دکتر روشن میتونم نظرتون را راجب این پلاگین بدونم !!
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=8067
Printable View
دکتر روشن میتونم نظرتون را راجب این پلاگین بدونم !!
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=8067
سجاد عزیز
پلاگین بدی نیست. اما جزو ابزارهای تولید HDR حساب نمیشود، بلکه میتواند چنین تصاویری را با استفاده از یک عکس شبیهسازی کند. همچنین تنظیمهای از پیش اماده ای دارد که بتوان وضعیت کنتراست و روشنایی و detail را تغییر داد.
اگر نظر مرا میخواهید، باید بگویم که کلا وقتتان را برای این ابزار ( و انواع مشابه) تلف نکنید. همان فرصتی که صرف نصب و یادگیری و سروکله زدن با کنترلهای آن میخواهید بکنید، صرف خود فتوشاپ کنید. دنیا و آخرت عکاسیتان بهتر تضمین می شود. منظورم خود فتوشاپ است و نه الزاما HDR. به HDR هم بیش از آنچه که شایستهاش است، بها ندهید.
ممنون
اینهم عکسی که با این ابزار شبیه سازی شده است :
http://nmroshan.googlepages.com/20080323-DSC_7223-1.jpg
و اینهم HDR با ترکیب سه عکس و ToneMapping با فتومتیکس:
http://nmroshan.googlepages.com/2008...tonemapped.jpg
دوستان من از کجا میتونم روش ساخت HDR رو بطور خیلی ساده و یا حتی به شکل تصویری آموزش ببینم.... آخه اون مطالبی که شما اینجا فرمودید خیلی پیشرفته ست....
دوربین من هم نیکون D90 هست... من شنیدم میتونه همزمان از یک سوژه سه عکس با تنظیمات متفاوت بگیره... آیا صحیحه ؟
اون برنامه ای که گفتید از یک عکس میشه سه خروجی متفاوت گرفت اسم کاملش چیه ؟
با درود
بله با D90 هم میشود از براکتینگ استفاده کرد.( چون من D90 ندارم اما آنرا در D300 توضیح میدهم قطعا کمکتان میکند)
برکتینگ
برای فعال کردن این سیستم اگر هنوز دوربین شما در حالت تنظیمات پیش فرض و کارخانه ای قرار دارد ، دکمه FN را واقع در جلوی دوربین سمت راست لنز ، فشار داده و پایین نگه دارید و همزمان دکمه چرخان اصلی را برای انتخاب تعداد عکس های که میخواهید با یکبار فشار دادن دکمه شاتر ثبت گردند را از 3 عدد تا 9 عدد ( 3F تا 9F ) انتخاب کنید ( توجه انتخاب حالت 0F باعث غیر فعال شدن این سیستم میگردد در حالت غیر فعال باید در صفحه نمایشکر کوچک بالای دوربین علامت BKT باید خاموش شده باشد) حال برای اینکه هر کدام از عکسهای ثیت شده چقدر با هم فرق داشته باشند با نگه داشتن دکمه FN + دکمه چرخان فرعی پارامتر آنرا از 1 تا 3 میتوانید عوض کنید.( این یعنی مثلا اگر در براکتینگ شما 3 تا عکس قراره گرفته بشه، بین این3 عدد عکس، چقدر اختلاف تراز سفیدی داشته باشه)
تذکر : اگر هم اکنون دکمه Fn کار دیگری انجام میدهد میتوانید به منوی اصلی رفته ، وارد Custom Setting Menu شوید و در ان باز وارد f Controls شده وارد گزینه f4 وگزینه Func.button+dials را به Auto bracketing تعقیر داده و ok در پایان بزنید
شما 3 نوع دارید :
1- برکتینگ نوردهی 2- برکتینگ فلاش 3- برکتینگ تراز سفیدی
برای دسترسی به این امکانات وارد منوی دوربین خود شوید ، Custom Setting Menu و از گزینه های موجود در آن e را انتخاب کرده که bracketing/flash میباشد ، گزینه های e5تا e6 مربوط به تنظیمات آن هستند.
که گزینه e5 Auto Bracketing set بخشی است که میتوان نوع و یا انواعی از این سه نوع براکتینگی که نیکون دارد را درخواست کرد:
درون آن 4 عدد گزینه هست:
1- حالت براکتینگ نوردهی + فلاش AE &flash
2- حالت فقط نوردهیAE only
3- حالت براکنینگ فلاش Flash only
WB bracketing که حالا براکتینگ تراز سفیدی است.
