صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 29
Like Tree115تشکر

موضوع: بدنه مناسب برای لنز Canon 24 - 105

  1. #1
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    35
    تشکر شده
    26
    تشکر کرده
    25

    Question بدنه مناسب برای لنز Canon 24 - 105

    سلام دوستان . من تازه عضو اینجا شدم . در مورد زیر راهنمایی میخواستم :
    من قبلا" یه دوربین Canon eos 400D خریدم . خوب ؟ بعد رفتم کلاس عکاسی !!!! خوب ؟ بعد اونجا متوجه شدم که
    لنزی که روی اون دوربین به من دادن لنزه خوبی نبوده واسه عکاسی آماتور(ی که دلش میخواد بیشتر یاد بگیره!) بعد از کلی تحقیق رفتم
    یه لنزه canon 24 - 105 خریدم !!! و بعد از مدتی .. فهمیدم که بدنه دوربین ضعیفه واسه لنزی که دارم ..
    هر چند این موضوع از تفاوت قیمت لنز و بدنه هم قابل درک بود . من نمیدونم چرا حواسم نبود به این قضیه زمانی که میخواستم لنز بخرم .
    بعد اومدم اینجا دیدم کلی نوشته و نظر و ایده و راه حل و .. واسه همین گفتم بپرسم که این دفعه اشتباهی خرید نکنم .
    واسه لنزی که من دارم یه دوربین مناسب ، یعنی چیزی که باهاش خوب مچ بشه ، چی پیشنهاد میکنید ؟
    این مچ شدن رو از کجا در آوردم ؟ آهان . این لنزی که من دارم full frame ه ؟؟؟ آره ؟ خوب ؟ یه دوربین full frame باهاش مچ میشه ؟ یعنی هر دو بالاترین کاراییشون رو اون موقع دارن ؟ اگر نه با یک دوربین half frame مثله یه لنزه half frame رفتار میکنه ؟ درست میگم ؟؟

    از اون جایی که امروز فرداست که برم پایتخت واسه خرید دوربین و علی رغم کلی تحقیق هنوز به جواب مشخصی نرسیدم میگم: راهنماییتون واقعا" کمکم میکنه واسه انتخاب !! پیشاپیش ممنون.
    بابک مهرافشار تشکر می‌کند.

  2. #2
    كاربر همراه SIAMAK™ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2009
    محل سکونت
    نصف جهان
    نوشته ها
    253
    تشکر شده
    1118
    تشکر کرده
    1340

    پیش فرض

    دوست عزیز من با برند کانن چندان آشنایی ندارم
    اما حداقل باید میگفتن نهایتا تا چقدر میتونین هزینه کنین تا دوستان بهتر بتونن راهنماییتون کنن
    bahramb22 تشکر می‌کند.
    سیامک حاجی محمودی
    My Photo Blog

  3. #3
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,889
    تشکر شده
    20281
    تشکر کرده
    10736

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط bahramb22 نمایش پست ها
    سلام دوستان . من تازه عضو اینجا شدم . در مورد زیر راهنمایی میخواستم :
    من قبلا" یه دوربین Canon eos 400D خریدم . خوب ؟ بعد رفتم کلاس عکاسی !!!! خوب ؟ بعد اونجا متوجه شدم که
    لنزی که روی اون دوربین به من دادن لنزه خوبی نبوده واسه عکاسی آماتور(ی که دلش میخواد بیشتر یاد بگیره!) بعد از کلی تحقیق رفتم
    یه لنزه canon 24 - 105 خریدم !!! و بعد از مدتی .. فهمیدم که بدنه دوربین ضعیفه واسه لنزی که دارم ..
    هر چند این موضوع از تفاوت قیمت لنز و بدنه هم قابل درک بود . من نمیدونم چرا حواسم نبود به این قضیه زمانی که میخواستم لنز بخرم .
    بعد اومدم اینجا دیدم کلی نوشته و نظر و ایده و راه حل و .. واسه همین گفتم بپرسم که این دفعه اشتباهی خرید نکنم .
    واسه لنزی که من دارم یه دوربین مناسب ، یعنی چیزی که باهاش خوب مچ بشه ، چی پیشنهاد میکنید ؟
    این مچ شدن رو از کجا در آوردم ؟ آهان . این لنزی که من دارم full frame ه ؟؟؟ آره ؟ خوب ؟ یه دوربین full frame باهاش مچ میشه ؟ یعنی هر دو بالاترین کاراییشون رو اون موقع دارن ؟ اگر نه با یک دوربین half frame مثله یه لنزه half frame رفتار میکنه ؟ درست میگم ؟؟

