باسلام
یک سوال داشتم: میخواستم بدونم در این تکنیک اگر از پرتره در طبیعت استفاده شود شدنی است؟
وآیا خللی در چهره بوجود نمی آورد و چهره به صورت طبیعی باقی میماند؟
با تشکر.
Printable View
باسلام
یک سوال داشتم: میخواستم بدونم در این تکنیک اگر از پرتره در طبیعت استفاده شود شدنی است؟
وآیا خللی در چهره بوجود نمی آورد و چهره به صورت طبیعی باقی میماند؟
با تشکر.
باسلام
می توانید صورت را ماسک بگیرید که تغییرات روی صورت اعمال نشود
سلام،
این عکس ترکیبی از چهار فریم افقی میباشد
1- هر فریم بصورت مجزا توی فتومتیکس HDR شده ، برای Tone mapping هم Defult انتخاب شده و به فرمت TIFF 16bit ذخیره و سپس
2- در ACR با فیلر Gradual نور آسمون و ابرها رو کمکردم و کمی هم غلظت رنگها رو زیاد کردم و بفرمت JPG ذخیره کردم
3- و پس در فتوشاپ با استفاده از ترکیب (Photomerge) و اعوجاجها تصحیح شده (هر جا هم نشد از "Fill" استفاده کردم!)
نمای البرز مرکزی از بالای پیست اسکی دیزین بهار 89
http://commondatastorage.googleapis....l/45767949.jpg
در این فرایند Noise کمی زیاده که فکر میکنم بعلت ثبتهای تک فریمباشه واگه از EV استفاده به بهتر خواهد شد؟
پاینده باشید
البته گمان نمی کنم این نمونه خوبی برای نمایش روش کاریتان باشد. در برخی فریم ها، اصولا چیزی از ابرها و آسمان باقی نمانده است.
-----
برای پانورامای HDR باید دقت کرد که روش پروسستان برای روی گروههای براکتینگ یکسان باشد. تفاوت روشنایی کادرهای مختلف تا مقادیر زیادی توسط خود نرم افزار تصحیح میشود.
من فکر کنم مشکل اصلی ایشون اینجاست که برای HDR از تک فریم استفاده کردن.
نمونه های HDR در سایت UnifiedColor
http://www.unifiedcolor.com/sites/de...e.preview.jpeg
با سلام
جناب روشن آیا خروجی گرفتن چند عکس با اکسپژورهای مختلف از یک عکس خام با دوربینی که داینامیک رنج بالایی دارد به غیر قابل تشخیص بودن fake hdr از HDR کمک می کند؟
آیا دوربینی مثل D7000 نیکون که در ایزو 100 داینامیک رنج بسیار بالایی دارد به این مساله کمک می کند که تا آنجا که ممکنه به جای 9 شات 1 شات بگیریم یا مثلا 3 شات بگیریم و از عکس های خام 9 عکس برای HDR خروجی بگیریم؟
سلام
علت تفاوت ایجاد شده بین HDRکاذب و HDR واقعی در امکان بازیابی Detail مناطق روشن و تاریک نهفته است. البته یک مساله دیگر هم وجود دارد که گاه باعث مشکل در پروسس HDR کاذب میگردد و آن نوع پروسس است. برخی روشهای پردازشی نیاز به حجم اطلاعات بیشتری دارند که در HDR کاذب وجود ندارد.
مطمئنا دوربینی که Dynamic Range بالایی داشته باشد در مرحله پروسس RAW بهتر میتواند خروجیهای مناسب برای تولید HDR ایجاد کند. اما علاوه بر آن، هر چقدر نسبت S/N در خروجی سنسور دوربین بیشتر باشد، این نوع پردازش موفقتر خواهد بود. چرا که مستقیما بر کیفیت جزئیات مناطق تیره و روشن تاثیر دارد. معمولا دوربینهایی که دینامیک رنج بالایی دارند، دارای این خصیصه نیز هستند.
به طور خلاصه پاسخ سوال شما این است که این امکان به صورت بالقوه در چنین دوربینهایی وجود دارد. اما نتیجه نهایی کاملا بستگی به نوع پروسس HDR و البته توانایی و تبحر کاربر در پروسس خواهد داشت.
The Art of HDR Photography Part 2 : HDR Challenges
http://www.dpreview.com/learn/Articl...2_3_Gh-001.jpgکد:http://www.dpreview.com/learn/?/Guides/The_art_of_HDR_Photography_part_2_01.htm
جهت تسریع دسسترسی، لینک مقاله اول که قبلا آقای صفرزاده گذاشته بودند:
The Art of HDR Photography Part 1
کد:http://www.dpreview.com/learn/?/Guides/The_art_of_HDR_Photography_part_1_01.htm
سلام
The Art of HDR Photography Part 3
Chapter 3: Essential HDR Workflow
ببخشید گاهی اوقات وقتی hdr انجام میشه با تعداد شات زیاد مثلا 6 عکس اگه ابر توی اسمان باشه و حرکت داشته باشه توی فایل hdr خیلی نمای اسمان و ابر را از بین میبره.برای بهتر شدن عکس توی این روش چه باید کرد؟
ممنون
سلام
میخواستم بدونم بهترین روش برای داشتن اکسپوژر های مختلف چیه؟ تغییر سرعت شاتر یا تغییر EV ....؟؟ و بعد اینکه وقتی یک شات میگیرم و بعدش میخوام سرعت شاتر رو روی دوربین تغییر بدو شاید یک مقدار دوربین روی سه پایه تکون بخوره. دوستان برای این مشکل چه کار میکنید؟
با تشکر
معمولا دوربینهای دیجیتال تا 3 شات Bracketing دارن و در این حالت شما باید دوربین رو روی حالت عکاسی پیاپی قرار دهید و از ریموت هم برای کم کردن احتمال لرزش دوربین استفاده کنید.