توجه داشته باشید که در حالت براکتینگ تراز سفیدی شما فقط یک بار دکمه شاتر را فشار داده به تعدادی که قبلا تعریف کرده اید عکس ثبت میگردد ، اما در سه حالت دیگر یعنی براکتینگ نوردهی و فلاش و یا ترکیب هر دو باید به تعداد عکس هایی که در خواست کرده اید دکمه شاتنر را فشار دهید چون خیلی ها را دیده ام که فکر میکنند چرا وقتی دکمه شاتر را فشار میدهند فقط یک عکس ثبت میگردد نکنه براکتیگ دوربینشان خراب شده :::big grin2:::
موفق باشید
انوش
Portable MediaChance Dynamic Photo HDR v4.4
torrent :کد HTML:http://www.mediachance.com/hdri/index.html
سلام
کوروش عزیز میشه شما بگین که کلا از چه نرم افزارهایی برای ادیت کارهاتون استفاده میکنین؟
بابت آف تاپیک عذر میخوام
ظاهرا سوء تفاهمی پیش آمده در D90 فقط مکان فقط تنظیم برای 3 عکس یعنی 3F وجود دارد و یا من نتونستم 9F را پیداش کنم :think:;نقل قول:
....همزمان دکمه چرخان اصلی را برای انتخاب تعداد عکس های که میخواهید با یکبار فشار دادن دکمه شاتر ثبت گردند را از 3 عدد تا 9 عدد ( 3F تا 9F ) انتخاب کنید
آیا این که هر چه تعداد عکس ها در تککنیک hdr بیشتر باشه مقدار نویز در نسخه نهایی کمتر خواهد بود!؟
جایی خونده بودم به 3 عکس نویز نصف میشه با 5 عکس یک چهرم و الا آخر... :::waw:::
خیر چنان رابطه مستقیمی صادق نیست. نکته مهم در مورد نویز این است که :
1- وضعیت روشنایی مناطق سایه عکس چگونه است؛ آیا این مناطق مثلا 2 استاپ تاریکتر از نواحی Midtone هستند یا 3 استاپ.
2- تفاوت روشنایی بین مناطق سایه عکس چگونه است؛ مثلا آیا مناطق خیلی تیره در قیاس با دیگر مناطق سایه اختلاف زیادی دارند یا تقریبا همگی در یک میزان روشنایی هستند.
3- تفاوت تاریکترین مناطق و روشنترین مناطق چقدر است؟
این سه فاکتور در نهایت تعیین میکنند که شما موقع تهیه عکس HDR اولا از چند فریم باید استفاده کنید و ثانیا تفاوت بین فریمها چگونه باشد. مطمئنا وقتی تفاوت بین مناطق مختلف زیاد است، نیاز به فریم های بیشتری وجود خواهد داشت. همچنین وقتی میخواهید نویز مناطق تیره را کنترل کنید، باید اکسپوزهای دقیق، متعدد و با فواصل کم داشته باشید.
سلام
من از آن آدمهای بدسلیقه ای هستم که از 99% ِ HDR ها خوشم نمی آید, به دلیل اغراق آمیز بودن و غیر واقعی بودنشان , ولی گاهی HDR هایی را میبینم که جدا ً ازشان لذت میبرم , نمونه اش عکسی که اسکات کلبی در مطلب اخیرش قرار داده , با عنوان " چیزهایی که درباره عکسهای HDR به شما نمی گویند! "
What They’re Not Telling You About HDR Images
کد:http://www.scottkelby.com/blog/2010/archives/10746
از اساتید محترم کسی با آلفا 100 کار کرده ؟
سبک HDR در دوربین آلفا 100 چطوریه ؟
کسی هست که بتونه کمکم کنه ؟
سلام
از اساتيد نيستم ولي شايد بتونم كمكت كنم .
hdr سبك نيست و تكنيك هست و با هر دوربيني كه بشه از يك صحنه با چند نور دهي عكاسي كرد امكان پذيره.
نرم افرارم يا از خود فتوشاپ استفاده ميشه يا ار نرم افزارهاي كه مخصوص اين كا ر هست مثل photomatix pro
براي ساختن معمول ترين hdr داخل منزل ودر طول روز دوربين روي سه پايه و به طرف يك پنجره وحداقل 3 عكس با نوردهي هاي مختلف بعد عكسها رو وارد نرم افزار ميكوني و يك عكس hdr تحويل ميگري.
همین تاپیک را از اول بخوانید
این پست صرفا در پاسخ دوست خوبمون آقای شفیع نیست البته می تونه برای ایشون به عنوان یک نمونه از کاربرد تکنیک HDR در آلفا 100 استفاده بشود.
یکی از مهمترین مشکلاتی که از اوایل شروع کار عکاسی باهاش مواجه هستم مشکل کم بودن داینامیک رنج دوربین و در نتیجه اور اکسپوز شدن یا آندر اکسپوز شدن بخشهایی از تصویر ثبت شده است. این مشکل به خصوص در شاخه عکاسی مورد علاقه من من یعنی عکاسی از طبیعت که رنج نوری وسیعی از آسمان با نور زیاد تا سایه های با نور کم رو شامل می شه خیلی نمود پیدا می کند. برای حل این مشکل سه راه حل قابل استفاده است.
