مدیریت رنگ - Color Management
سلام:
مدیریت رنگ ( Color Management )
حقیقت مدتی است روی این موضوع دقیق شده ام و در حال خواند مطالب و کسب تجربه در این زمینه هستم. اینقدر که مطالعه پیرامون این مبحث باعث سردرگمی من شدم مطالعه پیرامون مباحث اپتیک با همه سختی دردسر ساز نبود... خلاصه کلام این مبحث در فروم نیست یا من نمیدانم لینک آن کجاست. کتابهایی در این زمینه هستند یا فیلم های آموزشی که دوستان میتوانند پیگیر آنها باشند یا لینکی که تاریکخانه دیجیتال هست از آقای نعما روشن
بحثی در مورد فضاهای رنگ
اصلا از اول خروجی را برای چه میخواهیم ؟ یا جابجایی از این محیط به ان محیط ( که در مطالب آقای روشن هم اشاره شده )
یا وقتی می گویند یک شارپ سازی هم میتواند تاثیری متفاوت در محیط های رنگی داشته باشد ( با دقت به مطالبی که خواندم و نتیجه حاصله ) یک فرد پیش از ثبت حتما باید بداند خروجی نهایی برای چیست تا با دقت به آن شروع از چه محیط رنگی باشد . یا ویرایش بر چه اساسی ادامه پیدا کند. وقتی این موارد را کنار محیط های رنگی متفاوت با تلفیقی از ستینگ های کامپیوتر ها قرار میدهیم من به جمع بندی درستی نمیرسم.
این درسته که وقتی یک فایل خام باشد از هر راهی اشتباه رفته باشیم میتوانیم بدرسی مسیر را تصحیح کنیم ولی بقول یکی از با تجربه های این زمینه که میگوید وقت برای من پول است من فرصت جبران اشتباه را ندارم و همیشه سعی میکنم با کوتاه ترین راه ( یا بگوییم منطقی ترین راه ) بهترین نتیجه را بگیرم این فکر که فایل خام همیشه چاره ساز است را بدجوری تحت ااشعاع قرار میدهد . بنظرم در یک کار حرفه ای واقع فرصت جبران یک اشتباه به منزله از دست دادن کلی وقت و نتیجه از دست رفتن پول است
سخن کوتاه آنکه این مدیریت رنگها برای من دردسری شد نمیدانم منچ بازی کرده اید یا خیر اما حکم رسیدن به خانه پایانی که آن مار بزرگ..... و شروع از اول :confused: :)
*اگر چه میتواند یک تاپیک مجزا هم باشد ولی نمیدانم چرا جدیدا دوست ندارم تاپیکی باز کنم که مشتری اول آخرش خودم باشم ;) و از طرفی اطمینان ندارم سوالاتی یا احیانا مطالبی که در این زمینه برای من یا دوستان ایجاد خواهد شد با موضوع این تاپیک همخوانی دارد یا نه ؟ و اصلا نمیدانم میبایست تاپیکی مجزا باز کرد یا نه ؟ منتظر میمانم تا تظر دوستان را جویا شویم که کجا این بحث یا سوالاتی که پیش رویمان خواهد بود یا دوستان اطلاعات خوبشان را با دیگران به اشتراک بگذارند
اینجا ؟ یا لینکی که میدانید؟ یا تاپیکی مجزا ؟
موفق باشید
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
QashQai
سلام:
مدیریت رنگ ( Color Management )
حقیقت مدتی است روی این موضوع دقیق شده ام و در حال خواند مطالب و کسب تجربه در این زمینه هستم. اینقدر که مطالعه پیرامون این مبحث باعث سردرگمی من شدم مطالعه پیرامون مباحث اپتیک با همه سختی دردسر ساز نبود... خلاصه کلام این مبحث در فروم نیست یا من نمیدانم لینک آن کجاست. کتابهایی در این زمینه هستند یا فیلم های آموزشی که دوستان میتوانند پیگیر آنها باشند یا لینکی که تاریکخانه دیجیتال هست از آقای نعما روشن
بحثی در مورد فضاهای رنگ
اصلا از اول خروجی را برای چه میخواهیم ؟ یا جابجایی از این محیط به ان محیط ( که در مطالب آقای روشن هم اشاره شده )
یا وقتی می گویند یک شارپ سازی هم میتواند تاثیری متفاوت در محیط های رنگی داشته باشد ( با دقت به مطالبی که خواندم و نتیجه حاصله ) یک فرد پیش از ثبت حتما باید بداند خروجی نهایی برای چیست تا با دقت به آن شروع از چه محیط رنگی باشد . یا ویرایش بر چه اساسی ادامه پیدا کند. وقتی این موارد را کنار محیط های رنگی متفاوت با تلفیقی از ستینگ های کامپیوتر ها قرار میدهیم من به جمع بندی درستی نمیرسم.
این درسته که وقتی یک فایل خام باشد از هر راهی اشتباه رفته باشیم میتوانیم بدرسی مسیر را تصحیح کنیم
ولی بقول یکی از با تجربه های این زمینه که میگوید وقت برای من پول است من فرصت جبران اشتباه را ندارم و همیشه سعی میکنم با کوتاه ترین راه ( یا بگوییم منطقی ترین راه ) بهترین نتیجه را بگیرم این فکر که فایل خام همیشه چاره ساز است را بدجوری تحت ااشعاع قرار میدهد . بنظرم در یک کار حرفه ای واقع فرصت جبران یک اشتباه به منزله از دست دادن کلی وقت و نتیجه از دست رفتن پول است
سخن کوتاه آنکه این مدیریت رنگها برای من دردسری شد نمیدانم منچ بازی کرده اید یا خیر اما حکم رسیدن به خانه پایانی که آن مار بزرگ..... و شروع از اول :confused: :)
*اگر چه میتواند یک تاپیک مجزا هم باشد ولی نمیدانم چرا جدیدا دوست ندارم تاپیکی باز کنم که مشتری اول آخرش خودم باشم ;) و از طرفی اطمینان ندارم سوالاتی یا احیانا مطالبی که در این زمینه برای من یا دوستان ایجاد خواهد شد با موضوع این تاپیک همخوانی دارد یا نه ؟ و اصلا نمیدانم میبایست تاپیکی مجزا باز کرد یا نه ؟ منتظر میمانم تا تظر دوستان را جویا شویم که کجا این بحث یا سوالاتی که پیش رویمان خواهد بود یا دوستان اطلاعات خوبشان را با دیگران به اشتراک بگذارند
اینجا ؟ یا لینکی که میدانید؟ یا تاپیکی مجزا ؟
موفق باشید
با درود
دوست عزیز
این تنها شما نیستید که چنین پریشان بر سر چهارراه چه کنم گیر افتاده اید اگر کمی به اطراف دقیق شوید امثال مرا هم خواهید دید.
حال گاهی صادقانه مثل شما به زبان می آوریم که دراخر با تمام پیگیریها و مطالعات و پرس و جوها وشرکت در سمینارها و.... باز هم سردر گمیم .
ویا مثل جمع بسیار زیادی از عکاسان آماتور ویا حرفه ای با یک ژست متفکرانه و پیروزمندانه ای در پاسخ به سوالی در مورد مدیریت رنگ یکسری موارد سطحی را عنوان کنیم و بر پایه همان مطالب خود را مجاز بدانیم هرکاری دوست داریم با فایلهای نازنینمان نموده وپس از مراجعه به لاراتوار
توقع چاپ عکسی با کیفیت و رنگ خوب داشته باشیم.
واقعیت اینست که مدت زمانسیت که با این مشکل رو به رو هستم.
حدودا از سال ۸۱ از زمانی که اولین ماشنهای چاپ دیجیتال بر روی کاغذ حساس عکاسی وارد ایران شد و بدبختانه یا خوشبختانه ما هم حول شدیم ویکی خریدیم . ماشین فرانسوی بود ونماینده ایرانی داشت روزهای اول هرچه چاپ میکردیم خوب بود چون از روی تستهای شرکت مادر و با اسکنر خود ماشین نگاتیو اسکن میشد وچاپها خیلی خوب میشد اما مشکل از زمانی پیش آمد که فایلی با فتوشاپ روی ماشین خروجی میداد ویا از دوربین دیجیتال قصد چاپ عکس داشتی در یک کلام گریت در میومد.
نماینده شرکت فرانسوی رو کشیدیم تهران یک نگاتیو رو در تاریک خانه چاپ کردیم وهمونو اسکن کردیم وبا ماشین دیجیتال چاپ کردیم باهم فرق داشتند درچاپ دیجیتال در نواحی سفیدی رنگ زرد وجود داشت واین رنگ اصلا گرفته نمی شد عکس تا مرز ابی شدن جلو میرفت ولی آن قسمتی که زرد بود درست نمی شد که نمی شد.
میدونید نماینده فرانسوی ماشین در ان زمان (سال ۸۱) چی جواب مارو داد اینکه این ماشین چاپ بیشتر از این توانایی نداره؟؟؟!!!!
این خلاصه مطلب بود .
به لطف گذر ایام و بیشتر شدن تجربه به این نتیجه رسیدیم که کار راه داره وبه یاری مطالب عنوان شده توسط دوستان درتاپیکهای مختلف که شما دوست عزیز هم در ان بسیار سهیم بودید امروز با یک ماشین چاپی از نسل اول نتایج قابل قبولی را میگیریم.
آنچه مشکل ما را حل کرد :
۱- تهیه کردن پرو فایل برای دیواسهای ورودی مثل دوربینهای عکاسی
۲- تهیه پروفایل برای مانیتور ها
۳- تهیه پروفیل برای ماشین چاپ
البته برای تهیه این پرو فایلها از دوستی که به صورت حرفه ای کار منیج رنگ انجام میدهد کمک خواستیم.
خلاصه درد وصالی کشیدیم و داریم میکشیم که نه پرس.
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
مدیریت رنگ بیشتر از اینکه مربوط به یک خروجی باشد مربوط به کارهای چند خروجی است
وقتی میخواهید کار را فقط برای چاپ , آن هم به یک چاپ خانه بدهید شاید مدیریت رنگ اهمیت چندانی نداشته باشد
وقتی بخواهید فایل را فقط برای نمایش در وب آماده کنید شاید مدیریت رنگ چندان خودش را نشان ندهد
مدیریت رنگ و استفاده از پروفایل های رنگی و پیش نمایش و پروف رنگ ها وقتی میتوانند چاره ساز باشند که شما بخواهید یک کار را به طرق مختلف نمایش دهید و یا توسط دستگاه هایی که شناخت رنگی متفاوتی دارند چاپ کنید و توقع داشته باشید که رنگ ها در همه آنها علاوه بر اینکه درست باشد , کمابیش نزدیک به یکدیگر هم باشند
ما مدل های رنگی مختلفی داریم
مثل RGB و CMYK و ...
اکثر این مدل ها غیر از Lab color از نوع وابسته به سخت افزار هستند
این مدل های رنگی دارای مولفه های خاص خود هستند. مثلا مدل رنگی RGB دارای مولفه های Red و Green و Blue است که هر کدام از 0 تا 255 میتوانند تغییر کنند
اما مسئله این است که این مولفه ها کاملا نسبی هستند. یعنی کاملا وابسته به فضای رنگی هستند . یک آبی خالص در فضای رنگی sRGB ممکن است با یک آبی خالص در فضای Adobe RGB تفاوت کند
و یا ممکن است در یک فضای رنگی دارای طیفی باشیم که در فضای رنگی دیگر وجود نداشته باشد
تصور کنید که دو چاپگر دارید که اولی فقط فضای sRGB را پشتیبانی میکند و دومی فضای رنگی AdobeRGB را نیز میشناسد
شما عکس را برای هر دو چاپگر آماده میکنید اما اگر مدیریت صحیح رنگ را به کار نبرید ممکن است عکس های چاپ شده شما تفاوت زیادی داشته باشد و یا در شرایط بدتر , رنگ ها اشتباه در بیایند
اساس سیستم مدیریت رنگ CMS بر مبنای پروفایل های رنگی یعنی همان فایل های ICC شکل میگیرد
اگر ما در مثال بالا یک مترجم خوب داشتیم که رنگ ها را خوب تفسیر میکرد , کارمان تا حد زیادی راه میافتاد
مثلا وقتی عکس شما در فضای رنگی AdobeRGB ساخته و پرداخته شده و شما میخواهید با پرینتری در فضای sRGB آنرا چاپ کنید
خب اگر مترجمی وجود داشته باشد که که رنگ های موجود در فضای AdobeRGB را به طور خیلی دقیق و بر اساس رنگ دستگاه , به رنگ های مشابه در sRGB ترجمه و تبدیل کند مشکل کلی کار ما حل میشد
فایل های ICC دقیقا همین کار را میکنند.
==================
گاهی مواقع شما نیاز دارید تا مثلا یک عکس را برای پرینتری با فضای رنگی Adobe RGB آماده کنید . در این حالت پسندیده آن است که اصلا در این فضا شروع به کار کنید و ویرایش را در این فضا به پایان برسانید
یعنی محیط فتوشاپ را برای کار در این فضا آماده کنید
همچنین برای فضاهای رنگی دیگر
این مفهوم ساده مدیریت رنگ است
===================
اما گاهی شما یک فایل دارید که میخواهید آنرا در فضاهای مختلف رنگی نمایش بدهید و چاپ کنید
آن هم با دستگاه های مختلف مانند پرینتر خانگی در فضای RGB و یک چاپگر در فضای CMYK و ...
اینجا مدیریت رنگ وارد مرحله مهم تری میشود
یعنی باید فایل را برای چاپگری بفرستید که ممکن است فضای رنگی متفاوتی با فضای رنگی عکس شما و فضای رنگی ویرایشی شما دارد
در اینجا نیاز به پروفایل ها بیشتر میشود . یعنی همان فایل هایی که کارشان ترجمه رنگ ها است
===================
مدیریت رنگ یک کار مطلق نیست
یعنی یک تنظیم برای همه کارها وجود ندارد
شما اگر نیازمند مدیریت رنگ هستید باید اطلاعاتی در مورد دستگاه های نمایش و چاپ خود داشته باشید
باید بدانید هر دستگاه در چه فضای رنگی کار میکند . باید پروفایل های خاص هر دستگاه را داشته باشید و ...
اگر چاپ در جای دیگری صورت میگیرد باید اطالاعات آن دستگاه را از متصدی مربوطه دریافت کنید
و اطمینان داشته باشید که متصدی مربوطه هم این ها را میفهمد و به کار میگیرد( که البته شک دارم )
====================
مدیریت رنگ کارش را فراتر از فایل خام و تنظم رنگ های عکس انجام میدهد.
فایل های خام تنها دست ما را برای انتخاب فضای رنگی بازتر میگذارند و کار دیگری در اینجا انجام نمیدهند
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
خوب این موارد فعلا آشنایی با چند و چون این ماجرا هستند . یعنی رویه ای که میبایست انجام شود یکی از مشکلاتی که دست به گریبان عده ای خواهد بود اینکه ویرایش هایی خاصی را به نتیجه ای برسانند اما دستگاه چاپی را برای اینکار پیدا نکنند. یعنی اینکه ظاهرا اینجا اول باید بدانیم امکانات چاپخانه ها چیست و روی چه مبنایی کار میکنند و بر اساس آن از ابتدا شروع کنیم؟ اطمینان ندارم
نقل قول:
مدیریت رنگ بیشتر از اینکه مربوط به یک خروجی باشد مربوط به کارهای چند خروجی است
وقتی میخواهید کار را فقط برای چاپ , آن هم به یک چاپ خانه بدهید شاید مدیریت رنگ اهمیت چندانی نداشته باشد
وقتی بخواهید فایل را فقط برای نمایش در وب آماده کنید شاید مدیریت رنگ چندان خودش را نشان ندهد
خوب مواردی که باعث شده من بنوعی در این وادی سرگردان باشم اینست که براحتی این موارد را نپذیرفتم یعنی معتقدم عوامل بسیار دیگری هم دخیل خواهد بود یا اصلا بگونه ای دیگر به این موضوع نگاه میکنم که ممکن است اشتباه هم باشد.
اینکه مدیریت رنگ مربوط به کارهای چند خروجی باشد؟
یا آنکه آنرا بطور معمول به یک چاپخانه بدهیم و نتیجه کار معقول بود یعنی راه درستی انتخاب کرده باشیم ؟
یا آنکه عکس را در وب نشان دهیم مدیریت رنگ خودش را نشان ندهد ؟ بنوعی میتواند درست باشد اما پذیرفتن این موارد بنظرم بهترین راه یا بنوعی کامل ترین راه نیست.
من خیلی دوست دارم بدانم کار در این محیط های رنگی چگونه خواهد بود؟ طبق هیستوگرام وقتی یک ثبت را ویرایش میکنم اجازه دسترسی یا ویرایش به خیلی از منو های فوتوشاپ را نخواهم داشت نه اینکه نشود بلکه طبق تفسیر هیستوگرام مجاز نیستم هر ویرایش انجام دهم یعتی عکس دچار کمبود هایی خواهد شد یا حتی Posterization حالا ممکن است من بتوانم در محیط sRGB روی وب عکس را نمایش دهم و آب از آب هم تکان نخورد اما مشکل زمانیست که میخواهم همین عکس با همین ویرایش که روی وب دیده میشود ( مانیتور را بای دیفالت اینجا و فقط برای همین مثال یکسان فرض کنید ) را چاپ کنم در ابعادی بزرگ حتی اگر تمامی سکانس های ظاهری مدیریت را انجام داده باشم.... خوب مشکلات دیده خواهند شد.
در کل مبحث مدیریت رنگ شاید در ظاهر ساده باشد اما نکات بسیار ظریفی دارد که حقیقتا من به آنها اشراف ندارم نمیدانم کجا بود اشاره میکرد اگر همه این عوامل را هم در نظر داشته باشید تازه بحث کاغذ مورد استفاده هم داستانی خواهد بود حقیقت آنکه من نمیدانستم کاغذ هم داینامیک رنج دارد یعنی ظاهرا هر کاغذی داینامیک رنجی خواهد داشت یا توانایی ارایه هر رنگی را نخواهد داشت (دوستانی که متخصص امر هستند صحبت های من را تصحیح کنند)
اینکه کار در فضای ProRGB یا AdobeRGB به مهارت خاصی نیاز خواهد داشت یک جمله بسیار کوتاهی است که یک کتاب پشت آن نهفته است. نمیخواهم قضیه را خیلی مشکل کنم چون قسمتی از این به دانسته های پایین من بر میگردد که برایم سخت شده. ولی وقتی زیاد به این نکته دقت میکنم کار در فضای AdobeRGB حتی میبایست نورسنجی را هم مد نظر قرار داد ( ضمن عکاسی ) و نکات ریز به ریز را رعایت کرد تا کار در آن فضا توجیه خاص خود را داشته باشد ......
بدیهی است که بحث روی ثبت های متعارف با نورسنجی های آن نیست ( هر چند همین هم در حد یک تنظیم کنتراست یا وایت بالانس ساده دقت خاص خود را میخواهد بلکه مشکلات بیشتر (و حل آن ) روی ویرایش های خاص روی عکس است به این روال عمده ویرایش هایی که انجام ( خودم را مثال میزنم تا سوبرداشتی نباشد ) داده ام
قظعا قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ را نخواهند داشت
حقیقتا فکر نمیکردم رد پای این مبحث در تمام کوچه پس کوچه های عکاسی به این وسعت باشد. و یک عکاس الزما برای غایت کیفیت حتما میبایست قدم به قدم این نکات را رعایت کند برای استفاده کنندگانی مثل من حتما میبایست از خروجی اطمینان داشته باشند تا برای چاپ در ابعاد بزرگ بدهند در غیر اینصورت هزینه هر بار چاپ و تصحیح توجیه نخواهد داشت. این ممکنه که با یک پرینت نمونه ای از سایز واقعی چاپ کرد ولی بررسی تمام قسمت های آن عکس باز خود مشکلی دیگرخواهد شد. مخصوص آنکه مانیتور و یا کاغذ چاپ ممکن است دامنه ارایه رنگ متفاوتی داشته باشند. حالا با کلی تلاش ذهن را در کامیپوتر پیاده میکنید تا رنگ مورد نظر را بدست بیارید. بعد بی آنکه بدانید ایراد از کجاست به یکباره چاپ با ایده شما زمین تا آسمان فرق کند کافیست شما در ویرایش اصرار داشته باشید فرضا رنگی در تغییر از تیره به روشن طبق سلیقه شما ترند رفتاری داشته باشد که شما روی مانیتور میبینید. اما در چاپ آن ترند رفتار بگونه ای دیگر باشد؟
شاید اصلا خیلی از ثبت ها نیاز به استفاده از محیط رنگی Adobe را نداشته باشد؟ شاید محیط های عکاسی دیگر یا عکاسی در استودیو روی یک پرتره بهتر است از Adobe استفاده کرد. یا استاندارد های دیگر؟
دوستانی که بطور حرفه ای کار چاپ میکنند یا عکسهایشان را برای چاپ در ابعاد بزرگ میدهند یا کارهای گرافیکی میکنند اگر به غایت کیفیت دقت داشته باشیم بزرگترین مشکلاتی که پیش رو داشته اند چه چیزی بوده؟
یا بنظر شما دوستان فروم اولین نکته جهت قدم درست برداشتن در این راه ( مدیریت رنگ ) چیست؟ فرض کنیم دوربین در دست صحنه حاضر ......... اولین کاری که میکنید چیست؟
*دروغ نگویم کنکاش روی مدیریت رنگ من را دچار یاس فلسفی کرد;) بگونه ای که الان احساس میکنم چیزی نمیدانم :)
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kurosh_1349
آنچه مشکل ما را حل کرد :
۱- تهیه کردن پرو فایل برای دیواسهای ورودی مثل دوربینهای عکاسی
۲- تهیه پروفایل برای مانیتور ها
۳- تهیه پروفیل برای ماشین چاپ
البته برای تهیه این پرو فایلها از دوستی که به صورت حرفه ای کار منیج رنگ انجام میدهد کمک خواستیم.
خلاصه درد وصالی کشیدیم و داریم میکشیم که نه پرس.
الان فکر میکنید مواردی که هنوز برایتان مشکل ساز باشد چیست؟ عدم آشنایی کاربران با محیط های رنگی ؟ یا حتی عکاسان؟ در ارایه کارهایشان به مرکز چاپ؟ یا هنوز هم دیوایس های شما در پاره ای موارد ساز ناکوک میزنند؟ بیشترین مشکل را روی کدام ارزیابی میکنید؟ سوای از تفاوت رنگها یا نبود رنگها روی پرینت در تفاوت با مانیتور آیا شده که مشکلات اساسی ناشی از ویرایش یا عدم نورسنجی صحیح یا نویز ریداکشن های ( بقولی خفن :) ) شدید یا بطور کل تاثیر ویرایش های شدید را بوضوح روی چاپ ( در ابعاد بزرگ ) ببینید . آیا راه چاره ای بوده ؟ فکر میکنید این موضوع چقدر اتلاف وقت و هزینه داشته......
ممکن است چند روزی خدمت دوستان نباشم و پیگیر این بحث
آقای خورشید فر پیشاپیش ممنون از پاسخ
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
نقل قول:
بزرگترین مشکلاتی که پیش رو داشته اند چه چیزی بوده؟
افشین عزیز
مدیریت رنگ مانند آن مار بزرگ مارپله، ترسناک نیست. اتقاقا خیلی هم ساده است. یک مسیر دارد که باید بدقت طی شود. یکسری مفاهیم دارد که باید فهمیده شود. نیاز خود را باید بدانیم. محدودیتها را بشناسیم.
تبدیل فضاهای رنگ مستلزم چند پیشنیاز است: یکی اینکه در تمام مراحل سیستم آگاه بر رنگ داشته باشیم. یعنی در هر مرحله بدانیم که فضای رنگ فایل و سیستممان چیست. دوم پروفایلها به درستی نصب باشند. پروفایل مانیتور، پروفایل پرینتر. سوم اصول تبدیل فضاها را بدانیم و در موقع مناسب استفاده کنیم. چهارم؛ برای چاپ، مشخصات دستگاه، کاغذ و جوهر را بدانیم. همانگونه که گفتید کاغذها متفاوتند. مثلا مقیاسی به نام dmax در مورد کاغذ وجود دارد که کیفیت بازتولید رنگ سیاه را مینمایاند.
اما از مشکل پرسیدید. مشکل من در مرحله آخر است. جایی که دیگر من بر آن کنترلی ندارم. مرحله چاپ نیازمند دستگاههای مجهز به پروفایل است که بتوانند عکس شما را به درستی چاپ کنند. اما مشکل اینجاست که در سیستمهای چاپ مقیاس صحت چاپ، نه پروفایل بلکه مقدار داد و فریاد مشتری است. در آخرین باری که عکسهایی را چاپ کردم، به عمد چند کپی از یک عکس را فرستادم و در کمال تعجب هر یک با ته رنگ خاصی چاپ شد.
به همین علت هم علیرغم هزینههای بیشتری که باید بپردازم، به طور جدی به خرید پرینتر درست و حسابی فکر میکنم.
این دو مطلب هم علیرغم قدیمی بودن، هنوز نکاتی را برای خواندن دارند:
http://www.akkasee.com/articles/7128/
http://www.akkasee.com/articles/7180/
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
QashQai
الان فکر میکنید مواردی که هنوز برایتان مشکل ساز باشد چیست؟ عدم آشنایی کاربران با محیط های رنگی ؟ یا حتی عکاسان؟ در ارایه کارهایشان به مرکز چاپ؟ یا هنوز هم دیوایس های شما در پاره ای موارد ساز ناکوک میزنند؟ بیشترین مشکل را روی کدام ارزیابی میکنید؟ سوای از تفاوت رنگها یا نبود رنگها روی پرینت در تفاوت با مانیتور آیا شده که مشکلات اساسی ناشی از ویرایش یا عدم نورسنجی صحیح یا نویز ریداکشن های ( بقولی خفن :) ) شدید یا بطور کل تاثیر ویرایش های شدید را بوضوح روی چاپ ( در ابعاد بزرگ ) ببینید . آیا راه چاره ای بوده ؟ فکر میکنید این موضوع چقدر اتلاف وقت و هزینه داشته......
ممکن است چند روزی خدمت دوستان نباشم و پیگیر این بحث
آقای خورشید فر پیشاپیش ممنون از پاسخ
با درود
تقریبا در تمامی سوالات شما پاسخ هم مستتر میباشد .
۱- بله دوستانی که با شجاعت تمام به جان فایلها می افتند و با تغییر رنگ و کنتراست به دنبال تصحیح کردن فایل به گونه ای هستند که خروجی خوبی داشته با شند بیشترین مشکل را بوجود می آورند.
۲- بله باز هم در بسیاری از موارد فایلی که دور بین تولید میکند ممکن است که در مانیتور رنگ کاملا صحیحی را نشان ندهد و در چاپ هم در همان مرحله اول نتیجه صد در صد قابل قبولی را ندهد وبا چند با ر تست به نتیجه قابل قبول میرسیم. که این به عدم یکی بودن صد در صد شرایط عکسبرداری با شرایط تهیه پروفایل دوربین باز میگردد که در هر فریم عکاسی شده نمی توان همه جیز را ست نمود و مشتری ممکنه همان فریمی را بخواهد که از شرایط استاندارد تولید پروفایل بدور بوده اید واین شروع مشکل برای یک خروجی عالی میباشد.
۳- اولین مشکل برای من این است که کمتر مانیتوری محیط رنگ Adobe RGB را ساپورت میکند وحتی آن مانیتوری هم که این توانایی را دارد و نهایتا برای تصحیح آخرین مرحله قبل از چاپ استفاده میشود باسلام و صلوات کا را به پیش میبرد یعنی همانطور که شما هم تجربه آن را دارید در بعضی از قسمتهای منحنی کنتراست مثل بالا ترین و پایین ترین قسمت پاسخ منایبی به تصحیحات رنگ نمی دهد واین مشکل فقط با کار دانی و تجربه اپراتور قابل جبران است.(البته تا حدی)
۴- این موارد تماما موجب اتلاف وقت و هزینه خواهد بود اگر به دنبال انجام کاری خوب باشیم .اگر نه خیلی از عکاسها کاهایشان در خیلی از لابراتوارها در حال چاپ است و همه ظاهرا راضیند.
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
نقل قول:
اما از مشکل پرسیدید. مشکل من در مرحله آخر است. جایی که دیگر من بر آن کنترلی ندارم. مرحله چاپ نیازمند دستگاههای مجهز به پروفایل است که بتوانند عکس شما را به درستی چاپ کنند. اما مشکل اینجاست که در سیستمهای چاپ مقیاس صحت چاپ، نه پروفایل بلکه مقدار داد و فریاد مشتری است. در آخرین باری که عکسهایی را چاپ کردم، به عمد چند کپی از یک عکس را فرستادم و در کمال تعجب هر یک با ته رنگ خاصی چاپ شد.
با درود
این دقیقا مصداق جمله جانا سخن از زبان مامیگویید است .
برداشت یک اپراتور ماشین چاپ از فایلی که شما برای چاپ به او میسپارید این است که با ابزاری که ماشین در اختیارش میگذارد انقدر تغییر به فایل اعمال کند که به تصور او چاپ خوبی انجام شود واز او هم میخواهند که چنین باشد .
وحتی سازندگان ماشین های چاپ هم در رسته تولیدات عمومیشان امکان زیادی به اپراتور جهت تصحیح فایل قبل چاپ میدهند. امادر رده حرفه ای تر عموما ماشینها بیشتر فقط وظیفه چاپ را دارند و تصحیح را به عهده نمی گیرند مگر مواردی در حد کادر بندی و انتخاب سایز .
دوست عزیزم جناب روشن
در حرفه ای ترین لابراتوار ها هم استفاده صحیح از کالر منیجمنت و پروفایل را ندیدم. که اگر واقعا بنا به رعایت تمام نکات ریز و دقیق با شد شاید به جرات روزانه در هر لابراتوار حرفه ای (با شرایط فعلی) تنها روزی ۵۰ قطعه عکس چاپ نخواهد شد. (آیا از خود تا به حال پرسیده ایم چرا چاپ عکس حرفه ای در خارج ایران گران است؟) .که شاید بهترین انتخاب در زمان حال جستجو به دنبال پرینتری با کیفییت خوب باشد چیزی که بهترین سازنده های ماشینهای چاپ مثل نوریتسو هم امروز به ان جدی نگاه میکنند با توجه به کمبود منابع طبیعی ( حتی آب که برای درست کردن دارو و شستشوی روزانه هفتگی وماهانه دستگاه) روی به سیستمهای جوهر افشان آورده اند .
امید وارم روزی به بهترین شکل این مشکلات حل شود.
در عکاسی آنالوگ حدود ۱۲۰ سال طول کشید در سیستم صفر و یک امید است به عمرما قد دهد.( راستی آیا وارثان خوبی برای عکاسی آنالوگ بودیم ؟)
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح پیشرفته
سلام
چه جالب من هم به دلیل عکسهایی که برای چاپ داشتم دوباره با این مشکل روبرو شدم. همانطور که دکتر فرمودند مشکل زمانیست که شما تسلطی بر کار ندارید و اون هم در لابراتور هست. هر چقدر هم شما به مباحث مدیریت رنگ مسلط باشید و کار رو درست انجام بدید مرحله آخر که مهمترین مرحله هم هست یعنی تهیه خروجی روی کاغذ قضیه 50-50 میشه! از همه دردآورتر اینه که کلی برای تهیه عکس و بعد ویرایش زحمت میکشی، کوچکترین نکات و ظریف ترین موارد رو هم رعایت می کنی تا همه چیز عالی باشه بعد تازه مثل تخم مرغ شانسی باید منتظر نتیجه بشینی. این مشکل برای افرادی مثل من که در طول سال کار زیادی هم برای چاپ ندارند بدتره چون کسی که مدام یک جایی کار رو چاپ می کنه بالاخره به قلق دستگاه و اپراتور و کاغذ حداقل بطور تجربی آشنا میشه.
کاش یکی از لابراتوار داران عزیز عضو اینجا میشد همچین اساسی خودمونو باهاش کالیبره می کردیم!:biggrin:
* به نظر من اگر تا حالا تایپیکی برای مدیریت رنگ نداریم، وجودش لازمه
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
تازگی مشکلی پيدا کردم و اون اين هست که عکس رو که تو محيط فوتوشاپ ميبينم وقتی save ميکنم رنگش تو windows فرق ميکنه و کمی کم رنگ تر هست .فضای رنگی فوتشاپ هم srGB IEC61966-2.1 هست .مشکل از کجا ميتونه باشه ؟
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
بله قبلا اين مشکل نبوده به تازگی پيدا شده .
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Aryan
بله قبلا اين مشکل نبوده به تازگی پيدا شده .
من هم Spyder 3 Pro دارم. حدود 6 ماه پیش خریدم.
سیستم را کالیبره کردم. در فتو شاپ و لایترم همه تصاویر خوب هستند.(واقعا بهتر از گذشته و رنگهای بسیار طبیعی تر)
اما وقتی با Microsoft Picture and Fax Viewer یک فایل Jpeg (که از لایتروم خروجی گرفته ام یا در فتو شاپ ویرایش کرده ام ) را نگاه میکنم تصاویر کنتراست بالایی دارند و رنگها غلیظند
فکر میکردم مشکل از ویندوز سیستم من باشد.
وقتی دیدم شما چند روز پیش پستی زدید که Spyder 3 Pro خریدید خواستم از شما بپرسم چنین مشکلی دارید؟ که خود شما پست زدید !
باید دنبال راه حل باشیم.
فکر کنم مشکل پروفایل سیستم و Microsoft Picture and Fax Viewer باشد.
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
در مورد این مشکل لطفا موارد زیر را مشخص کنید تا بتوان راه حل را یافت:
1- فضای رنگی فتوشاپ بر روی کدام مورد ست شده است؟
2- خروجی نهایی شما دارای چه فضای رنگی است؟ AdobeRGB یا sRGB ؟
3- پس از کالبیراسیون با Spyder Pro ، آیا پروفایل ساخته شده در قسمت color Management ویندوز قرار گرفته و بر روی آن ست شده است؟
4- آیا مشکل اختلال رنگ فقط با Microsoft Viewerاست؟ با ACDSee مشکلی ندارید؟ با Photo gallery ویستا چطور؟
1 فایل پیوست
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
در مورد این مشکل لطفا موارد زیر را مشخص کنید تا بتوان راه حل را یافت:
1- فضای رنگی فتوشاپ بر روی کدام مورد ست شده است؟
2- خروجی نهایی شما دارای چه فضای رنگی است؟ AdobeRGB یا sRGB ؟
3- پس از کالبیراسیون با Spyder Pro ، آیا پروفایل ساخته شده در قسمت color Management ویندوز قرار گرفته و بر روی آن ست شده است؟
4- آیا مشکل اختلال رنگ فقط با Microsoft Viewerاست؟ با ACDSee مشکلی ندارید؟ با Photo gallery ویستا چطور؟
جناب دکتر روشن سلام.
1. فضای رنگی فتوشاپ روی سیستم من sRGB IEC61966-2.1 است به صورت کامل مطابق عکس زیر.
http://www.img98.com/images/eg8uydptv4f6kisjnmg.jpg
2. وقتی در لایترم عکس ویرایش شده خود را Export میکنم تنظیمات خروجی به شرح زیر می باشد.
Format : Jpeg
Quality:100%
Color Space : sRGB
در فتو شاپ هم وقتی کار ویرایش روی عکس تمام میشود گزینه Save As را انتخاب کرده و در Save Option چک باکس مربوط به ICC Profile : sRGB IEC61966-2.1 تیک خورده است.
3. پروفایل ساخته شده توسط Spyder Pro 3 در قسمت Color Management ویندوز قرار گرفته است.
4. من Acdsee Pro 2.5 را نصب کردم پس از دیدن عکس متوجه شدم مانند Microsoft Picture and Fax Viewer می باشد و رنگها غلیظ و با کنتراست بالا دیده میشوند.
سپس از منوی Options وارد تنظیمات Color Management این برنامه شدم و Enable Color Management را فعال کردم و از لیست پروفایهای Monitor Profile ، پروفایل ساخته شده توسط Spyder Untility را انتخاب کردم.
پس از این تنظیمات، تصاویر مانند فتوشاب و لایتروم ( با رنگهای درست)نمایش داده شد.
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
خب. خودتان علت مشکل را گفتید. Color Aware نبودن یا اصطلاحا "آگاه به رنگ" نبودن برخی viewerها، علت این مشکل است. Microsoft Viewer نمیتواند خود را با سیستم Color Managemnt تطابق دهد و فرض میکند که پروفایل سیستم شما همواره sRGB است. در حالیکه در سیستم شما پس از کالیبراسیون، پروفایل سیستم تغییر کرده است.
ظاهرا Photo gallery ویستا Color Aware است اما من امتحان نکردهام.
راه حل هم مشخص است. عدم استفاده از Microsoft Viewer!
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
خب. خودتان علت مشکل را گفتید. Color Aware نبودن یا اصطلاحا "آگاه به رنگ" نبودن برخی viewerها، علت این مشکل است. Microsoft Viewer نمیتواند خود را با سیستم Color Managemnt تطابق دهد و فرض میکند که پروفایل سیستم شما همواره sRGB است. در حالیکه در سیستم شما پس از کالیبراسیون، پروفایل سیستم تغییر کرده است.
ظاهرا Photo gallery ویستا Color Aware است اما من امتحان نکردهام.
راه حل هم مشخص است. عدم استفاده از Microsoft Viewer!
جناب دکتر روشن با تشکر از جواب شما.
1. مطالبی که روی اینترنت پیدا کردم اکثرا گویای این مطلب هست که شما فرمودین. ظاهرا Microsoft Picture and Fax Viewer از Color Management پشتیبانی نمی کند. هر جند طبق ادعای Wikipedia از ICC Profile Version 2.0 پشتیبانی میکند.
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Picture_and_Fax_Viewer#cite_note-1
2.یک مورد رو هنوز متوجه نشدم !
وقتی ما مانیتور را کالیبره میکنیم انتظار میرود همه تصاویر ( جدا از اینکه از چه برنامه ای به خروجی فرستده شده اند ) رفتار یکسانی داشته باشند. بعنی یک تصویر چه از فایرفاکس 3.0 چه از Windows Picture and Fax Viewer دیده شوند باید تصویر واحدی نمایش دهند. چون مانیتور که ثابت است . فرض میکنیم مدیریت رنگ یک سیستم مرکزی در سیستم عامل است.
حال این Color Aware نبودن برخی از Application ها یعنی اینکه بعضی از نرم افزار ها خروجی را مستقیم به مانیتور می فرستند؟ (یعنی Color Management را دور میزنند؟؟)
3. آیا بهتر نیست در فتوشاپ در قسمت Color Settings ، در قسمت Working Space تنظیم مربوط به RGB را به پروفایل کالیبره شده توسط Spyder Utility ست کنیم؟(مطابق شکل زیر)
http://www.img98.com/images/frwm2mllmo4fgoxv1ppc.jpg
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
تولید پروفایل در فرآيند کالیبراسیون منجر به تولید فایلی میشود که حاوی مشخصات و ویژگی های مانیتور شماست. برنامه ای مانند فتوشاپ میتواند فضای رنگی عکس را بخواند و آن را از یک سو تبدیل به فضای کاری خود بکند، از سوی دیگر آن را با توجه به پروفایل مانیتور طوری تبدیل کند که در مانیتور به درستی نمایش داده شود و یا تبدیل به فضای رنگی چاپ کند، به گونه ای که رنگها ثابت بمانند. بنابراین میبینید که اصل فرآیند در شناسایی این فضاها و تبدیل درست آنها دارد. هر برنامهای که بتواند این تبدیلها را انجام دهد، قادر خواهد بود که عکس را به درستی مدیریت کرده و نمایش دهد.
پس خود پروفایل مانیتور عملا فقط اطلاعاتی است که مشخصات ویژه مانیتور را به سایر برنامهها میشناساند و خود بخود نمیتواند کاری انجام دهد.
در فتوشاپ شما نباید پروفایل مانیتور را انتخاب کنید. علتش در پاراگراف بالا تقریبا گفته شد. در فتوشاپ نیاز به یک فضای کاری استاندارد داریم که مشخصاتش و وسعتش مشخص باشد. البته این کار غیر ممکن و غیر عملی نیست که فضای مانتیور را انتخاب کنیم اما اصلا پیشنهاد نمیشود. فتوشاپ خودش قادر است اطلاعات رنگی عکس را در فضای کاری استاندارد بخواند و به فضای رنگی مانیتور تبدیل کند.
پ. ن : با مرورگرها هم امتحان کنید و ببینید که عکستان را چطور نشان می دهند. عکس را مستقیما در مرورگر باز کنید و بررسی کنید. در فایرفاکس به طور معمول گزینه مربوط به مدیریت رنگ off است. اگر به درستی نشان داده نشد، آن گزینه را روشن کرده و مجددا بررسی کنید.
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
توصیه من به همه کسانی که میخوان مدیریت رنگ رو به صورت اصولی یاد بگیرن خوندن کتابی به نام
Real World Color Management
است که نوشته Bruce Fraser است . این اسم به نظر شما آشنا نیست؟ یک ترفند فتوشاپ 10 به این شخص احتصاص داشت
کد:
http://rapidshare.com/files/138570851/ebook_-_Real_World_Color_Management_2nd_Edition.rar
حجم کتاب در حدود 31 مگا بایت است
========
با خوندن این کتاب شاید تعجب کنید وقتی ببینید که بسیاری از تست هایی که برای Black Point یا Banding Gamma به صورت عکس و چارت ارائه میشن در واقع روش پیشنهادی Bruce Fraserبوده است
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
پ. ن : با مرورگرها هم امتحان کنید و ببینید که عکستان را چطور نشان می دهند. عکس را مستقیما در مرورگر باز کنید و بررسی کنید. در فایرفاکس به طور معمول گزینه مربوط به مدیریت رنگ off است. اگر به درستی نشان داده نشد، آن گزینه را روشن کرده و مجددا بررسی کنید.
با فایرفاکس 3.5.1 امتحان کردم.عکسها به درستی دیده می شوند.
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
بله متاسفانه مدتی قبل بروس فریزر با ظاهری پیرتر از عکسی که در آن پست شما بود , از دنیا رفت
اما شاید اغراق آمیز نباشه که بگم : کتاب Real World Color Management , کامل ترین کتابی است که من در زمینه مدیریت رنگ مطالعه کردم . و به قدری علاقه مند سبک نگارش اون شدم که تقریبا نیمی از این کتاب رو ترجمه کردم
در این پیشرفتی که عکاسی دیجیتال انجام داده , جای دو مقوله بین کتاب های آموزشی فارسی تقریبا خالیه
یکی مسائل مربوط به HDR و HDRi است که تقریبا نه تنها هیچ کتاب بلکه هیچ مقاله کامل و جالبی در این زمینه نوشته نشده و اگر هم در جایی یا در پستی یا در مقاله ای به اون اشاره شده , در حد اشاره به برخی گوشه های این تکنیک بوده
یکی هم همین مسائل مربوط به مدیریت رنگ چه در حوزه تنظیمات دستگاه های نمایشی و نوری و چه در حوزه دستگاه های چاپ است .
و باز هم به جرات میگم که کتابی که به صورت فراگیر , به مدیریت رنگ در اکثر برنامه های ویرایشی بپردازه و کاربر رو تا مرحله چاپ همراهی کنه , در ایران نوشته نشده
و خب صد البته تاسف آورتر اینجا است که مدرسان و برنامه ریزان موسسه های آموزشی ( چه آموزشگاه های فنی حرفه ای و چه حتی کلاس های دانشگاهی) از این علم عقب هستند و خودشان نیازمند یادگیری
من یک پیشنهاد برای شما و بقیه کسانی که در اینجا مشغول تدوین و تالیف و ترجمه هستند دارم و اونم اینکه با توجه به این همه مقالاتی که ترجمه شده و وقتی که قرار داده شده , آیا بهتر نیست که مطالب مربوط به یک مبحث
اولا به صورت کامل تر و جامع تر
دوما به صورت منظم تر و فصل بندی شده تر
و سوما به صورت یک کتاب مرجع
ترجمه و تالیف و چاپ بشه .
و در واقع این همه بحث و نوشته و سخن , حالت جهت دار تری به خود بگیره
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
جناب دلباز در مورد نشر مطالب فارسی کاملا با شما موافقم. کمبود چنین مطالبی و مشکلات کاربران، کاملا حس میشود.
تنها مانعی که در سر راه وجود دارد کمبود فرصت است. که گویی هر چه زمان می گذرد، فرصتهای آزاد برای چنین فعالیتهایی کمتر هم میشود.
نقل قول:
با فایرفاکس 3.5.1 امتحان کردم.عکسها به درستی دیده می شوند.
مطلبی که در مورد غیرفعال بودن Color Management فایرفاکس گفته بودم از زمان معرفی نسخه 3 در خاطرم بود. با ارسال پست شما، جستجویی کردم و متوجه شدم که در نسخه 3.5 به طور پیشفرض این ویژگی فعال است. علاوه بر آن فایرفاکس 3.5 از Rendering Intent هم پشتیبانی میکند. چیزی که هنگام تبدیل فضاهای رنگی بسیار اهمیت دارد.
( برای ورود به قسمت تنظیمات درونی فایرفاکس، عبارت About:config را در نوارآدرس تایپ کنید و در قسمت فیلتر عبارت GFX را وارد کنید. gfx.color_management.mode قسمت مربوط به تنظیمات مدیریت رنگ فایرفاکس است)
اطلاعات بیشتر در مورد Color Management فایرفاکس 3.5
کد:
https://developer.mozilla.org/En/ICC_color_correction_in_Firefox
پاسخ: فتوشاپ - پرسش و پاسخ - سطح متوسط
این دو عکس را در دو پنجره ( یا دو Tab) از Browser تان باز کنید و ببینید. یکی با فضای رنگی AdobeRGB است و دیگری sRGB . اگر تفاوتی در رنگها مشاهده نکردید، مرورگرتان، قابلیت شناسایی و نمایش فضاهای رنگی مختلف را دارد و اگر تفاوت داشتند، مرورگرتان این قابلیت را ندارد:
کد:
http://nmroshan2.googlepages.com/090715-nmroshan-7281-adobe.jpg
http://nmroshan2.googlepages.com/090715-nmroshan-7281.jpg