سلام
با معرفی لنز های سری G در پست قبل بررسی لنزهای زوم ارزشمند مینولتا به پایان رسید. گرچه همانطور که قبلا ذکر شد در این بررسی ها لنزهای پرایم مد نظر قرار نخواهد گرفت بد ندیدم که به عنوان حسن ختام و بطور اجمالی برخی لنزهای پرایم با ویژگیهای خاص و یا کاربری خاص را معرفی نمایم :
Minolta AF 16mm f2.8 Fish-Eye
اسم این لنز گویای همه چیز درباره آن میباشد. یک لنز فول فریم فیش آی که از همان ابتدای معرفی ماونت آلفا تا به امروز در خط تولید قرار دارد. از نظر کیفیت تصویر نقطه ضعف خاصی در آن وجود ندارد مگر وجود CA در دیافراگمهای باز.
لینک بررسی این لنز :
Minolta AF 100mm f2.8 Soft Focus
این لنز بطور اختصاصی برای پرتره گرافی و کنترل میزان سافتنس بافت پوست مورد استفاده قرار می گیرد. با قرار گرفتن سلکتور سافتنس بر روی عدد 0 لنز به صورت یک لنز 100 معمولی با شارپنس بالا عمل مینماید و با افزایش میزان سافتنس (بین 0 تا 3) از شارپنس تصویر کاسته شده و تصویر سافت تری تولید میشود. با توجه به اینکه این افکتها را امروزه میتوان توسط نرم افزار ایجاد نمود ادامه تولید این لنز فاقد توجیه بوده و سونی آنرا از خط تولید خارج نمود. مشابه این لنز در سایر برندها (مثلا کانن و پنتاکس) نیز وجود دارد.
Minolta 135mm f2.8 [T4.5] STF
اولین چیزی که در اسم این لنز جلب توجه می نماید فقدان عبارت AF در نام لنز است. بنابراین مشخص میشود که با یک لنز ماونت آلفا ولی فاقد فوکوس خودکار مواجه هستیم (این لنز فقط منوال فوکوس است و حتی نشانگر AF Confirmation داخل ویزور هم موقع فوکوس صحیح فعال نمیشود).STF مخفف عبارت Smooth Trans Focus میباشد و نشانگر هدف اصلی از تولید این لنز میباشد (گذار هموار از نواحی داخل فوکوس به نواحی خارج از فوکوس و یا به عبارتی دیگر تولید یک بوکه خوب)
برای تولید بوکه نرم و مطلوب در ساختار این لنز از یک المان Apodization استفاده شده است. این المان در حقیقت یک فیلتر ND است که ضخامت آن در مرکز المان کمترین و در نواحی پیرامونی بیشینه است. لنز دارای دو سری پره دیافراگم میباشد، دیافراگم اصلی 9 پره ای بوده و توسط دوربین کنترل میشود (f2.8)، علاوه بر دیافراگم اصلی یک دیافراگم 10 پره ای در جلوی دیافراگم اصلی قرار دارد که میزان نور گذرا از المان Apodization را کنترل میکند. این دیافراگم بصورت دستی کنترل میشود و مقادیر آن را میتوان بصورت پیوسته تغییر داد (T4.5 الی T6.7)
در مورد میزان موفقیت این لنز در نیل به هدف اصلی طراحی آن فقط به ذکر این جمله از قسمت نتیجه گیری ریویوی این لنز درسایت فوتو زون اشاره میکنم :
The Sony 135mm f/2.8 [T/4.5] STF remains the ultimate cream machine - also in its native full format scope. Regarding the quality of its bokeh (out-of-focus blur) it outclasses all other lenses tested to date
این لنز هم اکنون نیز در خط تولید قرار دارد و با به بازار آمدن دوربینهای SLT و بدون آینه NEX دارای قابلیت Focus Peaking استقبال از آن رو به فزونی است. نکته قابل ذکر اینکه مشابه این لنز در هیچ برند دیگری وجود ندارد.
لینک بررسی این لنز :
Minolta AF 500mm f8 Reflex
یکی دیگر از لنزهای منحصر به فرد ماونت آلفا. تنها لنز آینه ای مجهز به سیستم فوکوس خودکار. از لحاظ کیفیت اصلا قابل مقایسه با لنزهای آینه ای متفرقه نیست ولی به هر حال این هم یک لنز آینه ای است با مزایا و معایب ذاتی این لنزها. لنز 500f8 توسط سونی تا یکی دو سال پیش نیز تولید میشد و پس از آن از رده تولید خارج شد.
لینک بررسی این لنز :
با تشکر از حوصله همه دوستان
پایان