هیس!! کارگران مشغول خوابند!!!:biggrin:
کد:http://www.pcnet.ir/images/dsc07239.jpg
هیس!! کارگران مشغول خوابند!!!:biggrin:
کد:http://www.pcnet.ir/images/dsc07239.jpg
اگر در کنار هر کوخی، کاخی دیدید بدانید که...
کد:http://www.pcnet.ir/images/dsc06298.jpg
http://www.pcnet.ir/images/dsc09292.jpg
یادگاری های مسافران روی دیوار ایستگاه قطار حوالی فیروز کوه.
فکرش رو بکنید اگه هر مسافر یه نقطه از خودش روی اموال ایستگاه بذاره چی میشه؟؟! فکر کنم در عرض چند ماه جای خالی روی دیوارها نمونه!
البته ایرانیها با فرهنگ تر ازین حرفا هستن. چون دیوار هنوز جا داره!کد:http://www.pcnet.ir/images/dsc01503.jpg
دوست عزیز....
اینجا...
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=2299
و یا اینجا....
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=635
اگر زحمت یک جستجو را بکشید یقینا پست شما به تاپیک بحث های بی ربط منتقل نمی شود.
در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن. با آرامش کامل انگار نه انگار در یک محیط شلوغ و پر هیاهو هستن.
http://www.akkasee.com/files//galler...26DSC04669.jpg
فایل پیوست 20341
به چی می خنده؟
وقتی در پارک مشغول کار بود زن و شوهری به شدت دعوا میکرند و خانم نسبتاً محترم به شدت سر شوهر خود داد میکشید
یکدفعه دیدم این پسر افغانی شروع به خنده کرد
جلوتر رفتم
گفتم به چی می خندی؟گفت:اگر توی کشور ما زنی به شوهر خودش چپ نگاه کنه دندوناش توی دهنش خورد میشه اما اینجا.............! لبخندی زد
ادامه گفتگو:
گفتم کی به ایران اومدی؟ گفت دو سالی میشه
تنهایی؟ آره تنها زنگی میکنم اما قراره داداشم بیاد پیشم
اینجا بهت سخت نمیگذره؟ نه کاری ندارم کارم راحته
جالب بود منظور من از سختی دوری از کشور و خانواده بود اما این پسرک گویی که خیلی ناراحت نبود یا حداقل به روی خودش نمی آورد.
سوال آخر خیلی جالب بود
پرسیدم چطوری به ایران اومدی؟ میدونی چی گفت بلند خندید و در حال لبخند زدن گفت من قاچاقی اومدم ایران .
جالبه قاچاقی وارد ایران میشن و توی بزرگترین پارکهای تهران مشغول به کار کردن میشن بدون اینکه مشکلی پیش بیاد
قانون ما کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوستان سلام
این تاپیک موضوعیه که توی این سایت فراموش شده
البته این ممکنه بخاطر کم کاری علاقمندان به عکاسی مستند اجتماعی باشه و یا تمایل کاربران به دیگر سمت ها..
اما اولین نکته ای که لازمه علاقمندان به این سبک عکاسی در این سایت دنبال کنن:(البته به نظر بنده حقیر!!!)
در قسمت آپلود عکس تیکی به نام مستند اجتماعی وجود نداره
و دومین حرکت استفاده بیشتر از مقالات در این زمینه در سایت و در این تاپیک، در حقیقت فعالتر شدن عکاسان مستند اجتماعی در این سایت
دوستان با نظراتشون حرف های من رو تایید و یا رد کنن
ممنون
فایل پیوست 20805
Mashhad | Nikon F5 | iso 400| F– | – | Focal 24mm
دوستان سلام
این تاپیک موضوعیه که توی این سایت فراموش شده
البته این ممکنه بخاطر کم کاری علاقمندان به عکاسی مستند اجتماعی باشه و یا تمایل کاربران به دیگر سمت ها..
اما اولین نکته ای که لازمه علاقمندان به این سبک عکاسی در این سایت دنبال کنن:(البته به نظر بنده حقیر!!!)
در قسمت آپلود عکس تیکی به نام مستند اجتماعی وجود نداره
و دومین حرکت استفاده بیشتر از مقالات در این زمینه در سایت و در این تاپیک، در حقیقت فعالتر شدن عکاسان مستند اجتماعی در این سایت
دوستان با نظراتشون حرف های من رو تایید و یا رد کنن
ممنون
دوست عزیز این که من یا شما بگیم که اینجا چه عکسی رو بگذارین که اسم نگاه مستند رو در خودش داشته باشه
آب در هاون کوبیدن است و بس!