    از اون جایی که امروز فرداست که برم پایتخت واسه خرید دوربین و علی رغم کلی تحقیق هنوز به جواب مشخصی نرسیدم میگم: راهنماییتون واقعا" کمکم میکنه واسه انتخاب !! پیشاپیش ممنون.
    درود ...

    انتخاب شما بستگی به جنس عکاسی و همچنین بودجه شما دارد.

    این لنز روی فول فریم یک لنز همه کاره است، با کیفیتی مطلوب. منظور از همه کاره، لنزیست که دارای رنج خوبی از واید، نرمال و تله کوتاه را در بر می گیرد و جوابگوی بسیاری از نیاز های یک عکاس خواهد بود. اما دوربیت های فول فریم گران هستند و از سویی شاید شما اصلا به قسمت واید این لنز احتیاجی نداشته باشید. مثلا در عکاسی پرتره، در این صورت شاید خرید که دوربین کراپ دار انتخاب به مراتب بهتری هم باشد. اگر رنجی که روی دوربین فعلی دارید برایتان مناسب است، می تونید به دوربین خوبی مثل 7 دی یا 60 دی فکر کنید و اگر نه، فکر میکنم تنها انتخابتون به 5 دی مارک II محدود باشد.
    farhad44، Navid7h، Anoosh-Em و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  4. #4
    كاربر ويژه farhad44 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2006
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    7,611
    تشکر شده
    32528
    تشکر کرده
    13937

    پیش فرض

    سلام

    ياد اون دكمه هه كه قرار بود براش كت بدوزند افتادم :)

    دوست عزيز اولا به فوروم ما خوش آمديد. اينقدر تاپيكتون عجيب و تازه است كه اول خواستم بگم قوانين رو بخونيد و از تاپيك هاي موجود به جاي ايجاد تاپيك جديد استفاده كنيد بعد ديدم سوالتون تقريبا در هيچ تاپيكي نمي گنجه.

    دوست من از شما كه كلاس عكاسي رفته ايد و مدتي عكاسي كرده ايد انتظار اين است كه فواصل كانوني را به خوبي بشناسيد و فرق آنها را بدانيد و بدانيد با توجه به علايقتون به چه رنجي از فاصله ي كانوني نياز داريد و تفاوت دوربين هاي فول فريم و APSC را به خوبي درك كرده باشيد.

    اينكه بدنه ي 400D براي لنز 105-24 ضعيف است اصولا حرف علمي اي نيست. اگر منظور از اين ضعيف بودن اين است كه 400D فول فريم نيست و لنزتان فول فريم است در اينصورت نمي توان عنوان ضعيف به آن اطلاق كرد.

    بياييد كمي به عقب برگرديم و نكاتي را كه شما قاعدتا بايد در كلاس فرا گرفته باشيد مرور كنيم. دوربين 400D يك دوربين كراپدار (يا APSC ) است به عبارتي هر لنزي اعم از EF يا EFS (بخوانيد فول فريم يا كراپدار) روي آن نصب شود فاصله ي كانوني لنز براي مقايسه با فواصل كانوني دوربين هاي فول فريم و فيلمي بايد در 1.6 ضرب شود بنابرلنز 105-24 روي دوربين 400D (يا 550 يا 60 يا 40 و يا 7D و امثالهم) معادل 168-38 خواهد بود و روي دوربين هاي فول فريم كنن (5D و 5D مارك 2 و سري 1Ds) همان 105-24 خواهد بود.

