با سلام به دوستان
دوستاني كه با اين لنز كار كردن اگر نظرشون را در مورد اين لنز ( بخصوص براي پرتره) بگن ممنون ميشوم.
ضمنا از كجا ميشه تهيه كرد و قيمتش چنده؟
Printable View
با سلام به دوستان
دوستاني كه با اين لنز كار كردن اگر نظرشون را در مورد اين لنز ( بخصوص براي پرتره) بگن ممنون ميشوم.
ضمنا از كجا ميشه تهيه كرد و قيمتش چنده؟
آقاي عاشوري نيا ما را از تجربيات خود در مورد اين لنز بي نصيب نگذاريد.
مخصوصا در مقايسه با دو لنز ديگرتان در همين فاصله كانوني.
متشكرم
هر جند نتوانستم نظر دوستان را در مورد این لنز بدانم اما در نهایت این لنز را خریدم.
لنز بسیار جذابی است و كار كردن با آن لذت بخش است. بوكه بسیار زیبایی جهت پرتره دارد. با این كه لنز نسبتا قدیمی است و موتور فكوس داخلی ندارد اما سرعت فكوس بالایی دارد و دیافراگم 1.8 هم بسیار جالب است. هنوز در مورد كیفیت اپتیكی آن با لنزهای دیگر در این فاصله كانونی مقایسه ای نكرده ام و نمی توانم نظری بدهم.
قیمت این لنز حدود 400 هزار تومان است و نمایندگی نیكون در ایران به تازگی آنرا وارد كرده است. قیمت برادر خوانده این لنز كه دیاف 1.4 دارد در حدود یك میلیون تومان است.
دوستان عزیز آقایان خلیلی و عاشوری نیا و سایر دوستانی كه یكی از این دو لنز را دارند اگر توضیحات تكمیل تری بدهند ممنون می شوم.
اقا مبارك باشد. تا انجا كه من شنیدم لنز بسیار خوبی است و قیمت مناسبی هم دارد.
از عكسهایتان ما را بی نصیب نگذارید.
والا توضیحات تکمیلی ترش میشه عکس! که خوبه عکسهای زیباتون رو در اینجا قرار بدید....
تنها نکتهای که من میتونم بگم بر اساس تجربه من با این لنز در دیافراگم ۲ و ۲.۲ عکاسی میکنم....(عموما.. و منظور عکاسی پرتره بود)
موفق باشید.
سلام .این لنز قدیمی نیست .چون هنوز تولید میشود :::big grin2:::
من از این لنز بیشتر توی دیافراگم 1/4 استفاده میکنم .یعنی از هر لنزی از خرخره اش استفاده میکنم :::big grin2:::
خوب با این حالی که فوتوزون گفته بود روی ۱/۴ هاله داریم یا کروماتیک ابریشن وحشتناک ولی انقدر ها هم وحشتناک نبود.
در هر حال قیمت کمی بالایی دارد ولی خیلی بهتراز ۵۰ ای که قبلا داشتم جواب کیفیتی داد
این تصویر در بدترین حالت کروماتیک ابریشن گرفته شده :
تصویر بدون ویرایش .فقط ریسایز شده :
[IMG]http://i6.*******.com/8ad691c.jpg[/IMG]
تصویر ویرایش شده :
[IMG]http://i11.*******.com/85pt150.jpg[/IMG]
البته این ساعت هیچ کس با این نوع تابش عکس نمیگیرد .ولی من برای تست عکس گرفتم
از همه دوستان ممنونم.
تست آقای خلیلی برایم خیلی جالب بود چون من هم زیاد در مورد Ca این لنز شنیده بودم ولی ظاهرا خیلی جدی نیست.
به زودی نمونه تست را در سایت قرار می دهم تا دوستان خروجی تصویر این لنز را (البته از یك عكاس مبتدی) ببینند.
راستی آقای عاشوری نیا چرا دیافراگم 1.8 نه؟ كیفیت كمتره یا به خاطر عمق میدان یا ...
والا اینجا یه اشتباه لپی پیش اومده و اونهم اینه که رضا خلیلی عزیز لنز نسخه ۱.۴ رو داره....
من با ۱.۴ کار نکردم ولی در مورد ۱.۸:
به نظر من این لنز در ۱.۸ کمی زیادی سافت هست... حالا اگر چاپ بزرگ نخواهید اصلا مهم نیست... ولی در چند پروژهای که داشتم نیاز به چاپهای بزرگ بود که این دیافراگم در لنز نسخه ۱.۸ به نظر من سافت میومد.
اشکال دوم در عمق میدان بسیار کم در این فاصله و این دیافراگم هست.... یعنی با کوچکترین لرزش دست، نفس کشیدن عکاس و یا تکان سوژه عکس کمی از حالت فوکوس خارج میشد که برای نوع عکاسی من پسندیده نبود.(دقت کنید در سایزهای کوچک این تفاوتها اصلا مشخص نیست.)
لنز نسخه ۱.۸ هم ca محکمی در دیافراگمهای باز داره... اما به نظر من اصلا مهم نیست!...
من هم این سافت بودن تصویر در دیافراگم 1.8 و خارج شدن سوژه از فكوس را مخصوصا در پرتره از همان چند عكس اول تجربه كردم ولی چون عكسایی كه گرفته بودم با سرعت شاتر پایین بود فكر كردم كه دستم لرزیده است.
البته به نظر من سافت بودن عكس(در حد كم) در این دیافراگم جهت عكاسی پرتره خیلی هم بد نیست. (اگر اشتباه می كنم دوستان راهنمایی كنند).
به هر حال خوشحال می شوم عكسهای دوستان (بخصوص پرتره) را با این دو لنز ببینم.
