پاسخ: معمائی به نام شارپنس
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
عکاسباشی عزیز
خودتان در سطر اول، پاسخ سوالتان را دادید.عکسهای به اصطلاح Tack-sharp در سه مرحله حاصل می شود: مرحله capture ، مرحله پروسس و مرحله تهیه خروجی.
مثلا در مرحله capture بغیر از لنز خوب، استفاده از سه پایه اهمیتی بسیار دارد. تا از آن استفاده نکنید، پی به اهمیتش نمیبرید. یکی از مهمترین فرقهای عکاسان حرفهای با بقیه، همین استفاده "دائمی" از سه پایه است. یا مثلا استفاده از قفل آینه. اینها چیزهایی است که به راحتی باعث تفاوت عکسهای ما با "آنها" میشود.
در مرحله بعد پروسس است. که بحث شارپسازی ظاهری ساده ولی عمقی فراوان دارد.
و در نهایت شارپ سازی مخصوص خروجی.
مطمئن باشید که هیچ تکنیک جادویی در این مورد وجود ندارد. و فرقها ناشی از همین مسانل فوق الذکر است.
سلام
دکتر روشن عزیز باز هم ممنون از راهنمائی شما.
کاش در قسمت تاریکخانه باز هم از شارپ سازی بنویسید(پادکست ویدئوئی را دیدم و خیلی هم آموزنده بود).
واقعیتی انکار ناپذیر وجود دارد و اون وجود رد پای واضح شارپنینگ نرم افزاری در عکسهای ما و عدم وجود این ردپا در عکسهای دیگران است. این مسئله نه برای یک عکاس بلکه برای بیننده ای که هیچ سواد عکاسی یا نرم افزاری ندارد هم ملموس است. من کاملاً به ندانستن شارپنس صحیح معترفم و از دوستان درخواست راهنمائی کردم.
این برشتگی و تصنع شارپ سازی قبول بفرمائید که در عکسهای بسیاری از دوستان وجود دارد.
باز هم ممنون
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mahyar
به درود
دوست عزیز من با برخی از صحبتهای شما موافق نیستم .
به نظر من یکی از مشکلات عکاسان عدم شناخت و استفاده درست و بجا از نرم افزار های ویرایشی است .
بعضی مثل خود من که اصلا کارکردن با این نرم افزارها را بلد نیستند که هیچ ولی برخی فکر می کنند که بلدند ولی نمیدانند که بلد نیستند و یا استفاده درست و بجای فرامین را نمی دانند .
دوست عزیز درست است که تجهیزات عکاسی در کیفیت تصاویر تاثیر گذار است ولی بیشتر از آن استفاده درست از آنها مهم است بسیاری از دوستان فقط به سوژه نگاه می کنند نه وضعیت نوری را در نظر میگیرند نه پس زمینه را و ...
کسی در این شرایط نمی توانید با بهترین تجهیزات عکسی قابل قبول بگیرید (به طور مثال عکاسی از یک گل در سایه با عکسی از همان گل در نور مطلوب برابری می کند این تفاوت را خیلی راحت می توانید در تاپیک عکس گل در همین سایت ببینید)
در همین سایتهای مورد نظر شما بسیاری از عکاسان با تجهیزات معمولی آن تصاویر را خلق کرده اند
مطمئن باشید عکس را عکاس میگیرد نه دوربین ولی عکاس خوب با تجهیزات خوب عکس بهتری میگیرد
سلام
مهیار عزیز
من دلیل این همه انکار ارزش تجهیزات را نمیدانم.
حداقل برای من75/. آستیگمات تفاوت شارپنس دنیا با و بدون عینک مشهود است.
همین مسئله میتواند در خصوص یک لنز ارزان قیمت هم بیافتد.من یکی که لنزهای ارزان قیمت رو آستیگمات میبینم.
اگر به کل میشد با پروسس تصویر حاصل از یک لنز 250 هزار توانی رو به یک لنز 1 میلیون تومانی تبدیل کرد.فکر میکنید اساساً مفومی برای فروش این لنزها وجود داشت؟بحث دیافراگم باز و کاهش عمق میدان رو هم که باز با نرم افزار میشه شبیه سازی کرد.
ممنون از توجه شما
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
delbaz
خب حالا یک عکاس حرفه ای که از لنزهایی با کیفیت اپتیکی بسیار بالا استفاده میکنه و بدنه ای خوب و قابل اتکا داره و از طرفی در ویرایش هم مسلط یا حداقل با تجربه است , و در عکاسی هم به اندازه کافی دقت کرده باید هم عکسش حسادت بر انگیز باشه
--------------------------
اوه . تا من اومدم پست بزنم چقدر جواب داده شده بود . ببخشید
سلام
یاسر عزیز
ممنون که مثل همیشه با حوصله و دقت جواب میدی.
با زهم ممنون
امتحان میکنم و اگه باز هم مشکلی بود حتماً میپرسم.
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
در برند سونی در هنگامی که شما بیش از یک ثانیه نور دهی کنید به طور اتوماتیک قفل آینه فعال می شود.( البته می توانید این قابلیت را خاموش کنید )
همچنین وقتی که از سلف تایمر استفاده کنید قفل آینه فعال می شود.( باز هم می توانید این قابلیت را غیر فعال کنید )
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
نقل قول:
در برند سونی در هنگامی که شما بیش از یک ثانیه نور دهی کنید به طور اتوماتیک قفل آینه فعال می شود.( البته می توانید این قابلیت را خاموش کنید )
همچنین وقتی که از سلف تایمر استفاده کنید قفل آینه فعال می شود.( باز هم می توانید این قابلیت را غیر فعال کنید )
ممنون که هوای سونی دارها رو دارید
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
سلام: در مورد MLU قبلا در تاپیک هایی در همین فاروم صحبت شده اگر خاطرم باشه یکبار هم در تاپیک D300 این بحث شد جاییکه این دوربین ظاهرا MLU ندارد. البته با تاخیر 1 ثانیه ای در ثبت اثر آن لرزش را کم میکند. در لینکی که دکتر روشن عزیز گذاشته اند کاملا در باره آن صحبت شده (ظاهرا 40D علاوه بر MLU یک تاخیر هم در ثبت دارد).
مدتی پیش که دنبال این بحث ها در فاروم های دیگر بودم ظاهرا یک قانون عمومی حکایت از الزام استفاده از MLU در محدوده 1 ثانیه الی 25/1 دارد.(البته این قانون عمومی است ممکن است اندکی با توجه به طراحی دوربین و لرزشی که هنگام بالارفتن آینه ایجاد میشود و صدای شاتر اندکی این زمان را جابجا کند) که در شارپ بودن تصویر تاثیر دارد.
.
.
.
.
یک مورد دیگر که باید بعنوان یک قاعده رعایت شود(اکثر دوستان میدانند فقط جهت یادآوری میگویم) استفاده از لرزشگیر متناسب با کاربرد آنست!!! خیلی از لرزش گیر لنزها بخاطر نوع طراحی آنها قابلیت استفاده برروی 3 پایه را ندارند و در صورت استفاده تصویر شارپنس مورد نظر را نخواهد داشت.(البته در محدود ای از باز بودن شاتر) بعنوان مثال 200-70 کانن اف4 لرزشگیر آن باید با 3 پایه خاموش باشد. جز این تصویر شارپ نخواهد بود. یکی از تفاوت های لنزهای فیکس گران یا لنزهایی دیگر یا همرده هایشان داشتن لرزشگیری مناسب با استفاده از 3 پایه است.
.
.
.
درموارد نرم افزاری هم دوستان اشاره کافی را داشته اند......
.
.
.
سایتی که دکتر روشن معرفی کردند. مطالبی بسیار خوب در زمینه های متفاوتی دارد. خواندن آن برای همه توصیه شدنی است مخصوصا کسانی که از برند کانن استفاده میکنند.
ارادتمندتان
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
بنده به فرمایشات افشین عزیز اضافه کنم که...
اصولا در تمامی متد و کاتالوگ ها عنوان می شود که مثلا از سرعت 8/1 ثانیه کمتر لرزه گیر را خاموش کنید و بر روی سه پایه کلا لرزه گیر خاموش باشد .
وقتی که لرزه گیر بر روی سه پایه روشن باید درون یک سیگل معیوب گرفتار می شود که نتیجه ای جز کاهش شارپنس نخواهد داشت.
تنها تعداد معدودی لنز وجود دارند که بر روی سه پایه قابلیت روشن ماندن لرزه گیر ( ان هم برای سرعت های معینی ) را دارند.
برای نوردهی های طولانی مدت هم که اصولا قبل از هر چیزی باید لزره گیر را خاموش کرد.
اما در دوربین هایی با لرزه گیر داخلی این اصول تکرار شده به همراه اینکه باید در هنگام استفاده از سه پایه لرزه گیر را خاموش کرد.
در نسل جدید لرزه گیر های سونی و پنتاکس و الیمپوس دوربین خود قابلیت تشخیص پانینگ را هم دارند که در بدنه های قدیمی تر این امکان وجود نداشت.
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
QashQai
.
.
.
سایتی که دکتر روشن معرفی کردند. مطالبی بسیار خوب در زمینه های متفاوتی دارد. خواندن آن برای همه توصیه شدنی است مخصوصا کسانی که از برند کانن استفاده میکنند.
ارادتمندتان
با عذر خواهی مجدد. من لینک را تصحیح میکنم منظور من این بود
کد:
http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_eos_40d_review.htm
یک لحظه فکر کردم لینک دکتر روشن این بود:::blushing:::
.
.
البته آن لینک مورد اشاره دکتر روشن هم مطالب بسیار مفیدی دارد
پ.ن کاوه جان پست شما را الان دیدم. با شما موافقم خیلی راحت میشه این مورد را روی 3 پایه تست کرد. بعنوان مثال کسانی که 40D , 70-200 دارند ( برای دوربین هایی دیگر هم در صورت مهیا بودن این شرایط تست امکان پذیر است)
روی 3 پایه در حالت لایو ویو با لرزشگیر روشن روی 10 ایکس زوم براحتی اثر آن (حرکت نامعقول تصویر) ناشی از کارکرد لرزشگیر روی LCD معلوم است
1 فایل پیوست
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
babakdin543
اين قابليت قفل اينه در دوربين هاي نيکون با نام mirror up ناميده ميشه و Mirror Lock-Up فقط براي تميز کزدن سنسوره و دوربين هاي رده D200 به بالا داراي قفل اينه براي اجتناب از لرزش هستن در خصوص کنون و بقيه برندها هم نميدونم
در 40D اين قابليت وجود داره .
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
farhad44
در 40D اين قابليت وجود داره .
سلام،
و البته در تمام دوربینها کانن.