دوست عزیز اگر مبدا کشور امریکا می باشد و فروشگاههای ارزان قیمت انجا اشنایی دارید
فلاش 430 نسخه 2 را می توانید تهیه کنید , البته برای off camera flash نیاز به تریگر رادیویی هم دارید
Printable View
دوست عزیز اگر مبدا کشور امریکا می باشد و فروشگاههای ارزان قیمت انجا اشنایی دارید
فلاش 430 نسخه 2 را می توانید تهیه کنید , البته برای off camera flash نیاز به تریگر رادیویی هم دارید
با تشکر.
مبدا 7-8 تا کشور میباشد. امریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، چین، بقیش را نمیدانم.:biggrin:
شناخت نسبت به بهترین مراکز خرید(ارزان) عالیست.(طرف اینکارست!)
از فلاشهای غیر کانون چی؟ ارزانتر با امکانات بیشتر فلاشی نیست؟:think:;
برای این میپرسم که مثلا آخرین فلاش نیسین را من در موردش میخواندم(در تاپیک) گویا امکانات خوبی داشت نسبت به قیمت.:cool:
برندهای دیگر که برای کانون هم فلاش بزنند چطورند؟ اطلاعاتی موجود است؟ :think:;
راستش زمانی که می خواستم فلاش دیگری بخرم بدنبال نیسین هم رفتم مدل 866 مدنظرم بود که ولی بعد از پرسجو های فراوان همان 580 را خریداری کردم
مدل 866 هم در حدود 300 $ می باشد
باید دید امکاناتی چون مستر شدن , اسکروبوسکیب و .... در فلاش ها کاربردی برای شما دارند یا خیر
من خودم ابتدایک 430 را خریداری کردم و سپس جهت رفع نیاز هایم 580 خریداری کردم
زیاد بدنبال قطعات جانبی از شرکت های third party نباشید
سلام
خير ربطي به دوربين ندارد. بسته به نوع كاري است كه مي خواهيد انجام دهيد. در مورد فلاش ها ضرب المثل معروف "هرچه پول بدهي آش مي خوري" به شدت صادق است.
توصيه ي من اين است كه اگر مشكل مالي نداريد حتما 580 بخريد و اگر كمي مشكل داريد 430 و تنها اگر دنبال فلاش ارزانتر مي گرديد به فلاش هاي با برند متفرقه (Third Party ) فكر كنيد. معمولا در ايگونه موارد ( اگر پول داشته باشيد و بالاترين مدل را نخريد) پشيماني پيش مي آيد.
----------------------------------------------------------------------------
با سلام و درود سبز بر شما
با توجه به اینکه لیست تجهیزات شما تقریبا" با من مشابهت دارد و من هم این موارد را داشته ام همان کانن 430 EXII بهترین است من از آن راضی هستم البته ، اگر 580 مقدور نیست . موفق و پیروز باشید.
با توجه به قيمتي كه مد نظرتونه تا اونجايي كه من ميدونم nissin 866 با GN 60 و همخواني كامل با سيستم كنون مناسب ميتونه باشه.قيمت اين فلاشو تو شماره آخر مجله digital camera world معادل 250 پوند زده كه رياليش تقريبا همون قيمت شما ميشه حالا يه خرده بيشتر ;)( قيمت امازون 280 دلار )
با كيفيت بهتر و يه خرده گرونتر Metz 58 AF-1 خوبه ( 290 پوند )
البته دوستان توجه داشته باشند كه تجربه نشون داده خريد لوازم عكاسي ( و اصولا الكترونيك) به غير از شرق دور و امريكا به صرفه نيست و به ويژه در اروپا (مخصوصا انگليس) خيلي گران است.
ضمنا جهت اطلاعتون قيمت پاوند تقريبا 1.65 برابر دلار است :
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1260174968
با تشکر از دوستان.
من خودم خیلی روی فلاش Nissin 866 نظر دارم. نمیدانم مشکل همخوانی نداشتن را چطور باید فهمید؟:think:;
این فلاش با میزان پول من همخوانی دارد. اما نمیدانم فلاشهای Third Party چه مقدار مشکل ساز میشوند. و عدم همخوانی چگونه است؟:::confused2:::
اگر مشکلات خیلی حاد باشد، با این پول باید 430EX II بخرم.
اگر میشد فلاش را خوب تست کرد خیلی خوب بود.:cool:
اگر امکان دارد، عدم همخوانی را دوستان برای من کمی بشکافند. که دقیقا منظور چیست؟ مشکلات چیست؟:think:;
ممنون.
با سلام
به نظر من خودتان را خسته نکنید. بهتر است یکی از فلاشهای کانون را خرید کنید .زیرا :
1- عدم همخوانی در سینک شدن
2- عدم کارکرد در حالت live view
3- تفاوت در قدرت واقعی و درجه کلوین نور
متفرقه داریم تا متفرقه!
فلاش های متز کمافی السابق از کیفیت ساخت و کارکرد عالی برخوردارند. معمولا یک پله قوی تر (از نظر عدد راهنما) از فلاشهای هم رده در برند ها ساخته می شوند و از نظر کلوین هم بسیار قابل اعتماد هستند.
سلام
مثل اينكه بودجه رو روي 250 محكم بستيد :biggrin: ... با يه جستجو در اينترنت به اين مدل Metz رسيدم:
Metz 48 AF-1
قيمت : تقريبا 200 دلار
GN=48
قابليت ارتقا با پورت usb
Made in Germany :biggrin:
برنده جايزه TIPA 2008
اطلاعات بيشتر :
ضمناً،کد:http://www.metz.de/en/photo-electronics/mecablitz-models/system-flash-units/mecablitz-48-af-1-digital/product-information.html
دليلي نداره نسبت به همخواني di866 شك داشته باشيد :confused: وقتي مدلهاي di466 يا di622 از همون سازنده كه در داخل هم يافت ميشوند با كنون مشكلي ندارند و سايت nissin هم رسما اعلام كرده كه فلاشهاشو براي كنون يا نيكون ميزنه ...
دوست عزیز
جناب احسانی
فقط جهت یاد آوری عرض کنم که ،دلیل اینکه می توان به چنین محصولاتی شک داشت این است که کمپانی مادر ( مثلا کنون) چون خودش تولید کننده این محصولات جانبی است، اطلاعات فنی اصلی را در اختیار دیگر تولید کنندگان قرار نمی دهد.به همین دلیل تولید کنندگان متفرقه با استفاده از مهندسی معکوس و روش های دیگر محصولی تولید می کنند که ممکن است با بعضی از بدنه ها و یا در بعضی از شرایط عملکردی مشابه محصول اصلی نداشته باشند.
البته ممکن است.
سلام
دقيقا اين اتفاق قبلا هم افتاده. مثلا فلاش 500 سيگما كه با مدل هاي 350D و 40D و ... همخوان بود با مدل هاي جديد تر (50D و ...) همخواني نداشت و دوستاني كه آن فلاش را داشتند با آپگريد بدنه هايشان مجبور شدند فلاش هايشان را هم بفروشند و اين در حاليست كه بدنه هاي جديد حتا با فلاش هاي قديمي تر همان برند (مثل 550 كنن) همخواني دارد.