من در رویو های مختلف خوانده ام كه این لنز روی دوربینهای 35 میلیمتری هم به عنوان لنز پرتره استفاده می شود. آیا این فاصله كانونی برای پرتره مناسب است؟
اقا چرا توی دیافراگم باز سوژه از فکاس خارج میشه ؟
این عکس رو روی دست در نور مصنوعی عادی گرفتم
http://www.digitalnegar.com/images/2...3345_laugh.jpg
فكر می كنم با این عكس جناب خلیلی خیلی مطالب را می توان بررسی كرد.
اول این كه در دیافراگم 1.4 سوژه از فكوس خارج نشده اما سرعت شاتر 100/1 ثانیه بوده. من عكسهایی كه گرفتم و مشكل فكوس داشتم با سرعت 50/1 ثانیه بود.
دوم این كه فكر میكنم اون چیزی كه باعث سافت بودن تصویر می شود در واقع عمق میدان كم در این دیافراگم است. نواحی خارج از فكوس شارپ نیستند و این می تواند پوست صورت را زیباتر كند.
از یک مثال نمیشه حکم کلی داد!
اگر گفته شده که این لنز در 1.8 فوکوس حساسی دارد به این معنی نیست که نتوان عکس فوکوس با این دیافراگم گرفتٰ منظور این بوده که در این دیافراگم درصد زیادی از عکسها در معرض خارج از فوکوس بودن قرار دارند.
سلام
دوستاني كه با اين لنز كار كرده اند ويا اطلاعات كاملي از اين لنز دارند ايا توصيه ميفرماييد با توجه به اينكه من
18-105 و70-300 رو دارم به خاطر كيفيت وبوكه وشارپنس بهتر 85 رو براي پرتره تهيه كنم يا خير ؟؟ (منظورم اينه كه ارزشش رو داره يا نه )
ممنونم
سلام
بنظر بنده کاملا ارزشش را دارد. لنزی بسیار شارپ و با بوکه ای عالی است و با توجه به قیمت مناسبترین انتخاب برای پرتره در دوربینهای کراپ سنسور و فکر نمیکنم دو لنز شما برای پرتره بتوانند جایگزین آن باشند.
http://www.prophotocom.com/galleries/85f1.8%20(1).jpg
کراپ 100% :
http://www.prophotocom.com/galleries/85f1.8.jpg
با سلام
آیا این لنز برای پرتره که خیلی هم کلوز آپ نباشه هم کاربرد داره؟ برای من داشتن عمق میدان کاملا محو خیلی مهمه.
و ضمنا هم نمی خوام مجبور باشم خیلی با سوژه کادر رو پر کنم. میخوام بک گراند داشته باشم اما کاملا محو...
ضمنا لنز Nikkor 24-85mm f/2.8-4D AF برای پرتره چطوره؟ اون هم بک گراند کاملا محو میده؟
آیا میتونم 24-85 رو بجای 18-135 فعلی استفاده کنم و یک 70-300VR هم در کنار اون و دیگر به 18-135 نیازی نداشته باشم؟
ببخشید خیلی سوال پرسیدم ممکنه جواب این موارد رو بدین
با تشکر انوش
دوست عزیز سلام
فکر میکنم اگه یکمی در سایت جستجو کرده بودید ، جواب سوالهاتون رو پیدا میکردید.(در مقالات و همچنین در تاپیک لنزهای مناسب برای پرتره)
برای پرتره های بسته از فاصله کانونی 135 استفاده میشه.
چرا؟
چون پرسپکتیو صورت به هم میریزه و دماغ سوژه بزرگ بنظر میرسه. (اگه به یک نفر از فاصله خیلی خیلی نزدیک هم نگاه کنید ، این موضوع رو خواهید دید!)
ولی چون دوربینهایی مثل دی 90 و 40 دی و ... کراپ دار هستند ، فاصله کانونی 85 در مقدار کراپ ضرب میشه که همون 135 میلیمتر خواهد شد. پس لنز مناسب پرتره همون 85 میشه.
حالا شما میخواید که نیم تنه بگیرید ، یا اینکه تمام هیکل سوژه رو میخواهید در کادر عکس داشته باشید.
خب بنظر شما لنز 85 چه مشکلی میتونه ایجاد کنه؟؟؟؟
هیچی.
جز اینکه شما چند قدم باید برید عقب تر تا کادر مورد نظرتون در ویزور دوربین نقش ببنده.
لنز 85-24 هم اگه منظورتون Nikkor AF 24-85mm f/2.8-4 باشه ، در انتهای فاصله کانونی که همون 85 میلیمتر هست و شما لازم دارید ، دیافراگمش 4 خواهد بود. پس نمیتونه بک گراند رو مثل 85 اف 1.8 محو کنه.
و دیگه اینکه واید جالبی هم نخواهید داشت.
شما چرا از 135-18 بیزار هستید؟؟؟ با توجه به قیمتش عالی هست و برای عکاسی در شهر و مسافرت خیلی مناسبه.
به فکر یک لنز برای پرتره باشید و یک لنز تله.
در این مورد سوالی دارم؛ چون در نظرات راجع به یک لنز در سایت آمازون هم سر این موضوع دعوا بود!
تا جایی که من از آن نظرات فهمیدم، ضریب کراپ باعث نمیشه که مثلا یک لنز 85 «برابر» بشه با یک لنز 135.
چرا؟ در واقع، چون سنسور یک دوربین غیر فولفریم نمیتونه کل تصویر ایجاد شده توسط یک لنز فولفریم را پوشش بده، مقداری از اطراف آن را کراپ میکنه.
در واقع، مثل این میمونه که ما عکسی را که با یک دوربین فولفریم گرفته ایم، کراپ کنیم. یعنی، «محدوده دید» یک لنز 85 روی دوربین غیر فولفریم، «برابر» است با «محدوده دید» یک لنز 135 روی دوربین فولفریم.
اما واضح است که در این حالت، آن اثرات خاص لنز 135 ناشی از فاصله کانونی بیشتر، در عکسی که با لنز 85 و توسط دوربین غیر فولفریم گرفته شده، ایجاد نخواهد شد.