در برخی از دوربینها مثل D300, D700, D3 حالت Bracketing تا 9 شات هم امکانپذیر است.
اگر دوربین شما حالت Bracketing با 9 شات را ندارد بهترین روش استفاده از سهپایه محکم و سنگین یا/با ریموتهایی است که امکانات بیشتری به شما میدن و تنظیمات شاتر و دیافراگم از روی ریموت امکانپذیر است.
سلام؛
لزوما این طور هم نیست. سریعترین روش استفاده از براکتینگ است که البته باید برای حصول نتیجه دقیق با هوشمندی و دقت استفاده شود (بسته به شرایط نوری اجزای فریم انتخاب صحیح نقطه میانی و فاصله گامهای مثبت و منفی) اما راه حل اصولی تر آنکه تعداد فریمهای لازم را هم مشخص می کند نورسنجی مجزای همه یا تعدادی از اجزای مختلف فریم است که با بقیه اجزا اختلاف نورسنجی داشته و باید به صورت مجزا در نظر گرفته شوند (مثلا آسمان، کوه، سبزه و ...) سپس شات زدن بر اساس نورسنجی های به دست آمده است. از البته از مزایای براکتینگ نسبت به روش دوم سرعت آن در فریمهایی که است که از لحاظ شرایط نوری و یا موقعیت اجزا به سرعت تغییر می کنند و همچنین امکان حصول نتیجه قابل قبول در بسیاری ازشرایط در عکاسی به این روش بر روی دست است.
و البته در نظر داشتن این نکته که در بسیاری از عکسهای HDR که آسمان درگیر قضیه باشد تکنیک براکتینگ سریعترین روش برای ثبت با توجه به حرکت ابرهاست تا تنظیمات دستی ...
با سلام و خسته نباشید
ژیشنهاد منم استفاده از لپ تاپ برای کنترل دوربین هستش من اینکارو انجام دادم و خیلی نتیجه جالب میشه
ضمنا تجربه خودم اینه که یه عکس سیاه و سفید توسط خود دوربین میگیرم . بعد یه عکس ساه و سفید هم با تنظیمات حرفه ای از یکی از شات های حالت عکاسی متوالی با فتوشاپ میسازم.
تمام عکسها باید قبلا از نویز پاک بشه . البته من یه بار برای ساختن یه عکس HDR از ادغام کانال های رنگی ارجی بی در مود لومینسانس یه عکس جدید ساختم و اونو در hdr نهایی وارد کردم که نتیجه عالی بود فقط عیبش اینه که وقت گیره . ضمنا اینو بگم اگه نخواهید از حالت Bracketin استفاده کنید بعضی وقتها کار خراب میشه مثلا حرکت بسیار جزیی در شاخ و برگ درختان یا همینطور که دوستمون فرمودن حرکت ابرها
با تشکر
سلام
من کل تایپک رو خوندم.
فرض کنید با براکتینگ 3 تا عکس raw گرفتم
میخواستم ببینم اول تو فتوشاپ اینها رو کمی اصلاح کنم بعد به hdr بدم یا اینکه همون فایلهای خانم رو hdr کنم؟
ضمنا اگه اول خواستم کمی فایلهای raw را اصلاح کنم با چه فرمتی ذخیره کنم تا در همان فتوشاپ به hdr تبدیل کنم بهترین فرمت چیست برای اینکار؟
سلام دوست عزیز
بیشتر به تکنیک کار شما و مهمتر از اون نرم افزاری که برای پردازش HDR استفاده میکنین
به نظر من (روش خودم) بهترین کار باز کردن سه فایل RAW مذکور در Adobe Camera Raw و انجام یک سری تنظیمات بر روی سه فایل به صورت همزمانه
یعنی در نوار سمت چپ ACR هر سه فایل رو انتخاب کنین
برای مثال White balance سه
مگر تنظیمات مربوط به Exposure که طبعاً باید بر روی هر عکس جداگانه به منظور حداکثر کردن Dynamic Range انجام بشه
یادتون باشه روی نوار آبی رنگ پایین Adobe Camera Raw کلیک کنین و 16 بیت رو انتخاب کنین
(اونجا که color space و مگاپیکسل رو نوشته)
بعد هم بهتره که عکس ها رو با گزینه "Save Image" در Camera RAW با فرمت TIFF ذخیره کنین
PSD هم میشه ولی بسته برنامه ای که برای HDR استفاده میکنین TIFF معمولا همیشه ساپورت میشه
با JPEG کلی از داده ها رو از دست میدین چون JPEG هشت بیته...
به نظر من Photomatix خیلی انتخاب خوبیه
حتی میتونین فایل های RAW رو مستقیم در اون باز کنین
موفق باشین
(اینا که گفتم Work flow خودمه و حتماً راه بهتری هم هست)
به طور معمول برای تهیه HDR لازم نیست تنظیمات مربوط به نوردهی را در مبدل RAW تغییر داد. مگر در شرایط خاصنقل قول:
مگر تنظیمات مربوط به Exposure که طبعاً باید بر روی هر عکس جداگانه به منظور حداکثر کردن Dynamic Range انجام بشه
باز کردن فایل RAW در نرم افزار HDR مزیتی ندارد. بلکه باعث از دست رفتن یک سری امکانات نیز خواهد شد: مانند امکان تنظیم وایت بالانس به صورت دقیقتر یا تنظیم نویز و CA و دیستورشن. روش ایده آل آن است که خروجی TIFF با فضای رنگی وسیع را در برنامهHDR باز کنیم.نقل قول:
حتی میتونین فایل های RAW رو مستقیم در اون باز کنین
سلام
من اخیرا تونستم پلاگین Tone.Mapping برای فوتوشاپ رو دانلود کنم
بنظرم برخی مشکلات مثل بستن دست کاربر رو از بین می بره !!
دانلود رو از این سایت انجام بدید:.
32 bit
http://photomatix-en.s3.amazonaws.co...ping202x32.exe
64 bit
http://photomatix-en.s3.amazonaws.co...ping202x64.exe
اگر کسی بهش علاقمند شد پیغام بده تا سریالش رو بفرستم !!
این هم اطلاعاتش در سایت photomatix
Tone Mapping Plug-In for Photoshop CS2/3/4/5 Free trial - licensing costs US$79
Tone mapping of Photomatix Pro available as plug-in of Photoshop CS2/CS3/CS4/CS5.
[Do I need the plug-in?]
[Features Comparison] [Differences with Photomatix Pro]
Note: This is a Photoshop Filter Plug-In. The Lightroom Export Plug-In is included in Photomatix Pro.
When used in trial mode, the plug-in is fully functional and never expires, but adds a watermark to the final image.
Download page: Photoshop Tone Mapping Plug-In for Windows
Download page: Photoshop Tone Mapping Plug-In for Mac OS X
Note: The upgrade from version 1 to version 2 is free of charge.
ارادت منديم جناب حسنياننقل قول:
سلام جناب محبی
هدف نهایی عکس های HDR افزایش داینامیک رنج و نزدیک کردن خروجی به آن چیزی است که ما می بینیم.
دوست دارم بدانم آیا این صحنه همان است ( یا نزدیک به همان است ) که واقعا شما دیده اید؟
بله تقريبا شبيه اون هستش جز اينكه كمي شدت رنگها رو بيشتر كردم.
اگه تمايل داشتيد بنده سه نسخه عكس رو براتون ارسال كنم و شما در اين مورد بنده رو راهنمايي كنيد.چون خيلي به اين تكنيك علاقه مندم. و ميخوام در موردش بيشتر بدونم. ( البته بعد از ديدن عكسها توسط حضرتعالي ميتونيد تشخيص بديد كه روي رنگها خوب كار كردم يا زياده روي نمودم )
لازم به ذكر هستش كه سال گذشته كه تازه اس ال آر خريده بودم از همين لنج عكاسي كرده بودم و جناب دكتر روشن نكاتي رو در مورد كادر و تركيب بندي به بنده تذكر دادن كه امسال سعي كردم اونها رو رعايت كنم. ( اميد وارم موفق بوده باشم ) چنانجه اجازه بفرمائيد بنده اون سه عكس رو به صورت jpeg ارسال كنم براتون و شما هم بررسي بفرمائيد و راهنمائيم كنيد. با تشكر از شما خالو جان كه محبت كرديد و اين عكس رو هم تائيد نموديد.
جناب حسینیان جسارت بنده را بپذیرید اما هدف عکاسی اچ دی آر تنها افزایش داینامیک رنج و نزدیک کردن خروجی به ... نیست.
اصولا افزایش DR و نزدیک شدن به تصویر دریافتی از چشم هم می توانند مترادف نباشند.
شاید عکس های Tone Composed یا Tone Blending کمی در تعریف شما بگنجند، اما تعریف و هدف عکس اچ دی آر نیستند.
--------------------
من فکر می کنم که کج به نظر رسیدن خط افق اشتباه بصری است، به ریسمان های کوتاهی که از لنج آویزانند نگاه کنید. آن ها باید عمودی باشند که هستند.
مشکل را فهمیدم ! من آخر آن جمله یک "؟" ننوشته بودم! (در واقع جمله خیلی خبری نبود !)
تعریف HDR
اما مشکلم با آن عکس این بود که آنقدر سایه ها روشن شده که به نظرم از آسمان هم روشن تر است.نقل قول:
In image processing, computer graphics, and photography, high dynamic range imaging (HDRI or just HDR) is a set of techniques that allows a greater dynamic range between the lightest and darkest areas of an image than current standard digital imaging techniques or photographic methods. This wide dynamic range allows HDR images to more accurately represent the range of intensity levels found in real scenes, ranging from direct sunlight to faint starlight, and is often captured by way of a plurality of differently exposed pictures of the same subject matter
با تشكر از عزيزان و سروران گلم كه راهنمايي ميكنند كه دارم به شدت ياد ميگيرم.
مهدي جان خط افق به دليل خط جنگلهاي حرا هستش كه طبيعي كمي كج هستند البته اشتباه محض من هم بوده كه بايد با تنظيم درست كادر اين مورد رو اصلاح ميكردم.
ممنون ميشم چنانچه امكانش هستش دوستان گرامي تاپيك ويژه ايي ايجاد كنن در اين مورد تا بنده هم بتونم اونجا چيز بيشتري ياد بگيرم.
چون اينجا ارسالها نياز به تائيد داره و از هدف اصلي يعني نمايش عكسها كمي دور ميشم.
يا اگه قبلا بحث شده لينكش رو دوستان مرحمت كنند و قرار بدن.
با سپاس از همه دوستان با محبت.
درود ...
اچ دی آر در حالت کلی، علاوه بر پر کردن تمام یا قسمتی از رنج نوری موجود در صحنه، بر جزئیات عکس هم اثری دارد که متاسفانه بنده قادر به توصیف آن نیستم. در مورد آسمان تیره هم بنده به سلیقه شخصی نمی پسندم، ولی خوب، عکس های فرا واقع گرایانه هم در این تکنیک محبوب هستند. :)
هاله اطراف قایق هم که قابل کنترل است، نیاز به اصلاح دارد.
کتابی با نام معادل فارسی "10 اشتباه رایج در عکاسی اچ دی آر" (فکر میکنم اسمش به انگلیسی این بود: "10 "mistakes in HDR photography) بسیار کتاب مفیدی است اگر علاقه مندید. (در فروم هم موجود است)
به نظر من نه فقط در مورد تکنیک HDR بلکه در مورد هر ابزاری بهتره به جای "هدف" از مفهوم دیگهای استفاده کنیم. در حقیقت ما با یک ابزار سر و کار داریم که میتونیم بر اساس نیازی که داریم از اون ابزار استفاده کنیم. چرا که ممکن هست این برداشت ایجاد بشه که نباید از ابزار استفادهای غیر از "هدف" صورت بگیره.
شاید بهتر باشه بگیم که برای هر ابزاری یک هدف اصلی وجود داره اما این دلیل نمیشه که از اون ابزار فقط در راستای اون هدف استفاده کنیم.
استفاده نا متعارف از ابزار نه تنها چیز بدی نیست بلکه یکی از فاکتورهای مهم در خلاقیت هست. به شخصه اعتقادی به اینکه از هر ابزاری فقط برای یک منظور استفاده بشه ندارم.
به عنوان مثال شاید بد نباشه به همین تکنیک HDR اشاره کنم که در ابتدا وسیلهای بوده که طراحان گرافیک از اون استفاده میکردند و بعدها عکاسان دیجیتال هم از این ابزار برای خلق تصاویری با دینامیک رنج و همینطور جزئیات بالا در عکسها و همچنین انتقال مفاهیم ذهنی و فرا واقعی به مخاطب استفاده کردند.
نکتهٔ دوم که باعث شد که از جمله شما متعجب بشم این بود که فرمودید هدف HDR نزدیک کردن عکس به چیزی هست که در واقعیت میبینیم. به نظر من این مطلب حتا در مورد هدف اولیه استفاده از این ابزار هم صحیح نیست. دست کم من هرگز هیچ عکس HDRای ندیدم که شبیه به چیزی باشه که در واقع میبینم. هر شما بیشتر توصیف کننده تکنیک exposure blending هست تا HDR.
جواد جان
سلام دوباره،
در مورد هدف و ابزار و راه های استفاده از آن ابزار برای اهدافی غیر از هدف اولیه خیلی با شما موافقم.
در مورد استفاده نا متعارف هم موافقم فقط با در نظر گرفتن این نکته که،نقل قول:
استفاده نا متعارف از ابزار نه تنها چیز بدی نیست بلکه یکی از فاکتورهای مهم در خلاقیت هست. به شخصه اعتقادی به اینکه از هر ابزاری فقط برای یک منظور استفاده بشه ندارم.
ابتدا آن روش و آن ابزار را به صورت دقیق و کامل بشناسیم، بعد از آن شروع کنیم به امتحان کردن روش های مختلف، خلاقیت و نتایج جدید.( درست مثل قوانین مربوط به ترکیب بندی که آیه نیامده همیشه افق در 1/3 باشد یا سوژه در نقطه طلایی و .... اما به نظرم بهتر است اول به آنها مسلط شویم بعد هر جا که لازم بود بتوانیم آن قوانین را بشکنیم.)
در مورد هدف اولیه عکاسی HDR ، همانطور که گفتم
به نظرم هدف اصلی و اولیه عکاسی HDR افزایش محدوده داینامیکی یا Dynamic Range است. (استفاده های دیگری هم ممکن است داشته باشد!) به نحوی که به محدوده داینامیک چشم انسان نزدیک تر باشد (البته با جزئیات، در واقع ما میتوانیم گستره وسیع تری نسبت به دوربین، همراه با جزئیات را ببنیم )
از مدرسه آنلاین عکاسی »
اینکه شخصا عکس های فرا واقع گرایانه در عکاسی HDR را خیلی نمی پسندم سلیقه ای شخصی است، اما نکته مهم به نظرم این است که عکاسی که میخواهد عکس HDR بگیرد و یا عکس های فراواقعی HDR تولید کند باید به اصول اولیه و هدف اولیه این نوع عکاسی مسلط باشد، بعد از آن خلاقیت و کارهای جدید و دور شدن از هدف اصلی و یا استفاده از ابزار برای اهداف دیگر.نقل قول:
Dynamic Range یعنی چه؟
دینامیک رنج یا محدوده دینامیکی عکس عبارت است از تفاوت مقدار روشنایی بین تاریکترین نقاط و روشنترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند. حتماً دیدهاید که در برخی عکسها نواحی تاریک یا روشن بعضا دارای جزئیات هستند و در برخی قسمتها فاقد جزئیات یا بافت قابل تشخیص. محدوده دینامیکی عکس درواقع مشخص میکند که در عکس چه طیفی از روشنایی بین تاریکترین قسمتهای حاوی جزيیات تا روشنترین قسمتها وجود دارد. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، عکس دارای محدوده دینامیکی بیشتری است و در آن نواحی بیشتری در قسمتهای تاریک و روشن دارای جزییات قابل تشخیص هستند.