    خوب حالا بايد ديد جنس عكاسي شما چيست؟ اگر عكاس منظره هستيد قطعا 168-38 لنز خوبي براي شما نخواهد بود ولي 105-24 لنز نسبتا مناسبي خواهد بود بنابر اين اگر بخواهيد اين لنز را نگه داريد بايد سراغ بدنه هاي فول فريم برويد با قيمتي برابر 3 ميليون تومان به بالا. ولي اگر مثلا عكاس پرتره هستيد لنز 168-38 (يعني همان لنز شما روي دوربين خودتان) اتفاقا لنز ايده آلي است و من خودم سالها روي 40D و 7D از آن براي پرتره و عكاسي در محيط هاي بسته استفاده كرده ام و كاملا راضي بوده ام.

    حالا دو راه داريد. اگر با اين توضيحات به اين نتيجه رسيده ايد كه اين لنز روي بدنه كراپدار به درد شما نمي خورد يا بايد بدنه فول فريم بخريد (اگر بودجه اش را داريد و در آينده قرار است بيشتر و بهتر عكاسي كنيد) و يا لنز را بفروشيد و يك لنز مناسب براي دوربين هاي كراپدار (مثلا EFS 15-85) بخريد كه در اين صورت كلي از نظر مالي جلو خواهيد افتاد.

    در هر صورت توصيه من اين است كه با عجله براي خريد بدنه به بازار نرويد چون هنوز آگاهي كافي از آنچه واقعا مي خواهيد نداريد (اشتباهي كه يك بار با خريد آن لنز انجام داده ايد) و پس از آگاهي كامل اقدام به هر گونه خريد يا فروشي بكنيد.

    موفق باشيد.
    yaghoobi، rodentia، shabab و 25 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    فرهاد حسيني

  5. #5
    كاربر فعال shabab آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2006
    محل سکونت
    سنندج - ماهشهر
    نوشته ها
    957
    تشکر شده
    1748
    تشکر کرده
    8245

    پیش فرض

    یاد مثل "قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری"
    بقول جناب فرهاد عزیز شده داستان دکمه و کت
    شما لنز خوبی دارید. حال چه روی فول فرم باشد چه روی کراپدار . ممکن است روی کراپدار کمی از نظر واید کم بیاورید .که میتوانید با خرید یک لنز 22-10 کانن آنرا جبران کنید اما در اینحالت هزینه ها بالا میرود .
    تمام بدنه های فعلی کانن چه 60D یا600D یا 550D یا 7D ویا بدنه های فول فرم با رزولیشن بالایی که دارند از عهده لنز مذکور برخواهند آمد. این شما هستید که باید انتخاب کنید کدام بدنه مناسب کارتان است .اگر قصد ادامه عکاسی و احتمالا خرید فول فرم در آینده را دارید لنز را نگه دارید و اگر میخواهید از سطح دوربینهای کراپدار فراتر نروید پیشنهاد فرهاد خان بهترین گزینه است . لنز را بفروشید و یک بدنه کراپدار با لنز 85-15 تهیه کنید .که به صرفه ترین حالت است .
    yaghoobi، M. Beyrami، M.Barani و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    35
    تشکر شده
    26
    تشکر کرده
    25

    پیش فرض

    خوب حالا بايد ديد جنس عكاسي شما چيست؟ اگر عكاس منظره هستيد قطعا 168-38 لنز خوبي براي شما نخواهد بود ولي 105-24 لنز نسبتا مناسبي خواهد بود بنابر اين اگر بخواهيد اين لنز را نگه داريد بايد سراغ بدنه هاي فول فريم برويد با قيمتي برابر 3 ميليون تومان به بالا. ولي اگر مثلا عكاس پرتره هستيد لنز 168-38 (يعني همان لنز شما روي دوربين خودتان) اتفاقا لنز ايده آلي است و من خودم سالها روي 40D و 7D از آن براي پرتره و عكاسي در محيط هاي بسته استفاده كرده ام و كاملا راضي بوده ام.

