راه دیگر آن است که پس از تولید عکس HDR ، آن را توسط یک ماسک، با یکی از فریمهای عکس اصلی ترکیب کنیم. حتی میتوان به جای این فریم ساده، یک فایل Pseudo HDR تولید کرد و سپس آن را توسط یک ماسک، با عکس اصلی HDR ترکیب نمود و نواحی مشکلدار را حذف کرد.
Printable View
راه دیگر آن است که پس از تولید عکس HDR ، آن را توسط یک ماسک، با یکی از فریمهای عکس اصلی ترکیب کنیم. حتی میتوان به جای این فریم ساده، یک فایل Pseudo HDR تولید کرد و سپس آن را توسط یک ماسک، با عکس اصلی HDR ترکیب نمود و نواحی مشکلدار را حذف کرد.
متاسفانه دوربین من امکان تهیه عکس با فرمت Raw نداره ، اما در کل امکان انجام چنین کاری وجود داره ؟نقل قول:
پیشنهاد من اینه که یه عکس raw بگیرید و بعد از روی همون یه عکس، چند نسخه فایل jpg با exosureهای مختلف تهیه کنین و واسه ساخته عکس hdr از اونها استفاده کنین.
من هم از همین نرم افزار استفاده کردم ، اما با انجام این کار هم نتیجه قابل قبول نبود !نقل قول:
سلام؛
در بعضي از نرمافزارهاي مخصوص اين كار مانند فتوماتيكس گزينههايي براي حذف ghost وجود دارد كه ميتواند تا حدودي براي حذف جابجايي هاي جزئيتر موثر باشد. اما مسلما در بعضي موارد كارايي چنداني نخواهد داشت
میشه بیشتر در این مورد توضیح بدین ؟نقل قول:
راه دیگر آن است که پس از تولید عکس HDR ، آن را توسط یک ماسک، با یکی از فریمهای عکس اصلی ترکیب کنیم. حتی میتوان به جای این فریم ساده، یک فایل Pseudo HDR تولید کرد و سپس آن را توسط یک ماسک، با عکس اصلی HDR ترکیب نمود و نواحی مشکلدار را حذف کرد.
میفرمایید که ما یه hdr با چند عکسی که گرفتیم بسازیم و یک hdr هم با یه تک فریم و از اون hdr دومیه برای حذف قسمت هایی که حرکت داشته استفاده کنیم ؟ pseudo HDR رو چجوری ایجاد کنیم ؟
مشکلی اصلی که وجود داشت این بود که در عرض چند ثانیه برای 5 شات در حالی که هوا باد نداشت ابر ها حرکت زیادی داشتن
با حرکت شاخه ها میشه یه جوری کنار امد ، اما حرکت ابر که در هر لحظه تغییرات زیادی داره رو با این روش میشه اصلاح کرد ؟
و یا برای عکس برداری HDR از دریا که اون هم اجازه ی تهیه چند فریم یکسان رو به ما نمیده ، آیا تکنیک دیگه ای برای این کار وجود داره ؟
ممنون
پ.ن:دوربینی که بنده استفاده میکنم Sony H9 هست.
پیشنهاد می کنم ابتدا کل این تاپیک را مطالعه کنید:
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3592
برای مشکل حرکت اجسام در عکاسی HDR ابتدایی ترین کار این است که شما عکسهای متوالی را با سرعت بالا تهیه کنید. برخی دوربینهای دیجیتال این امکان را دارند که بتوانبد 3، 5، 7 و یا 9 عکس با نوردهی مختلف با سرعت بالا تهیه نمایید. فرض کنید اگر سه عکس شما در نیم ثانیه تهیه شده باشند، بسیاری از حرکتها حدف و یا حداقل تاثیرشان کم خواهد شد.
اما در مرحله پروسس، برخی نرم افزارها مانند photomatix میتوانند تا حدی این آثار را تقلیل دهند. حتی الگوریتمهای مجزای دیگری نیز برای رفع این مشکل ابداع شده است که برخی تا حدی زیادی موثرند.
اما برای روش ترکیبی، ابتدا HDR تان را بسازید. سپس آن را به صورت یک لایه در فتوشاپ قرار دهید. حال یک فریم از عکسهایی را که برای ساخت HDR استفاده کردید را به صورت لایه دیگری در کنار آن قرار دهید. بعد باید با استفاده از ماسک لایه، قسمتهای مشکلدار از عکس HDR را توسط فریم تک، جایگزین کنید. که البته ناگفته پیداست که نیاز به دقت دارد و البته در مواردی که وسعت منطقه مشکل دار زیاد باشد، کمتر موفق خواهد بود.
در مورد PseudoHDR هم منظور عکس HDR ی است که از یک فریم تهیه شده است. یعنی از یک فریم با سه پروسس نوردهی مختلف، سه فریم تهیه شده و سپس آنها را برای HDR ادغام کرده اند. به آن Fake HDR هم میگویند.
سلام.
خوشحال میشم در مورد معایب و مشکلات این عکس و راههای احتمالی برطرف کردن اونها نظر بدید.
جناب دكتر روشن
سلام
من برنامه دانلود كردم فقط اصلا" سر در نميارم كه داستان و موضوع از چه قرار است مي شود كمي در اين مورد توضيح دهيد لطفا".
طبق فرمايش شما عكس ها را با سه نور دهي مختلف در برنامه بخش اول يعني Generate HDR image باز مي كنم ولي آنقدر تصوير نويز دار و زشت مي شود كه حد حساب ندارد مي شود كمي مراحل كار را توضيح دهيد و راهنمايي نمايئد
با تشكر
http://centralservers.ir/HDR.JPG
آن تصویر اولیه ساخته شده، حالت غیر پروسس شده است که نمیتوان آن را در مانیتور به درستی مشاهده کرد. در مرحله بعد باید روی دکمه Tone Mapping بزنید تا وارد مرحله پروسس شوید. جایی که شما تعیین میکنید این اطلاعات چگونه در تصویر قرار بگیرند و قابل مشاهده شوند.
در قسمت Tone Mapping سه دسته کنترل اصلی دارید. Tone Setting که کاری مشابه کنترلهای روشنایی در فتوشاپ و لایتروم دارد. قسمت Color Setting که دمای رنگ کلی و میزان اشباع مناطق مختلف در آن تنظیم می شود.
