با عرض پوزش
راستش اصلا قصد نداشتم روی نظر دیگر دوستان حرفی زده باشم ولی چون نمی خوام ذهنتون به خطا بره بنابراین این پست رو نوشتم
آسمانی که در پشت این ساختمان ها دیده میشه و شاید نمونه اون رو در پوستر ها زیاد دیده باشید یکی از قدیمی ترین حقه های گرافیکه که امروزه به صورت سه بعدی برای فیلم ها هم به کار میره که به اون ترکیب شیب میگن
مسلما شما هم با من هم عقیده هستید که وجود چنین آسمانی در دنیای امروز ما از محالاته و چنین آسمانی به این صورت هرگز حتی به صورت کم رنگ هم وجود نداره پس استفاده از ابزارهای
Curve
و یا ابزارهای مشابه در اینجا بی معنیه مطمئن باشید آسمان این عکس هم مثل همه آسمانها آبی رنگ بوده و شاید تکه ابری هم در اون وجود داشته
اما اینکه چطوری میتونید این رو بسازید در مبحث گرافیک و در بخش آسمان در حالت ترکیب شیب ها به راحتی میتونید به این حالت ها یا حتی زیبا تر هم برسید
ایتدا باید ساختمان رو از پس زمینه جدا کنید که انتخاب ساختمان در عکس اولیه به خاطر رنگ یکنواخت آسمان کار ساده ای بوده و ساختمان رو در بالاترین لایه قرار بدید ولی نمایش این لایه رو غیر فعال کنید
سپس لایه ای در زیر این لایه بسازید و
ابزار شیب یا
Gradient Tool
رو انتخاب و نوع خطی اون رو برگزینید و مد آمیختگی این ابزار رو روی
Difference
بذارید و سپس یک شیب رنگ چند رنگه انتخاب کنید و روی بوم و در این لایه جدید شروع به کشیدن ابزار کنید . اونقدر این حرکت رو در جهات مختلف تکرار کنید تا به بافت ریزتری برسید سعی کنید در مراحل آخر کار ابزار رو از مرکز بکشید تا شیب ترکیبی شما مرکزیت پیدا کنه
مثلا من اینجا عمدا از بافت درشت تری استفاده کردم تا فرق آسمانی که من ساختم با ویرایشگر قبلی مشخص بشه ولی شما میتونید با ادامه دادن این حالت به بافت ریز تر و در واقع لطیف تری برسید از بافت درشت معمولا برای ترسناک جلوه دادن آسمان استفاده میشه که باید تو کارتون های تلویزیون این پیچش آسمان رو که البته اونجا با دست کشیده میشه دیده باشید
پس از رسیدن به حالت دلخواه این لایه رو
Colorize
کرده و تن رنگ دلخواه خودتون رو انتخاب کنید که برای آسمان ابری تن های رنگ طوسی تا بنفش قابل انتخابند
از اینجا به بعد باید به سلیقه گرافیکی خودتون تکیه کنید
من لایه شیب ترکیبی رو به صورت عمودی جمع کردم تا مرکز شیب ترکیبی من درست در پشت نوک ساختمان قرار بگیره میتونید لایه ساختمان رو هم فعال کنید تا راحت تر بتونید شیب ترکیبی رو در جای درستش قرار بدید
اینجا ویرایشگر قبلی لایه جدیدی بین ساختمان و شیب ترکیبی درست کرده و با استفاده از ابزار های قلمو و لکه و نیز مدهای آمیختگی کنتراست دهند سعی در روشن تر کردن لبه های خارجی ساختمان داشته که شما هم میتونید همچین کاری رو بکنید
بحث آسمان به همینجا ختم نمیشه . چند حالت وجود داره که یک گرافیست باید از اونها اطلاع داشته باشه
یکی ساخت ابرهای پرپشت یعنی همون ابرهای سفیدیه که در روزهای صاف میبینید
یکی ساخت غبار و دود و یا بخاراتی است که از سطح دریاچه به آسمان بلند میشه
یکی حقه غروب خورشید در آسمانه که کاربرد زیادی حتی در خود عکس ها داره و البته باید بگم از تن های دیگر رنگ در این حقه میتونید به حالت های جذاب تا ترسناک در کارهاتون برسید
یکی آسمان شیب ترکیبیه که اینجا قسمت اولش یعنی حالت کلاسیکش خیلی مختصر گفته شد که بعد از رسیدن به این حالت با تغییر شکل آسمان میتونید به حالت های ترسناک تری برسید که خودتون میتونید کاربرد فیلترهای
Coordinate
و اصولا تغیر شکل رو شخصا امتحان کنید
یکی انتخاب آسمان های بیش از حد سفید برای بازسازی قسمتهای از دست رفته است که یکی از سخت ترین و پر زحمت ترین مراحل انتخابه
و البته پردازش و ویرایش و گرفتن نویز و برجسته کردن رنگ های گرم آسمان و تغییر تن رنگ و ایجاد پرتوهای نور مخصوصا برای خورشید و غیره هم وجود داره که توضیح هر کدام به چندین و چند صفحه نیاز داره و البته مقدار زیادی وقت آزاد و هزاران برابرش تمرین و کوشش
که تازه اینها فقط مربوط به آسمان روز میشه
ساخت ماه و اجسام کهکشانی - ایجاد ابرهای روی ماه - ساخت کرات آسمانی و هاله های اطراف اونها - ساخت پرتوهای نور ماه - ایجاد شب قطبی - ایجاد ستاره های دنباله دار و اصولا ساخت آسمان شب و غیره و غیره وغیره و ... هم هست که خودتون حتما تایید میکنید یاد گرفتن اینها در یک روز و دو روز و حتی یک ماه هم غیر ممکنه و به چند ماه آموزش فشرده و مستمر نیاز داره
جناب دلباز
شما به نکات بسیار جالبی اشاره میکنید
ممنون
سلام...
خيلي ممنون جناب دلباز مثل هميشه عالي بود...
به نظر دوستان اين كار در عكاسي صحيح است؟ يعني اينكه اقدام به ساخت آسماني كنيم كه اصلا" در عكس وجود ندارد!
با اين حال بسيار جالب بود...
باز هم ممنون. :)
ویرایش توسط AliMohammadi : Monday 28 May 2007 در ساعت 22:24
علی محمدی
البته من فقط در مورد تنظيم رنگ آسمان صحبت كرده بودم ونه ساخت آسمان.
اصولا چنين تغييراتي در عكس، مد نظر عكاسان ديجيتال نيست و جزو ويرايشهاي قابل قبول عكسها هم به شمار نميرود.
راستش این موضوع که چنین ویرایش هایی درسته یا نه مربوط به شما و نگرشی که دارید میشه
و البته اینکه این عکس رو میخواید در کجا به کار ببرید
تا وقتی ما روی عکس خودمون و برای خودمون کار میکنیم برای دستکاری روی عکس به اجازه هیچ کس نیاز نیست. در واقع هر کدام از ما ها میتونیم عکسی رو بگیریم و طبق نظر خودمون هر بلایی که دوست داشتیم سرش بیاریم
بحث اینجا نیست
حتما شما هم دیدید که تو بعضی از مسابقات عکاسی اعلام میکنند که مثلا ادیت روی عکس پذیرفته نیست
خب حالا اگه من روی عکسم ویرایش انجام بدم و اتفاقا ویرایشم خیلی طبیعی باشه چه کسی متوجه میشه
مثلا شما برف و سبزه و اصلا آسمان شب رو خودتون تو فتوشاپ میسازید اونقدر هم طبیعی که اگه با یه عکس طبیعی مقایسه اش کنند اتفاقا شاید اونی که واقعا عکس برداری شده مصنوعی به نظر برسه. حالا کی میخواد ثابت کنه که شما این عکس رو نگرفتید بلکه ساختید
شاید چند سال پیش فرق یه عکس واقعی با یه عکس دست کاری شده رو میشد از نزدیک دید ولی امروزه تشخیصش گاهی غیر ممکنه و هرگز نمیشه با اطمینان گفت که فلان عکس ادیت شده یا نه
بنابراین فقط خود شخص میتونه در مورد ویرایش کردن یا نکردن عکس هاش تصمیم بگیره مثلا من همیشه میخوام عکس هام زیبا تر بشه اون قدر ویرایش روی عکس رو ادامه میدم تا به اونچه که خودم دلم میخواد برسم حالا ممکنه عکس نهایی من با عکس اولیه به طور کلی متفاوت باشه. من حتی ممکنه برای آسمان که کلا سفید شده ابر بسازم یا ابر رو از عکسی دیگه کپی کنم. کسی نمیتونه از من ایراد بگیره که چرا این کار رو انجام میدم . نهایت جواب من اینه که دوست دارم.
