نقل قول:
نوشته اصلی توسط
hosseinhmj
درمورد این فرض غلط که از قدیم بین هنرمندان عکاس رواج یافته که لنز مهمتر از بدنه هست هم باید عرض کنم :
اتفاقا این مورد فرض نیست بلکه صحیحه
تست های لنزهای متفاوت بر روی بادی یکسان به وفور در نت موجوده!
برای بند بند دلایلتون هم می تونم نقض گفتار داشته باشه
نقل قول:
... بله در زمان بدنه های آنالوگ که لنزها قابلیت تعمیر داشتند و هنوز قطعات الکترونیکی در آنها بکار برده نشده بود...
یعنی کی؟
دهه 50 تا 80 میلادی؟
کلا الان هم تعمیر لنزهای جدید مشکل خاصی نیست به شرط وجود تعمیرگاه معتبر
نقل قول:
...ولی در حال حاضر که لنزها بسیار پیشرفته و حساس هستند و المانهای بیشتر و فشرده تری نیز دارند که متاسفانه نمیتوان آنها را تا زمان زیادی نگه داشت این امر صحیح نیست چرا که اولا کمپانی ها دیگر به فکر تولید محصولی با زمان ماندگاری بالا نیستند....
بنده خیلی ها رو می شناسم هنوز دارند از لنز 400-100 کنون قدیمی، 85 F/1.8 و ... استفاده می کنند و هیچ مشکلی هم باهاشون ندارند.
تازه ارتقا لنزها هم توسط شرکت سازنده معمولا زمانی صورت می گیره که نقض جدی و یا رقیب جدید برای یک لنز در بازار وجود داشته باشه!
مثلا ارتقاع لنز 70-24 کنون معمولی به ورژن 2 برای ارتقا کیفیت و رفع مشکلات.
یا برای مثال دیگه، 200-70 تایپ 2 کنون تقریبا رقیبی برای خودش نداره! چرا باید شرکت هزینه پژوهش محصول آینده خودش را فدای بازار بی رقیب بکنه!؟
رده تله ها تا قبل از عرضه 600-150 تامرون شاید خبری از 400-100 جدید کنون،500-200 نیکون (اگر اشتباه نکنم)، و یا 500-200 کنون و 600-150 های سیگما نبود! اما بازار و تقاضا باعث شد شرکت ها مجبور به ایجاد بازار رقابتی بشوند.
کلا شرکت های تولید کننده اگر تا 2 سری محصول جلوتر را در حال پژوهش و آماده عرضه نداشته باشند با مشکل روبرو می شوند. بنابراین شرکتی زمانی محصول جدید خودش را عرضه می کنه که رقیب یا مشکل جدی داشته باشه!
نمونه کاملش بازار خودرو هست که دیگه نیاز نیست در موردش بحث بشه!
نقل قول:
و از این گذشته شرایط محیطی و آب و هوایی خود به خود باعث میشوند لنز به مرور زمان غبار گرفته و راندمان واقعی خود را نداشته باشد ... .
یک سری لنزهای خاص بله ممکنه اینطور بشوند. بنده لنزی را برای مدت 8 سال داشتم و هزار نوع بلای متفاوت سرش پیاده کردم! جالب اینکه این لنز یک لنز سوپر زوم و مستعد غبار و ... بود و نکته قابل توجه ای که داشت این هست که زمانی که برای فروش بردم حتی یک ذره گرد و غبار داخل لنز وجود نداشت. این نشان کیفیت در ساخت محصول بود.
شاید مهمترین مشکلی که خیلی از لنزهای با کارکرد بالا باهاش مواجه می شوند از بین رفت خاصیت لاستیک رینگ زوم و فوکوس باشه که البته اون هم قابل برطرف کردنه.
نقل قول:
... ضمن اینکه تعمیر اینگونه لنزها ( فقط تمیز کردن) منحصرا تعمیرگاههای فوق پیشرفتهای را طلب می کند که گمانم فقط در کارخانه سازنده میسر باشد،
تو همین ایران خودمون تعمیرگاه مرکزی و جناب آقای قاسمی و همکارانشون تقریبا مشکل شکستگی اپتیک کار تعمیری نیست که نتوانند روی لنز انجام دهند.
نقل قول:
پس بنا بر این اگر لنز ما کارایی لازم را نداشته باشد و در عبور نور اخلالی هر چند جزیی ایجاد کند قطعا خرید بدنه ای پیشرفته تر و جدیدتر توجیهی ندارد چرا که کیفیت آن فدای مشکلات لنز خواهد شد مشکلاتی که بعضا چشمان ما هم قادر به دیدن آنها نیستند
درود که این یکی را دقیقا درست گفتید و دقیقا نقض گفتار قبلی خودتون بود.
ارادتمند