http://nikon.persiangig.com/DSC_5602.jpg
Printable View
HDR
فایل پیوست 21157
http://pdc.bizhat.com/For%20Web/IMG_...-%28740%29.jpg
آدم خجالت میکشه اینجا عکس بذاره بس که دوستان عکسهای خوب میگذارند. دوستان اگر لطف کنید ایرادات رو گوشزد کنید سپاس گذار میشم
آقای نعمتی تبریک میگم عکس بسیار زیبایی است از آن عکسهایی است که مرا به وجد می....
اگر میشد کادربندی را به صورتی که زمینه بیشتری در کادر قرار بگیرد در نظر بگیرید گیرایی آن دو چندان میشد
با توجه به این که پیش زمینه ای در کادر وجود ندارد ,میتوانستید با فاصله کانونی بیشتر به صورت پانورما را ثبت را انجام دهید کاری شبیه این ,البته در صورت امکان گسترده تر و با جزییات بیشتر:
http://up4.iranblog.com/images/18589288481665893235.jpg
کراپ کردن را هم میتوانید مد نظر داشته باشید
محل ورود راهی که از طرف دیگر کادر خارج نشده به درستی و با هوشمندی انتخاب شده که یکی از نقاط قوت کار است.
ای کاش به محل ثبت عکس نیز اشاره ای میکردید
خسته نباشید
---------------------------------------
کسری جان
احساس میکنم تصویر بیش از حد روشن است
http://up4.iranblog.com/images/83407906884357525670.jpg
و اندکی کنتراست بیشتر....
سلام
آقای سعادت منم به احساستون احترام میزارم. کما اینکه ویرایش خودم رو بیشتر میپسندم (نظر شخصی)
(تا امروز همه چی صدام کرده بودن جز کسری)
بنده خاکسار هستم و بسیار خرسند از آشناییتون...
آهار - زمستان90
فایل پیوست 21234
آبشار تنگ تامرادی یاسوج- مینیاتوری از زیبایی ها با شرایط نوری خیلی بد.
فایل پیوست 21243
بروجرد
فایل پیوست 21244
دوربین: D300 نیکون
لنز: 200-70
آقا شهرام عزیز
چشم های من میگه که کادر عکس یه کمی کجه
نمایی دیگر از آبشار تنگ تامرادی
فایل پیوست 21248
بله حق با شماست. عکس رو اشتباه ارسال کردم. اینم کادر عمودی و با فوکوس بهتر
فایل پیوست 21257
سلام آقای خادمی
درباره عکسی که در پست 1837 ارسال کردید : به نظر من عکسی که در پست 1833 فرستادید از نظر کادر و ترکیب بندی بهتر از این ثبت هستش هرچند همون طور که خودتون گفتید مشکل نور داره
در عکس آخری که به صورت عمودی کادربندی کردید کمی وضعیت بهتر شده
شاد باشید
این آبشار بسیار زیباست. اما به دلیل واقع شدن در تنگه معمولا کنتراست نوری شدیدی دارد. تلاش من برای چندمین بار و با ترفندهای مختلف برای ثبت چشمگیر هم چنان بی نتیجه است. بهتره توضیح دهم که این دفعه در دونوبت عکاسی کردیم. 1- زمانی که آبشار در معرض تابش نور خورشید بود که متاسفانه عکسها عمدتا Highlight شده اند و تغییر Exposure کمک موثری نکرده است. 2- زمانی که تمام آبشار در سایه بود که حاصل کار عکسهای زیر است که با ویرایش و Highlight کردن بعضی قسمتها بدست آمده اند. ممنون میشوم دوستان تجربیات خودشون در چنین مواردی را بیان کنند
فایل پیوست 21262
آقای Malekzadeh با اجازتون ادیتی روی نور و رنگ عکس انجام دادم اکسپوز کلی رو بیشتر کردم و سچوریشن رنگ آبی رو کمتر کردم همینطور نور سنگ هارو بصورت موضعی بیشتر کردم
استفاده از فیلتر ND میتونه کمک خوبی در عکاسی زیر آفتاب باشه
فایل پیوست 21275
آقای ملک زاده
این عکسها فکر میکنم برای تاپیک عکاسی از طبیعت مناسبتر باشه.همچنین بهتر هست عکسهای برتر خود رو در فروم ارسال کنید و نه عکسهایی که برای آزمون و خطا میگیرید.
جسارتا به نظر بنده این ثبت زیادی شلوغ به نظر میاید به صورتی که جشم قادر به تمرکز بر روی سوژه اصلی نیست و به نظر من هم در این تاپیک قرار نمیگیرد
بردیا جان اون تیرگی وسط کادر برای چیه؟ فیلتر؟
سلام پیام
تاثیر فیلتر نیست ,قسمت ابتدای شروع دریا کفش قهوه ای تیره هست درست مانند قسمت ابتدای شروع پیش زمینه
در ادامه انعکاس ابر تیره در آب هست که در عمق تصویر با یکدیگر قاطی شده اند.
جناب مبین شماها عادت دارید هرچی به ذهنتون میاد بدون فکر کردن و دقت کردن به دیگران نسبت بدید. رفتارهای بالا به پایین در این سایت تمامی ندارد. عکسهای ارسالی من عکسهای آزمون و خطا نیستند جناب. عکسهایی است که برای گرفتنشان هم وقت زیاد و تلاش زیادی شده و از نظر کلی هم عکسهای خوبی به شمار میروند. درست است ما ادمهای معروفی نیستیم که هر جور عکسی بزاریم تشکر زیادی دریافت کنیم اما اینطور هم که شما استنباط می کنید بی مایه نیستیم. اگر من نظرخواهی می کنم به خاطر ارتقائ کار خود هستم. عکسهای ارسالی من از نظر رنگ، نور و کادر بندی مناسبند. بنابراین کاربرد آزمون و خطا توسط شما درست نیست. تنها شلوغی صحنه عکاسی که ماهیت منطقه عکاسی است و کنتراست نوری شدیدی که آنجا وجود دارد مانع از یک ثبت ایده آل میشود. این را پرسیدم تا دوستان اگر میتوانند نظری بدهند و کمکی کنند. اگر ایرادی در عکسها می بینی جناب بنویس به این دلایل عکس خوب نیست. کاربرد واژه های مبهم و عاقل اندر سفیه دردی از کسی را دوا نمی کند. سعی نکنید به این دلیل که پسوند بسیار فعال یا چیزی شبیه به آن به یوزر تان اضافه شده دیگران را متهم به بی مبالاتی کنید. این دوعکسی است که ارسال کرده ام و همانطور که ملاحظه می کنید از نظر اصول عکاسی کاملا عکسهای حساب شده و دقیقی هستند.
فایل پیوست 21302
فایل پیوست 21303
دوست عزیز سلام
میخوام اگه اشکال نداره چند نکته راجع به عکساتون بگم
از دوستان ناراحت نشید، هرچی که میگن صلاح است (اصلا ربطی به کاربر فعال و بسیار فعال و ... نداره)
در مورد عکس های شما:
1- اصلا به چشم نمی آید که ارتفاع آبشار چقدر است (من در اولین عکس فکر کردم ارتفاع بیشتر از 1 متر نیست)
2- المانهایی که در کنار آبشار هست خیلی بی روح است
3- عکس دارای ادیت و فوکوس مناسبی نیست
4- باید با عکس ارتباط برقرار کرد که متاسفانه من نتونستم و نظری ندادم تا الان
همیشه انتقاد پذیر باشیم
امیدوارم از من ناراحت نشده باشید
موفق باشید
به هیچ وجه ناراحت نشدم دوست گرامی. از لطف شما هم ممنون. این همان چیزی است که من دوست دارم اتفاق بیفتد. اگر هم همه نظرات شما را قبول نداشته باشم اما نظرات شما را میتوانم در مورد ماهیت عکسها مورد توجه قرار بدهم. تلاش بنده بر این است که در سایت عکسها نقد شوند نه عکاسان.
نقل قول:
تلاش بنده بر این است که در سایت عکسها نقد شوند نه عکاسان.
جمله نقل قول شده از خودتان و مطلبی که درباره شخص من نوشتید را یکبار دیگر بخوانید.
حالا اینکه چطور به خودتون اجازه میدهید در چند خط چند سال فعالیت و 1600 پست و احتمالا کسانی که آنها را خوانده و تایید کرده اند را زیر سوال ببرید بحثی جداشت.
ظاهار در مورد عکس شما اشتباه کردم.
عکس شما قطعا یک عکس منظره بوده و کاملا پخته است.از نظر کادر و ادیت و نور نیز هیچ مشکلی ندارد.
پ ن:جدیدا توهین و آف تاپیک عمومیت پیدا کرده که هیچ،مورد تایید بعضی کاربران (...)نیز قرار میگیرد.
یک چیزهایی میگویید، باعث میشوید به جای عکس، خود نقد شوید.
جناب گرامی!
گذاردن عکس یعنی آقایون و خانومها لطفاً نظر دهید؛ لطفاً مشکلاتش را بگویید.
اگر شخصی عکس بگذارد و به خاطر نام کاربری تشکر بخورد پای پستش، بدا به حال ایشان! چون سنگ محک بزرگی را از دست داده!!!
اگر شما مایلید که به به و چه چه بشنوید، محل بدی را انتخاب کردید...
اینجا خیلی کاری نداریم شرایط عکاسی چه بوده، مهم خود اثر است نه زمانی که صرف کردید. اگر کسی به شما بگوید عکس خوبی نیست که جای ناراحتی ندارد. باید خوشحال باشید چون ممکن است اگر کسی به شما گوشزد نکند، عکسهای بعدی شما کما اینکه زمان زیادی را ممکن است خرجشان کنید همچنان در حد اثر فعلیتان باقی بماند.
به دنبال جذب مخاطب آگاه باشید نه تعریف و تمجید بی حاصل
خوب وقتی عکاسی ازش سخته چه کاریه عکاسی کنیم؟؟؟
البته که کار نشد نداره
این همه آبشار به عنوان مثال:
آبشار کبود وال یا کبود بال (اسم دقیقش یادم نیست) در گرگان
فایل پیوست 21313
دوربین: D200 نیکون
لنز: 200-18
اولا دوست ندارم این بحث بیش از اونی که ارزش داره وقت دوستان و خودمو بگیره. به شخصه آدمی نیستم از به به و چه چه خوشم بیاد. اما از بعضی نسبتها ناراحت میشم. عکس باید نقد شود و هر ایرادی به عکس ولو نادرست به عنوان نظر بیننده میتواند قابل تامل باشد. اما جمله ای که ناراحتم کرد این است."بهتر هست عکسهای برتر خود رو در فروم ارسال کنید و نه عکسهایی که برای آزمون و خطا میگیرید." در سایر موارد اعم از این که عکس نور خوب ندارد، کادر خوب ندارد یا بقیه مسائل نگران نیستم و اصلا عکس را اپلود میکنم که دوستان کمک کنند. اگر خودم به جای عکس هدف قرار بگیرم نه تنها هدف از گذاشتن عکس تامین نمی شود بلکه دلخور میشوم. این که زود ناراحت میشم دلیلش شیوع رفتارهای مشابه هست. وگرنه این مورد یکی از نرمترین انتقاداتی است که شده است. در گذشته جایی در پاسخ یکی از دوستان مطلبی نوشتم که حذف شد. وقتی دلیلش را پرسیدم یکی از مدیران فرمودند نظرت چیپ بود. درصورتی که نظر مربوطه 100 درصد مستند به کتابهای معروف عکاسی به زبان اصلی بود. و به هر حال انتظار میره که دوستان مخصوصا دوستان مدیر در برخورد با کاربران صرف نظر از سابقه عکاسی یا سن و سال و ... ملاحظه برخی نکات ساده را بکنند. برای من و امثال من 2 راه میماند یا ترک سایت یا ماندن و طرح موضوع کردن تا رسیدن شرایط به اعتدال. من فعلا راه دوم را انتخاب کرده ام. از همه دوستانی که نظر دادند ممنون
یک وقتهایی هست که وظیفه عکاس عکس نگرفتن هست!
که بسیار برای خودم پیش اومده به دلایل مختلف که بحثش بسیار مفصله!
یا اگر هم عکسی گرفته بشه قول دکتر روشن از اون عکسهایی خواهد بود که نه حذف میشن نه باید انتشارشون داد.
منتها با رویه جدید عدم تائید عکسها از جانب مدیریت که مدعی بودن این عزیزان مبنی بر بار آموزشی بیشتز این روش این امر قابل چشم پوشی و دیدن عکسهای مورد دار اصلا دور از انتظار نیست.
جناب ملک زاده اگر من جای شما بودم صبح خیلی زود در محل حاظر میدم و به کمک نوردهی(فیلتر ان دی) و فلاش اکسترنال سعی میکردم به نتیجه قابل قبولی برسم.استفاده از فلاش در عکاسی طبیعت و منظره در جای خودش یه نتایج بسیار جالبی می انجامه...
یا هم همون روش دو ثبت در ساعات مختلف روز و ادغام اون رو پیش میگرفتم اما پروسسم رو قویتر میکردم و در مورد پروسس جویا میشدم.درباره کادر بندی هم دوستان توضیح دادن...من هم در نظر اول فکر کردم یک آبشار کوچک یک متری هست چون نوع ترکیب بندی و پرسپکتیو عکس به هیچ وجه اندازه سوژه رو نشون نمیداد.یا مواردی که فرمودید مد نظر داشتید نشون نمیداد...به نظر میومد با گوشی گرفته شده! تا با این روش پیچیده که به نتیجه مطلوبی هم منجر نشد.
این شد یه چیزی!
اصلا هدف قرار دادن این عکس ها همین بود که دوستان راهکار های خودشون برای این سوژه رو بگن.
عقیل جان ما فیلتر ان دی نداشتیم به همین دلیل صبر کردیم تا منطقه کاملا در سایه قرار گرفت که بازم نتیجش شد این!
البته من یه عکس هم تو پروفتو گذاشتم که اچ دی آر تک شات که به نظرم بد نشده.
اتفاقا جناب دکتر ملک زاد هم موقع برگشتن فرمودند که ما باید اونجا بمونیم تا هوا کاملا تاریک بشه و بعد شاتر رو باز کنیم و نورهی دستی و موضعی انجام بدیم که فکر کنم نتیجه اش مشابه همون فیلتر ان دی بشه.
به هر حال شما که از بقیه دوستان به ما نزدیک تری میتونی امتحان کنی!
اینم عکس اچ دی آر تک شات:
فایل پیوست 21318
با سلام
این عکس باز هم حس یک آبشار یک متری رو به آدم منتقل میکنه احساس می کنم
تو مرحله پروسس باید عکس رو شارپ تر کرد رنگ ها رو هم گرمتر کنید به نظر من بهتره
و حتی اگر بتونید یک المان در کنار آبشار قرار بدهید تا ارتفاع آبشار مشخص شود بهتر خواهد بود
نوع دوربینتون و لنز رو هم اگر میشه لطف کنید اعلام کنید ممنون میشم
متاسفانه من هرگز یاسوج نبودم اما اگر بیام حتما با همدیگه به ان مناطق زیبا خواهیم رفت...
اما در مورد عکس...
در یکی از ویدئوهای آموزشی کارل تیلور برای ثبت یک منظره با نوردهی،ایشون یک ابتکار بسیار جالبی به خرج دادن!
سر شب در منطقه حاضر شدن و بعد از انتخاب کادر مناسب و زمان نوردهی(20 دقیقه) به وسیله یک نور افکن قوی صخره ها و زمین اطراف رو به قول خودشون رنگ کردن! نتیجه بسیار دلپذیر و زیبا شد.البته شرایط این ثبت با ثبت فوق متفاوت هست اما فکر میکنم برخی از این تکنیکها و تکنیکهای مشابه در شرایط اینچنینی میتونه خلاقانه مورد استفاده قرار بگیره.
http://www.farsiup.com/images/0sacwkadgzcim8abbg5.jpg
میبینید که بعضی از مناطق حتی با نور قرمز رنگ!! شدند.نا گفته نماند که برای پیاده کردن این روش در طول فرایند رنگ زنی!!! هرگز نباید توی یک نقطه ثابت بایستید یا نور رو مستقیما به سمت لنز بگیرید.خود من به فکر پیاده کردن این تکنیک هستم...نور افکنهای قوی چینی هم در حد کار راه بنداز بیشتر از 50 تومن قیمت ندارن!
در نهایت من فکر میکنم با هر لنز دیگری هم این کادر ثبت بشه همون حس یک متری بودن القا میشه.کادر بازتر(خیلی بازتر)و عمودی توصیه میشه.
پیرو پست قبل
دو عکس اول نور پردازی با فلاش و هدلامپ و استفاده از طلق رنگی
http://up3.iranblog.com/images/35671372896474911859.jpg
http://up3.iranblog.com/images/99451532593467048147.jpg
نور پردازی بوته با فلاش به صورت مستقیم
http://up3.iranblog.com/images/59190442662592371116.jpg
ممنون از جناب حاجی شاه کرم و عقیل جان.
من از لنز 18-105 استفاده کردم که متاسفانه خیلی کمه برای این سوژه.
عقیل خان با این فاصله کم اگه تا حالا یاسوج نیومدی حدود 80 درصد عمرت بر فناست lol
سلام لطفا نظر بدید دوستان.http://ups.night-skin.com/up-90-11/IMG-3462.jpg
برای این عکس فکر کنم از بین بردن ته رنگ و تنظیم نور و کنتراست کافی باشه :::happy:::
مقاله: روشی دیگر برای از بین بردن ته رنگ
فایل پیوست 21334
ممنون مهدی جان شاید فکر کنم ینطور بهتر باشه...
http://ups.night-skin.com/up-90-11/IMG-3462b.jpg
:-Dنه مهدی جان سرکاری نبود پست شما این کارو به یادم انداخت.:::blushing:::
سلام
لطفا نظر دهید...
http://ups.night-skin.com/up-90-11/I...2-93-fused.jpg
عکس زیبایی است . فضای وهم آلود و غریبی داره که با پرتوهای نور خورشید و محو شدن درختان روبرو حالتی عجیب و رویایی پیدا کرده . جاده هم که به سوی همون نور مرموز میره معنای جالبی پیدا کرده .
نمیدونم شاید دوس داشتم که این جاده کنتراست بیشتری پیدا کنه و درخشش خط جاده بیشتر بشه تا همخوانی بیشتری بین زمین و آسمان پیدا کنه تا هر چه بیشتر به فضای سوررئال اثر افزوده بشه .
خب هدف من هم دقیقا همین بوده...آسمان و عظمتش.همین الان دقت کنید که رشته کوه های دور دست و تپه سمت چپ چقدر در مقابل آسمان کوجک و ناچیزه!...
وگرنه میشد کادر رو پایینتر گرفت.ضمن اینکه زمین عوارض جالبی نداشت...خونه های شهری و یک پیش زمینه خالی.
و در آخر اینکه خیر.تک شات هست.
فایل پیوست 21373
طلوع خورشید در منطقه تنگ شکن مهرماه 90
با سلام
فکر کنم مکان نیاز به معرفی نداشته باشه.
فایل پیوست 21403
توی مانیتور من و به چشم من که ته رنگ نداره ولی با توجه به اینکه لپ تاپ قراضه بنده کالیبره نمی باشد به احتمال 99% مشکل ته رنگ خواهد داشت. اگر به چشمتون ته رنگی اومد، محبت کنید مراتب رو اطلاع رسانی کنید.
به یاد xp
فایل پیوست 21459
سلام
فکر کنم سیاه سفیدش بهتر باشه...
http://ups.night-skin.com/up-90-11/I...91-92-93-b.jpg
http://8208.6.img98.net/out.php/i194083_mg-1300s.jpg
خط افق کج نیست!
با سلامفایل پیوست 21606
اتوبان زنجان - قزوین
سلام آقای سعادت
عکس بسیار زیباییه(پست1888).
میشه مکان رو ذکر کنید؟
یک آف تایپیک اما مفید
به عقيده برخي از صاحبنظران ساحل دريا، شهر و بناهاي ساخته شده به دست انسان را نبايد جزو طبيعت به شمار آورد و تصاويري که دربردارنده دريا و شهر هستند را بايد چشمانداز دريا يا شهر به شمار آوريد. از آنجا که معادل انگليسي عکاسي از منظره، لنداسکيپ (Landscape) – لند به معناي زمين- است ميتوان اين گفته صاحبنظران را به جا دانست و عکاسي از منظره را فقط به زمين و طبيعت بکر و دست نخورده محدود کرد. با اين حال، حتي اگر در يک منظره طبيعي، يک خانه روستايي در دور دستها، شهري در امتداد افق يا جادهاي در قسمت جلو تصوير ظاهر شده باشد باز هم ميتوان اين عکس را جزو عکسهاي منظره به شمار آورد. اصطلاح منظره يا چشمانداز شهري (Urban Landscape) به عکسهايي گفته ميشود که به سبک عکاسي از طبيعت اما از فضاي شهري گرفته شده باشد به اين معني که نحوه نگاه عکاس به ساختمانها، مکانها و خيابانها، بايد همانند نگاه او به کوه و درختها در طبيعت باشد.
● سبکهاي عکاسي منظره
در زمينه عکاسي از منظره، تا به حال سه سبک شناخته شده است که عبارتند از:
۱) سبک نمايشي، مستقيم يا توصيفي مستقيم (Representational)
۲) سبک امپرسيونيستيک يا احساسي (Impressionistic)
۳) سبک انتزاعي (Abstract)
عکسهاي گرفته شده به سبک نمايشي، منظره را به همان شکلي که هستند نشان ميدهند و به اصطلاح تغييرات تصويري و مصنوعي روي عکس اعمال نميشود. به اين نوع سبک، مستقيم يا توصيفي مستقيم نيز گفته ميشود به اين دليل که عکاس آنچه را که ميبيند به همان شکل به تصوير ميکشد.
در سبک امپرسيونيستيک، عکسها به گونهاي گرفته ميشوند که تا حدودي احساسي، رويايي يا غيرواقعي به نظر برسند.
سبک انتزاعي را تا حدودي ميتوان سبک گرافيکي نيز به شمار آورد. در اين نوع عکسها شکل و فرم از اهميت بالايي برخوردارند. عناصري که در عکسهاي انتزاعي قرار داده ميشوند بيشتر به منظور ايجاد کنتراست و تضاد به کار ميروند.
● نکات عکاسي از منظره
▪ افزايش عمق ميدان (DOF): بهترين عمق ميدان ديد براي هر سوژه به ويژه منظره، عمق ميداني است که در آن عناصر به خوبي قرار ميگيرند و منظره به طور کامل در عکس ديده ميشود. براي اينکه عمق ميدان ديد را افزايش دهيد بايد کوچکترين ديافراگم (يعني بزرگترين عدد) را انتخاب کنيد. همانطور که ميدانيد رابطه عمق ميدان با ديافراگم معکوس است يعني هرچه عدد بزرگتر باشد، عمق ميدان کوچکتر خواهد بود. اين نکته را نيز به خاطر داشته باشيد که با کوچکتر شدن دهانه ديافراگم، نور کمتري به سنسور تصوير تابيده خواهد شد. به اين معنا که براي جبران ميزان نوردهي بايد ميزان ايزو افزايش يابد يا اينکه سرعت شاتر آهستهتر شود. گاهي اوقات شرايط و منظره به گونهاي است که اگر عمق ميدان سطحي باشد نتيجه مطلوبتري را به وجود خواهد آورد، بنابراين سعي کنيد ابتدا هر دو حالت را تجربه کنيد.
▪ جستوجو براي نقطه کانوني: در تمام عکاسيها وجود نقطه کانوني ضروري و لازم است و عکاسي از منظره نيز از اين قانون مستثنا نيست. در واقع عکسي که بدون نقطه کانوني باشد در واقع يک عکس خالي به شمار ميرود و بيننده متوجه منظور عکاس نخواهد شد و بيهدف به عکس نگاه ميکند. نقطه کانوني در يک عکس منظره ميتواند يک ساختمان، بنا، يک درخت راست قامت يا يک تخته سنگ باشد. هنگام عکاسي نه تنها بايد به وجود نقطه کانوني، بلکه به جايگيري آن در تصوير نيز بايد دقت داشته باشيد.