    سلام . خوب ؟ هستید ؟
    ممنونم از همه برای جواب های کاملتون . مرسی
    و اینکه نه، این قسمتی که شما نوشتید رو واقعا" نگفته بودن به من توی کلاس. همون فول فریم و اینا رو هم نصفه نیمه گفتن . به هر حال ..
    من بیشتر قصدم از ادامه عکاسی ، اینه که ..! اینجا خیلی اعتماد به نفس میخواد زدن این حرف ولی اینطوری بگم .. یه جایی دارم ، یه پارکینگ به مساحت 300 متر مربع ، که در اختیارم گذاشتن .. از اونجایی که قراره اجاره ای بابتش پرداخت نکنم . و از طرفی شغل ه فعلیم رو دوست ندارم ، و از یه طرف ه دیگه خیلی سال ه که عکاسی میکنم (اینجا این رو اصلا" به منظوره اینکه بگم عکاسم نمیگم- چون وقتی سطحه اطلاعات رو میسنجم میبینم که واقعا" آماتور هم حساب نمیشم) ولی در هر صورت یکی دو سالی هست که جدی تر دارم کار میکنم روی این قضیه . بعد یه ست ارزون قیمت نورپردازی هم نزدیک 1 سال و نیم هست که گرفتم و از نتیجه عکسهای که گرفتم خودم راضیم . در حده خودم خوبه . (با توجه به اینکه فوتوشاپ رو کاملا" حرفه ای مسلط ام_ روتوش و اینا کلی کمک میکنه) و این که نهایتا" تصمیم دارم توی آینده اگر قرار شد خودم کار کنم، این کار رو ادامه بدم . آهان اون ملکی که گفتم در اختیارم هست ، شوهر خالم عکاس خبری ه . بعد جور کردن مجوز واسم خیلی راحته (البته اینجا خوندم که بهتره سال ه اول این کار رو نکنم) ..
    و نهایتا" اینکه خوب ، عکاسی پرتره استفاده اصلیه من از این لنز خواهد بود.
    که با توجه به توضیحات ه شما ، دوربینی مثله 60d میتونه مناسب باشه . یعنی جایگزین فعلی 40d که خودتون داشتید دیگه ؟؟؟ 7d هم فکر کنم دیگه نیست ..

    در هر صورت مرسی از راهنماییتون . و اینکه صبر میکنم واسه خرید _ چون تاپیکهای قبلی اینجا رو کامل نخوندم مطمئنم خیلی چیزهای مغید توش پیدا میشه. ممنون
    farhad44 تشکر می‌کند.

  7. #7
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    35
    تشکر شده
    26
    تشکر کرده
    25

    پیش فرض

    بياييد كمي به عقب برگرديم و نكاتي را كه شما قاعدتا بايد در كلاس فرا گرفته باشيد مرور كنيم. دوربين 400D يك دوربين كراپدار (يا APSC ) است به عبارتي هر لنزي اعم از EF يا EFS (بخوانيد فول فريم يا كراپدار) روي آن نصب شود فاصله ي كانوني لنز براي مقايسه با فواصل كانوني دوربين هاي فول فريم و فيلمي بايد در 1.6 ضرب شود بنابرلنز 105-24 روي دوربين 400D (يا 550 يا 60 يا 40 و يا 7D و امثالهم) معادل 168-38 خواهد بود و روي دوربين هاي فول فريم كنن (5D و 5D مارك 2 و سري 1Ds) همان 105-24 خواهد بود.
    خوب حالا بايد ديد جنس عكاسي شما چيست؟ اگر عكاس منظره هستيد قطعا 168-38 لنز خوبي براي شما نخواهد بود ولي 105-24 لنز نسبتا مناسبي خواهد بود بنابر اين اگر بخواهيد اين لنز را نگه داريد بايد سراغ بدنه هاي فول فريم برويد با قيمتي برابر 3 ميليون تومان به بالا. ولي اگر مثلا عكاس پرتره هستيد لنز 168-38 (يعني همان لنز شما روي دوربين خودتان) اتفاقا لنز ايده آلي است و من خودم سالها روي 40D و 7D از آن براي پرتره و عكاسي در محيط هاي بسته استفاده كرده ام و كاملا راضي بوده ام.

