دوستان می تونن فرق نورسنج اسپات متر با لایت متر رو به من بگن و اینکه از اسپات متر مدل خوبی رو که تو بازار هست رو معرفی کنن ممنون می شم
Printable View
دوستان می تونن فرق نورسنج اسپات متر با لایت متر رو به من بگن و اینکه از اسپات متر مدل خوبی رو که تو بازار هست رو معرفی کنن ممنون می شم
شايد براي دوستان با تجربه اين موضوعات تکراري و شايد هم پيش پا افتاده باشه(منظورم آسان هستش)
ولي براي ما آماتور ها جذابه.
فرقی ندارند، یا درست تر بگم اسپات مترینگ یکی از قابلیت هایی هست که یه لایت-متر بالقوه میتونه داشته باشه. این دقیقا مثل قابلیت اسپات-مترینگ دوربین هاست، بعضی دوربین ها (اعم از فیلم یا دیجیتال) این قابلیت رو دارند بعضی ها ندارند...(مورد اخیرش همین دوربین 30D کنون که بر خلاف نسخه قبلیش، 20D، در الگوریتم نورسنجی اش اسپات-مترینگ هم اضافه شده)
به همین ترتیب یه نورسنج (یا همون لایت-متر) میتونه اسپات-مترینگ داشته باشه و به عبارت دیگه اسپات-متر هم باشه.
نورسنج ها ( آنهایی که مستقل از دوربین هستند) انواع مختلفی دارند... مدل های ساده فقط از سوژه(Incident) یا محیط (Ambient) نورسنجی میکنند مثل نورسنج دوربین های آنالوگ خیلی قدیمی (دهه 60-70). مدل های پیشرفته تر هم نور محیط هم نور انعکاسی(Reflected light) رو می سنجن...
پیشرفته تر لایت-متر هایی هستند که فلاش-متر هم دارند( یعنی با توجه به نور فلاش یا فلاشهای مورد نظر تنظیم میشوند).
باز لایت متر هایی هسنتد که اسپات مترینگ هم میکنند... باز نورسنج هایی هستند که علاوه بر مشخص کردن درجه دیافراگم و سرعت شاتر، دقیقا اندازه نور رو بر حسب فوت-کندل(Foot-candle) یا لوکس (Lux) درج میکنند(هر یک لوکس فکر کنم برابر نور 1000 شمع یا نور ماه کامل دریک شب صافه)....
حالا هر نور سنج میتونه یک یا چند یا همه این قابلیت ها رو داشته باشه..
بعد دیگه...نورسنج هایی هستند که برای کارهای خاص ساخته شدند، مثل نورسنج های مادون قرمز که به طول موج خاصی از نور حساسیت دارند و در عکاسی مادون قرمز بکار میروند....
Gossen معروفترین و گرونترین نورسنج ها رو تولید میکنه. Sekonic و به خصوص Minoltaی مادرمرده هم نورسنج های خیلی خوبی تولید میکنند(میکردند!؟)
لایت-متر ها استفادههای خاص دارند و من فکر میکنم نورسنج خود دوربین های امروزی دیجیتال و آنالوگ قطع کوچک نیاز اکثر استفاده کننده ها رو برطرف میکنند.
لایت متر ها بخصوص در عکاسی با دوربین های قطع بزرگ و قطع متوسط کاربرد دارند، چراکه معمولا دوربینهای قطع بزرگ نورسنج در خودشون ندارند، نور سنج دوربین های قطع متوسط ( در مورد SLR های 6x6،6x4.5،6x7،6x9) -- که در مدلهای خاص منظره یابهای((Viewfinder این دوربین ها نصب هستند -- رو هم باید جداگانه با قیمت خیلی بالا تهیه کرد(مثلا حدود 1800 دلار برای دوربین های سری 500 هاسلبلاد یا 1200 دلار برای یک مامیا 6x7) که شاید خیلی الگوریتم دقیق و پیشرفتهای هم نداشته باشند، برای همین شاید خرید یه لایت متر در این موارد بهتر و مطمئن تر باشه....
در عکاسی تبلیغاتی، عکاسی مد و بطور کلی عکاسی در آتلیه و استودیو و سایر جاهایی که به نورسنجی دقیق و حساب شده احتیاج هست هم از لایت متر استفاده می کنند...
اینم یادم رفت، یکی از اصلی ترین کاربردهای لایت متر ها در صنعت سینما و سینماتوگرافی بوده و هست...
در ایران نمی دونم چه قیمتی دارند و کجا میتونین پیدا کنین، با این حال شاید مرکز تجهیزات حرفه ای تو هفت تیر داشته باشند، میتونین بپرسین...
شما که دی هفتاد دارید، نه نیاز اسپات متر دارین و نه حتی فلاش متر...
کسی اطلاعاتی در مورد فلش متر های سکونیک داره؟ آیا برای عکاسی دیجیتال خوبه؟
با سلام خدمت دوستان عزیز
دقیقا نمیدونستم جای مطرح کردن این سوال اینجا هست یا نه...اما میخواستم دوستان
جهت خرید یه نورسنج خوب دیجیتالی منو راهنمایی کنند چون دقیقا نمیدونم چه قیمتی
دارند البته من با مینولتا کار کردم به نظر شما گیر میاد و از کجا میشه خرید؟:::happy:::
در حال حاضر بیشترین و بهترین برندی که در بازار به راحتی یافت می شود و اکثرا در ایران توزیع شده مارک سکونیک است.جدیدا هم مدل های Polaris عرضه شده اند که بنده اطلاع دقیقی از کیفیت و قیمت شان ندارم ( ظاهر جذابی که ندارند )
اما مدل های سکونیک تقریبا متنوع تر و با کیفیت تر هستند و اغلب در ایران به راحتی یافت می شوند.
اول باید دید قصد شما از خرید نورسنج چیست؟
دوم اینکه تا چه حدودی توان پرداخت دارید؟
مدل های سکونیک را در سایت این شرکت می توانید ببینید...
کد HTML:http://www.sekonic.com/main/
خیلی ممنون آقای قبادی..
نورسنج جهت ریپروداکسیون و ماکرو گرافی و ...
میخواستم بدونم در ایران نمایندگی فروش محصولات سکونیک کجاست وب سایت داره؟؟
من قبلا با مینولتا کار کردم نورسنج های خیلی خوبی هستند با اینکه قدیمی تر هستند ..
فکر کنم یک شرکتی بود که سکونیک ها رو وارد می کرد اما دقیقا یادم نیست و فراموش کردم.اما اکثر مغازه های ناصرخسرو ( بخصوص فروشگاه قصر دوربین ) سکونیک ها رو دارند ( اکثر مدل ها ) قسمت سکونیک ها از 140 یا 150 هزار تومان تا 400 هزار تومان برای مدلی های دیجیتال متغیر است.باید ببینید کدام مدل برای شما مناسب است و از نظر کارایی برای شما کافی است.
