ویرایش توسط Ali Bayati : Saturday 4 August 2012 در ساعت 22:29
تاپيك خوبيه. ممنون از ايجادش. :)
Canon
rezvanv@yahoo.com
با سلام
من يه شيوه ديگه دارم براي قيمت اينجور كار. براي كارهاي سري كاري همانطور كه اقاي قبادي گفتن. من براي فريمهاي كمتر از 10 تا يك قيمت و براي بيش از اون قيمت رو مناسب با تعداد كار.
اما براي كارهايي مثل كار شما كه مستلزم بردن تجهيزات و كار بيرون هستش من يك مبلغ ثابت بابت اجرت يك روز كاري مي گيرم و بابت هر فريم يك مبلغ توافقي. مثلا اگر يك كار نياز به مدل داشته باشه فرق داره. براي كار معماري و معماري داخلي بدون مدل براي هر روز كاري بدون هزينه هاي اياب و ذهاب و اقامت و غيره ( كه در قراردادم به عهده كارفرماست ) 250 تومان و براي هر فريم عكس زير 10 تا مبلغ 100 تومان و بيش از 10 تا مبلغ 75 تومان. باز هم بستگي به سختي و آسوني كار داره. معمولا جلسه رو با كارفرما در محل پروژه ميذارم كه ببينم چقدر كار ميبره. بعد قرارداد رو فكس يا ايميل مي كنم بعد كار.
Canon
rezvanv@yahoo.com
سلام
شاید به نظر سوالم تکراری باشه اما می خواستم ببینم برای عکاسی از طلا و جواهرات چه مبلغی مناسب هست؟
و تفاوتی داره برای عکاسی جواهرات رو تو آتلیه بیاریم و یا در محلی مثل مغازه و یا شرکت عکاسی بشه؟!
برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر ، وه که با خرمن مجنون دل افگار چه کرد
instagram: hoda.zaeimi
عكاسي از طلا و جواهر يك دردسر نسبت به ساير سوژه ها داره و اون هم امنيت هستش. اگر كارفرما ترجيح بده در محل عكاسي بشه كه مستلزم انتقال تجهيزاته و اگر هم به اتليه بياد كه معمولا خودش و همراهانش بخش بخش كارا رو ميارن و دائما هم بيخ ريش عكاس نشستن و اذهار نظر ميكنن. جداي از رفلكت اشيا براق و يا صحنه آرايي براي طلا ، قيمتش هر فريمش بايد از كار هاي ديگه بيشتر باشه. چون به تجربه برام ثابت شده دردسرش بيشتره.
Canon
rezvanv@yahoo.com
بله من هم متوجه دردسرهایی که گفتید هستم و این هم که محل عکاسی رو سوال کردم دقیقا به همین دلیل بود، یعنی فکر میکنم برای جابجایی و حمل تجهیزات به محلی به غیر از آتلیه هم باید مبلغی در نظر گرفته بشه که اون رو نمی دونم چه مبلغی مناسب هست؟!
برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر ، وه که با خرمن مجنون دل افگار چه کرد
instagram: hoda.zaeimi
من معمولا به طور کلی (نه در موارد خاص مثل ایده ناب) از فرمول زیر برای محاسبه قیمت کار استفاده میکنم.
هزینه لازم برای زندگی در یک روز + هزینه پروژه در روز + سود برای یک روز عکاسی = X تومان
این X تومان میشه هزینه یک روز عکاسی برای من٬ حالا من در روز ۸ تا ۱۰ ساعت عکاسی میکنم. و چون در ایران اگه بگیم من روزی X تومان پول میگیرم به طور پیش فرض فکر میکنن که من دارم سرشون کلاه میزارم که مثلا ساعت های بیشتر (یا روزهای بیشتری رو حساب کنم) با خودم برآورد میکنم که مثلا هر عکس (با توجه به نوع عکاسی) چقدر زمان میبره تقسیم بر تعداد ساعات کاری میکنم و هزینه هر فریم در میاد (ولی به هر حال با هزینه زیر ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان مخالف هستم به جز موارد خواص ! مثلا برای دختر عمو - شکلک چشمک)
اما توضیح فرمول:
هزینه لازم برای زندگی در روز به نظر من برای هر فردی وجود داره و متفاوت هست و هر کسی که کار میکنه (منظور من اینه که بیزینس خودش رو داره و نه حقوق بگیر هست) باید حتما این هزینه رو بدونه. مثلا من برای یک ماه زندگی ام یک میلیون تومان نیاز دارم (اعداد فرضی هستن) که این رقم شامل قبوض پرداختی. هزینه خورد و خوراک. رفت و آمدهای روزانه. پوشاک. کرایه ها و .... هست حالا میام حساب میکنم مثلا من ۲۵ روز کاری میتونم کار کنم پس هزینه لازم زندگی من روزانه ۴۰ هزار تومان میشه ولی آیا من ۲۵ روز رو حتما کار دارم ؟ مثلا اگر فردی ۱۰ روز در ماه کار داشته باشه هزینه روزانه اش میشه ۱۰۰ هزار تومان ! این حساب و کتابی هست که هر فردی باید با خودش انجام بده
هزینه پروژه: شامل استهلاک تجهیزاتی که دارم و کرایه تجهیزات (حتی اگر تمام تجهیزات هم برای خودم باشه یه حداقل کرایه ای براش درنظر میگیرم) رفت و آمد برای پروژه. هزینه های جانبی مثل دستیار اگر لازم باشه. حمل و نقل تجهیزات. سفر و هر کاری که برای پروژه انجام بشه
ویرایش: حتما سختی کار هم در این قسمت مورد توجه باید قرار بگیره. مثلا عکاسی از یه جسم استیل خیلی با عکاسی از کتاب کاغذی فرق داره !!
سود: من برای بهبود تجهیزاتم. برای خرید کتاب و مجله برای افزایش دانش ام. برای سفر ام. برای بهتر کردن محل زندگی ام. برای تعویض ماشینم و ... نیاز به پولی بیشتر از حداقل هزینه روزانه + هزینه پروژه دارم. چون اون دو مبلغ فقط برای این هستن که من چیزی از جیب برای یک کار عکاسی هزینه نکرده باشم. این بخش سود هست که هر کسی با توجه به دید خودش باید حساب کنه و به مبلغ قرارداد اضافه کنه
یه نکته: ما در ایران همچین چیزی نداریم ولی در خارج از کشور که بحث کپی رایت مطرح هست. هر عکاسی تبلیغاتی یه مبلغی هم به عنوان حق کپی رایت از کارفرما میگیره که این موضوع هم بستگی به محل تبلیغ و گستره تبلیغ و یک سری فاکتور های دیگه داره.
ویرایش توسط Ali_Reza : Sunday 5 August 2012 در ساعت 11:57
علیرضا اکرمی5D II|24-105L|70-200 f/2.8L IS II|100 Macro f/2.8L IS
Canon F1|50mm f/1.4 FD|Flash Hanimex TZ2500 | Vanguard Arlen 58 Backpack|055PROXB+804RC2
توضیح: سطور زیر، نظرات شخصی نگارنده ی آن است.
اون بانک هم ماشالله زرنگ تشریف دارند ... فرض کنید بطور متوسط، 500 نفر در کل مملکت به فکر شرکت در این مسابقه بیافتند ... 500 دوربین بکار گرفته شود و هر نفر یک هفته برای عکاسی و ویرایش وقت بگذارد ... نهایتاً 5 عکس را انتخاب میکنند و یک میلیون تومان به این 5 عکس پرداخت میکنند (اگر بکنند! ... تجربه ی پرداخت نشدن ها را دوستانی در همین فروم دارند!) ... اگر قرار باشد همین 5 عکس را به یک عکاس حرفه ای (یعنی کسی که شغلش عکاسی است) یا موسسه عکاسی بدهند و مطمئن باشند که حداقل در حد همین 5 عکس به آنها تحویل میدهند، بنظر بنده باید برای هر فریم آن، حداقل 3 الی 5 میلیون هزینه بدهند !
کاسبی هم یعنی همین ! استفاده از امکانات، تجهیزات و وقت مردم علاقه مند و نهایتاً رسیدن به هدف با مثلاً حدود یک بیستم هزینه ی متعارف ... (و بموازات آن، نان عکاس یا موسسه حرفه ای عکاسی را آجر کردن ! و نهایتاً قمپز فرهنگی هم در کردن! ) ... آن 200 تومن هم برای برنده اش، در خوشبینانه ترین حالت، تبدیل به یک مموری کارت یا امثالهم میشود و ...
از نظر دوستانی که تو این زمینه فعالیت میکنند اجرت دستیار(عمومی)عکاس به چه صورت محاسبه بشه بهتره؟(درصدی یا مبلغی خاص)
به عنوان مثال برای پروژه ی صنعتی به ارزش 1تومن که 2 روز کاری هم طول میکشه این مبلغ چقدر باشه منصفانه هست؟
با تشکر
مهدی بیگمرادی