پاسخ: معمائی به نام شارپنس
به درود
دوست عزیز من با برخی از صحبتهای شما موافق نیستم .
به نظر من یکی از مشکلات عکاسان عدم شناخت و استفاده درست و بجا از نرم افزار های ویرایشی است .
بعضی مثل خود من که اصلا کارکردن با این نرم افزارها را بلد نیستند که هیچ ولی برخی فکر می کنند که بلدند ولی نمیدانند که بلد نیستند و یا استفاده درست و بجای فرامین را نمی دانند .
دوست عزیز درست است که تجهیزات عکاسی در کیفیت تصاویر تاثیر گذار است ولی بیشتر از آن استفاده درست از آنها مهم است بسیاری از دوستان فقط به سوژه نگاه می کنند نه وضعیت نوری را در نظر میگیرند نه پس زمینه را و ...
کسی در این شرایط نمی توانید با بهترین تجهیزات عکسی قابل قبول بگیرید (به طور مثال عکاسی از یک گل در سایه با عکسی از همان گل در نور مطلوب برابری می کند این تفاوت را خیلی راحت می توانید در تاپیک عکس گل در همین سایت ببینید)
در همین سایتهای مورد نظر شما بسیاری از عکاسان با تجهیزات معمولی آن تصاویر را خلق کرده اند
مطمئن باشید عکس را عکاس میگیرد نه دوربین ولی عکاس خوب با تجهیزات خوب عکس بهتری میگیرد
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
عکاسباشی عزیز
خودتان در سطر اول، پاسخ سوالتان را دادید.عکسهای به اصطلاح Tack-sharp در سه مرحله حاصل می شود: مرحله capture ، مرحله پروسس و مرحله تهیه خروجی.
مثلا در مرحله capture بغیر از لنز خوب، استفاده از سه پایه اهمیتی بسیار دارد. تا از آن استفاده نکنید، پی به اهمیتش نمیبرید. یکی از مهمترین فرقهای عکاسان حرفهای با بقیه، همین استفاده "دائمی" از سه پایه است. یا مثلا استفاده از قفل آینه. اینها چیزهایی است که به راحتی باعث تفاوت عکسهای ما با "آنها" میشود.
در مرحله بعد پروسس است. که بحث شارپسازی ظاهری ساده ولی عمقی فراوان دارد.
و در نهایت شارپ سازی مخصوص خروجی.
مطمئن باشید که هیچ تکنیک جادویی در این مورد وجود ندارد. و فرقها ناشی از همین مسانل فوق الذکر است.
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
یه نکته که به نظر من میرسه باید در شارپسازی رزولوشن اصلی که خروجی دوربین است( یا پرینت می شود)
و عکسی که به صورت 72 dpi روی وب قرار میگیرد تفاوت قائل شویم چرا که وقتی برای وب اقدام میکنیم برخی از جزئیات در اثر ریسایز شدن ممکن است از بین بروند بنابراین نیاز به بازنگری در شارپ سازی دارد
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
تا جایی که من میدونم وجود شارپنس در عکسی به اندازه 800 در 600 یا حتی 1600 در 1200 دلیل خوبی بر اثبات وجود شارپنس در عکس اصلی نیست
عکاسان فتو دات نت و کلا اینترنتی خوب یاد گرفتند که چگونه عکسشون رو در حین کوچک سای لحظه به لحظه شارپ کنند تا سرانجام به عکسی کوچک اما کاملا شارپ برسن
اما همین عکس ها در اندازه اصلی ممکنه آنقدر ها شارپ نباشند
کیفیت اپتیک که جدا
اما در هنگام ویرایش میتوان تا حدی این ضعف رو برطرف کرد
اگر عکسی دارای وضوح کمی باشه ابتدا سایه روشن ها رو باید حول خط جدا کننده متمرکز کنید . برای این کار معمولا از یک شارپ سازی با شعاع بالا اما مقدار کم استفاده میشه . بهترین فیلتر همان Smart Sharpens است که توانایی کنترل قسمت تاریک و روشن رو داره
اما این کار یک عیبی داره که ممکنه قسمتی از عکس شما بیش از حد تیره بشه یا بیش از حد روشن بشه ( حتی با وجود کنترل ها )
بنابراین قبل از انجام این کار بهتره با استفاده از Shadow /Highlight کمی قسمت تیره عکس رو روشن تر کنید و کمی هم قسمت روشن رو تیره کنید اما نه با شعاع زیاد . همان شعاع پیش فرض مناسب است اما باید مقدار و تن آنرا خیلی کم کنید در حد 4 تا 8 واحد
پس از این کار همانگونه که گفته شد میتوانید از یک شارپ سازی با شعاع بالا استفاده کنید
