به نام خدا
انگيزه ساختن فلاش احتياج به نور كافي وموثر بوده است. احتراق فلز منيزيم با نور خيره كننده اش اولين گام در اين راه بود. به اين صورت كه گرد منيزيم را در ظرفي مي ريختند و بعد از برداشتن در پوش لنز گرد را آتش زده و سپس عكس مي گرفتند. بعدها منيزيم را به شكل سيم باريكي درآوردند كه اين سيم بعد از آتش گرفتن به صورت يكنواخت مي سوخت و نوري سفيد و خيره كننده پخش مي كرد.
زمان تابش نور فلاش به صورتي است كه در مدت زماني كوتاه با باز بودن دهانه ي مسدودگر دوربين. نوردهي انجام مي شود كه اين را همزماني فلاش با مسدود كننده يا شاتر مي گويند.
علامات استاندارد براي همزماني در دوربين ها وجود دارد كه هنگام عكسبرداري با فلاش خط شاخص بايستي روي آنها قرار بگيرد.
علامت M براي استفاده از نور روز و لامپ هاي يكبار مصرف است.
علامت X براي استفاده از فلاش الكترونيك است.
در بعضي از دوربين ها نيز علامت FP براي همزماني با فلاشهاي لامپي و مكعبي به كار مي رود.
فلاش الكترونيك :
اين نوع فلاش از محفظه اي پرگاز تشكيل شده است كه نور زيادي را از خود ساطع مي كند و مي توان آن را هزاران بار مورد استفاده قرار داد. مدت زمان تابش نور از فلاشهاي الكترونيك بسيار كوتاه است كه اين زمان بر حسب نوع فلاش و نيروي برق بين 500/1 تا 2000/1 ثانيه و در فلاشهاي الكترونيك اتوماتيك جديد تا 50000/1 ثانيه نيز مي باشد.
انواع فلاشهاي الكترونيك:
1- خيلي قوي :با قدرتهاي بالاتر از 1000 ژول كه در آتليه هاي عكاسي مورد استفاده قرار مي گيرد.
2- متوسط : با قدرتهاي بين 100 تا 200 ژول كه بيشتر در عكاسي مجالس و كارهاي خبري استفاده مي شود.
3- كوچك : كه براي آماتورها مناسب است و بيشتر با باتري كار مي كند.
چشم الكترونيك:
چشم الكترونيك فلاش تنها نور برگشتي از موضوع را مي خواند و آن را مبناي محاسبه و ميزان نوردهي به طور خود كار قرار مي دهد. اصولاْ عمل شارژ كاندنسور فلاش 10 ثانيه طول مي كشد اگر اين زمان بيش از 30 ثانيه شد. بايد باطري فلاش را تعويض كرد.
علت كم شدن نور فلاش :
فاصله ي مدت عكاسي : پس از عكاسي با فلاش مدتي طول مي كشد تا كاندنسور فلاش مجدداْ شارژ شود. اما روشن شدن چراغ به اين معني نيست كه كاندنسور كاملاْ شارژ شده است.
2- تغيير وضع كاندنسور: اگر فلاش الكترونيك براي مدت يك ماه يا بيشتر مورد استفاده قرار نگيرد. كاندنسور آن تغيير وضع مي دهد و براي شارژ بايد مجدداْ تحت جريان قرار بگيرد. در اين هنگام دستگاه بيش از حد نيرو مي گيرد و سبب تضعيف باطري مي شود. اگر فلاش شما قابل استفاده با برق شهر است. آن را براي مدت يك ساعت با برق شهري شارژ كنيد و 5 يا 6 با دكمه فلاش را فشار دهيد.
نكاتي در مورد عكاسي با فلاش :
در هنگام استفاده از فلاش به سطوح براق توجه كنيد (حتي در پس زمينه عكس) در مواقعي كه نور فلاش مستقيم به آنها بتابد. انعكاس آنها آزار دهنده است. سطوحي مثل :آينه ؛ شيشه تابلوها؛چوبهاي پوليش شده براق و اشيا فلزي و ... البته مي توان در برابر اين نوع سطوح ؛به طور مايل از يك سمت با فلاش عكاسي كرد.
در موقع عكاسي با فلاش نورهاي سالن يا اتاق را كاملا روشن بگذاريد. اين كار باعث مي شود در موقع عكاسي پرتره رنگي از قرمز شدن چشم برخي از افراد جلوگيري شود..اين انعكاس در نتيجه ي تاريك بودن محيط و باز شدن مردمك چشم در لحظه ي روشن شدن فلاش صورت مي گيرد. راه ديگر اينكه از اين افراد بخواهيد كه مستقيماْ به دوربين نگاه نكنند . اين كار نيز مانع بروز لكه ي قرمز مي شود.
محاسبه ي نور و تعيين ديافراگم مناسب :
براي تعيين ديافراگم در برابر قدرت نور فلاش؛ سازندگان يك روش ساده ابداع كرده اند كه عبارت است از به كار بردن عدد راهنما.
عدد راهنما حاصلضرب ديافراگم در فاصله است. كه برحسب فوت (هر متر معادل 3/3 فوت است)
براي بدست آوردن ميزان صحيح گشودگي ديافراگم عدد راهنما را بر فاصله ي موضوع از دوربين بر حسب فوت تقسيم مي كنيم؛
مثال : اگر عدد راهنما 80 و فاصله موضوع از دوربين 10 فوت باشد. ديافراگم مناسب 8 است.(با فيلم ISO/21 )
اگر عدد راهنماي يك فلاش بر حسب متر باشد. مثلا برحسب متر 32 باشد و سوژه در 4 متري باشد . مستقيماْ عدد راهنما را بر فاصله تقسيم مي كنيم. كه دراين صورت 32 تقسيم بر 4 عدد ديافراگم 8 را به ما ميدهد . دقت كنيد كه :
1- عدد راهنما برحسب متر است يا فوت (بيشتر برحسب متراست)
2- براي حساسيت هاي مختلف فيلمها عدد راهنما فرق مي كند . كه بسيار نكته مهمي است.
اصلاحاتي كه لازم است :
در صورتي كه موضوع شما بسيار تيره باشد يا محل عكسبرداري بسيار بزرگ باشد. از آنچه عدد راهنما نشان مي دهد. يك درجه ديافراگم را باز تر كنيد. برعكس وقتي رنگ سوژه يا محيط بسيار روشن است ديافراگم را يك درجه ببنديد.
در مواقعي كه فلاش از دوربين جداست و با سيم اتصال به آن وصل شده :
1) اگر لامپ در نزديكي دوربين باشد - عادي
2) اگر لامپ در يك طرف موضوع باشد با يك درجه ديافراگم بازتر
3) اگر لامپ كاملاْ در پشت موضوع به صورت ضد نور باشد با دو درجه ديافراگم بازتر بايد عكس گرفت.
تعيين ديافراگم در فلاشهاي الكترونيك به سه صورت ممكن است :
1) عدد راهنما كه ذكر شد.
2) فلاش متر :نور سنج مخصوصي است كه براي محاسبه ديافراگم لازم با فلاش ساخته شده است و با نورسنج عادي فرق دارد و معمولا حرفه اي ها از آن استفاده مي كنند.
3) فلاشهاي مجهز به چشم الكترونيك : پس از تنظيم درجه فلاش براي حساسيت فيلمي كه در دوربين است. درجه ديافراگم مورد نظر نيز براساس آن تنظيم مي شود.وقتي دكمه شاتر فشرده مي شود ؛ در همان لحظه نور فلاش به موضوع مي رسد و پس از انعكاس به چشم الكترونيك فلاش باز مي گردد و دستور قطع نور فلاش صادر مي شود. به اين صورت ديگر لازم نيست در هر عكسبرداري فاصله را سنجيد و ديافراگم را عوض كرد. معمولا اين محاسبه خود كار براي فاصله ي يك دوم متر تا 7 متر امكان دارد.