خوشحال میشوم دوستان راهنمایی کنند. چون مسئلهی ساده و در عین حال پیچیدهای است که ظاهرا به یک اشتباه رایج منجر میشود.
چه اشتباه رایجی؟
خوب مشخص هم هست که شما عمق میدان یک لنز ۱۳۵ 1.8 روی فول فریم را با ۸۵ مم 1.8 روی کراپ دی ایکس نخواهید داشت.
دوای دردش هم دوربین فول فریم است و هزینه و هزینه.
یعنی که جدای دوربین فول فریم اختلاف بسیار زیادی هم بابت لنزهای فول فریم باید بپردازید.
منظور کادر عکس شما بدون برش و دور ریختن پیکسل ها نزدیک به 135 خواهد شد وگرنه کیست که عمق میدان را در فول فریم و کراپ دار یکی بداند.هم چنین با اف 1.8 ،شما به بوکه و بلار مناسبی در پرتره های خود با دوربین کراپ دار خواهید رسید.نقل قول:
تا جایی که من از آن نظرات فهمیدم، ضریب کراپ باعث نمیشه که مثلا یک لنز 85 «برابر» بشه با یک لنز 135.
چند سوال مطرح میکنم:
اگر همان لنز 85 را روی هر دو دوربین فول فریم غیر فول فریم ببندیم، عمق میدان تفاوت میکند؟
اگر با همین لنز در دو دوربین از یک فاصله عکس بگیریم و جوری در فول فریم کراپ کنیم که شبیه غیر فول فریم شود، چطور؟
اگر با دو دوربین از دو فاصله مختلف با لنز 85 عکس بگیریم که میدان دید یکی باشد، چطور؟
( و عذر بابت سوال طرح کردن های این روزهایم :::blushing:::)
خیر، کادرهای مختلفی خواهیم داشت.نقل قول:
اگر همان لنز 85 را روی هر دو دوربین فول فریم غیر فول فریم ببندیم، عمق میدان تفاوت میکند؟
خیرنقل قول:
اگر با همین لنز در دو دوربین از یک فاصله عکس بگیریم و جوری در فول فریم کراپ کنیم که شبیه غیر فول فریم شود، چطور؟
کادرها را یکی کردیم. و مقداری از عکس دوربین فول فریم را دور ریختیم.
کم شدن فاصله تا سوژه باعث کوتاه شدن عمق میدان میشود.(فاصله کانونی لنز هم که ثابت است)نقل قول:
اگر با دو دوربین از دو فاصله مختلف با لنز 85 عکس بگیریم که میدان دید یکی باشد، چطور؟
حالا این دو عکس جدای عمق میدان متفاوت پرسپکتیو متفاوتی هم دارند.که در عکاسی پرتره این مساله بسیار مهم است.
بله. درست است.
در مورد سوال اول چون اصلا دو تصویر متفاوت داریم، زیاد نمی شود در مورد عمق میدان، قیاس انجام داد. اما فکر کنم از لحاظ محاسباتی و ریاضی عمق میدان ( یعنی تفاضل near point از far ponit عمق میدان) در مورد تصویر دوربین کراپ دار کمتر خواهد بود.
بنظر من ۸۵ در فول ریم یکم نرمال شده دیگه نمیشه باهاش به شکار انسان پرداخت .قدر کراپ داراتونو بدونید
برای ثبت یکسان از یک سوژه در کراپ دی ایکس و فول فریم شما در ۲ فاصله متفاوت از سوژه قرار میگیرید. اینجاست که خیلی اتفاقات میافته! :::happy:::نقل قول:
فكر كنم با بحثهاي بعدي، اين گفته نقض ميشه. چون ضريب كراپ در دوربينهاي DX، فقط عكس را نسبت به دوربينهاي فولفريم كوچكتر ميكند و تاثيري در پرسپكتيو ندارد.
با سلام
با توجه به اینکه این لنز فول فریم میباشد و لنز های فول فریم دارای قیمت بسیار بیشتری نسبت به همتای DX خود میباشند. و برای استفاده روی بدنه ای مثل D300 که کراپ Dx هستش عملا از این لنز فول فریم به اندازه Dx استفاده میشه،
میخواستم ببینم آیا در کراپ Dx لنزی برای پرتره داریم؟ که در نهایت باعث پرداخت هزینه کمتر بشه.
ضمنا نمیشه با لنز ماکرو 60mm عکس پرتره گرفت؟ شاید سوال خنده داری باشه
در توضیحات و مقاله ها از اصطلاح استاپ استفاده شده( کنترل دیافراگم از روی بدنه با دقت 1.3 استاپ)
مفهوم چیست؟
با تشکر از شما
انوش
خیر، لنز ارزانتر برای کراپ DX نداریم!
اگر بخواهیم تنها سر و شانههای سوژه را در کامپوزیشن خود بگنجانیم، یا باید به سوژه نزدیک شویم، که اعوجاج (دیستورشن) به همراه دارد. برای دورماندن از سوژه، مجبوریم برای به دست آوردن چنین کلوزآپی، در دوربینهای کراپدار از لنزهای 85 مم و در فول فریم از 135 مم استفاده کنیم.
همه اینها را گفتم تا متوجه شوید که این لنز 85 میلیمتر را تنها برای دوربینهای کراپدار توصیه میکنند.
به عنوان یک لنز مناسب برای پرتره (که البته هرگز جایگزین 85 فیکس نمیشود) از 150-50 f2.8 سیگما (نسخه جدید) آن میتوان نام برد.
ای کاش ...فقط ای کاش دوستان تازه وارد به جای مطرح کردن چنین سوالاتی مقالات سایت را بخوانند. جواب این سوالات در چندین مقاله و همچنین در تاپیکهای مختلف این فورم موجود است.
باور بفرمائید تعمق و خواندن این مطالب به نفع خود شماست.
مثلاً تاپیکی داریم به اسم لنزهای مناسب برای پرتره که جواب اغلب سوالهای شما در آن هست.
