سلام
یكی از مسایل مهمی كه كسی بهش اشاره نكرد سرعت شارژ بالا و امكان عكسبرداری پی درپی با فلاش و امكان عكسبرداری استروبوسكوپیك و ... ( بازم یادم اومد می گم) است.
سلام
یكی از مسایل مهمی كه كسی بهش اشاره نكرد سرعت شارژ بالا و امكان عكسبرداری پی درپی با فلاش و امكان عكسبرداری استروبوسكوپیك و ... ( بازم یادم اومد می گم) است.
فرهاد حسيني
دو مساله وجود دارد:
1- آیا فلاشهای External بر فلاش سرخود دوربین برتری دارند؟
دوستان پاسخ دادند و جواب مطمئنا مثبت است. علاوه بر قدرت بیشتر، امکان تغییر زاویه و نیز امکان دورکردن فلاش از دوربین ( چه با براکت و چه با سیم و چه وایرلس)، جزو مهمترین مزایای فلاشهای External هستند.
2- آیا حتما باید فلاشهای گرانقیمت خرید؟ یا با فلاشهای ارزان هم مشکل حل میشود؟
اینجا پاسخ دیگر چندان سرراست نیست. هم بستگی به نوع عکاسی دارد و هم بستگی به تجربه فرد. مهمترین مزیت این فلاشهای گران، تنظیم دقیق نورفلاش آن هم به طور خودکار است. تصور کنید که میخواهید در موقعیتی عکسی با فلاش بگیرید، در حالت اتوماتیک TTL ( با پیشوندهای مختلف) ونیز حالات اتوماتیک غیر TTL ، شدت نور فلاش به راحتی و با دقت بالا تنظیم میشود و شما کاری ندارید به جز گرفتن عکس. محاسبه بر اساس تنظیمات دوربین و فاصله سوژه و ... انجام میشود . بدون اینکه نور کم یا زیاد باشد.
این مساله مهم است. نوع عکاسی گاه این دقت و سرعت را میطلبد.
خب، اگر فلاش معمولی بگیرید، باید خودتان نورش را تنظیم کنید. این کار مشکل نیست و کمی نیاز به تمرین و تجربه دارد. اکثر این فلاشها را نیز می توان به صورت جدا از دوربین استفاده کرد. و تهیه عکسهای بدون نقص با این فلاشها کاملا ممکن است. بدون هیچ شکی.
اما مزایای فلاشهای گران، فقط منحصر به مورد فوق نیست. مزیت مهم دیگرشان، تکرار پذیری است. یعنی با یک تنظیم یکسان، تقریبا شدت نور یکسانی خواهند داشت. چیزی که ممکن در برخی مواقع بسیار مهم باشد، مثل عکاسی عروسی.
همچنین این فلاشها امکانات فرعی دیگری نیز دارند که همگی در خدمت عکاس هستند.
آن قضیه کمک در فوکوس هم با استفاده از تابش نوعی نور شبکه مانند است که بسی بهتر از لامپ فوکوس دوربین عمل میکند.
در مورد مثال هم این فایل کوچک را بگیر و عکسهایش را نگاه کن:
کد:http://www.nikonusa.com/pdf/SB800_techniques.pdf
ویرایش توسط Mashhadi Vahid : Tuesday 11 December 2007 در ساعت 23:11
بله نعما و هادی عزیز کاملاً به جا گفتند و مهمترین خاصیت فلاشهای اکسترنال فاصله بیشترشان از محور لنز است. این فاصله در بعد دادن به سوژه چنان مهم است که سازندگان دوربین با هر ترفندی سعی در دورکردن فلاش سرخود از محور لنز دارند.
نزدیکی نورفلاش به محور لنز علاوه بر تخت کردن سوژه، امکان ایجاد قرمزی چشم را چند برابر میکند.
دیگر مسئله بسیار مهم، کوچک تر بودن فلاش سرخود است که علاوه بر کوچکی، به علت قدرت کم، کمتر توسط کارخانه دیفیوز میشود که هردوی اینها (مساحت کم- دیفیوز بودن بسیار کم) باعث ایجاد Specular Highlight های براق و زنندهای در سوژه میشود.
علاوه بر این، همانطور که گفتهشد، فلاشهای اکسترنال این امکان را دارند که با ساده ترین ابزار (مثلاً قرار دادن یک تکه کاغذ کالک در جلوی آن) دیفیوز می شوند.
در مورد دقت، اتفاقاً دقیقترین فلاشهای TTL، فلاشهای سرخود دوربین هستند.
در مورد دوربینهای کانون، این فلاشها شما را از بلاهت روشن کردن سوژه برای فوکوس، توسط جون کندن فلاش سرخود! نجات میدهد.
در بعضی موارد غیر قابل اجتنابند، مثلاً عکاسی خبری: نیاز به قدرت زیاد، شارژ سریع و عدم تداخل با باطری دوربین، قابلیت اعتماد بسیار بیشتر.....
حالا به عنوان شوخی: فلاشهای سرخود هر دوربینی را از فلاش اکسترنال سیگما بیشتر قبول دارم!
مشکل فلاشهای سیگما این است که مهندسی معکوس شدهاند و مسلماً هندبوکهای مثلاً i-TTL نیکون و پارامترهای آن در اختیارشان نبوده است، پس دعا میکنند فلاش آنها همان تصمیمی را در آن لحظه بگیرد که SB-600 میگرفت! و سعی در نزدیک کردن الگوریتمهای خود با الگریتمهای اصلی دارند. که سعی موفقی نبوده است.
مشهدی وحیدجان،در مورد پیشنهادت برای خریدن دو فلاش اسلیو...اتفاقاً پروژهای کاملاً عملی است (من در دنیای واقعی انجام میدهم، شلیک کن، عسل تحویل بگیر!) منتهی نباید عجله داشته باشی(چون باید امکان آزمون و خطا داشته باشی)، یعنی برای اتفاقاتی که بدون اجازه شما میافتند، مناسب نیستند، برای شاتهایی مناسبند، که توسط شما و با نوای آشنای: آماده: یک ....دو...سه... گرفته میشوند.
اما نظر شخصی من: لنز بخر وحیدجان! برای فلاش همون پروژه یاشیکا + اسلیو رو دنبال کن!
ویرایش توسط Amir Mohebi : Thursday 13 December 2007 در ساعت 15:58
به نظر من، بزرگترین مزیتش اینه که کله فلاش میچرخه و میشه نور رو به در و دیوار شلیک کرد که کاملا دیفیوز بشه...
... یه سوالم دارم و اونم اینه که وقتی فلاش رو رو به سقف شلیک میکنیم یا یه زاویه خاص بهش میدیم، سیستم ttl چجوری نورسنجی میکنه... یعنی منظورم اینه که سیستم ttl چجوری متوجه میشه که اگه این نور به سقف بخوره، روی سوژه چجوری منعکس میشه.. چون من با فلاش سیگما وقتی که مستقیم شلیک میکنه مشکلی ندارم ولی وقتی رو به سقف میبرمش، باید یک استاپ قدرت فلاش رو زیاد کنم..
محمد منتظری
محمد جان من هيچ گونه تجهيزات ديجيتال و به قولي جديدي ندارم، ولي با فلاش اكسترنال نيكون كار كردم. دقت اون در تمام حالت ها مخصوصا" در حالت Bounce به قدري دقيق بود كه واقعا" لذت بردم.
ولي فكر كنم دليل اصلي دقيق نبودن فلاش هاي سيگما همان نداشتن الگوريتم هاي نيكون و كنون در اختيار سيگما باشد كه جناب محبي فرمودند. حالا نميدونم فلاش هاي سيگما روي خود دوربين هاي سيگما دقتي مثل فلاش هاي كنون را دارد يا خير؟
علی محمدی
همین دیگه!
اگر اشتباه نکنم (مطمئن نیستم) یکی از اشکالات تابلوی سیگما همین موضوع است (البته من از انتخابم ناراضی نیستم چون هم به فلاش نیاز داشتم و باید میخریدم و هم پول خرید کنون 580 را نداشتم).در حقیقت فکر میکنم این چه TTL ای است که وقتی نور به سقف تابانده میشود بازتاب نور را درست نخواند؟
هادی هژیرآذر
من البته هنوز مطلبی در اینترنت در جهت نفی یا اثبات نظر خودم یا شما پیدا نکردم. اما از آنجایی که بنظرم آمد قطعهای لنز مانند درون فلاش میبینم (که شاید اشتباه کنم و هیچ پافشاری بر آن ندارم) و اینکه با صرفا عقب بردن لامپ برای بستن زاویهی پرتاب نورش بخشی از نور هدر میرود، در نتیجه به نظرم آمد که باید چنین باشد.
هادی هژیرآذر
سلام دوستان
در پاسخ محمد منتظري عزيز كه در مورد عملكرد سيستم ttl در هنگام بازتاب نور فلاش از سطوح (ديوار و سقف و ...) پرسيده بودند، بايد بگم سيستم مذكور ،ميزان نور منعكس شده از سوژه مورد نورسنجي در preflash را بررسي و ميزان تغييرات نور مورد نياز فلاش را نسبت به ميزان اوليه (Preflash) محاسبه و به فلاش فرمان مي دهد.حال فرقي ندارد كه اين نور مستقيم شليك شده باشد و يا غير مستقيم.
قطعا در اين ميان دقت محسبات نورسنج دوربين و دقت اجرايي فلاش مورد نظر و از همه مهمتر دقت نورسنجي عكاس بسيار مهم خواهد بود. من شخصا در تمام حالتهاي عكاسي با فلاش، مخصوصا در حالات بازتابش (فارسي را نتركانيم!) از نورسنجي موضعي استفاده مي كنم.
اما يك خاصيت اصلي اين فلاشها رو هم مايلم اضافه كنم:
قابليت انجام تنظيمات نور خروجي بصورت دستي با امكانات بسيار گسترده
اين قابليتيه كه باعث ميشه به راحتي از اين فلاشها به عنوان فلاش چتري (البته با پوشش و قدرت نور محدودتر) استفاده كرد. چيزي كه براي من بسيار پركاربرد بوده.
هر چند از ديدگاه من هم، مهمترين قابليت اين فلاشهاي گران قيمت، كار كردن در مود ttl با داشتن امكان Bounce است كه قطعا كيفيت نور بسيار متفاوتي از فلاش مستقيم ارائه مي دهد.
همين كيفيت در درجات حتي بسيار جزئي است كه تفاوت قيمتهاي بسيار كلي ايجاد مي كنه.
فكر مي كنيد اين درجات CA كه در نمودارهاي تست لنز ها ديده مي شه و در موردشون بحث ميشه در چند درصد كارهاي ما خودشو نشون مي ده!
به نظر من، با دخيل كردن دقت نورسنجي و تجربه عكاس به كار، فلاشهاي سيگما به غير از آب بندي نبودن در مقابل آب و خاك (كه البته براي حرفه ايها بسيار مهم هستند) مشكلي ندارند.
فعلا...
كيوان نعمت اللهي
تجهيزات من
مرسی از راهنمائیتون... پس مشکل من بخاطر این بود که preflash دوربینم همیشه خاموش بود... باید روشنش کنم و دوباره تست کنم. این همه مدت من اشتباه میکردم که همینطوری فلاش رو میبردم به سقف و توقع داشتم که فلاش بفهمه بالای سرم سقفش چقدر ارتفاع داره، مثلا تو کلیسام یا تو یه انبار و یا اینکه رنگش چیه، سفیده یا سیاه. مرسی از اینکه منو از این اشتباه در آوردین...
محمد منتظری