و قسمت Smoothing Setting . کنترل microsmoothing جزئیات را کم می کند، نویز را کاهش میدهد و کلا تصویر را بیشتر شبیه عکسهای واقعی می کند.ترکیب این کنترل با micro contrast ( در آن قسمت بالا) میتواند عکس مناسبی برای تان فراهم کند. همین smoothing به طور مجزا برای مناطق هایلایت و سایه نیز در کنترلهای بعدی فراهم است. یعنی ایجاد تعادل بین جزئیات بیشتر و ظاهر طبیعیتر عکس.
در نهایت با دکمه process عکس نهایی آماده شده و میتوانید آن را به فرمت مورد نظر ذخیره کنید ( و اگر از لایت روم آوردهاید، خروجی نهایی وارد لایت روم خواهد شد).
در مرحله بعد چنین عکسهایی نیاز به ویرایش نهایی در فتوشاپ خواهند داشت.
http://nmroshan2.googlepages.com/090...-1000287-2.jpg
ترکیب سه عکس، دوربین Panasonic LX3
به نظر شما آيا اين روش بهتر است و يا اينكه ما چند عكس (حداقل 3 عكس ) تهيه كنيم و بعد دست به كار شويم . تغييرات نور در لايت روم به راحي قابل انجام است خروجي ها را هم مي توانيم بصورت CR2 داشته باشيم در اين صورت از شر حركت هاي تصوير خلاص خواهيم شد و در واقع عكس حركتي ندارد و برنامه راحتر پروسس مي كند و خروجي با كيفيت تر خواهد بود .نقل قول:
در مورد PseudoHDR هم منظور عکس HDR ی است که از یک فریم تهیه شده است. یعنی از یک فریم با سه پروسس نوردهی مختلف، سه فریم تهیه شده و سپس آنها را برای HDR ادغام کرده اند. به آن Fake HDR هم میگویند.
نظر شما چيست آقاي دكتر ؟ شما كدام روش را پيشنهاد داريد ؟ دستور خواصي دارد يا سليقه اي مي باشد ؟
در برخي از گالري هاي كه تصاوير را بصورت HDR قرارداده بودند در توضيحات خودشان نوشته بود برخي بين 5 الي 9 شات عكس گرفته بودند و تصاوير به نظر من واقعا" بي نظيري را خلق كرده يودند آيا هرچه تعداد شات بيشتر باشد واقعا در خروجي كار اينقد تاثير خواهد داشت ؟ يا با همان حداقل (سه شات ) و پرداخت در LR يا CS4 انها را تصاوير را خلق مي كنند ؟
اين هم نمونه اي از كارها
کد:http://www.hdrsoft.com/gallery/
سلام.
هر چند سئوالتون رو از دکتر روشن پرسیدید و من فضولی میکنم امیدوارم جناب دکتر اشکالاتم رو گوشزد کنند.
در مورد تصاویر HDR ای که از یک فریم ساخته میشوند همونطور که جنب روشن گفتند اسمشون Fake HDR است و همونطور که از این اسم معلومه یه جور HDR تقلبی هستند. و البته در مواقعی که چند فریم با نوردهی متفاوت از یک صحنه نداریم به اندازه خودشون کاربردی هستند.
فکر میکنم هر چه تعداد شات بیشتری از یه صحنه داشته باشیم بهتره. که بیشتر به حدود 9 تا شات محدود میشه. و البته این تعداد عکس هم برای مواقعی است که با یک صحنه با کنتراست بالا مواجه باشیم و برای جایی که صحنه مورد نظر کنتراست چندانی نداره با تعداد کمتر هم مشکل حل خواهد شد.
یکی از مهمترین مسائلی که در هنگام عکاسی HDR لازمه که رعایت بشه اینه که بیشتر توجهمون به نقاط تاریک عکس باشه تا جاهای روشن. یعنی توجه کنیم که تیره ترین قسمتهای عکس در روشنترین شاتی که میگیریم به اندازه کافی اکسپوز شده باشند (چی شد:redface:). به این علت که نقاط تاریک در یک عکس HDR به شدت مستعد پذیرفتن نویز هستند و اگر به این مورد توجه نکنید با عکسی روبرو خواهید شد که در قسمتهای تیره نویزیست.
نقل قول:
به نظر شما آيا اين روش بهتر است و يا اينكه ما چند عكس (حداقل 3 عكس ) تهيه كنيم و بعد دست به كار شويم . تغييرات نور در لايت روم به راحي قابل انجام است خروجي ها را هم مي توانيم بصورت CR2 داشته باشيم در اين صورت از شر حركت هاي تصوير خلاص خواهيم شد و در واقع عكس حركتي ندارد و برنامه راحتر پروسس مي كند و خروجي با كيفيت تر خواهد بود .
نظر شما چيست آقاي دكتر ؟ شما كدام روش را پيشنهاد داريد ؟ دستور خواصي دارد يا سليقه اي مي باشد ؟
در برخي از گالري هاي كه تصاوير را بصورت HDR قرارداده بودند در توضيحات خودشان نوشته بود برخي بين 5 الي 9 شات عكس گرفته بودند و تصاوير به نظر من واقعا" بي نظيري را خلق كرده يودند آيا هرچه تعداد شات بيشتر باشد واقعا در خروجي كار اينقد تاثير خواهد داشت ؟ يا با همان حداقل (سه شات ) و پرداخت در LR يا CS4 انها را تصاوير را خلق مي كنند ؟
دوست عزیز جناب ghanbar
فکر میکنید هدف از تهیه کردن عکس با تکنیک Hdri چیست؟
[QUOTE=ghanbar;124474]جناب دكتر روشن
سلام
من برنامه دانلود كردم فقط اصلا" سر در نميارم كه داستان و موضوع از چه قرار است مي شود كمي در اين مورد توضيح دهيد لطفا".
طبق فرمايش شما عكس ها را با سه نور دهي مختلف در برنامه بخش اول يعني Generate HDR image باز مي كنم ولي آنقدر تصوير نويز دار و زشت مي شود كه حد حساب ندارد مي شود كمي مراحل كار را توضيح دهيد و راهنمايي نمايئد
با تشكر
[QUOTE]
هر چند بنده دکتر روشن نیستم , اما جهت تنویر افکار عمومی
بعد از اینکه عکسها رو تو قسمت Generate HDR image لود کردید , سمت چپ پائین دکمه ای رو میبینید با نام tone mapping روی اون کلیک کنید
1- درست است که میتوان از یک فایل RAW چند خروجی گرفت و درست است که این خروجیها در دوربینهای جدید که S/N بالایی دارند، خیلی بهتر شده است اما بازهم کیفیت اطلاعات در مناطق خاص مانند shadow بخصوص اگر تفاوت ایجاد شده در اکسپوز زیاد باشد، اصلا به پای عکسهای واقعی نخواهد رسید.
2- تعداد فریم لازم برای ایجاد عکسهای HDR بستگی به تفاوت استپ های نوری منظره شما دارد. هر چقدر این تفاوت بیشتر باشد، برای اینکه بتوان عکس طبیعیتری داشت، باید عکسهای بیشتری گرفت. چرا که با تعداد کم عکس، تفاوت بین عکسهای متوالی خیلی زیاد میشود و نتیجه نهایی نه چندان دلچسب.
جناب روشن از پاسخ هاي شما تشكر مي كنم و از اينكه وقت براي من و اين موضوع صرف مي كنيد سپاس و تشكر دارم جويا آموزش هستم و راهنمايي بنا براين يك سئوال ديگر هم دارم :::blushing:::
اگر فرض كنيم در يك ساحل هستيم و هوا آفتابي و ساعت 10 صبح مي باشد خوب در اين ساعت با توجه به نور زياد محيط با توجه به فرمايش شما و درك من بهتر است بهتر است سه عكس با حداكثر 2 0 -2 عكس داشته باشيم و بر عكس آن اگر ساعت 8 شب در همين مكان بوديم و در هنگامه غروب با توجه به رنگ هاي محيط و نور محيط سه عكس با 0.5 0 -0.5 داشته باشيم .نقل قول:
- تعداد فریم لازم برای ایجاد عکسهای HDR بستگی به تفاوت استپ های نوری منظره شما دارد. هر چقدر این تفاوت بیشتر باشد، برای اینکه بتوان عکس طبیعیتری داشت، باید عکسهای بیشتری گرفت. چرا که با تعداد کم عکس، تفاوت بین عکسهای متوالی خیلی زیاد میشود و نتیجه نهایی نه چندان دلچسب.
اگر مطلب را درست متوجه شده ام اعلام فرمائيد . مورد بعدي اينكه در استپ هاي نوري كه فرموديد تا كجا پيش برويم مثلا" اگر با +2 يك شات بگيريم با توجه به نور شديد فرض كنيم كه تنها 20 الي 30 درصد از سوژه معلوم است و بقيه اور اكسپوز شده است . با -2 هم به همين نسبت آندر اكسپوز شده است آيا اين ايده آل آست و اصلا" بايد به اين صورت باشد و يا طوري مشخصات عكس باشد كه حداقل بين 60 تا 70 درصد عكس معلوم باشد و آيا اصلا" قانون مشخصي دارد يا فقط از طريق تجربه به دست مي آيد .
در اين مورد هم اگر توضيحي بفرمايد تشكر مي كنم .
delbaz جان
والا من هدف را اين گونه فهميدم با اين روش مي توان عكس هاي داشته باشيم مشخصات و در واقع دي تيل بهتر و وضوح بيشتر در تمامي نواحي و صد البته نور هاي بسيار تاثير گذار . اين برداشت من است و من از كارتوني و حالت نقاشي شدن عكس ها كه كمي هم در آنها اقراق شده است زيادخوشم نمي ياد . عكسي كه خود آقاي دكتر از قرآن روز ميز قرار داده اند واقعا" لذت مي برم به قدري تصوير زيبا و گويا بود كه باهر بار نگاه كردم پيش خودم مي گويم عجب قرآن قشنگي است شايد اگر چند عكس ديگر مشابه ميديم دلم نمي خواست و تشويق نمي شدم كه يك جلد قرآن مانند آن داشته باشم ولي با هر بار ديدن آرزو مي كنم كه يكي مثل آن را داشته باشم و در من اين حس را ايجاد مي كند . برخي مناظر هم براي من همينطور است و با ديدن برخي ازآنها چنان به وجد مي آيم كه اي كاش من هم در آن موقيعت قرار داشتم .نقل قول:
فکر میکنید هدف از تهیه کردن عکس با تکنیک Hdri چیست؟
اين نظر شخصي و من و برداشت من است .
مسجد نصیرالملک (شیراز)
http://a.imagehost.org/0988/panohdr.jpg
سه شات 2- 0 2+
نرم افزار :Dynamic-Photo HDRi
5DII + 10-17 tokina
دقیق ترین روش برای عکاسی HDR این است که در مد اولویت دیافراگم با انتخاب یک دیافراگم مورد نظر، یک عکس آزمایشی بگیرید. سپس با توجه به Highlight warning مناطق اوراکسپوز را بررسی کنید. اگر اوراکسپوز وچود دارد، سرعت را بیشتر کنید و تست دیگری بگیرید. آنقدر این کار را تکرار کنید که دیگر اوراکسپوز وجود نداشته باشد. این عکس، اساس کار را مشخص میکند. حال بتدریج سرعت را با درجات یک استاپ کم کنید و عکس بگیرید. اینبار به جزئیات در مناطق Shadow دقت کنید. آنقدر سرعت را کم کنید و عکس بگیرید تا در آخرین عکس جزئیات در مناطق سایه، کامل و ایدهآل باشند. این عکسها، که تعدادشان بسته به منظره شما میتواند متفاوت باشد و فاصله شان هم یک استاپ است، عکسهایی خواهند بود که برای تبدیل شما استفاده خواهند شد. این روش نیاز به براکتینگ هم ندارد.نقل قول:
اگر فرض كنيم در يك ساحل هستيم و هوا آفتابي و ساعت 10 صبح مي باشد خوب در اين ساعت با توجه به نور زياد محيط با توجه به فرمايش شما و درك من بهتر است بهتر است سه عكس با حداكثر 2 0 -2 عكس داشته باشيم و بر عكس آن اگر ساعت 8 شب در همين مكان بوديم و در هنگامه غروب با توجه به رنگ هاي محيط و نور محيط سه عكس با 0.5 0 -0.5 داشته باشيم .
اگر مطلب را درست متوجه شده ام اعلام فرمائيد . مورد بعدي اينكه در استپ هاي نوري كه فرموديد تا كجا پيش برويم مثلا" اگر با +2 يك شات بگيريم با توجه به نور شديد فرض كنيم كه تنها 20 الي 30 درصد از سوژه معلوم است و بقيه اور اكسپوز شده است . با -2 هم به همين نسبت آندر اكسپوز شده است آيا اين ايده آل آست و اصلا" بايد به اين صورت باشد و يا طوري مشخصات عكس باشد كه حداقل بين 60 تا 70 درصد عكس معلوم باشد و آيا اصلا" قانون مشخصي دارد يا فقط از طريق تجربه به دست مي آيد .
در اين مورد هم اگر توضيحي بفرمايد تشكر مي كنم .
اما در روش خودکار برکتینگ، در مد اولویت دیافراگم ابتدا یک مجموعه براکت 3 تایی بگیرید. تاریکترین عکس را بررسی کنید. اگر مناطق اورکسپوز دارد، یک استاپ EV را کاهش دهید و مجددا سه تا عکس بگیرید و سپس تاریک ترین عکس را بررسی کنید. اگر دیگر اورکسپوز ندارد، روشنترین عکس را بررسی کنید و مناطق shadow را ارزیابی کنید. اگر این مناطق مشکل دارند، تعداد عکسهای براکت را زیاد کنید، مثلا 5 تا. مجددا عکس بگیرید و روشنترین عکس را بررسی کنید. اگر مشکل حل شد که هیچ و گرنه بازهم تعداد را بیشتر کنید.
بعدا در موقع تبدیل عکسهای تاریکتر از آن عکس Base را حذف خواهید کرد.
روش براکتینگ و ترکیب آن با عکاسی سرعت بالا، در مواقعی که میخواهید روی دست یا روی تکپایه عکاسی کنید، ارجح است.
این روش کلی در تهیه عکسها است. یعنی در تاریکترین عکس نباید اوراکسپوز داشته باشید و در روشن ترین عکس، جزئیات Shadow خوب باشد. بنابراین نمیتوان گفت که مثلا کنار دریا چهکنیم یا فلان موقع چه کنیم. اگر میخواهید کار دقیق باشد باید این روش را انجام دهید.
اما گاهی ممکن است شما با سه شات با فاصله یک استاپ، بتوانید تمام عکسهای مورد نظر قانون فوق را تهیه کنید. حال میتوانید فاصله شاتها را مثلا به دو سوم استاپ کاهش دهید و در عوض تعداد شاتها را زیاد کنید. این روش در هنگام تبدیل این مزیت را دارد که انعطاف پذیری بیشتری در اختیار کاربر قرار خواهد داد تا بدون ایجاد آرتی فکت، عکس موردنظرش را ایجاد کند. مثلا اشکال یا رنگهای غیر طبیعی در برخی مناطق رامی توان در مرحله تبدیل بیشتر تحت کنترل داشت.
http://nmroshan2.googlepages.com/090...oshan-6680.jpg
ترکیب 6 عکس با نوردهی ( 4-/3-/2-/1-/1/0+)
مکان عکاسی: گیلان-رودسر
اولين عكس تركيبي من واقعا" كه بسيار سخت بود . مي دانم كه بسيار جاي بحث دارد دوستان كه در اين مورد تجربه دارند راهنمايي كنند بخصوص آقاي دكتر روشن .
من هر چه سعي مي كنم نمي توانم نويز را بر طرف كنم و تصوير شارپي داشته باشم ؟
اگر راهنمايي كنيد متشكر م
لواسان - شميران
http://iranphoto.org/images/20090815...asan_edit2.jpg
-1و0و+1 تركيب سه عكس با برنامه Photomatix Pro 3.1
مهمترین موردی که به نظر می رسد این است که چنین سوژهای پتانسیل کافی برای روش HDR ندارد. عکسهایی که جزئیات زیادی دارند، معمولا نتیجه دلچسبی از این روش حاصل نخواهند کرد. برعکس آن، سوژه هایی هستند که دارای سطوح هستند و برای این روش بیشتر مناسبند. از طرفی، این منظره تفاوت نور زیادی هم نداشته است که نتوان با پروسس RAW بر محدودیتهای آن غلبه کرد.
جناب روشن من متوجه منظور اين بخش از راهنماي شما نشدم مي شود لطفا" كمي مطلب را باز نمائيد.نقل قول:
مهمترین موردی که به نظر می رسد این است که چنین سوژهای پتانسیل کافی برای روش HDR ندارد
من طبق فرمايش شما در تاپيك قبلي در هنگام عكاسي مراقب اوراکسپوز بودم اگر در بخش براكتينگ دوربين اختلاف را بصورت -2 0 +2 قرار مي دادم آن وقت در گوشه سمت چپ تصوير ابرهاي روشن اوراکسپوز مي شد من هم يك استاپ كم كردم و ديدم درست شد سه عكي تهيه كردم و نتيجه تركيب را شما مشاهده فرموديد. بنا بر اين فكر كنم الزامي به رعايت استپ هاي رند نبايد باشيم مثلا 1/3 كم و يا زياد مي كردم شايد اختلاف نوري بيشتر سبب مي شد بدون اور اكسپوز شدن و ادغام بهتر مي شد آيا شما هم با اين نظر موافق هستيد ؟
در ضمن تعبير شما از سطوح صاف چيست ؟ مثلا دريا و كوه و ساختمان آسمان كمي ابري جز بخش هاي سطوح صاف دسته بندي شده و در عوض آن مزرعه و جنگل جزء دسته ناصاف تعبير مي شود ؟ اگر لطفي كنيد و كمي هم در اين مورد توضيح دهيد سپاس و تشكر دارم .
هدف از تهیه تصاویر HDR چیست؟
1- گنجاندن مقدار بیشتری از طیف روشنایی با استفاده از Tone mapping در یک عکس
2- تشدید جزئیات
هدف دوم، گاهی به عنوان تنها هدف تهیه عکسهای HDR به کار می رود. یعنی اصلا ممکن است عکس از لحاظ Dynamic Range نیازی به HDR نداشته باشد اما چون روشهای HDR در بطن خود منجر به افزایش جزئیات میشوند، این روش استفاده خواهد شد.
عکسی که از ابتدا حاوی جزئیات فراوان است ( انبوه برگ درختان در عکس شما) کاندید خوبی برای این روش نخواهد بود. آن یک استاپ بالا و پایین هم به راحتی در موقع Process فایل RAW قابل حصول است بدون اینکه نیازی به روش HDR باشد. در همین عکس برشی که حاوی کوهها و آسمان باشد، میتواند برای این روش امتحان گردد.
لواسان - شميران
کد:http://iranphoto.org/images/20090822201935_lavasan_hdr.jpg
خوشحال میشم نظر دوستان رو بدونم
http://farshad68.persiangig.com/image/IMG_5503hdr.jpg
حاصل ادغام 2 عکس
خب اولین تجربه هست اشکال زیاد
حاصل سه عکس چه حاصلی lol
http://www.pcnet.ir/images/rtg5.jpg
سلام دوستان عزیز.بگم که بنده در مقامی نیستم که بخوام نقد کنم اما فکر می کنم چیزهایی که نظر یک فرد عادی رو جلب می کنه شاید گفتنش خوب باشه.
ما با اچ دی آر قصد داریم به رنج خاکستری یا همون داینامیک رنج بیشتری دست پیدا کنیم.شما آسمون رو به خوبی ثبت کردید اما فکر می کنم زمین رو زیاد جالب عکاسی نکردید.باید سعی کنیم که تمام قسمت های عکس (یا حداقل جاهایی که مدنظر ماست) تقریبا چیزی شبیه به دید چشم بشه.حالا بحث تلغیظ رنگ به کنار.مهم و اصل در عکاسی با رنج خاکستری بالا ثبت تصویر با بهترین دامنه ی روشنی در تمام بخش هاست.یعنی زمین شما بهتر بود روشن تر باشه!
جناب شما درختان رو خیلی خوب ثبت کردید.اما غلظت رنگ نارنجی در عکس خیلی زیاده.با ادیت بهتر می شد آبی آسمون رو بیشتر کرد و مخلوطی بدست اورد و در کنار درختان به یک ترکیب رنگی جذاب رسید.نقل قول:
سلام
من از يك فايل RAW پنج تا خروجي JPG با exposure هاي مختلف گرفتم -4و-3و-2و-1و0
حاصل كار در photomatix شد اين !
به نظر ميرسه نويز داره درصورتيكه ايزو 100 بوده و سرعت هم كم نيست :confused:
اساتيد راهنمائي بفرمايند ممنون ميشم
http://img98.com/images/0dioxew23foxkp3b6p1u.jpg
کار خوبی شده است. افزایش نویز، بخصوص در روش شما، طبیعی است. هر چند عکستان به گونه ای بوده است که نیازی به افزایش اکسپوژر نداشتید ( چیزی که باعث افزایش نویز در مناطق کمنور میشود) اما ذات تولید تصاویر HDR با افزایش جزئیات همراه است که خود منجر به تشدید نویز خواهد شد.
همچنین واکنش سنسورهای مختلف در کاهش اکسپوژر متفاوت است. برخی بیشتر باعث کاهش نسبت S/N خواهند شد.
http://www.img98.com/images/74rd2i0rw3zz4qpmcix.jpg
یکی از گنبد های رصدخانه خواجه نصیر تبریز، واقع بر روی کوه بیلیندی، 30 کیلومتری تبریز. ارتفاعش از سطح دریا 2542 متر بود (بر اساس GPS ستاد استهلال استان)
فکر کنم زیادی اغراق آمیزش کردم، هر چند خودم این سبک کار ها رو دوست دارم... :::blushing:::
یکم اطلاعات بیشتر:
کد:http://www.haftaseman.ir/webdb/article.asp?id=973
پ.ن: اگر بتونم، کمی راجع به جریانات دیروز برای رویت ماه رو در تاپیک خاطرات سفر های گروهی می نویسم...
http://www.img98.com/images/4te33qoolqxn13yd10.jpg
HDR متشکل از 3 فریم/// سد سلیمان تنگه-در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری در نزدیکی روستای افراچال در منطقهای کوهستانی و سر سبز واقع شدهاست. این سد در سال ۱۳۷۹ برای بازدید مسافرین و گردشگران آماده شده و از نظر اقامتی مخصوصاً برای افراد تور بسیار مناسب است.
در ضمن اگر جناب دکتر روشن و یا بقیه دوستان لطف کنند ادیت دیگری از این کار با ابرهای نمایان تر بگذارند ممنون می شوم
متوجه منطورتان نشدم. برای عکسهای HDR بیشترین امکانات برای حصول به چنین هدفی در مراحل Tone mapping وجود دارد نه بعد از آن.
پارک بزرگ بانکوک
حاصل ۳ عکس با فرمت RAW
سلام
میبخشید با توجه به اینکه سه شات گرفتید ولی اثری از کشیدگی رد حرکت پرندگان نمی بینم.:think:;
سلام
مثلاً HDR درست كردم:(
مثل همون روش قبلي ، از يك فايل RAW چند خروجي با exposure مختلف گرفتم و در برنامه photomattix كار را ادامه دادم . . . (تصوير را در اندازه واقعي ببينيد )
اساتيد از راهنمائيهاي خودشون ما را بهرهمند سازند
http://www.img98.com/images/zzvtzgxkvmblrqqgzp87.jpg
جناب آقای نصیری گرفتن 3 خروجی مختلف از یک عکس خام با گرفتن سه عکس مختلف به کمک bracketing زمین تا اسمان فرق دارد.
در عکاسی به حالت exp bracketing سرعت شاتر متفاوت است.
این " زمین تا آسمان" ش در دوربینهای جدید کمی کم ارتفاعتر شده است. :::happy:::نقل قول:
زمین تا اسمان
خروجیهای بسیار غنی دوربینهای جدید، سیگنالهای پر ملات حتی در نواحی shadow ، نویز کم، Color Sensitivity و Color Response عالی حتی در مناطقی که اکسپوز خوبی نداشته اند و امکان Recovery تا حد چند استاپ!،از جمله دلایل این تغییر ارتفاع! هستند.
http://nemaroshan.persiangig.com/ima...oshan-4543.jpg
عکس در هنگام حرکت گرفته شده است و HDR واقعی را خودبخود منتفی میکرد. اما با 2 استاپ افزایش و 4 استاپ کاهش اکسپوز در مبدل RAW ( جمعا 6 فریم با فواصل یک استاپ) و پروسس در Photomatix این عکس حاصل شده است. چیزی که در دوربینهای قدیمی اصلا قابل تصور هم نبود. البته تغییر روشنایی در این عکس کاملا انتخابی بوده است و همه چیز را به نرمافزار نسپردهام.