اما این که بحث های مربوط به این ژانر از عکاسی در فروم ها نمی شود که بازم بر می گرده به تنبلی بچه ها
به نظرم هر کسی که این کاره باشه می ره جلد دوم کتاب فتو ژورنالسیم اسماعیل عباسی رو می خره و می خونه،آخرته عکس ها و مطالبه مستند و خبری هستش!
برای اینکه تاپیک خاک نخوره lol
آرایشگاه سیار
فایل پیوست 20819
شرحی در باب عکس :
اینها مهاجرینی هستند که از دیگر شهرستانهای فقیر و آسیب دیده به اطراف شهر ما آمده اند
و صحنه ای رو که مشاهده میکنید آقای سلمان داره سر یک نفر رو در هوای سرد زمستان میتراشه و تراشیدن سر در بین بزرگسالان یک سنت است (البته در بین اقوام پشتو زبان یا اوغان ها)
سلام
جناب هراتی ثبت جالبیه
اما گفتن چند نکته رو جالب تر میدونستم
1*زاویه گرفتن عکستون به نظرم اصلا خوب نیست
میتونست یه جوری باشه که گوشه سمت راست کادر نمایش داده بشه و بنوعی به این آقای آرایشگر ربط داده بشه
یا میتونستید از نمای پایین با زاویه ای باز و دیافی بسته از نزدیک سر سوژه زیر تیغ عکس بگیرید و اون آرایشگر رو به طوری هولناک توصیف کنید(امیدوارم منظورمو رسونده باشم)
به امید موفقیت های شما و دیگر دوستان عزیز در عکاسی
شاد باشید و سربلند....
ممنون رضا جان
راستش من از چند زاویه عکس گرفتم (همچنین زاویه پایین)و این زاویه را انتخاب کردم
اما در مورد غیر طبیعی و یا هولناک نشان دادن آرایشگر فکر کنم کار درستی نباشد آنهم در عکاسی مستند
باز هم ممنون از نظر مفید شما
دیگر دوستان هم اگر نظری دارند ممنون میشم
پ.ن:فراموش نکنید که این یک سنت است و بهتر است همانطور که هست نشان داده شود نه درشت تر و خشمگین
فایل پیوست 21142
Mashhad | Nikon D7000 | iso 1250| F– | 1/25 | Focal 24mm
در مورد پست 155 (پست قبلی)
جسارتا بفرمایید در این عکس چه چیزی رو نشون دادید و چه مستندی در این عکس وجود دارد!!؟
مرتضی جان هر وقت اونجا شاتر رو فشار میدهی قدر موقعیت را بدان :) این گوشه هایی از تاریخ که مطمینا هیچوقت دیگر تکرار نخواهد شد (و ظاهرا افراد زیادی هم آن را ثبت نمیکنند)... آن لباس های سنتی، آداب و رسوم و فرهنگ، و گویشهای مختلف مردم جایش را به تغییرات میدهد و در طول زمان محو میشه... افسوس :(
جناب هراتی این عکس در حاشیه مراسم عزاداری در یک حسینیه گرفته شده
با توجه به جمله بندی و علامت سوالها و علامت تعجبهایی که به کار بردین نمیدونم چه چیزی در این عکس دیدید که اون رو در زمره عکسهای مستند به حساب نمیارید
نمیدونم تعریف شما از عکاسی مستند چیه اگر منظور و دیدگاهتون رو واضح تر بیان کنید فکر میکنم راحت تر بتونیم با هم تبادل نظر کنیم
سلام دوست عزیز
من قصد بدی نداشتم و فقط برایم موضوع گنگ بود و نتوانستم چیزی برداشت کنم
حداقل یک عکس مستند اجتماعی این است که یک رخداد و یا یک واقعیت یک جامعه را به نمایش گذاشت
مستند اجتماعی میتونه در بر گیرنده فرهنگ و تمدن و عقاید یک جامعه رو پوشش بده و به نمایش بگذاره
حالا اگر بگوییم که این عکس بعد عقیدتی رو نشون میده چه چیزی در این عکس نهفته است
با عرض پوزش (امیدوارم از رک بودنم ناراحت نشوید)بین آلمانهای این عکس هیچ ارتباط و هماهنگی وجود ندارد
مهمترین آلمان که خود شخص است نگاهش به خارج کادر است که نگاه بیننده را منحرف میکند
البته اگر نکتی در این عکس وجود دارد که من نمیتوانم ببینم لطفا بفرمایید
سلام
در رابطه با تعریف شما از عکاسی مستند اجتماعی و پست شماره 161 که ثبت خودتون هست، من بین این دو اشتراکی نمی بینم.نقل قول:
حداقل یک عکس مستند اجتماعی این است که یک رخداد و یا یک واقعیت یک جامعه را به نمایش گذاشت
مستند اجتماعی میتونه در بر گیرنده فرهنگ و تمدن و عقاید یک جامعه رو پوشش بده و به نمایش بگذاره
بسیار ممنون از توجه تان
دوست عزیز من شرح کامل و یا قانون صادر نکردم اگر دوباره پست را بخوانید گفتم حداقل
ویا (مستند اجتماعی میتونه.............................)
این ها تعریفی از عکاسی مستند اجتماعی است
در مورد عکس من که شما فرموردید میتونم بگم که یک عکس ساده است اما به ساده گی گویا زندگی سخت و رنج آوری است و نیاز به شرح و یا تعریفی ندارد
البته من متنی رو برای این عکس انتخاب کرده بودم و با آن آپ می کردم که در این تاپیک متن را نگذاشتم
(غلام همت والای بابه ی خار کشم-----------که قم خار کشد و منت خسان نکشد)
حال اگر شما نقدی یا نظری در مورد عکس دارید خوشحال میشم بفرمایید
پ ن:به نظر شما یک واقعیت را در یک جامعه فقیر و رنج دیده نشان نداده
جناب هراتی عزیز
تعریف عکس مستند بسیار وسیع و گسترده تر از دنیای من و شماست به قول استاد بهمن جلالی عکس یک دیوار هم میتونه مستند باشه اما بحث ما بر سر مستند اجتماعیست که یکی از شاخه های مستنده یکی از شاخصه های یک مستند اجتماعی (این یک قانون نیست فقط عرفه) اینه که حضور انسان چه مستقیم و چه غیر مستقیم ملموس باشه
تیپ نگاری آیین و رسوم زندگی روزمره همه و همه اجزایی از پیکره مستند اجتماعی هستند یک پرتره ساده هم میتونه یک مستند اجتماعی باشه که البته شرایطی داره در عکس مستند اجتماعی شما حق هیچ گونه دخل و تصرفی ندارید به عنوان مثال در ارسال خودتون این موضوع مصداق پیدا میکنه در این عکس مشخصه که عکاس روی سوژه تاثیر گذاشته حالا یا شما بهش گفتین دستاشو بالا بگیره یا خودش به واسطه ی حضور شما این ری اکشن رو داشته در هر صورت برای من مثل روز روشنه که این ثبت نمیتونه یک مستند اجتماعی باشه
اما در مورد عکس خودم ساده ترین و پیش پا افتاده ترین چیزهایی که به من این جرات رو داده تا در شاخه ی مستند اجتماعی این کار رو ارائه بدم مواردی هست از قبیل این که ما مراسمی داریم که در محیط خاصی با دکور خاصی در اون به عزاداری میپردازیم اینکه اعتقاداتی داریم که حتی یک فرد عقب مونده ذهنی هم در این اعتقادات و باورها هم پا میشه
از همه ساده تر و شاید به نظر برخی از دوستان مضحک تر اینه که این عکس نشون میده محرم امسال هوا سرد بوده!!!
در دنیا و آژانسهای بین المللی عکس هیچ وقت عکس مستند بدون توضیحات یا همون کپشن ارائه نمیشه معمولا تک فریم مستند نداریم و این مجموعه مستند هست که معنی میده که این هم ضعفهای ما در زمینه مستنده اجتماعیه که عکس بنده هم از این ایراد مبری نیست
یک مورد دیگه که فرمودید (حداقل یک عکس مستند اجتماعی این است که یک رخداد و یا یک واقعیت یک جامعه را به نمایش گذاشت) این تعریف بیشتر برای عکاسی خبری مصداق پیدا میکنه تا مستند اجتماعی در عکس خبری صرفا ثبت رویداد و وقایع حرف اول رو میزنه با هر کادری اما در مستند اجتماعی شما میتونین نگاه آرت رو چاشنی عکستون کنید (موردی که برای شما باعث انحراف نگاه به خارج از کادر شده)
امیدوارم موفق باشید و ممنون از بیان دیدگاهتون
در همین بخش از فروم عکسی دارید به نام آرایشگاه سیار، می تونم بگم نوشته و تعریف شما از مستند اجتماعی خیلی به اون عکس نزدیکه.
