/1.8 II :
- وزن هر دو مساوی است: 130gr
- سایز فیلتر هر دو مساوی است: 52mm
- مینیمم فاصله فوکوس این لنز 30 سانتی متر است ولی لنز 50میلیمتری، 45 سانتی متر است.
- تعداد پره های دیافراگم این لنز 7 عدد(و دایره ای) است در مقابل 5 عدد که مربوط به 50mm f/1.8 است.
نمونه های فتوزون رو گرفتم.بر روی فول فریم نتایج خیلی خوبند.حتی روی اف 2.8 هم شارپه و قابل استفاده.با این اندازه و قیمت اصلا ضرر نداره یکیشو توی کیفیمون داشته باشیم:;)
مثل اینکه باید با دوستان بندری یک تماسی بگیرم ...:;)
ببخشید من یک مقدار تنبلم تو جستجو. این STM به چه معنیه؟
سلام امير خان.من چند جا ديدم كه نوشته بود STM مخفف Stepping Motor هست. مثلا اينجا:
Canon EF-S 18-135mm lens - Wikipedia, the free encyclopedia
اما تو خود سايت كنون نديدم.
ممنونم مجید جان
ظاهرا از 650D به بعد این سیستم رو کنون معرفی کرده. پس منتظر 7DMKII میشیم:::whistling:::
The "STM" stands for "Stepping Motor", a new autofocus technology claimed by Canon "to smoothly and silently focus" and "achieve continuous AF while recording video" when used with the 650D (and presumably future Canon bodies).
این هم نمونه هایی که dpreview از این لنز منتشر کرده:
http://www.dpreview.com/news/2012/06...amples-gallery
البته سوء برداشت پیش نیاد واسه برخی دوستان. STM از مشخصات لنزه نه دوربین.
الان کنون دو لنز دارای موتور فوکوس STM معرفی کرده، یکی 18-135 ورژن دو و دیگری 40 F2.8 که از نوع پنکیک است.
ساخت 40f2.8 نوید تولید دوربینهای SLT رو میده. چون این نوع موتورها در لنز دوربینهای SLT استفاده میشن
پس باید بیشتر منتظر یک SLT از کنون باشیم تا 7DMKII
چرا SLT ؟! اصلا کنون چه نیازی به این رده از دوربینها داره؟! فعلا فقط سونی این دوربینها رو تولید میکنه که به نظر میاد اصلا از خیر اس ال آر ها گذشته.اگر منظورتون بدون آینه اس که باید بگم اونها اس ال تی نیستن.اس ال تی ها هم آینه دارند ولی نیمه شفاف بدنه های مثل آ55 آ77 آ57 و...
1 سوال برام پیش اومده دوستان راهنمایی کنن
این لنز های موتور STM برروی دوربین های قدیمی تر از 650d هم جواب میده یا حتما باید سنسور هیبریدی باشه.اخه میگفتن این لنز ها مناسب فیلم برداری و فوکوس ممتد هستن:حالا با داشن این لنز روی مثلا 60دی قابلیت فوکوس ممتد رو پیدا می کنه یا فقط فوکوس سریع تر میشه؟(خیلی محسوس هست؟)
قابلیت دیگه ای هم داره که بخریمش؟
سلام
این لنز ها بر روی آن دوربین ها قابلیت نصب را دارد ولی تحت هیچ شرایطی فوکوس ممتد در فیلمبرداری را نخواهد داد.
فوکوس ممتد در فیلمبرداری قابلیت دوربین است.
زمانی که این لنز بر روی دوربین های قدیمی نصب شود STM موتور فوکوس می شود همین.
در کل موتور STM از موتور USM هم ضعیف تر است
اشکال در فکوس اتوماتیک این لنز در سری اول تولید June 2012 تایید شده.
اگر زمانی که لنز به بدنه متصل است فشاری به آن وارد شود مثلا در کیف در حال حمل باشد، این اشکال پیش می آید و برای رفعش باید لنز یکبار باز و بسته شود یا بدنه خاموش شده و باطری یکبار خارج شود.
و اینکه گفته شده firmware رفع این خطا آماده ارائه در آخر ماه میلادی جاری (آگوست) می باشد.
الآن این مشکل برطرف شده؟
بعله. اینجا رو بخونید..
ورژن های 1.1.0 این مشکل رو داشتن ..
باید به روشی که در آدرس بالا هم لینک داده و هم مختصرا توضیح داده عمل کرد و به 1.2.0 آپدیت کرد.
کانن هم این نوید رو داده که لنزهای سری جدید با همین ورژن جدید ارائه میشن..
این لنز برای فیلم برداری مصاحبه (صحنه ثابت) به نظرتون خوبه؟ برای دوربین های کراپدار (7 دی + 600 دی)؟
آیا کوچک بودنش اگر لازم به فوکوس دستی در زمان فیلم برداری بشویم اذیت کننده نیست؟
توی ایران وارد شده؟ کسی از دوستان دارد؟
سلام محسن خان ..نقل قول:
توی ایران وارد شده؟ کسی از دوستان دارد؟
پستت رو خوندم و نتونستم ازش رد بشم ..
حقیقت امر ؛
حدود ۲۰ روزی هست که این لنز به دستم رسیده. یکی از دوستان از آمریکا زحمت آوردنش رو کشید.
تو حراج سال نو میلادی، به قیمت ۱۵۰ دلار خریدم.
جاتون خالی، یه ماهی استانبول بودم و حسابی این لنز رو به کار گرفتم. هم عکسبرداری .. هم فیلم برداری ..
همونطور که از Review های این لنز بر میاد، لنز خیلی خوبیه. فوکوس اتومات سریع و دقیقی داره .. از لحاظ اپتیک هم می تونم بگم جزو بهترین هاست.. ( با 100 L مقایسه کردم )
دوربین بنده 7D هست.نقل قول:
این لنز برای فیلم برداری مصاحبه (صحنه ثابت) به نظرتون خوبه؟ برای دوربین های کراپدار (7 دی + 600 دی)؟
آیا کوچک بودنش اگر لازم به فوکوس دستی در زمان فیلم برداری بشویم اذیت کننده نیست؟
سیستم فوکوس این لنز ، شبیه هیچ لنز دیگری نیست. من با لنز های ۱۵-۸۵ و ۱۰۰ ال که جزو لنزهایی با سیستم فوکوس سریع و دقیق هستند کار کردم. این لنز، بر عکس جثه کوچیکش، واقعا محشره. تو نور کم، هم دقت داشت و هم سرعت قابل ملاحظه ..
خیلی سایتها نوشته بودن که این لنز اصلا خوش دست نیست؛ ولی می تونم بگم که واقعا باهاش راحت بودم. بیشتر فیلم هایی که می گرفتم روی دست بود. نسبت به یه لنز شبیه ۱۵-۸۵ ، فیلم برداری خیلی راحت تر بود. رینگ فوکوسش در بهترین نقطه ممکن قرار داره و خیلی روان و خوش دسته.
باید برای یک بار هم که شده از نزدیک، این لنز رو لمس کنید و رینگ فوکوسش رو بچرخونین.. به قول معروف ، "شنیدن کی بود مانند دیدن" ..
در طول سفر یک ماهه ام به جز ۱۰ روز اول ،سه لنز ۱۰۰ ال ، ۱۵-۸۵ و این لنز ۴۰ میلی متر رو به همراه داشتم. از روزی که ۴۰ م م به دستم رسید، دیگه هیچ کدوم از لنز های دیگه رو، رو دوربین نبستم. تو گردش های خیابونی، عکس برداری داخل موزه ها و مساجد و بازارها، عکاسی تو شب و کافه ها، همیشه پای ثابت تجهیزات بود.
طی یکی دو روز آینده هم، نمونه عکس ها با کراپ صد در صدشون رو تو این تاپیک میذارم.
تا اون موقع ..
تو پروفایل 500px ام، ۶-۵ تا نمونه اول رو با همین لنز گرفتم. خوشحال میشم ببینیدشون و نظر بدین ..
موفق باشید ..
البته 100ال لنز بسیار کندی است که عجیب هم نیست.خاصیت لنزهای ماکروست.اما اگر از 85-15 سریعتر باشه خوبه.اون هم در زمان فیلمبرداری که اصولا فوکوس کند میشه...
بسیار متشکرم.
راستش بنده علارغم اینکه خیلی ها در زمان فیلم برداری از عمق میدان بسیار کمی که مثلا میشود در این نوع تصویر برداری داشته باشیم ، موافق این امر نیستم. (مگر به جایش که احتیاج باشد.)
این لنز برای بنده روی دوربین های کراپداری که داریم معادل یک لنز نرمال کار می کند.
راستش نمی خواهم خیلی خرج بکنم! آن هم توی این گرونی!
توی فکر خرید این لنز و یا 50 میلی متر اف 1.8 هستم.
اما اون رو در نور کم خیلی ازش بد شنیدم. و در مقایسه هایی که در نت چک کردم این به نظرم بهتر آمد.
البته یه گزینه لنز های دوربین های فیلمی رو هم دارم. rikenon 55mm f1.4 که آنچنان دلم رو برد وقتی باهاش کارکردم که اون هم خیلی خوشم میاید.
اما چون فوکوس اتومات ندارد خیلی به صرفه نیست. (به خصوص کاراییش در زمان عکاسی.)
توی ایران جایی برای خریدش وجود ندارد؟
(البته شیراز مغازه هایی هستند که از خارج میارند و.... اما برای قیمت های کم بعید می دانم این کار را بکنند.)
به این جدول دقت کنید :
فاصله کانونی f-stop فاصله فوکوس عمق میدان 40mm 2.8 3m 60cm 50mm 1.8 3m 24cm 50mm 2.8 3m 38cm
البته شاید مقایسه درستی نباشد. چرا که برای داشتن کادر یکسان، بایستی با لنز ۵۰ میلی متر فاصله بیشتری از سوژه گرفت ولی اختلاف کمتر از نیم متر خواهد بود.
بنابراین این ترس را نداشته باشید که عمق میدان کم باشد و مسئله ساز شود. آن هم برای مصاحبه ای که همه چیز ثابت یا بدون حرکت می باشند.
به هر حال اگر نور کافی در محیط داشته باشید، قطعا می توانید دیافراگم را بسته تر نمایید تا از عمق میدان بیشتری برخوردار شوید. اما کم بودن عمق میدان بر زیبایی فیلم تاثیر دارد و آن را چشم گیر تر می نماید.
در مقایسه با دو انتخاب دیگری که نام بردید؛ به نظر بنده ۴۰ میلی متر یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار دارد. فوکوس نسبتا سریعتر و بی صدا تر و Sharpness بالاتر این لنز و از همه مهم تر، اندازه و جرم این لنز وسوسه کننده است.
در مورد وضعیت موجود بودن لنز در بازار، بنده اطلاعی ندارم. قطعا فروشندگانی هستند که از شرایط تخفیف سال نو استفاده کرده اند و این لنز ها را با ۲۵ درصد تخفیف، خریداری کرده اند. بعید است که در تهران موجود نباشد. از دوستان دیگر در بخش استعلام قیمت جویای آن شوید.
سلام
به لطف فرساد توسط يكي از دوستانش يك عدد از اين لنز از آمريكا با قيمت ١٥٠$ خريداري شد و ديروز به دستم رسيد.
توي تستها اپتيك لنز خيلي خوب بود ولي توي چندتا عكسي كه باهاش گرفتم توي بازترين ديافراگم هم شارپنس بالايي مخصوصا در مركز تصوير داشت.
حركت نرم فكوس و MFD 30cm موارد ديگري بود كه در اين لنز بسيار كوچك و سبك توجهم را جلب كرد.
انگيزه هاي اصلي براي خريد هم استفاده براي تصوير برداري،عكاسي شب و داشتن يك لنز سبك و كوچك براي زماني بود كه قرار نيست همه تجهيزات حمل شود.
بعد از استفاده بيشتر تجربيات ديگر را هم با دوستان به اشتراك خواهم گذاشت.
مبارك باشد
من اين لنز را چند ماهي هست كه دارم...تركيب آن با 6 دي و يا مارك 3 بسيار جالب و دوست داشتني است...احساس سبكي و كوچكي كه دارد حس يك دوربين كامپكت را داريد در عين حال كه فول فريم در دست گرفته ايد.در تائيد فرمايش شما بايد عرض كنم با توجه به قيمت آن انصافا لنز خوبيست هم به لحاظ اپتيك و هم بدنه.
از این لنز دیروز یه دونه خریدم
به قصد خرید ۲۴-۷۰ از منزل خارج شده بودم
اما این لنز رو خریدم
خیلی عالیه
با سلام حضور محترم اساتید و بزرگواران
لطفا بفرمایید، آیا این لنز را بجای 50mm f1.8 و یا حتی f1.4 پیشنهاد میدهند؟ البته جدای از بحث فکوس ممتد حین فیلمبرداری در سنسورهای هیبریدی.
آنچه از این تاپیک متوجه شدم برتری های این لنز:
1. کیفیت ساخت خوب در مقابل کیفیت پایین 50f1.8
2. موتور فکوس دقیق و نرم و کم صدای STM در برابر فکوس (بقول دوستان گیج!) 50mmf1.8
3. آنچه در نگاه اول بنظر میرسد اپرچر باز 50mmf1.8 نسبت بدین لنز است اما؛ دوستان از بازترین اپرچر آن لنز بسیار ناراضی بوده، پیشنهاد استفاده از f2.8 به بالا را برای دستیابی به شارپنس قابل قبول داده بودند در حالی که همین لنز در بازترین حالت نتیجه مطلوبی داده و نتیجه گیری بنده در این مورد آنست که عملا دارای اپرچر یکسانی(در اکثر اوقات) میباشند.
پی نوشت: قرار بوده جناب مبین علی عزیز نتایج بیشتری را به اشتراک بگذارند که ظاهرا فرصت نکردند.
پیشاپیش سپاس.
من این لنز رو مدتیه دارم و بدون شک بهترین لنزیه که تا حالا تو عمرم باهاش کار کردم!!! بسیار سبک و بسیار شاااااااارپ!!!!
باور کنید حتی از لنز 105 ماکرو نیکون هم شارپ تره.... و چیزی که به خوبی های این لنز اضافه میکنه اینه که اتفاقا شارپ ترین دیاف این لنز همون 2.8 هست که در نوع خودش کم نظیره.....
هرگز ار خرید این لنز 150 دلاری پشیمان نخواهید شد!
جایی که فوتوزون و دی پی به بسیاری از لنزهای اسم و رسم دار نشان طلایی و جایزه ای ندادن به این لنز دادن.......
اندر محاسن آن بسیار گفته شده و من تکرار مکررات نمیکنم تنها تجریه شخصی عرض میکنم که روی فول فریمها در دیافراگم 2.8 کمی وینیت بالاست که البته با نرم افزار قابل جبران است.ولی روی کراپدار هیچ مشکلی ندارد.
هر دو. هم روزنه لنز و هم فاصله کانونی.
بهر حال شما باید لنز را برای منظوری تهیه کنید. نه به این خاطر که قیمت مناسبی دارد و فلانی در فلان ریویو امتیاز خوبی به آن داده!
برای مثال همان لنز 50 مم 1.4 که گفتید را در نظر بگیرید روی کراپ لنزی مناسب برای پرتره های محیطی است. هم فاصله کانونی مناسبی دارد و هم روزنه بازی برای عمق میدان کم. میپرسید شارپنس؟! اهمیتی ندارد. عملا با این روزنهای باز که تقریبا تمام عکس از فکوس خارج است شارپنس چه معنایی دارد. تابحال دیدهاید کسی از عکسی تعریف کند چون شارپ است! حتی در گوشهها! اثری هم از ویگنتیگ در آن دیده نمیشود!
اما این لنز بنظر من روی کراپ نه رنج خوبی دارد نه رونه چندان بازی. حالا هرچقدر که میخواهد شارپ باشد. مگر برای عکس برداری خیابانی یا تصویر برداری که باز هم به دلیل نداشتن لرزه گیر چنگی بدل نمیزند. چند روز پیش 18-135 را با این لنز روی دی70 برای فیلم برداری تست میکردم. بنظرم اگر یک استاپ باز بودن این لنز از نظر عمق میدان و نویز تعیین کننده نباشد (که عموما نیست) فقط از نظر نداشتن لرزهگیر، تصویر بدون لرزش 18-135 را به تصویر کم نویزتر 40 مم ترجیح میدهم. فاصله کانونی و ... که جای خود.
با سلام
فرمایشات شما کاملا متین، البته باید این رو از ابتدا عرض میکردم و اشتباه از من بود. حقیقتش برای آینده ای نزدیک قصد 85mm f1.8 را در ترکیب لنزهام دارم(اگر خدا بخواهد و دلار اجازه دهد)
رو همین حساب چه به لحاظ فوکال و چه به لحاظ هزینه، دیدم شاید این ترکیب مناسبتر باشد. ولی از لحاظ عمق میدان مسلما حق با شماست.
آیا در صورت وجود 85mm باز هم نظر شما بر فوکال 50 بجای 40 بر روی کراپدار است؟
البته سایت های معروف مورد استفاده شما را نمیدانند و فقط کیفیت لنز را بررسی کرده و در مقایسه کرده بدان امتیاز یا جایزه میدهند.!!!....شاید بنده بیش از آنها و آزمایشگاههایشان میفهمم؟!
حساب 85 جداست لنزی بسیار خوب برای پرتره در محیط بیرون است برای محیط داخلی کمی بیش از حد روی بدنه کراپ بلند است مگر برای پرتره بسته صورت. برای محیطهایی با محدودیت جا لنز 50 مم مناسب تر است. اگرچه اگر محدویت جا نباشد هم از نظر پرستکتیو هر کدام جای خود را دارند. اما 40 اولا کمی کوتاهتر است و ثانیه روزنه بسته دارد که هردو باعث زیادتر شدن عمق میدان میشود و شما افکت عمق میدان را از دست میدهید. شما اگر نگاهی برای خرید لنزهای مناسب پرتره در آینده دارید بنظر من اول 85 مم را تهیه کنید.
سلام
دوستان من دیروز این لنز رو خریدم.
ولی موقع فوکوس دستی یه صدای خاصی می ده که موقع فوکوس اتوماتیک نمیده.
البته مشکل فوکوس نداره.
مشکل خاصی داره یا عادیه؟