صفحه 2 از 2 نخستنخست 1 2
نمایش نتایج : از شماره 11 تا 18 , از مجموع 18
Like Tree28تشکر

موضوع: انواع فکوس

  1. #11
    كاربر آشنا Bbakhteary آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2015
    نوشته ها
    31
    تشکر شده
    9
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Behzad43 نمایش پست ها
    درود
    سئوال خیلی کلی هست ، مثلا باید اینطور بپرسید که یک لنز 35 میلیمتر با دیافراگم f/1.4 و تنظیم f/1.4 با فاصله 3 متر برای عکاسی تمام قد از یک انسان روی دوربین کراپ (کانن 1/6، نیکون 1/5) چه عمق میدانی میدهد و خروجی مناسب میدهد؟
    شما برای دریافت پاسخ صحیح اول بایستی نوع بادی(فول فریم، کراپ) و لنزتون رو معرفی کنید ، سپس ژانر عکاسی و سوژه ای که میخواهید ازش عکاسی کنید مشخص بفرمایید.
    لنزهای با روزنه بسیار باز یا دیافراگم 1/4 موجود تاکنون از 105 میلیمتر به پایین هستند. هرچه فاصله کانونی بیشتر میشود و فاصله تا سوژه کمتر ، با f/1.4 عمق میدان بسیار کمی خواهیم داشت و بخش بسیار کوچکی از سوژه در فوکوس خواهد بود. مثلا با لنز 85 میلیمتر روی دوربین کراپ با دیافراگم 1.4 اگر بخواهید از سر و شانه یک انسان با فاصله 2 متر عکس بگیرید و فوکوس روی یک چشم قرار بگیرد، تمامی قسمتهای دیگر صورت مثل بینی و گوش ها و بنا به پوز سوژه،چشم دیگر از فوکوس خارج خواهد بود چون عمق میدان کمتر از 2 سانتی متر است.
    از طرفی در عکاسی های روی دست با شرایط بالا انجام فوکوس سخت و داشتن خروجی مناسب طاقت فرسا خواهد بود.
    اما اگر با لنز 35 میلیمتر و تنظیم f/1.4 روی یک دوربین کراپ از یک سوژه انسانی بصورت تمام قد و با فاصله 5 متر بخواهید عکاسی کنید، عمق میدان حدود 70 سانتی‌متر خواهید داشت که بسیار مناسب خواهد بود و بکگراند هم تا حدودی دیده میشود و با افزایش عدد دیافراگم که باعث کوچک تر شدن روزنه خواهد شد میتوانید عمق میدان بیشتری داشته باشید.
    بطور کلی استفاده از عدد اولیه لنزهای با دیافراگمهای بسیار باز که همگی پرایم میباشند کمتر توسط عکاسان حرفه ای استفاده و توصیه میشود مگر در موارد خاص مثل شرایط نور کم یا حالت هنری یک عکس خاص.
    در مثالهای بالا از روش فوکوس نقطه ای و روی چشم سوژه و سپس کادر بندی استفاده میشود.
    طبق تجربیات خودم ، مواردی که گفته شد حتما بایستی بصورت عملی تجربه شود تا درک درستی از ارتباط اندازه دیافراگم یک لنز و فاصله تا سوژه در شرایط نوری مختلف بدست آید.
    از آنجاییکه مبحث بسیار زیادی در این مورد وجود دارد تا اینجا بسنده میکنم . اگر سئوالی داشتید بفرمایید تا پاسخ بدهم.
    موفق باشید
    ممنون
    كامل به جوابم رسيدم
    دوربين من كراپ هست با لنز ٥٠ اف ١/٤
    چرا در عكس پرتريت دو گروه عكاس وجود دارد
    بعضي ها موافق از استفاده با لنز زوم هستن ولي بعضي ها وايد
    مثلا يك گروه ترجيح ميدن از لنز ٣٥ استفاده كنند ولي بعضي ها ٧٠-٢٠٠