سپس از یک شارپ سازی با شعاع خیلی کم و مقدار متوسط استفاده میکنیم
معمولا اگر تکنیک به درستی و بر حسب عکس انجام بشه دارای عکس بسیار واضحی خواهید شد که هم بسیار شارپ تر از عکس اولی است و هم توزیع کنتراست مناسب تری دارد
( امیدوارم گیچ کننده نباشه )
کنترل تن و درخشندگی رنگ خودش تاثیر زیادی در شارپ به نظر رسیدن عکس داره . بهتره به کانال های رنگ مراجعه کنید . ببینید در کدام کانال وضوح بهتر , نویز کمتر , توزیع کنتراست بهتر دارید . از همان کانال میتوان به عنوان یک لایه موثر روی عکس استفاده کنید
پس از این کار همواره بالانس رنگ ها رو کنترل کنید
دستورات Auto Color , Auto Level , Auto Contrast رو حتما چک کنید و تاثیر اونها رو بررسی کنید . ابزار Match Color در ایجاد درخشندگی رنگ تاثیر زیادی داره و ... .
===============
در نهایت هر جا کم آوردید ( وضوح کم بود , نویز زیاد بود , کادر درست حسابی نداشتید , سوژه تار شده بود) عکس رو سیاه و سفید کنید . باور کنید عکستان هنری میشود .
===============
برای جاهایی هم که میخواید عکس رو به صورت کوچکتر ارئه بدید باز راهکارهایی وجود داره
خلاصه حکایتی است برای خودش. و البته همه این روش ها یک راه کار سر راست نیستند . همه باید با توجه به عکس اصلی و بر حسب نیاز انجام بشه
=====================
رزولیشن عکس و ثبت جزئیات هم که مسئله ای جداست
=====================
خب حالا یک عکاس حرفه ای که از لنزهایی با کیفیت اپتیکی بسیار بالا استفاده میکنه و بدنه ای خوب و قابل اتکا داره و از طرفی در ویرایش هم مسلط یا حداقل با تجربه است , و در عکاسی هم به اندازه کافی دقت کرده باید هم عکسش حسادت بر انگیز باشه
--------------------------
اوه . تا من اومدم پست بزنم چقدر جواب داده شده بود . ببخشید
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
ممنون جناب دکتر روشن
نقل قول:
یکی از مهمترین فرقهای عکاسان حرفهای با بقیه، همین استفاده "دائمی" از سه پایه است.
توی کتاب اسکات کلبی هم خیلی روی این موضوع تاکید کرده بود. یه اصطلاح هم داشت شبیه به این "با سه پایه خود ازدواج کنید"
نقل قول:
یا مثلا استفاده از قفل آینه
اگر برای شما امکان دارد در این مورد بیشتر توضیح دهید.
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
توضیحات کامل را در مورد قفل آینه در آدرس زیر بخوانید:
کد:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/mirror-lock.shtml
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
البته دوستان توجه داشته باشن که همه دورربين هاي slr داراي اين قابليت نيستن
مثلا تو دفترچه دوربين من نوشته اين قابليت فقط براي تميز کردن سنسوره آيا ميشه براي عکاسي قبل از زدن شاتر فعالش کرد
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
مایکل ریچمن در مورد استفاده از سه پایه نظر جالبی دارد:
نقل قول:
The use of a tripod is the biggest contributor to sharp images, and it always amazes me how often photographers get lazy and don't bother. "Oh, the light is pretty bright right now. I don't need one. They're too heavy. I like to work more freely. They slow me down." I've heard all the excuses. Makes no difference to me, but why bother owning great lenses if you won't use proper technique? Sure, if I'm using a wide lens in bright light and the action is happening quickly I'll hand-hold. But if possible I'll even use a tripod in those situations.
پاسخ: معمائی به نام شارپنس
اين قابليت قفل اينه در دوربين هاي نيکون با نام mirror up ناميده ميشه و Mirror Lock-Up فقط براي تميز کزدن سنسوره و دوربين هاي رده D200 به بالا داراي قفل اينه براي اجتناب از لرزش هستن در خصوص کنون و بقيه برندها هم نميدونم