واحد سنجش دینامیک رنج ، EV یا Exposure Value است.
این مقدار محدوده دینامیکی در وسایل و مدیاهای مختلف، متفاوت است. مثلاً دوربینهای عکاسی دیجیتال SLR دارای دینامیک رنج حدود ۶-۸ و چشم انسان دارای دینامیک رنج 14EV است.
در اینجا قصد ورود به مسائل تکنیک و ریاضی HDR نداریم. چون قصدمان در این درس مسائل هنری و زیباشناختی عکسهای HDR است و میخواهیم بگوییم که چگونه میتوان بهترین عکسهای HDR را ساخت.
با تعریف فوق مشخص میشود که در بسیاری موارد دوربین قادر نیست عکسی بگیرد که کل نواحی عکس، چه نواحی تاریک و چه نواحی روشن، دارای جزئیات باشند و قابل دیدن شوند. راهی که برای حل این مشکل وجود دارد این است که چند عکس با نورسنجیهای مختلف بگیریم و سپس از پردازش تلفیقی آنها، به یک عکس برسیم که دارای دینامیک رنج بالا است و در آن همه نواحی دارای جزئیات قابل نمایش باشد.
این مساله اساس روش عکاسی HDR را تشکیل میدهد.
شاد باشید.
پی نوشت»
پست ها را به پیشنهاد جناب رجایی به اینجا منتتقل کردم تا دوستان راحت تر بتوانند بحث را دنبال کنند.
با تشكر از مديران گرامي كه مبحث رو به اينجا منتقل كردن كه راحتتر ميشه در موردش بحث كرد.
جناب حسينيان گرامي.
بنده ارسالها رو مطالعه كردم و در واقع از فرمايشات دوستان هم كاملا معني و مفهوم درست اچ دي آر رو درك كردم. و بابت اون هم بسيار سپاسگزارم.
در مورد عكس اون لنج بنده اين مورد هم يادم رفت بگم كه در ارسال حضرتعالي بشه اشاره شده.
بنده در عكس لنج كهنه با اغراق در رنگهاي سعي داشتم طرحي نقاشي گونه ارائه كنم كه البته از فرمايشان شما و دوستان دريافتم كه هميشه و همه جا ممكنه درست و مناسب نباشه.نقل قول:
اینکه شخصا عکس های فرا واقع گرایانه در عکاسی HDR را خیلی نمی پسندم سلیقه ای شخصی است، اما نکته مهم به نظرم این است که عکاسی که میخواهد عکس HDR بگیرد و یا عکس های فراواقعی HDR تولید کند باید به اصول اولیه و هدف اولیه این نوع عکاسی مسلط باشد، بعد از آن خلاقیت و کارهای جدید و دور شدن از هدف اصلی و یا استفاده از ابزار برای اهداف دیگر.
و سليقه ايي هم هستش در واقع هدف اچ دي آر اونطوري كه بنده درك كردم اينه كه بشه حداكثر رنگ و جزئيات يه سوژه رو كه ممكنه در يك شات عملا نشه در آورد در اچ دي آر بشه اونها رو برگردوند و زنده كرد.
با توجه به اين چيزهايي كه يادگرفتم ( اگه جايي اشتباه كردم اساتيد تذكر بدن ) عكس ديگه ايي دارم كه اگه اجازه داشته باشم از همون سوژه اما از نمايي ديگه رو در همين تاپيك قرار بدم كه دوستان راهنمايي كنند آيا به هدف اصلي اچ دي آر رسيدم يا خير ؟
اين هم عكس همون سوژه از نمايي ديگر كه در واقع به واقعيت خيلي خيلي نزديك تره ( اون چيزي كه خودم ديدم ) در مورد تركيب بندي يا كادر اصلا حرفي ندارم چون ميدونم خالي از اشكال نيست. اما بحث بر سر اينه كه درك درستي از اچ دي آر پيدا كردم يا خير ؟:
http://omid-studio.persiangig.com/im...%D9%87%202.jpg
لینک کتاب مذکور:نقل قول:
کتابی با نام معادل فارسی "10 اشتباه رایج در عکاسی اچ دی آر"
http://forum.akkasee.com/showthread....l=1#post174341
سلام دوستان نازنین
من دوربین 7 دی دارم و به عکاسی hdrهم علاقه خاصی داره مخصوصا اگه پرتره باشه
یه سوال داشتم از دوستان اونم اینکه به نظر شما برای ساخت یک عکس hdrبهتره که از چند شات با نوردهی های مختلف استفاده شه؟؟؟؟؟
یک مقایسه ساده توسط Moose Peterson
عکس اول از ترکیب 5 شات با Photomatix Pro تشکیل شده و عکس دوم از یک شات در ACR . بر روی هر دو عکس از پلاگین های : Nik Dfine و Nik Color Efex Pro استفاده شده
HDRi
فایل پیوست 19535
Single
فایل پیوست 19536
منبع
سلام
از دوستان خواهشمندم که آموزش کار با نرم افزارهای HDR رو هم اینجا قرار بدن تا با نحوه کار نرم افزارهای Photomatix Pro و PHOTOSHOP آشنا بشیم
..دو ترمی است که به صورت افتخاری و به درخواست یکی از اساتید برای آموزش تکنیک hdr برای دانشجویان رشته فیلمسازی و عکاسی مشغول هستم. اولین جمله ای که قبل از شروع بحث عنوان میکنم:
HDR تکنیکی است که باید درک شود درست مانند ریاضیات ,یادیگیری تنها کافی نخواهد بود.
مانند بسیاری کارهای دیگر باید هدفی از قبل تعیین شده باشد
هدف اصلی و اولیه عکاسی HDR افزایش محدوده داینامیکی است ولی کربردهای دیگری نیز دارد
رسیدن به رنگهایی با عمق زیاد همراه با کنتراست بالا یکی دیگر از کاربردهای رایج اچ دی آر می باشد
و یا داشتن جزییات حداکثری ,که البته متناسب با هر هدف ,تنظیمات خاصی نیز بایست اعمال شود به عبارت دیگر نوع تنظیمات و مراحل آنها برای هر عکسی و منظوری متفاوت...
موضوع مهمی که اکثر دوستان در فرایند تولید HDR فراموش میکنند یا کمتر به آن میپردازند ,مرحله پس از تون مپینگ می باشد که بسیار مهم می باشد ,اصرار به اتمام کار در همان قسمت تون مپینگ یکی دیگر از اشتباهات رایج در عکاسی اچ دی آر می باشد
با جواد در مورد درک ایشان از اچ دی آر موافق نیستم
اچ دی آر تکنیکی است در خدمت عکاس که میتواند بسته به هدف ایده و ذهنیت و مهارت خود از آن بهره برداری کند
معمولا عادت کرده ایم عکسهای اچ دی ار را همراه با اغراق و به اصطلاح غیر طبیعی ببینیم
ولی همیشه اینطور نیست چه بسا عکسهایی که هرگز متوجه نشویم که اچ دی آر هستند تا زمانی که خود عکاس به /ان اشاره ای کرده باشد.
عکسهای زیر با استفاده از تکنیک اچ دی ار ثبت شده و کار شده اند آیا همه آنها غیر طبیعی یا اغراق آمیز هستند؟
http://8202.1.img98.net/out.php/i156572_dsc-0222s.jpg
http://8202.1.img98.net/out.php/i156573_dsc2800s.jpg
http://8202.1.img98.net/out.php/i156574_dsc2839l.jpg
http://8202.1.img98.net/out.php/i156575_dsc0001.jpg
دوستان عزیز مدت کوتاهی ست که به تکنیک HDR علاقه مند شده ام، به صورت کاملا تجربی و مشاهده عکسهای دوستان با تجربه (به خصوص آقای سعادت و آقای عبدل پناه) یه چند تا عکس به عنوان سیاه مشق ویرایش کردم. اگه دوستان محبت کنند، نظرشون رو راجع به عکس زیر بیان کنند بسیار سپاسگزار خواهم بود.
http://aks.akkasee.com/files/gallery...276-HDR2_1.jpg
البته ناگفته نماند که در مورد کادربندی خیلی بهتر میشد عمل کرد، ولی متاسفانه وجود عناصر مزاحم در پشت سر و سمت راست امکان چرخش یا دورتر شدن رو برای بستن کادر بهتر از من گرفته بود.
با سپاس
..آنچه در نگاه اول خودنمایی میکند و این سوال را برای بیننده مطرح میکند که آیا برای ثبت منظره پیش رو احتیاجی به استفاده از تکنیک HDR بود؟
تصور بنده ,با توجه به نور موجود در کادر بر این است که خیر
بلکه با یک نورسنجی صحیح چه بسا نتیجه بهتری حاصل میشد ,
برای داشتن عمق رنگی بالا به همراه کنتراست بالا فیلتر پلاریزه باز نتیجه بهتری میداد
یکی از چالشهای عکاسی hdr تنظیمات رنگ می باشد زیرا که مراحل تنظیم رنگ مقداری پیچیده تر از عکسهایی است که با تک شات ثبت شده اند
تقریبا نسخه مشخصی نمیتوان پیچید ولی تلفیقی از روشهای مختلف از جمله روش معروف اسکات کلبی و روش رفع ته رنگ با استفاده از match color حتی استفاده از فیلترهای رنگی و روشهای دیگر
از دیگر چالشهای hdr مشکل اعوجاجهای رنگی یا ca می باشد زیرا که در فرایند ترکیب این مشکل تشدید میشود چیزی که معمولا در عکسهای hdr و در حاشیه ها مانند شاخ و برگها قابل مشاهده است (اینجاست که تفاوت ها و ارزشهای لنزی مانند 24-14 با مثلا 40-17 آشکار میشود)
در عکس شما ته رنگ آبی در قسمت shadows و high light حظور و وجود دارد بنا بر تجربه روش اسکات کلبی نتیجه رضایت بخشی بر روی این عکس نخواهد داشت زیرا که این روش بیشترین تاثیر را بر روی تونهای میانی میگذارد همچنین روش match color
منوی color balance با انتخاب صحیح مناطق تحت تاثیر ,میتواند انتخاب خوبی باشد....
و نهایتا اینکه فرایند hdr هیچ کمکی به عکس نکرده
موفق باشید
فکر میکنم منظور آقای سعادت مقاله زیر در مورد از بین بردن ته رنگ عکس باشه:
عکاسی | مقالات
فایل پیوست 20094
اولین تجربه HDR من (البته با نیکون دی 40 و 18-55)
دوستان نظریات و پیشنهادات رو بفرمایید
بخصوص آقای سعادت که مشتاق نظر شما هستم
روند کاری این عکس
عکس با 3 شات گرفته شده و photomatix ترکیب شده و برای کنتراست و رنگ و نویز ریداکشن از لایت روم و فوتوشاپ
نمیدانم مشکل از سایت یا .....چون عکس بسیار شارپنس خود را در آپلود از دست داده
سلام ,ممنوننقل قول:
بردیا جان کارهای بسیار زیبائی بود . میشه کمی توضیح بدی مراحل کار رو . از چه پلاگینی استفاده شده در چه نرم افزار هایی. و اگه فقط ps هست . کمی مراحل کار رو بگید!!
ممنون میشم.
راستی عکس های 2 و 3 در کجا گرفته شده ؟ منطقه خیلی زیبائی هست.
بیشتر ثبت های بنده(چهار عکس اخیر) در ارومیه انجام شده ,برای ترکیب از Photomatix Pro استفاده کردم ,
مراحل کار:
باز کردن شاتها در acr و انجام کارهای اولیه مانند اصلاح خطاهای لنز و تنظیم دقیق وایت بالانس (و در صورت لزوم نویز گیری در شاتهای تاریک ترجیحا)
خروجی tif 16b و انتقال به فتومتیکس - خروجی tif 16b از ترکیب عکسها و نهایتا انتقال به ps و مراحل پایانی...
جناب هراتی آسمان نویزی و به اصطلاح چرکین شده که خوب از اشکالات نابخشودنی در hdr است ,رنگها جای کار دارند
دوستان میخوام روشی برای ساختن Fake_HDR از تک شات به منظور حصول به حداکثر داینامیک رنج ممکن معرفی کنم که روش ابداعی خودم هست دوست دارم تست کنید و نتیجه را در همین تاپیک اعلام نمایید
ابتدا فایل خام را acr باز کنید و تنظیمات مربوط به اصلاح خطاهای لنز و انتخاب پروفایل و تنظیمات نور(هیستوگرام) را انجام دهید سپس خروجی tif 16b به ps
یک کپی از عکس بگیرید ( Ctrl J ) مد آمیختگی را به Multiply تغییر داده و به عنوان عکس نخست ذخیره کنید
دوباره و این بار مد آمیختگی را به Screen تغییر داده و با عنوان عکس دوم ذخیره کنید
هر دو عکس را در Photomatix باز کنید و تنظیمات مربوط به tone mapping را متناسب با سلیقه انجام دهید و باز خروجی tif 16b به ps
و ادامه مراحل...
عکس زیر را با استفاده از این روش تهیه کردم:
http://8202.1.img98.net/out.php/i164...tonemapped.jpg
بحث در مورد مزیتها و معایب این روش بماند برای بعد
درود بر شما
اگه فریم هایی که تهیه میشه برای اچ دی ار عناصری در اونها حرکت کرده باشه مثلا ابرها ، برای روی هم انداختنشون باید چیکار کرد؟
دوستی میگفت با استفاده از ماسک ولی دقیقا نمیدونست چطور؟!
سپاس از راهنمائیتون...
سلام
اگه با نرم افزار فتومتیکس استفاده میکنید، انتخاب گزینه Attemp to reduce ghost artifacts و بعد از اون بسته به اینکه عکستون چه سوژه ای داره میتونید از یکی از گزینه های زیر استفاده کنید:
-Background Movement برای رفع حرکت آب (یا طبیعی جلوه دادن حرکت آب) و حرکت شاخ و برگ درختان
-Moving Objects/People برای جاهایی که انسانی یا شیئی در حال حرکت در یکی یا همه ی عکس ها موجود باشد(که با استفاده از گزینه Detcet در جلوی این گزینه میتوانیم سطح اعمال تغییرات این دستور را تعیین کنیم)
شاد باشید......
دوستان من با این تکنیک یعنی hdri عکسهامو ترکیب کردم که در یکی از عکسها که در شب از یک ساختمان گرفتم و نوردهی عکسهارو با سرعت شاتر تنظیم کردم و 4 عدد عکس با فرمت raw گرفتم و بعد از ترکیب کردن با نرم افزار Photomatix با نویز بسیار شدید روبرو شدم . که اخرین عکسی که گرفتم و سرعت شاتر را تا "15 پایین اوردم کیفیتش خیلی خیلی بهتر از عکس hdri بود در عکس بعدی که از داخل یک اتاق تاریک که در باز بود و از هال عکس گرفتم و بعد از ترکیب باز هم کیفیت خود عکسم بهتر از hdri بود به نظر شما دوستان، کجای کار احتمالا اشتباه بوده؟ ببخشید احتمالا که نه 100% یه جای کار مشکل داره. این نکته را هم اضافه کنم که دوربینم fujifilm hs20 هستش.
سلام
ممكنه يكي از دوستان نحوه تنظيم اتوبراكتينگ رو بر روي دوربين توضيح بده؟
دوربين Canon 500D
با تشكر
علی جان بهتر نیست به جای اینکه در چند تاپیک یک سوال تکراری را چند بار بپرسید یک بار User Manual دوربین تان را ملاحظه بفرمایید؟
یا از گوگل جستجو کنید؟
دانلود User Manual دوربین تان... ( به صورت کامل )
http://files.canon-europe.com/files/...0D_EN_Flat.pdf
و قسمتی که اشاره به برکتینگ در دوربین شما دارد...
Canon EOS 500D - Gérard Michel-Duthel - Google Books
[نقل قول:
QUOTE=Walkman;264580]سلام
اگه با نرم افزار فتومتیکس استفاده میکنید، انتخاب گزینه Attemp to reduce ghost artifacts و بعد از اون بسته به اینکه عکستون چه سوژه ای داره میتونید از یکی از گزینه های زیر استفاده کنید:
-Background Movement برای رفع حرکت آب (یا طبیعی جلوه دادن حرکت آب) و حرکت شاخ و برگ درختان
-Moving Objects/People برای جاهایی که انسانی یا شیئی در حال حرکت در یکی یا همه ی عکس ها موجود باشد(که با استفاده از گزینه Detcet در جلوی این گزینه میتوانیم سطح اعمال تغییرات این دستور را تعیین کنیم)
با سلام مشکل حرکت ابر ها را با گزینه های یادآور شده تان نتوانستم حل کنم این یک نمونه ارسالی از مشکلی که برایم حل نشد بعضی وقتها جواب نمیده
.فایل پیوست 27015
فایل پیوست 29531
با سلام خدمت دوستان عزیز . این یکی از اولین کارهای HDR بنده است . با S200 نازنین . با توجه به اینکه امشب عازم مسابقات کشوری هستم الان هم یکی از آخرین لحظات تجربه اندوزی برای این مسابقه است . اگر دوستان صاحب تجربه نظری و نقدی برای بهبود این شات دارند یا توصیه خاصی برای آن عمیقا خوشحال می شوم بدانم تا در مسابقه رعایت شود . این شات هم از ترکیب سه عکس با اختلاف نوری یک استاپ به دست آمده و در PHOTOMATIX PRO 4.0.2 مد ENHANCER-PAINTERLY انتخاب شده و در آخر هم در لایت روم اصلاح کنتراست وایت بالانس ، رنگ ها و کمی نویز گیری انجام شده . در ضمن عکس هاJPG گرفته شده و تا قبل از PHOTOMATIX هیچ ویرایشی انجام نشده . آیا ادیت قبل از شروع فرایند ساحت HDR تاثیر زیبادی در خروجی نهایی دارد یا می توان به همان ادیت انتهایی در لایت روم بسنده کرد؟
با تشکر پیشاپیش از دوستان محترم که راهنمایی می کنند .
این هم کمی بزرگتر
http://up.vatandownload.com/images/t...bcv2rrglqe.jpg
با سلام خدمت استاید
به تازگی سعی در HDR کردن عکس هام را دارم و خیلی آماتور در این نوع کارها هستم. مشکلی که با اون مواجه شدم نویزی شدن(دانه دانه شدن) عکس هام هنگام پروسس است. علت این نویزی شدن چی می تونه باشه و چه روشی رو بهتره برم تا این اتفاق
دیگه پیش نیاد.
نرم افزار : Photomatix
فایل پیوست 31651
با سپاس فراوان
سلام دوستان .. در مورد hdr سوال دارم نمیدونم جاش اینجاست یا نه ..
در مورد موضوعاتی که متحرک هستند مثل موج دریا چجوری چند شات گرفته میشه موج متحرک دیگه تو شاتهای بعدی تطبیق نمیشه!
عکسها قبل از تبدیل به HDR از گزینه Remove Ghosts استفاده کنید. میشه تعریف کرد که کجای عکس، از کدوم فریم عکس استفاده کنه.
نیازی نیست....
سلام میتونید از Fake Hdr استفاده کنید....
شاد باشید......
خوندنش خالی از لطف نیست برای دوستداران تکنیک HDR
شاید ف ی ل ت ر باشه
http://borisfrkovic.blog.com/
با سلام
کسی از دوستان از تکنیک motion hdr اطلاعی داره؟
فایل پیوست 46288
فایل پیوست 46289
رضا عزیز یک سایت به این مطلب برخوردم گفتم شاید بازگو کردنش خالی از لطف نباشه:
منتظر راهنمایی های دوستان و اساتید محترم هستیم. یاحقنقل قول:
People or portraits or really any object in motion are not good for HDR because remember we are going to be taking multiple exposures and any movement in between those images will cause ghosting or worse in our image.
با سلام امیر عزیز ممنون.
اما مطلبی که مرقوم فرمودید فقط میگه که افراد و پرتره واقعا سوژه های خوبی برای hdr هستند. مواجهه شدن و حرکت داشتن سوژه باعث سایه و بدترشدن عکس میشه.
خوب این مطلب درست. اما به نظر کمکی به این درخواست بنده نکرد که روش بدست آوردن یک عکس hdr با داشتن سوژه در حال حرکت ( حتی حرکت سریع مثل ماشین، انسان و ...) چجوریه. خواستم از دوستان که در این زمینه اطلاعی دارند کمک بگیرم.