حق با شماست . سوال از همان اول راجع به زوم اپتیکال بود و خب بحث های اخیر هم راجع به همین امر است
اما سوال یک ایراد اساسی داره
و آن اینکه تصور شده کاهش حجم هنگام زوم اپتیکال یک امر صد در صد و بدیهی است
اگر این سوال رو اصلاح کنیم و اینگونه بپرسیم که :
"چرا گاهی اوقات هنگام استفاده از رنج بالای زوم , با کاهش کیفیت و گاهی نیز با کاهش حجم روبرو هستیم"
اونوقت این سوال یک سوال درست بود
این کاهش کیفیت و اغتشاشات رنگی , بیشتر در انتهای رنج زوم و اون هم در لنزهای بلند بوجود میاد . وگرنه لنز هایی هستند با دامنه رنج کوتاه که تقریبا در تمامی رنج خود دارای کیفیت اپتیکی ثابت هستند و یا حتی بر خلاف سوال پرسیده شده , برخی لنز ها در رنج بالاتر دارای کیفیت اپتیکی بهتر هستند ( مثالش را زدم )
در ضمن بحث کیفیت هم خودش قسمت های مختلفی رو داره:
دفرمه شدن قسمتی از این ماجراست ( مثل بالشتکی شدن یا بشکه ای شده )
وضوح و شارپ بودن خطوط مسئله ای دیگه است
اغتشاشات رنگی
تفاوت وضوح در گوشه های تصویر نسبت به مرکز تصویر( مخصوصا این موضوع , میتونه بحث جالبی باشه )
و ...
.
.
.
همه این ها شرایطی جداگانه داره و بررسی های متفاوتی رو می طلبه
از طرفی هر لنزی با لنز دیگه تفاوت داره . چیزی که برای یک لنز میگیم در مورد لنز دیگه ممکنه اشتباه باشه
به همین دلیل تاکید براین بود که یک قانون صد در صد در این مورد وجود نداره
در واقع چیزی که دوستان گفتن در بیشتر مواقع همینطوره اما مواردی هم هست که شرایط کاملا برعکس میشه
و گاهی این شرایط نه قابل پیش بینی است و نه قابل محاسبه
اما در مورد الگوریتم ها و انواع فشرده سازی ها و فرمت ها :
فرمت های متداول و فضاهای رنگی که برای جابجایی بین سخت افزارها بوجود آمد ( sRGB ) شرایط رو به قدری سهل کرد که یک کاربر ساده هم بتونه از چنین مزایایی استفاده کنه بدون اینکه نیاز به آموختن چنین مواردی داشته باشه
این به خاطر کوششی بود که تولید کنندگان انجام دادند تا افراد عادی نیز بتواند با کیفیت خوب از محصولات اونها استفاده کنند و جابجایی فرمت ها در وسایل مختلف بر کیفیت اونها تاثیری نذاره
اما هنوز هم موارد بسیاری هست که داشتن دانش پایه در این مورد برای بدست آوردن کیفیتی ممتاز , ضروری است
اگر شما یک عکس HDR داشته باشید و بخواهید اون رو به همان صورت که هست ( یعنی بدون Tonemapping و بدون پردازش ) ذخیره کنید از کدام فرمت استفاده میکنید. آیا فرمت های مختلف این نوع فایل رو میشناسید و از تفاوت های اونها آگاهی دارید
برای شناخت این فرمت ها باید از توزیع بیتی اونها و نحوه فشرده سازی اونها و اینکه از چه حالت های فشرده سازی پشتیبانی میکنند و کدام قسمت از فضای رنگی مرجع رو پوشش میدن , آگاهی کامل داشته باشید تا بتونید یکی از ده ها فرمت رو انتخاب کنید. اگر و شاید فقط اگر فرمت DNG نبود همه ما در یافتن یک فرمت برای ذخیره اینگونه عکس هایمان سرگردان بودیم
Radiance RGBE
SGI LogLuv
ILM OpenEXR
96-bit floating point TIFF / PFM
Microsoft/HP scRGB
RAW/ DNG
FITS
DDS
Kodak Cineon/DPX
JPEG-HDR/ERI-JPEG/JPEG 2000
همه این ها فرمت هایی هستند که میتونن به عنوان نگه دارنده این نوع فایل ها استفاده بشن
پس دانستن مسایل پایه پردازش تصاویر حداقل برای انتخاب بهترین کیفیت ها , کمی ضروری است
کد:
http://www.doorbindigital.com/forum/showthread.php?t=56
تصور کنید که دسترسی به برخی از فرمت ها در برخی شرایط موجود نباشه
Linus Torvalds وقتی نسخه دوم از لینوکس را منتشر میکرد , در اعلامیه ای که همراه آن انتشار داد جمله معروفی نوشت : ( زمانی که مردها , مرد بودند و راه اندازهای دستگاه های خودشان را , خودشان می نوشتند ...)