مدل های مینولتا مدل های بسیار عالی و دقیقی بودند و بسیار منحصر به فرد اما متاسفانه در ایران به سختی یافت می شوند و از هنگامی که مینولتا به سونی واگذار شده مدل جدید عرضه نشده است و فقط همان مدل های سابق احتمالا به صورت دست دوم یافت می شود که به نظرم خرید اش منطقی نیست و بهتر است یکی از مدل های سکونیک را انتخاب کنید که جواب پس داده اند.
این نورسنج پولاریس که جدیدا عرضه شده هم در صورتی که قیمت مناسبی داشته باشد می تواند انتخاب خوبی باشد.در اکثر مجلات خارجی این مدل تبلیغ می شود.
`پيشتر ها كه دنبال نور سنج بودم اينا وارد كننده بودند.اين مطلب بخشي از راهنمايي دوست بسيار عزيز و مشتركمان كه در پيام خصوصي محبت كرده بودند در باره نور سنج ها، با اجازه اونو اينجا ميذارم:کد HTML:شركت رنگ سيستم 66420900
rangsystem@kanoon.net
نقل قول:
در مورد نورسنج، همانطور که میدانید دو نوع Incident Meter را که برای خواندن مستقیم نور تابیده شده کاربرد دارد (و چیزی شبیه توپ پینگپنگ به عنوان Probe در آن عمل میکند) و Spot Meter که ویزور دارد و محدودهی مورد نیاز نورسنجی را با استفاده از نور بازتابی میبینید و نورسنجی میکنید وجود دارد و شما انتخابهای زیادی دارید و 100٪ به کاربرد شما برمیگردد، اگر فقط برای منظره میخواهید فقط به Sport Meter احتیاج دارید و هرچه هم دامنهی بزرگتری داشته باشد (حتی تا 7 درجه) مشکلی نیست و کار شما را انجام خواهد داد، انواع قدیمی چنین Spot Meterی را در ناصرخسرو و به قیمتی بین 40 تا 70 هزار تومان خواهید یافت. اگر همانطور که برای دوربین فرموده بودید، برای پرتره و منظره میخواهید خوب، بهترین حالت خرید یک Incident Meter مجهز به Spot Meter است که قیمتهایی بهنسبت بالایی دارند. الآن در بازار این Sekonicهای 758 وارد شدهاند که میتوانند Recordingهای نورسنجی شما را با USB به کامپیوتر هم بدهند تا بعداً بتوانید روی همهی آنها تصمیم گیری کنید و فکر کنم حدود 400هزار تومان قیمت دارند ولی در تجربهی شخصی من دستگاههای خوبی نیستند یعنی اگر دنبال دقت خیلی زیاد هستید و یا یک جنس عمری میخواهید تجربهی شخصی من این است که 758 آن دقت بسیار بسیار بالا را ندارد و حدس هم میزنم عمر زیادی نکند. خود من یک L508 دارم که دستگاه بسیار خوبی است
کد:
http://www.luminous-landscape.com/tu...s/meters.shtml
و بینهایت از دقت و کیفیت ساخت آن راضی هستم. این نورسنجهای جدید همه فلاشمتر هم هستند یعنی قابلیت چکاندن فلاشهای شما را (یا با سیم یا با Remote) دارند ولی خب، توجه کنید که این بیشتر یک ماجرای Marketing است و برای فروش دستگاهها چون اکثر نورسنجها حتی اگر فلاش را نچکانند حالتی دارند که بعد از فشار دکمهی نورسنج دستگاه منتظر ورود نور شدید میشود و بعد نورسنجی میکند، یعنی شما دکمهی نورسنج را میزنید بعد با فشردن شاتر دوربین یا چکاندن مستقیم فلاش به سوژه نور میدهید و نورسنج هم به موقع و در لحظهی تابش فلاش نورسنجی را انجام میدهد.
خیلی ممنون آقای محمدی...
این مدل نورسنجی که فرمودید Sekonic L508 II شرکت رنگ سیستم وارد کرده از لحاظ گارانتی و قیمت مناسبه؟
شما از این شرکت خرید کردید؟
من که برای خرید نورسنج دارم ثانیه شماری میکنم!
دوست عزیز مدل Sekonic L-358 FLASH MASTER کاملا نیازهای شما را برطرف می کند و مدل بسیار خوبی است.از نظر کیفیت هم بسیار عالی است.
از چه نظر این مدل برای شما مناسب نیست؟
http://www.sekonic.com/products/Seko...H%20MASTER.asp
http://www.sekonic.com/products/#
مدل L-308s را هم مقداری گران قیمت داده است.آخرین قیمتی که داشتم 170 هزار تومان بود( نمی دانم گارانتی داشت و یا نه )
با سلام...
آقا ما خلاصه این نورسنج رو خریدیم...واقعا شانس خفنی آوردم
یه مینولتا آکبند یکی از دوستان گیر آورد و ما به قولی نورسنج دار شدیم خدا خیرش بده!!
واقعا شاهکاره هم نورسنج هم فلاش متر قابل استفاده عکاسی و فیلم برداری قیمت 180,000
از دست این سکونیک خلاص شدیم...
سلام به همه
توي پست هاي قبلي به نورسنج پولاريس اشاره كرده بودين مي خواستم بدونم كسي تا حالا با اين فلاش متر كار كرده ؟كيفيتش نسبت به سكونيك چطوره؟ امروز كه توي اينترنت سرچ كردم نمايندگيش رو توي ايران پيدا كردم اسم سايتش:
مي خواستم دونم اين دو مدلي كه توي سايت هستش بيشتر به كدوم مدل هاي سكونيك نزدبك تره ؟در ضمن مثله اينكه نورسنج هاي پولاريس ژاپني هستش ، نورسنج هاي سكونيك كجايي اند؟کد:www.deedfaraz.com
زیاد مهم نیست که ژاپنی باشند و یا خیر.
اما هم پولاریس و هم سکونیک اسمی ژاپنی هستند اما اینکه واقعا ساخت کجا هستند خدا داند!اما احتمالا مالزی و چین و ژاپن هستند که مشکلی هم نیست.
فلاش متر های پولاریس سابقا به دلیل قیمت رقابتی تر با سکونیک ها بازار مناسبی داشتند.
از نظر امکانات جانبی و لوازم جانبی به نظرم سکونیک جایگاه بهتری دارد.لوازم جانبی بیشتری هم دارند.
اما این مدل از پولاریس قابل قیاس با L-308S سکونیک است و و از مدل L-358 امکانات کمتری در اختیار شما قرار می دهد.
اما در کل همان کار را با دقت بسیار خوبی انجام می دهد و مشکلی پیش نمی آید.
باید دید که شما چه نیازی دارید؟
اگر صرفا یک فلاش متر خوب برای استفاده در استودیو نیاز دارید با یک قیمت مناسب و امکانات خوب و استفاده آسان یقینا پولاریس انتخاب خوبی است.
اما اگر بیش از اینکه و برای کارهای دقیق تر و حرفه ای تر نیاز به یک فلاش متر قوی با امکان اتصال به PC و ... و قیمت بالا نیاز دارید به نظرم به فکر L-758DR سکونیک باشید.
اما یقینا بنده مدل پولاریس 5 و L-358 انتخاب های خوبی هستند برای یک استودیو خوب....
پی نوشت:
لطفا لینک ها را به صورت مستقیم قرار ندهید.
ممنون از راهنمايي و ممنون از تذكر!!من توي قوانين خونده بودم كه اسم سايت بايد داخل"تگ code" باشه ولي معنيش رو نفهميده بودم!!lol
من دیروز یک نورسنج gossen sixtomat digital عجله ای روی یک دوربین گرفتم میشه نطرتون رو بدید اگه توی همین قیمت یا پایینتر چیزه بهتر میشه گرفت لطف می کنید بگید؟
ما چطور نظرمان را بگکوییم وقتی نه از مشخصات اش و نه از قیمت اش و نه از خدمات اش اطلاعی داریم؟
بهتر نبود قدری بیشتر و بدون عجله و ماکل تر می فرمودید؟
احیانا این رو گرفتید؟
چند از کجا؟
https://www.picstop.co.uk/Light-Mete...al-Light-Meter
بردم پس دادم 308 سکونیک گرفتم.
کار کردن باهاش راحت بود مشخصاتش مثل سکونیک تقریبا تنها مشکلی که به نظرم داشت که بردم عوض کردم این بود که سنسورش مثل کنترل تلویزیون جلوش بود و یکم آدم باید میپیچید به خودش.
حالا دیگه نمیدونم ضررکردم یا نه ولی خوب کاری که من دارم با این سکونیک راحتترم البته هنوز کامل بلد نشدم !چون تاحالا با نورسنج کار نکردم
مدل 308b هستش اگه دوستان یه توضیحی در مورد مود EV بدن و اون که بعد از سرعت شاتر میاد و F/S می نویسه چه کارهایی انجام میده؟ ممنون می شم!!!!!!!
توی هوای باز چجوری می تونم نورسنجی کنم؟
جای این سوالها اینجاست؟؟
سلام
امروز این تاپیک رو دیدم وچند تا سوال برام پیش اومد که مطرح میکنم :
ایا نورسنج رو میشه برای محیط اوت دور وکلا" در تمام محیط های باز در برابر نور سنج دوربین استفاده کرد .منظورم اینه که ارزش خرید رو داره یا نه ؟
ایا برای استفاده افرادی که کار استدیو نمیکنن به درد بخور هست
واینکه برای کارهایی که عرض کردم وبه خاطر بالا بردن کیفیت کار عکاسی در محیط منزل وبیرون مثل محیط طبیعت چه مدلی رو پیشنهاد میفرمایید ترجیحا" از برند سکونیک:)
سلام
یک ویدیو در مورد seconic l-758 d
کد:http://www.youtubemp4.com/video/ozHMjxJbNQo.mp4
یقینا بله....
اصولا یکی از کاربرد های اصلی نورسنجی ها در خارج از استودیو است!
مثلا کسانی که دوربین های مدیوم فرمت و لارج فرمت دارند داشتن نورسنج جز بی چون و چرای تجهیزات شان است ( اصولا بدون نورسنجی که نمی توان عکاسی کرد و وقتی بدنه ها هم نورسنج ندارند پس نورسنج خارجی نیاز است )
اما در دروبین های DSLR جدید سیستم های نورسنجی بسیار عالی و خوب شده اند و با سنسور های دوربین ها کاملا کالیبره هستند ( گاهی تصمیم دوربین با تصمیم نورسنجی مثل سکونیک متفاوت است و نتیجه دوربین بهتر است علت هم پردازش اطلاعات در درون پروسسور دوربین است )
مثلا بارها شنیده ایم که سیستم نورسنجی مثلا نیکون بسیار عالی و دقیق است و تبلیغات فراوانی هم در مورد اش می شود.
خلاصه داشتن اش ضرر ندارند اما با پیشرفتی که در حال حاضر در دوربین ها شده است فکر کنم استفاده از دوربین راحت تر است.
البته گاهی نورسنج هم کارهای خاصی انجام می دهد.
قابلیت مهمی که در این نورسنجها وجود دارد، نورسنجی Incident است.
نورسنجی دوربینها نورسنجی Reflectiveاست یعنی نوری که از سوژه منعکس میشود، سنجش میشود. این نور میتواند تحت تاثیر رنگ ، تونالیته، بافت سوژه و نیز تحت تاثیر رنگ و تونالیته بکگراند قرار گیرد. به همین علت نیز نورسنجی دوربین همیشه دقیق نیست و نیاز به اصلاح خواهد داشت.
اما نورسنجی Incident ، نوری که به جسم برخورد میکند را میسنجد. یعنی نوری که جسم با آن روشن شده است و این نور تحت تاثیر عواملی که گفته شد، قرار نخواهد گرفت.
نورسنج های دستی البته می توانند هر دو نوع نورسنجی را انجام دهند.
سلام
من نيت به خريد يك دستگاه نور سنج را دارم كاتالوگ مدل سكونيك را دريافت كردم و مشغول خواندم شدم ولي دو بخش از آن را متوجه نشدم . با هاي لايت مشخص كرده ام دوستان مي توانند كمي مطلب را براي من باز نمايند.
و در مورد خريد راهنمايي كنند.
با تشكر
سلام
دوستان كسي در اين مورد تجربه ندارد كه راهنماي كند ؟
چاوشی جان اگه میتونی یه سر به لابراتوار اریا بزن و یا تلفنی سوال کن
یادمه چندی پیش که اونجا رفته بودم شخصی برای خرید نورسنج مراجعه کرده بود و فروشنده ( اسمشون الان یادم نیست )
با شرکت تماس گرفت و گوشی تلفن را به خریدار داد تا بتونه با یکی از کارشناس های شرکت وارد کننده صحبت کنه تا بتوانه انتخاب بهتری داشته باشه
از نورسنج به عنوان فلاش متر بیشتر میخواهی استفاده کنی یا نورسنجی ؟
سلام
انعكاسي : اندازهگيري مقدار درخشندگي منظره
مستقيم : اندازهگيري مقدار نور تابيده شده برمنظره
براي فلاش متري هم يك بار فلاش زده مي شود تا نورسنجي انجام شود
لينك زير هم در سايت جناب آقاي ناظم رعايا اطلاعات بسيار خوبي داره :
http://www.prophotocom.com/photography/part-8.asp
مرسي از راهنمايي شما عزيزان . من در حال حاضر بيشتر براي نور سنجي بهتر مي خواهم از از اين وسيله استفاده كنم تا فلاش متري آن. اعداد و ارقامي كه در كاتالوگ بود براي چه مي باشد مگر در دوربين +2 0 -2 بيشتر و كمترين مقدار نور دهي نمي باشد اين اعداد بالا براي چه منظور است من اين بخش را متوجه نمي شود؟ اگر راهنمايي كنيد تشكر داردم.