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #12
    كاربر آشنا Bbakhteary آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2015
    نوشته ها
    31
    تشکر شده
    9
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Behzad43 نمایش پست ها
    درود
    سئوال خیلی کلی هست ، مثلا باید اینطور بپرسید که یک لنز 35 میلیمتر با دیافراگم f/1.4 و تنظیم f/1.4 با فاصله 3 متر برای عکاسی تمام قد از یک انسان روی دوربین کراپ (کانن 1/6، نیکون 1/5) چه عمق میدانی میدهد و خروجی مناسب میدهد؟
    شما برای دریافت پاسخ صحیح اول بایستی نوع بادی(فول فریم، کراپ) و لنزتون رو معرفی کنید ، سپس ژانر عکاسی و سوژه ای که میخواهید ازش عکاسی کنید مشخص بفرمایید.
    لنزهای با روزنه بسیار باز یا دیافراگم 1/4 موجود تاکنون از 105 میلیمتر به پایین هستند. هرچه فاصله کانونی بیشتر میشود و فاصله تا سوژه کمتر ، با f/1.4 عمق میدان بسیار کمی خواهیم داشت و بخش بسیار کوچکی از سوژه در فوکوس خواهد بود. مثلا با لنز 85 میلیمتر روی دوربین کراپ با دیافراگم 1.4 اگر بخواهید از سر و شانه یک انسان با فاصله 2 متر عکس بگیرید و فوکوس روی یک چشم قرار بگیرد، تمامی قسمتهای دیگر صورت مثل بینی و گوش ها و بنا به پوز سوژه،چشم دیگر از فوکوس خارج خواهد بود چون عمق میدان کمتر از 2 سانتی متر است.
    از طرفی در عکاسی های روی دست با شرایط بالا انجام فوکوس سخت و داشتن خروجی مناسب طاقت فرسا خواهد بود.
    اما اگر با لنز 35 میلیمتر و تنظیم f/1.4 روی یک دوربین کراپ از یک سوژه انسانی بصورت تمام قد و با فاصله 5 متر بخواهید عکاسی کنید، عمق میدان حدود 70 سانتی‌متر خواهید داشت که بسیار مناسب خواهد بود و بکگراند هم تا حدودی دیده میشود و با افزایش عدد دیافراگم که باعث کوچک تر شدن روزنه خواهد شد میتوانید عمق میدان بیشتری داشته باشید.
    بطور کلی استفاده از عدد اولیه لنزهای با دیافراگمهای بسیار باز که همگی پرایم میباشند کمتر توسط عکاسان حرفه ای استفاده و توصیه میشود مگر در موارد خاص مثل شرایط نور کم یا حالت هنری یک عکس خاص.
    در مثالهای بالا از روش فوکوس نقطه ای و روی چشم سوژه و سپس کادر بندی استفاده میشود.
    طبق تجربیات خودم ، مواردی که گفته شد حتما بایستی بصورت عملی تجربه شود تا درک درستی از ارتباط اندازه دیافراگم یک لنز و فاصله تا سوژه در شرایط نوری مختلف بدست آید.
    از آنجاییکه مبحث بسیار زیادی در این مورد وجود دارد تا اینجا بسنده میکنم . اگر سئوالی داشتید بفرمایید تا پاسخ بدهم.
    موفق باشید
    از كجا بايد بفهمم كه عمق ميدان لنز من روي روزنه هاي مختلف چقدره ؟
    هم فول فريم و هم half


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  3. #13
    كاربر همراه Behzad43 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2012
    محل سکونت
    آذربایجان شرقی - تبریز
    نوشته ها
    176
    تشکر شده
    935
    تشکر کرده
    1194

    پیش فرض

    [QUOTE=Bbakhteary;461346]ممنون
    كامل به جوابم رسيدم
    دوربين من كراپ هست با لنز ٥٠ اف ١/٤
    چرا در عكس پرتريت دو گروه عكاس وجود دارد
    بعضي ها موافق از استفاده با لنز زوم هستن ولي بعضي ها وايد
    مثلا يك گروه ترجيح ميدن از لنز ٣٥ استفاده كنند ولي بعضي ها ٧٠-٢٠٠



    درود
    دوربین شما اگر نیکون باشد با ضریب کراپ1/5 با لنز 50 میلیمتر خروجی 75 میلیمتر و اگر کانن باشد با ضریب کراپ 1/6،خروجی 80 میلیمتر میدهد.
    استفاده از لنز نرمال یا پرایم با دیافراگم باز سه مزیت دارد ، اول اینکه بدلیل ورود نور بیشتر امکان عکاسی بدون فلاش و در مکانهای با نور کم را فراهم میسازد. دوم،در عکاسی ژانر پرتره ، بکگراند نرمتر و یکنواختی را همراه با بوکه های زیبا تولید میکند . سوم اینکه لنزهای پرایم معمولا از شارپنس بالاتری نسبت به لنزهای زوم برخوردارند.
    تنها ایراد لنزهای پرایم در این است که برای کادر بندی بایستی خودتان عقب و جلو بروید در حالی که با استفاده از لنز زوم ، کادر بندی دلخواه با کم و زیاد کردن فاصله کانونی با رینگ زوم امکان پذیر است.
    لنزهای پرایم کم حجم و سبک و نسبتا ارزان هستند و لنزهای زوم، بزگ و سنگین و گرانتر هستند. بطوریکه شما با یک لنز 35 میلیمتر که روی بادی کراپ حدود 50 میلیمتر را میدهد میتوانید در محیط شهری و پر جمعیت بدون نگرانی از توجه مردم و نیز حمل آسان به عکاسی بپردازید . اما با یک لنز 200-70 سنگین وزن و گران قیمت در چنین شرایطی اقدام به عکاسی ریسک بالایی دارد.
    لنز 200-70 با دیافراگم f/2.8 از بهترین لنزهای زوم موجود برای عکاسی پرتره محسوب میشود که هم از نظر شارپنس و هم سرعت بالای عکاسی(بدلیل دیافراگم باز) و ایجاد بوکه های زیبا مورد توجه اکثر عکاسان مدلینگ، عروسی و پرتره میباشد.
    توجه فرمایید که بکاربردن هر کدام از لنزهای پرایم و زوم بعد از موضوع سلیقه ای بودن به امکان مالی افراد و توجیه اقتصادی آنها برمی گردد.
    مثلا اگر شما عکاس حرفه ای (بعنوان شغل) نیستید و توان مالی بالایی برای عکاسی تفریحی ندارید ، همان لنز 50 میلیمتر بسیار عالی و کارآمد است.
    ولی اگر عکاسی را بعنوان شغل انجام میدهید ، هزینه بالا برای لنز زوم 200-70 توجیه دارد هرچند که لنزهای زوم ارزان قیمت 135-18 کراپ کانن و 105-18 کراپ نیکون و 105-24 فول فریم کانن و 120-24 فول فرم نیکون هم برای ژانر پرتره مناسب بوده و بسیاری از عکاسان حرفه ای در کنار لنزهای دیگر از آنها استفاده میکنند که آن هم بدلیل در اختیار داشتن نور قابل کنترل فلاشهای استودیویی است.
    RF_53 تشکر می‌کند.
    غلامرضا فرخ نسب

  4. #14
    كاربر همراه Behzad43 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2012
    محل سکونت
    آذربایجان شرقی - تبریز
    نوشته ها
    176
    تشکر شده
    935
    تشکر کرده
    1194

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Bbakhteary نمایش پست ها
    از كجا بايد بفهمم كه عمق ميدان لنز من روي روزنه هاي مختلف چقدره ؟
    هم فول فريم و هم half