پذیرای نظرهای شما دوستان هستیم ...
درود
جاده فیروزکوه پل ورسک ـ حاصل ۳ شات
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1259063299
جناب صبحدل
درباره عکسی که قرار دارید دو مورد زیر به ذهن من میرسه:
1. اگر نمیگفتید عکستان HDR است، من شخصا چنین فکری نمیکردم. شاید حداکثر با خودم حدس میزدم پروسس موضعی انجام دادید یا اینکه یک فایل خام رو با 3 exposure مختلف ترکیب کردید.
2. نکته مهمتر اینکه به نظر من HDR باید چیزی را به عکس بیافزاید. برداشت شخصی من این هست که عکس شما (که تقریبا مطئنم بدون شاتهای مختلف هم میتوانستید خیلی به این نتیجه نزدیک شوید) از HDR بودنش بهره خاصی نمیبرد. کسی ممکن است عکس HDR بگیرد تا جزییات ریز را در یک صحنه پرکنتراست نشان دهد، کسی ممکن است بخواهد عکسش حالت رویایی داشته باشد، و ... دلیل اینکه از تکنیک HDR در این عکس استفاده کردید برای من کاملا نامشخص است.
البته لازم به ذکر نیست که تمام موارد بالا نظر شخصی است.
سلام
شاید منظور ایشان (با توجه به ابعاد عکس) یک پانورامای عمودی با سه شات بوده است.
البته اگر اشتباه میکنم من رو ببخشید.
درود
با سپاس از حسن توجه شما جناب شاهکار و پندار
فرمایشات شما راجب به تکنیک HDR برای بنده هم قابل قبول است. بنده هم به قول شما برای اضافه کردن یه چیزی (Dynamic rang & Details) به عکس از HDR استفاده کردم ;). اگر دقت بفرمایید هنگامی که من این عکس رو میگرفتم متاسفانه دقیقا روبروی آفتاب بودم و سعی کردم تا جایی که میتونم آفتاب را بوسیله کوه سمت راست بلوکه کنم. به همین خاطر جزییات خود صخره محو میشد و تست کردم ببینم که شاید HDR کمک کنه که تا حدی همینطور هم شد.
من عکس ادیت نشده را میگذارم که خودتان قضاوت کنید
سپاسگزارم.
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1259149114
سلام
آقاي صمدي من عكس شما را نمي بينم :eek:
فقط نوشته " حاصل 3 شات " !!!!
با استفاده از کنترلهای Smoothing و Contrast میتوانید آن ناحیه غیر طبیعی اطراف لوله توپ را برطرف کنید.
با اجازه میثم جان
http://www.img98.com/images/z8f6xvkl2c2t78ofiev9.jpgنقل قول:
سلام
آقاي صمدي من عكس شما را نمي بينم
فقط نوشته " حاصل 3 شات " !!!!
http://mmobin.persiangig.com/3/hdr4_...20copy%20s.JPG
http://mmobin.persiangig.com/3/3And7more%20copy%20s.jpg
اولین تجربه HDR که با کمک دوستم آقای منصوریان (mansourian3) بود.
هر کدوم از عکسها حاصل 7 شات هستن و با استفاده از نرم افزار فوتو ماتیکس ساخته شدن.
سلام خدمت دوست گرامی جناب مبین علی
نمیدانم عمدی بوده یا خیر، اما اگر نبوده آن هاله نور (!) آبی رنگ میان سنگها با آسمان و همچنین دور شاخه های درخت را میتوانید با ور رفتن به کنترل های Microsmoothing و Microcontrast برطرف کنید.
و یک مورد دیگر که شک دارم: با توجه به اینکه سه پایه همراهتان بوده، ظاهر عکس نشان نمیدهد که نیازی به 7 شات (و یا اصلا تکنیک HDR) بوده باشد، چرا که به نظر من به جز سنگهای عکس دوم جزییات دیگری به آن صورت بازیابی نشده است. البته شاید هم شده باشد و من نمیبینم. :::blushing:::
و جدای بحث فنی در مورد HDR، عکس اول فضای جالبی دارد.
آیا تعداد فریم ها در تکنیک HDR در کیفیت خروجی نهایی تاثیر خواهد داشت و این تاثیر به چه صورت خواهد بود؟
مثلا 5 یا 7 شات بهتر از 3 شات خواهد بود برای رسیدن به کیفیت بهتر؟
ممنون می شوم نظرتان را در مورد این عکس بگویید
سلام؛
در مورد پست 121:
فضاي جالبي است و پتانسيل كافي براي استفاده از تكنيك HDR (جهت بهتر شدن نتيجه) را دارد. اما در مورد اين ثبت فكر ميكنم بايد چند نكته بيشتر توجه مي شد (البته اين نظر شخصي است)
1 و 2: عمده ترين دليل استفاده از تكنيك HDR افزايش DR است كه در ثبت شما اين هدف محقق نشده است. با نورسنتجي مناسبت تر هر يك از شاتها نتيجه بهبود مي يافت.
اي كاش نوشته بوديد ثبت كه حاصل از چند شات و با چه نورسنجي است و آيا از براكتينگ استفاده كرده ايد؟
البته با در هنگام ويرايش امكان بازيابي بعضي قسمتها وجود دارد:
3: قدري با نحوه كادربندي و زاويه قرار گرفتن دوربين مشكل دارم. خصوصا برش خوردن ساختمان از چپ و پرسپكتيو ايجاد شده.
4:كادر تراز نيست و تراز نبودن كادر هم طوري نيست كه به زيبايي كار كمك كند و يا باعث القاي مفهومي خاص گردد.
5-المانهاي اضافي در كادر وجود دارد كه بايد آنها را در هنگام ويرايش اصلاح كرد.
موفق باشيد.
هر دو عکس با استفاده از سه شات و به صورت HDR تهیه شده اند.
http://public.blu.livefilestore.com/...nchari_HDR.jpg
در این عکس محیط داخل مغازه خیلی تاریک بود و محیط بیرون روشن.
http://public.blu.livefilestore.com/...hasabi_HDR.jpg
در این عکس برعکس محیط بیرون خیلی تیره و محیط داخل مغازه روشن بود.
تکنیک HDR یکی از علاقه مندیهای من که زیاد کار طبیعت و منظره میکنم هستش
با بررسی عکسهایی که دوستان میگذارند و یا جاهای دیگر میبینم ظاهرا تونستم از عهده این تکنیک بربیام(حداقل خودم اینطور فکر میکنم) :biggrin:
به شخصه اغراق در این تکنیک را نمیپسندم دوست دارم خروجیهایی با توجه خاص به هیستوگرام آماده کنم عدم توجه به هیستوگرام هنگام چاپ واقعا نا امید کننده میشه...
چند نمونه از کارهای خودم:
http://www.img98.com/images/7cv5gpnygghav5838kx5.jpg
http://f.imagehost.org/0531/DSC001645.jpg
http://f.imagehost.org/0754/DSC0229.jpg
..بعضی وقتها این تکنیک وقعا معجزه میکنه و
ترکیب این تکنیک با پانوراما هم حلاوت خاص خودشو داره که نباید فراموش بشه :::yess:::
سلام بر دوستان
1- آیا می توان بدون سه پایه عکس های hdr تهیه کرد؟؟ ( در کتابی خواندم که لزوما برای عکس های hdr سه پایه را جزو تجهیزات صد در صد تلقی نکرده بود.)
2-در مورد عکس هایی که در آنها سوژه متحرک است ( برای مثال عکاسی از بنایی که در پیش زمینه آن مردم در حال حرکتند یا هر موجود زنده) یا عکس هایی که محل عکاس ممکن است دچار حرکت شود (به عنوان مثل در دریا روی قایق از حاشیه ساحل در حال عکاسی است که موج هر چند هم کم اما وجود دارد و به هر حال محل عکاس تغییر می کند) در این موارد چه طور میشه عکس های hdr تهیه کرد؟؟
برای هر دو مورد از سوال شما میتوان از روش HDR از تک شات استفاده کرد.
لازمه اش اینه که ثبت اصلی با فرمت RAW باشه (دکتر روشن قبلا توضیح داده بودند...)
البته منظور من تک شات نبود.
در این مورد مطمئن نیستم اما به نظر hdr حاصل از برکتینگ سه شات نتیجه بهتری خواهد داشت تا اینکه یک تک شات raw ثبت کنیم و در نرم افزار با اختلاف + و - 1ev و یا بیشتر سیو کنیم و با یکدیگر ادغام کنیم.
اگر این طور بود احتمالا دیگه نیازی به استفاده از روش برکتینگ نبود و همه hdr هارو با تک شات ایجاد می کردند.
سلام:
بنظرم این میان مهم خواهد بود که شرایط نوری صحنه ثبت آنقدر چالش برانگیز باشد که شما نیاز به HDR داشته باشید یا فقط تاثیر ویرایش HDR را میخواهید؟
بعضی مواقع EXPOSURE BLENDING کاملا نیاز یک عکاس را برآورده میکند. سنسور دوربین های امروزی آنقدر از داینامیک رنج و ... مطلوبی رخوردار هستند که میتوان از EXP.BLENDING در این زمینه استفاده کرد. و کاملا شرایط مطلوبی حاصل خواهد شد با تاثیری همچون ویرایش های HDR
روشی هم که خودتان فرمودید چاره ساز است ( و اغلب برای مواردی میتواند استفاده شود که صحنه ثبت از داینامیک رنج بالایی برخوردار باشد یا خارج از توانایی یک سنسور در یک ثبت ) اما اگر جابجایی المانهای درون ثبت آنقدری زیاد هست که ضمن چند شات در نورسنجی متفاوت امکان تغییر هست... اگر شرایط نوری که پیش تر گفته شد مهیا بود از همان تک شات و EXPOSURE BLENDING استفاده کنید.
البته خاطرم هست جایی صحبت از این شده بود که نرم افزاری ( اگر اشتباه نکرده باشم ) یا نرم افزارهایی در این خصوص هستند که میتوانند بطور هوشمند این تاثیر جابجایی المانهای درون ثبت را کم کنند یا حذف کنند. فقط اطمینان ندارم این بحث در این فروم بود یا جایی دیگر...
نظر دوستان خوب فروم را در این خصوص جویا شوید
موفق باشید
نمونه ای از HDR حاصل از تک شات از کارهای خودم:
فضای خیلی جالبی ایجاد شده. اما به چشم من تصویر خیلی تخت به نظر میرسه.
من هم با نظر ايشان موافق هستم . با يك تك شات كه نمي توان تمام نور و پتانسيل هاي مربوطه را ذخيره كند . شايد در برخي از عكس ها بتوان با تك شات كار هاي را صورت داد ولي بطور بسيار محدود . بازي كردن با محدوده هاي + و - 1ev و ... باعث ايجاد روند تخريبي در عكس تك شات خواهد شد و شايد نتوان به آن اختلاف نور كه مد نظر است رسيد به وضوح مي توان با ديدن نمونه كارهاي كه در گالري خود برنامه ساخت HDR مي باشد به اين موضوع رسيد.نقل قول:
البته منظور من تک شات نبود.
در این مورد مطمئن نیستم اما به نظر hdr حاصل از برکتینگ سه شات نتیجه بهتری خواهد داشت تا اینکه یک تک شات raw ثبت کنیم و در نرم افزار با اختلاف + و - 1ev و یا بیشتر سیو کنیم و با یکدیگر ادغام کنیم.
اگر این طور بود احتمالا دیگه نیازی به استفاده از روش برکتینگ نبود و همه hdr هارو با تک شات ایجاد می کردند.
کد:http://www.hdrsoft.com/gallery/index.php
سلام؛
در مورد سوال اول همان طور كه دوستان فرمودند؛ براكتينگ به خوبي جواب مي دهد، به شرطي كه با توجه به شرايط نوري سه شات براي هر فريم (البته بعضي دوربينها قابليت تعداد فريم بالاتر در براكتينگ دارند) كافي باشد و در اين حالت نورسنجي به خوبي و با تفكر انجام پذيرد. البته خيلي بايد دقت كرد مخصوصا در EV+ سرعت شاتر بيش از حد پايين نيايد.
در مورد سوال دوم، اگر از نرافزارهاي معمول HDR استفاده مي كنيد (Photomatix و Dynamic Photo HDR) هر دو داراي امكاناتي براي تشخيص و حذف المانهاي متحرك كادر دارند كه البته اثربخشي آنها صد در صد نيست.
فکر می کنم متوجه منظور من نشدید منظور من حرکاتی است که ناشی از دوربین روی دست بودن یا متحرک بودن سوژه است.
منظور من زمانی است که بدون سه پایه از برکتینگ استفاده می کنیم و کادر ما چون دوربین روی دست هست ، ممکنه کمی تکان بخورد.در چنین مواردی چه باید کرد؟؟
من برای گرفتن یک عکس hdr در جایی بودم که سه پایه نداشتم و بعد از تنظیم برکتینگ ، پشت سر هم و بی درنگ عکس گرفتم ، احساس کردم که دستم هم هیچ لرزشی نداشت. ( منظورم اینه که سریع عکس گرفتم تا کادر به هم نخوره)
اما در نهایت بعد از مخلوط شدن عکس ها در برنامه ، دیدم که عکس ها روی هم مچ نیست و شاید چند میلیمتر اختلاف دارند باعث شده بود که به نظر بیاد عکس دولایه است.نمی دونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه ،
منظورم اینه که اگر بدون سه پایه عکس بگیریم چه طور میشه این حالت ایجاد نشه ،
اگر لازمه عکس رو آپلود کنم؟؟؟
در بهترین حالت، یعنی زمانی که اختلاف بین شات ها خیلی کم باشد و باعث تغییر پرسپکتیو نشده باشد، این خطا تا حدودی قابل اصلاح است. هم خودتان به صورت دستی میتوانید عکسها را align کنید و هم میتوانید از برنامه های خودکار استفاده کنید.
اما در هر حال، اگر سه پایه همراه ندارید و نمتوانید دوربین را جایی کاملا ثابت نگه دارید سراغ تکنیک HDR نروید. من شخصا وقتی میخواهم عکس HDR بگیرم حالت Exposure Delay را فعال و لرزشگیر را هم غیر فعال میکنم تا لرزش ناشی از حرکت آینه و حرکت المانهای مربوط به لرزشگیر لنز هم در خروجی نهایی اثر منفی ایجاد نکند، چه برسد به لرزش دست!
سلام؛
در قسمت اول سوال دقيقا همين موضوع را مطرح كرده بوديد:
اما در مورد قسمت دوم سوال، بستگي به اختلاف كادرها دارد كه آنهم به عواملي نظير سرعت شاتر، سرعت نسبي سوژه و دوربين و همچنين ميزان تغيير پرسپكتيو (براثر حركت، تغيير زاويه و ...) دارد.نقل قول:
در مورد عکس هایی که در آنها سوژه متحرک است ( برای مثال عکاسی از بنایی که در پیش زمینه آن مردم در حال حرکتند یا هر موجود زنده) یا عکس هایی که محل عکاس ممکن است دچار حرکت شود (به عنوان مثل در دریا روی قایق از حاشیه ساحل در حال عکاسی است که موج هر چند هم کم اما وجود دارد و به هر حال محل عکاس تغییر می کند) در این موارد چه طور میشه عکس های hdr تهیه کرد؟؟
اما به هر حال:
عكس زير مربوط به تنظيمات نرم افزار Photomatix 3.1 در هنگام تركيب فريمهاست
گزينه هاي موجود در قسمت دوم عكس بالا براي حذف يا كاهش اثر اجسام متحرك در كادر و گزينه هاي موجود در قسمت اول براي كاهش اثر اختلافات جزئي فريمها مي باشد. البته تاثير هيچ كدام 100 درصد نيستند.
مثلا در كادري كه المانهايي مثل درخت وجود دارد، در صورت وزش باد هر چند جزيي، هيچ نرم افزاري نمي تواند فريمها را بر يكديگر منطبق كند.
سلام
کد:http://f.imagehost.org/0820/DSC_9848_49_50_51_52_53_54.jpg
HDR با استفاده از سه شات
اواسط جاده منتهی به روستای دهبار در نزدیکی مشهد
:::happy:::
سلام بر دوستان
برای جلوگیری از نویز در عکس های اچ در آر چه باید کرد؟؟
من در پروسس نهایی photomatix و dynamic photo نویز زیادی می بینم.البته در فوتومتیکس REDUCE NOISE رو تیک می زنم اما باز هم نویز در عکس زیاده.
با استفاده از امکان Layers در Photoshop به شرط اینکه Angel of view تغییر نکرده باشد و Object در حال حرکتی نداشته باشید Noise ها تا حد زیادی قابل اصلاح می باشد
در Photoshop CS 3 :
Files - > Scripts -> load files into stack
سپس گزینه auto align layers را انتخاب کنید
فرساد جان عکس زیبایی شده
فقط اگر من این عکس را گذاشته بودم مستقیم میرفت تاپیک "عکسهایی که قرار بود بهتر باشند" :biggrin:
گذشته از شوخی چند تا از عکسهای hdr خودم که قبلا در فروم خودمان گذاشته بودم و زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود از قضا در یک گالری معتبر خارجی که گذاشتم(در یک مورد رکوردها را هم شکست) و عکس هفته انتخاب شدند.... :::yess:::
ظاهرا نگاه ما ایرانیها با خارجیها یه جورایی متفاوته
*****
نمونه ای از HDR_Panuram متشکل از 15 شات (5 فریم عمودی) البته قبلا در تاپیک عکسهای پانوراما هم گذاشته بودم...
http://i.imagehost.org/0407/Panorama_2-1.jpg
یکی از مشکلات عکسهای HDR نویز هست که بنا بر تجربه استفاده از کمترین مقدار iso به هنگام ثبت میتونه کارساز باشه هر چند که میتونه به بهای از دست دادن اندکی از داینامیک رنج دوربین باشه ولی ملالی نیست چون دارید از تکنیک HDR استفاده میکنید..