▪ دقت به جلو زمينه: يکي از مواردي که ميتواند تاثير زيادي روي عکس منظره داشته باشد، جلو زمينه است. متمرکز کردن توجه بيننده به قسمت جلو عکس ميتواند بسيار تاثيرگذار باشد.
▪ در نظر گرفتن آسمان: يکي ديگر از عناصري که بايد در عکاسي منظره آن را در نظر گرفت، آسمان است. اگر آسمان منظره به نظرتان از جذابيت خاصي برخوردار نيست بهتر است که آن را در بالاترين قسمت عکس قرار دهيد. اگر عکس را به سه قسمت تقسيم کنيد، آسمان در سومين قسمت (بالاترين قسمت) قرار خواهد گرفت. در صورتي که آسمان جذاب و پر از ابرهاي زيبا باشد اجازه دهيد که بخش بيشتري از عکس را به خود اختصاص دهد.
▪ خطوط: براي معطوف کردن تمرکز و توجه بيننده راههاي متعددي وجود دارد که جلو زمينه يکي از اين ترفندها محسوب ميشود، اما يکي از بهترين شيوهها اين است که با کمک خطوط اين کار شکل گيرد.
▪ شکار لحظهها: بيشتر انسانها تصور ميکنند که منظره يعني يک طبيعت آرام، ساکت و بدون تحرک در حالي که گاهي اوقات حرکتها و جنبشهايي که در طبيعت صورت ميگيرد کمک ميکند تا صحنههايي زيبا و احساسي به وجود آيند. براي مثال، باد در ميان درختان، پرواز پرندهها، حرکت ابرها و جنبشهايي از اين دست ميتواند فرصت مناسبي براي خلق يک اثر ماندگار به وجود آورد. براي گرفتن عکس از حرکت و جنبشهاي طبيعت بايد سرعت شاتر آرام و براي مناسب کردن شرايط نوردهي ميتوان از فيلتر استفاده کرد يا اينکه در اواخر روز عکس گرفت.
▪ در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي: عکاسي از منظره وابستگي زيادي به شرايط آب و هوايي دارد بنابراين بهتر است هنگام گرفتن عکس به اين موضوع نيز توجه داشته باشيد. بسياري از عکاسان مبتدي تصور ميکنند که بهترين زمان براي گرفتن عکس يک روز آفتابي است در حالي که عکاسي در يک روز ابري که هر آن احتمال گرفتن باران وجود دارد ميتواند تاثير عظيمي در نتيجه نهايي عکس داشته باشد. سعي کنيد در هر نوع شرايط آب و هوايي عکاسي کنيد تا متوجه تاثير آن بشويد.
▪ عکاسي در ساعتهاي طلايي: سپيده و غروب آفتاب به عنوان دو زمان طلايي براي عکاسي محسوب ميشود. در اين دو زمان نور خورشيد در بهترين شرايط است و همين امر موجب به وجود آمدن عکسي زيبا خواهد شد.
▪ در نظر گرفتن خط افق: براي اينکه بتوانيد عناصر را به خوبي در تصوير قرار دهيد بايد قانون يک سوم را در عکاسي به خوبي رعايت کنيد. بنا بر اين قانون خط افق بايد يا در بالاترين يا در پايينترين قسمت قرار گيرد، يعني نميتوان خط افق را در قسمت مياني تصوير قرار داد.
▪ تغيير زاويه ديد: براي اينکه عکسها زيبا و خلاقانه به نظر برسند بايد کمي جسارت به خرج داده و زاويه ديد خود را تغيير دهيد. يعني از زاويهاي بايد به سوژه بنگريد که شايد کمتر کسي از آن به سوژه مينگرد
درود جناب سعادت
عكس خيلي زيبائيست... ممنون بابت اشتراك
يه سؤال برام پيش اومد: ابرها متعلق به ثبت اصلي است؟