به فواصل دیافراگمی استاپ میگویند (مثل فاصله بین دیاف 8 و 11 که یک استاپ است یا 2.8 و 16 که چهار استاپ است) وقتی هم میگویند یک استاپ می بندیم یعنی نور را نصف میکنیم و به عبارتی مثلاً از 8 به 5.6 میرویم.
این اصطلاح استاپ ، اگر درست یادم باشد، از روزهایی میآید که دیافراگم مکانیکی بود و سر هر استاپ و نیم استاپ، کلیکی میکرد و گیری داشت (ساختمان داخلیاش ساچمهایست و ....) ، که این اصطلاح استاپ از آنجا می آید.
خوب این لنز 85 حدود 400 هزار تومن قیمت داره که با این پول لنز بهتری گیر نمیاد.
و یک نکته دیگه،بیشتر خطاهای اپتیکی در کناره های دایره تصویر اتفاق می افته و با توجه به سطح کوچکتر سنسور دوربین کراپدار ،شما می تونید بهترین بخش ازدایره حاصل شده از لنز را ، روی سطح سنسور خود داشته باشین که این امر با استفاده از لنز های DX اتفاق نخواهد افتاد.
با سلام و تشکر
من بسیار سپاسگذارم، من حدودا 9 روز است که بیشتر از روزی 8 ساعت دارم این مقالات را میخوانم، واقعا که عالی هستند در همینجا از همه عزیزانی که دستی در این موضوع داشته اند صمینانه تشکر میکنم. پیشکسوتانی که دلسوزانه به کمک نابلدانی چون من هستند.
این باعث شده محیط این سایت بسیار دوست داشتنی باشد :::love2:::
مرسی مرسی
انوش
سلام دوستان
ديروز اين لنز از تهران به قيمت 430 به دستم رسيد با شوق زياد بستمش روي دوربين و شاتر رو كه فشار دادم
ديدم متاسفانه فوكوس نميكنه نه در حالت اتوماتيك ونه در منوال فوكوس ...... كمي كه دقت كردم متوجه شدم
رينگ فوكوس قفل كرده بهر حال با فشار زياد وبا يه صداي خشك رينگ ازاد شد ومشكل حل شد....
حالا هم نميدونم واقعا لنز مشكل داره يا نه ؟ از ديروز 100 شات باهاش زدم ومشكلي نبوده با سرعتهاي زير 1/80
ثانيه در ديافهاي 1.8 تا2.8 زياد شارپ نيست(البته دوربين روي دست)
راستش كمي نگرانم ...... لطفا راهنمايي بفرماييد
در مورد فکوس نظری ندارم اما در مورد شارپنس از f4 تا f8 شارپ ترین هست. 2.8 هم نباید خیلی سافت باشه!
یک نگاهی به این لینک بیندازید:
http://www.slrgear.com/reviews/zprod...18/tloader.htm
بهترين كارايي اين لنز در ديافراگم 5.6 هست.
در مورد سافت بودن هم با سه پايه و يا سرعت بالا تست بفرماييد و فرمت خام ببينيد نتيجه تغيير مي كند يا خير.
در مورد رينگ هم اون دكمه كنار رينگ ديافراگم رو به سمت پايين قرار داده ايد يا نه؟
با سلام
من قصد خرید 85mm 1.8 دارم. آیا جایی سراغ دارید داشته باشد. لطفا راهنمایی کنید. من همه جاهایی رو که فکر میکردم را پرسیدم.
با تشکر
انوش
با سلام
من بالاخره این لنز رو با قیمت 480 تومان پیدا کردم و خریدم. و خیلی چیزهایی که در ذهن داشتم در مورد این لنز غلط بود. من فکر میکردم قیافه این لنز خیلی ضایع باشد به خاطر قدیمی بودن و فرق ظاهری با نسل جدید.
در حالی که بسیار زیبا تر است از نسل جدید ، این لنز Made in Japan است و روی تمامی لوازم همراهش هم قید شده. در کل ژاپن بودن آن یک امتیاز است که لنز های جدید فاقد آن هستند ( اگر قرار باشد 85mm جدید عرضه شود حتما تایلند خوهد بود)
چیزی که با اولین تست ها من رو حیرت زده کرد کیفیت عکسهاست در مقایسه با لنز قبلی که من داشتم. (18-135 ) البته کاربرد های متفاوتی دارند اما با دیدن عکسها فورا فرقها نمایان میشود.
در حالت کلی بسیار شارپتر و شفافتر میباشد. چیزی که اصلا در نمونه های سایتهای خارجی از این لنز ندیده بودم!
اما معایب که شاید نشه هم اسمشون رو معایب گذاشت. صدای بیشتر در هنگام اتوفوکاس ، اینترنال فوکاس نبودن. در هنگام اتو فوکاس حلقه فوکاس می چرخد.
در فرصتهای بعدی حتما نمونه عکس آن را خواهم گذاشت.
در اینجا از همه عزیزانی که به من در جهت
معرفی این لنز کمک کردند تشکر میکنم
موفق باشید انوش
این لنز اینترنال فوکوس است.
صدای لنز هنگام قوکوس و چرخیدن حلقه فوکوس به علت نداشتن موتور AFS است.
دوستان مشابه همین لنز Nikkor 85mm f/1.8 چه لنزی رو پیشنهاد می کنید؟
دوربین بنده D40 و با اتوفوکوس این لنز مشکل دارم.
این رو هم اضافه کنم که شفافیت عکس واسم خیلی مهمه
سلام دوست عزیز.
احتمال این هست که تا چند ماه آینده مدل موتور دار این لنز هم به بازار بیاد. البته این یه شایعه ست و حتمی نیست و در ضمن وقتی هم که معرفی شد تا وقتی که عرضه بشه و در بازار ایران هم پیدا بشه مدت زیادی طول میکشه.
پیشنهاد من لنز 50mm f/1.4 AF-S Nikoon یا 50mm f/1.4 HSM Sigma هست. هر دو لنز های بسیار شارپی هستند و قیمتی در حدود همان لنز 85مم دارن. روی دوربین شما هم تقریبا همون رنج 85 روی فول فریم رو میدن. من جای شما بدوم در خرید هر کدوم از این لنز ها درنگ نمی کردم.
بسیار لنز های شارپی هستند. این هم رویو این دو لنز:
کد:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/413-nikkor_50_14g
http://www.photozone.de/canon-eos/392-sigma_50_14_canon
:::happy:::
:::happy:::
با درود
بله همانطور که دوستمون جناب jebrahim فرمودند در خوب بودن لنز 50mm f1.4 شک نکنید. اما با آن که از هر دو لنز هم 85 و هم 50 میشود استفاده پرتره کرد، اما نوع کادری که به شما می دهند متفاوت است. اساسا با 50mm نمیتوان به صورت سوژه زیاد نزدیک شد، این لنز ایده آل برای پرتره های نیم تنه است.اگر بخواهید کادر بسته تر داشته باشید ( Close up ) مجبورید از 85mm استفاده کنید. چون 50mm باعث دفرمه شدن اجزاء صورت میگردد، اغراق در اندازه بینی ، شبیه لنگه دمپایی شدن گوشها و...پس با 50mm به سوزه نمیشود زیاد نزدیک شد یعنی کادر بسته که صورت کل کادر را پر کند یا سر و گردن باشد را نمیتوانید مثل 85mm داشته باشید،حال آنکه 85mm ایده آل ترین لنز پرتره است به لحاظ رنج ، و برای داشتن پرتره نیم تنه، مشابه آنچه که 50mm به شما میدهد میتوانید خودتان چند قدمی به عقب بروید و هر دو نوع کادر را داشته باشید. این درخصوص نحوه کابرد این دو لنز است که با هم تفاوت دارد.
البته این را نیز بگم که تا به این لحظه 98 درصد پرتره هایی که گرفتم به صورت نزدیک نشدم. کسی زیاد دوست ندارد چنین عکسی از صورتش داشته باشد مگر اینکه صورت واقعا زیبا و بی عیب و نقصی داشته باشد. این را هم مد نظر داشته باشید
اما اگرشما حتما میخواهید اتوفوکاس هم داشته باشید ، تا به این لحظه در لنز های نیکون چنین جیزیوجود ندارد در لنز های متفرقه هم خبر ندارم. اما اگر می خواهید حتما 85 داشته باشد .گزینه زیر بنایی تر اینه که به فکر بدنه بهتری باشید تا دلتان بیاید لنزهای خوبی هم برایش تهیه کنید. یا اینکه قبول کنید بدون اتوفوکاس با 85 کار کنید تا بدنه بهتری بگیرید
یادتان باشد این لنز های شما هستند که برایتان میمانند اگر انتخاب های درستی انجام بشود می توانند با بدنه های دیگری نیز که در آینده خواهید داشت بخوبی استفاده گردند ، اما اگر به انتخاب هایی موقتی و فقط به دلیل اینکه با این بدنه فعلی بکار بروند دست به انتخاب بزنید خودتان را بیشتر در شرایط موجود در گیر خواهید گذاشت . اینطوری مشکل فقط تهیه یک بدنه است اما آن طوری تعویض لنز ها هم خواهد بود! البته منظورم 50mm نیست اون که لنز پر کاربردیه منظورم هزینه کردن است به خاطر اینکه چیزی بگییرد که با D40 هم کار بکنه... و موضوع اینکه منتظر بمانید که نیکون میخواد موتور فوکاس رو از بدنه ها به لنزها انتقال بده هم شایعه است، منتها شایعه که با اندکی تفکر به تحقق نیافتنش پی خواهید برد.
نمی دانم چرا اینکه شما همچنین سوالی پرسیدیدن شکل آواتارتون و من من هم این ها رو گفتم اینقدر برام آشناست انگار چند ماه پیش این اتفاق افتاده باشه! شاید هم دچار دژاوو شدم:confused:
موفق باشید
انوش
50mm با دوربین های کراپ دار گزینه مناسبی برای پرتره است چون میشه 75mm و 85mm هم میشه ۱۲۷ که اونم ایده اله برای پرتره
با سلام
بدنه بهتر تاثیری روی لنز قرار نیست بگذاره... بدنه جدید تر رو برای این مطرح کردم که مشکل نداشتن موتور فوکاس بدنه فعلی حل بشه.
خوب اگر هدفتون اینه که پرتره های شما نیم تنه باشند. که 50mm بمترین گزینه شماست. خصوصا مدل جدیدش که AF-S نیز هست . دیگر هم با D40 تون مشکل ندارین. و ضمنا شفافیت . بوکه خوبی هم داره بسیار باب طبع.
اگر چیزهایی که میخواین مطمئنا پرتره نیم تنه ، شفافیت و بوکه عالی است. بهترین لنز برای این کار Af-s 50mm f1.4 است.دیگر هم فکر کردن ندارد.
مبارک باشد
انوش
تفاوت این دور لنز در چیه ؟
85mm f1.8 D
85 mm f1.8
تا آنجایی که من میدونم و عملا تجربه کردم 50mm برای نیم تنه نمیتونه مناسب باشه :(نقل قول:
خوب اگر هدفتون اینه که پرتره های شما نیم تنه باشند. که 50mm بمترین گزینه شماست. خصوصا مدل جدیدش که AF-S نیز هست . دیگر هم با D40 تون مشکل ندارین. و ضمنا شفافیت . بوکه خوبی هم داره بسیار باب طبع.
اگر چیزهایی که میخواین مطمئنا پرتره نیم تنه ، شفافیت و بوکه عالی است. بهترین لنز برای این کار Af-s 50mm f1.4 است.دیگر هم فکر کردن ندارد.