1- استفاده از دوربین با داینامیک رنج بیشتر (این A100 ما فکرکنم رکورددار کمترین داینامیک رنج است، که البته با دوربین های بهتر هم همیشه حالتی وجود دارد که رنج نورها فراتر از محدوده دوربین است)
2- استفاده از فیلتر گراجوال، (که برای وقتی که تفاوت رنج نوری عمدتا بین آسمان و زمین است قابل کاربرد است و در سایر موارد کمکی نمی کند و البته من کمی تنبلم در استفاده از این فیلتر)
3- استفاده از تکنیک HDR
بنابراین به نوعی مجبور به یادگیری و استفاده از تکنیک HDR هستم. الان که چند وقتی است در برخی موارد از HDR استفاده می کنم. بد ندیدم دو نکته زیر رو با دوستان به اشتراک بگذارم و اگر اشتباهی می کنم یا راه بهتری هست اصلاح کنم.
1- استفاده از این تکنیک معمولا باعث غیر طبیعی شدن عکس می شود که خوب این امر به خصوص در عکسهای منظره که عمدتا رئال بودن مد نظر است همیشه مطلوب نیست.
برای کاهش این اثر معمولا تنظیم Tone Mapping باید با دقت زیادی انجام بشود و حتما بعد از ساخت HDR در فتوماتیکس تنظیم Level و Curev در فتوشاپ انجام بشود.من معمولا دوباره کمی Shadow/highlight را هم تغییر می دهم.
2- استفاده از چند شات در صحنه های با اجسام متحرک (حتی با اجسام با سرعت کم مانند ابر) خیلی موفقیت آمیز نیست. حتی وقتی از براکتینگ استفاده می کنم معمولا در شاخه های درختان و لبه ابرها محو شدگی پدید می آید. مگر وقتی که سرعت باد تقریبا صفر باشد.
برای کاهش این مشکل معمولا از دو شات (و حداکثر سه شات) یکی آندر و یکی آور اکسپوز استفاده می کنم و بعد طیفهای نوری بینابینی را در لایت روم می سازم. مثلا فرض کنیم دو شات یکی -1 و دیگری +1 ثبت می کنم و ثبتهای +2,0,-2 را از این دو شات تهیه می کنم.
و در نهایت یک نمونه از کاربرد این تکنیک و شاتهای مورد استفاده برای آن
عکس با محدوده نوری اصلاح شده
http://www.libre.ir/blog2/wp-content...6295-Print.jpg
عکسهای اولیه
http://www.libre.ir/blog2/wp-content...A100-16316.jpg
http://www.libre.ir/blog2/wp-content...A100-16317.jpg
http://www.libre.ir/blog2/wp-content...A100-16318.jpg
http://www.libre.ir/blog2/wp-content...A100-16319.jpg
http://www.libre.ir/blog2/wp-content...A100-16320.jpg
با سلام خدمت دوستان عزيز
درخصوص استفاده از دوربين با ديناميك رنج بيشتر ، بهتر است از بدنه هاي نيكون استفاده نماييد. براي عكاسي در نورهاي طبيعي يا شديد روز (پر كنتراست) ، فضاهاي باز و موارد مشابه نيكون بدليل ديناميك رنج بهتر و كثرت نقاط نورسنجي معمولا تصاوير يكنواخت تر با رنگ هاي زنده تر را به شمامي دهد.
درخصوص مورد دوم (استفاده از براكتينك و مشكل حركت اجسام) يك راه بسيار ساده وجود دارد كه اين مشكل را حل مي نمايد و آن عكاسي با فرمت raw مي باشد.
شما زماني كه با فرمت raw تصويري را ثبت نماييد (البته همه دوستان اطلاعات كافي درخصوص فرمت raw دارند) مي توانيد با adobe LR (لايت روم) ، اسپوز تصوير خود را مثلا يك گام كاهش داده و يا يك گام اضافه نماييد و با هر حالت از تغييراتي كه انجام ميدهد كه فايل با تغييرات ذخيره نموده و بعدا در نرم افزار hdr خود از آنها استفاده نماييد.
* بهتر است فايل هاي خروجي LR را tiff ذخيره نماييد تا با كاهش كيفيت (بدليل فشرده سازي فايل هاي Jpg) روبرو نشويد.
پس تصوير شما ديگر داراي حركت نيست و عكس خوبي را خواهيد داشت.
* درخصوص فايلهاي raw : اطلاعات و جزئيات ذخيره سازي در فايلهاي raw در دوربين هاي مختلف با هم متفاوت است.
با تشكر - رضا فهيهي
البته این روش HDR واقعی نمیده چون نهایتا جزيیات قسمت های سایه و هایلایت وجود نخواهد داشت و نتیجه فقط افکت HDRگونه داره...
ویرایش:
در مورد استفاده از فوتوشاپ برای HDR ورژن های قبل از CS5 یا این امکان را ندارند و یا بسیار ظعیف است اما وضعیت برای CS5 بسیار بهبود پیدا کرده...
برای CS5 به منوی فایل و سپس Automate رفته و بعد merge to HDR Pro رو بزنید و مراحل وارد کردن عکس و سپس تنظیمات پردازش را دنبال کنید (مهمترین گزینه ها در پنجره پردازش HDR، اسلایدرهای قسمت edge glow و اسلایدر Detail هستند و بقیه موارد تقریبا در ACR ولایت روم قابل جایگزینی هستند)
برای ورژن های قدیمی (اگه اشتباه نکنم از CS2 به بعد) هم به همین مسیر رفته و merge to HDR رو بزنید... منتها برای این ورژن ها، خروجی در مرحله قبل از پردازش باقی می ماند و باید با رفتن به منوی Edit و بعد Mode، عمق رنگ را از ۳۲بیت به ۱۶ بیت کاهش بدهید و در پنجره ای که به اینمظور باز می شود، پردازش های لازم قابل اعمال خواهد بود... ولی نتیجه به عیچ عنوان قابل مقایسه با نرم افزار های تخصصی مثل photomatix یا خود فوتوشاپ در CS5 نیست...
•••••
در مورد اجسام متحرک هم عموما یک لایه از یکی از فریم ها (معمولا اکسپوز میانی) روی خروجی HDR فرار می گیرد و با Mask کردن قسمت های متحرک و جایگزین کردن آنها از آن تک فریم، مشکل اصلاح می گردد (این روش برای HDRهای که چهره افراد را در خود دارند (نظیر پرتره های HDR) هم مورد استفاده است)
ضمن اینکه در HDR Pro گزینه ای به نام remove ghost وجود دارد که خودش این کار را انجام می دهد و ظاهرا امکان مشابهی در Photomatix 4 به بعد هم اضافه شده...
اتفاقا اگر ریزهکاریهایش را بدانید و درست عمل کنید، نتایج غیر قابل تشخیصی نسبت به HDR واقعی خواهید داشت:نقل قول:
البته این روش HDR واقعی نمیده چون نهایتا جزيیات قسمت های سایه و هایلایت وجود نخواهد داشت و نتیجه فقط افکت HDRگونه داره...
http://nemaroshan.persiangig.com/pub...oshan-9176.jpg
بله جناب دکتر، من به هیچ عنوان مخالف این روش نیستم، منظورم این بود که اگر هدف از تهیه HDR داشتن عکسی با جزئیات کامل باشد و رنج آنقدر وسیع باشد که نتوان یک شات بدون هایلایت های over شده و سایه های Under شدهی کامل (قسمت هایی که جزئیات کاملا از بین رفته یا به عبارتی سفید و سیاه خالص) داشت، این روش خیلی موثر نیست... در غیر اینصورت HDR تک فریم (که شاید بتوان گفت بسیار هم رایج است) را می توان به نوعی ۳ شات که در آنها به جای تغییر سرعت شاتر، حساسیت را تغییر داده ایم در نظر گرفت.
سلام.جناب روشن امکان دارد عکس خام را ببینیم؟برایم بسیار جالب و آموزنده است(مخصوصا برای مکانهایی که امکان استفاده از hdr را ندارم..)
ممنونم
خدمت شما:
http://nemaroshan.persiangig.com/pub...oshan-9178.jpg
میزان موفقیت این روش بستگی به تعادل سه عامل دارد: ۱- اختلاف روشنایی موجود در صحنه ۲- وضعیت خروجی سنسور ۳- پروسسنقل قول:
منظورم این بود که اگر هدف از تهیه HDR داشتن عکسی با جزئیات کامل باشد و رنج آنقدر وسیع باشد که نتوان یک شات بدون هایلایت های over شده و سایه های Under شدهی کامل (قسمت هایی که جزئیات کاملا از بین رفته یا به عبارتی سفید و سیاه خالص) داشت، این روش خیلی موثر نیست...
دوربینهای جدید نسبت به قدیمی ها در این مورد تواناتر هستند و خروجی های غنیتری دارند که این امکان را فراهم میکنند. حتی در صحنههایی که دارای دینامیک رنج ۴ استاپ بیشتر از دینامیک رنج معمول دوربین هستند، ممکن است امکان تولید HDRهای خوبی وجود داشته باشد. گاهی هم حتی بیشتر.
این هم یکی دیگر
http://nemaroshan.persiangig.com/pub...han-2516-p.jpg
http://nemaroshan.persiangig.com/pub...oshan-2516.jpg
آن قسمتهای اوراکسپوز آسمان را هم عمدا بازیابی نکردم تا عکس نهایی طبیعیتر باشد.
توضیح دیگر اینکه هر دو این عکس ها بعدا در فتوشاپ پروسس شدهاند تا کنتراست مطلوبتری در نهایت داشته باشند و عکس واقعیتر بنظر برسد.
http://up.iranblog.com/Files7/e7a940f14a8b469e81a1.jpg
خب به نظر من ويرايش آقاي نعما م. روشن كمي عكس را تاريك كرده و در قسمت هايي هم كه مشخص كردم سايه هايي به عمد اضافه شده كه در عكس اصلي نبوده كه البته سليقه ايست
من عكس زير رو با استفاده از همان عكس كوچكي كه بيش از حد نور خورده بود بدست آوردم .
http://up.iranblog.com/Files7/ef79f0c2f92846d1ae9c.jpg
فكر كنم نور خوردگي بيش از حد در اين عكس به خاطر اين بوده كه از عمد اين عكس را براي پروسس اچ دي ار انتخاب كردند و ميخواستند تن هاي بيشتري از صحنه را ثبت كنند اما به نظر من توي اين صحنه ها ما سوژه ثابت داريم بهتره از چند فريم استفاده كنيم
ضمن تشکر از آقای دکتر روشن باید عرض کنم ادیتها بسیار عالی هستند و نظر رو خیلی جلب میکنه
امیدوارم مراحل کار رو بفرمایین یا اگر ذکر شده ارجاع بفرمایین
متشکرم
کار آسانی است. فایل خام را در مبدل RAW باز کنید و وضعیت اکسپوز را بررسی کنید. ببینید که وضعیت مناطق هایلایت و Shadow عکس چگونه است و تا چه مقدار قابل بازیابی است. سپس با تغییر اکسپوژر، چند خروجی از فایل RAW بدست آورید و اینها را در Photomatix یا Ps با هدف تولید فایل ۳۲ بیتی HDR پروسس کنید. در نهایت هم ادیت متمم در فتوشاپ برای حصول کنتراست مورد نظر لازم است.نقل قول:
مراحل کار رو بفرمایین
استفاده از چند فایل در یک نرمافزار Tone mapper مانند فتومتیکس یا HDR Proفتوشاپ، با تولید فایل HDR همراه است که ذاتا ۳۲ بیتی است. پروسس در محیط ۳۲ بیتی انجام میگردد و سپس خروجی ۱۶ بیتی گرفته می شود.
دوست من من روي يك فايل جي پگ Over شده كه اندازه اش تنها 600 در 480 شده بود و كيفيتش هم تا حد ممكن كم شده بود كار كردم و اون عكس رو بدست آوردمنقل قول:
به نظر من ادیت جناب روشن خیلی خوب انجام شده و در اون چیزی که می خواستندبه بیننده برسانند موفق بودند.هماهنگی بهتر عناصر در مورد رنگ .در ادیت شما برگ ها مخصوصا در سمت راست ادیت مناسبی ندارند.دو لکه طوسی بین دو درخت هم خیلی به چشم میاد.تا نظر دوستان دیگه چی باشه...
آقاي نعما م. روشن روي فايل خام Raw و عكس اصلي كار كردند
اين دو نوع ويرايش رو با هم مقابسه نكنيد چرا عكس اصلي حداقل صد بار كيفيت و اظلاعات بالاتري داشته
بحث سر تيرگي بيش از حد آسمان و خارج شدن عكس از جذابيت هاي بصري و رنگي بود
http://img.aminus2.com/image/g0019/u...229f_large.jpg
ایستگاه قطار دوینسکا,براتیسلاوا جمهوری اسلواکی
از دوستانی که اشکالات این عکس را مطرح و راهنمایی میکنن پیشاپیش سپاسگزارم
محسن دیانی
3 شات - سعد آباد و روی دست .
"براي مشاهده اندازه بزرگ تر روي تصوير کليک کنيد"
FUJI S9600 , F/2.8 , S 1/2 1/4 1/8 , @ EQV 28 mm , ISO 80
ادیت :
ادیت و تنظیم مشخصات دلخواه در فوتومتیکس .
در فوتوشاپ هم تصحیح کنتراست ، شارپنس ، نور و رنگ برای لایه اصلی ، افزودن یک لایه سیاه و سفید infrared با اپاسیتی 55 و حالت مخلوط Darken از لایه اصلی ، افزودن یک لایه سیاه و سفید maximum whaite با حالت مخلوط overlay از لایه اصلی با اپاسیتی 100 و حذف تقریبی نیمه ی پایینی این لایه .
ممنون میشم نظر اساتید و دوستان رو بدونم .
موفق باشید .
سلام
چطور میشه با Canon EOS 500D یک براکتینگ 5 یا 7 فریمی گرفت؟
منظور تنظیمات روی دوربین می باشد. لطفا راهنمایی بفرمایید.
من بعنوان شاگرد نظر می دهم :
در مورد پست 101
عکس بسیار زیبایی شده ، سوژه و کادر بندی عالی ست ، فقط بنظر من عکس دارای نقاط اوراکسپوز می باشد.
آیا درسته ؟ :think:;
سلام به همه.
خوشحال میشم نظر دوستانی که در این زمینه تجربه دارن رو در مورد این کار بدونم.(اولین کارم نیست ولی جزو اولین هاست).:::happy:::
http://www.imagechicken.com/uploads/...7083394600.jpg
پیشاپیش مرسی.
- دیافراگم و ایزو را تنظیم کنید.
- سپس براکت ۳ فریمی را بگیرید.
- حال جبران نوردهی را تا منفی ۳ کاهش دهید و یک براکت ۳ فریمی دیگر بگیرید.
- سپس جبران نوردهی را تا مثبت ۳ افزایش دهید و یک براکت ۳ فریمی دیگر بگیرید.
- این ۹ فریم همان براکت ۹ فریمی هستند که از منفی ۴ تا مثبت ۴ EV نوردهی شده اند.
- اگر این ۹ فریم زیاد است میتوانید بعدا ۷ فریم ( از منفی ۳تا مثبت ۳ EV ) و یا ۵ فریم ( از منفی ۲ تا مثبت ۲ EV ) را انتخاب کنید.
این روش در دوربینهای نیکون جواب میدهد. اما تا جایی که خاطرم هست در کنن یک تفاوتی در رفتار ترکیب براکتینگ و Compensation بود. نمیدانم آنجا نیز چنین فرمولی پاسخ میدهد یا نه.
با اجازه استاد روشن
در این روش عملا یکی از شاتها در مجموعه های دوم و سوم و.. پرت میشود
من با D90 که امکان بیش از سه شات در حالت براکتینگ را ندارد به این صورت عمل میکنم که
در مد منوال تنظیمات مربوط به تاریک ترین عکس را به دست میارم و اعمال میکنم(عکس تا به اندازه ای نوردهی شود که منجر به اوراکسپوز نشود ,با توجه به هیستوگرام) شاید لازم باشد یک یا دو شات تست نیز انجام داد.
سپس انتخاب حالت براکتینگ سه شات همراه با مد عکاسی متوالی(سه شات) سپس با توجه با تنظیمات قبلی مبنی بر اختلاف نوری شاتها مثلا یک استاپ ,یک استاپ سرعت شاتر را کم میکنم و دگمه شاتر را فشار میدهم
این برای زمانی که سرعت مد نظر می باشد مثل زمانی که باد هست و این باد میتواند در حرکت ابرها و.. دخیل باشد.
و اگر بیش از سه شات لازم باشد از روش منوال استفاده میکنم.
منظور جناب سعادت این است که برخی از این شاتها ممکن است برای تولید HDR لازم نباشد. درست است. اما اینجا فقط هدفمان این است که با یک روش سریع و خودکار ۹ فریم تهیه کنیم و سپس در مرحله انتخاب فریمها، فریمهای مورد نظر و مناسب را انتخاب خواهیم کرد. روش دستی، قبلا در همین تاپیک به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته بود که بر اساس وضعیت جزئیات و نوردهی مناطق تاریک و روشن انجام میگردد.
امیر عزیز، من متوجه نشدم آن نمودار را چگونه بدست آوردی.
نمودار رو که خودم در Ps کشیدم, :biggrin: ... کلی هم قبلش فکر کردم که اشتباه نباشد!
همون طور که دوستمون گفتند :
در این حالت از EV +5 تا EV -5 با یک گپ کوچگ در 4 و -4 مواجهیم.نقل قول:
دایره های بزرگ مربوط به شات اول و دایره های کوچک مربوط به شات های دوم م سوم (۲ استاپ بالا و ۲ استاپ پایین) هر براکتینگ هستن،
رنگ قرمز مربوط به حالت اکسپوز صحیح (بدون جبران)، دایره های سبز برای جبران ۳ استاپ پایین و آبی ها مربوط به سه استاپ بالا هستند.
آقاي عبدلپناه عزيز، فاصلههاي سهاستاپي شما درست است....مشكل اين است كه براكتينگ در نظر گرفته شده در نمودار شما يك استاپي نيست و الا همه چيز درست از آب در ميآمد.
با تشكر از جناب دكتر روشن و بقيه دوستان
منظور بنده دقيقا اين بود كه براي براگتينگ دوربين در چه وضعيتي بايد قرار بگيرد؟ من تابحال براكتينگ نگرفته ام.
چگونه اين عمل انجام مي گيرد؟
درود
جناب رضایی تشریف ببرید توی منوی زیر و بیلبیلک بالایی را برچرخانید خط تیره عمودی به سه قسمت تقسیم می شود و با فاصله یکسان از یکدیگر دور می شوند. نهایتا تا 2+- می توانید بچرخانید که همان ۳ فریمی با اختلاف 2 استاپ هست
موفق باشید
اساتید نمی خواهند پاسخی بر پست 104 داشته باشند؟:think:;
سلام
من استاد نيستم ولي دارم ياد مي گيرم كه استاد شوم و بيشتر دوستان در اين انجمن اينگونه فكر مي كنند .
اما نظر خودم :
اولا" عكس شما فاقد اطلاعات مي باشد . (اگزيفت ندارد)
دوما" خود شما هم هيچ اطلاعاتي از نحوه برداشت عكس خودتان (تعداد شات ، استپ هاي نور و نحوه پردازش ) در اختيار قرار نداده ايد
پس بنا براين تنها صحبتي كه ميشود روي اين عكس كرد اين خواهد بود كه ثبت بدي نيست ولي خودرمن از ته رنگ آبي موجود در عكس شما زياد خوشم نيامد بخصوص كه در روي رودخانه به شدت خود نمايي مي كند و عكس شما را كمي از جلوه و گيرايي انداخته است . فكر كنم با بازي كردن غلظت رنگ و اشباع و كمي هم كنتراست به همين نتيجه كه شما رسيده ايد بشود رسيد .
اميد است عكس هاي بهتري از شما دوست گرامي شاهد باشيم .
تا اساتید بیایند و پاسخ دهند عرض کنم که هدف شما از این ثبت چه بوده؟ شما hdr کردهاید که چه اتفاقی رخ دهد؟
مگر جز این است که از hdr استفاده میشود تا دامنهی کاملی از روشنایی در عکس داشته باشیم؟
خوب حالا یک نگاه به عکس شما بندازیم آشکارا نقاط بسیاری را میتوان دید که کاملا over هستند. (در رودخانه و در آسمان)
پس شما چه کار کردهاید؟
نمیخوام شما را زیر سوال ببرم. ولی این همه اصرار شما برای نظر دادن در مورد عکسی که چنین ایراد فاحشی دارد را متوجه نمیشوم.
شخصا با کنتراست پایین در برخی نقاط عکس مشکل دارم. جذابیت عکس را پایین آورده است.
حالا من از شما یک سوال دارم. با توجه به این اشکالات آشکار در عکس که بعید میدانم از دید شما پنهان مانده باشند، شما انتظار چه نظری از جانب اساتید دارد که به شما کمک کند؟
ببخشید.
انتظار اینه که دوستان بیان و ایرادات رو بگن . جالب اینه که بعضی دوستان میگن تا اساتید بیان من میگم.......ووقتی این گفته رو فراموش کردن با خیلی زاویه تیز نگاه بالا به پایین دارن :think:;
دوست عزیز منظور فقط تمرین HDR بود و راستش فقط دنبال یه کادر پر کنتراست بودم و هیچ چیز دیگه برام مهم نبود.ضمنا من متوجه نشدم دقیقا منظور از ترکیب فرمهای نوری چیه. به هر حال ممنون
حق با شماست .این عکس ترکیبی است از سه برداشت در ایزو 100 - دیافراگم 4 (که اشتباها کم انتخاب کردم) و به ترتیب سرعتهای 160 - 500 - 1600
وممنون که توجه کردین
http://www.imagechicken.com/uploads/...1005569200.jpg
میشه لطف کنید مصداق نگاه بالا به پایین با زاویهی تیز رو بیان کنید.نقل قول:
انتظار اینه که دوستان بیان و ایرادات رو بگن . جالب اینه که بعضی دوستان میگن تا اساتید بیان من میگم.......ووقتی این گفته رو فراموش کردن با خیلی زاویه تیز نگاه بالا به پایین دارن :think:;
بنده عرض کردم عکس شما، اشکالات آشکاری دارد که نیازی به اظهار نظر اساتید ندارد. با وجود این اشکالات که بعید میدانم از دید شما پنهان باشند، انتظار چه اظهار نظری را دارید که به شما کمک کند؟
آیا این، مصداق نگاه بالا به پایین با زاویهی تیز است؟
سلام
نور سنجی برای قسمت آسمان مثلا 1000/1
نور سنجی برای زمین مثلا 50/1
چطور میشه دوربین رو تنظیم کرد که براکتینگ صحیح دربیاد؟
بهترین حالت دوربین برای HDRI چیه ؟ (AV-TV_P)
هیچ دلیل ندارد که از براکتینگ خود دوربین استفاده کنید. میتوانید دوربین را روی مد دستی قرار دهید و طوری تنظیم کنید که روشنترین نقاط، خوب ثبت شوند. از آنجا، شروع کنید به کاهش سرعت با فاصلهی 1 استاپ. تا جایی که جزئیات نقاط تاریک قابل قبول باشد. ممکن است با دو عکس به نتیجه برسید یا با 10 عکس. تنها مساله، این است که حتما باید سه پایه داشته باشید و البته سوژهی شما حرکت نکند.نقل قول:
نور سنجی برای قسمت آسمان مثلا 1000/1
نور سنجی برای زمین مثلا 50/1
چطور میشه دوربین رو تنظیم کرد که براکتینگ صحیح دربیاد؟
از آنجا که باید مشخصات ظاهری (فوکوس، عمق میدان، و حتی حساسیت) تمام عکسها مشابه باشند، شما باید در مد اولویت دیافراگم عکاسی کنید تا فقط سرعت تغییر کند.نقل قول:
بهترین حالت دوربین برای HDRI چیه ؟ (AV-TV_P)
ای کاش همیشه کارها به همین آسانی بود اگر تنظیمات مربوط به براکتینگ دوربین درست اعمال شوند و محدودیتی نیز وجود نداشته باشد(از نظر تعداد شات) دلیلی وجود ندارد که از این امکان دوربین استفاده نشود. روش دستی همیشه و همواره کارساز نیست با توجه به سرعت عمل روش دستی حتی اگر حرکت ابرها در نظر گرفته شود(که معمولا مشکل ساز میشود) باز نتیچه چندان رضایت بخش نخواهد بود.نقل قول:
هیچ دلیل ندارد که از براکتینگ خود دوربین استفاده کنید. میتوانید دوربین را روی مد دستی قرار دهید و طوری تنظیم کنید که روشنترین نقاط، خوب ثبت شوند. از آنجا، شروع کنید به کاهش سرعت با فاصلهی 1 استاپ. تا جایی که جزئیات نقاط تاریک قابل قبول باشد. ممکن است با دو عکس به نتیجه برسید یا با 10 عکس. تنها مساله، این است که حتما باید سه پایه داشته باشید و البته سوژهی شما حرکت نکند.
ترکیب حالت براکتینگ دوربین همراه با مد عکاسی متوالی ,نتایج بسیار خوبی دارد.
بزرگوار؛نقل قول:
ای کاش همیشه کارها به همین آسانی بود اگر تنظیمات مربوط به براکتینگ دوربین درست اعمال شوند و محدودیتی نیز وجود نداشته باشد(از نظر تعداد شات) دلیلی وجود ندارد که از این امکان دوربین استفاده نشود....
بنده که نگفتم هرگز از برکتینگ استفاده نکنیم. من در همین معدود hdr هایی که انجام دادهام، تماما روی دست و با برکتینگ عکاسی کردهام.
من در پاسخ به سوال دوستمون عرض کردم که وقتی اختلاف نور بیش از محدودهی برکتینگ دوربین است، چه باید کرد.
حال اگر فرد بداند که اصل کار چیست، میتواند درک کند که چگونه میتوان از برکتینگ استفادههای قویتری کرد.
http://scxmdw.bay.livefilestore.com/...ark.jpg?psid=1
بعد از مدتها حوس یه HDR به سرمون زد از طرفی اخرین ورژن فتوماتیکس رو هم میخواستم یه تستی بکنم
لذا به پارک نزدیک خونه رفتم و نتیجه
دوستان ایراداتش رو بگن
از این ورژن اخر فتوماتیکش کلی حال کردیم خلاصه
باید فکری برای روشنایی غیر یکنواخت آسمان و رنگ غیر طبیعیاش کنید.
هاله های اطراف درختان...
تشدید سایه روشن های روی زمین(چمنها) به زیباتر شدن کار کمک شایانی میکرد
تصور میکنم تلاش بیش از حد برای کنترل نور شدید خورشید به بهای از دست دادن کنتراست کلی عکس انجامیده و همچنین بروز عوارض جانبی دیگری مانند هاله ها
شارپنس کلی عکس پایین است
دکتر جان مرسی همیشه چشمهای شما عالی کار میکنه ولی از نتیجه مارم راضیم چون فکر میکردم شما ایرادات بیشتری بگیرید انشالله عکس بعدی رنگها و حالت اسمان رو اصلاح میکنم
کلا ورژن های جدید فتوماتیکس دیگر به نتایج اقارق امیز منجرب نمیشه و پردازشهای بعدی رو در فتوشاپ راحت کردن حالا میخوام یه بارهم با فتوشاپ همین عکس رو پروسس کنم
يك شات - روي دست
سلام
عکس زیر متشکل از 4 شات افقیه ، که هر کدام شامل سه شات با EV های مختلفه ، اول 12 تا فایل رو با استفاده از قسمت Batch فتوماتیکس ترکیب کردم و بعد از Nik HDR و در نهایت از PS برای تشکیل پانوراما استفاده کردم. در انتها باز هم در Lightroom ادیت انجام دادم.
سوالی که برام پیش اومده اینه که دوستان برای ساختن پانورامای HDR چگونه عمل می کنند؟
یعنی چه طور یکدستی نور در عکس ها برای تشکیل پانورما حفظ می شود؟
http://picturehosting.org/u/245/ghb2lgti.e5.jpg
سایز بزرگتر
انتشار مقاله The Art of HDR Photography Part 1 از وبسایت dpreview.com
http://www.dpreview.com/learn/Articl...Images-001.jpg
کد:http://dpreview.com/news/1012/10122206HDRpart1.asp
http://www.dpreview.com/learn/?/Guides/The_art_of_HDR_Photography_part_1_01.htm
سلام می خواستم بدونم برای گرفتن عکس پانوراما و HDR فقط احتیاج به استفاده از نرم افزار های ویرایشی می باشد یا اینکه اصول خاصی در روند کار جاری است؟:::happy:::
کاملا بستگی به الگوریتم مورد استفاده در برنامهی ساخت پانوراماتون داره.
اگر مثلا با برنامهای مثل PTGUI برای ساخت پانوراما استفاده کنید، خودش براتون یک بخش Tone Mapping داره و نهایتا برنامه کار یکدست شدن تصویر رو به عهده میگیره.
فتوشاپ هم همینطور. هنگام ساخت پانوراما، به انتخاب خودتون، یکدستی تون رنگی تصاویر رو واستون حفظ میکنه.
ممنون از پاسخ ، ولی منظور ترکیبی از HDR و پانورما (پانورامای HDR ) است. مثل همین عکسی که گذاشتم وتوضیح دادم ،
من در جایی از پنجره Photomerge امکانی برای ورود سه شات با EV های مختلف ندیدم.نقل قول:
فتوشاپ هم همینطور. هنگام ساخت پانوراما، به انتخاب خودتون، یکدستی تون رنگی تصاویر رو واستون حفظ میکنه.
هدف این بود که دوستان اگر پانورامای HDR ساخته اند ، روش من رو تایید می کنند یا راه بهتری دارند؟
چند عكس HDR زيبا :
پيشنهاد مي كنم خبرنامه اين سايت رو عضو بشيدکد:http://www.digital-photography-school.com/19-beautiful-examples-of-hdr-done-right