صفحه 2 از 2 نخستنخست 1 2
نمایش نتایج : از شماره 11 تا 16 , از مجموع 16
Like Tree133تشکر

موضوع: عکس شماره ۳۲

  1. #11
    كاربر فعال ahmad.abaee آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    943
    تشکر شده
    3550
    تشکر کرده
    3154

    پیش فرض

    در کارهای فرم، تأکید حداکثری بر روی المانهای بصری است . هنرمند بیش از آنکه دغدغه محتوای اثر خود را داشته باشد ، در پی ایجاد تصویری با برجستگی های بصری است تا نگاه و ذهن بینده را با خطوط ، سطوح ، بافتها و ... درگیر اثر سازد و لذتهای ناخودگاه زیبایی شناختی اثر خویش را به ایشان بچشاند .
    در بهترین نمونه از چنین آثاری ، بیننده چنان آزادانه (فارغ از محتوا و معنا) با راستای خطوط ، قاب را طی میکند و چنان در سطوح میگسترد که گویی در سیالی غوطه ور است .

    strand_leaves_ii-1929.jpg برگهای ایستاده 2 - اثر پل استرند

    IMG_0947.JPG
    IMG_1006.JPG آثاری از هری کالاهان

    در کارهای فرم،ابزار هنرمند برای ایجاد جذبه های بصری محدود است و بکار گیری این ابزار در جهت تولید یک اثر موفق نیازمند ذوقی سرشار و دیدی هنرمندانه است . بنظر من عکاسی فرم (در صورتی که چیدمانی نباشد) کار سختتری است از یک طراحی یا نقاشی فرم زیرا در چنین عکسهایی عکاس باید قاب خود را در فضاهای خارجی بجوید در حالی که هنرمند نقاش تنها کافی است آنرا از ذهن خود روی بوم یا کاغذ بیاورد .

    kandinsky_several_circles1.jpg
    kandinsky_several_circles1

    در مورد عکس اخیر ، عکاس قاب خود را هنرمندانه یافته است ؛ پرسپکتیو درگیر کننده اثر اولین چالش را در مخاطب ایجاد میکند که حاصل نوع قابندی -در جهت دستیابی به اثری پویا- ، و کنتراست کم شونده از سطوح بزرگتر به کوچکتر است .
    خطوط جداکننده سطوح قوی هستند و اختلاف سطوح را برجسته میکنند ولیکن در جهت تأثیر پذیری هرچه بیشتر عمق اثر (که نقطه قوت آن است)
    المان میانه کار -که با غرق شدن در این پرسپکتیو خوب میتوان آنرا المان انتهایی نامید- نقطه سرانجامی است که ذهن مخاطب بدان رهنمون میشود . درب یا دریچه یا هرچه که هست بسته است و پایانی است بر غور بصری مخاطب در اثر ؛ شاید اگر با درب نیمه باز ، و هرچند تیره ای طرف بودیم ، حس جستجوگرانه ذهنمان به مسیر خیال انگیز خود ادامه میداد و پشت درب متوقف نمیشد و پویایی ذهنی تصویر به خاتمه نمیرسید .
    در قسمت بالایی تصویر ، خط سفیدی قرار دارد که جایگاهش مشخص نیست ، هرچند در شکل گیری قاب تحتانی خود موثر بوده اما فضایی کوچک فوق خود را بی سرانجام و بی هدف نموده ؛ هرچند نمیتوان با قطعیت نبودش را دلیل بهتر شدن عکس به شمار آورد .
    در انتها باید گفت که اثر خوبی به تصویر کشیده شده است و المانهای خوبی برای قرارگیری در زمره آثار فرم را داراست .

    در پناه حق

  2. #12
    كاربر فعال M.Khalili آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2011
    محل سکونت
    Kuala Lumpur
    نوشته ها
    656
    تشکر شده
    3887
    تشکر کرده
    1340

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ravanfar نمایش پست ها
    سلام

    آیا باید امیدوار بود یا آن درگاه بسته انتهای این راه مسدود است؟
    ...
    دلهره، هیجان، امید و ناامیدی در فضا حاکم است
    ...
    از آن دسته از عکسهایی است که بیننده را بی اراده لحظه ای به فکر وادار میکند و این هنر عکاس است که ما را در برابر پدیده ای قرارداده که بیننده به اقتضای حال و هوای درونی و افکار و دیدگاه هایش، در ذهن شروع به تفسیر میکند و جالب هم، همین است هر بیننده رای و نظر خود را دارد و بحق تفسیری قابل احترام و شنیدنی خواهند بود.
    اما بسیار مشتاقم در انتهای بیان نظر دوستان،