50 تا 60 تمام قد و 80 تا 100 برای نیم تنه استفاده میکنم. معمولا اگه بخوام پرتره بگیرم :confused:
یک سرچ کوچک در گوگل یا سایت کن راکول جواب شما را میداد:
85mm f/1.8 یک لنز منوآل فوکوس بوده که سالهای 1977-1964 تولید میشده
http://kenrockwell.com/nikon/images1...50-oblique.jpg
و 85mm f/1.8D هم همانی است که امروزه روی دوربینهای دیجیتال استفاده میشود و AF است (ولی بصورت رایج آن را هم همان 85 اف 1.8 می نامند)
http://www.kenrockwell.com/nikon/ima.../85-f18-af.jpg
این هم مقایسه 85 های نیکور در سایت کن راکول:
Nikon 85mm Comparison
جناب alie
D در اينجا (Distance information ) به معناي انتقال دادههای فاصله تا موضوع از لنز به بدنه جهت استفاده از روشهای پیشرفته اندازه گیری سه بعدی و استفاده در عملکرد های پیشرفته فلاش مي باشد.
براي آگاهي بيشتر:
http://www.akkasee.com/articles/7178/
سلام دوستان عزیز .
بنده می خوام این لنز رو بخرم اما یه سوال برام پیش اومده و نمی دونم جوابش چیه ؟؟؟
آیا دوربین هایی مثل دوربین خودم D90 که دارای موتور فوکوس داحلی هستند با لنزی مثل لنز 85m f 1.8 D سازگاری از نظر اتوفوکس داخلی رو دارند یا خیر ؟؟
در اصل منظور بنده اینه که این لنز اتوفوکوس نداره اما دوربین بنده موتور فوکوس داره این قابلیت باعث می شه که دوربین فوکس رو به طور اتوماتیک انجام بده یا خیر؟؟؟
باتشکر احسان
سلام دوستان عزیز .
بنده یه سایتی رو پیدا کردم که عکس های گرفته شده با لنز هارو به طور خیلی کامل جمع آوری کرده است .
http://www.mylensdb.com/explore/?len...submit=Explore
تنها سوالی رو که دارم از دوستانی می پرسم که لنز 85mm F/1.8D رو دارن :
آیا عکس هایی که در این سایت هستن به نظر شما ادیت شده اند یا خیر ؟؟؟ به نظر بنده این عکس ها ادیت خاصی نشده اند اما نظر دوستانی که این لنز رو دارند می تونه خیلی حائز اهمیت باشه .
باتشکر احسان
درود
والا من یه مدت این لنز رو داشتم بطور خلاصه تجربم رو میگم شاید به درد بخور باشه ...
اولین نکته مهم به نظرم فاصله کانونی لنزه ... اگر دوربین شما کراپ دار است مثل من (دی90) رنج 85 به هیچ عنوان رنج کاربردی براتون نداره ... یه جورائی ناقص به نظرم می رسید ... یعنی شما یه لنزی دارید که نه تله کاربردی هست و نه واید ... و به نظر من فقط و فقط به درد پرتره کلوزآپ یا با کمی اغراق مدیوم کلوز میخوره و تقریبا هیچ استفاده دیگه ای من نتونستم براش متصور بشم ... در طبیعت که اصلا به درد نمی خوره ... برای عکاسی مستند اجتماعی هم یه مقدار بلنده (روی کراپ دار) البته بدلیل دیاف بازش می شود عکسهای با سرعت بالا و تقریبا تله گرفت !!
نکته بعدی انتظار جزئیات چندانی نداشته باشید خصوصا در دیاف های باز اصلا قابل مقایسه بالنزی مثل 50 اف 1.4 نیست ...
سرعت فوکوس اتومات هم باز ایراد داره و خیلی کند هست ... البته روی دوربین من !! یکی از دوستان میگفت روی دی300 وضعیت بهتره ... در وضعیت منوال و روی دیاف باز هم باید خیلی تلاش بکنید تا عکستون کاملا فوکوس باشه ( بدلیل عمق میدان کم ) اما رینگ فوکوس نرم و خوب کار میکنه ...
بزرگترین عیب این لنز هم بنظرم حاشیه های رنگی (عموما بنفش و سبز) بسیار زیاد این لنز در مناطق اور یا کمی اور شده است و به قدری شدید است که در بسیاری موارد راهی بجز سیاه و سفید کردن عکس براتون باقی نمی زاره !! و این مسئله اصلا برای من قابل گذشت نبود ...
نکات مثبتش هم برای پرتره زیاد نیست ... مثلا عمق میدان عالی که این فاصله کانونی روی دیاف های کمتر از 2 میده واقعا دیدنیه ... شارپنسش هم اگه مثل من وسواسی نباشید به نسبت خودش خوبه ضمن اینکه برای کارهای تجاری ( که اصولا اونجا هم کاربرد چندانی نداره ) که شما نیاز به ادیت زیاد دارید این شارپنس کم خودش یه مزیت به حساب میاد !!
در کل به نظرم با قیمت فعلی این لنز انتخابهای بهتری برای کراپ دار میشه داشت ... بعنوان نمونه 50 اف 1.4 که یه مدته استفاده می کنم خیلی برای من کاربردی تره ... البته برای پرتره های بسته مناسب نیست اما خب بنا به تجربه مگه چند درصد از عکسهای شما در سال پرتره بسته است ؟؟ که این پرداخت رو براتون توجیه کنه ... اگه لنزهای دیگه ای با دیاف باز مثل 35 یا 50 یا 60 و ... دارید و مشکل مالی ندارید انتخاب خوبی است اما باز هم به نظرم یه 80-200 اف 2.8 کاملا ارزش پرداخت مبلغ بیشتر رو در قیاس با این لنز داراست ... ضمن اینکه رنج کاملتری رو داره از نظر شارپنس هم به نظر من (شخصی ) یه مقدار از این 85 برتره (البته در دیاف 2.8) ....
سلام دوست عزیز .
تشکر می کنم از شما برای پاسخ زیبا و کاملتون .
دوست عزیز بنده زیاد از این لنز اطلاعاتی ندارم . نظر بنده برای پرتره های تمام قد خرید دو لنز 35 و 50 بود . که یکی از دوستان پیشنهاد لنز 35 و 85 رو دادن . که حتی این هم ذکر کرده بودن 85 بگیر و زندگی کن .
دیشب به سایتی که بالا معرفی کردم بخوردم و نمونه های عکس هاشو دیدم . واقعا عکس ها در دیاف 1.8 بسیار شارپ و با CA نسبتا کم و بوکه های بسیار عالی هستند .
اینم بگم در تایید حرف شما کاملا CA های بنفش و سبز در بعضی عکس ها در اف 1.8 تا 2.8 مشهود اما بعد از این دیاف به نظرم CA برطرف می شه .
اما در مقایسه با عکس های 50 فکر می کنم لنز بهتری باشد .
در ضمن بنده فعلا نمی خوام خیلی هزینه کنم . اما در برنامه های آینده یه لنز 70-200 اف 2.8 رو مد نظر دارم ....
باتشکر احسان
درود
بنده هم این لنز بسیار خوب را داشته ام تنها دلیلی که منجر به فروش آن شد ، داشتن 24-70 و 70-200 جدید بود که رنج آن را پوشش میداد و گرنه در تمام مدتی که 85mm را در کنار لنز 18-135 داشتم از کیفیت و رنگ خوبش ، شارپنس و بوکه های عالی و دیاف بازش لذت بودم خصوصا اینکه با این فاصله کانونی هم میشود به صورت نزدیک شد و مثل لنز 50mm صورت را دفرمه نکند و هم با کمی عقب رفتن عکس نیم تنه و تمام قد گرفت اما با 50mm فقط میشود نیم تنه گرفت و نمیشود به صورت نزدیک شد.
باید بدانیم که هر فاصله کانونی ، برای ژانر خاصی از عکاسی مناسب خواهد بود پس اگر من به لنز واید تری احتیاج داشته باشم و 70-200 جدید را تهیه کنم دلیل بد بودن 70-200 نیست.
http://anoosh88.persiangig.com/Temp/DSC_1045.jpg
پی نوشت: الان که به نمونه های خودم نگاه کردم متوجه شدم بله اون لبه های سبز یا بنفش در سر مرز نقاط نورانی دیده میشوند منتها خیلی کم اصلا متوجه آنها نشده بودم ، فکر میکنم اینکه روی D90 مشهود تر بوده این هست که D300 سیستم برطرف کننده خطای Ca دارد مسلما خروجی یک لنز روی d90 اندکی با D300 و یا دیگر بدنه هایی که چنین سیستمی دارند تفاوت دارد
موفق باشید
انوش
سلام دوست عزیز .
انوش جام ممنون از پاسختون .
منظور بنده و دوستمون لنز 85mm f/1.8D هست .
در اکثر عکسهایی که بنده از این لنز دیده ام می شه حاشیه های سبز و بنفش رو دید . البته بنده بی ادبی نمی کنم و در مقابل دوستان با تجربه ای مثل شما نظر بدم . اما نظر شخصی بنده اینه .
نمونه از عکس ها :
در عکس زیر اگر نظر بنده درست باشه در بوکه هایی که ایجاد شده می شه اون سایه های رنگی رو دید . البته اگر سایه ها برای رنگ خود بوکه ها نباشد .
فایل پیوست 12490
در عکس زیر هم باز شرایط مانند بالا می باشد .
Camera : Nikon D90
Max Size : 1.1MP
Lens : Nikon AF NIKKOR 85mm f/1.8D
Focal Length : 85 mm
Aperture : f/1.8
Shutter Speed : 1/80
ISO : 400
فایل پیوست 12491
در عکس زیر روی لبه های آستین باز می شه حاشیه های رنگی رو دید .
Camera : Nikon D90
Max Size : 10.7MP
Lens : Nikon AF NIKKOR 85mm f/1.8D
Focal Length : 85 mm
Aperture : f/1.8
Shutter Speed : 1/400
ISO : 200
عکس با سایز بزرگ :
http://farm4.static.flickr.com/3625/...99d68366_b.jpg
فایل پیوست 12492
در عکس زیر بنده هیج اشکالی نمی بینم :
Camera : Nikon D90
Max Size : 11.4MP
Lens : Nikon AF NIKKOR 85mm f/1.8D
Focal Length : 85 mm
Aperture : f/1.8
Shutter Speed : 1/800
ISO : 200
فایل پیوست 12493
در عکس زیر بازهم می شه سر ستون های اولی حاشیه ها رو کاملا دید :
Camera : Nikon D90
Max Size : 4.2MP
Lens : Nikon AF NIKKOR 85mm f/1.8D
Focal Length : 85 mm
Aperture : f/1.8
Shutter Speed : 1/4000
ISO : 100
عکس با سایز بزرگ :
http://farm4.static.flickr.com/3194/...b4b92523_b.jpgفایل پیوست 12494
در عکس زیر بازهم روی لبه ی سمت چپ لیوان و سمت چپ پایین می شه حاشیه های خیلی کمی رو دید :
http://farm4.static.flickr.com/3355/...d39d2b2d25.jpg
Camera : Nikon D90
Max Size : 2.6MP
Lens : Nikon AF NIKKOR 85mm f/1.8D
Focal Length : 85 mm
Aperture : f/1.8
Shutter Speed : 1/60
ISO : 200
ممنون می شم دوستان نظرشون رو در مورد گفته های بنده اعلام کنند .
باتشکر احسان
سلام دوستان عزیز .
هنوز از پست قبل پاسخی دریافت نکردم .
امروز رفتم و لنز 85 یکی از دوستان رو تست کردم که متوجه یه سری نکات شدم که در عکس زیر توضیح می دم :
عکس زیر عکس اصلی هست :
فایل پیوست 12502
اولین عیب در عکس زیر هست . دوستان نمی دونم چرا دقیقا در مرکز سینه این دختر انگار فشردگی رنگ ها زیاد هست و کلا وقتی زوم می شه رنگ ها می ریزه بهم . من همین موضوع رو امروز هم مشاهده کردم تو بعضی از عکسهایی که خودم انداختم .
فایل پیوست 12503
و در عکس زیر هم زیر چونه دختر می بینین که سایه ای از رنگ صورتی نمایان شده .
فایل پیوست 12504
باتشکر احسان
حاشیه های رنگی در اطراف اجسام مربوط به عیب CA است که در این نوع لنزها وجود دارد. در پروسس RAW می توان آن عیب را به صورت خودکار بر اساس پروفایل لنز به صورت کامل برطرف کرد.کد:در اکثر عکسهایی که بنده از این لنز دیده ام می شه حاشیه های سبز و بنفش رو دید
اما حاشیه های رنگی در اطراف Specular Highlightها و نقاط روشن در پس زمینه محو ، مربوط به عیب LoCA است. در لنزهای خیلی سریع (دیافراگم باز)، نقاط روشن Bokeh ممکن است در برخی شرایط دارای یک هاله رنگی شوند. معمولاً این هاله رنگی در جلوی نقطه فوکوس به رنگ مژنتا و در پشت نقطه فوکوس به رنگ سبز است. این مشکل بر خلاف CA معمولی براحتی قابل اصلاح نیز نیست. هر چند گفته می شود در نسخه های جدید Capture NX این عیب را می توان تا حدی کاهش داد.
مشکل پروسس شماست ربطی به لنز ندارد.نقل قول:
انگار فشردگی رنگ ها زیاد هست و کلا وقتی زوم می شه رنگ ها می ریزه بهم
این مورد را هم که حتما شوخی کرده اید که به عنوان عیب لنز نوشتید.نقل قول:
و در عکس زیر هم زیر چونه دختر می بینین که سایه ای از رنگ صورتی نمایان شده .
سلام عرض می کنم خدمت جناب روشن .
واقعا ممنون بابت توضیحات کاملتون .
ممنون می شم در مورد اصلاح این مورد بیشتر توضیح بدین .کد:حاشیه های رنگی در اطراف اجسام مربوط به عیب CA است که در این نوع لنزها وجود دارد. در پروسس RAW می توان آن عیب را به صورت خودکار بر اساس پروفایل لنز به صورت کامل برطرف کرد.
جناب روشن مورد آخر رو بنده به عنوان عیب ذکر نکردم بلمه فقط دلیل اون اتفاق رو می خواستم بدونم .
و یک سوال از شما دارم نظر شما برای خرید این لنز چیست ؟؟؟
به نظر شما این لنز رو بگیرم یا 35 یا 50 ؟؟؟
بنده برای پرتره در خارج و داخل استودیو می خوام .
و سوال آخر هم اینکه در دوربین CA رو برطرف نکرد . و تا اینجایی که بنده می دونم CA روی عکس های JPG برطرف می شه . اگر اشتباه می کنم اشتباه بنده رو اصلاح کنید .
باتشکر احسان
درود
دلیل قرمز بودن چانه سوژه در عکس شما به دلیل بازتاب نور از لباس سوژه هست :) مثل نمونه زیر که نور منعکس شده از لباس ، باعث آبی شدن زیر چانه شده :
http://anoosh88.persiangig.com/S.jpg
انوش
درود
راستش با توجه به اینکه از من میپرسید این لنز را بخرید یا خیر ، من چند پست شما را در این صفحه نگاه کردم و استنباط من این هست که واقعا با نیاز عکاسی خود آشنا نشدین ، شما نباید خریدی را انجام دهید چون بنده میگویم بخرید ، یا اینکه چون عکس پرتره قرار است بگیرید پس یک لنز بنام لنز پرتره بگیرید !
انواع کادر بندی پرتره داریم که فواصل کانونی مختلفی را میطلبد اگر متقاعد شده اید که به فاصله کانونی 85mm احتیاج دارید ، بهترین گزینه همین 85mm f1.8 هست مگر اینکه بودجه خرید F1.4 انرا داشته باشید.
یا خرید لنز 50mm ، چه f1.8 ان با توجه به قیمت مناسب آن و نسخه F1.4 آن ، هر دو خوب هستند منتها به شرط اینکه به فاصله کانونی 50mm احتیاج داشته باشید.
یا اگر نداشتن امکان زوم برای کادر بندی در لنز های فیکس برایتان کاملا جا افتاده و بعدا احساس ناخوشایندی از این لنز ها بخاطر تعویض مکرر لنز از روی بدنه اذیتتان نمیکند....
اما اینکه به عنوان گزینه های موقتی قصد خرید لنز هایی مثل 85mm یا 50mm و امثال اینها را داشته باشید و بعدا میخواهید بفروشید و 70-200 بخرید یا 24-70 شاید ، من توصیه نمیکنم اصلا خرید موقتی داشته باشید. همه این بودجه را برای یک لنز از همه نظر مناسب و ماندگار جمع کنید.
موفق باشید
انوش
سلام
دوستان رويو جديد ( May 2011 )سايت photozone رو در مورد اين لنز قديمي ديدند ؟
اين هم براي دوستاني كه ممكنه سايت براشون فيلتر باشه :::happy::: :کد HTML:http://www.photozone.de/nikon_ff/622-nikkorafd8518ff
فایل پیوست 14060
فایل پیوست 14058 فایل پیوست 14059
در مورد شارپنس اين لنز در F 5.6 جمله جالبي گفته :
از موقعي كه D90 خريدم، اين لنز هي بهم سيخونك ميزنه ;)نقل قول:
F/5.6 also marks the global peak performance of the lens with excellent sharpness across the whole frame.