اما یه وقتی هست من هزار جور ویرایش روی عکس صورت میدم اونوقت به بقیه میگم این رو من خیلی طبیعی عکس گرفتم و خودش اینجوری از آب دراومده و چون من خیلی در عکاسی وارد هستم بنابراین عکس هام این جوری میشه یا شایدم بگم که من فقط یه مقدار تن رنگ ها رو جابجا کردم و گرنه خود عکس از ابتدا به همین زیبایی بوده
خب شما در مورد منطق چنین آدمی چجوری فکر میکنید . آیا حرفش رو میپذیرید یا اینکه فقط به گفته هاش شک میکنید یا صراحتا ازش میخواید در حضور شما یک بار دیگه چنین عکسی برداره. خوشبختانه یا متاسفانه بیشتر مردم از گروه اول هستند و حرف گوینده رو میپذیرند و وقتی هم انسان چیزی رو پذیرا شد دیگه به سختی میتونه اونو رد کنه
من میخوام بگم ویرایش اصلا بد نیست تا هر حد و نهایتی که شما تصور کنید اما وقتی بد میشه که من بخوام با اون سر خودم و دیگران رو کلاه بذارم و بگم من ویرایشی انجام ندادم و خودش اینجوری شده و البته همیشه گند کار یه جایی در میاد
البته من نظر خودم رو گفتم . دیگران ممکنه نظر متفاوتی داشته باشند
از طرفی درسته که در گذشته عکاسی از گرافیک جدا بود ولی الان به خاطر عددی شدن دیگه جدای ای بین این دو نیست
حقیقت اینه که اونچه که با نام پست پروسس میشناسیم بوسیله عکاسان بوجود نیامد بلکه بوسیله دانشمندان عصر دیجیتال آفریده شد اون هم در آزمایشگاه هایی که هدفشان ایجاد الگوهایی برای تغییر رنگ و روشنایی و آرایش پیکسل ها بود و به مدد همین کوشش بود که امروزه میشه عملیات پروسس رو انجام داد
دو نوع تغییر رو در هنگام پروسس میشه روی عکس انجام داد
یکی تغییر در رنگ ولعاب
دیگری تغییر در خود عکس و اجزای اون
تو محیط هایی که صرفا کار عکاسی میکنن معمولا تغییر اول قابل قبول و تغییر دوم از بین برنده هنر عکاسیه
اما در محیط های دیگه مثل محیط های گرافیکی تغییر اول معمول ترین کار و تغییر دوم گاه لازم و برای هدفی که گرافیست داره واجبه
بنابراین به حرف اولم برمیگردم که این به شما و نگرشی که دارید مربوط میشه
از نظر شخص خودم هر دوی این تغییرات اگر خوب باشه قابل قبوله به شرطی که اذعان به انجامش داشته باشیم نه اینکه کتمانش کنیم
سلام...
خيلي ممنون جناب دلباز عزيز:)
من هم ويرايش*هاي شما يا امثال! اون را ميپسندم...اما نه به عنوان يك عكس كه عكاس اون را ثبت كرده است...ولي به عنوان يك كار گرافيكي زيبا قبول دارم...
در مورد پست پروسس در عكاسي هم طبق تقسيم بندي شما! دومي را اصلا" نميتونم قبول كنم...حتي اگر كار انقدر تميز باشد كه هيچ كس هم متوجه نشود!دو نوع تغییر رو در هنگام پروسس میشه روی عکس انجام داد
یکی تغییر در رنگ ولعاب
دیگری تغییر در خود عکس و اجزای اون
جناب دلباز فكر كنم رمز موفقيت شما در چنين ويرايش*هايي، همين جمله شما باشد.من همیشه میخوام عکس هام زیبا تر بشه اون قدر ویرایش روی عکس رو ادامه میدم تا به اونچه که خودم دلم میخواد برسم
علی محمدی
اینها رو هم ببینید :
هادی هژیرآذر
هادی هژیرآذر
اینم بقیه http://www.pbase.com/cuedigital/cue
آرش زمانی5DII A7RII ✗