ولی درباره این عکس، فکر می کنم بیشتر به پرتره نزدیک تر هستش تا مستند اجتماعی. چیزی که بنده در این عکس می بینم، یک شخص هستش، نه اثری از رخداد و واقعیتی از جامعه، و یا فرهنگ و تمدن اون. در واقع اصلا اثری از جامعه در این عکس نمی بینم.
در حالی که عکس دیگر شما، آرایشگاه سیار، به خوبی داره این مسائل رو نشون میده.
شخصا نمی تونم به این عکس به عنوان نمادی از یک جامعه نگاه کنم.نقل قول:
به نظر شما یک واقعیت را در یک جامعه فقیر و رنج دیده نشان نداده
در پرتره بودن آن شکی نیست و کم نیستند پرتره های مستند
به نظر شما اگر این عکس را در تاپیک عکس های پرتره ارسال میکردم اصلا جالب بود!!؟
ممنون از توجه و ایراد نظر شما
اگر دوست داشتید بحث ادامه پیدا کند در پیام خصوصی و یا تاپیک عکس های رد شده هراتی در خدمت هستم بهتر است بحث در این تاپیک ادامه پیدا نکند تا مدیران به زحمت پاک کردن پست نیوفتند
با سلام
این رشته از عکاسی خیلی وسیع هستش و من هم سر رشته ایی ندارم در این مورد
این عکس کوچه ایی قدیمی در بازار روز بندرعباس هستش که از قدیم به نام کوچه آه و ناله معروفه
متکدیان زیادی در این کوچه بودن که از بین همه اینها فقط این پیرمرد نابینا هنوز در قید حیات هستش و مابقی فوت کردن.
این سوژه رو یه روز که برای عکاسی از بافت قدیمی بازار روز رفته بودم دیدم و روز بعد اول صبح که هنوز مغازه ها باز نشده بودن رفتم که بتونم خلوتی کوچه و در واقع انتظار رو نشون بدم.
تا چه حد موفق بودم رو دیگه دوستان و اساتید آگاه به این رشته باید بفرمایند. که البته عکس مسلما خالی از اشکال نیست :
http://omid-studio.persiangig.com/image/faghir.jpg
نظر شخصی در مورد پست 167 (قبلی)
من اگر بودم در همان اوقات پر رفت و آمد عکس میگرفتم و حضور مردم و ارتباط ایشون رو با مردم نشان میدادم
فکر کنم اندکی موضوع انتظار گنگ می باشد برای چنین سوژه ای
البته این نظر شخصی من است اگر دوباره مسیرتان آنطرف ها بود یک عکس در بین ازدحام و شلوغی بگیرید
این عکس بیشتر به عکس های خیابانی می خورد تا مستند اجتماعی که با حضور مردم به مستند اجتماعی نزدیک می شود
فایل پیوست 21263
خوشحالم که این پست داره به جایگاه خودش میرسه
درود بر عکاسان مستند اجتماعی
سلام
بعد از مدتها به فروم سر زدم و این تاپیک رو دیدم. امیدوارم در آینده بیشتر فرصت کنم به اینجا سر بزنم.
در نگاه اول، مهمترین نکتهای که به نظرم رسید این است که چرا عکسها هیچ توضیحی ندارند. البته نوشتن یا ننوشتن توضیحات، دست عکاس است. ولی معمولا در عکاسی مستند، توضیحات بسیار اهمیت دارد.
شاید در یک عکس مفهومی، منظره، آبستره و... نیازی به توضیحات اضافه نباشد. ولی در عکاسی مستند، معمولا سوژهها در یک شرایطی عکاسی میشوند که دانستند آن شرایط حتی ضرورت پیدا میکند. در بسیاری موارد، دانستن پیشینهی سوژه، عکس را ارزشمندتر میکند.
امیدوارم فرصت بیشتری برای تبادل نظر با دوستان در این تاپیک داشته باشم.
موفق باشید.
در مورد پست 169 :
جسارتا اگر این عکس رو در تاپیک عکسهای خیابانی میگذاشتید فکر کنم بهتر بود
اگر هم فکر میکنید در ژانر مستند اجتماعی می گنجد اندکی در مورد عکس شرح دهید
مرغ جنگی
فایل پیوست 21341
سرگمی کاذب اما رایج در بین بعضی جوانان و نوجوانان
مرغ جنگی سرگرمی رایج از سالیان دراز در بین جوانان و نوجوانان می باشد که امروزه اس ام اس بازی و دیگر سرگرمی های مدرن چون مبایل و انترنت و رسانه های تصویری جای آن را گرفته و تا حدودی این سرگرمی جای خود را به این ها داده اما هنوز هم در گوشه و کنار شهر کسانی هستند که مرغ هایی گران قیمت تا یک و دو ملیون تومان را نگهداری و پرورش می دهند و از این کار لذت میبرند .
به امید روزی که چنین سرگرمی ها کاذبی به دست فراموشی داده شود
برای دیدن عکس ها بر روی آنها کلیک کنید
دوستان منتظر نقد و بررسی شما عزیزان هستم
مرتضی جان، اینا مرغند یا خروس!؟
معمولا خروسا رو به جنگ هم می فرستن
------
عکسای جالبی گرفتی مخصوصا عکس شماره 2 (البته به نظر حرکتش خطا میاد lol)
مرسی از اشتراک
دوست عزیز سلام
در خصوص این عکس(پست 169): در ژانر مستند اجتماعی گفته شده :"عکاسی مستند اجتماعی گونهای از عکاسی است که در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت میکند و میکوشد از موضوع، (و عموما مردم،) بیطرفانه، عکسی واقعیتگرا، واقعنما و راستگو ارائه دهد."
این عکس هم سادگی مردمی را نشان می دهد که در کنار شهرهای بزرگ ما در حال زندگی هستند
ممنون از توجه شما
فایل پیوست 21481
این اولین تجربه من تو عکاسی خیابانیه- ساحل بندرعباس
در مورد پست 177(قبلی)
خوب دوست عزیز اگر این عکس خیابانی است پس چرا در این تاپیک ارسال کردید!!؟
دو پست آخر 177و176 باید در تاپیک عکس های خیابانی ارسال می شد چون با مستند اجتماعی هیچ ارتباطی ندارد
اقاي هراتي اگه من زير عكسم مينوشتم عكس مستند اجتماعي باز هم شما برداشتتون از اين عكس اين بود.
سلام دوست عزیز من در مورد پست 169 هم همین نظر رو داشتم و نظرم رو گفتم ولی ایشون قبول نکردند و عکس بعدی ایشون هم در همین تاپیک ارسال شد دیگه نظر ندادم چون فایده ای نداشت .در مورد عکس شما اگر عکس خیابانی نمی نوشتید من نظری نمیدادم ولی وقتی نوشتید مجبور شدم برای بار دوم متذکر شوم
باز هم می گویم بدون آنکه شما می نوشتید این سه عکس هیچ ربطی به موضوع مستند اجتماعی ندارد نه این که عکس بد باشد من به خوب و بدی عکس کاری ندارم
جناب هراتی
عکاسی خیابانی و مستند اجتماعی دو مجموعه با اشتراکات بسیار زیادند که گاهی تفکیک مرزهاشون از هم رو ناممکن میکنه
اینطور که شما قاطعانه نسبت به دسته بندی عکسها صحبت میکنید این شائبه رو به ذهن متبادر میکنه که تونستید این مرزها رو تعریف کرده و از هم تفکیک بدید!میشه موفقیتهایی که در این رابطه حاصل نمودید رو به اشتراک بذارید تا بیشتر راجع بهشون بدونیم؟
اینکه اشاره کردید "اشتراکات زیادی دارند" رو کاملاً موافقم ... روزی همین بحث رو با یکی از اساتید دانشگاه (رشته عکاسی، دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران) بهمراه جمعی از دوستان داشتیم ... ایشون هم به مرزهای بسیار ظریف و نواحی مشترک ژانرهای مختلف عکاسی با ذکر مثال پرداختند ... اشاره کردند که تعاریفی که از ژانرهای مختلف وجود دارد، گاهاً در در تبیین اشتراکات و نیز افتراقات آنها، حتی صاحب نظران را مقابل هم قرار میدهد ...
مسئله از اینجا شروع شد که یکی از خانمهای گروه ما، که علاقه ی وافری به ثبت عکس از بی خانمانها و متکدیان داشت، اصرار به طبقه بندی شدن عکسهایش در ژانر عکاسی خیابانی داشت و قصدش، برپائی نمایشگاهی بر همین مبنا بود و آرزو داشت که نمایشگاهی که برپا خواهد کرد، باعث بوجود آمدن انگیزه در مردم در راستای سامان دادن به وضعیت کار و زندگی طبقات اجتماعی فوق الذکر شود ... چندی دیگر از دوستان، عکسهای ایشان را در ژانر مستند اجتماعی میدانستند ... بعد از کلی بحث، استاد گفت : "ژانری که شما انتخاب کرده ای، ژانری است که توسط ژانر مستند اجتماعی کاملاً احاطه میشود (یعنی نظرش به مستند اجتماعی نزدیکتر بود!) گرچه میتوان آنرا در ژانر عکاسی خیابانی هم بنحوی هل داد و نام واقعی این ژانر "گدا گرافی" است ... (در آخر جلسه هم گفت: "من و همه ی همدوره ای هایم هم روزگاری تمایل به گدا گرافی داشته ایم ولی مسئله رو نتوانستیم بجائی برسانیم، حتی با ارائه ی آنها در گالری های معتبر و ... شما نیز این عکسها رو بعنوان ثبت یک اتفاق که درسالهائی مشخص میافتد، در آرشیوت داشته باش)
درد سرتون ندم ... به اینجا رسید که یک پرتره ی محیطی هم میتواند مستند اجتماعی باشد، عکس یک شاخه ی شکسته در پیاده رو میتواند فاین-آرت باشد و ... :oops:
در نهایت اینکه باید مرزها را توام با افتراق و اشتراکشان شناخت و در تفکیک آنها بدنبال قطعیت نبود ...
سلام آقای آبایی
ممنون از اینکه من رو هوشیار کردید
باور کنید قصد نداشتم در مورد این دو عکس نظر بدهم ولی وقتی عکسی رو با موضوع خیابانی و این که خود فرستنده متذکر می شود که این عکس خیابانی است در تاپیک عکس های مستند ارسال میشود مجبور می شوم نظر دهم
اما در مورد دسته بنده:
راست می گویید هنوز به آن درک نرسیده ام که مرزها رو تعریف کنیم ولی تا حدودی توانستم برای خودم پیش زمینه ای داشته باشم
وقتی شما روزها و هفته ها هزاران دانه عکس ر ا بگیرید و ویرایش کنید و به اشتراک بگذارید و دیگران را وادار کنید تا نظر بدهند و نظرات را بادقت بخوانید و خودتان کارتان را تحلیل کنید شاید نتیجه کار اندکی تجربه و شناخت و تعریف باشد البته این به آن معنا نیست که من به نقطه اعلا و درک بالا رسیدم
من مدت هاست که عکس هایم را دسته بندی میکنم و برای خودم تحلیل میکنم و نظر میدهم و نقد می دهم .البته در داخل فورم هم با دوستان زیادی ارتباط دارم و با ایشان چه در پیام خصوصی و چه در فورم به نقد و بررسی عکس ها می پردازیم و این برایم بسیار خوش آیند است.در این مدت کم دوستان زیادی در فورم پیدا کردم که به من کمک کردند تا پیشرفت کنم
در مورد موفقیتهایی که شما گفتید اگر کنایه زدید که عیبی ندارد و اما اگر جدی گفتید بهترین موفقیت برای من پرورش دید می باشد نه برنده شدن در جشنواره ها و مسابقات ووووووو
وقتی من به عکس هایم در چند ماه اخیر نگاه میکنم و به عکس آهای امروز نگاه میکنم لذت میبرم .به نظر شما همین کافی نیست یا فقط باید در جشنواره ها مقام بگیرم!!؟
اما در مورد مستند اجتماعی :
دوست عزیز عکسی که در این ژانر قرار میگیرد باید این ویژه گی را داشته باشد که در آن حکایتی یا تلخ یا شیرین -یا زیبا یا زشت -یا خوب یا بد -در آن رخ دهد
شما می خواهید گوشه ای از زندگی انسان ها را در اجتماع و جامعه کنونی به نمایش بگذارید خوب لازمه این کار این است که بتوانید با عکس یا مجموعه عکستان داستانی را تعریف کنید.اگر موضوعتان یک قشری از جامعه است که در فقر و بد بختی زندگی میکنند یا در ثروت زندگی آنچنانی باید با عکستان مقاله ای را مکمل بگوید
اما عکسهای خیابانی این چنین نیست و بسیار ساده تر است یک لحظه خاص و در یک مکان ساده می تواند یک عکس زیبای خیابانی باشد
در کل عکس های مستند فضایی وسیع تر و کلامی گویاتر میخواهد و عکس های خیابانی به نظر من بسیار ساده تر است
عکس های مستند غنا و عمق و اصالت بیشتری می خواهد.عکس های مستند نگاه عمیق تر می خواهد اما عکس های خیابانی لحظه ای زود گذر است
البته تعریفی که من گفتم ناقص و گزیده است و نمیتوانم کلامم رو به ساده گی بیان کنم و نیازمند تجربه بیشتر است و به قول شما نیاز مند مدت بیشتری است تا بتوان تعریف برای آن قایل شد
خوشحال میشم اگر دوستان در مورد گفته های من نظری دارند و یا نقدی برایم یا در پیام خصوصی و یا در همین تاپیک ارسال کنند
پ ن:در مورد پست 182
من هم در اول کار بسیار به دنبال بی خانمان ها و فقرا و گداها بودم
که بعدها متوجه شدم این کار خلاف یک عکاس خیابانی است و باید دنبال سوژه های واقعی خیابانی بود نه اینکه فقط از فقرا عکس گرفت
واقعیت چیزی دیگریست
نوشته شما جرقه ای در ذهنم زد تا از شخصی که در پست 182 نامبردم، سوال زیر را بپرسم:
آیا در عکسهایی که در ژانر مستند اجتماعی طبقه بندی میشوند، ویژگی هائی مانند تلخی و شیرینی، زشتی و زیبائی، یا خوبی و بدی بطور الزامی باید به ثبت برسد ؟ آیا عکسی که این وِیژگی ها را در خود نداشت و به اصطلاح، خنثی بود، فاقد شرایط لازم برای طبقه بندی شدن در این ژانر است ؟ به عبارت دیگر، عکس مستند اجتماعی، حتماً باید قطبیت داشته باشد ؟
جواب سوالم را پس از گرفتن، در این تاپیک انعکاس خواهم داد.
نظر دیگر دوستان رو هم علاقه مندم بدانم.
جناب هراتی،با سلام
تعاریف جالبی دادید اما من شما رو به یه موضوع ساده ارجاع میدم : مستند یعنی هرچیزی که دارای سندیت (واقعیت) باشه و ساختگی نباشه!عکس مستند،فیلم مستند،مقاله مستند و...
من عکسهایی که شما به عنوان خیابانی ارسال میکنید رو دوست دارم ، اما قویاً میگم که این عکسها وجه مستند اجتماعی هم دارند!کما اینکه چندی پیش یه بحث مفصلی درگرفته بود راجع به حقوق عکاس و سوژه در همون تاپیک مطرح شد و شما فرمایش کردید (نقل به مضمون) که میخواید شرایط اجتماعی مردمتون رو در این برهه از زمان ثبت کنید تا آیندگانتون مرجعی داشته باشند تا بدونن اوضاع و احوال چطوری بوده!
یعنی عمیقاً دغدغه های مستند اجتماعی داشتین!
من هنوز هم با دیدن مردی در خیابان که چهره اش پشت چتر مخفی شده ، کاسه رویی در دست داره و پاچه هاش رو در جورابش کرده،اطلاعات اجتماعی دریافت میکنم ، هرچند این عکس در خیابان گرفته شده باشه!
خلاصه کنم ، تفکیک مرزهای این دو ژانر بشدت کار سختیه(در زمان حال)! و چه بسا ، با گذر زمان ، عکسهایی که با نیت خیابانی گرفته شدن (اما بطبع سندیت دارند) ، ارزشهای والای سندیت اجتماعی پیدا کنن!مثل عکسهای خیابانی گری وینوگراند
شاد باشی
همانطور که در پست مذکور گفتم من مستند نگاری هم میکنم اما آن ها جدای کارهای خیابانی ام می باشد و دسته بندی خاصی قایل هستم
در مورد تعریف شما در مورد مستند :درسته که عکس مستند باید سندیت داشته باشه و واقعی باشه اما باید بار مفهومی و تعریفی هم داشته باشد و سوژه هم قوی باشد تا ارزش های یک عکس مستند را داشته باشد
سلام
دوروزه که یکی از عکس هام رو اینجا میذارم ولی تایید نمیشه/اگه ممکنه توضیح بدید
ممنون
بچههای بازار
فایل پیوست 22161
سلام
ممنون از جوابتون ولی من تا امروز سه بار دیگه تلاش کردم و عکس رو بارگذاری کردم/ خودم در چند ثانیه اول میبینم ولی حذف میشه
الان دوباره تلاش می کنم ببینم چی میشه
سلام دوست عزیز
از اون پست چند روز گذشته و بحث در ذهنم نیست ولی کوشش میکنم با درج عکس و توضیح مختصر در هر عکس تا حد توان بین عکس های خیابانی و مستند اجتماعی تفاوت ها را نشان دهم
بسیار ممنون که بنده را وادار به تفکر نمودید(گر چه این روزها اوضاع روحیم به دلایل مشکلات شخصی دگرگون است)
در مورد پست 192
میشه بفرمایید که کفش در این عکس چه نقشی دارد؟و آیا حضور آن لازم بوده؟و آیا در رابطه با کار این فرد یک سمبول است ؟
به نظر من کادر و زاویه (پایین )برای این عکس مناسب نیست
فایل پیوست 22438
پارک شقایق تهران
جذاب ترین بخش عکس این است که کلاه سانتا ( بابا نوئل) جای کلاه حاجی فیروز را گرفته و ترکیب سنت و مدرنیته حاجی فیروز را به سانتا فیروز تبدیل کرده. یک ترکیب ناسازی مانند زندگی و رفتار امروز بسیاری از ما ایرانی ها. یک پا در باورها و سنت ها و یک پا در تجدد.نقل قول:
حاجی فیروز
آرش عکس زیبا و خیلی ناراحت کننده ای است. چشمانی که کلی حرف پشتش هست.