    1- از تفسیر و نظر خالق این عکس هم مطلع شوم و
    2- این که از مرحله تفکر برای خلق این تصویر تا انتهای کار و زدن دکمه شاتر چقدر زمان صرف نموده اند جناب آقای دکتر روشن عزیز و
    3- این قسمتی از یک پروژه است؟ اگر پاسخ بلی است کمی درباب آن سخن گویند، البته اگر صلاح بدانند و
    4- آیا خود بعد از ثبت اثر از خروجی دوربین رضایت کامل داشته اید؟ و یا احیاناً اقدام به ویرایش آن با ابزارآلات (نرم افزارها) نموده اید؟ (بنده حقیر فکر میکنم حتماً و بجهت افزایش غنای بصری اینگونه عمل نموده اید)
    5- و نیز آیا خود از این ثبت رضایت دارید؟
    6- نمیدونم چرا با دیدن این عکس یاد آثار هانری کارتیه برسون افتادم! (البته تو اکثر کارهای برسون یک کاراکتر انسانی هم وجود داره)

    و انتهای کلام از نظر من از بسیاری از تصاویر زیبا و دلفریب مناظر طبیعی دلرباتر است
    درود

    با توجه به اینکه تقریبا اکثر دوستان نقد خودشون رو بیان کردند، بنده سعی می کنم سوالات شما رو پاسخگو باشم...

    1-اکثر دوستان در رو بسته انگاشتند و البته در سایز کوجک نمایش عکس هم خیلی مشخص نیست ، اما روزنه ای باریک نشان از بسته نبودن در دارد و برانگیزنده کنجکاوی بیننده... این آخر راه نیست.

    در مورد تفسیر عکس ، دوستان برداشت های به جایی از اثر داشتند و همه در برگیرنده مفهوم مورد نظر من هم هستند.

    تعلیق در فضایی آشنا که هر روزه مشاهده میکنیم در عین حال آشنایی زدایی از مفهوم قراردادی، از جمله المان هایی هستند که سعی کردم تا حد ممکن حس و مفهوم رو بدون توضیح به بیننده انتقال بدم.

    2-در مورد زمان صرف شده برای عکس ، با توجه به نزدیکی این مکان ، امکان مراجعه مجدد در زمان ها و شرایط نوری متفاوت محیا بود و من با اینکه کادر رو از قبل در نظر داشتم دنبال نور مناسب بودم.

    3-عکس از مجموعه عکسی هست که هنوز تمام نشده و بله از پروسس سیاه و سفید سیلور افکت استفاده شده.

    4-اگر از عکسی راضی نباشم آن را منتشر نخواهم کرد...

    از شما و همه دوستان شرکت کننده در این نقد تشکر می کنم.

    موفق باشید
    nmroshan، ravanfar، Saeed.Y و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    محمد خلیلی

    Cameras Don't take pictures......People do

  3. #13
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض



    در مواجهه با این عکس حس دلپذیر و لذت‌بخشی را تجربه می‌کنیم و پی‌جویی علت آن، برای تحلیل عکس مفید است.
    مهم‌ترین ویژگی‌ عکس که باعث این انتقال احساس خاص می‌گردد، استفاده از فرمهای هندسی همراه با مشخصاتی نظیر تکرار و تناسب، تضاد و شباهت است.
    معمولا استفاده مناسب از این ویژگی، عکس‌ را از لحاظ بصری گیرا و جذاب می‌کند.
    این مساله یک مشخصه ذاتی مجموعه چشم + مغز انسان است که چنین مناسباتی را جذاب می‌بینید و جلب‌کننده توجه خواهد بود.

    علاوه بر این ویژگی، مشخصات دیگری نیز در عکس وجود دارد که عکس را بالاتر می‌بَرد: استفاده خوب از تضاد بین عمق و سطح در عکس> مرتبا وضعیت ادراکی انسان را نسبت به درک سطح و عمق تحریک می‌کند و این تغییر مداوم و مکرر حسی، یکی دیگر از مشخصات این عکس جذاب است.

    چنین عکسی بدون این تُن‌های دلپذیر خاکستری و تکرار و همنشینی آنها با تُن‌های تیره تر و روشن‌تر، به میزان زیادی، جذابیت خود را از دست می‌دهد. پرداخت حرفه‌ای عکس در همان نگاه اول، خود را به رخ بیننده می‌کشد.

    با تشکر از محمد خلیلی عزیز بخاطر نمایش این عکس در فروم و تشکر ویژه از دوستانی که با نوشته‌هایشان بحث را گرم کرده و بر دانسته‌های ما افزودند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  4. #14
    كاربر همراه mehran_sh_t آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2010
    نوشته ها
    132
    تشکر شده
    638
    تشکر کرده
    481

    پیش فرض

    هنر در کنار نشان دادن زیبایی، گاها بیان کننده مفهومی نیز می باشد. که این مفهوم قالبا زاییده افکار درونی هنرمند است، که با ترکیب آن با زیبایی، به شکلی جذاب و درگیر کننده به مخاطب منتقل می شود.عکاسی هم به عنوان یک هنر، از این قاعده مستثنی نیست. قالبا عکاس در قاب دوربین خود به دنبال تصویری است که افکار خود را به واسطه آن بروز دهد. عکس به مانند زبان عکاس رابطی بین او و مخاطبش است. تفاوت این هنر، یعنی عکاسی، با دیگر هنر ها در این است که هنرمند عکاس باید در دنیای واقعی بیرون به دنبال سوژه ای باشد که بتواند با آن حرفش را بزند، در حالی که در بقیه هنر ها، هنرمند ذهنیات خود را با نقاشی، موسیقی و ... بروز می دهد، در واقع آن را می سازد. از این رو هنرمند عکاس باید دیدی قوی نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد.
    این عکس نشان دهنده دید خوب عکاس آن به محیط ساده اطراف است. چند قاب (ظاهرا پنجره) پشت سر هم قرار دارند. خط حاصل از برخورد خطهای هر قاب، نگاه را به عمق عکس می برد، جایی که به یک قاب بسته ختم می شود. این عمق به واسطه نور موجود در هر قاب راحت تر شکل گرفته، به صورتی که بیرونی ترین قاب تاریک تر و سپس هر قاب روشن تر از قاب قبل می باشد.
    همانطور که پیش تر گفته شد، عکس از قاب هایی درون یکدیگر تشکیل شده است، که حالتی مانند قاب پنجره را دارند. پنجره برای چه به کار می رود؟ برای دیدن بیرون، دنیای بیرون. با عبور از هر پنجره، روشنایی بیشتر می شود. ولی پنجره ای دیگر نیز در مقابل ما قرار دارد. این روند ادامه دارد، تا وقتی که به بن بست ختم می شود، جایی که هنوز رنگ قاب به سفیدی کامل نرسیده است.
    برای من این عکس جنبه تفکر درباره غیر طبیعت دارد، که هرچه هم پیش برویم، در آخر فقط دیواری است.
    nmroshan، M.Khalili و Vahab_asefi تشکر می‌کنند.
    Mehran Sheikholeslami

    طراحی وبسایت : Mehran-SH.IR
    گالری

  5. #15
    كاربر همراه vahidmir2000 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    290
    تشکر شده
    570
    تشکر کرده
    424

    پیش فرض

    عکس بسیار زیبایه. محمد عزیز مهمترین ویژگی یک عکاس که تیز بینی هستش رو به خوبی به رخ کشیده. فرق بین محمد و یک عکاس معمولی در همین لحظات نمایان میشه. سوژه های عکس ( همین قابهای تو در تو) شاید از نگاه هزاران انسان عادی به اسونی رد بشه و حتی دقتی گذرا هم در کار نباشه ولی محمد این ترکیب رو میبینه، منتظر نور مناسب میمونه و در یک لحظه عکسی رو میگیره که میشه چاپش کرد، قابش کرد و به دیوار اتاق زد و سالها نگاهش کرد. یه چیزی توی سر من هستش که میگه نسخه ی رنگی این عکس هم زیبایی های خودشو داره(فارغ از تفسیرهایی که دوستان از عکس سیاه و سفید داشتن)......
    nmroshan، M.Khalili و Vahab_asefi تشکر می‌کنند.
    Back for Good

  6. #16
    كاربر آشنا hesamjm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    قوچان-مشهد
    نوشته ها
    60
    تشکر شده
    60
    تشکر کرده
    261

    پیش فرض

    بنظرم کادر بسیار خوبه و اینکه سیاه و سفید رو انتخاب کردید عکستون رو ویژه کرده البته رنگها هم می توانست معنای دیگری ایجاد کنه ولی این حس قوی تری رو منتقل می کنه

صفحه 2 از 2 نخستنخست 1 2

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •