http://www.kosoof.com/photo/00011-raad-04.jpg
اين يكي براي خالي نبودن اينجا!!!
بقيش رو هم تو كسوف ميتونين ببينيد...:
www.kosoof.com
شاد باشید
آرش
Printable View
http://www.kosoof.com/photo/00011-raad-04.jpg
اين يكي براي خالي نبودن اينجا!!!
بقيش رو هم تو كسوف ميتونين ببينيد...:
www.kosoof.com
شاد باشید
آرش
عكسهاي بسيار جالبي بود. اگر مي شود در مورد تكنيك كار هم توضيح بدهيد. اين روزها معمولا هوا ابري است و شبها رعد و برق زيادي اتفاق م يافتد. اگر ساير دوستان نيز دست به چنين تجربه اي بزنند مجموعه بسيار جالبي در اينجا بوجود خواهد آمد.
با تشكر از آرش
اما در مورد تكنيك...
من خودم اين سري عكس رو در وضعيت خيلي بدي گرفتم يعني بعد از مسافرت كاري و عكاسي افتتاحيه دوسالانه سينه خيز داشتم ميرفتم خونه گفتم تست بگيرم شايد شد!
قبلا اين كار رو با نگاتيو انجام داده بودم و تجربه خيلي جالبي بود.
اما اصول اوليه:
رعد و برق به مقدار لازم
دوربين با قابليت تنظيم سرعت دستي يا سرعت بي
سه پايه
لنز وايد(حالا در هر حد) چون اصولا نميخواهيد از برق آسمان پرتره بگيريم و هرچه وايد تر باشه احتمال اينكه موفق به عكاسي از آذرخش بشيم بيشتره
اما اينكه چه ميكنيم؟
سرعت مثلا 20 ثانيه اگر برق زد؟ كه ثبت ميشه اگر نه دوباره!
اينقدر عكاسي ميكنم تا موفق بشيم
من با ايزو 200 و ديافراگم باز عكاسي كردم
از پايه استفاده نكردم ؟ چون ميخواستم صداي آسمون و اون حس رعد و برق توي عكسم منعكس بشه(البته بين خودمون باشه همرام نبود و حال هم نداشتم بيارم!)
باز اگه سوالي باشه در اين مورد جواب ميدم...
سلام .....
دوستان و اساتید عزیز مثل همیشه یک سوال ؟:biggrin:
1- برای عکاسی از ساعقه ( رعد و برق ) سرعت شاتر باید چقدر باشد ؟
2- نیاز به وسیله خاصی و یا دوربین ویژه ای هست ؟
3- اگر کسی از دوستان اینچنین عکسی گرفته لطفاً تجربه خودش رو برای بنده و سایر دوستان عنوان کنه.
سپاسگذارم .........
كاوه جان معمولا بهترين حالت براي عكاسي از صاعقه ( با توجه به اينكه شما نميدوني دقيقا كي اتفاق ميوفته ) استفاده از سرعت B هستش ... اما خوب اگه دوربين شما اين امكان رو نداشت ميتونيد با سرع پايين تو محدوده زماني كه احساس ميكنيد رعد خواهيد داشت عكس رو بگيريد ... به عنوان مثال يكي از عكس هاي خودم رو ميذارم كه با سوني 717 گرفتم ( 2 سال پيش ) ... و شاتر حدود 10 ثانيه بوده ....
http://www.foto.ir/Photos/Gallery/15427.JPG
سلام.....
کامبیز جان خیلی ممنون . عکست خیلی قشنگ بود . یعنی عالی بود .
اگه تجربه ی دیگه ای دارید لطفاًَ حتماً بنویسید .
یه سوال ؟
اگر از لنز های واید استفاده بشه چه نتیجه ای بدست میاد ؟
اثر فیلتر های مختلف ( فیلتر های گروه 80 آ و 80 ب و نارنجی 80 آ وب -پولاریزه) چیه ؟
سپاسگذارم .....
مرسي كاوه جان . در مورد لنز وايد كه مشكل خاصي نخواهد بود . حتي ميتونيد بعد از عكس كراپ رو انجام بديد اما در مورد فيلتر ها حقيقتش من تو اين مورد خاص تجربه اي نداشتم دوستان حتما كمك ميكنن ...
در مورد فیلترهایی که سوال کردید باید بگم در عکاسی نگاتیو وقتی كه از فيلم رنگي استفاده مي كنيم بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه حرارت رنگي فيلم با حرارت رنگي نور موجود( کلوین نور) برابر باشد در غير اين صورت رنگ ما به هم مي ريزد . به عنوان مثال اگر با فيلم نور روز كه براي 5500 درجه كلوين بالانس شده است در زير نور چراغ هاي معمول كه دمای رنگی انها3200 درجه كلوين است كار كنيم رنگي كه پس از چاپ عكس مشاهده مي كنيم رنگ زرد (نارنجي ) است كه بر عكس غالب شده . اگر برعكس اين امر اتفاق افتند یعنی با فیلمی که برای نور تنگستن سازگار شده در نور روز عکاسی کنیم همه ي رنگهاي ما به سوي آبي مي روند.نقل قول:
نوشته اصلی توسط Kaveh_ghobadi
نوعي فيلترهاي اصلاح كننده براي اين كار وجود دارند كه اساس كار آنها خنثي سازي است. درمواقعي كه نور موجود ما با نوع فيلم ما يكسان نيست. با اضافه كردن فيلتر رنگ مكمل رنگ ناخواسته را حذف مي كنيم مثلا براي خنثي كردن رنگ زرد حاصل ؛ از فيلتر آبي 80A يا 80B استفاده مي شود. یا برای حذف رنگ آبی غالب از نارنجی 80 آ و ب استفاده می شود( آ و ب درجه ی غلظت خنثی سازی فیلتر است) اين سر ي فيلتر ها در عكاسي ديجيتال كاربرد ندارند. زيرا درآنجا تراز سفيدي مطرح مي شود. در عکاسی دیجیتال کافی است وایت بالانس را برای نور روز یا تنگستن تنظیم کنیم در غیر اینصورت اگر با وایت بالانس تنظیم شده برای نور روز در نور تنگستن عکاسی کنید باز هم می بینید که عکس کاملا به سمت زردی می رود( در فوتوشاپ با استفاده از فیلتر آبی می توان این زردی را خنثی کرد)
و اما پولاریزه : نور هنگامي كه روي يك سطح براق مثل آب و شيشه بتابد. انعكاس مي يابد و امواج بازتابيده در يك جهت نوسان مي يابند كه در اين صورت مي گويند نور قطبي (پلاريزه ) شده است. اين فيلتر انعكاسات مزاحم سطح آب يا شيشه را مي گيرد و باعث می شود سوژه شفاف دیده شود .
البته در عکاسی از صاعقه فکر نمی کنم هیچکدام کاربردی داشته باشه. به فیلترهای گروه 80که اصلا نیازی نیست؛ پولاریزه هم بیشتر برای گرفتن رفله نور خورشید در سطوح براق بکار برده می شه .
موفق باشید.
سلام
اين دو عكس از صاعقه !
عكس اول : F16 @ 35 Seconds, Iso 400
عكس دوم:F16 @ 24 Seconds, Iso 400
راه ساده اينست كه دوربين رو روي سه پايه بگذاريد و بهتر اينست كه از سيم دكلانشور هم استفاده كنيد. ديافراگم در حالتB منتظر صاعقه شويد و بعد از ديدن صاعقه شاتر را رها كنيد. اصولا به هيچ وسيله يا فيلتر خاصي احتياج نداريد.
سلام ....
ساناز جان مثل همیشه از راهنماییت ممنون .
Arvand جان عکس های زیبایی بود .
یه سوال ؟ اگر هنگام عکس گرفتن خورشید در آسمان باشه ما باید چه کار کنیم ؟
اگه منظورتون اینه که خورشید هم در کادر باشه، بشدت از این کار بپرهیزید چون هم به چشمتون آسیب می رسونه و هم به سنسور دوربینتوننقل قول:
نوشته اصلی توسط Kaveh_ghobadi
موفق و پیروز باشید
اصولا هنگام رعد خورشید در آسمان نیست! عکسی هم که گذاشتید بعید میدانم عکس باشد!نقل قول:
نوشته اصلی توسط Kaveh_ghobadi
در هر حال میتوانید دیافراگم را تا آخر ببندید و با پایین ترین ایزو آنقدر عکس بگیرید تا در یکی رعد و برق باشد.... اما سوال هنوز اینه که رعد و برق و آفتاب با هم ؟ حتما در کادر شما خواهد بود؟
بعید میدانم.... حداقل چنین وضعیت آب و هوایی در ایران کمتر پیش میاد....