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    خوشبختانه نرم افزارهایی برای محاسبه عمق میدان و هایپر فوکال بصورت تخصصی برای گوشی های موبایل وجود دارد که با دانلود و نصب آن میتوانید پس از مشخص کردن نوع بادی و لنزتان ، محاسبه و نتیجه نهایی را مشاهده کنید .
    Photo Tools یکی از برنامه هایی است که بنده بر روی گوشی خود دارم و چند سالیست استفاده میکنم.
    غلامرضا فرخ نسب

  5. #15
    كاربر آشنا Bbakhteary آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2015
    نوشته ها
    31
    تشکر شده
    9
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Behzad43 نمایش پست ها
    خوشبختانه نرم افزارهایی برای محاسبه عمق میدان و هایپر فوکال بصورت تخصصی برای گوشی های موبایل وجود دارد که با دانلود و نصب آن میتوانید پس از مشخص کردن نوع بادی و لنزتان ، محاسبه و نتیجه نهایی را مشاهده کنید .
    Photo Tools یکی از برنامه هایی است که بنده بر روی گوشی خود دارم و چند سالیست استفاده میکنم.
    برنامه رو نصب كردم ولي عددهاش خيلي متغير بود
    مثلا
    براي كانن ٨٠٠ دي با لنز ٥٠ اف ١/٤
    Near point : 4.7 m
    Far point : 5.2 m
    براي فاصله سوژه ٥ متري
    ولي در عمل اينطور نيست


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #16
    كاربر همراه Behzad43 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2012
    محل سکونت
    آذربایجان شرقی - تبریز
    نوشته ها
    176
    تشکر شده
    935
    تشکر کرده
    1194

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Bbakhteary نمایش پست ها
    برنامه رو نصب كردم ولي عددهاش خيلي متغير بود
    مثلا
    براي كانن ٨٠٠ دي با لنز ٥٠ اف ١/٤
    Near point : 4.7 m
    Far point : 5.2 m
    براي فاصله سوژه ٥ متري
    ولي در عمل اينطور نيست


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    به نتایج اعتماد کنید و امتحان کنید.
    چطور به این نتیجه رسیدید که عملی نیست؟
    ضمنا یک عدد توتال هست که عمق میدان را نشان میدهد که 32 سانتی متر است.
    غلامرضا فرخ نسب

  7. #17
    كاربر آشنا Bbakhteary آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2015
    نوشته ها
    31
    تشکر شده
    9
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Behzad43 نمایش پست ها
    به نتایج اعتماد کنید و امتحان کنید.
    چطور به این نتیجه رسیدید که عملی نیست؟
    ضمنا یک عدد توتال هست که عمق میدان را نشان میدهد که 32 سانتی متر است.
    اطلاعات شما واسه من بينهايت ارزشمند بود


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Behzad43 تشکر می‌کند.

  8. #18
    كاربر آشنا Bbakhteary آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2015
    نوشته ها
    31
    تشکر شده
    9
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Behzad43 نمایش پست ها
    به نتایج اعتماد کنید و امتحان کنید.
    چطور به این نتیجه رسیدید که عملی نیست؟
    ضمنا یک عدد توتال هست که عمق میدان را نشان میدهد که 32 سانتی متر است.
    مشكلي كه امروز متوجه شدم اين هست كه وقتي از اف پايين مثلا ١/٤ يا ٢/٨ استفاده ميكنم تصور به شدت از شارپ بودن ميوفته و مجبورم از اف بالا مثلا ٧/١ استفاده كنم
    لنز من ٥٠ كانن اف ١/٤ هست
    اين اتفاق به ضعيف بودن لنز من مربوطه ؟
    در صورتيكه طبق برنامه اي كه به من معرفي كردين وقتي سوژه در فاصله ٣ متري هست بايد ٢٠ سانت عمق ميدان داشته باشم


    Sent from my iPhone using Tapatalk

صفحه 2 از 2 نخستنخست 1 2

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •