الزاما که نباید عکاس رو به دوربین بنشیند و به ببیننده نگاه کند.کد:http://en.wikipedia.org/wiki/Self-portrait
نمایش هنرمند بوسیله عکس، طرح، نقاشی یا مجسمه سازی به وسیله خودش می شود سلف پرتره.
الزاما که نباید عکاس رو به دوربین بنشیند و به ببیننده نگاه کند.کد:http://en.wikipedia.org/wiki/Self-portrait
نمایش هنرمند بوسیله عکس، طرح، نقاشی یا مجسمه سازی به وسیله خودش می شود سلف پرتره.
كاملا موافقم... حالا در اين صورت قبول داريد كه بايد عنصري در عكس وجود داشته باشد كه اين سلف بودن را به بيننده نشان دهد و بگويد كه خود عكاس يا هنرمند از خودش عكس گرفته؟نمایش هنرمند بوسیله عکس، طرح، نقاشی یا مجسمه سازی به وسیله خودش می شود سلف پرتره
در مورد فرمايش جناب ديناروند هم عرض مي كنم بنده هم ترديدي ندارم كه سلف پرتره هاي قوي وجود دارند كه عكاس تنها سايه خودش را عكاسي كرده ولي ويژگي مهم سلف پرتره بودن - يعني وجود همان عنصري كه مي گويد موضوع عكس و عكاس يكي است - هم در درجه اول در آنها حفظ شده است.
عليرضا بهمن آباديNikon D50Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED + Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G IF-ED VR + Sigma 70-300 f/4-5.6 Apo DG
Speedlight SB800 Case Logic SLRC3
خیر قبول ندارم. فرض کنید که شما چهره هنرمند را نمی شناسید و عکسی می بینید که ادعا می کند سلف پرتره است. یا باید بپذیرید یا اینکه یک کارآگاه استخدام کنید ببنید که واقعا کار خودشه یا نه! چه عنصری در عکس می توانید پیدا کنید که دلیلی بر سلف پرتره بودن باشه؟ مگر اینکه طرف از تصویر خود و دوربینش درون آینه عکس بگیره طوری که لحظه چکاندن هم ثبت بشه. آیا شما فقط این نوع عکس رو سلف پرتره می دونید؟حالا در اين صورت قبول داريد كه بايد عنصري در عكس وجود داشته باشد كه اين سلف بودن را به بيننده نشان دهد و بگويد كه خود عكاس يا هنرمند از خودش عكس گرفته؟
عليرضا بهمن آباديNikon D50Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED + Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G IF-ED VR + Sigma 70-300 f/4-5.6 Apo DG
Speedlight SB800 Case Logic SLRC3
بابا حالا قبول كنيد آقاي حمزه اي نگذاريد دل ما بشكند ....
اما گذشته از شوخي:
ببينيد نه قرار است چهره هنرمند را از قبل شناسايي كرده باشيم نه قرار است كارآگاه يا پليس مخفي استخدام كرده باشيم... دقيقا بحث بر سر همان عنصر است كه مي گويد اين عكس يك سلف پرتره است بدون آنكه حتي خود عكاس هم حرفي در آن مورد زده باشد...فرض کنید که شما چهره هنرمند را نمی شناسید و عکسی می بینید که ادعا می کند سلف پرتره است. یا باید بپذیرید یا اینکه یک کارآگاه استخدام کنید ببنید که واقعا کار خودشه یا نه
يك نمونه دم دستي از photo.net پيدا كردم كه به نظرم جالب آمد اول نگاه كنيد:
http://photo.net/photodb/folder?folder_id=692627
هر 4 عكس را خود عكاس به عنوان سلف پرتره معرفي كرده است... اما صرف اينكه عكاس گفته است سلف پرتره است كافي است؟ به گمانم نه... من تنها يكي از اينها را سلف پرتره مي دانم يعني اين عكس:
[IMG]http://i36.*******.com/2ls8paw.jpg[/IMG]
.. نه اينكه بگويم عكاس دروغ مي گويد بلكه سه عكس ديگر آنچنان هستند كه بگوييم موضوع عكس مي تواند هر كسي جز خود عكاس نيز باشد. ولي در عكس اول دست كم راحتتر مي توان رد خود عكاس را در موضوع عكس گرفت. كاري هم به چهره و آينه و ... ندارد عكسي است كه عكاس از خود در حالتي معين گرفته است.
پي نوشت: امان از اين زمان ويرايش 10 دقيقه اي...
عليرضا بهمن آباديNikon D50Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED + Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G IF-ED VR + Sigma 70-300 f/4-5.6 Apo DG
Speedlight SB800 Case Logic SLRC3
در خصوص بحث پيام عزيز و آقاي بهمن آبادي بايد عرض کنم که
طبق تعريف و نمونه هايي که از سلف پرتره تو هنر وجود داره حرف آقا پيام درسته
اما از لحاظ محتوايي به نظر من حرف آقاي بهمن آبادي درسته فرق بين "بود و بايد " در اين بحث و جود داره
در واقع اگر اون تفاوتي رو که آقاي بهمن ابادي مد نظرشونه نباشه بين سلف پرتره و پرتره معمولي نميشه مرزي از ديد بيننده قائل شد اما از ديد خود عکاس چرا
دومين دليل اختلاف نظر هم تفاوت ديدگاههاي دو نفره آقاي بهمن ابادي از ديد بيننده نگاه ميکنن و آقا پيام هم از ديد عکاس
متوجه منظور شما شدم. اما استنباط من از سلف پرتره اونی بود که عرض کردم. ضمن اینکه همین مثالی هم که گذاشتید، ممکن است عکاس شخص درون عکس باشد، ممکن است سایه درون عکس باشد ممکن هم هست هیچ کدام نباشد! البته اگر به نحوی غیر مستقیم عکاس بتونه به بیننده برسونه که این یه سلف پرتره است، خوب شاید بهتر باشه. اما مثلا نقاش چطور باید بگه که این سلف پرتره است؟
اصلا ساده ترین نوع سلف پرتره اینه که طرف دوربین رو بذاره روی سه پایه و بره جلوی دوربین بایسته و با دکلانشور یا ریموت از خودش عکس بگیره. که با تعریف شما این هم سلف پرتره نیست!
به نظرم این تعریف شما تبصره های زیادی بهش می خوره.
كاملا درست است...ضمن اینکه همین مثالی هم که گذاشتید، ممکن است عکاس شخص درون عکس باشد، ممکن است سایه درون عکس باشد ممکن هم هست هیچ کدام نباشد
بله و در واقع اين تلاشي است كه عكاس بايد به خرج دهد تا به يك سلف پرتره خوب نزديك شود...البته اگر به نحوی غیر مستقیم عکاس بتونه به بیننده برسونه که این یه سلف پرتره است، خوب شاید بهتر باشه
به هر حال به نظر مي رسد بايد در خيلي از موارد براي بيننده اولويت بيشتري قائل شد. درست است كه بسياري از اوقات عكاس ممكن است عكسي را واقعا براي دل خود گرفته باشد كه در اين صورت آنها را ممكن است كمتر در معرض ديد عموم قرار دهد ولي در مواردي كه عكس را براي بيننده به نمايش در مي آوريم همان بحثي است كه مي گوييم خود عكس بايد حرف بزند نه كلمات ( كه البته اين هم بحث كشداري است...)بين سلف پرتره و پرتره معمولي نميشه مرزي از ديد بيننده قائل شد اما از ديد خود عکاس چرا
شايد در واقع همين نكات بود كه ابتداي بحث عرض كردم بنده در تعريف سلف پرتره دچار ترديد شده ام. در هرحال از توجه جنابعالي و آقاي ديناروند ممنونم. اميدوارم دوستان ديگر اگر نكاتي به ذهنشان مي رسد بفرمايند تا استفاده كنيم.
عليرضا بهمن آباديNikon D50Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED + Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G IF-ED VR + Sigma 70-300 f/4-5.6 Apo DG
Speedlight SB800 Case Logic SLRC3
سلام:
[IMG]http://www.*******.info/files/8wx2p2tmufqb13tyg96c.jpg[/IMG]
[