[SIZE=7]ba salam az doorbinhaye ghate motevaseymasl120 az nazar ghaymat, mahale kharid, va mark khoob atela darid khaili mamnoon
Printable View
[SIZE=7]ba salam az doorbinhaye ghate motevaseymasl120 az nazar ghaymat, mahale kharid, va mark khoob atela darid khaili mamnoon
بهترين دوربين درجه اول هاسل بلاد، دوم ماميا.
هاسل بلاد = از 600 / 700 تومن شروع ميشه به بالا (که اکثرا دست دوم پيدا ميکنيد.)
ماميا = از 550 تومن به بالا( نو)
مکانش: توپخونه
موفق / پيروز / سربلند / باشيد.
اگه دوربین نو و درست حسابی میخواهید تجهیزات حرفه ای عکاسی .
میدان هفت تیر- خیابان بهار شیراز....
تنوع نداشت و بقول معروف: جنسش جور نبود!
فقط چند مدل دوربین کانن و نیکون داشت ، آن هم حداکثر تا 5D
Mamiya ZD هم فقط عکسش را آویزان کرده بود! هاسل بلاد را هم که فقط اسمش را شنیده بود! به دوربین های کداک هم (چون خودش کداک نداشت) می گفت: غیرحرفه ای و معمولی!!! مثلا دوربین Kodak DCS 14n از نظر او یک دوربین ساده ی خانگی بوده است لابد!
پایه های گیتزوش هم تنوع نداشت در حالی که در سایتش می بینیم: هدهای متفاوت از هم برای حالتهای مختلف ، وجود دارد.
جالبه! چون :
اگر به تاریخ ارسال پست دقت کنید این پست مربوط میشه به سال ۲۰۰۴ !نقل قول:
اگه دوربین نو و درست حسابی میخواهید تجهیزات حرفه ای عکاسی .
میدان هفت تیر- خیابان بهار شیراز....
در هر صورت... تجهیزات حرفهای عموما این شکلیه.... یه موقع میرید اونجا نمیتونید از در مغازه برید تو...(چون جنس اومده!) یه وقتایی هم هیچ خبری نیست......
ولی دوربینهای مامیا رو اونجا میتونید پیدا کنید...(من مدلهای بسیار متنوعی رو اونجا دیدم...از مدلهای نگاتیوی تا دیجیتال)
اما جای دیگه ای که در تاریخ امروز! ۱۵ تیرماه ۱۳۸۶ میشناسم و میدونم بکهای دیجیتال مدیوم و احیانا لارژ رو میتونید توش پیدا کنید... عکاسی سامان است... در خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان.
تجهزات حرفه ای تا اونجا که بنده میدانم ، در دوره های 3 ماهه اجناس رو وارد میکند ، در پایان این دوره با کمبود جنس روربرو است و اما اینطور نیست که دیگر هیچی نداشته باشد ، مثلا مموری های این فروشگاه رو جمع بزنید به نظرم سر به چندین 10 میلیون میشود.از نظر دوربین که همیشه مامیا ها رو دارد ، از نظر کیف های عکاسی هم همیشه به وفور کیف ها رو دارد.مگر اینکه در پایان دوره ی 3 ماهه باشد.اما همیشه اجناس خوبی را دارد.
موضوع دیگر شمکلات شرکت نیکونگرش است ، این شرکت مدتی است با مشکل مواجه است و کمتر در بازار حضور دارد ( علت را بنده بی اطلاع هستم ) این فروشگاه هم دوربین ها نیکون خود را از نیکونگرش میگرفت ، شاید یکی از دلایل همین باشد.سه پایه و فلاش ها هم همیشه موجود داشتند ( تا 1 ماه پیش )...
اما در کل فروشگاهی که آرش جان فرمود را هم سر بزنید....
از نظر جنس به نظرم اگر قیمت زیاد برایتان مهم نباشد ، فروشگاه عکسباران همیهش با وفور برکت مواجه است و همیهش همه چیز دارد ( اما کمی گران تر از همه جا )
سلام به دوستان. تقريباً همه پست ها را ديدم. اما راستش مي خوام ببينم کسي کمک دقيق تري مي تونه بکنه؟ تجهيزات حرفه اي که گفت ماميا چيزي نداره... من دنبال Mamiya 645 pro tl هستم. قصر دوربين هم نداشت. ممنون مي شم اگه کسي بگه کجا مي تونم دنبالش بگردم. چون فقط مي تونم يک 5شنبه صبح تا ظهر را توي تهرون باشم و برا همين مي خواستم وقتم خيلي هدر نره. در ضمن آلترناتيوهاي اين مدل چيه؟ از توصيه هاي استادانه تون ممنونم.
سلام
چرا هاسلبلاد خريد نميكني بيشتر پيدا ميشه ؟
با سلام خدمت دوستان عزيز. مايلم نظرات کاربردي دوستان را در باره دو مدل دوربين Mamiya RB67 و Mamiya RZ67 بدونم از حيث اين که صرف خريد و استفاده با کدام است. همچنين نورسنجي که مناسب استفاده با اين دوربين ها باشد کدام است به نظرتان. اطلاعات بنده در حد تئوريک است و البته ديدن و بررسي اصطلاحا on- hand هر دو دوربين بدون عکس گرفتن.
دوست عزیز کار شما چیه؟
دوربینهای RB و RZ معمولا برای کارهای صنعتی استفاده می شوند اگر می خواهید روی مامیا فکر کنید 645 pro انتخاب بهتری است.
لنزهای RB و CIRCLE OF CONFUSION , RZ بدتر از یک لنز EF کانن دارن که بقول یکی از دوستان اگه از صورت لطیف یک خانوم عکس بگیری مثل سطح کره ماه میشه.این فقط نظر خود من هست چون چند شاتی با هاشون کار کردم .
برای نورسنج هم کاملا بستگی به کارت داره و قیمتی که می خوای براش هزینه کنی.
چند سوال دارم.
آیا خرید و تلاش برای کار کردن با مدیوم فرمتی مثل Mamiya RB67 SD دنبال سراب رفتن است؟
سوال دیگه اینکه آیا بک دیجیتالی که به این دوربین بخوره وجود داره؟ اگرم هست تو ایرانم پیدا میشه؟
من این لینک رو پیدا کردم.
کد HTML:http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=204219&is=REG
اما نمیدونم قیمتش ممکنه چند باشه.حدس میزنم گرون باشه اما اصلاً یک بک 6 مگاپیکسلی روی مدیوم فرمت توجیهی برای استفاده دارد؟ (با اسکن درست نگاتیو نمیشه به نتیجه بهتری رسید؟) یا شاید مدل های بهتری هم باشه؟ و یا مساله داینامیک رنج این استفاده رو توجیه می کنه؟
یا اصلا فقط بدرد کسب تجربه میخوره؟ چون من هنوزم میبینم که بعضی عکاس های فرنگی برای پرتره از این دوربین استفاده می کنند و الان یک عدد از این دوربین در اختیار من هست که دارم با هاش آزمایش می کنم (متأسفانه بکش مخصوص عکس های پرسنلیه فکر کنم و فریمش از دو طرف محدود شده) هنوز به مرحله ظهور و چاپ نرسیدم نمی دونم اصلاً بشه عکس بدرد بخوری تو سری اول ازش در بیارم یا نه. به هر حال می خوام بدونم که ارزش خرید داره یا نه. چون از طرفی هم یک Mamiya C220 پیدا کردم که گرچه تو کلاس دیگری است اما برای تجربه 120 فکر کنم مناسب باشه و البته ارزانتر از RB67 هم هست و خیلی هم تر و تمیز تر است.
سوال آخرم هم در مورد قیمت است که کف و سقف قیمت برای چنین دوربین هایی چقدر است.
ممنون
تقدیم به دوست داران مامیا
کد HTML:http://www.mamiya.com/assets/pdfs/6x7/RB67_Pro_SD_v7.PDF
ویرایش :
الان اینرو پیدا کردم : :cool:
کد HTML:http://www.dcviews.com/press/Mamiya-HX702.htm
اما فکر کنم دست کمه دست کم 5000$ ری باشه!
جناب میلانی عزیز
سلام
صرفاً جهت اطلاع شما:
اول- Mamiya RB67 من قیمت آکبند را حدود 1,300,000 تا 1,400,000 دارم با لنز نرمال 90mmm و F3.5
دوم- Digital Back هم بهش میخوره بدون مگزین 8,000,000 تومان و با مگزین 8,500,000 تومان 30 مگا پیکسل (قیمتهایی که من در تهران دارم)
سوم- با یک اسکنر عالی نتیجه بهتری از Digital Back6Mp میگیری
چهارم-جسارتاً نظر من که مبتدی هم حساب نمیشم اصلاً سراب نیستش بلکه دنیای دیگریه کافیه یک سری فیلم 120 باهاش بندازی فیلمش هم اصلاً کمیاب نیست ولی خوب هزینه چاپ و غیرو ذالکش ...
پنجم- دنبال دست دومش نرو مگر با یک فرد خبره آنالوگ کار در رنج مدیوم فرمت
ششم- من پیرمرد با عکاسی با این مدیوم فرمتها بیشتر لذت میبرم من هم Canon1000D DSLR دارم هم Canon S90 از هر دوشونم راضیم ولی موقع کار با این غول بیشتر حس عکاس بودن دارم نمیدونم درک میکنید یا نه؟
بهرحال عرایضم زاده از حد شد
بزرگان قوم ببخشایند به کرم خویش
جسارت این بنده حقیر را
عزت زیاد
روانفر
آقای روانفر ممنون از راهنماییتون.
خواستم اگر شما و سایر دوستان هم حوصله و فرصت داشته باشند کمی در باره مدیوم و تجربه 120 صحبت کنیم.
مدت زیادی بود تو فکرش بودم ولی همواره عقب می انداختم به عنوان یک هدف تعیین کردم که اواخر سال دیگه (اواخر89) کم کم شروع کنم. به صورت اتفاقی تو مغازه ای بودم که با صاحبش دوستی مختصری دارم اتفاقاً یک مامیا RB67 هم تو ویترینش داشت دید بد جوری تو نخش هستم آورد ببینم بعد اصرار کرد که وردار ببر پولم لازم نیست بدی ببر امتحان کن تا باهاش کار نکنی نمیتونی تصور درستی از کار کردن باهاش داشته باشی. منم چون می دونستم اهل تعارف نیست قبول کردم. حالا این دوربین در اختیارم است و یک فیلم کداک حساسیت 160 رنگی هم توش انداختم و دارم عکس می گیرم.
در مورد قیمت هم من تو نت دیدم نوشته که این دوربین همچنان به صورت آکبند موجوده و خریدار داره اما فکر کردم تاریخ خبر مال قدیم باشه. پس اینجور که میفرمایید صحت داره.
اما این دوربینی که الان دست منه بدنه اصلیش ظاهراً در وضعیت خوبیه. بکش که عرض کردم خیلی مناسب نیست اما وضعیتش خوبه . لنزش رو هنوز باز نکردم بررسی کنم (چون تحقیق کردم گویا لم خاصی داره باز و بسته کردنش باید در حالت کوک باشه) اما یک لنز 90 اف 3.8 سکور است. اما ویزور خوبی ندارد .ویزورش مال یک دوربین اوراقی بوده که روی این بسته اند گویا کسی که آورده برای فروش ویزورش رو برای دوربین دیگری لازم داشته و به همین خاطر هم دوربین را ارزانتر فروخته بوده. الان این دوربین رو اگر من بخوام بخرم 270 هزار تومان بهم قیمت داده. تو ویترینش هم زده بود 330 هزار تومان. البته من به صورت جدی به خرید این مورد فکر نکرده ام و فعلا در حال تحقیق و تجربه هستم.
کار کردن باهاش برای من هم بسیار لذت بخشه. قبلاً هم نگاتیو و اسلاید کار می کردم اما این جداً یک چیز دیگه است.
یک سوال: برای استفاده از فلاش همراه این دوربین از حداکثر از چه سرعتی می تونم استفاده کنم؟ اگر کسی میدونه ممنون می شو راهنمایی کنه. تو دفترچه راهنما چیزی نبود شایدم من با دقت ندیده ام.(در حال حاضر برای اطمینان از سرعت 30/1 استفاده می کنم!)
سوال دو: برای ظهور و اسکن کجا می تونم برم؟ و حدوداً هزینه اش چقدر میشه؟ (بالاخره از خرید بک 8 میلیونی قابل تحمل تره!)
سلام
عجالتاً خدمتتان عرض کنم برای چاپ عکس برو به:
http://print.akkasee.com/
آقای عفت رخ عزیز
کیفیت کارشون از منظر من عالیه
و خیلی خوب هم برای سایر سوالاتت با حوصله راهنمائیت میکنند
عزت زیاد
روانفر
سلام،
البته پیشتر خیلی دراین باره صحبت شده :) اما بهطور خلاصه، مدیوم فرمت مجموعهی وسیعی از دوربینها و تجهیزات رو شامل میشه و بهطور کلی همهی دوربینهایی که عرض فریم ۶ سانتیمتر رو پشتیبانی کنند مدیوم فرمت هستند. من خودم سالها با RB67 و مدلهای مختلف RZ67 کار کردهام و هنوز هم خیلی وقتها از RZ67 استفاده میکنم. مسالهی اصلیِ فرمتِ ۶ در ۷، اندازه و وزن تجهیزات شماست. یک بدنه و لنز ۶ در ۷ باید بتونه در واقع تصویر ۷ در ۷ تولید کنه (در حالی که بدنه و لنز ۶ در ۶ -مثل بیشتر دوربینهای هسلبلاد- یا ۶ در ۴.۵ -مثل مامیاهای 645) کافیه بتونن یک تصویر ۶ در ۶ تولید کنند، یعنی دایرهی تصویر RB و RZ (و دیگر ۶ در ۷ها) قطر ۹۹ میلیمتری دارد ولی دایرهی تصویر کوچکترها قطر ۸۵ میلیمتری. نتیجه اینکه تجهیزات دستهی دوم بسیار کوچکتر و سبکتر هستند و قابلیت حمل و نقل آسان را دارند، البته واضح است که قطع تصویر ثبتشده متفاوت است و همین موضوع میتواند مهمترین عامل انتخاب باشد، اندازهی فریم علاوه بر تاثیر گذاری روی زیباشناسی کادر، تاثیرات فیزیکی (مانند بازهی قابل رویت فوکوس یا همان اندازهی عمقمیدان) هم روی عکس دارد.
دوربینهای ۶ در ۷ مامیا فوقالعاده هستند، کیفیت لنز آنها بسیار عالیاست (بر خلاف آنچه بعضی از دوستان گفتهاند) و اگر فاکتور قیمتلنزها را هم دخالت دهیم، این لنزها بیرقیباند چون تهیهی لنزهایی با کارآیی مشابه لنزهای مامیا-سکور برای دوربینهای ۶ در ۶ چند برابر هزینه دارد. از نظر مکانیکی ساخت فوقالعادهی دارند و کار با آنها سریع و آسان است. بهخاطر استفاده از سیستم Bellows برای فوکوس، کار فوکوس راحتتر و دقیقتر است و امکان کنترلِ وسیعترِ فاصلهی سوژه تا لنز وجود دارد. در ضمن سیستمهای سازگاری هم هستند، به خصوص مامیای RZ67 که هم با لنزهای RB67 سازگار است هم با یک G Adapter ساده میتواند از Backهای سری RB استفاده کند. دوربین RB یک دوربین مکانیکی است اما دوربین RZ علاوه بر قابلیت کار در مد مکانیکی، یک دوربین الکترونیکیِ کامل هم هست، شاتر با باطریِ دوربین کنترل میشود و ...
اگر میخواهید از Backهای دیجیتال استفاده کنید، لازم است تا دوربین RZ بگیرید، چون Backهای خود مامیا فقط با RZهای سری D سازگار هستند و آداپتور برای نصب دیگر بکها (مثلاً مانت V از هسلبلاد) برای RB وجود ندارد (البته، میشود آن را ساخت و دیگران هم ساختهاند و بعضی هم میفروشند، اما رسمی نیست) ولی برای RZ بهراحتی پیدا میشود. حالا سر فرصت در مورد بکها و مانت آنها و سیستمی که خودم دارم و آن را روی دوربینهای هسلبلاد و مامیا RZ و همچنین قطعبزرگ استفاده میکنم صحبت میکنیم.
در نهایت و بهصورت خلاصه، بهنظر من ۶ در ۷ فرمت فوقالعادهایاست اما اگر بیشتر عکاسی شما خارج از استودیو است توصیه میکنم از سیستم ۶ در ۶ استفادهکنید، مگر اینکه نسبت ۶ به ۷ را لازم داشته باشید که آنهم امکان پیادهسازیاش در ۶ در ۶ موجود است.
در صورتی که از Mirror Lock-up استفاده کنید، هیچ محدودیتی وجود ندارد. این دوربینها از Leaf Shutter استفاده میکنند و بههمین خاطر بهاندازهی حداکثر سرعت شاتر میتوانید سینک فلش داشتهباشید.
ظهور که سادهاست. اگر سیاه و سفید است، خودتان بهسادگی و با کمترین تجهیزات ظاهر میکنید، اگر نگاتیو رنگی است، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان هر حلقه را باید ظاهر کنند و اگر اسلاید رنگیاست، باید یا خودتان ظاهر کنید یا با جاهایی مثل آتلیه کودک یا عکاسی سیمرغ و یا شاید هم لابراتوار آریا هماهنگ کنید.
برای اسکن، ماجرای جداگانهایست که البته در اینجا هم -پیشتر- در موردش بحثشده است. راههای مختلفی هست، اما همهی عکاسیهایی که در بالا نامبردم باید برایتان انجام دهند.
شاد باشید.
پ.ن.: آن بکی که شما دارید، اگر بکیاست که برای عکسهای پرسنلی! استفاده میشده به احتمال زیاد فیلم رول نمیخورد. بکهایی برای RBهست که یک فیلم تخت ۶ در ۹ را میگیرد و میتوان دوبار فیلم را اکسپوز کرد (هر دفعه نصف فیلم) و دو عکس ۶ در ۴ با آنها ثبت کرد. بهخصوص برای روتوش روی فیلم، لازم است که فیلم تخت باشد. بهجز این بک هیچ بک دیگری که از دو طرف محدود شدهباشد و برای فیلمِ رول هم باشد ندیدهام. یعنی محدود کردن فیلم رول فایدهای ندارد چون مکانیسم جلوبرندهی دوربین، هر دفعه فیلم را نزدیک ۷.۵ سانتیمتر جلو میبرد، محدود کردن فریم یعنی حرام کردن فیلم، کاری که میشود با کراپ، خیلی سادهتر انجام داد.
پ.پ.ن.: چشمی دوربین شما کهنه و کثیف نمیشود، اگر ویزور Look Through باشد که فقط یک Focus Screen است که راحت هم جدا میشود و تمیز میشود (البته تمیز کردن آن دقت مضاعف و ابزار صحیح میخواهد) اگر هم ویزور منشور دارد باشد (که در اکثر موارد نورسنج هم دارد)، آن وقت ماجرا پیچیدهتر است، اما استفاده از این ویزور روی دوربینهای RZ و RB به دلایل مختلف خیلی مفید فایده و در ضمن Practical نیست. یکی از این دلایل این است که Revolving Back دارید و Back دوربین میچرخد تا بتواند هم Landscape داشتهباشید هم Portrait پس لزومی نیست که دوربین را بچرخانید، پس همیشه میتوانید مستقیم و از بالا به Focus Screen نگاه کنید. نورسنجی هم که ماجرای دیگری است، که به احتمالِ زیاد نورسنجِ ویزور استفادهی عملی روی این دوربین نخواهد داشت.
آخ که من چه قدر این کادر بزرگ و مربع 6X6 رو دوست دارم. مطمئنا پروژه سال آینده خرید یه مدیوم فورمت هستش. من خودم از Hasselblad 500 C/M خوشم میاد، ظاهرا بک دیجیتال هم داره. هرچند که فکر نکنم به کارم بیاد ولی اگه نیاز باشه که تصویر دیجیتال گرفته شه بدرد میخوره. میخواستم بدونم این بک ها چند مگاپیکسلی هستند و آیا میشه اجاره کردشون؟
اگر چیزی جانمانده باشد همه را خوانده ام.نقل قول:
البته پیشتر خیلی دراین باره صحبت شده
اما تا قبل از اینکه با دوربین شروع به کار کنم نمی توانستم تصور درستی داشته باشم.
اینطور که من متوجه شدم با این لنزی که الان دارم باید ابتدا در سمت چپ لنز knob مخصوص را که حالت فنری داره بیرو بکشم و در جهت عقربه های ساعت بچرخانم تا نقطه قرمز آن روی M که زرد رنگ است قرار بگیرد سپس سیم دکلانژور رو به جایی که روی knob شده ببندم .شاتر بدنه را کوک کنم و دکمه شاتر بدنه را بزنم در این حالت آینه بالا میره اما شاتر لنز بسته است و فیلم هنوز نور نخورده با فشار دادن شاتر لنز توسط سیم دکلانژور شاتر لنز بدون لنرز و اگر با فلاش باشه به طور کامل فیلم رو نوردهی میکند. درسته؟ یعنی حالت Mirror Lock-up وقتی است که اون knob لنز روی M زرد رنگ باشه؟نقل قول:
در صورتی که از Mirror Lock-up استفاده کنید، هیچ محدودیتی وجود ندارد. این دوربینها از Leaf Shutter استفاده میکنند و بههمین خاطر بهاندازهی حداکثر سرعت شاتر میتوانید سینک فلش داشتهباشید.
والا در مورد بک شک دارم. چون این جوری که من میبینم قسمتی از فیلم که نور می خورد یک مستطیل 4 × 7/5 سانتیمتری است (با خط کش معمولی اندازه گرفتم کولیس دم دستم نیست که دقیق تر بگم) که در حالتی که بک برای کادر افقی تنظیم شده مستطیل فوق عمودی است. یعنی اثر اون قسمت چرخاننده کادر رو دست برعکس می کند.کنار شمارنده فیلم هم نوشته V که تایید عمودی بودن کادر است. هر بار که شاتر می زنم حس می کنم دارم فیلم رو میریزم دور! اما خوب فیلم رول رو هم روش انداختم و ظاهراً! (ظاهراً!) داره عکس میندازه. نمی دانم امیدوارم که واقعاً فیلم درست جا خورده باشه.نقل قول:
پ.ن.: آن بکی که شما دارید، اگر بکیاست که برای عکسهای پرسنلی! استفاده میشده به احتمال زیاد فیلم رول نمیخورد. بکهایی برای RBهست که یک فیلم تخت ۶ در ۹ را میگیرد و میتوان دوبار فیلم را اکسپوز کرد (هر دفعه نصف فیلم) و دو عکس ۶ در ۴ با آنها ثبت کرد. بهخصوص برای روتوش روی فیلم، لازم است که فیلم تخت باشد. بهجز این بک هیچ بک دیگری که از دو طرف محدود شدهباشد و برای فیلمِ رول هم باشد ندیدهام. یعنی محدود کردن فیلم رول فایدهای ندارد چون مکانیسم جلوبرندهی دوربین، هر دفعه فیلم را نزدیک ۷.۵ سانتیمتر جلو میبرد، محدود کردن فریم یعنی حرام کردن فیلم، کاری که میشود با کراپ، خیلی سادهتر انجام داد.
نکته دیگر اینکه فکر کنم این دوربین بدنه اش Mamiya RB67 Pro است ولی روی بکش نوشته Pro SD و روی اون صفحه فلزی کشویی که جلوی فیلم رو می بنده نوشته Pro S !
ویزورش هم منشوری و چشمی دار نیست .منظورم این بود که کمی درب و داغونه موقع باز و بسته کردن یک صدای تق.قی می دهد .که مهم نیست. امروز لنز رو باز کردم پیچ ها دست نخورده بود اما اسفنج های داخل بدنه چسبنده شده اند.
نور سنج دستی هم که فعلاً ندارم از نورسنج دوربین دیجیتال و نور سنج دوربین Pentax Super A استفاده می کنم!
یک سوال دیگر در باره RB67
شاتر لنز در همه سرعت ها به جز T درست عمل می کند. در سرعت T وقتی ابتدا شاتر بدنه را می زنم آینه بالا میره بعد شاتر لنز رو با دکلانژور می زنم که باز میشه تا اینجا مشکلی نیست اما وقتی دوباره می زنم بسته نمی شه. و مجبورم دسته کوک آینه رو کمی به جلو بدهم تا بسته شود. ایراد از کجا ست؟ روند کاریش همینه؟
کاملاً درستاست، لنزها همه این پیچ دو حالتهی M و N را دارند، وقتی پیچ روی حالت M است، باید اول آینه را با دکمهی روی بدنه آزاد کرد و بعد هم توسط کابل دکلانژور شاتر را چکاند. نکتهی مهم این است که اگر بعداً فراموش کنید که پیچ را از M به N تغییر دهید، ممکن است کلی عکس بگیرید ولی هیچوقت شاتر باز و بسته نشود فیلم هیچ نوری نبیند، هیچ راهی هم برای مطلع شدن از این موضوع وجود ندارد، جز چک کردن وضعیت پیج، اگر در حالت Mirror Up عکس نمیگیرید. البته، کابل دکلانژور مخصوص مامیا را اگر داشتهباشید، خودش دو سیم دارد و این ماجرا را بهصورت خودکار کنترل میکند، وقتی تا نیمه دکلانژور را فشار دهید آینه بالا میرود و اگر آن را تا انتها فشار دهید (در این میان میتوانید حتی آن را ول کنید و هر وقت خواستید تا انتها فشار دهید) شاتر عمل میکند.
این عملکرد طبیعی شاتر در حالت Time است، یا باید کوک دوربین را ۳۰ درجه فشار دهید تا شاتر بستهشود یا زمان را از T بهسمت ۱ ثانیه بچرخانید. این برای کسانی که از SLRهای رایج به سیستمی با Leaf Shutter که شاتر درون لنز نصبشدهاست، کوچ میکنند، کمی ناآشناست، اما کاملاً منطقی است :)
دوربینهای RB (و RZ)، ریزهکاری و Trick زیاد دارند، خیلی از آنها را هم خیلیها نمیدانند یا استفاده نمیکنند، اما دانستن بعضی از آنها برای صدمه نزدن به دوربین لازم است (مثلاً خالی کردن کوک لنز وقتی برای بیشتر از یکهفته از آن استفاده نمیشود و کوک دستی دوبارهی آن قبل از جا زدن مجدد). بعد از مدتی کار با دوربین، این مجموعهی اعمال مکانیکی ناخودآگاه آموخته میشوند و دیگر نیازی به فکر کردن برای انجام آنها نیست، بلکه بهطور اتوماتیک همهی آنها را انجام خواهید داد :) متاسفانه الآن کمی درگیر هستم اما بهزودی میتوانیم یک تاپیک جدید باز کنیم و همهی جزییات این دوربینها را آنجا بررسی کنیم.
شاد باشید.
خیلی ممنون از اینکه وقت می گذارید باز هم چند سوال (خیلی عجله ای نیست هر وقت فرصت شد جواب بدهید) البته خودم هم در حال جستجو در نت هستم و کم و بیش جواب هایی پیدا می کنم اما گرفتن راهنمایی از دوستانی که خودشان تجربه استفاده دارند برایم خیلی ارزش دارد.نقل قول:
متاسفانه الآن کمی درگیر هستم اما بهزودی میتوانیم یک تاپیک جدید باز کنیم و همهی جزییات این دوربینها را آنجا بررسی کنیم.
یکی اینکه چند جا دیدم از عدم اطمینان بالای Leaf Shutter گفته شده و اینکه ممکن است برخی مواقع کاملاً درست عمل نکند. هرچند که شاید برای من خیلی تاثیر گذار نباشد اما دانستن این مورد و احیاناً دلیلش خالی از لطف نیست.
خیلی ها یکی از مهمترین برتری های RZ 67 رو نسبت به RB وجود شاتر الکترونیکی می دانند. متوجه شدم که لنز های RZ فکر کنم سری KL فاقد شاتر هستند درسته؟ یعنی Leaf Shutter ندارند؟ و اگر اینطور است حد اکثر سرعت سینک RZ ها چند است؟ آیا محدودیت دارند؟
این راهنمای دوربین Mamiya RZ67Pro است:
از طرف دیگر در حال مطالعه در باره دوربین های مدیوم فرمت دیگری هستم.کد HTML:http://www.mamiya.com/assets/pdfs/6x7/RZ67_Pro_v4.PDF
نظر دوستان در باره دوربین های TRL چیست؟ مثلا Mamiya C220
خطای پارالکس که ایراد ذاتی آنها است و ایراد دیگر هم عدم دخالت دیافراگم در لنز فرعی که تصویر را به ویزور می دهد و عدم توانایی در کنترل دقیق عمق میدان بر شمرده شده بود.
با توجه به قیمت بالای بک های دیجیتال به این نتیجه رسیدم که حالا حالا ها باید از سیستم اسکن استفاده کنم و با توجه به قیمت ارزانتر TRL ها آیا برای کسب تجربه خرید چنین دوربینی مناسبتر نیست؟ اینها Leaf Shutter دارند؟ و اینکه کیفیت لنز هایشان نسبت به سری های اول RB در چه حدی است؟
در باره مدیوم های Pentax پرس و جو کردم، اغلب می گویند که دنبالش نباش چون مواردی که برای فروش هست هیچکدام سالم نیست ! و یا اگر سالم هم باشد آنقدر شات زده که از رمق افتاده است!
دوست عزیز چقدر هزینه دارید؟
و کلا کارتون چیه؟
البته از بالا آمدن چنین تاپیک هایی استقبال می کنیم
یک مدتی RB داشتم. بعدش هم تا یک ماه پیش یک m1000 645 که دادم رفت
هنوز به دوربین جدید فکر نکرده ام
کار حرفه ای نمی کردم باهاش صرفاً جهت لذت و تجربه
طبیعت بی جان ، اگر وقتش بود استروبیست ، پرتره هم بعد از قطعیت نور دو سه شات کنار شات های اصلی.
در تاپیک های گذشته صحبت از tlr کرده بودید خواستم بگم به رولیفلکس هم فکر کنید .
اما اگر slr خواستید هم اتفاقا دوماه پیش ناصرخسرو برای یک از دوستام زیرو رو کردیم که اونم به نتیجه رسید : 500c هاسلبلاد یا از سری 6000 رولیفلکس بگیره که چون کمی عجله داشت و هاسلبلاد تمیز پیدا نکرد رولیفلکس گرفت البته شاید بعضی از دوستان مخالف رولی باشند ولی اگر می خواین تا 7-8-10 سال آینده باهاش کار کنید انتخاب خوبیه چون لوازمش تولید میشه و به قیمت هاش هم می ارزد و در درجه بعد اگر دوربین کلاسیک خواستید هاسلبلاد انتخاب بسیار عالی هست شاید بعدا با گران بودن لنزها مشکل داشته باشید ولی دوربینه شلاق خوریه منظورم اینه که شاید روزی به دسته فرزندانتون هم برسه!
فکر میکنم:
Hasselblad 500c + lens 80 cf f.28+back a12 براتون حدود 900 تا 1100 در بیاد
رولی های سری 6000 هم حدود همین قیمت ولی دقیقتر با لنز 80 اف 2.8 و بک
6001 حدود 900-1100
6008 حدود 1300
این قیمتها کاملا حدودیه دستت میاد دیگه ولی اگه بخوای میتونم برات قیمت بگیرم در ضمن خودت شاید بهتر بدونی یکی یه بدنه تمیز 500سی رو میده 300 تومان یکی دیگه می ده 700 تومان من خودم از کسانی هستم که مطمئنا فکرشم نمی کنی تا کجا سرم کلاه رفت ولی با تجربه شدم دیگه (یه چیزی حدود 800تومان)
کلاً اسم هاسل که میاد فیتیله قیمت میره بالا. حالا دوربین رو که میاره می بینی پدرش درومده اما حالا تو هرچی بگی بابا اون هاسل که میگن این نیست این داغون شده بازم طرف میگه نه این چون هاسله این قیمت.
البته من پنتاکس رو به هاسل ترجیح می دهم که دلیلش هم از آواتار معلومه . . . ولی پنتاکسم گرونه و لنزاش هم گرونن
رولی هم خوبه در بارش فکر کرده بودم اما تا به حال تجربه نکردمش
Zack Arias جدیدا به مدیوم فرمت کوچ کرده. خواندن داستان این کوچ و همینطور دلایل و مزایای آن را به همه علاقمندان توصیه می کنم.
Why I Moved To Medium Format :: Phase One IQ140 Review • Photography By Zack Arias • ATL • 404-939-2263 • studio@zackarias.com
سلام
پنتاكس 645 گزينه خوبيه و تميزش هنوز گير مياد. تنها عيبش اينه كه بك اون قابل تعويض نيست. اخيرا هم يك RZ67 تميز ديدم كه حدود 600 ميگفت با لنز 127
در یک گشت گذار اینترنتی متوجه موضوع عجیبی شدم
دوربین مدیوم فرمت 645DF هم توسط کاخانه مامیا و هم توسط فاز-وان تولید شده
گویا تنها محصول هر دو کاخانه هستش و در یک شکل یک مشخصات و حتی یک اسم داره به فروش میرسه
میخواستم بدونم این بدنه چرا همچین شرایطی داره؟
و حالا که مانت لنز هر دو دوربین هم یکیست در عمل مانت کدوم شرکت روی این دوربین به کار رفته
ببینید...
Phase One یک شرکت سازنده بک های دیجیتال دانمارکی است و برای این بک های دیجیتال از مدت ها پیش از بدنه های مامیا به صورت OEM استفاده می کرده است.لنز های ارائه شده توسط Phase One یا با برند Schneider Kreuznach عرضه می شوند یا با برند Phase One که این لنز ها ساخت مامیا هستند.یک لنز تیلیت شیفت 45 هم دارند که ساخت Hartblei است.
اصولا Phase One دو بدنه دارد که هر دو هم ساخت مامیا هستند.
Phase One 645AF Body: PA
Phase One 645DF Body: PJ
http://www.phaseone.com/Search/Artic...2&LanguageID=1
فایل پیوست 24740
اما Leaf کجای کار است؟
Leaf یک شرکت اسرائیلی است که سابقا با کداک و Scailex Corporation Ltd شریک تجاری بود. اما در حال حاضر زیر مجموعه ای از Phase One است.این شرکت اولین سازنده سنسور های مدیوم فرمت دیجیتال بود.
شاتر های Leaf هم که معرف حضور هستند و اغلب لنز های مامیا دارای شاتر های Leaf هستند.
سنسور های Leaf با مونت های هاسلبلاد H و V و همین طور مامیا و Phase One و Contax و Fuji و Bronica همخوانی دارند.
اما Scailex Corporation Ltd چیست ؟!
این شرکت یک شرکت سرمایه گذاری بزرگ است که روابط مستقیمی با شرکت های فوق و همچینین HP و کداک و .... دارد
اما Mamiya/Leaf یک شرکت مشترک است که بادی های ساخت Mamiya را با کمک لنز های مامیا و به کمک بک های دیجیتال Leaf که آنها هم با تکنولوژی Phase One است را تولید و عرضه می کند.
برند ژاپنی مامیا که خودش سابقه ای دراز و طولانی در ساخت دوربین و لنز دارد.
Leaf (Israeli company) - Wikipedia, the free encyclopedia
Scailex Corporation - Wikipedia, the free encyclopedia
Phase One (company) - Wikipedia, the free encyclopedia
Digital camera back - Wikipedia, the free encyclopedia
Mamiya - Wikipedia, the free encyclopedia
بالاخره اینکه یک سفره است همه هستند و با هم خوش هستند.
این وسط هاسلبلاد یک مقداری مسیر اش متفاوت است.
خیلی ممنونم جناب قبادی
پس اگه درست متوجه شده باشم: در واقع انحصار طلبی های 35م.م. ها در این رده وجود نداره؛ علاوه بر این همه شرکای تجاری هستند و یه جوری وسایلشون رو میسازند که با همه جور باشه؟
با در نظر گرفتن این همه هماهنگی، میشه کمی هم در مورد تاریخچه این همسویی در بکها و بدنه ها و لنز ها بگین
در نهایت میخوام ببینم کدوم بدنه های قدیمی موجود در ایران قابلیت نصب بک دیجیتال رو دارند
پیشاپیش متشکرم
وقتی بزرگان مدیوم فرمت و لارج فرمت در این فروم هستند خیلی ضایع است بنده حقیر که نهایتا 4 تا رول 120 دود کرده ام بیایم و از مدیوم ها بگویم.
کاوه رنجبر عزیز پست های بسیار خوبی در این مورد دارند.
اما تا جایی که سواد بنده یاری می دهد.
ببینید اصولا در لارج فرمت که همه چیز تقریبا قابل تغییر و به صورت ماژولار است.یعنی ممکن است شما لنز را از یک برند شاتر را از یک برند بلوز را از برند دیگر بک را یک برند و ..... انتخاب کنید و آنها را سر هم کنید.مثل دنیای 35 میلیمتری نیست که مجبور باشید صرفا از لوازم یک کمپانی خاص استفاده کنید و یا نهایتا بتوانید از 2 یا 3 برند متفرقه لنز بخرید.
در مدیوم فرمت ها این مورد مثل لارج فرمت نیست اما اصولا مونت ها و بک ها و ... از استاندار های خاصی پیروی می کنند.
یک سری اسم هستند که همیشه به گوشتان می رسند.
مثل :
Hasselblad ( این رو اول از همه نوشتم که علاقه و احساس دین ام را به این برند عظیم و شریف به اثبات برسانم )
Holga
Kodak
Mamiya ( زیر مجموعه ای از Phase One )
Phase One ( که معرف حضور هست و جدیدا تبدیل به یک غول بلامنازع شده است )
Rollei
Schneider Kreuznach ( به نظر بنده برترین کمپانی سازنده انواع اپتیک بوده و هست )
Sinar ( از آن کمپانی های با پدر و مادر است که دوستان کمتر می شناسند )
Voigtländer
Zeiss
Bronica
Contax ( که ایکاش هنوز هم بود )
Leitz ( زیر مجموعه لایکا )
Leidolf
برخی را ممکن است تا به حال ندیده باشید یا نشنیده باشید.اما اسامی مهمی هستند.
در برند هاسلبلاد دو سیستم وجود دارد ( بنده چون با هاسلبلاد کار کرده ام بیشتر تجربه ام از این شرکت است ) یکی سیستم V و دیگری H
سیستم H که اوضاع اش معلوم است بدنه های الکترونیکی هستند مثل H1D و H2D و H3D و H4D و .... در این سیستم لنز ها مونت H دارند و بک ها و بدنه ها برای این سیستم ساخته شده اند.قیمت های این سیستم خارج از تصور جیب بنده و شما و بر روی 20 تا 50 هزار دلار است ( یک ست خوب )
و اما سیستم V که محبوب ترین سیستم برای خیلی ها از جمله بنده است و شما با مبلغ اندکی می توانید یک ست تر تمیز از این سیستم را داشته باشید.محبوب ترین بدنه ها در این سیستم بدنه های سری 500 هستند که از بهترین عکاسان جهان تا ناسا از این سیستم و بدنه ها استفاده کرده اند.که هنوز هم تولید و عرضه می شود.لنز های این سیستم توسط شرکت معظم زایس ساخته و عرضه می شوند و شما می توانید از لنز های قدیمی این مونت هم استفاده کنید.قیمت ها در این سیستم بسیار عالی است.شما بر روی این بدنه ها می توانید از انواع فیلم مگزین های مختلف و همین طور بک های دیجیتال استفاده کنید حتی یک نسخه دیجیتال 503CWD هم توسط هاسلبلاد چند سال پیش عرضه شد.اما بهترین بک دیجیتال برای این سیستم CFV-50 است که با کلیه بدنه های تولید شده هاسلبلاد در سیستم V از سال 1957 به بعد همخوانی دارد و با کلیه لنز های دارای شاتر Leaf سازگار است.مدل های دیگری مثل CFV II و CFV-39 و CF39-MS هم هستند که دیگر تولید نمی شوند و دیگر discontinued شده اند.اکثر بک های هاسلبلاد که با رزلوشن و سایز های مختلف تولید می شوند دارای سنسور های شرکت KODAK و از سری CCD های KAF هستند.
فایل پیوست 24747
در بازار به راحتی می توانید دوربین های سری 500 ( از خود 500 تا 501 و ... ) را پیدا کنید قیمت بدنه های مورد نظر بین 700 هزار تومان تا 2 یا 3 میلیون تومان است.لنز های ارزان مثل 85 میلیمتر اف 3.5 که حدود 500 تا 1 میلیون تومان به راحتی پیدا می شود.ارزان ترین بک هایی که بر روی این سیستم می توانید استفاده کنید 6 تا 22 مگاپیکسل هستند که بین 3 تا 15 میلیون تومان قیمت دارند.از برند هایی مثل هاسلبلاد و یا Phase one .
مقاله بنده را هم ببینید بد نیست...
عکسی که دید ما به کره زمین را عوض کرد | عکاسی
انشالله اگر عمری بود به مامیا هم سری میزنیم چرا که در بازار ایران مدیوم فرمت های مامیا به وفور و با قیمت های ارزان پیدا می شوند.
سلام
کاوه جان،فکر می کنم که این leaf آن leaf نباشد! به نظر من، منظور از شاتر های leaf ،همان شاتر های پره ای (یا تیغه ای و یا برگه ای یا ...) است و کمپانی Leaf تولید کننده شاتر نیست و این فقط یک تشابه اسمی است.نقل قول:
اما Leaf کجای کار است؟...
شاتر های Leaf هم که معرف حضور هستند و اغلب لنز های مامیا دارای شاتر های Leaf هستند.
Linhof هم به نظر من یکی از تولید کننده های مهم و تاثیر گذار تجهیزات لارج و مدیوم فرمت است.نقل قول:
یک سری اسم هستند که همیشه به گوشتان می رسند....
کاوه جان لیست خیلی خوبی رو با لینک ارائه کردید به نظرم دو برند جا مونده (البته ممکنه بیشتر)
پنتاکس . مزایا و معایبی نسبت به بقیه دارد . . . یک 645 نسبتاً تمیز با یک لنز 80-160 اف 4.5 حدود 1.5 در بازار تهران معامله می شود . . . اما بک دیجیتالش صرفاً توسط یک شرکت چینی ساخته شده و در ایران هم پیدا نمی شود.
پنتاکون سیکس. که البته این یکی بیشتر به نام ماونتش معروف است اما خوب هنوز هم فعال است . تا جایی که می دونم اوکراینی است
بله شاتر های Leaf یا برگی نوعی از شاتر های مکانیکی هستند.من باید بهتر توضیح می دادم.فکر کردم دوستان خودشان موضوع را می دانند.اصولا این شاتر ها با نهایت سرعت می توانند با فلاش سینک شوند اما متاسفانه این نهایت سرعت اغلب بیشتر از 1/500 ثانیه نیست. شاید این شرکت Leaf هم پیرو همین اسم برند خودش را انتخاب کرده.اما یقینا قبلا Leaf ( شاتر ) بوده و بعد ها Leaf ( سنسور سازی آمده است )
فایل پیوست 24761
Linhof بزرگ هم که جای خود دارد.اصولا لارج فرمت کاران لارج فرمت را یا با SINAR می شناسند یا با Linhof بنده فراموش کرده بودم اسم اش را بیاورم.شاید چون کوچک ترین دوربین اش 6در9 است ! تقریبا مدیوم فرمت ندارد و یکهو از لارج شروع می شود دوربین های 4در5 اینچی اش شاهکار است.
پی نوشت....
برند که زیاد است سعی کردم آنها که در ایران شناخته شده تر هستند و همین طور برند های مدیوم فرمت را معرفی کردم.تعدادی برند هستند که اصولا لارج فرمت هستند تا مدیوم که از ذکر آنها خودداری کردم.
جای خیلی ها در آن لیست خالی است ! مثلا برندی مثل Alpa شرکت بزرگی است و یا Arri و یا Asahi Pentax و Asahiflex و Graflex و یا فوجی بزرگ ! و KIEV ( که برند مورد علاقه بنده است ) و Zorki و خیلی برند های دیگر که بیشتر در لارج فرمت فعال هستند.
جناب قبادی اولا متشکرم در ثانی بی صبرانه منتظر مابقیه معرفیتون هستم
پ.ن: ماشالا اینقدر خوشگل تعریف میکنید آدم دلش میخواد هرچی داره ببره بده یک سری 500 بخره و بپره تو آتلیه:oops:
پ.ن2: خیلی جایه تاسفه که در بخش عکاسی دیجیتال فروم حتی یک تاپیک برای حداقل توضیحات(در حد همین هایی که جناب عالی فرمودید و انشالا خواهید نوشت) در مورد مدیوم های دیجیتال نداریم
اصولا بد چیزی است مدیوم فرمت ! خدا نکند در دام اعتیاد اش بیافتید ! ( محمدرضا میلانی می داند چه می گویم ) یقینا دیگر هیچ دوربین 35 میلیمتری شما را راضی نخواهد کرد ( حتی اگر دی800 یا مارک3 یا ... باشد ) و از همه 35 میلیمتری ها دل زده می شوید و دایما هوای مدیوم فرمت در سر شما خواهد بود و فقط در صورتی هوایش از سرتان خواهد افتاد که یا یک رول 120 دود کنید و یا بروید به سمت سری M لایکا !!!! بنده شخصا یک زمانی به شدت به دنبال مدیوم فرمت بودم و بابت اش هزینه های زیادی می کردم بعد از یک مدتی در پی یک سری مشکلات مالی دست از سر هسی ! ( در دنیای عکاسی به طور خلاصه هاسلبلاد را Hassy می گویند ) نازنین برداشتیم.
انشالله بحث اش را به جریان خواهیم انداخت.در مورد مدیوم ها و لارج فرمت های دیجیتال در همین بخش هم می توانید بحث کنید مشکلی بابت اش نیست.
جناب قبادی دقیقا عین صحبت های zack arias رو میفرمایید
1-2 ماه پیش که zack مهمان برنامه grid بود با خودش phase one آورده بود و دقیقا پز میداد و دل اسکات کلبی رو شدیدا آب کرد ;-)
اینطور که یادم مانده میگفت حدود 3 سال پس انداز کرده تا بتواند این دوربین رو تهیه کند
یک پیش بینی هم کرد که medium format در شرف ارزان شدن هستند (تا انتهای 2012 بصورت کیت لنز - بادی و بک حدود 7500 تا 8000 دلار)
جناب قبادی من و احتمالا چند نفر دیگری همچنان منتظر ادامه مطلبتون هستیم
:::blushing:::
چند مدل محبوب و مشهور در برند مامیا هست که در ایران از بقیه برنده ها بیشتر هوادار دارد و شما با چرخیدن در ناصر خسرو یقینا پست ویترین هر مغازه ای چند تایی را می بینید! یکی از دلایل این موضوع در ایران این است که زمانی اتحادیه عکاسان تهران توسط آقای جهانبخش که زمانی نماینده مامیا بودند و خودشان معاون اتحادیه ! بودند تعداد زیادی از انواع مدل ها را به صورت اقساط بدون بهره به اعضا واگذار می کردند به همین دلیل در بین اتلیه داران طهران (تهران) این دوربین از محبوبیت زیادی برخوردار شد.هرچند که در واقع هم این دوربین قابلیت ها و امکانات فراوانی داشت و لنز های منحصر به فرد Mamiya/Sekor از شارپنس و کیفیت فوق العاده ای برخوردار بودند و هستند.
این چند مدل که بیشتر فراگیر هستند Mamiya 645 و RB67 و RZ67 هستند که در نسل ها و تیپ های مختلف عرضه شده اند و تا همین چند سال پیش مدل های دیجیتال شان هم معرفی می شد و می شود.
اما تفاوت اصلی بین سری RB67 و RZ67 با مدل های 645 در چیست؟
ببینید برای سری های 67 لنز ها و بدنه به صورتی طراحی شده اند که بتوانند یک تصویر 7سانت در 7 سانت را بسازند.اما در سری های 645 بدنه و لنز ها به صورتی طراحی شده اند که بتوانند تصویری 6 سانت در 6 سانت بسازند.
برای راهنمایی بهتر اینطور تصویر کنید که با یک دوربین EFS و EF کانن طرف هستید.لنز های EFS کوچک تر و سبک تر هستند و دایره تصویر کوچک تری دارند ولی لنز های فول فریم بزرگ تر و سنگین تر و دایره تصویر بزرگ تری دارند.
اغلب دوربین های هاسلبلاد از نوع 645 هستند که باعث می شود بسیار سبک تر و جمع و جور تر و لنز ها کوتاه تر و سبک تر باشند و مامیا های 645 هم دقیقا شبیه به دوربین های هاسلبلاد هستند ( از نظر ابعاد و وزن و .... ) قطر دایره تصویر یک 645 حدود 83 تا 87 میلیمتر است ولی قطر تصویر یک 6در7 حدود 97 تا 101 میلیمتر است.
اما سری های RB و RZ بدنه بسیاز بزرگ تر و سنگین تری دارند و لنز هایشان هم متفاوت است تا بتوانند دایره تصویر بزرگ تری ایجاد کنند.
دیگر تفاوت این دوربین ها در نوع فوکوس است در 67 ها از سیستم Bellows برای فوکوس استفاده می شود ( شبیه لارج فرمت ها ) که فوکوس دقیق تر و راحت تر و سریع تری به شما می دهد ولی در 645 ها اینگونه نیست.
نکته دیگر اینکه 67 ها به صورت ماژولار هستند و شما می توانید بدنه لنز شاتر بک بلوز و ... را به صورت ماژول های مختلف تهیه کنید و یک ساختار خاص را تشکیل دهید.اما در 645 ها اینطور نیست.چیزی بین لارج فرمت و مدیوم فرمت ها.
نکته بعدی ابعاد بزرگ تر قطع نگاتیو و سنسور است که مباحث عمق میدان و... را ایجاد می کنند که خودتان بهتر می دانید.
استفاده از بک فیلم های پولاروید که دیگر در ایران یافت نمی شود ولی تجربه به شدت جالب و هیجان انگیزی است ولی بنده متاسفانه این تجربه را ندارم.
اما تفاوت بین RB و RZ در چیست؟
اول اینکه RB در مامیا مخفف Revolving Back است یعنی بک هایی که می توانند حول محور مرکزی بچرخند.
فایل پیوست 24878
RB ها دوربین های تمام مکانیکی هستند.اما RZ ها دوربین های الکترونیکی و نیمه الکترونیکی هستند.مثلا در RZ ها شاتر با باتری بدنه کنترل می شود.
نکته بعدی قیمت است.
قیمت RZ ها یقینا گران تر هستند ولی RB ها فراوان تر و ارزان تر.در مقابل 645 ها هم گران هستند و لنز های آنها از لنز های 67 ها نایاب تر و گران تر است ( چیزی شبیه به لنز های هاسلبلاد )
اما اگر قصد عکاسی آنالوگ دارید خرید هر کدام بدون اشکال است.بسته به خواسته و بودجه و ....
اما اگر قصد عکاسی دیجیتال به کمک بک ها را دارید باید به سمت RZ ها بروید.چون تنها این مدل ها قابلیت نصب بک های دیجیتال را دارند.
مدل های مختلف 645
June 1975 : M645 Max (Japan's first 4.5 x 6 cm format SLR camera)November 1976 : M645-1000S MaxFebruary 1979 : M645 J MaxDecember 1985 : M645 Super1992 : M645 Pro1997 : M645 Pro-TL1999 : M 645-AF (autofocus)2000 : M645E2001 : M 645 AFD (prepared for digital backs)2005 : M 645 AFD IIJune 2008 : M 645 AFD III
فایل پیوست 24876
فایل پیوست 24877
و اما RZ
Original RZ67 Professional (RZ67 Pro I):
- Electronic shutter 8 sec - 1/400 sec with full EV steps
RZ67 Professional II (RZ67 Pro II):
- Some improvements of the electronics
- An additional knob was added to the right side of the focusing unit for fine tuning of the focus
- Shutter can be adjusted in 0.5 EV steps
RZ67 Professional IID (RZ67 Pro IID):
- Has an integrated interface for communicating with digital backs (the earlier versions need either an interface plate or external triggering wires)
- Minor internal mechanical improvements
فایل پیوست 24879
فایل پیوست 24880
اما به نظر بنده اگر قصد چشیدن طعم مدیوم فرمت ها را دارید چند سناریو خواهید داشت.
خرید ارزان ترین بدنه و استفاده از نگاتیو و چاپ ظهور دستی توسط خودتان و یک آگراندیسمان و لذت بردن از دنیای کلاسیک.
خرید ارزان ترین بدنه و استفاده از نگاتیو و چاپ و ظهور و اسکن دیجیتال به کمک یک اسکنر با پدر و مادر مثل نیکون 9000 مرحوم بنده که فروختم اش یا اسکنر های ارزان تر ( حدود 200 تا 3 میلیون تومان انتخاب می توانید داشته باشید )
خرید یک بدنه نوستالژیک و با اسم و رسم و جمع آوری یک کلکسیون خوب مثل برند هاسلبلاد که اگر 1000 سال هم بگذرد جایگاه و ارزش اش بیشتر از گذشته خواهد شد . استفاده از دو سناریو بالا
خرید یک بک دیجیتال ارزان قیمت 6 تا 20 مگاپیکسل ( حدود 2 تا 10 میلیون تومان ) و لذت بردن از دنیای دیجیتال به کمک مدیوم فرمت ها که هم هزینه بر است و هم وقت بیشتری نیاز است برای تکمیل کردن مجموعه تان ( حداقل 10 میلیون تومان باید هزینه کنید )
یا خرید یک مدیوم فرمت دیجیتال چند هزار دلاری ( حدود 20 تا 40 هزار دلار ) و لذت بردن از دنیای دیجیتال
سلام به همه
ممنون از کاوه قبادی عزیز به خاطر به اشتراک گذاشتن اطلاعات خوبشون!
فقط یه نکته ای که به نظرم رسید بهش اشاره نشد،سایز تصاویر خروجی از مدل 645 و 67 هست!
یکی از نکاتی که مدیوم فرمتهایی مثل هسلبلاد رو از 645 جدا میکنه،قطع مربعی فیلم اونه در مقابل قطع مستطیلی 645 با نسبت 4:3
فکر میکنم(گمونم) که 67 این قابلیت رو داشته باشه که بصورت 6x4.5 cm و 6x6 cm و 6x7cm عکس بگیره اما در مدل 645 فقط سایز 6x4.5 cm رو میده که اصلاً واسه همین شده 645
البته جایی خوندم که خروجی هسی هم تقریباً 5.5x5.5 cm هست
لذت عکاسی مدیوم فرمت به قطع مربعیشه! :) (لذا 645 فاز اکمل رو القا نمیکنه:::whistling:::)
همونطور که میدونید،بعضی از زیبا شناسان ، اصولاً قطع مستطیل رو برای ایجاد تصاویر مناسب نمیدونن و اعتقادشون اینه که مربع قالب مناسبتری برای ارائه داشتن یه اثر هنریه!
خلاصه هسی رو عشقه!(بسوزه پدر بی پولی)
پدرم يك دوربين كييف قديمي داره با لنز وگا 90mm ، يه چند باري گفته براش نگاتيو بخرم ،ولي پيدا نكردم . ولي عكساي قديميشو نگاه ميكنم ، واقعا قشنگن .
آيا اين دوربين ارزشي دارد ؟
يا جزو تاريخ حساب ميشود .
فایل پیوست 24898
KIEV 60 TTL
فایل پیوست 24899
با درود خدمت کاوه عزیز
در سری RZ یک لوازم جانبی وجود داره به نام mamiya tilt shift adapter !
حالا چند تا سوال واید ترین لنزی که با این ابزار میشه استفاده کرد چیه؟
و این که توی ایران یافت میشه؟؟
فایل پیوست 24906
قیمت pentax645D الان به 10 هزار دلار رسیده . حیف که ریال انقدر حقیر شده . . .نقل قول:
یا خرید یک مدیوم فرمت دیجیتال چند هزار دلاری ( حدود 20 تا 40 هزار دلار ) و لذت بردن از دنیای دیجیتال
در مورد قطع تصویر کاوه قبادی خیلی ظریف اشاره کرده :
که صحیح هم هست. در مورد RB خیلی قابل درک تر است چون برای گرفتن عکس عمودی نیازی نیست دوربین را بچرخانید بلکه کافیه بک را بی هیچ اقدام اضافه بچرخانید. واضح است که بدنه و لنز ها باید توان تولید تصویر 7 در 7 را داشته باشند. بد نیست بدانیم اندازه دقیق برای 67 ها 5.6 ×6.8 سانتیمتر است.نقل قول:
برای سری های 67 لنز ها و بدنه به صورتی طراحی شده اند که بتوانند یک تصویر 7سانت در 7 سانت را بسازند.اما در سری های 645 بدنه و لنز ها به صورتی طراحی شده اند که بتوانند تصویری 6 سانت در 6 سانت بسازند.
دوربین با ارزش و نوستالژیکی است ( نه از نظر قیمت بلکه از نظر معنوی ) ساخت Arsenal Factory است ، یکی از اسم های کمتر شناخته شده دنیای عکاسی اما Arsenal برای خودش اسم و رسمی است در دنیا.این آرسنال را خیلی ها نشنیده اند اما به نظرم جز بزرگ ترین کمپانی های دنیا بود ! ( یکی دو سال پیش کلا تعطیل شد ) این کمپانی حدود 245 سال !!!! قدمت داشت و از سالهای 1764 شروع به فعالیت کرد.مالک بسیاری از برند ها مثل Kiev و لنز های MIR و Arax و Salyut و خیلی از برند های دیگر.اصولا یک کارخانه بسیار بزرگ و غول پیکر که در شهر کیف پایتخت اوکران دارای ساختمان ها و موزه ها و ... زیادی است و مقصد مهمی برای گردشگران خارجی است.کار این شرکت یسیار به شرکت های خودرو سازی امروزی چین شباهت داشت.آنها بعد از جنگ جهانی دوم به تعدادی از قالب های زایس و لایکا در آلمان دست پیدا کردند ( اصولا آمریکا و شوروی آلمان نازی را به دو نیم تقسیم کردند و اغلب صنایع نظامی و الکترونیک و خودرو سازی به آمریکا و صنایع سنگین و قالب سازی و فولاد و موشک و ... به شوروی رسید ) آنها این قالب ها را به کیف پایتخت اوکراین آن زمان ایالت 14 از اتحاد جماهیر شوروی CCCP انتقال دادند و تا سالها دوربین ها و ابزار های کپی شده از زایس و لایکا در شوروی و در پشت پرده آهنین با قیمت بسیار نازل به فروش می رفت و هر از گاهی یک توریست می توانست آنها را از شوروی خارج کند.آرسنال هم مسئول مستقیم گشترش این فعالیت ها بود.اصولا آرسنال شبیه به یک مجموعه کارخانه بود که از فشنگ ، تانگ ، توپ خانه متحرک ، مخزن سوخت هواپیما ، لوکومتیو ، دوربین دید در شب ، دوربین های نظامی ، دوربین عکاسی ، و خیلی چیز دیگر تولید می کرد.آرسنال الان زیر مجموعه وزارت صنایع اوکراین است و بخش های مختلف آن در اختیار شرکت های مختلف قرار گرفته است.مثلا Kiev 88 از روی دوربین های سری 1600F هاسلبلاد شبیه سازی شده اند و یا رنج فایندر های MIR که از روی سری M لایکا بازسازی شده اند.
فایل پیوست 24915
فایل پیوست 24917
فایل پیوست 24918
فایل پیوست 24919
اما کیف 60 شاهکاری بوده در زمان خودش شاید برای من اینطور باشد چرا که یکی از تجربیات ابتدایی ام با مدیوم فرمت بوده است.اما یقینا هنوز هم دوربین خوب و جذابی است ( شاید نظرم شخصی باشد ) این دوربین اصولا با Pentacon Six خواهر هستند و به یکدیگر بسیار شبیه هستند.این دوربین را روس ها از روی Pentacon Six ساختند و مونت آن با Pentacon Six در برخی مدل ها یکی است و از لنز های آن می توانید استفاده کنید.در آن زمان آلمان اوج تکنولوژی بود و اکثر ابزار ها از روی مشابه های آلمانی ساخته می شدند که این دوربین هم یکی از آنها است و اگر آن را در کنار یک Pentacon Six قرار دهید اصولا به سختی می توانید آنها را از هم تشخیص دهید.این دوربین آخرین بار در سال 99 مورد بازسازی و دوباره طراحی قرار گرفت.اصولا سالها در زیر بدنه می نوشتند Made In USSR که بعد ها (از 84 تا سال 99 تولید می شد ) تبدیل شد به Made In Ukraine که مدل های USSR ارزشمند تر هستند یک تعدادی هم CCCP دارند که صرفا برای داخل شوروی تولید شده اند.
این لوگو شاید بر روی دوربین شما باشد
فایل پیوست 24921
در ناصرخسرو به راحتی فیلم پیدا می کنید.یکی دو تا از لابراتوآر های تهران هم هنوز 120 دارند.دوستانی که به تازگی اقدام کرده اند یقینا بهتر می توانند راهنمایی کنند اما فکر کنم لابراتوآر آریا هنوز دارد.
در ایران احتمالا یافت شود.من شخصا دیده ام اما نه در بازار در بین ابزار و لوازم یکی از دوستانم.
اما چون بسیار گران است ( فکر کنم 2000 تا 2500 دلار باشد ) کمتر کسی به سمت اش می رود مگر عکاس صنعتی باشد.در برند هاسبلاد هم چیزی شبیه به این هست که آن هم بسیار گران است.
این ابزار به دلیل حضور داشتن سیستم bellows و استفاده از سیستم الکترونیکی در دوربین های RZ می تواند وجود داشته باشد که bellows باعث می شود که لنز و این تبدیل بتوانند دایره عملکرد مناسبی در حدود 8% تیلت و حدود 10 میلیمتر هم شیف داشته باشد.
این تبدیل بر روی لنز های خمره ای کوتاه مامیا با فواصل کانونی 75 میلیمتر تا 180 میلیمتر قابل استفاده است و واید ترین لنزی که می توان با آن ترکیب کرد 75mm F 4.5 Short Barrel است که حدود 2000 دلار است و زاویه دید اش حدود 62 درجه است و شبیه به یک لنز 36mm در سیستم 135 است.
کاوه جان جریان این (دوربین های مدیوم فرمت سینار) که تو ایران هست چیست؟ سینار تا جایی که من می دانم فقط بک می سازد و بادی هم فقط لارج فرمت . یک چرخی تو سایتش زدم خبری از بادی مدیوم نبود اما من دست برخی ها بادی مدیوم دیده ام که ظاهراً سینار است . دست کم نه هاسل است و نه مامیا و نه هیچ برند شناخته شده. خلاصه این بادی ها چی هستند؟ مامیا در لباس سینار؟
و عجب بازار گم و گوری داره این بک دیجیتال دست دوم!
سلام به همه ی اعضا ی محترم سایت
ببخشید بنده سوالی داشتم و برای پیدا کردن جوابش همه ی این 6 صفحه رو خوندم.اگه میشه محبت کنید یکم بیشتر راهنمایی کنید.ممنون
فکر کنم همون طور که دوربین های mf2 یاشیکا به عنوان یه دوربین قطع 35 م م توی خونه های ایرانی راه پیدا کرد دوربین lubitel2 هم به عنوان دوربین قطع متوسط جای خودشو بین عکاسای غیرحرفه ای تثبیت کرد.
خب پدر من هم از این قاعده مستثنا نبود :) یه دوربین lubitel2 سالهاست که توی خونه ی ما به انباری منتقل شده.من خودم کمابیش عکاسی دیجیتال انجام میدم اما لذت تصویربرداری با فیلم 120 رو دوست دارم تجربه کنم.
میخواستم ببینم این دوربین lubitel2 ارزش بیرون اوردن از انباری رو داره؟ ایا فیلم رنگی 120 برای این دوربین گیر میاد؟(چون فکر میکنم سایت افرنگ دیجیتال فیلم سیاه و سفید 120 رو برای فروش داره) واینکه ایا فیلم استفاده شده اصلا قابل ظهور هست در این قرن 21؟
خودم شاتر و دیاف و بالب و سلف تایمر و ویزور و... رو امتحان کردم و به ظاهر سالم هستند ایا تست خاصی رو براش انجام بدم؟
ممنونم پیشاپیش از همه به ویژه نوستالوژی دوست های عزیز:)
بله فیلم رنگی هم گیر میاد البته اغلب تاریخ مصرف گذشته اند اما بد نیست من امتحان کردم ظهور و چاپ هم انجام می شود همین لابراتوار آریا که در سایت می بینید هم انجام میده
جناب میلانی تشکر.فقط بنده باید بیام تهران :) فکر کنم 2100 کیلومتری با لابراتوار اریا فاصله دارم.البته اگه این دوربینه خیلی تشویق کنه میام.
سابقا اسلاید ها را داخل پاکت میگذاشتن و می فرستادن کارخانه تولید کننده ظهور میکرد و باز پست میکرد.
ظهورش همه جا پیدا میشه. چه ایران باشید و چه خارج از کشور هنوز هم جاهایی هست که کار ظهور انجام میدن. ظهور سیاه و سفید رو که خودتون هم میتونید انجام بدید.
سلام
روی لنزهای Mamiya 645 دگمه ای هست که بین M و A سویچ میکنه چه نقشی توی لنز داره؟
سلام
اون کلید در واقع کلید بازدید عمق میدانه . وقتی روی M قرار میگیره،دیافراگم بسته میشه،و میتونید عمق میدان رو چک کنید . بعد دوباره باید روی A قرارش بدید تا دیافراگم باز بشه و نور مناسب به فوکوس اسکرین برسه .
فایل پیوست 32713
الان شده $8,799.95
خیلی قیمت مناسبه....
Product Highlights
40MP (7264x5440 pixels) CCD Sensor
Weather-Sealed Magnesium Alloy Body
3' LCD W/921,000 Dots of Resolution
Compatible With Pentax 645 Lenses
11-Point SAFOX IX+ Autofocus System
77-Segment Metering System
14-Bit RAW Files in PEF & Adobe DNG
Dual-Slot SD/SDHC Memory Card
In-Camera HDR Image Capture
Glass Trapezoid Pentaprism Viewfinder
برنده 2011 awardss ام شده
در ایران چقدر میشه پیداش کرد ؟
درود
دوستان، به دنبال mamiya 645 af , afd هستم. کسی شناختی از قیمت و مشخصاتش در ایران دارد؟ منظورم شرایط پیدا کردنش و حدود قیمتش، و همینطور پیدا کردن چند لنز خوب.
قیمت اسلاید 120 و 220 رو هم در رنج های و برندهای مختلف لطف بفرمائید...
سپاس
بدرود
اسلاید تاریخ دار حدود 20 هزارتومان - نگاتیو سیاه و سفید حدود 12 الی 16 هزار تومان. ظهور بین 8 تا 12 هزار تومان
قیمت دوربین بسته به تمیزیش فرق میکنه مدل هایی که شما میخوای زیاد گران نیست. حدود 1 تومن با یک لنز باید هزینه کنی
درود
ممنون جناب میلانی
باز هم زحمت شما شد..
پوزتیو سیاه و سفید نداریم، درست است؟ برای پرتره سیاه سفید مدیوم باید از نگاتیو سیاه و سفید 120 استفاده کنم؟
برای دوربین هم ، شما این مدل رو ندارید؟
مدل قبلی رو که صحبتش رو کردیم رو هم بفرمائید دارید یا فروختین؟ چون به صورت جدی تا چند هفته ی دیگر باید تهیه کنم.
سپاس
بدرود
درود
به چند جا سر زدم برای نگاتیو 120 که هیچکدام موجود نداشتند!
از میان دوستان ، محلی را سراغ ندارید که بشود تهیه نمود. حدود 40 حلقه نیاز است. (خانه عکاسان افرنگ و رنگ سیستم نداشتند)
ممنون
بدرود
سلام
40 حلقه خیلی زیاده...شاید همه را از یک جا نتونید گیر بیارید
به اینجاها زنگ بزنید،شاید بتونید از هرکدوم چندتایی بخرید
اگر شرکت رنگ سیستم ندارد،منتظر قیمتهایی که روی سایت افرنگ دیدید نباشید :
اوج فیلم : 66436723
فروشگاه امین : 33913781
اینم شاید یه چندتایی داشته باشه : فروشگاه شرکا : 33919393
لابراتوار آریا
شما سیاه سفید می خواهید؟ دقیقا چی نیاز داری؟