Viper جان
مقاله شما كه به آن اشاره فرموديد در خصوص آموزش عكاسي با فلاش است نه كار با فلاش متر و نورسنج و راهنمايي خريد . باز هم از راهنمايي شما تشكر مي كنم .
Exposure Value با Exposure Compensation فرق دارد. Exposure Value عددی است که از ترکیب مقادیر مختلف سرعت شاتر و دیافراگم بدست می آید. یعنی هر ترکیب شاتر و دیافراگم منجر به نوردهی خاصی میشوند که با عددی به نام EV شناخته میشود. برای خودش فرمولی ( لگاریتمی) و جدولی دارد.http://upload.wikimedia.org/math/3/6...3ba4a6bbb2.png
EV=1 حاصل شاتر 1 ثانیه و دیافراگم f1 است ( N همان عدد f و t سرعت است). بقیه مقادیر EV حاصل ترکیبات مختلف این دو است.
در مورد نورسنجهای فوق، EV های ذکر شده نشانه میزان قدرت آنها در سنجش شدت های مختلف نور است.
برای جدول مقادیر EV به آدرس زیر مراجعه کنید:
کد:http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value
جناب روشن
با تشكر از راهنمايي و لينك خوبي كه در اختيار قرارداديد . چند مورد سئوال داشتم كه اگر امكانش بود شما يا ديگر دوستان پاسخ دهند :
1- آيا دوربين هاي ما هم ميزان نور سنجي را بر مبناي همان فرمول به دست مي آورند و در اختيار قرار مي دهند ؟
2- در جدول شماره يك آيا متراژي را كه عنوان كرده است مشخصه ميزان نورسنجي (بازتابي - محيطي ) براي سوژه است ؟ يعني اگر در دياف و شاتر هاي كه عنوان كرده است نور سنجي درست در آن رنج متر مشخص و بهترين حالت مي باشد ؟ اين برداشت من است اگر غير از اين است لطفا" كمي توضيح دهيد ؟
3- در جدول شماره 2 ميزان نور را بر اساس ايزو 100 عنوان كرده است در مكان هاي متفاوت حال اگر ميزان ايزو را مثلا" دو استپ بالا ببريم بدون در نظر گرفتن ميان مقادير ها در دوربين هاي ديجيتال آيا در اين صورت بايد در جدول شماره يك هم نور سنجي را به ميزان دو استپ كم كنيم تا به نور ايده آل برسيم . قائده به همين صورت است ؟
با تشكر
1- EV یک مفهوم کلی است و در مترینگ دوربینها نیز صادق است. معمولا در دفترچه راهنمای دوربینها جدولی برای محدودیت مترینگ دوربین در حالات متوسطگیر و نقطهای وجود دارد ( معمولا بر اساس یک لنز که دارای حداقل و حداکثر دیافراگم 1.4 و 16 است).
2- آن m ها در جدول شماره یک مخفف minute است نه متر.
3- EVهای جدول 1 بر اساس ایزو 100 است. در ایزوهای دیگر میتوان Ev معادل را بدست آورد : http://upload.wikimedia.org/math/c/8...3e3fa32917.png مثلا در ایزو 400 عدد s را 400 قرار میدهند.
آقای چاووشی یک توصیه دوستانه: قبل از خرید نورسنج یکی امانت بگیرید و چندروزی با پیشنهادهای آن عکاسی کنید.
در عکاسی دیجیتال پروسه انتخاب اکسپوژر مناسب کمی تغییر یافته و با مفاهیمی چون Expose to the right مواجه هستیم. گاهی خروجی یک اکسپوژر مناسب برای یک عکس دیجیتال با اکسپوژر بهینه ای که نورسنج پیشنهاد میکند تفاوت دارد. به عبارتی گاهی لازم است برای استفاده بهینه از قابلیتهای سنسور اکسپوژر غیر معمول باشد و در پستپروسس به عکس ایدهآل برسیم.
جناب محبي
از راهنماي شما تشكر و سپاس دارم . صد البته كه راهنمايي بجا و درستي است دو نفر از دوستان نيز مانند شما همين پيشنهاد را داده اند به ديده چشم گذاشته و اطاعت مي شود.
سخت ترين بخش كار همان پيدا كردن يك نورسنج اماني مي باشد كه اميد وار هستم بتوانم پيدا كنم :think:;
سلام
سکونیک L358 یا سکونیک L758D ؟
برای کاربری فلاش متری در داخل و خارج استدیو برای پرتره.
قیمت ها حدود 100 تومان تفاوت دارد.
تجربه 758 را کسی داره؟
و یک سوال C-500 فقط کالر متره؟
سلام
راستش من نمیدونم چرا در ایران استفاده از فلاش متر و نور سنج خیلی باب نیست
یا من اینطور فکر میکنم؟!!
جناب قبادی اگه ممکنه در مورد تفاوتها و امکانات نورسنجهای سکونیک در محیط آتلیه و
بیرون توضیحاتی بدید
آیا با استفاده از 758 با قیمتی حدود 750 تومن نسبت به 358 که 300 تومن ارزانتر هست
به همان اندازه امکانات بیشتری که مورد استفاده هم قرار بگیرد
بدست میاید؟
ممنونم
L758D حدود 650 تومان است و L358 حدود 450
نقل قول:
دقیقا باید ببینید برای برطرف شدن کدام نیازتان به سراغ نورسنج می روید؟
برای سنجیدن نور فلاش های مختلف در استدیو (تنظیم اختلاف دیافراگم نور فلاش های مختلف) و اندازه گیری نور فلاش در خارج استدیو
اندازه گیری نور بازتابی از یک نقطه را اسپات متر انجام می دهد؟ مثلاً یک پاکت آبمیوه در داخل خیمه باشد و نور بازتابی از قسمت نقرای رنگ و نور بازتابی از قسمت مشکی رنگش ؟ اگر این طور است بلهنقل قول:
مثلا اسپات مترینگ به کارتان می آید؟
هر چه بیشتر .... ! اما فکر کنم 3/1 استاپ برایم کافیست.نقل قول:
دقت چقدر مهم است؟
بیشتر انتظار دارم فلاش متر باشد! برای نورسنجی عکس های پرتره (اصطلاحاً پرتره) خارج از استدیو در نور خورشید (گاهی نور شدید) و گاهی نور معمولی و برای تنظیم میزان اختلاف نور محیط با نور فلاش و ... انتظار دارم بتوانم دیافراگم صحیح را استخراج کنم.نقل قول:
از نورسنج چه انتظاری دارید و .....
ببینید خرید یک فلاش متر و نورسنج برای کسی که یک دوربین بدون نورسنج دارد و یا یک دوربین نگاتیو ( اغلب مدیوم ها ) یک واجب است.
اما نورسنج دوربین های دیجیتال بسیار خوب هستند .اما خوب گاهی کمبود یک نورسنج مجزا بسیار احساس می شود
اینکه شما در محیط استودیو می خواهید برای پرتره نورسنجی کنید به نظرم بهتر است از روش آزمون و خطا به یک چارت کلی با فلاش ها و محیط استودیو برسید تا اینکه برای هر شات بخواهید نورسنجی کنید و وقتتان گرفته شود.
اصولا برای عروسی و ... که کار بسیار نامعقولی است.شما باید در 2 ساعت حداقل 400 شات درست و حسابی بزنید و وقتی برای نورسنجی نخواهد بود.
اما پرتره های خاص...
باز هم با آزمون و خطا و استفاده از تجربه و استفاده از حداکثر کارایی ابزارتان می توانید به نتیجه برسید.
این یعنی چه؟
یعنی مثلا فلان لنز شما در بازه دیافراگم 4 تا 8 شارپ است و شارپ ترین اش 6.3 !
خوب ترجیح این است که از همان 6.3 استفاده کنید.
سرعت سینک هم که ثابت است.
می ماند نور فلاش ها...
که با یک یا نهایتان دو بار تست به نتیجه مطلوب می رسید...
وقتی هم که به دیافراگم های نا معقول ( مثلا 1.4 و .. ) نیاز باشد باز هم به نظرم یکی دو شات تست همه چیز را برای یک عکاس حرفه روشن خواهد کرد.
البته به هیچ وجه نمی گویم که داشتن نورسنج بد است.بنده خودم دارم و گاهی در محیط های بسیار نامعقول ( مثل محیط یک کارخانه و یا ... ) از آن استفاده می کنم.
در محیط های خارج از استودیو هم با روش بالا به نتایج خوبی خواهید رسید.
یقینا نورسنجی سریع تر از یکی دو شات تست نیست.
اما داستان برای دوستان با دوربین مدیوم بدون نورسنج و ... قدری متفاوت است.
تازه کالیبره کردن دوربین دیجیتال با نورسنج هم داستان های خودش را دارد.
و یک مورد دیگر...
قابلیت های فایل Raw است که دکتر روشن عزیز به خوبی در این باب فرموده اند.شما با عکاسی Raw گاهی ( البته گاهی ) حتی تا دو استاپ ! می توانید خروجی را تغییر دهید.البته نورسنجی درست یقینا نتیجه بهتری دارد.
متعجب شدم، قیمتهای صفحه قبل درسته ؟
خیلی بالاتر از قیمتهای اصلیه!!!
میشه یکی از دوستان شماره وارد کننده سکونیک رو برام پ.م کنه؟
بله قیمت ها تا جایی که می دان درست است. 150 ...200 بالای قیمت است.
در حال حاضر هم از همین سیستم استفاده می کنم که فرمودید اما فکر کنم همه می دانیم که کار درستی نمی کنیم! اما عکسی که برود تو فتوشاپ و یکی دو استاپ نورش را اصلاح کنیم و . . . آدم را از عکاسی نا امید میکنه.
اکثریت قریب به اتفاق عکاسان ایرانی نور سنج را در دنیای دیجیتال چیز اضافه ای می دانند که در کمد خاک می خورد. ولی آن تعدادی که دارند حاضر به فروختن نورسنج هایشان نیستند! شاید یواشکی استفاده می کنند. اما در جاهای دیگر همچنان با بهترین دوربین ها از فلاش متر و کلوین متر استفاده می شود و این وسایل نه تنها در کمد خاک نمی خورد بلکه از گردن عکاس آویزان است و از وی جدا نمی شود.
سلام جناب میلانی، چیزی که باعث میشود تا با وجود هیستوگرام و هایلایت وارنینگ و پریویو و ... همیشه از یک نوبت عکاسی چندتایی آندراکسپوز شود (که همیشه در عکاسیهای هول هولکی این اتفاق برایم میافتد) بی دقتی خودم است، نه ضعف ابزار. ُ وقتی از فیلم و نگاتیو استفاده میکردم و نورسنج، این بیدقتی یا اعتماد کورکورانه به نورسنج... گاه فاجعه میآفرید. حرف من در رد کاربرد نورسنج(فلاشمتر) نیست، تنها میخواهم محدودیت استفاده از آن را عرض کنم. فلاشمتر را هم به خاطر این تا به حال نفروختهام که پیش میآید بعضی سوژهها از آن وسیله عجیب و جالب یاد میکنند که زمانی در فشنتی وی دیدهاند! و با دیدن آن احساس آرامش بهشان دست میدهد. کماکان تنها توصیه من به علاقمندان خرید این وسیله...قرض گرفتن آن از دوستی (در مورد آقای میلانی عزیز...بیتعارف بنده L308-BII ناقابلی دارم که میتوانید امانت بگیرید) و عکاسی با آن است. بنده احتمال آندراکسپوز بودن عکس را درهنگام استفاده فلاشمتر بسیار بیشتر میدانم...چون آدم ناخودآگاه به اکسپوژر پیشنهادی آن اعتماد میکند
سلام
ابتدا پی نوشت! :
هم کلامی با و استفاده از تجربیات دوستان عزیزی مثل آقای محبی (نه به خاطر مدیر بودنشان) و سایر دوستانی که تجربه چندین و بعضاً چندین ده ساله در عکاسی دارند برای بنده افتخار بزرگی است که از لحظه ورود به این فروم نادانسته و بعدتر دانسته نصیبم شده و از این بابت خوشحالم.
اتفاقاً از آن جایی که قبلاً هم (فکر کنم تو همین تاپیک) همن پیشنهاد را دیده بودم به این توصیه عمل کردم و یک فلاش متر گوسن از دوستم قرض کردم. هرچند که کمی قدیمی بود و من هم تا اومدم باهاش عادت کنم دوستم لازم داشت و باید پس می دادم اما تجربه خوبی بود.
تجربه قبلی استفاده از نورسنج همراه با دوربین مدیوم با بک نگاتیو این بود که 30 درصد عکس ها رو به طرز غیر قابل استفاده ای سوزاندم! 70 درصدش خوب بود. برای فلاش متری هم تفکیک فلاش ها را نمی تونستم درست انجام بدم که الان فکر می کنم ناشی از نداستن یک سری نکات و عدم صبر حوصله کافی بود.
فکر کنم حالا که تصمیم جدی برای خرید دارم بد نباشد مجدداً این کار را انجام دهم. از طرفی به دلیل قیمت بالای داخل ایران به فکر خرید از خارج (هرچند که با تاخیر به دستم برسد) افتادم.
بله متاسفانه قیمتها به دلیل انحصاری بودن وارداتش بالاست هر چند که یک نماینده رسمی باید قیمتهاش با قیمتهای جهانی هم خوانی داشته باشه، به هر جهت من هم بدنبال تهیه از خارج هستم.
آقای محبی تا اونجا که من اطلاع دارم اشکال از مدل نورسنج شماست، این مدل امکان انتخاب 1/2 یا 1/3 استاپ رو نداره که این مشکل در مدل L-308s حل شده.
در سایتهای خارجی هم توصیه میکنن که این نورسنج شما رو خریداری نکنن.
برعکس تجربه شما عکاسان در سایتهای خارجی استفاده از نورسنج دستی (Hand-held) رو یک تحول در عکاسیشون میدونن و به دیگران هم توصیه میکنن که حتمی یک نورسنح تهیه کنند.
این یه مطلب مفید در مورد نتیجه استفاده از نورسنج دستی که میتونه مفید باشه برای درک عملکرد این نوع نور سنجها:
کد:http://english.sekonic.co.jp/meter_tips
سلام دوستان
من یه سرچ زدم در مورد Sekonic L-358 Flash Master Light Meter برای خرید
http://ecx.images-amazon.com/images/...500_AA300_.jpg
تو سایت این دو مورد را هم در کنار این محصول پیشنهاد داده بود
Sekonic Radio Triggering , PocketWizard
می خواستم بدونم چقدر نیاز هستند و چه کاربردی دارند
Sekonic Radio Triggering چه کار بردی داره و حتما نیازه ؟ آخه مثل اینکه داخل نورسنج وصل می شه
http://ecx.images-amazon.com/images/...SL75_AA30_.jpg
http://g-ecx.images-amazon.com/image....L._AA300_.jpg
و http://ecx.images-amazon.com/images/...GL._AA300_.jpg
و مزیت ان مدل نسبت به Sekonic L-308s چیه
البته یکی از دوستان Gossen Digipro را پیشنهاد داده
پیشاپیش ممنون از راهنمایی هاتون
باید دید مورد استفاده شما چیست؟
با پوزش اما عده ای از دوستان یک سری لوازم و گجت ها را فقط برای اینکه خریده باشند تهیه می کنند.شاید تا پایان عمر عکاسی ایشان یکی دو بار هم مورد استفاده قرار نگیرد!
نورسنج هم یکی از ابزار هایی است که تا وقتی به درستی از عکاسی و خواسته مان اطلاع نداشته باشیم تهیه آن به هیچ وجه ضرورت ندارد و پول هدر دادن است.
باید دید که آیا واقعا به این ابزار نیاز داریم و یا نه.
چند تن از دوستان دلیلشان برای خرید نورسنج این بود که در فلان فیلم آموزشی آقای فلانی که بهترین عکاس دنیا یکی از اینها دایم همراه اش است!
اما در مورد سوال شما....
فعلا اجباری برای خرید این دو وسیله جانبی نیست.این وسایل برای تریگر کردن فلاش ها به صورت وایرلس هستند و بدون آنها هم کار شما به خوبی انجام می شود کافی است که به جای آنها از کابل سینک فلاش هایتان استفاده کنید و حدود 500 هزار تومان هم صرفه جویی کنید!!!
آنها فقط ابزاری هستند که بتوانید فلاش های استودیویی یا پرتابل تان را بدون محدودیت فاصله تریگر کنید.
و اما در مورد تفاوت این مدل با 308 هم باید ابتدا به پاسخ سوالات بالا برسیم.
مثلا 358 یک سری برتری ها دارد و یک سری معایب!
یکی از بدترین اشکالات اش نوع باطری مصرفی است که از نوع CR123A ولی 308 باطری AA می خورد که همین باعث می شود که اگر باطری تمام شد با مشکل مواجه شوید.یا اینکه 358 قابلیت نصب سیستم وایرلس به همراه تریگر پاکت ویزارد را دارد اما 308 این امکان را ندارد.یا اینکه 358 سوکت سه پایه دارد اما 308 سبک تر و جمع جور تر است.یا اینکه 358 بدنه اش سیلد تر است و در شرایط دشوار مقاومت بیشتری دارد و صفحه نمایش از دارای چراغ است.یا اینکه هد آن قابلیت چرخش دارد و لوازم اپتیک جانبی ( اسپات مترینگ ) برای عرضه شده است و مد های برنامه ریزی شده دارد یا سیستم آنالیز فانکشن دارد اما 308 این امکان را ندارد.تفاوت قیمت فراوانی هم دارند.مثلا 358 در زمان استفاده از سیستم وایرلس فقط مد تقدم شاتر را ساپورت می کند و نه مد تقدم دیافراگم و یک سری ریزه کاری های دیگر که شاید شما هیچ گاه متوجه آنها نشوید.
اول ممنون از جواب کاملتون
مورد استفاده من برای خرید نورسنج استفاده برای نوردهی بهتر در عکاسی با فلاش است
به نظرم صرفه جویی بیشتری در زمان می شه به خاطر جلوگیری از روش آزمون و خطا و اینکه در عکاسی پرتره هم سوژه خسته نمی شه و حالت چهره را از دست نمی ده
اما با این توضیحات فکر می کنم مدل 308 برای من مناسب تر باشه
سوال دیگه اینه که 308 حالت spot نداره و آیا مشکلی ایجاد می کنه
اونجور که من اطلاع دارم حالت spot برای نورسنجی به روش زون سیستم به کار می ره
و چقدر این روش کاربردی هست ؟
سلام
ببخشید که بنده دیر پست شما را دیدم
باید عرض کنم که شما کلاً اشتباه میفرمائید (هم از لحاظ تحلیل ابزاری و هم فنی).
این نورسنج تا یک دهم استاپ را هم نمایش میدهد...منتهی به صورت بارگراف... در مدل جدید این بارگراف به صورت عدد نمایش داده شده است.
باید عرض کنم که در زمان آنالوگ، ما حتی یک سوم استاپ به خاطر لنز زوم (که نور را هدر میدهد) و یک سوم استاپ به خاطر ماهیت نگاتیوها...که اگر کمی بیشتر نور میخوردند (نه در حداوراکسپوز) رفتار بهتری داشتند تا برعکس آن.... از خوانش نورسنج بازتر میگرفتیم.
بعد هم شما مطمئن هستید که بنده از فلاشمترهای گوسن و مینولتا استفاده نکردهام که نظر چنین میدهید (که مشکل نورسنج بنده است!)؟
در زمینه استفاده از نورسنجهم کماکان برعقیده خودم پافشاری میکنم که خصوصاً برای دیجیتال و عکاس آماتور نه تنها چاره ساز....بلکه گمراه کننده است.
فضای وب پر است از دهها روش استفاده از نورسنج برای پرتره که جالب است بدانید خیلی از آنها غلط هستند! (اغلب ترکیب بسیار گمراه کننده ای از توصیههای چنینی با استدلال بسیار ضعیف هستند: برای اندازهگیری نور اصلی، نور اصلی روشن و نورفیل خاموش باشد....و از این نوع راهنماییهای گیج کننده و بد استدلال....که در مورد هریک دهها تناقض و بحث وجود دارد). استفاده غلط از نورسنج میتواند بسیار گمراه کننده باشد و شما را از مسیر اصلی دور کند.
بنده با چشمهای خودم عکاس پرترهای را دیدهام که با استفاده (و اعتماد کور) از نورسنج...عکسهای بیخودی گرفته و به هیسوگرام و السیدی دوربینش که فریاد میزنند این اکسپوژر آشغالی است! توجه نمیکرد!
در عکاسی دیجیتال نوردهی یک فایل خام ایدهآل (با ظاهری که قبل از پردازش مطلوب نیست) که برای پردازش ایدهآل باشد با اکسپوژر پیشنهادی نورسنج مقداری فرق دارد و خلاف این را هر کسی بگوید با آن محالفم.
برای یک عکاس تبلیغاتی که میخواهد با دوربین فانوسی اسلاید بزرگ بگیرد (و حق حتی 1/3 استاپ آندر یا اور ندارد مگر برای پوش یا پول) نور سنج از واجبات است.
آیا امکان این هست که در نورسنج مقدار f و سرعت شاتر را بدهیم که نور سنج مقدار iso را بدهد؟
ممنون
والله در مدل هایی که بنده با آنها کار کرده ام ( تمامی مدل های سکونیک و دو مدل از کنکو و دو مدل از مینولتا و یک مدل از پولاریس و یک مدل از گوسین ) چنین گزینه ای ندیده ام و یا اگر بوده دقت نکرده ام اما اصولا اینچنین متغیری یک مقدار زیادی به درک عکاس از محیط مربوط است.
شما در هنگامی که به دنبال سرعت شاتر و دیافراگم هستید یقینا یک پارامتر ثابت مثل ایزو را دارید.حالا بهتر است برای داشت یک تصویر کم نویز تر از ایزو پایین تر استفاده کنید.
در ثانی تکنولوژی نورسنج ها از زمان نگاتیو تقریبا ثابت باقی مانده است و در آن زمان شما به راحتی نمی توانستید این پارامتر را بازی دهید و آن را در تصمیمات شریک کنید.تا هنگامی که آن حلقه فیلم تمام نمی شد این گزینه نیز ثابت بود.حتی بسیاری از نورسنج ها حتی ایزو 3200 را هم پشتیبانی نمی کنند و در آن زمان فکر نمی کردند که به ایزو های بالاتر از 3200 هم بتوان رسید.
مدلهای جدید سکونیک ( Sekonic L-758D و Sekonic L-758DR ) دارای دو وضعیت و دو دکمه برای دو ISO هستند. یعنی میتوان مثلاً ISO#1 را روی 100 , ISO#2 را روی مثلاً 400 تنظیم نمود و پس از قرائتی که در یکی از مدهای AV/TV و ISO#1 انجام میشود، دکمه ی ISO#2 را فشرد و همان محاسبات را برای ایزوی جدید (ISO#2) بلافاصله و بدون نیاز به قرائت جدید، تکرار و مشاهده کرد.
ضمناً این Light & Flash Meter دارای قابلیت تولید پروفایل برای سه دوربین مجزا (با استفاده از Sekonic Exposure Target) و نرم افزار خاص Sekonic برای اینکار، میباشد. یکی از استفاده های این نرم افزار، استخراج محدوده ی Dynamin Range دوربین است. که پس از انتقال آن پروفایل به L-758D، محدوده ی Dynamic Range آن دوربین را بر روی نمودار خطی (Analog Scale) در مانتیورش نمایش میدهد !! ( نکته ی جالب اینکه این محصول، قابلیت تشخیص از EV-2 تا EV22.9 در نورسنجی مستقیم (Incident Light) و از EV1 تا EV24.4 در نورسنجی بازتابی (Reflected Light) را در ISO100 دارد )
عموماً در عکاسی ( چه در Studio و چه در Outdoor ) سعی عکاس بر این است که از پائین ترین ISO ممکن استفاده نماید تا به کمترین Noise و بهترین کیفیت در خروجی برسد؛ بنابراین پارامتر ISO، پارامتری نیست که نیاز به دخیل شدن در طراحی نرم افزار نورسنج برای هر قرائت باشد؛ ضمن اینکه عکاسان، کمتر به بازی کردن با این پارامتر علاقه نشان میدهند.نقل قول:
آیا امکان این هست که در نورسنج مقدار f و سرعت شاتر را بدهیم که نور سنج مقدار iso را بدهد؟
چنانچه از منظر تجربه ی شخصی و یکی دو بار امتحان باشد، استفاده از نورسنج خود دوربین بهترین گزینه برای این تست است.
پی نویس: نتایجی که از اسپات-متر یک درجه ی این محصول بدست میاورم، بطرز قریبی مشابه همان نتایجی است که Spot-Metering در 5DII بدست میدهد.
دوربین من (pentaxK20D) این امکان رو داره (مد TAv ) اما فلاشمتر-نورسنجی که داریم همانطور که گفتند خیر.نقل قول:
آیا امکان این هست که در نورسنج مقدار f و سرعت شاتر را بدهیم که نور سنج مقدار iso را بدهد؟
این مد بیشتر در شرایط خاص و برای افزایش سرعت عکاسی مثلاً در عکاسی حیات وحش کاربرد داره تا هم f و هم سرعت را در مقدار اپتیمم نگهداریم و با تغییرات 1/3 استاپی ایزو به نور سنجی صحیح برسیم.
اما کاربردی برای این مد همراه فلاشمتر نمیتونم تصور کنم. اگر محدودیت زمان را کنار بگذاریم خیلی کار ها میشه کرد. دقیقاً برای چه کاری به این مد نیاز دارید؟
فلاش متر Sekonic L-358 به قیمت 600000 تومان خریداری شد.
سلام
آیا در نور پردازی در زیر نور خورشید میتوان از فلاش متر استفاده کرد ؟
ممنون
ممنون جناب بياتي
يك سوال : اگر از سوژه اي بخواهيم عكاسي كنيم كه در پشتش خورشيد وجود داشته باشد. ديافراگم را ميبنديم كه خورشيد كه در پس زمينه است به شكل ستاره اي درآيد در اين حالت اگر بخواهيم از سوژه نورپردازي كنيم وبخواهيم از فلاشمتر استفاده كنيم آيا عددي كه فلاش متر به ما خواهد داد پس زمينه راتحت تاثير خود قرار نميدهد؟
ممنون
جناب قبادی در مورد نورسنج در یکی دو جا در این تاپیک گفتند که با سعی و خطا در حد یک یا دو شات میتوان به تنظیمات مناسب رسید و نیاز به نورسنج را در موارد خاص لازم و در سایر موارد گفتند که نورسنج خود دوربین خوب عمل میکنه .
سوال من :
من دوربین 60D کانن دارم و در زمینه عکاسی کم و تا حدی بیسواد .( با خیلی بیش از یکی دوشات به تنظیمات ایده آل میرسم )
سوال من اینه که آیا نورسنج میتونه کمکی بیش از دوربین از نظر تنظیمات نورسنجی به من بکنه ؟
(من اگر از دوربین در مد منوال استفاده کنم فقط با سعی و خطا میتونم میزان سرعت و دیافراگم مناسب را تنظیم کنم)
سوال دیگه که برام پیش اومده اینه که اگر بخواهیم ازمد نورسنجی خود دوربین جهت تنظیم سرعت و دیافراگم استفاده کنیم باید در مد P عکسبرداری کنیم که خب اساتید ظاهرا از مد M استفاده میکنند
تا کاوه ی گرامی پاسخ مبسوط دهد ...
سعی و خطا و رسیدن به Proper Exposure آنهم در حد یکی دو شات، مستلزم داشتن تجربه ی زیاد است. آنهم در عین تامین شرایط زیر:
1) حتماً دوربین به کامپیوتر متصل باشد که عکسها در مونیتور آن بازبینی شود، نه در LCD دوربین
2) مونیتور، کالیبره باشد و داینامیک رنج پائینی نداشته باشد.
3) چشم کاربر، کاملاً نواحی آور و آندر را در مانیتور، بسرعت تشخیص دهد و بداند که برای شات بعدی، قدرت کدام هد را باید تنظیم مجدد کند.
4) هم عکاس و هم سوژه، وقت کافی برای این سعی و خطاها داشته باشند.
اما ... اگر عکاس، مجرب نباشد، حصول به نورسنجی صحیح، مستلزم چندین شات خواهد بود. و نتیجه ی کار در بهترین شرایط، با دقتی معادل 1/2 تا 1/3 استاپ خواهد بود.
حتی عکاس مجرب نیز، چنانچه از نورسنج، آنهم بطور صصحیح، استفاده نکند، نتایج کارش همیشه دقیقاً Proper Exposed نخواهد بود (اغلب بین 1/4 تا 1/3 استاپ، اختلاف خواهد داشت که بدلیل خطای انسانی است). در کار حرفه ای، حتی 1/4 استاپ اختلاف هم مقبول نیست.
اگر در مد P از دوربین استفاده کنید، نورسنج دوربین که از حضور نور فلاش استودیوئی، در حین بازبودن پرده های شاتر، مطلع نیست، با نورهای فلاش دچار تحمیق (Getting Fooled) میشود و عکسی "بیش نور دیده" (همان OverExposed) تحویل میدهد. تنها چاره در استودیو و حضور فلاشهای استودیوئی، همانا استفاده از Manual Mode است. فلاشهای هاتشوئی که با نورسنج دوربین در ارتباطند ( سیستم E-TTL و CLS ) نورفلاش هاتشوئی را در محاسبات نورسنجی دوربین، دخالت میدهند. اما هیچ ارتباطی بین فلاشهای استودیوئی و نورسنج دوربین برقرار نیست. بنابراین حضور یک واسطه و دلال، بنام فلاشمتر اکسترنال، برای لحاظ کردن شرایط نور فلاشها، واجب است (مگر اصرار به انجام مکرر سعی و خطا برای هر شرایط نوری، از طرف کاربر وجود داشته باشد)
در مجموع، همانقدر وقت و عمر و حوصله ی عکاس با این سعی و خطا ها از بین میرود، که مثلاً در تهیه عکسی با استفاده از سه عدد 580EXII/430EXII روی مود منوال فلاش. کار را به کاردان (External FlashMeter) بسپارید.
پایین ویزور یک خط نمودار مانند است که یک انتهاش علامت مثبت داره و انتهای دیگرش علامت منفی و در وسط هم صفر شما قبل از عکاسی تو ویزیور نگاه میکنی و بسته به نوع عکسی که میخوای بگیری دیاف و شاتر را طوری تنظیم میکنی تا علامت بیاد رو صفر .در زمانی که بیاد رو صفر نورسنجی تقریبا مناسب استنقل قول:
سوال دیگه که برام پیش اومده اینه که اگر بخواهیم ازمد نورسنجی خود دوربین جهت تنظیم سرعت و دیافراگم استفاده کنیم باید در مد P عکسبرداری کنیم که خب اساتید ظاهرا از مد M استفاده میکنند
اشكال LCD دوربين چيه؟نقل قول:
حتماً دوربین به کامپیوتر متصل باشد که عکسها در مونیتور آن بازبینی شود، نه در LCD دوربین
اتفاقا واجب كه نيست هيچ. مستحب هم نيستنقل قول:
بنابراین حضور یک واسطه و دلال، بنام فلاشمتر اکسترنال، برای لحاظ کردن شرایط نور فلاشها، واجب است (مگر اصرار به انجام مکرر سعی و خطا برای هر شرایط نوری، از طرف کاربر وجود داشته باشد)
نقل قول:
در مجموع، همانقدر وقت و عمر و حوصله ی عکاس با این سعی و خطا ها از بین میرود، که مثلاً در تهیه عکسی با استفاده از سه عدد 580EXII/430EXII روی مود منوال فلاش. کار را به کاردان (External FlashMeter) بسپارید.
اتفاقا وقتي كه صرف فلاش متر ميشود خيلي بيشتر از سعي وخطا است .
به فرض ميخواهيم با ديافي كه خودمان دوست داريم عكاسي كنيم مثلا 8 .سرعت هم كه مهم نيست بايد انقدر اين فلاشمتر را بزنيم واز اون طرف هم فلاش رو كم يا زياد كنيم تا به دياف 8 برسد .تازه اينجا تكليف يك نور مشخص شد ودونه دونه بقيه نورها .
تازه بماند كه براي بدست آوردن بعضي نورها نور ديگر رو بايد خاموش كنيم.
موفق باشيد
اصولا نورپردازی و نورسنجی تا پیش از اینکه یک تکنیک فن باشد یک هنر است.
در هنر هم بیش از عدد و رقم و ابزار هنر عکاس به او کمک می کند.
شاید فرد X را وارد یک استودیو کنید و با دو شات به یک نورسنجی دقیق و عالی برسد و شخص Y را با بهترین نورسنجی و فلاشمتر و فلاش ها وارد همان استودیو کنید و با 100 شات هم باز یک جای کارش لنگ بزند.
مهم تجربه.شناخت ابزار، شناخت نور ها و خواص و مشکلات آنها ، شناخت سوژه و نهایتا استفاده از ابزار است.
اما با آزمون و خطا هم می شود به نتیجه رسید اما یقینا با داشتن یک Scale و مقیاس و معیار خوب احتمالا بسیار بهتر و دقیق تر به نتیجه برسید
با سلام
یه سوال در مورد سیکونیک L358
در استودیو از یه ریموت چهار کاناله برای تنظیم فلاشهای خودم استفاده می کنم.
آیا فلاش متر سیکونیک L358 بصورت ریموت فلاشهای منو تریگر می کنه؟
یا لازمه چیز دیگه ای برای اون بخرم. نمی خوام از کابل یا چیزی شبیه به اون استفاده کنم
خیر...
نیاز به سیم سینک دارید که به فلاش متر متصل کنید تا فلاش ها فعال شوند و اگر تریگر شما ورودی سینک دارد می توانید سیم را به تریگر بزنید تا همزمان فلاش ها را فعال کند.
احیانا اگر از پاکت ویزارد استفاده می کنید وسیله جانبی توسط سکونیک وجود دارد که می تواند تریگر های پاکت ویزارد را به صورت وایرلس فعال کند.