نميدانم دقيقا ميتوان كلاه مذكور را سمبل مدرنيته دانست؟ بيشتر از آن رو كه خود در فرهنگ موطنش رسميست ديرينه و و نمودهاي مدرنيته داراي تعاريفي مشخص. علي اي حال براي من بيشتر تداعي كننده زمانيست كه سنت ما جواب گوي نياز مخاطب امروزي نيست...
هر چند بعيد نميدانم نشأت گرفته از عدم آشنايي جوان با سنت جامعه خود و انتخاب اشتباه كلاه باشد...
عکس اصلی / مطلب 22421
پیشاپیش ممنون از راهنماییتون
فایل پیوست 22536
!!!
فایل پیوست 22757
پست 203
عکس در انتقال مفهوم کاملا موفق است، مفهومیست،نیازی به شعر و تفسیر ندارد
نشانه ها کامل هستند گوسفند+ دست خونین+ لباس فرد که جهت این امر به تن کرده (اگر پیشبند سلاخی بود حرف نداشت البته اگر شرایط اجازه میداد)
ویرایش خوبی هم دارد
تبریک سعید خان
سلام ،
آقای شیخ الاسلامی و مومنی عزیز ، بابت نقد و نظرات ارزشمندتان بسیار سپاسگزارم ،
و همچنین دیگر دوستان
ممنون
فایل پیوست 24035
ممنون میشم دوستان نظراتشون رو در مورد این عکس بگن
در نگاه اول :
كنترل نامناسب نور - كج بودن عكس
در نگاه دوم :
هر دو مورد بالا كه در نگاه اول نقاط ضعف بودند، اكنون قابل تفسيرند؛ عدم تعادل در زندگي سخت مرد صياد، توجه بيشتر به فرم تا به جزييات بيانگر كليت حاكم بر زندگي و نه كيفيت آن است.
http://bijanmusic.persiangig.com/Doo...l/IMG_6148.jpg
نمایشگاه حجاب
والله مستر سعید جان من این عکس را در ژانر مستند اجتماعی نمی بینم و اگر آن پانویس زیر آن نباشد احتمالا یک بیننده نمی تواند و نخواهد توانست به روایت شما نزدیک شود.
به قول ویلهم فلوسرر هر عکسی شاید نظر و نیت عکاس باشد اما مهم آن است که روایت بیننده با آن به کجا می رود و چه بعدی از زمان و مکان را متصور خواهد شد.
این از مورد فلسفه عکاسی و ژانر شناسی است ( هرچند موضوع و سوژه عکس را نمی پسندم )
از منظر ادیت و موارد فنی هم بنده اشکال دارم !
تم رنگی کم کنتراست مونوکروم با وجود یک منبع نوری قوی ( Over ) + کادر بندی سنگین ( نه کادر دو تکه مساوی و قرینه است که شما یک المان مشکلی بزرگ را در وسط ( تقریبا ) کادر قرار داده اید ) + عدم دقت بر جزییات منظره + ارتفاع نامناسب دوربین نسبت به سوژه ها ( باید یا قدری پایین تر یا قدری بالاتر می بودید ) از مشکلات فنی عکس است