    سلام مجدد به دوستان ..
    اول عیدتون مبارک (نیمه شعبان) و امیدوارم همگی خوب و سرحال باشند.
    من آخر سر تصمیم گرفتم یه بدنه 5d Mark II بخرم . به دلایلی که میگم: اینکه خوب دیدم این مدل با 7D حدود یک میلیون اختلاف قیمت داره و با توجه به اینکه واقعا" برام سنگینه دومیلیون و خرده ای ، ترجیح دادم این سنگینی وزنش بالاتر بره ولی یک بار باشه.(شاید تونستم تحمل کنم) تا اینکه یه سال 2 سال بعد دوباره یه همچین وزنی رو متحمل بشم. دوم اینکه خوب دیدم وقتی لنزم به گفته آقای فرهاد ، با این دوربین فاصله کانونی واقعی خودش رو پیدا میکنه خوب ... بنابراین تشکر میکنم از انجمن . چون واقعا" میخواستم برم 60D بخرم (که راهنمایی استادم بود_نمیگم خوب راهنمایی نکردند ، همه که قرار نیست تو تجهیزات اطلاعاتشون به روز باشه_ واقعا" استاد هستن این کسی که میگم و معلممه و احترامه زیادی براشون قائلم) و الان فکرش رو که میکنم 60D کجا و 5D MII کجا!! به هر حال ممنون
    سوالم اینه: مگه این فول فریم و هالف فریم سایز سنسور CMOS توی دوربین نیست ؟ که اینکه شما میگید فاصله کانونی لنز رو در 1.6 ضرب کنیم ، من میدونید به چه نتیجه رسیدم ؟ اینکه اگر اندازه CMOS یک دوربین فول فریم مثله 1D برابر با 35 میلیمتر باشه (چون من شنیدم در استانداردترین حالت به این شکل هست که از روی سایز نگاتیو تو دوربین های فیلمی این اندازه رو برداشتند) واسه دوربین های هالف فریم سایز برابر با 22 میلیمتر میشه ؟؟ درست میگم ؟؟ یعنی 35 میلی متر رو من تقسیم بر 1.6 کردم که به عدد 22 میلیمتر رسیدم. قاطی کردم . ولی اگر اشتباه متوجه شدم من رو ببخشید . خیلی هم فکر کردم ولی واسم جا نیافتاد.
    و سوال دوم : شما گفتید اگر یه دوربین فول فریم بگیرم برای عکاسی منظره خوب هست لنزی که دارم . و این یعنی برای عکاسی آتلیه ایده آل نیست ؟؟ درسته ؟؟
    و اگر اینطوره ، پیشنهاد شما ، برای یک لنز (که صرفا" جهت کار عکاسی پرتره استفاده بشه و لاغیر) چیه ؟ چیزی که به درد بخوره ، و گرون هم نباشه . (اگر البته نیاز به خرید لنز دارم) ..
    مرسی از راهنمایی تون چه در قبل و چه در ادامه ...
    • : دوستان من واقعا" قصد راه اندازی آتلیه دارم ، خیلی هم توی این قضیه جدی هستم. فقط اینکه سوالاتم رو بگذارید به حساب بی تجربگیم. چرا که خیلی از مطالبی که اینجا توسط دوستان حرفه ای عنوان میشه ، واقعا" هیچ فروشنده ای به آدم نمیگه. تو هیچ کتابی هم اینقدر کاربردی عناون نمیشه. سر هیچ کلاسی هم به این دلبخواهی تدریس نمیشه . بنابراین من ترجیح میدم بپرسم. حالا شما بگو ما قاقــیــم :D

  8. #8
    كاربر ويژه Anoosh-Em آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    نوشته ها
    2,391
    تشکر شده
    14152
    تشکر کرده
    12235

    پیش فرض

    درود

    ببینید با توجه به این همه مطلب که از شما خواندم ، تنها گزینه و راه چارتان دوربین 5d Mark II است ( با توجه به لنز فعلی که روی سنسور های کراپدار با چگالی بالا آن شارپنسی را که از آن سراغ داریم نخواهد داشت) فقط دنبال 5d mark II باشید. با این کار هم رنج خوبی برای پرتره دارید و هم عمق میدان کمتر دوربین های فول فریم را ، که عمق میدان کمتر یکی ازنیازهای عکاسی پرتره است و هم اینکه رنج وایدتان برای منظره کارایی دارد. گذشته از این دوربین 5dMk II دارای مگاپیکسل بالاتر ثبت جزئیات بهتری است و یک دوربین بسیار مناسب برای آتلیه و چاپهای بزرگ است.



    موفق باشید


    انوش
    Haji Shahkaram و bahramb22 تشکر می‌کنند.

  9. #9
    Forum Moderator M.Mobin آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    3,837
    تشکر شده
    31952
    تشکر کرده
    13646

    پیش فرض

    سلام
    مزیتهای 5دی در استدیو به کار شما نخواهد آمد.
    نه به رنجهای خیلی واید احتیاج دارید و نه به عمق میدان کم.همچنین شما در استدیو از ایزوهای بالا استفاده نمیکنید تا نویز کمتر برایتان مهم باشد.همچنین رنج لنز شما برای کار در استدیو روی کراپ بهتر از فول فریم است.(چون در استدیو نه نیازی به رنجهای خیلی واید داریدو نه به خاطر دیستروشن میتوانید از آنها استفاده کنید.)
    همچنین در نظر بگیرید که برای 5دی باید یک فلاش اکسترنال خریداری کنید.
    ما در استدیو از 24-70 روی 7دی استفاده میکنیم(با وحود داشتن 5دی) که رنج بهتری نسبت با 5دی دارد.(38-112)
    با توجه به اینکه مزیتهای 5دی به کار شما نمی آید به نظر من 7دی را خریده و از امکانات بیشتری مثل سیستم فکوس بسیار پیشرفته تر،کنترل وایرلس فلاش،فلاش سر خود،تراز داخلی،سرعت عکاسی بیش از دو برابر،امکانات فیلمبرداری بیشتر،ویوفایندر100% و ... بهره ببرید.
    همچنین با حدود یک ملیون تومان صرفه جویی می توانید یک اولترا واید و فیلتر پولاریزه برای عکاسی منظره خریداری کنید!یا دو عدد فلاش اکسترنال و یا هر چیز دیگری که برای شما کابرد داشته باشد.
    موفق باشید.
    ME، mreza1001، radioheadz و 9 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مسعود مبین علی

    about.me
    instagram

  10. #10
    كاربر فعال Herati آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    محل سکونت
    کوچه و خیابان های شهر
    نوشته ها
    917
    تشکر شده
    6917
    تشکر کرده
    1581

    پیش فرض

    دوست عزیز لنز شما بهترین لنز موجود برای عکس های پرتره وبه خصوص آتلیه میباشد چه بر روی دوربین های کارپ دار وچه فول فریم
    در مورد دوربین هم به عنوان کسی که چند سال باهاش کار کردم هم آتلیه و هم بیرون و خانه وووووووووووووووووووووو...... .....
    این دوربین داخل استدیو به هیچ چالشی کشیده نمیشه و به نظر من زیاد عجله نکنید در خرید دوربین
    یه چیزی روک بهتون بگم :همون دوریین ولنزتون برای شما بسیار ایده آل است و هر وقت به درک و آشنایی با تجهیزات پیدا کردید نظر به نیازتون خرید کنید
    اگر چه من هیچ وقت این لنز را نخواهم خرید ولی آن را بهترین لنز برای استدیو میدانم باز اگر کارتون در فضای آزاد و با نور محیط می بود دوربینی با عملکرد نویز بهتر و لنزی با دیاف بازتر و بوکه نرم ووووووووووو گزینه بهتری بود

صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •