اگه کسی درباره عکاسی از ستاره ها اطلاعاتی داره لطفا بگه
مثلا اینکه برای ثبت حرکت ستاره ها شاتر چند دقیقه باید باز باشه؟
-----------------------------------------------
Nikon d70 +18-70
Printable View
اگه کسی درباره عکاسی از ستاره ها اطلاعاتی داره لطفا بگه
مثلا اینکه برای ثبت حرکت ستاره ها شاتر چند دقیقه باید باز باشه؟
-----------------------------------------------
Nikon d70 +18-70
تا اونجایی که من از عکاسی نجومی خبر دارم باید حداقل 1 یا 2 ساعت نوردهی انجام بشه که با نیکون 70 نمیشه و آنالوگ ها (اونم نه همشون) اینکارو میکنن که بهتره از آنالوگهای استفاده کنید بنیاد از باتری (بیشتر مدلها قدیمی این طوری هستن)نقل قول:
نوشته اصلی توسط salamaty
از جوابت ممنون pooriya
. ضمنا عکسهای زیبایی بود
------------------------------------
Nikon D70 +18-70
سلام
من اول بگم که با هر دوربینی که سرعت شاتر T یا B یا همان Bulb را داشته باشه می توان عکاسی نجومی کرد که Nikon D70 این را داره . در ضمن در عکاسی نجومی این دوربین جز 5 دوربین دیجیتال برتر جهان هست.
عکاسی نجومی به چند شیوه بستگی به نوع عکس تقسیم می شود :
1- رد ستارگان ( یا به صورت نقطه ای ) همراه با منظره طبیعی
2- عکاسی از سیارات ، سحابی ها و کهکشان ها و...
همان طور که می دانید زمین در حال چرخش است که به این سبب ما ستارگان را در آسمان در حال گردش دور زمین می بینیم، پس اگر از حدی نوردهی بیشتر باشد ستارگان به صورت ردی در عکس دیده می شوند که این خود نوعی عکاسی است که اگر این مدت نورهی را ( ترجیها بیش از 1 ساعت ) روبه قظب شمال ( یا جنوب در نیمکره جنوبی ) و در ارتفال عرض جغرافیایی بگیرد عکس از دایره هایی به مرکز ستاره قطبی به نام دور قطبی خواهیم داشت.
اگر بخواهیم ستاره ها به صورت نقطه ای بیافتند دوره داریم: نخست این که از مدت نوردهی ای که در فرمول رو به رو بدست می آید بیشتر نور ندهیم( به ثانیه ). { هزار تقسیم بر (فاصله کانونی × میل Cos ) } ( میل cos را معمولا 1 می گیریم )
را دوم استفاده از موتور رد یاب که اگر بخواهید من توضیح می دهم.
همچنین باید دیافراگم را در باز ترین حالت ( کمترین عدد دیافراگم ) قرار دهیم اما اگر لنز شما لنزی ناشناخته یا ارزان قیمت است باید نیم با یک پله دیافراگم را ببندید.
در تهران و شهر های هم جز موارد خواص و نوردهی کم به فکر عکسبرداری از کهکشان ها و چیز های کم نور نیفتید .
بهترین جا برای رصد و عکسبردای در ایران قصر بهرام ( کاروانسرای شاه عباسی ) در مرکز پارک ملی کویر ( قسمت غربی دشت کویر ) است که قبل از ورود باید از استانداری سمنان مجوز ورود بگیرید .( من 20 اسفند 83 دوباره به آنجا می روم و عکسهایم را چند روز بعد از آن می توانید در وبلاگ FM-Photography.persianblog.com ببینید ). در ضمن برای عکس ها خوب و آسمانی تاریک در کوهپایه های دماوند جای بسیار مناسبی است .
در ضمن هر گونه اطلاعاتی خواستید می توانید از اینجا یا از طریق E-mail از من بپرسید.
آسمانتان تاریکتر
سلام
اگر سرعت Bulb هم نداشته باشید شاید بشه یک تعداد عکس با فواصل زمانی ثابت گرفت و بعد اونها را روی هم مونتاژ کرد. اینطوری احتمالا یک نور ناخواسته نتیجه چند ساعت نوردهی شما را خراب نمی کند.
بعضی از دوربین ها هم خودشون این فاصله زمانی را از شما دریافت می کنند و عکس ها را می گیرند.
موفق باشید
محمد
بدون bulb هم می شه ولی دردسرش زیاده و مونتاژ این ها هم خیلی دردسر داره که توسط یک نرم افزار مخصوص به فروش میرسه. در ضمن شما عکس های رد ستارگان را با این روش نمی تونید بگیرید و یا یک عکس 2 ساعته 240 عکس 30 ثانیه ای میشه که بی خودی کارت حافظه با تعداد اندکی عکس پر می شه .
شما هم باید مواضب دوربینتون باشید تا نور های دیگه ای به اون نخوره . با عکساسی با تلسکوپ هم این موضوع به مراتب کم می شود و یک پارچه مخصوص با چسب پارچه هست که مانند یک هود عمل می کند که این موضوع فقط زمانی رخ می دهد که از رو یه رو به تلسکوپ نور بتابانیم.
توضیح؟؟؟ لطفاٌنقل قول:
سلام
راه دوم استفاده از موتور رد یاب ... .
برای عکاسی نجومی باید وایت بالانس رو چجوری و روی چه حالتی تنظیم کرد؟
یکی از بی خود ترین و پرزحمت ترین عکسهایی که گرفتم
اواخر اسفند سال ۸۵ در ایران نیمچه کسوفی رخ داد که بهترین نقطه برای بازدید پاسگاه جهانبانی نزدیک مرز افغانستان بود
کی حوصله داشت تا اونجا بره .طبق بررسی هایی که کردم نقطه دوم شاهرود بود
با تعیین سرعت و مسافت نیمه شب از تهران راه افتادم تا ساعت ۵:۴۰ دقیقه اونجا باشم
خیلی جاده خطرناک و خسته کننده ای بود مخصوصا که نود درصد جاده اصلا روشنایی نداشت(نقشه میگفت آزاد راه) ولی جاده مخصوصی بیش نبود
بالاخره سرساعت مورد نظر به یک فضای بیخودی رسیدم که حتی وقت تغییر جا هم نداشتم
با ۸۰-۴۰۰ چند تا عکس گرفتم
ولی فقط خستگی راه برام موند
http://www.filehigh.com/serve/31318/488743.jpg
اگه کسی درباره عکاسی از ستاره ها بوسیله کانن s3isاطلاعاتی داره لطفا بگه تا ما هم چیزی یاد بگیریم. متشکرم
سلام من 450d کانون دارم برای نور دهی نیم ساعت باید چی کار کنم؟
یعنی میشه کاری کرد که انگشتمون نیم ساعت روی دکمه شاتر نمونه یا دکلانشوری واسه این دوربینا هست؟
ممممنون
شما می توانید از ریموت کنترل های باسیم و بیسیم برای دوربین خود استفاده کنید که قیمتی در حدود 40 تا 50 برای مارک های متفرقه و حدود 140 برای ریموت کانن استفاده کنید
http://www.digihouse.ir//files/cache...MaxSize%5D.jpg
HWC 433
کنترل از راه دور برای تمام دوربینهای کانن SLR
فرکانس: UHF 433 MHz
برد موثر : بیش از 30 متر
قابلیت عملکرد از پشت دیوار
عملکرد Bulb و عکسبرداری پیوسته
دارای چهار کانال ارسال سیگنال
تقریباً 50
http://www.digihouse.ir//files/cache...MaxSize%5D.jpg
تقریبا 140
اگر هم نمیخواهید هزینه زیادی بپردازید:
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3229
سلام دوستان:::happy:::
یه سوالی که واسم پیش آمده مسئله فوکوس تو عکاسی از ستارگانه که چطوری باید انجام بشه
من با 18-55 یه بار سعی کردم این کار رو بکنم بدلیل تاریک بودن آسمون اتوفوکوس کار نمیکرد، می خواستم بدونم فوکوس دستی رو چطوری باید انجام بدم؟
برای این کار می توانید روی یک نقطه نورانی که در دست هست به صورت اوتوماتیک فکوس کنید و بعد فکوس را از حالت اوتوماتیک خارج کنید.