از فوت كوزه گري غافل نشويد !
سلام.
برای من چند تا سوال راجع به فلاش پیش آمده، دوستان لطف کنند راهنمایی کنند.:confused:
1) من مفهوم اصطلاح off camera را متوجه نمیشوم! نمیدانم یعنی اینکه فلاش از دوربین جدا باشد و فلاش سر خود دوربین خاموش و فلاش اکسترنال عمل کند؟:confused:
2) وقتی میگویند فلاشی مستر نمیشود، اسلیو است یعنی چی؟ آیا این درست است که فلاش اسلیو بصورت اکسترنال عمل نمیکند؟ و باید حتما یک فلاش دیگر با قابلیت مستر کنارش باشد؟ آیا با رادیو فلاش هم بصورت TTL عمل نمیکند؟:confused:
3) اگر کسی فقط یک فلاش بخواهد داشته باشد، اگر فلاش اسلیو بگیرد، میتواند بصورت مجزا از دوربین استفاده کند؟ بصورت وایرلس.:confused:
شرمنده سوالهایم بسیار مبتدیانه است، من خیلی گشتم(در مقالات هم چیزی یافت نشد.)، اما جایی اصول اولیه نوشته نشده بود.یه چیزایی دستگیرم شده، اما چون تا حالا با فلاش کار نکردم متوجه نمیشوم.:::angry:::
بالاخره هر چی باشه پرسیدن بهتر از نپرسیدنه.;)
با تشکر.
1) اف کمرا یعنی فلاش به دوربین متصل نباشد , می تواند فلاش روی دوربین هم حضور داشته باشد ( در معنای لغتی فلاشی که دور از دوربین شلیک کند )
2 ) اسلیو و مستر شدن یک امکان جانبی در فلاش ها می باشد , در حالت اسلیو حتما باید یک فرمان از طریق فلاش مستر یا کامندر فلاش ( موجود در دوربین های دی 70 به بالای نیکون و 7 دی کنون ) و یا ترنسمیتر ها ارسال شود تا فلاش اسلیو فعال شود - البته رادیو فلاش ها و فتو سل ها کاربرد های مشابه ای دارند
رادیو فلاش های پاکت ویزارد قابلیت تی تی ال شدن را دارند ولی قیمت های بالایی دارند
3) باید یک رادیو فلاش خریداری کند
ممنون حمید جان.
در مورد جواب 3، یعنی با یک رادیو فلاش پاکت ویزارد و یک فلاش اسلیو، مشکلی نیست؟:think:;
این پاکت ویزارد چیه؟ مدله؟:think:;
با ترنسمیتر، مد تی تی ال فعال میشود؟ یا فقط باید از یک رادیو فلاش استفاده کرد؟( یک مقدار گیج شدم تو اینجاش:think:;)
باز هم ممنون.:::love2:::
پاکت ویزارد یک کمپانی تولید کننده رادیو فلاش و قطعات متعلقه هست
http://www.pocketwizard.com/upload/p...I-MultiMAX.jpg
با ترنسمیتر TTL فعال هست , در کنون با استفاده از فلاش 580 می توان به عنوان مستر برای فلاش هایی مانند 430 که فقط قابلیت اسلیو شدن دارند به صورت TTL از فلاش بهره ببریدکد:http://www.pocketwizard.com
یک سوال دیگه.
به مدل فلاش بستگی نداره؟ یعنی هر رادیو فلاش به هر چی میخوره؟
ارزونش چیه؟ قیمتاش چنده؟ (رادیو فلاش TTL یا ترنسمیتر)
شد 4 تا سوال:biggrin:
با سلام.
در ادامه فراگیری پیرامون فلاش چند سوال دیگر برای من پیش آمده که دوستان لطف کنند ممنون میشوم.
-- انواع مدل های رادیو فلاش که قابلیت TTL شدن را دارند را کجا می توانم پیدا کنم؟
-- یک موردی را میخواندم درست متوجه نشدم.(البته صحت موضوع را نمیدانم، دوستان راهنمایی کنند) رادیو فلاش خودش قابلیت مستر و اسلیو کردن فلاش(اسلیو) را دارد؟؟
-- برای خریدن فلاش، خرید یک فلاش با قابلیت مستر بهتر است(کاربردی تر) یا اینکه یک فلاش اسلیو به همراه یک رادیوفلاش پاکت ویزارد(یک رادیو فلاش TTL)؟ (زیرا از لحاظ قیمت تقریبا برابر میشود.)
ایده جالبیه!نقل قول:
-- برای خریدن فلاش، خرید یک فلاش با قابلیت مستر بهتر است(کاربردی تر) یا اینکه یک فلاش اسلیو به همراه یک رادیوفلاش پاکت ویزارد(یک رادیو فلاش TTL)؟ (زیرا از لحاظ قیمت تقریبا برابر میشود.)
شما که کنون داری به نظر من اگر پولش یکی میشه یک پاکت ویزارد +یک فلاش 430 بگیرید بعدش در آینده اگر خواستید اضافه کنید یک 580 هم بگیرید.
دلیل: برای استفاده از فلاش با قابلیت های کاملش در حالت آف کمرا با دوربین شما، نیاز به 2 فلاش (یک مستر مثلا 580 کنون و یک اسلیو مثلا 430) است. که اگر از فاصله دور بخواهید عکس بگیرید مثلا با لنز 250-55 که دارید تو فوکال های بالا نور فلاشی که روی دوربین نصب است تقریبا به سوژه نمی رسد و باید فلاش را فقط برای تریگر کردن آن یکی که نزدیک سوژه گذاشته اید استفاده کنید. حمید رضا که از این فلاش ها استفاده کرده حتما نظرات مبسوطی(دیکتش درسته؟) ارائه خواهد کرد (شاید هم با بنده مخالف باشه شما نظر کنونی ها رو در نظر بگیرید بهتر است)
متوجه نشدم یعنی مثلا دو عدد تریگر کننده رادیویی بخرید و یکی مستر باشد آن یکی اسلیو؟ فکر کنم پاکت ویزارد های این کار را هم انجام دهند (آبمیوه هم می گیرند) اما اگر فلاش های برند خودتان استفاده کنید نیازی به این کار نیست برای شلیک از راه های دور هم کافیست یک فلاش مستر که به گیرنده رادیو تریگر مجهز است (البته یک تریگر کننده همخوان با برند) داشته باشید و بعدش نیاز به خرید مجدد رادیو تریگر نیست فلاش های برند خودتان را می خرید و آن فلاش مستر آنها را هدایت می کند.نقل قول:
رادیو فلاش خودش قابلیت مستر و اسلیو کردن فلاش(اسلیو) را دارد؟؟
من که در داخل نمونه مشابه ندیدم و فعلا منتظر ورود نمونه چینی - تایوانی شرکت پیکسل هستم
پاکت ویزارد ها در داخل به ندرت یافت می شودن و با قیمت های غیر منصفانه
رادیو فلاش ها قابلیت مستر و اسلیو شدن را دارندنقل قول:
-- یک موردی را میخواندم درست متوجه نشدم.(البته صحت موضوع را نمیدانم، دوستان راهنمایی کنند) رادیو فلاش خودش قابلیت مستر و اسلیو کردن فلاش(اسلیو) را دارد؟؟
خرید یک فلاش مستر بهتر هستنقل قول:
-- برای خریدن فلاش، خرید یک فلاش با قابلیت مستر بهتر است(کاربردی تر) یا اینکه یک فلاش اسلیو به همراه یک رادیوفلاش پاکت ویزارد(یک رادیو فلاش TTL)؟ (زیرا از لحاظ قیمت تقریبا برابر میشود.)
1. دو فلاش در اختیار دارید
2. هم می توانید مستر فلاش را غیر فعال و یا بعنوان یک منبع نوری دیگر استفاده کنید
:think:; کدوم 2 فلاش؟ یک مستر اگر بخرند که میشود یکی.کنون هم که فکر کنم فتو سل مثل نیکون نداره که از فلاش سرخود استفاده کنند.نقل قول:
خرید یک فلاش مستر بهتر هست
1. دو فلاش در اختیار دارید
2. هم می توانید مستر فلاش را غیر فعال و یا بعنوان یک منبع نوری دیگر استفاده کنید
یعنی یک مستر و یک اسلیو بخرند؟ اینجوری آره اما پولش گرون تر از یک 430+یک تریگر درست و حسابی میشه که ؟ :confused:
البته همه رادیو فلاش ها قابلیت مستر شدن رو ندارند در رادیو فلاش های پاکت ویزارد که TTL را پشتیبانی میکنند مدل FlexTT5 قابلیت مستر و اسلیو شدن رو داره و مدل MiniTT1 فقط قابلیت اسلیو بودن رو داره و نمیشه از اون به عنوان مستر استفاده کرد.نقل قول:
رادیو فلاش ها قابلیت مستر و اسلیو شدن را دارند
در این مورد اگه منظورتون اینه که به جای خرید یک عدد فلاش 580 یک عدد 430 با رادیو تریگر پاکت ویزارد بخرید که به صرفه نیست. چون شما نیاز به دو عدد تریگر پاکت ویزارد خواهید داشت که حداقل 420 دلار هزینه داره و خودش پول یک فلاش 580 هست. ولی اگر منظورتون اینه که به جای خریدن یک 580 به همراه یک 430 ، یک عدد 430 و پاکت ویزارد بگیرید با نظر حمید عزیز موافقم و خرید دو عدد فلاش رو بهتر میدونم.نقل قول:
-- برای خریدن فلاش، خرید یک فلاش با قابلیت مستر بهتر است(کاربردی تر) یا اینکه یک فلاش اسلیو به همراه یک رادیوفلاش پاکت ویزارد(یک رادیو فلاش TTL)؟ (زیرا از لحاظ قیمت تقریبا برابر میشود.)
با سلام.
ممنون از همه دوستان. به خصوص حمید عزیز که بسیار سریع و دقیق راهنمایی میکنند.
بله دقیقا منظور بنده همین بود.
یک فلاش nissin Di 866 بخرم که هم قیمت 430EX II است به علاوه یک رادیو تریگر پاکت ویزارد. که در مجموع هم قیمت یک 580EX II در می آید.
البته Di866 خودش مستر است. میخواهم ببینم این ترکیب بهتر است یا یک عدد 580EX II.
با فلاش مستر هم دو عدد رادیو تریگر(FlexTT5) نیاز است؟
باز هم از دوستان برای اشتراک اطلاعات ممنونم.
برای تریگر های رادیویی نیاز به فرستنده و گیرنده به طور همزمان دارید و اگر قصد خرید پاکت ویزارد را دارید حتما باید یک فرستنده و گیرنده خریداری کنید , حال ممکن است که گیرنده و فرستنده از یک نوع باشند ( مانند flex TT5 )
چون این رادیو فلاش بصورت امواج رادیویی کار می کنند و از لحاظ فرکانسی با فلاش های برند های مختلف سازگاری ندارند
به نظرم همان کنون را بخرید بهتر است (کلا) اگر کنون نخواستید بخرید متز Metz بخرید که جدیدا در ایران هم وارد شده است و برای نیکون و کنون قابل خریداری است. این مدل nissin را نمی دانم اما مدل هایی که من از نزدیک دیده ام با فلاش هایی که از نیکون و کنون و پنتاکس و ویویتار و متز از نظر کیفیت ساخت خیلی فرق داشت حالا الکترونیکش رو نمی دونم اما ندید می گم به متز نمی رسه!!! (علم غیب!)
به نظر من می توانید یک فلاش اسلیو مثلا 430 بخرید با یک ریدیو تریگر خوب (حالا ویزارد هم نشد نشد یک چیز خوب باشه) و در فرصت بعد یک 580 بگیرید. الانم اگه یک 580 تنها بخرید از قابلیت مسترش نمیتونید استفاده کنید که.چون یک عدد فلاش دارید .قدرتش البته بیشتره ولی به نظر من نور کم نخواهید آورد!
یا الان یک 580 بگیرید با یک تریگر خوب که گران می شود پس یک 580 با یک تریگر معمولی 35 هزار تومانی. اصلا نمی دانم شما قصد آف کمرا دارید یا خیر که ما هی دم از ریدیو تریگر می زنیم؟ اگر خیلی دور نمی شوید یک کابل تی تی ال برای کنون به قیمت 25 هزار تومان هم شاید بد نباشد تا بعد یک فلاش اسلیو بخرید ....
در باره متز و قیمتش هم جدی فکر کنید ضرر نداره.
از دوستان کسی از این مدل فلش ماکرو سیگما استفاده کرده یا خیر؟ Sigma EM 140 DG Macro Flash
در کل آیا این مدل فلش(حالا چه کانن چه سیگما) پیشنهاد میشه یا خیر؟ من نتونستم نمونه عکسهای گرفته شده توسط این مدل فلشها را پیدا کنم.
http://img.bazarek.pl/48837/6325/217...b7dc1f2628.jpg
سلام
به تاپيك زير مراجعه فرماييد :
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=9758
سلام
آقا ...ما... بالاخره بعد از 5 ماه حسرت در تاريخ 15/12/1388 تونستيم يك فلاش المپوس FL-36r براي اين LX3 پدرمرده به قيمت 190000 تومن از خود نيكسان آسيا بدون گارانتي بگيريم...:::yess:::
بالاخره يكي پيدا شد كه اين LX3 مارو شناخت...fl36r رو ميگم..نميدونين چه دل و قلوه اي بهم ميدن ..منظورم فول TTL هست :biggrin: (ببخشيد يه خرده چون ذوق زده شدم اينطوري مينويسم)
اين fl36r براي من بيشتر شبيه باقلواست تا يه استروب...ساخت چينه ولي كيفيت ساختش فراتر از عاليه! وزنش با باتري 280 گرمه كه بر خلاف sb-26 نيكونم (با 420 گرم وزن ) روي lx3 با تعادل مناسبي ميشينه.
و اما شرح ما وقع:
تو اين 5 ماه اخير اولش كه پول داشتم به هرجا زنگ ميزدم و ميپرسيدم ميگفتن نداريم و فقط FL-50r داشتند. ... تا اينكه رسيد به ژانويه 2010 و نيكسان آسيا گفت كه سه چهارتا دونه ( دقيقا همينو گفت ) وارد كرديم به قيمت 220 تومن اگه ميخواين از فلان جا بگيرين ولي......مشكل اين بود كه حالا پول نداشتم ( بالاخره زندگي يه خرجايي داره ديگه..)..تا بالاخره رسيد به چند روز بيش كه يه پولي اومد دستم.حالا كافي بود كه فقط يه fl36r پيدا ميكردم( اونجوري كه يارو گفت " سه چهارتا" زياد اميدي نداشتم)
خلاصه:
1- تماس با نيكسان كه گفت خودمون نداريم ولي چندتا شماره فروشگاه داد حوالي جمهوري.
2-تماس با فروشگاهها كه هيچكدوم نداشتند و هر كدوم شماره چندتا ديگه رو دادند كه اونا هم نداشتند ( ديگه تقريبا مطمئن شدم كه پيدا نميشه )
3- تماس دوباره با نيكسان ..يكي ديگه گوشيو برداشت و گفت ما اشتباه كرديم اين مدل اصلا نيست ولي اگه سفارش بدين 40 تا 50 روزه براتون مياريم و ...منم سيريش شدم گفتم چيكار بايد كنم...گفت مدل مورد نظرتون رو يكبار ديگه دقيق بگين ( حالا يكي نيست بگه مگه المپوس چند مدل فلاش داره كه انقدر گيج ميزنين ).. همينطور داشتيم حرف ميزديم كه ظاهرا پشت خط يكي يه پچ پچي كرد و بعد يارو گفت آقا ببخشيد يه دونه داريم :confused:.....
سرتونو درد نيارم وقتو تلف نكردم مستقيما رفتم نيكسان آسيا تو خيابان وزرا و اون يك دونه fl36r ي كه تو مملكت مونده بود !!! رو همونجا نقدا خريديم...
4- پرده آخر: سر خوش از خريد فلاش نايابم سر راهم گفتم يه سرم به مجتمع پايتخت بزنم....طبقه دوم پشت ويترين يه چيزي ديدم كه سرم گيج رفت....اره ...درسته .... يه fl36r خوشگل روي يه E-620 سوار بود...:::waw:::
خودمو دلداري دادم كه حتما رو همه... يعني اگه دوربينو بخري فلاشو بهت ميدن ( مثل اون موقع ها كه نوشابه رو بدون ساندويچ نميدادن) ولي نه حقيقت داشت ....به قيمت 195000 تومان ميفروختند
نتيجه اينكه: :mad:
با سلام
اقا مبارک باشه
ببخشید اینجا مطرح می کنم فلاش نیکون رو میفروشین؟
بنده خریدارم آخه خیلی وقته دنبال اس بی 25 یا 26 می گردم ولی تمیز و البته با قیمت مناسب پیدا نمی کنم:)
سلام
ممنون raffi جان
آقا اين sb-26 باور كنيد قابل شما رو نداره ... ولي حقيقتش من اين fl36r رو با هدف تكميل منابع نوري مورد نيازم خريدم و با اينكه ttl بهم ميده ولي نميتونه جاي sb-26 قدرتمند رو بعنوان main light در جاهايي كه off-camera استفاده ميكنم برام بگيره...اينه كه فعلا قصد فروش ندارم :::blushing:::
با سلام.
یک سوال:
آیا قدرت فلاش (در شرایط یکسان) برای استفاده از دوربینهای مدیوم فرمت نسبت به دوربینهای 35mm باید بیشتر باشد؟
واگر اینطور هست چقدر باید بیشتر باشد؟
با کمال تشکر.
دوستان میخواستم بدونم فلاش sigma 500 super چه مزایا و معایبی در مقابل 430 ex داره؟
با تشکر
بدجوری مشکوک میزنید ها!نقل قول:
آیا قدرت فلاش (در شرایط یکسان) برای استفاده از دوربینهای مدیوم فرمت نسبت به دوربینهای 35mm باید بیشتر باشد؟
واگر اینطور هست چقدر باید بیشتر باشد؟
جواب دادن به این سوالات شما در صلاحیت عده معدودی از بزرگان فروم (به معنای واقعی و بدون تعارف) است.
بنده جسارتاً در حد اندکی که تجربه کسب کرده (و در واقع ور رفته ام) عرض می کنم و امیدوارم باعث شود بزرگان به راهنمایی و اصلاح پاسخ ها ادامه دهند.
تا جایی که من دیده ام از آنجایی که مدیوم فرمت ها برای مقاصد خاص و اغلب تبلیغاتی و صنعتی استفاده می شوند و از طرفی عمق میدان کمتری نسبت به قطع 35 مم (و البته کراپ دار ها) دارند اغلب ناچار می شوید برای رسیدن به عمق میدان مورد نظر دیافراگم را بیشتر ببندیم. بر فرض عکسی که در 35 مم با دیافراگم 8 قابل ثبت است در مدیوم باید با دیافراگم 16 بگیریم تا همان عمق میدان را داشته باشد (مثال فرضی) پس به 2 استاپ نور بیشتر نیاز خواهیم داشت.
شاید دلایل دیگری هم باشد که نمی دانم.
این را هم بدانید بد نیست که فلاش های پنتاکس سیستمی دارد که فرمت دوربین را تشخیص می دهد و در گوشه LCD آنرا نمایش می دهد یعنی می فهمد که فلاش روی 35 مم روی 645 یا 67 بسته شده. اما اینکه چه تغییری در عملکردش یه وجود می آید نمی دانم.
معایبش؛
کیفیت ساخت پایین، گیج زدن در تنظیم نور، احتمال سازگار نبودن با دوربینهای جدیدتر (به دلیل مهندسی معکوس)، مشکلاتی در مدار و مادربرد پس از مدتی استفاده و نهایتاً آزار عکاس.
البته ممکن است شما این فلاش را استفاده کنید و هیچکدام از این مشکلات را نبینید ... اما به هر حال احتمال هدر رفتن وقت، پول، موقعیت و نهایتاً عکس وجود دارد که به نظرم خرید فلاش هم مارک خود دوربین (هرچند گران) معقولتر و به صرفهتر است...
ضمن تاييد كامل فرمايشات وحيد روزبهاني عزيز
به عنوان كسي كه 5 سال است اين فلاش سيگما رو دارم و به فكر تهيه سيستم كنون هستم، قويا تاكيد مي كنم اگر مشكل مالي جدي در حد نان شب داريد، به فلاش سيگما فكر كنيد.
به عنوان يك فلاش off-camera بدون ttl ، عملكرد خوبي داره كه براي اين منظور اصلا لازم نيست اينقدر هزينه كنيد.
ولي به عنوان فلاش روي دوربين، عكاس را در موارد جدي آزار مي دهد.
فعلا...
من چون در جای خوندم که فلاش برای مدیوم فرمت ها باید 4 برابر فلاش برای 35mmها قدرت داشته باشد یعنی اگر فلاش 100 برای 35mm استفاده میکنید برای مدیوم ها باید 400 استفاده کنید. برای همین خواستم ببینم این موضوع چقدر صحت دارد؟
البته من درایران هم دیده ام که برای پرتره هم از مدیوم ها استفاده میشود.
ولی آخر نفهمیدم چرا بد جوری مشکوک می زنم.
باز هم متشکرم جناب میلانی .
این بر میگردد به اندازه سنسور و یا فیلم و فاصله کانونی لنز و عمق میدان .
به عنوان مثال شما برای عکاسی پرتره -سر و شانه-به لنز هایی نیاز دارید که زاویه دیدی معادل 18 تا 28 درجه به شما بدهند.
در دنیای 35 مم لنز هایی با فاصله کانونی 85 تا 135 چنین کادری به شما میدهند و در مدیوم فرمت های 6x7 لنز هایی با فاصله کانونی 180-210 مم.
هر چه فاصله کانونی بیشتر میشود عمق میدان هم کاهش پیدا می کند . بعنوان مثال شما اگر در دنیای 35 مم می توانید با دیافراگم 8 تمام سوژه رو در عمق میدان داشته باشین در مدیوم فرمت با توجه به استفاده از لنز بلند تر(همان زاویه دید) شما دست کم به دیافراگم 16 برای رسیدن به همان عمق میدان نیاز دارید.
و بسته تر شدن دیافراگم نور بیشتر را می طلبد.
فرمایش های شما دوستان همه درست که باید از دیاف 16 به جای 8 استفاده کرد.
ولی سوال من این است با توجه به فرمایشهای جناب محبی در کارگاه 6بهمن 1385 که در پیوست قرار داده ام.
آیا فقط حرف از چند استاپ بسته بودن دیاف است. که به نظر من این چند استاپ قدرت 4 تا 8 برابر را نمی خواهد. واگر به عوامل دیگری بستگی دارد خواهش میکنم اساتید توضیح دهند.
با عرض احترام جناب محبی.
با سلام از دیاف 8 تا دیاف 16 دو استاپ نور اختلاف هست پس به ازای افزایش هر استاپ دیافراگم باید قدرت نور ها 2 برابر شود پس از اگر ما یک فلاش 200 داشته باشیم از دیاف 8 تا 16 به ازای رسیدن به دیاف 11 باید مقدار قدرت فلاش ها 2 برابر افزایش یابد ( 200 در 2 ) و از دیاف 11 به دیاف 16 یک استاپ فاصله هست و باید قدرت فلاش ها دو برابر شود
( 400 در 2 )
پس به ازای هر 1 استاپ افزایش دیافراگم مقدار نور ها دو برابر نیاز می شود
و به ازای 2 استاپ 4 برابر نور نیاز میشود
بحث فعلی این نیست که چقدر نور برای فلان نوع عکاسی نیاز است. یا برای F فرضی چه فلاشی لازم.
اصلاً کسی نگفته برای عکاسی در F32 باید فلاش 1600 داشت یا نداشت. (برای این منظور باید موارد متعددی را بررسی کرد. میزان و چگونگی دفیوز نور، جنس، اندازه و نوع دفیوزر، فاصله نور تا سوژه؛ همه اینها دخیل هستند. دوستان با تجربه، بهتر و دقیقتر میتوانند بگویند)
اگر در یک موقعیت برای F8 فلاش 100 نیاز باشد؛ در همان شرایط برای F11 فلاش 200 لازم است.
صحبت حمید دربارۀ نسبت نور مورد نیاز و عدد F ـ با توجه به ثابت فرض شدن پارامترهای دیگر ـ بیان شده.
سلام
گفتنی ها رو دوستان گفتند
ولی نکته ای که فکر میکنم شما باید مد نظر قرار دهید این است که این موارد به نظرم وقتی اهمیت دارد که شما از ماکزیمم توان فلاش استفاده میکنید.
فرض کنید از یک فلاش 100 ژول استفاده میکنید برای گرفتن یک پرتره فرضی به f8.0 برای Main Light خود رسیده اید اما قدرت فلاش روی 100 % است .
اگر همان پرتره را با همان ترکیب نور ( بدون دور و نزدیک کردن نورها ) تقریبا با همان عمق میدان بخواهید با دوربین مدیوم فرمت تهیه کنید باید مثلا از f 16 استفاده کنید.
ولی
قدرت فلاش های موجود ما در 100% است و نمیتوانید 2 استاپ بسته بودن دیاف را با دو استاپ افزایش قدرت خروجی فلاش جبران کنید.پس باید یا تعداد فلاش ها بیشتر شود و یا قدرت خروجی آن.
پسنقل قول:
برای مدیوم فرمت ها باید 4 برابر فلاش برای 35mmها قدرت داشته باشد
به نظرم این جمله همیشه درست نیست . وقتی درست است که با ماکزیمم قدرت فلاش به یک ترکیب ایده آل در 35 mm رسیده ام و می خواهیم همان ترکیب را در مدیوم فرمت داشته باشیم.
ولی فکر کنم این از اون بحث هایی است که اساتید باید حتما نظر تخصصی بدهند.
شاد باشید.
شرمنده با وحید روزبهانی عزیز خط رو خط شد.
آن عدد 4 برابر تنها یک مثال بوده است و تنها به فرض مصداق فرض اول (نیاز به اف 8 با فلاش 100 ژول در یک فاصله ثابت که عوض نشود) میتواند مصداق پیدا کند.
در ضمن اصلاً عجیب نیست که با فلاش 300 با دیاف 32 عکس گرفتید! با فلاش 100 ژول هم این امر ممکن است. اینجا فاصله بسیار مهم است و به همین خاطر جملات نقلقول شده شما هیچ چیزی را ثابت نمیکند چون با نصف کردن فاصله نور چهار برابر میشود!
نکته دیگر این که آن تکه از مقاله تنها برای نمایش اهمیت نوع پلتفرم و انتخاب و محدودیت قدرت فلاش مطرح شده است و نقل قول قسمتی از آن اصلاً درست نیست.
با سلام
جناب محبی این بحث شاگرد و استاد را بر من شاگرد ببخشید که صرفا برای روشن شدن این بحث نقل قول انجام گرفته .
شما بحث فاصله را می کنید که کاملا درست است و من هم نمی خوام چیزی رو به کسی ثابت بکنم.
اما اگر مشکل با فاصله حل می شود چه دلیلی وجود دارد که از فلاش های با قدرت زیاد استفاده کنیم.
و نکته بعد این که ما نور اصلی را چقدر میتوانیم از سوجه (در مثلا عکاسی پرتره که موضوع کارگاه شما هم بوده) دورتر بزاریم که اگر نیاز شد با 4/1 فاصله اصلی نیازمان بر طرف شود. آیا درست است که نور ما در 4متری باشد؟
و بر خلاف فرمایشات شما اصلا حرف سر فاصله نیست وبحث سر نیاز نور برای دوربینهای 35mmومدیوم فرمت هامی باشد.که در آنجا فرمودید اگر دوربین های 35mm از دیاف 8 استفاده کنند مدیوم ها باید از دیاف 16و قدرت 4 الی8 برابر فلاش دوربین های 35mm استفاده کنند.
آیا این اختلاف قدرت فلاش را که فرمودید از بسته بودن 2 استاپی دیاف نبوده؟
با کمال تشکر.
با سلام
بحث فاصله نور تا سوژ] به چندین عوامل بستگی دارد مانند کادری که می خواهید عکاسی کنید نور با چه ابزاری تابانده می شود , چه محدوده ای را می خواهد پوشش دهد و .......
اگر این موارد را در نظر نگیریم می توانستیم نور را در فاصله 20 سانتی متری سوژه قراردهیم و با قدرت کمتری عکاسی کنیم
قدرت فلاش به چند عامل مهم بسنگی دارد
قدرت فلاش , فاصله تا سوژه , دیافراگم و نیز ISO را هم می توان دخیل کرد
با تغییر مقادیر هر کدام از این موارد می توان به نتیجه دلخواه رسید
جناب 7777 ( متاسفانه اسم شما را نمی دانم ) بهتر است که یک مقالات نور و مبانی کامل فلاش را مطالعه دقیق تری کنید تا این شبهات برطرف شود و با دید بهتری به مسئله پرداخته شود
نکته این جاست که پارامترهای متعددی اینجا تاثیرگدارند. دوستان زحمت کشیدند و تقریباً همه آنها را گفتند.
بگذارید قضیه را بازتر کنم :
فرض کنید در استودیویی عکس میگیرید که با یک فلاش 100 ژول و دوربین 35 مم با دیافراگم 8 تمام سوژه شما با فاصلهای مناسب از نورها (آن مقدار فاصله که شما به عنوان عکاس در نظر میگیرید و آن فاصله برای داشتن نوری دیفیوز و بزرگ مورد نظر شماست) در عمق میدان میگنجد. حال اگر با ثابت ماندن 1.همین کادر 2. فاصله دوربین با سوژه 3.نور با سوژه با دوربین مدیومفرمت عکس بگیرید، قاعدتاً این کادر باید با لنز تلهتری باشد و عمق میدان کمتری خواهید داشت و برای ثابت ماندن عمق میدان باید دیافراگم را ببندید و نور بیشتری لازم دارید.
حال چند نکته: ممکن است در این شرایط فرضی، چیدمان نوری عکاس در حالت اول اصلاً دیافراگمی (بسته) را دیکته کند که در حالت دوم و با مدیومفرمت هم سوژه با همان دیافراگم (و همان قدرت فلاش قاعدتاً) در عمق میدان بگنجد! این را از آن جهت گفتم که بدانید تنها یک مثال از یک حالت و چیدمان کاملاً فرضی آنجا متصور شده. که کاملاً هم درست بوده است.
از عدد و رقم نیز نمیتوان صحبت کرد چرا که هدف ارائه عددمعین و مشخص نبوده است و تنها سعی بر این بوده تا خواننده را متوجه به نیازهای نوری بیشتر در مواجهه با مدیومهای ثیت بزرگتر (فیلم بزرگتر، سنسور بزرگتر) بکند. چرا که این مدیومها با بزرگ شدن، لنزهای بلندتری را دیکته میکنند و دیافراگمهای بستهتری مورد نیاز خواهد بود. پس به طور یقین نمیتوان حکم داد که با کوچ به مدیوم بزرگتر قدرت فلاشها باید چقدر بیشتر شود.(یا اصلاً باید بیشتر شود)
در مورد چیدمان نور بارها عرض کردهام که همچون هر طراحی دیگری هزاران راه برای چیدمان نور وجود دارد. شما اول بفرمائید آن چهارمتر را از کجا آوردهاید تا بنده عرض کنم که میشود یا نمیشود.
دقت بفرمائید که فاصله فلاشهای استودیویی با توجه به اندازه ابزار کنترلکننده نور در آنها (سافتباکس - چتر - ...) و نیازهای سوژه به خواص دیفیوز آنها تعیین میشود و این فاصله بهینه قاعدتاً با تغییر مدیوم نبایدکلاً دگرگون شود.
اولا :همانطور که در پست قبلیم گفتم بحث فاصله نیست بحث فرمایشات جناب محبی در 4سال پیش است که تصویر ان هم در پیوست گذاشتم.
دوما : اگر نیاز باشد حتما مبانی را می خوانم هیچ ایرادی ندارد از تذکر شما هم ممنونم.
سوما : این مواردی که شما اشاره کردید همگی برای یک عکس خوب نیاز هست ولی اصلا بحث سر چیز دیگریست.
شما اول سوال من را بخوانیدو درک کنید بعد اظهار نظر کنید.
از عدد و رقم نیز نمیتوان صحبت کرد چرا که هدف ارائه عددمعین و مشخص نبوده است و تنها سعی بر این بوده تا خواننده را متوجه به نیازهای نوری بیشتر در مواجهه با مدیومهای ثیت بزرگتر (فیلم بزرگتر، سنسور بزرگتر) بکند. چرا که این مدیومها با بزرگ شدن، لنزهای بلندتری را دیکته میکنند و دیافراگمهای بستهتری مورد نیاز خواهد بود. پس به طور یقین نمیتوان حکم داد که با کوچ به مدیوم بزرگتر قدرت فلاشها باید چقدر بیشتر شود.(یا اصلاً باید بیشتر شود)
ممنون جناب محبی
پس اگر درست متوجه فرمایشات شما شده باشم این اعدادی که برای قدرت فلاش شما فرموده بودید را نمی توان ملاک قرار داد.درست است؟
(منظورم تصویر پایین است. باز دوستان اشاره به چیز دیگری نکنند)
مثالی که من زده بودم و الان می بینم با مثال جزوه اعداد مشابهی دارد کاملاً اتفاقی بود. همانجا هم گفتم که یک مثال فرضی است.
مطالب جزوه ای که گذاشتید هم صحیح است مگر اینکه مبانی تئوری سیر نور در این چند سال عوض شده باشد (شوخی)
ببینید اگر منظورتان این است که : "لزومی ندارد فلاش قوی تر برای مدیوم فرمت بخرم.بجایش از دیافراگم باز(مثلاً همان دیافراگمی که در 35 مم در یک شرایط ثابت استفاده می کردم استفاده می کنم"
جوابش این است که بله درست است می توانید همین کار را انجام دهید. اما عکس ثبت شده با این شرایط دیگر شبیه به آن عکسی که در 35 مم ثبت شده نخواهد بود.
شاید بگویید که چه دلیلی دارد عکس دو فرمت مختلف را با هم مقایسه کنیم .عکس را با مدیوم فرمت می گیرم و اصلاً عکس دیگری نیست که بخواهد با آن مقایسه شود.
جوابش این است که بله نیازی به مقایسه نیست. اما وقتی دوربین و فلاش را روشن کنید و عکاسی کنید خواهید دید که مثلاً یک عکس پرتره می گیرید با دیافراگم 8 و فلاش هایتان هم در نصف قدرت است. نتیجه شاید عکسی باشد که فقط یکی از چشم ها فوکوس است و نوک بینی چانه و لبه مو ها از فوکوس خارج شده. (شاید همین عکس در شرایطی راضی کننده باشد اما اگر نباشد) نیاز خواهید داشت که دیافراگم را یک یا دو استاپ ببندید. اگر 2 استاپ ببندید نیاز به 4 برابر نور دارید.
از طرفی توجه کنید که مدیوم فرمت را برای عکس های مهم و دقیق استفاده می کنند. عکس های مدیوم فرمت را اغلب بزرگ چاپ می کنند (دست کم روی جلد یک مجله ... بگذریم از روی دیوار..) پس نیاز به نور پردازی کامل و بسیار دقیق و صحیح دارد.در واقع اینجوری بگم که یک عکاس مدیوم فرمت که در استدیو با فلاش کار می کند حتماً نور پردازی دقیقی انجام خواهد داد. پس نیاز به انواع لوازم جانبی برای هدایت صحیح نور خواهد داشت که هر کدام مقداری از نور را هدر خواهند داد . . .
مخلص کلام اینکه عکاسی مدیوم فرمت نیاز به نور های قوی و درست و حسابی دارد حالا اگر کسی برای تجربه کردن بخواهد می تواند با فلاش های معمولی هم شروع کند اما بعد از مدتی مسماً نیاز به فلاش های قوی تر و لوازم کامل تر را احساس خواهد کرد.
یک مورد هم در باره فاصله مطرح شده بود. در برخی موارد مثل عکاسی از برخی مراسم مثلاً سفره عقد یا عکاسی از کودک نوپا ، رقص و ... که نیاز به وسعت میدان روشن در یک دیافراگم خاص داریم (یعنی سوژه در یک نقطع ثابت نیست و ممکن است از 2 متری فلاش به 5/2 و یا 3 و یا 4 متری فلاش نقل مکان کند یا نزدیک تر شود و یا به چپ و راست برود) ناچاریم مثلاً میدانی از 2 الی 5 متری فلاش را نور بدهیم . یک روش موثر این کار دور کردن فلاش و در نتیجه اش افزایش میدان اثر دیافراگم ها است (یعنی به جای اینکه نورسنجی برای دیافراگم A در مثلاً 2 متر صحیح باشد در مثلاً 4 متر صحیح خواهد بود)
با سلامی دوباره
جناب 7777 چرا ناراحت و عصبی می شوید
قصد من جسارت و توهین نبوده , فقط به این دلیل گفنم که کتاب های دیگر چه به زبان انگلیسی و چه غیره را مطالعه ای کنید تا به صورت شفاف تر به مسئله بپردازیم نه اینکه بگویم اطلاعات شما ناکافیست
حال من چند سوال می پرسم با چند پیش فرض
1. دوربین فول فریم
2. دوربیم مدیوم فرمت
3. فلاش با قدرت 200 ژول
1. قرار است از جسمی با دوربین قطع 35 م م عکاسی کنیم و کادر مورد پسند را انتخاب می کنیم به یک لنز 100 م م و دیاف 8 ( برای عمق میدان مناسب ) نیاز داریم
حال اگر بخواهیم از همان جسم با همان کادر قبلی نیاز به لنز حدودی 150 م م نیاز هست و برای بدست اوردن عمق میدان قبلی باید دیاف 16 قرار داده شود
این جمله را قبول دارید ؟
2. با توجه به فرضیات بالا وقتی با دوربین فول فریم عکاسی می کردیم نیاز به دیاف 8 داشتیم و فلاش های استدیو 200 ژول می باشند 1/8 توان فلاش کافی می باشد ؛ حال اگر از دوربین مدیوم استفاده کنیم با توجه به مورد قبل نیاز به اف 16 داریم که باید قدرت خروجی ما 4 برابر شود ( اینجا بحث بین مدیوم و فرمت 35 م م نیست - بلکه بحث بین تاثیر دیافراگم هست ) پس قدرت فلاش را 1/2 توان ان قرار می دهیم و عکاسی می کنیم
در نهایت دو عکس با یک کادر و یک عمق میدان و یک نور یکسان می بینیم
ایا این جمله را نیز قبول دارید ؟
ببینید شما از جمله امیر خان محبی شاید این برداشت را کرده اید که اگر بخواهیم بجای فرمت 35 از مدیوم فرمت استفاده کنیم باید توان فلاش ها را 4 برابر کنیم
جمله جناب محبی برای یک شرایط خاص و تصور بهتری به دوستان عکاس بدهند این امر را فرمودند
وگرنه اگر در یک استدیو اگر با دوربین فول فریمی با فلاش 200 ژول کار کنیم
دلیل نداره که در همان استدیو با دوربین مدیوم فرمت باید با فلاش های 800 ژول کار کنیم
همه این ها فرض هست و ایه نازل شده نیستند
پ.ن : دوستان با چشم خوشبینانه در این فروم به صحبت بپردازیم نه با این چشم که کاربرای این فروم قصد طعنه زدن دارند
با سلام
نه. چرا ناراحت وعصبی بشم.شما در جواب سوال من به جای رفتید که اصلا به موضوع سوال ربطی نداشت. به نظرم این موضوع بیشتر باید برای شما ناراحت کننده باشد تا من.
من یک سوالی را پرسیدم که در آغاز جناب میلانی زحمت کشیدند ومثل یک دوست جواب من را دادند که باز هم از ایشان تشکر می کنم.
ولی در ادامه به مقالات جناب محبی بر خورد کردم که پرسیدم دوستان آیا نیاز هست برای 2 استاپ بستن دیاف قدرت فلاش را 4 برابر کنیم و فرمایشات جناب محبی رو هم قرار دادم که کاملا منظور سوال خودم را برسانم.
در سوال من وفرمایشات جناب محبی اصلا نه بحث فاصله.سافت باکس. ISO.و... نبود. بحث آن 2 استاپ بستن دیاف مساوی است با 4 تا 8 برابر قدرت نور بود.
که در آخر خود جناب محبی فرمودند: این موضوع فقط یک مثال برای روشن شدن ذهن افراد شرکت کننده در کارگاه بوده است.
حالا اگر شما دلیل علمی سراغ دارید که برای بستن هر استاپ دیاف باید قدرت نور را دو برابر کنیم یا اگر در جای نوشته ای سراغ دارید بنده را راهنمایی بفرمایید.
با تشکر.
چرا باید ناراحت شوم ؟!!!
دقیقا این موارد مربوط هست , نه بطور مستقیم به این سوال
نقل قول:
حالا اگر شما دلیل علمی سراغ دارید که برای بستن هر استاپ دیاف باید قدرت نور را دو برابر کنیم یا اگر در جای نوشته ای سراغ دارید بنده را راهنمایی بفرمایید.
به این تصاویر دقت کنید
ابزار استفاده شده
یک دوربین 40 دی + لنز 24-70
یک عدد فلاش 580
یک عدد رادیو فلاش
توجه : در تمامی تصاویر مقادیر ISO و سرعت شاتر تغییر نکرده و نیز فاصله فلاش تا سوژه ثابت بوده
تصویر شماره 1
http://hmoradi3.persiangig.com/image/IMG_6830.JPG
سرعت شاتر 1/250 ( که اهمیتی در بحث ما ندارد )
ISO 200
دیافراگم 4
فلاش در قدرت 1/128 --زوم 50 م م --
تصویر شماره 2
http://hmoradi3.persiangig.com/image/IMG_6831.JPG
سرعت شاتر 1/250
ISO 200
دیافراگم 8
فلاش در قدرت 1/128 --زوم 50 م م --
تصویر شماره 3
http://hmoradi3.persiangig.com/image/IMG_6832.JPG
سرعت شاتر 1/250
ISO 200
دیافراگم 8
فلاش در قدرت 1/32 --زوم 50 م م --
همانطور که میبینید که تصاویر شماره 1 و 3 نور یکسانی دارند ولی تصویر تصویر 2 حدود 2 استاپ تاریک تر از تصویر شماره 1 و 3 می باشد
حال چرا با اینکه تصاویر 1و 3 نور یکسانی دارند و لی اگزیف و مشخصات مختلفی دارند
پاسخ :
همانطور که می دانید دیافراگم 4 و 8 دو استاپ با هم اختلاف دارند برای همین قدرت فلاش ها را با ید 2 استاپ افزایش دهیم و این دو استاپ یعنی 4 برابر کردن توان
1/128 ضربدر 4 برابر 1/32 می شود
امیدوارم این مثال مورد استفاده همه دوستانی که ابهاماتی دارند مفید واقع شود
پایدار و سرافراز باشید .
ممنون جناب مرادی از مثالهای که زدید.
ولی فکر نمی کنم این موضوع با مثال قابل حل شدن باشد.:think:;
چون من هم این کار رو با یک فلاش 300 در آتلیه انجام دادم.و وقتی دیاف رو 2 استاپ بستم وقدرت فلاش رو 4 برابر کردم کاملا اوراکسپوز شد.
سلام
فكر مي كنم مشكل از اينجاست كه داريد زيادي با قضيه رياضي برخورد مي كنيد. اگر اينطور بود كه هيچ نورسنج و فلاش متري لازم نبود و فقط با يك بار فلاش متري در هر آتليه اي مي شد پس از اون همه چيز رو با ضرايب بالا و پايين كرد. اين موضوع مي تونه به عوامل مختلفي ربط داشته باشه. معمولا ميزان نور اينقدر ها هم با قدرت فلاش رابطه ي خطي نداره و براي قدرت هاي بالا گاهي ميزان نور به صورت تصاعدي بالا مي ره (و گاهي پايين مياد). مثلا اگر ديفيوزري بتونه نور يك فلاش 100 ژول رو 20% نرم كنه؛ همون ديفيوزر ديگه قادر نخواهد بود در همان فاصله نور يك فلاش 500 ژول رو 20% نرم كنه؛ يا اگر چتري بتونه 90% نور يك فلاش ضعيفتر رو برگردونه اينبار برعكس در برگردوندن 90% نور يك فلاش خيلي قوي تر عاجز خواهد بود. از انعكاس هاي ناخواسته از سقف و ديوار و ... هم نبايد قافل بود كه با بالا تر رفتن قدرت فلاش اين رفلكت ها هم بيشتر و بيشتر خواهند شد و نسبتشون نسبت به قدرت فلاش خطي نخواهد بود.
متشکرم آقا فرهاد.بالاخره یکی درد ما را فهمید من دو روز است که می گوییم این اعداد و نسبت و تناسب همیشه نمی تواند درست باشد که یکبار جناب مرادی تست می کنند و همه چیز درست ولی وقتی من تست میکنم جواب نمی دهد.
و واقعا این جمله که فرمودید با قضیه ریاضی قابل حل نیست کاملا درست می باشد
چرا که اگر مبنا را بر ریاضیات قرار دهیم برای عکاسی با دیاف های بسته تر نیاز به ابر فلاش ها پیدا می کنیم.
از همه دوستان آقایان: محبی.مرادی.میلانی وهمجنین شما آقا فرهاد که در این موضوع به اینجانب کمک کردید کمال تشکر رو دارم.
موفق باشید
با سلام
قوانین عکاسی از قوانین نور و در نتیجه از فیزیک استفاده میشه , برای همین می توان فرمولی برای این موارد بدست اورد ولی شرط دارد , شرطی که حتی در ازمایشات دیگر هم باید رعایت شود
چه میزان خطا در کار می باشد
فرهاد خان ما اگر نتوانیم از همان اول این خطاها را بسنجیم و میزان نسبی اثر انها را بر عکس بیابیم که دیگر برای یک عکس نمی توان شرایط خاص معرفی کرد وهمیشه باید فرض بر متغیر بودن موارد قرار داد
فكر ميكنم از اين پستهاي اخير نتيجه ديگه اي هم ميشه گرفت كه بدرد اين تاپيك هم ميخوره و اون اينه كه:
هر چي برند فلاش و موديفايري ( ديفيوزر، چتر،... ) كه ميخريم معتبرتر باشه نوردهي دقيقتري خواهيم داشت و عكس العملهاي نوري نزديكتري را به اون مباني رياضي نور شاهد خواهيم بود.
يا به زبان عاميانه تر "هر چي پول بدي آش ميخوري" :biggrin:
فلاشي كه شركت كنون چند ده هزار نفري ميسازه حتما يه فرقي با فلاش شركت متل 100 نفري بايد داشته باشه... ( فقط توروخدا گير نديد كه كيفيت چه ربطي به تعداد نفر داره و ....)
دقيقا قضيه همينه. اين روابط رياضي بين "نور" و "ديافراگم" وجود دارد و كاملا صحيح هم هست مو هم لاي درزش نمي رود ولي بايد بدانيم كه بين "نور" تئوري و اون "نور" ي كه فلاشمان توليد مي كند و اون "نور" اي كه نهايتا به سوژه مي رسد فرق هست.
نوري كه از فلاش خارج مي شود تابع خيلي چيزهاست و لزوما ميزان لوكس نور خارج شده از يك فلاش با اون ميزاني كه قرار است (و در بروشور نوشته شده) باشد يكسان نيست. اين ميزان نور به عوامل مختلفي از معتبر يا نا معتبر بودن كارخانه ي سازنده، نو بودن و كهنه بودن لامپ، ولتاژ دقيق برق ورودي به فلاش، تعداد دفعاتي كه فلاش پشت سر هم در دقايق قبل تخليه شده و حتي به دماي محيط و ... بستگي دارد.
نوري كه به سوژه مي رسد هم تابع خيلي چيزهاي ديگر است. اين ميزان نور به عوامل مختلفي از فاصله ي نور تا سوژه، زاويه ي نور با سوژه، نوع و جنس نرم كننده ها و بازتابنده ها، جنس و رنگ فون و ديوار و سقف آتليه و ... ارتباط دارد.
حالا در تست هايمان برخي از اين عوامل مثل فاصله و زاويه و امثالهم را مي توانيم يكسان كنيم ولي بسياري از آنها را نمي توانيم و اصولا به همين دليل است كه بايد در آتليه (در صورت عدم استفاده از نورپردازي TTL) از سعي و خطا براي پيدا كردن بهترين تركيب استفاده كرد.
آن مثال معروف را بزنم كه اگر به توپي روي سطح صافي ضربه اي بزنيم در صورتيكه اصطكاك بين توپ و سطح و همچنين نيروي passive وارده از هوا به توپ وجود نداشته باشند، توپ در اثر همان ضربه (نيرو) تا ابد به حركت ادامه خواهد داد ولي در دنياي واقعي و حتي در خلاء، نهايتا به خاطر اصطكاك توپ از حركت باز خواهد ايستاد.