پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
2ch.blogfa
پس از حدود یک سال اقامت در این فروم عزیز و مطالعه تقریبا تمام زیر و بم های آن و باز آموختن آنچه عکاسی می دانستم تقریبا به جائی رسیدم که مسیر خودم رو در این رشته پیدا کردم اول از همه جا داره از مدیریت محترم سایت جناب شهبازی تشکر ویژه کنم و بعد از زحمت سایر مدیران عزیزی که شبانه روز با عشق فراوان پاسخگوی سوالات من و امثال من هستند ، بنده اهل چاپلوسی نیستم حداقل دوستان گالری این را خوب می دانند و این حرفم هم برای خود شیرینی نیست ( چیزی که عیان است .... ) به نظر من حرکتی که این فروم بطور خاص و سایر جامعه های مجازی عکاسی بطور عام در عکاسان ایرانی پدید آورد در حقیقت انقلابی بود و نتیجه آان را سال به سال به عینه داریم می بینیم .
اما این تاپیک :)
بدلیل اینکه در حال ورود به صنف عکاسان استودیویی هستم تقریبا تمام مقالات مربوط به راه اندازی و انتخاب لنز و دوربین و فلاش و ... را خواندم و نتایج جالبی گرفتم که یکی از مهمترین اونها این بود که اغلب دوستان صاحب نظر به آن کم توجه بوده اند اقتصاد استودیو است ، استودیوی عکاسی نیر مانند هر رشته تجاری دیگری که در آن فرایند گردش و تولید پول جریان دارد نیازمند برنامه ریزی و حرکت های قدم به قدم و حساب شده است از فرایند تهیه محل کسب و تهیه دوربین و لنز و فلاش گرفته تا تبلیغات مقطعی و دائمی و فصلی و بازاریابی و ... .
بعنوان نمونه چند روزی است که دنبال لنز برای پرتره میگردم ، شاید روزی بیش از 5 ساعت رو بابت خوندن مقالات سایت و دیدن چارت ها و خوندن ریویوهای خارجی و ... کردم در صورتی که همان ابتدا با کمی مطالعه مقالات سایت رنج مورد نیازم رو می دونستم و همچنین بودجه مورد نیاز رو هم تقریبا آماده در دست داشتم !! لابد می پرسید اینقدر صبر و مطالعه پس برای چی بود ؟
دلیلش تنها یک چیز است رسیدن به با کیفیت ترین تجهیزات با کمترین هزینه ، از دید تجاری من اگر بابت ابزار کاری مانند لنز 1 میلیون تومان پول می دهم در صورتی آن ابزار با ارزش است که در وهله اول دستمزد بیشتری از مشتری دریافت کنم و در وهله بعد نسبت به کالائی با قیمت ی سوم کیفیتی حداقل برابر با چهار برابر آن به من عرضه کند .
حال سوال چند لنز سراغ دارید که در برابر مبلغ پرداختی کیفیتی دو برابر لنز مشابهی با نصف قیمت به شما بدهد ؟
چند مشتری سراغ دارید که بخاطر لنز یک میلیونی تان سه برابر پول بیشتری به شما بدهد ؟ ( البته من تا چهار برابر هم در کارهای تبلیغاتی گرفتم البته نه برای لنز چون دوربینم لایک بود !! )
و یا سوال کلی تر : چقدر باید کار کنید تا بتوانید هزینه پرداختی بابت آن لنز را جبران کنید ؟
بله کاملا موافقم، ولی خوب همه اینها بستگی به درامد شما و اینکه چقدر آتلیه شما شهرت داره بر میگرده.
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
آره بهنام جان در اینکه درآمد و شهرت و تبلیغات و ... مورد دیگه تو جواب سوالات بالا تاثیر داره شکی نیست اما قصد من بیشتر برای کسانی مثل خودم است که تازه می خواهند قدم به بازار بگذارند والا شخصی که درآمد بالا داره یا شهرت خوبی داره ( که بازم یعنی درآمد خوبی داره :biggrin: ) برای خرید لنز 1 میلیونی که دغدغه ای نداره ( شاید تنها دغدغه ش زحمت بیرون کشیدن کارت اعتباریش باشه !! )
ولی بیایم اینطور بحث رو ادامه بدیم برای شروع کار در یک استودیو چقدر بایستی هزینه کرد ؟؟؟؟ ( بر طبق هر level کاری )
مثلا به شخصه استودیوهای زیادی را دیده ام که یکساله جمع کردند یا استودیوی معروف و مشهور زیاد سراغ دارم که اکنون کسب و کارشان رونقی ندارد و به قول خودشان بازنشسته شده اند ، بیشتر هدف من در این تاپیک این است که به درد بازنشستگی زود هنگام دچار نشویم .
در ادامه سوالات پست اول و سوال بالا می شه به این سوالات هم پرداخت :
چگونه مشتری جذب کنیم ؟؟؟
چگونه مشتری خود را حفظ کنیم ؟؟
چگونه با حداقل هزینه مناسب ترین بازده تبلیغاتی را در ارتباط با استودیوی عکاسی داشته باشیم ؟؟
سوال زیاد است و جواب زیادتر ، در صورت تمایل سایر دوستان بحث رو ادامه می دهیم ...
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
سلام
من هم که یک آماتور هستم- این سوالات همیشه برام بوجود آمده و همیشه از خودم پرسیدم ولی شما اینها رو بیان کردید. حال دوستانی که در این زمینه فعالیت دارند لطف کنند به این سوالات جواب دهند تا ما هم تجربه کسب کنیم
من دفتر تبلیغات دارم- در مورد جذب مشتری باید بگم دو مورد هست که جواب میده: 1-کیفیت کار خروجی 2- تبلیغات گسترده
یعنی شما اگه کار با کیفیتی دارید(محصول با کیفیت) با تبلیغات گسترده میشه به آنچه میخواهید برسید -که تنها انجام یکی از این دو مورد فکر نکنم خیلی مفید واقع بشه مگر مقطعی
من فکر کنم چند عامل در حفظ مشتری موثره یکی همین کیفیت خروجی شماست و در این مورد(عکاسی) تجربه نیز ارزشمند هست و سرویس دهی خوب به مشتری، یعنی مشتری خودتون رو فراموش نکنید. برای اینکار شگردهای تبلیغاتی وجود داره مثلا هدیه-یا نظر سنجی-یا تخفیف برای مراجعه بعدی و...
این چیزهایی که گفتم کلی بود یعنی فقط مختص عکاسی نیست و قطعا عوامل دیگری دخیل هستند که من هنوز نمیدونم چون استودیوی من هم هنوز راه نیفتاده ولی دوستان خواهشا جوابشان را دریغ نکنند.
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
تا جایی که من دیدم مشتریه که مشتری میاره . هر مشتری عکساش رو به 5 نفر از دختر خاله و پسر خاله هاش نشون میده از این 5 تا 3تا میگن میایم و از این 3 تا یکیشون واقعا میاد و از هر 3 نفری که میاد یکیشون مشتری میشه!
و کیفیت کار این ها رو جذب میکنه. البته به نظر من کیفیت از نظر ما با اکثر مشتری ها فرق داره.اونا اغلب به جذاب بودن عکس و نو و خلاق بودنش توجه می کنن.در باره عکاسی تبلیغاتی و پرسنلی و ... هم تبلیغات محیطی. به نظر من بایدیک پس اندازی برای لوازم باشه .اومدیم و یه وسیله ژانگولر جدید اومد به بازار و گران هم بود . . . اگر شما زود تر تهیه کنی مشتری بیشتری جذب خواهی کرد. یا مثلا اگر لنز 1میلیونیت خورد زمین لنگ نمونی .(این مال ما فقراس اگه اوضا خوب باشه که جریان همون کارت اعتباری میشه.)
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
بنام خالق رنگها
سلام به دوستان و اساتید خودم
موضوع جالبی رو مطرح کردین ، چون خودم همین الان دارم باهاش دست و پنجه نرم می کنم ، تویه هر مجموعه غیرانتفاهی مثل همین استودیوئی که داریم راجع بهش صحبت میکنیم تو بازار کننونی خیلی مهمه که سنجیده عمل کرد ، چون رسیدن به سود آوری ایده آل و ماندگاری در بازار رقابتی کنونی میتونه خیلی سخت و هم خیلی راحت باشه ، یکی از مهمترین مسائلی که باید در نظر داشت بروز بودن در مسائل مرتبط کاریه ، چون همین موضوع میتونه خلاقیت بوجود بیاره و این خلاقیت میتونه مشتری های قبلی رو حفظ کنه و باعث جذب مشتری های جدید بشه ، شاید بگین چرا دوستان این اطلاعات ارزشمندشون رو به اشتراک میزارن؟ این نشون دهنده تخصص و قدرت دوستان در این رشته هنری و من مطمئن هستم دوستانی که با این صداقت اطلاعات بسیار ارزشمندشون رو به اشتراک میزارن سریعتر پیشرفت میکنن چون حرکت میکنن بدنبال یک ایده یک تحول یا یک .... جدید تر و خلاقانه تر .
براتون آرزوی موفقیت می کنم.
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
سلام به همه دوستان
به خاطر مطرح شدن اين بحث واقعا وشحال شدم. من از دوستاني كه كار عكاسي در استديو و مراسم رو در خارج از كشور مخصوصا اروپا اجام ميدم خواهش ميكنم نظرشون رو بگن و ذكر كنن در كدوم كشور هستند . و اصولا اونجا هم تبايغات مثل ايراني ها در مورد عكاسها به صورت دهان به دهانه يا اينكه در مجله خواصي تبليغ ميكنن. از اونجايي كه ايرانيهاي اهل هنر خلاقيت بالايي دارن و اين در عالم سينما هم ثابت شده فكر ميكنم يه عكاس با هوش و خوش ذوق ايراني بتونه تو هر جاي دنيا موفق باشه .
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
2ch.blogfa
در ادامه سوالات پست اول و سوال بالا می شه به این سوالات هم پرداخت :
چگونه مشتری جذب کنیم ؟؟؟
چگونه مشتری خود را حفظ کنیم ؟؟
سوال زیاد است و جواب زیادتر ، در صورت تمایل سایر دوستان بحث رو ادامه می دهیم ...
یکی از مهمترین نکات در کارهای تجاری یا فروشندگی اخلاق و رفتار فروشنده هست. من بارها برایم پیش اومده که از برخورد فروشندگان ناراضی بودم و دیگه از اونها خرید نکردم. پس خوش اخلاق بودن میتونه مشتری جذب و حفظ کنه (چیزی که متاسفانه در کشور ما به اون اهمیتی نمیدن!).
نقل قول:
چگونه با حداقل هزینه مناسب ترین بازده تبلیغاتی را در ارتباط با استودیوی عکاسی داشته باشیم ؟؟
اگه توی محله از این پیکهای تبلیغاتی دارین فکر کنم برای اول کاری تبلیغات ارزان رو در این پیکها داشته باشین خوبه.
ولی همونطور که دوستان گفتند در مورد عکاسی دوست به دوست و فامیل عکسهارو نشون میده و مشتری جذب کار خوب شما میشه، پس سعی کنین کار رو خوب و با کیفیت مناسب تحویل بدین.
من تقریبا در همه عکاسیها دیدم که برای تعداد مثلا 10 عکس به بالا یک آلبوم که تبلیغات همون آتلیه روش هست رو هدیه میدن به مشتری، اینم روش خوبیه. و همینطور در مورد عکسهای 3x4 که یک عکس هم کمی بزرگتر هدیه میدن به مشتری.
از کارای آتلیه های آمریکائی هم بگم که اونا برای هر مشتری که تعدادی عکس پرتره میگیره یک گالری با user و password در اینترنت دایر میکنند و مشتری میتونه عکسهاشو به دوستان یا اقوامش از طریق سایت نشون بده.
و همینطور در مورد عکاسی از کودکان نیز خیلی با حوصله کودک رو آماده میکنند برای عکس مورد نظر و اصلا عجله در کارشون نیست، برای اونا رضایت مشتری یکی از مهمترین نکته ها هست.
نکات در کار خیلی زیاد هستند و من فعلا اینها به ذهنم رسیده.
موفق باشید.
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
خب دوستان حرفه ای مثل اینکه زیاد خوششون نیومده تو این بحث شرکت کنند !!
همونطور که اکثر دوستان اشاره کردند برخورد با مشتری و ارایه خدمات ویژه یکی از موارد مهم در بوجود آمدن شهرت و اعتبار خوب برای یک آتلیه است اما این موارد تقریبا کارائی خودشون رو در دراز مدت نشون می دهند ، تبلیغات دهان به دهان که هنوز هم در دنیا بعنوان موثر ترین شیوه تبلیغات از اون نامبرده میشه خودش شرایطی داره که بعدا به مرور به اونها می رسیم اما ... .
اولین و مهمترین شرط در راه اندازی بیزینسهای کوچک که آتلیه عکاسی ( از نوعی که مد نظر ماست !) نیز جزو آن محسوب میشود انتخاب محل کسب و کار است ، به نظر شما موقعیت مکانی یک آتلیه بایستی دارای چه مشخصاتی باشد ؟
من مکان آتلیه خودم رو بر طبق این موارد انتخاب کردم :
- نزدیک بودن به مرکز شهر
- قرار داشتن بر خیابان اصلی
- قرار داشتن در قسمت خلوت خیابان
- داشتن جای پارک در اکثر ساعات روز
- متراژ حداقل 70 متر مربع
- قرار داشتن در ساختمانی خلوت و کم تردد
- داشتن آدرس آسان و بقول معروف سر راست !!
البته پیدا کردن یه همچین جائی خیلی سخت بود اما من تو زمینه پیدا کردن جا همیشه شانس داشتم !!! شما نظرتون چیه ؟؟؟؟
در ارتباط با تبلیغات مطلب فراوان است اما مهمترین نکته ای که باید به نظر من در نظر گرفت بازار مخاطبی است که رسانه مورد نظر ما هدف گرفته است ، بعنوان مثال در شهر ما حدود 5 نشریه تبلیغاتی ( بولتن های 4 رنگ ) وجود دارد که تمامی آنها تمرکزشان بر قشر کاسب و تجار بازار است ، خب در چنین مواقعی شاید تبلیغ پکیج های عکس عروس در چنین بولتن هایی نتیجه رضایت بخشی ندهد ( بخصوص که تصمیم گیرنده اصلی در این موارد حداقل آقایان نیستند !! ) .
مطلب قابل بحث در این وادی زیاد است فقط کاش دوستان حرفه ای تر و باسابقه تر هم کمی همراهی کنند ...
پاسخ: اقتصاد در استودیو عکاسی
اره دوستان هر کی میدونه راهنمایی کنه چون منم میخوام اتلیه بزنم و خیلی مرددم