ولی در لنزهایی که نشانگر فاصله فکوس روی لنز وجود دارد میتوان فکوس رو در حالت منوآل و کمی قبل از بی نهایت قرار داد.
پ ن: اینها نتایج حاصل از تحربه شخصی من هست و ممکن هم هست که راه های بهتری وجود داشته باشد.
سوال منم همینه، تو دوربین قبلیم بصورت دیجیتالی فوکوس رو روی بینهایت قرار می دادم، اما با این لنز مکانیکی در چه حالتی فوکوسم رو بی نهایته؟ (شاید سوالم خیلی ابتدایی باشه :()نقل قول:
میتوان فکوس رو در حالت منوآل و کمی قبل از بی نهایت قرار داد.
رو دوربين هايي كه Live View دارند شما مي توني بزاري روي اين مد و بعد با استفاده از 10x بزرگنمايي(450d كه داره) با فوكوس دستي فوكوست رو انجام بدي. من اينكارو مي كنم. تقريبا دقيقه و هيچ مشكلي تا بحال باهاش نداشتم.
ممنون از راهنمایی دوستان، 500 دی هم live view داره بایستی امتحان کنم ببینم تو اون نور شب ستاره ای دیده میشه که بصورت دستی روش فوکوس کنم، اگه نشد که از همون روش دوستان یعنی فوکوس روی نوری در دوردست استفاده خواهم کردنقل قول:
رو دوربين هايي كه Live View دارند شما مي توني بزاري روي اين مد و بعد با استفاده از 10x بزرگنمايي(450d كه داره) با فوكوس دستي فوكوست رو انجام بدي.
البته همیشه نیاز نیست که فوکوس شما دقیق دقیق باشد. گاها فوکوس نبودن (البته به مقدار بسیار کم) باعث میشه که ستاره درشت تر دیده بشه و رنگش مشخص تر باشه.نقل قول:
رو دوربين هايي كه Live View دارند شما مي توني بزاري روي اين مد و بعد با استفاده از 10x بزرگنمايي(450d كه داره) با فوكوس دستي فوكوست رو انجام بدي. من اينكارو مي كنم. تقريبا دقيقه و هيچ مشكلي تا بحال باهاش نداشتم.
... و یک راه دیگه هم استفاده از یه فیلتر مقوایی هست که 2 تا سوراخ دایره ای با فاصله از هم داره، در این حالت اگر ستاره ها فوکوس نباشن، هر ستاره 2 تا دیده میشه! این یکی از راه های خیلی ساده و به نسبت پر دقت در فوکوس با تلسکوپ ها هست که در دوربین ها هم کاربرد دارد.
سلام به همه...
ببخشید که سوالم یه جورایی بی اطلاعی محض! هست از برخی تکنیک ها...
در مورد عکاسی از رد ستاره ها تا بحال از نوردهی های طولانی استفاده میکردم، مثلا 20 دقیقه. اما نویز عکسها آزاردهنده می شوند (Canon7d +15-85mm) در مورد تکنیک ترکیب چند عکس تاحدودی اطلاع دارم اما واقعا نمیدونم چطور باید اونها رو تو فتوشاپ با هم ترکیب کنم....
میشه لطفا در این مورد راهنمایی کنید؟
متشکرم...
دیشب حدودای ساعت 2 بامداد بود خوابم نمی برد یه سری رفتم توی حیاط و چشمم ناخودآگاه به صورت فلکی جبار خورد کمی سرم رو بالاتر آوردم حدودای سمت الراس اونجا هم خوشه هم داشت خود نمایی می کرد، دوربین و سه پایه رو آوردم و چند شات از 2 ام معرف این شبها یعنی M42 (سحابی اوریون یا سحابی جبار) و M45 (خوشه ی پروین) ثبت کردم، درسته که خیلی خوب نشده اما فکر کنم برای شروع بد نباشه.
سحابی اوریون یا سحابی جبار
نوع دوربین : Canon 50D * شاتر : 1.6 ثانیه * دیافراگم : F6.3 * ایزو: ISO:3200
-----------------------------------------
خوشه ی پروین:
نوع دوربین : Canon 50D * شاتر : 2 ثانیه * دیافراگم : F5.6 * ایزو: ISO:1600
-----------------------------------------
هر دو عکس دیشب با لنز Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO فوکال 300mm گرفته شده است.
عکس اول از مشتری است 2 تا از قمرها پیدا هستند
عکس دوم هم از رجل الجبار و خوشه پروین
البته بسیار آماتوری هستند دوستان از راهنمایی دریغ نفرمایند
http://www.fixsat-pics.com/images/v1...zljnm1bf9c.jpg
http://www.fixsat-pics.com/images/wg...nxrb0oqg0x.jpg
http://up.iranblog.com/Files73/0507e048652642feaee9.jpg
استان گلستان. روستای زیارت.
canon 500D . F 4/5 . iso 800 . 60 shot . 1min
با سلام
بنده جدیدا به عکاسی علاقه مند شده ام ولی دوربینم حرفه ای نیست .دوربینم canon powershot sx130 هست.آیا میتونم از آسمان شب عکس بگیرم؟؟؟تنظیمات iso شاتر و دیافراگم رو در چه حدودی باید قرار دهم؟؟لطفا راهنمایی کنید
نمیدونم جایی ننوشته باید از کجا بدونم؟؟ یعنی بدون ریموت کنترل نمیشه؟؟
اگر هم بشود بعید است عکس قابل توجهی با توجه به نویز موراد دیگر بتوانید بگیرید.
اگه واقعا علاقه مند هستید میتوانید یک اس ال آر دست دوم ارازن مثل 350دی یا 400دی بخرید و با آن به عکاسی از رد ستاره ها بپردازید.
با سلام و خوش آمد دوست عزیز
دوربین هایی که برای عکاسی نجوم استفاده میشن دارای سرعت B یا همون Bulb هستن یعنی شما میتونید با فشردن و نگه داشتن دگمه شاتر تا هر زمان خواستید پرده شاتر را باز نگهدارید اما اینکار (یعنی نگه داشتن شاتر با دست در سرعت بی) باعث می شود عکس شما بعلت لرزش دست تار شود
حال برای اینکه بدون دخالت دست و بدون هیچ لرزشی اینکار را انجام دهیم نیاز به یک ریموت کنترل دارید که دوربین شما یا باید پورت آنرا دارا باشد تا با استفاده از سیم به دوربین متصل شود یا اینکه گیرنده مادون قرمز داشته باشد که از امواج مادون قرمز برای باز نگه داشتن شاتر به زمان دلخواه استفاده کرد
البته اینایی که گفتم برای اون زمانایی که شما بخواهید از نوردهی 30 ثانیه به بالا (در اکثر دوربین ها تا 30 ثانیه نوردهی بیشتر وجود ندارد و برای بیشتر از این مقدار از سرعت B استفاده کرد) استفاده کنید، در غیر اینصورت میتونید تایمر روی 2 ثانیه گذاشته فوکوس روی بی نهایت (بصورت دستی) تنظیم کرده لرزشگیر را خاموش کرده و کلید شاتر را فشار دهید تا نوردهی پس از 2 ثانیه آغاز شود تا لرزش دستتان روی عکس اثر نگذارد
موفق باشید.....
در مورد دوربین شما، راه حل استفاده از هک CHDK و گرفتن عکس های خام با شاتر ۱ ثانیه ای و ترکیب اونا با هم هست (فکر کنم خود دوربین (در واقع CHDK) میتونه عمل ترکیب رو هم انجام بده...
بعد باید فایل خام رو با یه مبدل به DNG تبدیل کنید و تو لایتروم یا ACR بقیه کار ها رو بکنید...
پ.ن: البته ریسک استفاده از CHDK و شات های طولانی و پشت سر هم با خودتون...
از همگی ممنونم به خاطر کمک ها تون.فکرکنم با این دوربین نشه همچین کاری کرد پس باید نوع دوربین رو عوض کنم.از همه ممنونم.
حتما اینجا سر بزنید
http://sites.google.com/site/stephab...ghtphotography
اینم یه سایت برای عکسهای از ستارگان
http://www.narrowbandimaging.com/widefield_page.htm
فایل پیوست 13494
با تجهیزات عجیب
والله زیاد بحث شده و زیاد گفته شده یک مقاله هم در این مورد در قسمت مقالات سایت عکاسی داریم
اما خلاصه داستان.
دوربین باید قابلیت سرعت B و یا همان Bulb ( در مورد سرعت B در سایت مقاله وجود دارد ) ترجیحا همراه با قفل آینه (در مورد قفل آینه هم در سایت مقاله هست ) داشته باشد. ( ترجیحا کم نویز!)
به همراه یک سه پایه مرغوب و استوار (دلیل خرید 055 بالاخره نسبت 190 اینجا عیان می شود ! )
دکلانشور و یا ریموت اگر هم تایمر دار باشد که عالی است.
به اضافه باطری فول شارژ و یا داشتن یک گریپ و دو باطری اولویت دارد.
چراغ قوه بسیار ضعیف و کم نور با نور قرمز.
به همراه یک شب بدون ابر حوصله کافی و وقت برای گذراندن شب سرد یا گرم بدون آتش البته !!!
و مقدار زیادی ذوق و سلیقه و از همه مهم تر دانش نجومی به قدر کفایت!
....
کار هم اینگونه است که دو روش متصور هستیم.
یا در یک شات طولانی ( هرچقدر طولانی تر رد ستار بلند تر و زیبا تر و احیانا تعداد شهاب بیشتر ) مثلا حدود 2 تا 5 ساعت بسته به حالت جو و زمان از سال و طول شب و افق و منظره و دید سطحی و ... که مقداری باید به نجوم وارد باشید. که نویز ریداکشن دوربین را خاموش کرده و 2 تا 5 ساعت ( البته یقینا کمتر هم می شود ) شاتر را به همراه قفل آینه باز می گذارید و یک نویزریداکشن خوب بعد از عکاسی اعمال و نهایت یک عکس خوب خواهید داشت.
راه بعدی هم مثلا 50 یا 100 یا 200 یا .... شات کوتاه مدت بین 10 ثانیه تا حتی چند دقیقه بدون وقفه و بعد در فتوشاپ بر روی یکدیگر قرار دادن عکس ها.
هر دو روشن بسیار رایج است.
استفاده از لنز تله در زمان کوتاه تر رد بلند تر اما صاف تری( نه دایره ای ) ایجاد می کند.
استفاده از لنز واید رد کوتاه تر اما دایره ای تری ایجاد می کند.
دیافراگم هم یکی دو استاپ Down می شود.
ایزو بسته به روش ها متفاوت است اما با توجه به نور محیط و شرایط جوی و ... تعیین می شود.
فوکوس بر روی بینهایت خواهد بود ( ترجیحا به اندازه کمتر از یک میلی متر نزدیک تر )
و خلاصه لذت از طبیعت که اولویت دارد.
سلام دوستان من می خوام از کهکشان راه شیری عکس بگیرم یه عکس کم نویز و رنگ های زیبا قبلا دیدم یکی با دوربین کانون چنین عکسی بگیره
کم نویز زیبا اما من وقتی می خوام چنین عکسی بگیرم نویزش خیلی زیاد میشه
و نور ستاره ها کم و شفاف و درخشنده نیستند
به نظر شما بهترین تنظیمات برای تهیه چنین عکسی چیه؟؟
از چه فیلتری استفاده کنم؟؟؟
لنز چی چه جور لنزی نیازه؟؟؟؟
دوربینی که ازش استفاده می کنم کانن550دی هست
براي اينكه مثلا از كهكشان راه شيري عكس بگيريد نياز به نوردهي طولاني مدت شايد بيش از 10 دقيقه داريد. چون زمين حركت ميكنه استفاده از زمانهاي نوردهي زياد باعث ميشه ستاره ها از خودشون رد به جاي بذارن و كشيده بشن. بنابراين نياز به پايه قطبي هست كه حركت زمين رو خنثي كنه(مثل پايه eq5 تلسكوپ).
اما براي عكس معمولي چون نور ستاره ها خيلي ضعيف هست از f هاي كوچك تر و iso بالاتر(550d تا 1600 به نظرم خوبه) و زمان نوردهي بالاتر تا زماني كه ستاره ها خطي نشن! و يه ريموت كه مجبور نشي دستت رو چند دقيقه روي شاتر بذاري.
عكسي كه گرفتم با 550دي با حدود 110 ثانيه اگه يه نفر منجم باشه ميتونه كهكشان راه شيري رو توش تشخيص بده!
بيشتر منظورم اين بود كه قطعا به موتور نياز هست كه حركت زمين رو خنثي كنه. اگه آْلودگي نوري باشه كه شايد اصلا نشه بيشتر از 2 دقيقه نوردهي كرد.
مثلا اينجوري:
f2.8 و 15 دقيقه
http://www.toddgross.com/photos/unca...d060716002.jpg
سلام
بسیار ممنون بابت لینک.فقط چند سوال:نقل قول:
نسبت به پايه هاي موتور دار تلسكوپ قيمت منطقي تري داره:
1-آیا پایه های موتوردار دیگر هم به این روشی که توضیح داده شد قطبی میشوند؟
2-دقت این وسیله و کارایی آن به نسبت پایه های تلسکوپ چگونه است؟
3-با این موتور میتوان فرضا از 200 اف 2.8 استفاده کرد؟یا فقط فوکال های واید؟
4-برای آماتوری مانند من خرید این وسیله مناسب است یا یک سه پایه تلسکوپی؟برای مدت زیادی جوابگو باشد.
ممنون از توجه شما عزیزان
سلام ...
به نظر من اگر از لنزهای تله استفاده می کنید ، خرید یک مقر مانند EQ5 بسیار بیشتر از این وسیله کارایی خواهد داشت ، سه پایه و وزن خود مقر و البته تحمل بار 10
کیلویی و در صورت نیاز اپگرید به سیستم گوتو و دقت چند برابر و لرزش کم به علت مورادی که گفتم باعث میشه کار بسیار بهتر انجام بشه ... البته حمل و نقلش بسیار
سخت تر از استار ترکر است ...
-------------------------------------------
روش قطبی کردن تمام مقرهای استوایی با پلاراسکوپ اینچنینی به یک صورت است .
سلام.ممنون از توجه شما.وزن 10 کیلویی مشکلی نیست اگر امکان دارد توضیح بیشتری به همراه لینک یا عکس لطف کنید.
با تشکر
وزنی که عرض کردم ، تحمل بار برای مقر است ، نه وزن خود مقر ! EQ5 را سرچ بفرمایید پیدا می کنید ... EQ5 مقری است که می توانید به عنوان پایه تلسکوپ استفاده بفرمایید . در حقیقت یک مقر استوایی است که در ٍمدل GOTO دستگاه سین اسکن نیز بهش اضافه شده ...
فایل پیوست 63431
ساحل بندر دیر و آلودگی نوری عسلویه.
25 sec
f/3.5
ISO 500
با سلام و خسته نباشید...
در مورد عکاسی نجومی،
بنده یه سوال داشتم...لططفا استادان و کاربلدان پاسخگو باشند...
اگر ما تایم دوربین رو بین 20 دقیقه تنظیم کنیم،و با BULB و از طریق ریموت این دوربینمون 20 دقیقه عکس بگیرد،مشکلی برای پرده شاتر و دوربین پیش نمیاد؟!
یعنی هیچ آسیبی به پرده شاتر نمیزنه؟
ممنون میشوم جواب بدید.
سلام دوست عزیز،
خیر در اینگونه مواقع سنسور هست که در معرض خطر هست و خطری پرده شاتر رو تهدید نمیکنه. معمولا سعی کنید که پرده شاتر بیشتر از 5 دقیقه باز نباشد چون نور دهی طولانی مدت سنسور، آسیبهای جدی به آن وارد میکند.
در چنین مواقعی چند عکس با نوردهی های مختلف مثلا 5 عکس با نوردهی های 4 دقیقه ای بگیرید که کل زمان نوردهی 20 دقیقه شود و سپس اونها رو در نرم افزارهایی مثل فتو شاپ stack کنید.
درود
در شرایط عمومی مشکلی نه برای پرده شاتر و نه سنسور وجود نخواهد داشت!
ولی شرایطی وجود داره که باید به انها دقت کرد
1- زمانی که برای بیشتر از 5 دقیقه شاتر باز باشه، بدلیل افزایش میزان انرژی مصرفی در سنسور، حرارت سنسور افزایش پیدا می کنه و این مسئله منجر به افزایش اختلالات الکتریکی و در نتیجه افزایش قابل توجه نویز در تصویر خواهد شد.
2- در این مدت که پرده شاتر بالاست وقتی مدت زمان نوردهی بالا باشه مشکل مهمتری که بوجود ممکنه بیاد ورود نورهای ناخواسته به داخل سنسور است!
شما باید ببینید اصلا به چه دلیل ایقدر نوردهی نیاز دارید و در چه شرایطی؟
اگر در مناطق نزدیک به شهر قصد عکاسی داشته باشید (فاصله بین 10 الی 30 کیلومتری شهرها) که با این نوردهی اصولا چیزی جز نور زرد شهر را نمی توانید ثبت کنید.
اگر در مناطق فوق تاریک مثل مناطق کویری با فاصله بالای 200 کیلومتر از شهرها قصد عکاسی دارید هم آسمان آنقدر ستاره داره که احساس می کنید دارید برفک تلوزیون های قدیمی را نگاه می کنید!
در این شرایط هم اثر نهایی شما کاملا سفید خواهد شد.
بنابراین همانطور که عطاجان فرمودند بهترین حالت کاهش مدت زمان نوردهی به نهایتا 5 دقیقه و استفاده از Stacking است.
ارادتمند
سلام به دوستان
با توجه به تجربه انواع عکاسی مخصوصا ژانر نجوم ( عکس های ثبت ستارگان ، دورقطبی به همراه منظره زمینی )
من با فرمایش آقا مصطفی کاملا موافق هستم
پیشنهاد من تهیه دکلانشور و ثبت ستارگان به صورت نقطه ای است با توجه به لنز هر 30 ثانیه یک عکس و سپس ترکیب عکس ها
در این شرایط اگر یک عکس با مشکل مواجه شود ( لرزش و یا نور ) به راحتی قابل حذف است و ثبت نهایی خوبی خواهید داشت با کمترین نویز
این شرایط تا 10 دقیقه نوردهی برای عکاسی اعماق آسمان مناسب است روی پایه های تخصصی ردیاب ستارگان
با سلام
اگر بخواهیم رد ستارگان رو به محوریت ستاره قطبی همراه با منظره زمینی ثبت کنیم , محل دقیق این ستاره رو چجوری میشه پیدا کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
سپاس فراوان
جناب شکری عزیز، من فکر میکنم ساده ترین راه اول پیدا کردن دب اکبر ( دیگه فکر نمیکنم صوری از این ساده تر داشته باشیم ) هست که بعدش ستاره های دبه و مراق را به اندازه 5 برابر فاصله شون امتداد بدیم تا به ستاره قطبی برسیم. این شکل کم و بیش گویاست::
فایل پیوست 66332
نیازی بود امر کن ویدئو هم برات بذارم که حل شه کاملا.
یا علی
ممنون جناب حسیبی من متوجه اون قسمت که فرمودید زاویه 50-60 درجه با افق نشدم؟ مختصر توضیح میدید لطفا؟نقل قول:
همچنين زاويه اون با افق حدود 50 تا 60 درجه هست
درود
زاویه بین افق با ستاره قطبی متناسب با موقعیت جغرافیایی متفاوته این زاویه در شهرهای مرکزی حدود 30 الی 35 درجه است!
حالا این زاویه که دوستون گفتند 50 الی 60 درجه نمی دونم یعنی چه.
اما برای راحتی یافتن ستاره قطبی (قبلا هم در همین بخش عرض کردم)، در امتداد دو ستاره بخش آب ریز دب اکبر (دبه و مراق) یک وجب باز در حالی که دستتون بصورت کامل کشیده است را طوری تنظیم کنید که مثلا انگشت شصت جلوی ستاره دبه قرار بگیره. در این حالت نوع انگشت کوچک شما حمل ستاره قطبی خواهد بود.
اما در خصوص میزان نور ستاره قطبی، ستاره قطبی جزو 30 ستاره پر نور آسمان است.
پیشنهاد می کنم یک شبیه ساز آسمان روی گوشی یا دستگاه نصب کنید و به این ترتیب به راحتی محل همه اجرام سماوی را شناسایی خواهید کرد.
تاریخچه:
ستاره قطبی در طول تاریخ ثابت نبوده و جای آن در گذر زمان تغییر کرده و این تغییر همچنان ادامه خواهد داشت که این مسئله مربوط به حرکت سماوی است.
البته این ستاره قطبی نسیت که حرکت کرده بلکه مکان فرضی آن در آسمان هست تغییر می کنه.
ارادتمند
با درود
منظورم از 50 تا 60 درجه این بود که این ستاره زیاد با افق فاصله نداره. که ظاهرا بازهم دست بالا رو گرفتم که دوستان تصحیح فرمودند. در مورد پر نوری هم تجربه شخصی خودمو گفتم که بنظرم این ستاره زیاد پرنور نیست و حتی بعضی وقتا که دقیقا میدونم کجاست با هم برای دیدنش باید دقت کنم. شاید بخاطر نزدیک بودن به افق باشه.
پیروز باشید
یک دلیل سخت دیده شدن این ستاره نزدیکی به افق بخصوص در زمانی هست که غبار زیاده
دلیل دیگش هم وجود آلودگی نوری و نزدیکی ستاره مورد بحث به نورهای منتشر شده در آسمان هست!
در شرایط ایده ال این ستاره دارای نور خوب و قابل تشخیص می باشد. البته توجه داشته باشید در آسمان های تاریکی مثل کویر و یا کوه هایی که فاصله زیادی تا شهر دارند، آسمان به قدری نورانی هست که تشخیص صور فلکی هم در آن سخت می شه!
(مثالی بهتر از این برای این نوع اسمان سراغ ندارم: مثل تلوزیون های برفکی قدیمی)
برای شناخت ارتفاع در آسمان کافیه یک دست را بصورت کشید در برابر یک چشم قرار دهید مثل زمانی که می خواهید به فردی چیزی را درد ور دست نشان دهید، سپس در این حالت،
یک وجب باز برابر 25 درجه
انگشتان به حالت باز (شصت جمع) 15 درجه
مشت بسته 10 درجه
عرض انگشت کوچک 1 درجه
سه انگشت به هم چسبیده 5 درجه
علامت پیروزی (V انگلیسی) 8 درجه
این هم یک عکس ساده از موارد فوق
فایل پیوست 66355
ارادتمند
با سلام
برای عکاسی نجومی و عکاسی از ستاره ها شرایط جوی خاصی باید وجود داشته باشه
اگر بله چه شرایطی
درود
عدم پوشیدگی آسمان با ابر خیلی مهمه که عطا جان اشاره کردند اما بنظر شخصی بنده گاهی وجود یک لکه ابر در آسمان جلوه بصری خاصی می تواند در تصویر ایجاد کند!
ولی مهمترین مورد دوربین از آلودگی نوری و ابر ناکی کامل آسمان هست و البته این مورد هم جدیدا به موارد شرایط جوی اضافه شده! کم بودن سطح غبار !!!
موارد مذکور در کنار وجود یک منظره مناسب و بدست آوردن لحظه طلایی عکاسی شب می تواند بهتری نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.
ارادتمند
جدول فوکال های مختلف و کمترین زمان شاتر برای Trail نشدن ستاره ها در دوربین های APSC:
فایل پیوست 81302
دوستان سلام
میخواستم بدونم با دوربین کنون 70D با لنز 18/135 تله میتونم از ستاره ها و آسمان شب عکاسی کنم؟ اصلا همچین انتظاری رو میتونم ازش داشته باشم و برم دنبالش یا اینکه نتیجه خوبی نمیگیرم؟ یا اینکه همه چیز به مهارت خودم بستگی داره !؟
سلام
کاملترش میشه این جدول:
نسخه با کیفیت رو دان و پرینت کنید.
به شارژ موبایل نمیشه اعتماد کرد..!
ارادتمند
سلام اساتید
یک سوال دارم اگر جای نادرستی میپرسم ببخشید
برای عکاسی از کهکشان راه شیری دقیقا از کدوم قسمت اسمان عکاسی کرد و با چه ایزو و چند ثانیه بهترین زمان هم چه زمانی هست
ممنون