فایل پیوست 25992
Printable View
جسارتا در 2 ارسال آخر چه مفهومی مد نظر عکاسان محترم بوده با توجه به اینکه عکسها عنوان هم ندارند میشه درباره عکسها و مفهومی که در ذهن داشتید کمی توضیح بدید
پیشاپیش سپاسگذارم
کاملا منتقل شد
سپاسگذارم
با عرض پوزش فراوان
از کندانسور یک کولر گازی با مارک سامسونگ در پیشزمینه و یک مجسمه فلو شده در پسزمینه که معلوم نیست مجسمه ناپلئون بناپارت است یا فردوسی یا کیمجونگایل از کجا میتوان به برداشتی از ایران رسید؟ و علم و فرهنگ از کجای این عکس باید به ذهن خطور کند؟
خوب دقیقا منظور من هم همین وارداتی بودن تکنولوژی بوده... اونم به تو شرایطی که پیشینه بلندی از علم و فرهنگ داریم...
خلاصه اینکه به جای پیروی از راه دانشمندانمون، فقط به هاله ای از اسم و رسمشون دل خوش کردیم... تا اونایی که خیلی از ما عقب تر بودن، دنیای آینده ور رقم بزنن :(
پ.ن:مکان ثبت» میدان بوعلی-همدان
دوست عزیز عکس باید گویا باشه شما بعد از ارائه یک اثر نمیتونین خودتونو بهش سنجاق کنید تا برای مخاطبین انشای مورد نظر رو قرائت کنید
گاهی این مهم با انتخاب یک عنوان صورت میگیره در صورتی که همه ی المانهای تصویر و ترکیب بندی در خدمت ارائه مفهوم مورد نظر باشه و شما با عنوان فقط به مخاطب خط دهی میکنید تا زودتر پیام عکس رو بگیره و حق برداشتهای شخصی احتمالی رو ازش صلب کنید
مواردی که ذکر کردید به هیچ عنوان در عکس جاری و قابل لمس نیست
عذر میخوام اما وقتی صحبت از عکاسی مفهومی یا conceptual photography هست مقصود دخالت خلاقانه عکاس در خلق سوژه و ... هست نه اینکه صرفا بسنده کنیم به ثبت عکسهای مستندی که فکر میکنیم مفهومی نهفته درونشون هست
بعضی از عکسهای این تاپیک صرفا میتونن در شاخه مستند یا... قرار بگیرن
مهمترین فاکتور برای هنر مفهومی ، خلاقیت هنر مند هست به نظر من و در عکسهای مفهومی ایده عکاس بیشتر مورد نظر هست تا تکنیک های عکاسی ...
البته این نظر شخصی من هست و شاید اشتباه از نظر بقیه
شاید آف تایپیک:
پس از آنکه مدرنيسم در نيمه هاي دهه 1960 به پايان عمر خود نزديک شد. هنرمندان سعي کردند، با تلفيق بقاياي آن و فلسفه،ايده و اطلاعات نوين به بيان انديشه هاي خود بپردازند بدينسان هنر مفهومي(Conceptual Art) متولد شد. هنرمندان هنر مفهومي به شيوه هاي مختلف اينستاليشن(installation) ، ميني ماليسم (minimalism)،پرفرمانس(performance)وهپ ينگ (happening ) سعي کرده اند آنچه را هنرمندان پاپ آرت بدون نظريه پردازي هنري و به صورت آشفته مطرح کردند با زيبايي شناسي متناسبي معني کنند. آنها در واقع چيستي و طبيعت هنر را به روشي صريح و با توسل به ارائه مفاهيم اشياء به شکلهاي مختلف، معرفي لغوي و توضيحات نوشتاري مورد پرسش قرار مي دهند بدون آنکه به شکل ذهني و صورت خيالي اثر اهميت دهند.در آثار هنر مفهومي رابطه هنرمند، اثر هنري و مخاطب دگرگون مي شود. به اين ترتيب اثر مفهومي محاکات طبيعت و صورتهاي گوناگون آن نيست، بلکه هنرمند با اتکاء به منطق فردي خويش از امکانات زبان و بيان مستقيم در طبيعت و در زندگي بهره مي گيرد و در بسياري از موارد علاوه بر چيستي اشيا ، واقعيتهاي سياسي، اجتماعي و تکنولوژي موضوع کار او را تشکيل مي دهد.دراين رابطه مخاطب و گاهءخود هنرمند بخشي از کليت و شکل اثر هنري و مفهوم آن به شمار مي آيد نسل هنرمندان پس از جنگ جهاني عمدتاً با جسارتي جنون آميز، آثاري خلق کردند که علاوه بر ظاهر ساختن سير منطقي تحولات هنر مدرن، اضمحلال و بن بست آن را نيز نشان داد.با ظهور جنبشهاي جديد هنري پس از دهه 1960 شکل و مضمون اثر هنري و رابطه اش با انسان و طبيعت مجدداً مورد پرسش قرار گرفت و هنرمندان از آخرين دستاوردهاي تکنولوژيک براي بيان مفاهيم و موضوعات هنر خود بهره گرفتند
ميشاگوردين(Misha gordin )در سال 1946 و اولين روز پس از جنگ جهاني دوم در يک جمعيت روسي زبان بنام ريگا (Riga) در لتوني(Latvia)بدنيا آمد. او بعنوان يک مهندس پرواز دوره ي تخصصي ديد اما بعنوان طراح وسايل جلوه هاي ويژه در ريگا استوديوموشن (Riga studio motion) بکار پرداخت.
او درباره ي اين دوره مي گويد: در آن زمان هنر رسمي کشور رئاليسم اجتماعي بود و من اهميت چنداني به آن نمي دادم اطلاعات در مورد هنر مدرن غربي به سختي در دسترس بود و دانش من بسيار محدود.
او در سال 1972 اولين تصوير خود را خلق کرد و در سال 1974 پس از سالها درگيري با کومونيستها، کشورش را به مقصد آمريکا ترک نمود اما بسياري از مشاهير روسيه مانند داستايوفسکي و فيلم سازاني چون تارکوفسکي و پاراجانوف در کارهاي او تأثيري جاودانه داشته اند.
ميشاگوردين در خلق آثارش سعي بر آن داشته است که تأثيرات بجاي مانده از جنگ و حکومت کومونيستي روسيه را به تصوير بکشد و مجموعه هايي که او کار کرده است تحت عناوين سايه هاي خيال( shadow of the dream )، فرياد (shout)، جمعيت (crowd )، شک( doubt )، سال غم( year of Grift )، سال پيروزي( year of Victory )و .... همه اين تأثيرات مخرب دوران جنگ و سردي و سياهي کومونيست روسيه را به خوبي نشان مي دهد.
او مي گويد: من عکاسي را هنگامي که 19 ساله بودم آغاز کردم و تمايل زيادي به ايجاد مناظر و سبک خاص خودم داشتم من بدنبال راهي براي ابراز افکار و دريافتهاي شخصي خودم بودم تا آن را بوسيله عکاسي نشان دهم. يکسال بعد بر من آشکار شد که دوست دارم از مفاهيم (concept) عکاسي کنم. در تمام اين سالها که به خلق صحنه هاي مفهومي مشغول بودم سعي کردم تا مي توانم آنها را طبيعي و رئاليستي جلوه دهم.بتدريج توانايي من در تکنيکها افزايش يافت و به من اين امکان را داد که افق خود را گسترش دهم اما اين قسمت مهم روند نبود، يک مفهوم ضعيف حتي اگر با بهترين تکنيک اجرا شود يک عکس ضعيف ايجاد مي کند.آيا من دوربينم را به سوي جهان خارج نشانه گرفته ام يا آنرا به سوي روح خود گرفته ام؟آيا من از حقايق موجود عکس مي گيرم؟ يا از دنيايي که خودم ساخته ام که بسيار حقيقي است اما وجود ندارد.توجه به اين دو مطلب برداشت متفاوتي به ما مي دهد
به نظر من عکاسي مفهومي (conceptual photography) يک فرم پيشرفته تر از ابراز احساسات هنرمندانه است که عکاسي را در زمره هنرهايي مثل نقاشي، شعر، موسيقي و .... در مي آورد و ذوق و قريحه ديد ادراکي خاصي را بکار مي گيرداين ايده که عکسها را دستکاري و تغيير دهيم کار تازه اي نيست. در واقع همه عکسها تا حدودي دستکاري مي شوند. قدرت واقعي عکاسي يعني وقتي که عکس تغيير يافته، به عنوان يک واقعيت موجود به نظر آيد اما عکسي که به طور مشخص دستکاري در آن مشخص باشد از شناخت نادرست عکاس نشأت مي گيرد که به صورت يک حقه جلوه مي کند. در ناخودآگاه ما اين تصور وجود دارد که هر چه با دوربين عکاسي گرفته شد بايد وجود داشته باشد.
او مي گويد: از ابتدا که من به عکاسي ادراکي روي آوردم بيشتر عکسهاي من در مورد حضور مناظر شخصيت هاي انساني بود. پس از آن هر منظره اي خلق کردم در آن
انسان حضور داشت. اين تصاوير بازتابي از زندگي شخصي من هستند با ادامه تغييراتش، اين تصاوير شخصي هستند. آنها نمايانگر زندگي و ديدگاه من مي باشند.
او در پاسخ اين سئوال که تصاوير شما بيننده را بياد تئاتر مي اندازد مي گويد:
بله من در کارهايم با يک ايده شروع مي کنم که در تئاتر به آن متن يا نمايشنامه مي گويند و نياز به يافتن مکان، مدل (هنر پيشه) دارد. تصميم گيري در مورد نورپردازي و لباسها، کارکردن با لباسها و مدل و تست نه تنها با تئاتر بلکه به فيلمسازي، شعر، نقاشي، مجسمه سازي و موسيقي هم شباهتهايي دارد و همه اينها با يک ادراک يا مفهوم شروع مي شود.
ميشاگوردين مي گويد من با دوربينم نقاشي مي کنم بيشتر عکسها اول مثل يک طرح روي کاغذ پياده مي شوند، پس از روزها مطالعه و بررسي و امتحان آماده مي شوم که آن را
روي بوم خود پياده کنم و به نظر من عکاسي يک مزيت عمده نسبت به نقاشي دارد
روراستي ( حقيقي بودن ) ، به نظر من ما در ناخودآگاه مي پنداريم که هر چه عکاسي مي شود واقعيت دارد و اين ابزار مهمي است که بيننده آنچه را مي بيند باور کند و اعتقاد پيدا کند هر چه مي بيند حقيقي است.هيچکدام از آثار من ديجيتال نيستند راز حرفه اي فقط بدست آوردن ايده است، بقيه کارها مراحل تکنيکي منطقي است، سالها پيش که من روي اولين پيکار کاري ام کار مي کردم احتياج به ترکيبي از سايه هاي رويايي که بوسيله ابرها بوجود مي آمد داشتم و بايد روزها منتظر مي شدم تا بخت با من ياري کند و ابرهاي مناسب را پيدا کنم و گاهي اصلاً موفق نمي شدم اما بعدها فهميدم وقت کافي براي در انتظار شانس بودن ندارم. فکر مي کردم بايد راهي باشد که صحنه مورد نظرم را بوجود بياورم بقيه راه يک بايد منطقي براي تحميل ابرها به زمينه عکسم بود. البته روشهاي دستي هنوز محدوديتهايي دارد و با تکنيک هاي ديجيتال نمي تواند رقابت کند، اما من کيفيت درخشان عکاسي دستي را ترجيح مي دهم همچنين فکر مي کنم دستکاريهاي ديجيتال، اصالت و جنبه حقيقي را از عکسها حذف مي کند من هنوز مي کوشم که عکسهايم را تا حد امکان واقعي کنم. من آدم خوشبيني هستم و به بشريت اميدوار، عشق هميشه آنجا در کنار تنفر غم و شادي وجود دارد.
Burning Heart
فایل پیوست 26196
محل عکس: موزه لوور - پاریس
last night
فایل پیوست 27100
پذيرفته شده در جشنواره عکس و پوستر تجویز و مصرف منطقی دارو.عكس بنده احتمالا از دستشون در رفته...:::whistling:::
البته عكس جناب صبحدل هم كه بسيار زيبا بود جزو عكسهاي پذيرفته شده بود، اگر از بچه هاي سايت كس ديگري هم بوده بنده نشناختم.
عكس دوم راه يافته به همان جشنواره
فایل پیوست 27379
فایل پیوست 27413
model: Canon PowerShot SX20 IS
exposureTime : (1/400)
fnumber: f/7.1
isoEquiv: 80
فایل پیوست 27709
model : Canon PowerShot SX20 IS
exposureTime : (1/320)
fnumber: f/5.7
isoEquiv: 400
فایل پیوست 27959
model: Canon PowerShot SX20 IS
exposureTime : (1/250)
fnumber: f/5.7
isoEquiv: 80
به آزادی پشت قفس شیشه ای می اندیشم...
حتی به قیمت از دست دادن جانم...
فایل پیوست 28243
سلام
عنوان: بازگشت
فایل پیوست 28374
کجا؟
فایل پیوست 28757
سلام، دوتا سوال در مورد عکس های مفهومی دارم اگه دوستان راهنمایی کنن ممنون میشم.
اول اینکه در عکس های مفهومی بیننده باید به برداشتی که مد نظر عکاس بوده برسه یا هر برداشتی میتونه داشته باشه و اگر اون برداشت مد نظر عکاس نباشه اشکال از عکس هست که نتونسته منظور رو برسونه یا بیننده که درک کافی برای برداشت مناسب رو نداشته و یا برداشت متفاوت هم اشکالی نداره . دوم اینکه تو عکس های مفهومی بهتر نیست عکاس مفهوم مورد نظرش رو به صورت خلاصه کنار عکس توضیح بده یا باید اون رو در قسمت نقد عکس مورد بررسی قرار داد یا اصولا نیازی به توضیح عکاس نیست .
در هنر مفهومی هدف هنر مند تولید معنا و مفهوم و انتقال اون به مخاطب هست
اگر مخاطب برداشت دیگه ای داشته باشه لزوما نباید دنبال مقصر باشیم چون پیشزمینه ذهنی همه انسانها با هم متفاوت هست
در مورد قسمت دوم سوالتون من شخصا ترجیح میدم توضیح و یا نوشته ای نباشه و فقط در حد عنوان خلاصه بشه و سعی بشه با انتخاب عنوان مناسب به مفهوم عکس کمک بشه
اما خیلی وقتها دیدم که توضیح هم در کنار اثر ارائه میشه
خوم هم همین حدسو زدم! اخه اسم تاپیک مونوکروم هست! این عکس مونوکروم محسوب نمیشه؟! فقط رنگ قرمز مثلا؟!
:-)
سیاه و سفید را رنگ به حساب نمیاورید؟
مونو کروم = تک رنگ
فایل پیوست 29528
باور های زمین، هفتاد کفن پوسانده اند ! دیگر کره ی چشم هایم جز به " آه " خورشید ! به هیچ سیاره ای اعتماد نمی کنند!؟...
(محمد ترکمان)
سلام
فایل پیوست 29894
با سلام
عنوان:life over the time
فایل پیوست 30085
عنوان و تعداد تاپیکها خیلی محدود شده!
سلام
فایل پیوست 30259
سلام!
فایل پیوست 30564
سلام
بدون عنوان
استفاده از شیشه مدور جلوی لنز
فایل پیوست 30747
فایل پیوست 30959
بال های پروانه ها ضخیم نشده ست،
شمع ها اند که دیگر نمی سوزانند.
تقدیم به غزل به بهانه ی نا سراییده هایش
سلام
سایز بزرگتر در سایتم موجود هست.
فایل پیوست 31106
سلام
فایل پیوست 31109
متهم!
فایل پیوست 31665
freedom in cage
سایز بالاتر
پ.ن: این نوع عکس ها رو میشه در دسته بندی عکس های کارگردانی شده هم قرار داد!؟
سلام
Turn Left ...
فایل پیوست 32766
سلام
نظرتون درمورد این عکس چیه ?