بعیده همچین اتفاقی بیفته، اون عکس کاملا مونتاژه، حداقل اگر هم خورشید در مواقع صاعقه حضور داشته باشه حضورش به این پررنگی نخواهد بود! به هرحال صاعقه بر اثر برخورد ابرهای باردار تشکیل می شه و باید ابر بیشتر از این حرفها حضور داشته باشه! حتی در مواقعی هم که نور کمی از خورشید از لابلای ابرها پیداست فکر می کنم نورش اینقدر زیاد هست که نور صاعقه رو خنثی کنه، یعنی با بیشترین دقت ، کمترین سرعتی که ممکنه و بسته ترین دیافراگم هم عکس بگیرید یکی از این دو حتما مشکل ساز می شه ، یا رعد تحت تاثیر خورشید محو می شه و یا خورشید زیادی اور اکسپوز می شه ( شاید هم سی سی دی در انتظار نور رعد بسوزه!) به هرحال دو رنج نوری با فاصله ی خیلی زیاد داریم. نور خورشید حتی در صد کم اش سرعت بالاتری از سرعت انتظار رعد می طلبه.
سلام .....
از راهنمایی آرش جان و ساناز عزیز و دوست خوبم افشین سپاسگذارم .
از نظر علمی که مشکلی برای همزمانی صاعقه و خورشید نیست.
حالا این سایت رو حتماً ببنید عکس های بسیار زیادی داره ، که شاید جالب باشه !!!!
http://www.lightningsmiths.com/lighting_gallery_01.html
قصد بنده از این سوال اول آگاهی خودم و بعد زیبایی خاص این پدیده بود.
بعد اینکه خودم چند روز پیش در ارتفاعات اردبیل ( سبلان ) شاهد همزمانی این دو پدیده بودم ، ولی متاسفانه آمادگی برای ثبت این موضوع نداشتم و بسیار حسرت خوردم و تصمیم گرفتم حتماً راجع به اون پرس و جو کنم .
منتظر راهنمایی بیشتر هستم.
من قصد ندارم پافشاری کنم که اون عکس تقلبی هست.... چون نیاز به فایل در سایز بزرگتر هست... اما مثلا چگونه میشه از هواپیما در آسمان و صاعقه با هم عکس گرفت؟
http://www.alamy.com/thumbs/3/%7B85B...%7D/A171FD.jpg
اینگونه:
http://www.alamy.com/thumbs/3/%7B8CD...%7D/A0E720.jpg
یعنی که کمی وقت بگذارین! و روی عکستون تصویر ذهنی خودتون رو کلاژ کنید!
و خوبه که با دقت بیشتری عکسها رو نگاه کنیم...
سلام ....
آرش حرف شما کاملاً درسته ....
ممنون که همیشه وقت میزاری و جواب میدی و جواب های قانع کننده ای هم میدی.:)
یه سوال دیگه ؟
آیا ممکنه که صاعقه روی Ccd اثر زیان باری بذاره ؟
در دوربین فیلمی نور صاعقه ممکن است روی فیلم چه اثری داشته باشه ؟
سپاسگذارم ......
'نهنقل قول:
آیا ممکنه که صاعقه روی Ccd اثر زیان باری بذاره ؟
گمان نکنم... چون این زمان خیلی کوتاه است... و شدت نور هم آنچنان نیست...
هیچ جایی هم توصیه ای در این مورد نخواندم... پی نگران نباشید.....
بله! فیلم را میسوزاند!نقل قول:
در دوربین فیلمی نور صاعقه ممکن است روی فیلم چه اثری داشته باشه ؟
یعنی دقیق تر مثل هر چیز روشنی باعث سیاه شدن نگاتیو میشود که بعد از ظهور و چاپ میتوانید صاعقه را روی کاغذ مشاهده کنید... هر چیز نورانی همین اثر را روی نگاتیو و یا اسلاید دارد... صاعقه هم بدون هیچ تفاوت خاصی ثبت میشود....
