وحيد جان،
با اين اوصاف كه فرموديد، خودتان انتخاب كرده ايد. چون با محدوده قيمتي كه تعيين كرده ايد و اينكه بدنه حتماً D80 يا 30D باشد، نتيجه از دو حالت خارج نيست. D80 با لنز كيت (135-18 ) يا 30D با لنز كيت (55-18 ). توجه داشته باشيد كه حدود 100 تومان از هزينه در نظر گرفته شده را بايد براي خريد كيف و مموري كنار بگذاريد.
يك اصل نسبي هست كه مي گويد كمترين سرعت برابر با فاصله كانوني لنز است. يعني در 135mm كمترين سرعت 125 است. ولي اين يك معيار كاملاً تخميني و نسبي است و از فرد به فرد متفاوت است. براي مثال كسي كه لرزش دست (همچنين تن) كمي دارد مي تواند با سرعت كمتر هم بگيرد و يا كسي كه خداي نكرده پاركينسون دارد شايد با سرعت 1000 هم به نتيجه نرسد. لرزش گير هم معجزه نمي كند ولي به شما امكان مي دهد كه 3 تا 4 استاپ با سرعت كمتر عكس بگيريد. بنده خودم در 135 تا سرعت 30 (منظور 30/1) مي توانم عكس شارپ بگيرم و كمتر از آن احتمال Blur شدن عكس بيشتر مي شود. بنده سه پايه ندارم و اگر داشتم به خصوص حمل آن برايم عذاب آور مي بود. ولي مي بينيد كه بدون سه پايه و با داشتن لنز 135 بدون لرزه گير كماكان زنده ام! پس خطري ندارد نگران نباشيد!یه سوال دیگه از آقا بابک که 135-18 دارن، این که این لنز در انتهای فاصله کانونی کاربرد داره ( به لحاظ لرزش) یا نه؟
می شه به عنوان تله استفاده کرد یا باید همیشه پایه بر دوش باشم؟
راستي يك نكته هم اضافه كنم شايد مورد استفاده بعضي از دوستان قرار گيرد. يكي از عوامل مهم لرزيدن دوربين در سرعت پايين ضربه زدن آينه در هنگام چكاندن شاتر است. اگر دوربين را روي Self Timer با زمان 2 ثانيه تنظيم كنيد خيلي وضعيت بهتر خواهد شد چون بعد از چكاندن شاتر دوربين را بهتر نگه مي داريد. اين يك تجربه شخصي است و نمي دانم عموميت دارد يا نه. ضمن اينكه بديهي است در بعضي از صحنه ها مانند عكاسي خبري و ... كاربرد ندارد.
پ.ن: جالبه! 135-18 و 55-18 را داخل پرانتز بدون فاصله بنويسيد بيبينيد چه جور مي شود:
(135-18)