اگه صاعقه نزدیک باشه امکان داره که هم شما و هم مدارهای الکترونیکی دوربین رو از کار بیندازهنقل قول:
نوشته اصلی توسط Kaveh_ghobadi
شدت نور صاعقه دوربین رو از کار نمندازه ولی جریان الکتریکی ایجاد شده در محیط اطراف در زمان ایجاد صاعقه
به شدت خطر ناکه ومرگ اوره
جناب مجتبي در اين مورد توضيحاتي ارايه دادند، من هم سعي ميکنم مروري بر مباني اين امر داشته باشم
صاعقه تخليه الکتريکي مابين ابرهاي باردار و زمين است
براي شروع صاعقه بايد ميدان الکتريکي در يک نقطه به حد چندين کيلو ولت بر سانتيمتر برسد و مي تواند جريان ضربه اي در حد چند کيلو آمپر ايجاد نمايد.
اگر خداي نکرده به فرد يا نزديک آن بزند امکان شوک و حتي مرگ زياد است
استدلال مبني بر صداي آن بر پايه مقايسه سرعت صوت با سرعت نور استوار است، بنابراين تاخير صدا معياري از فاصله وقوع خواهد بود اما اگر اين فاصله کم باشد فرصتي براي پيشگيري نخواهد گذاشت
ابرهاي موسوم به کومولوس در شرايطي يونيزه شده و داراي بار منفي مشوند، اين بار الکتريکي به دنبال مسيري به سوي زمين ميگردد تا کانالي براي تخليه الکتريکي و برقرار شدن جريان صاعقه فراهم شود
پيش بيني محل نزول صاعقه مشکل است اما عواملي مي توانند احتمال بروز صاعقه در يک نقطه را افزايش دهند
ارتفاع (زياد) محل و مقاومت کم زمين امکان بروز صاعقه را افرايش ميدهند
وجود هادي نوک تيز که به زمين متصل باشد (نظير برقگير) نيز امکان بروز صاعقه را بسيار افزايش ميدهد
در واقع فلسفه استفاده از برقگير به دام انداختن صاعقه در يک نقطه و کنترل آن و ايمن نگه داشتن چتري در محيط اطراف آن است
زمين مرطوبي که خصوصا حاوي املاحي نظير نمک باشد مقاومت کمي خواهد داشت!
اگر شييي ، خصوصا رسانا، به اعماق زمين فرو رفته باشد در يک روز باراني مسيري با مقاوت کم به زمين ايجاد خواهد کرد!
بنابراين هنگام بروز صاعقه بايد از اشيا نوک تيز فلزي بلند (نظير آنتن، چتر با نوک فلزي و ... حتي درختان) دوري کرد، حتي المقدور روي زمين سفت و خشک راه رفت (مثلا آُسفالت و موزاييک از يک سطح خاکي بهتره) و اگر سرپناهي مثل يک بالکن يا راهرو منزل در اختيار باشد که نگراني از بين ميرود.
از ديدگاه وسايل الکترونيکي، هنگام برقرار شدن جريان ضربه بين ابر و زمين اطراف اين کانال ميدان هاي الکتريکي قوي ايجاد ميشود که ميتواند موجب اختلال يا آسيب رسيدن به آنها شود
براي اينکه هر وسيله چه تحملي در برابر ولتاژهاي الکتريکي دارد، استانداردها و کلاس بندي هايي وجود دارد که بايد در مشخصات هر وسيله جستجو کرد
نکته ديگر در يک زمين خيس آهکي يا شور همين ميدانها نيز تا فاصله اي از محل برخورد صاعقه ميتوانند موجب بروز اختلاف پتانسيل زيادي در انسان شده و شوک يا فوت به همراه داشته باشند
براي پيشگيري از اين امر داشتن کفش با کف عايق مناسب و فاصله نگرفتن دو پا از يکديگر (سيخ و دست به سينه وايسادن) اهميت اساسي دارد
براي مطالعه بيشتر ميتوانيد به کتاب مباني فشار قوي الکتريکي، تاليف دکتر محسني فصل سوم مراجعه نماييد
http://Serv1.imagehigh.com/files/ih0...19316_tse2.jpg
نقل قول:
نوشته اصلی توسط bf
اما اگر صدا نزديك بود و از اولي جون سالم به در بردي، ميشه اميدوار بود كه با رعايت نكاتي كه گفتي گرفتار دومي نشي! اين طور نيست؟
يا شايد اولي اصلا صاعقه نباشد و به صورت تخليه بين دو ابر باشد و با صداي نزديكش خطر صاعقه را گوشزد كند، آيا چنين چيزي ممكن است؟
بله معمولا وقتي مسير تخليه به زمين ايجاد ميشه به صورت متوالي چند بار در همان قسمت رخ ميدهد و در آن صورت تا شعاعي پيرامون آن در يک فاصله زماني جاي نگراني نيست
اما همانطورکه ميفرماييد تمام اين شرايط ميتوانند هشداري براي بروز اين شرايط باشند
چون حالت خطرناک قبل از شنيدن صدا کار از کار گذشته ; )
به همين دليل بايد در چنين شرايطي از نقاطي که احتمال برخورد صاعقه در آنها بيشتر است دوري کرد
من براي گرفتن اين عكسها از عكاسي پي در پي استفاده كردم ، شاتر روي 1.5 ثانيه ، دياف روي اتومات.
روي ناحيه اي كه فكر مي كردم رعد مي زند دوربين را (روي دست) فوكوس كردم و بعد از عكس 30ام اين عكسها را گرفتم.
http://www.microsoftflash.com/5ss.jpg
http://www.microsoftflash.com/6ss.jpg
سلام دوستان میشه تکنیک عکاسی از رعد وبرق رو برای من توضیح دهید ممنون میشم
اگه کسی هم تجربه اینکار رو داره بیاد تجربه هاش رو اینجا بگه تا بقیه استفاده کنن!
و در آخر اگه نمونه کاری از عکسهای مشهور رعد و برق بگذارید خیلی جالب میشه
با تشکر
خب اين از عكس من
سرعت رو رو بالب گذاشتم و دياف رو كمي بستم روي سه پايه با دكلانشور وقتي رعد زد سريع قطع كردم شد اين
http://www.filehigh.com/serve/19300/417099.jpg
سلام
من تا حالا فکر میکردم همونطور که برای عکاسی از ماه سرعت رو روی 100/1 میذارم, رعد و برق هم همونطوریه و حتی بدتر!!
خوب پس ما که بالب نداریم, چکار کنیم؟!!
در ضمن, دوربین بعد از اینهمه باز بودن دیافراگم, حتما" یک مدت مدیدی میره تو کما که!!! ( موقع ذخیره کردن و ...) :confused: حالا اگه تو این مدت یک رعد و برق خفن تر شلیک شد, چی؟!!
.
.
.
البته شاید هم بهتر بود اسم تاپیک را بذارید : "عکاسی از برق!!!" , چون من که تا حالا عکسی از رعد ندیدم!! :biggrin: ( البته یک شروری بود به اسم "رعد" که عکسشو در حالی که آفتابه به گردنش انداخته بودند و میگردوندنش, گرفته بودند که ......)
خب اگر قرار باشه 1.100 باشه كه شما نميدونيد كه كي صاعقه ميزنه
زياد هم به بالب احتياج نيست مثلا ميتونيد روي 5 ثانيه يا بيشتر ( مثلا اين عكس خودم 17 ثانيه هستش ) هم استفاده كنيد مدت مديد هم لازم نيست كه دوربين بره تو كما ...
با تشکر از راهنمایی های شما
خداکنه هوا رعد و برقی بشه ما هم یه تجربه ای داشته باشیم!:eek:
اشکال این عکس چیه؟ خودم امروز گرفتم. روی سه پایه هم بود از دکلانشور هم استفاده کردم. با کیت خود دوربین.از دیافراگم توقع بیشتری انتظار بیشتری داشتم که بیشتر نور را کم کنه.
چرا برج میلاد تار افتاده؟
فوکوس دستی انجام شده.
این هم همون عکس در سایز بزرگتر.ضمنا اون لکه هایی که تو عکس میبینید پرنده ها هستند.
http://www.oldtehran.com/img_1424.jpg
سلام.....
پرنده کدومه ؟؟؟؟
اون ها گرد و غبار بر روی سنسور است....
فكر ميكنم استفاده ازاف 22 اون هم با لنز 18-55 باعث ديفركشن و از دست دادن وضوح در عكستان باشد ضمن اينكه ظاهرا هيچ گونه پروسسي روي عكس انجام نشده
در مورد لكه ها هم فكر ميكنم حق با كاوه عزيز باشه چون لكه هاي سنسور معمولا در اسمان خودشون رو نشون ميدن نه تو همه عكسها كافيه با دياف بسته از مونيتورتون عكس بگيريد و با يك اتو لول لكه ها رو مشاهده كنيد
راستي چرا اين صاعقه صاف به برج ميلاد خورده!؟;-)
سلام....
زیاد از 18-55 توقع نداشته باشید.....
روش مشاهده ی گرد و غبار سنسور را هم کامیار جان توضیح دادند.گرد و غبار در دیاف بسته خودش رو نمایان میکنه ...
اما چرا به میلاد اثابت کرد ، دوستان بیشتر توضیح میدن ، اما قوس الکتریکی به دنبال نزدیک ترین و جاری ترین راه برای انتقال میگرده ، در این بین ارتفاعات که هادی مناسبی هم باشند رو انتخاب میکنه ، در تمامی ساختمان های بلند وجود صاعقه گیر الزامیه ، این جریان که بشدت قوی و با دمای بسیار بسیار بالا هم هست رو بوسیله ی یک الکترود به اعماق زمین انتقال میده ، و در یک چاله که قبلا از ذغال پر شده تخلیه میشه.....
سلام
آقا شهرام, عکستون عالی شده!!! :)
چقدر برای گرفتن این عکس وقت گذاشتید و کلا" چند تا عکس گرفتید ؟!!!
.
.
.
در مورد اون لکه ها, آیا ممکنه اثر خشک شدن قطرات باران روی لنز باشد؟!! :confused:
کامیار خان می شه بگید چه پروسسی روی آسمان انجام دادید ؟
آسمان جالبی دارد!
فکر نکنم عالی شده باشه. اینو میفرمایید که به من آماتور قوت قلب بدید.
این دومین شات من بود. دستم روی دکلانشور بود یعنی Half فشار داده بودم.تا برق زد من هم کلید را فشار دادم. یکیش هم از دستم پرید. بعد باران گرفت. مجموعا 10 دقیقه بالکن بودم.
این هم کراپ 100%
http://www.oldtehran.com/IMG_1424croped.jpg
سلام....
دوست عزیز شاید شما پرنده دیده باشید ، اما باور بفرمایید این ها گرد و غبار بر روی لنز است....
دیافراگم را تا 22 ببندید ، بر روی آسمان فوکوس کنید و شات بزنید ، حتما آنها را خواهید دید...
با اف 22 و سرعت چند ثانیه دوربین را رو به دیوار با رنگ روشن بگیرید و عکس بگیرید. سعی کنید دستان شما هم تکان بخورد چرا؟ چون هر چه که دست شما بلرزد لکه های روی دیوار شبیه خط میشوند و شما انها را با لکه سنسور عوضی نمی گیرید اما لکه ها همچنان نقطه اند. دلیلش واضح است.
استاد محبی هم در مقاله ی" چگونه حسگر دورین را تمیز کنیم"این راه کار را ارائه داده بودند:
1.فوکس را روی بینهایت تنظیم کنید تا بافت سوژه مشخص نباشد.
2.جبران نور دهی را 2+ قرار دهید.
3.دیافراگم را تا آخر ببندید.
4.از یک دیوار یا کاغذ سفید یک عکس بگیرید.
5.در فتوشاپ کنتراست را تا حد زیادی بالا ببرید.
6.حالا به تصویر نگاه کنید.اگر نقاط سیاهی را می بینی حسگرتان غیار دارد.البته غبار های خیلی ریز عملا در تصاویر به چشم نمی آیند.
:biggrin: Copyright © Mohammad Ali Mohebbi :biggrin:
کاوه، پرشین و آرمان جان
کاملا حق با شما دوستان بود. مشکل از سنسور هست و اون لکه ها بخواطر کثیف بودن سنسور هست.پس تکلیف اون پرنده ها چی میشه؟ چرا تو عکس نیستن؟معلوم شد که تو دوربین های Slr زیادی مبتدی هستم.
به بزرگی خودتون ببخشید.
سلام:
امروز کسی تونست عکس بگیره...؟:(
جاتون خالی امروز رفتم توچال در برگشت به بارون بدی برخورد کردم. چه رعدوبرق هایی بود. البته حین بازگشت به بارون و رعد و برق برخورد کردیم. متاسفانه بدلیل بارندگی فقط 2 تا عکس از برق تونستم بگیرم و قشنگهاشو از دست دادم. باز هم به خاطر کیفیت بد عکسها به دلیل بی تجربگی من ، به بزرگی خودتون ببخشید.
http://www.oldtehran.com/tochal.jpg
http://www.oldtehran.com/tochal1.jpg
زیباست............:biggrin:
به علت نبود سه پايه روي دست گرفتم
http://www.filehigh.com/serve/19300/431295.jpg
اين هم رنگين كمان بعدش:
http://www.filehigh.com/serve/19300/431300.jpg
منم از رنگین کمان بعدش گرفتم ولی.....:mad:
آقا کامیار عکس از رعد و برقت خیلی زیباست....
خوب حالا که هوا دیگه بارونی نیست نذارین اینجا تعطیل بشه یه کم از تجربه هایی که به دست آوردینو فکر می کنین مفیده بگین ... مثلا دیاف و لنز و ایزو مناسب این کار...
من اینو از پنجره اتاق گرفتم در مقابل کار دوستان حرفی برای گفتن نداره اما چون بدون 3 پایه گرفتم واسم عزیزه:)
[IMG]http://i8.*******.com/63iz1qr.jpg[/IMG]
سلام وستان خوشحالم که این تاپیک رونق گرفته!
این عکس رو من بعد از زدن این تاپیک گرفتم و جزو اولین سری تجربه هام هست! با تشکر از کسانی که جواب داده بودن
[IMG]http://i16.*******.com/53r4qb5.jpg[/IMG]
فقط یه چیزی من این عکس رو با سه پایه گرفتم لی اینجوری شد شما چطور رو دست اینقدر شارپ در اومده؟:eek:
البته ناگفته نمونه اون شب بد جوری باد می اومد:biggrin:
عکس خیلی قشنگی شده. فقط کاش روی سه پایه بود تا زیبایی شهر هم به زیبایی عکس اضافه میشد.
درسته.......:)
فرهاد جان دیاف چند به درد این کار می خوره؟:oops:
دیدم این تاپیك از پارسال تا حالا داره خاك میخوره(الان یه 5 ساعتی هست وارد سال جدید شدیم:::big grin2:::)گفتم یه دستی به سر و گوشش بكشم گردوخاكش رو پاك كنم و آمادش كنم واسه روزهای بارونی و صد البته پر رعد وبرق آینده. تا هم از دیدن عكسهای دوستان لذت ببریم هم آماتورها و مبتدیهایی مثل من بتونن عكاسی از رعد و برق رو تجربه كنن.
با سپاس
من شش ساله ماهشهر هستم هیچ سالی به اندازه امسال سرد نبوده و هیچ سالی هم به اندازه امسال بارون کم نیومده . اتفاقا" از پارسال که دوربین خریدم این تاپیک تو ذهنم بود و منتظر بارندگی و رعدو برق بودم اما در یغ از یه باروون یا رعد و برق درست و حسابی . هوا هم خیلی زود شروع به گرم شدن کرد. فکر نکنم دیگه تا هشت نه ماه دیگه باروون بیاد .
تهران- امروز
[IMG]http://www.*******.info/files/kqkm3twvbzllkjlzf5vt.jpg[/IMG]
Nikon D80 | 20s | F22 | ISO400
اولین تجربه بود.
فکر میکنم حدود ده تا عکس گرفتم که این یکی نسبتا قابل قبول بود.
چند تا هم که اصلا اثری از رعد و برق نداشتند.
سلام: آقای آهنگرها عکس زیباییست............ یادم هست یک عکس در گالری از آقای کامیار حاجی خانی دیدم در همین زمینه. وقتی از ایشان پرسیدم گفتند دیاف را میبندند تا جاییکه ممکن است در حالتی که شاتر مدت زمان زیادی باز باشد.... یک لحظه رعد و برق ثبت میشود. با توجه به این عکس احتمال ترکیب 2 شات( در دو زمان متفاوت از یک کادر) یکی در حالتی که کامیار اشاره کرد و دیگری در شرایطی که تصویر پایین ثبت شود هست. تنها موردی که نمیشود گفت ضعف عکس هست دیستورشن لنز است که در پایین کادر بوضوح معلوم است. من بطور سلیقه ای دیستورشن را بعضی مواقع افکت خوبی با توجه به نوع کادر میدانم اما سلیقه من در این خصوص (عکس آقای آهنگرها) نبود آنست چون با ماهیت استقرار ساختمان تضاد شدیدی ایجاد میکند.....
با عذر خواهی از آقای آهنگرها.......
ضمنا اگر مقدور است توضیحی منباب ثبتی که انجام داده اید بدهید
ارادتمندتان
توضیح خاصی ندارم.
همانطور که شما هم به مطلب ارسالی توسط جناب حاجی خانی اشاره کردید، در این عکس، برای اینکه بتونم زمان نوردهی را بیشتر کنم (یعنی شانسم را برای ثبت اثر رعد و برق بیشتر کنم) دیافراگم را تا جایی که میشد بستم.
بر اساس نورسنجی دوربین هم زمان 20 ثانیه را انتخاب کردم. فوکوس را هم تقریبا روی بینهایت تنظیم کردم و در حالت manual قرار دادم تا در شاتهای متعدد مشکل فوکوس پیدا نکنم.
بقیهاش تقریبا به شانس بستگی داره. فقط میشه کاری کرد که شانس بیشتری برای ثبت رعد و برق داشته باشیم. انتخاب منطقهی مناسب که احتمال وقوع رعد و برق بیشتر باشه. (از نوع ابر و کمی هم آماربردازی ذهنی میتوان منطقهی مناسب را شناسایی کرد)
و یک نکتهی شاید مهم:
برای اینکه زمان را در فواصل بین هر عکس از دست ندهم، کاهش نویز را در دوربین غیر فعال کردم. با این کار بلا فاصله بعد از عکس، میتوان عکس بعدی را گرفت.
عکس exif دارد. ضمنا این عکس، ترکیبی نیست. متوجه نشدم چرا چنین تصوری ایجاد شده. اگر به خاطر روشن بودن ساختمانها این تصور ایجاد شده است، باید بگم که هنوز هوا روشن بود و من برای عکاسی هم دیافراگم را تا جایی که میشد بستم و هم اینکه برای کاهش نور از فیلتر پولاریزه استفاده کردم. (استفاده از فیلتر پولاریزه در این عکس سرعت 6 ثانیه را به 20 ثانیه رساند. ازش ممنونم)
در مورد دیستورشن هم نظر جناب قشقایی را قبول دارم. ولی فعلا باید سوخت و ساخت.
اگر فکر میکنید توضیح دیگری هم نیازه، بگید اضافه کنم. بالاخره تجربهها را باید در کنار هم گذاشت.
روشی دیگر برای عکاسی از رعد و برق، در هر ساعتی از روز، استفاده از Lightning Trigger است که با شروع برق، دوربین را تریگر کرده و عکس میگیرد
اطلاعات بیشتر:
کد:http://www.lightningtrigger.com/
بعید است اینجا پیدا شود.
عكس از رنگين كمان
http://upload.iranblog.com/1/1234221810.jpg
سلام دوست عزیز am30 !!
به نظر من اینجا تاپیک رعد و برق است نه رنگین کمان! و بازهم به نظر من این نوع گفتار که به دوربینی ارزان قیمت بگویید در پیت! هم درست نیست..