یک مسالهای که هست اینه که در مورد دامپینگ بسیاری از کارشناسان اقتصادی دنیا نظر دادهاند و توهم توطئه نیست. یا یک رقابت سالم که برخی باهاش مشکلدارند. ببینید وقتی شرکتی تولید انبوه محصولی را میکنه چند برابر زیر قیمت، این فقط به دلایلی شدنیست. دلایلی که مبحث مفصلیست. تیتروار بخواهم اشارهکنم، کپیبرداری و حذف فرآیند طراحی و ایده است تا نیروی کار ارزان و تولید انبوه. در اینصورت چینیها قادرند بدون ضرر دوام بیاورند. اونها حتی میگ روسیه رو هم کپی میکنند. دیگه لنز که جای خود داره. در کوتاهمدت این بهظاهر بهنفع مشتریست اما در دراز مدت کاملا برعکس. ما خوشحال که کالای متوسطی به دست آوردیم با یکسوم تا یکچهارم قیمت. اما این وقتی باعثبشه که شرکتهای دیگه رو بیارن به ارزانسازی خیلی چیزها حذف خواهندشد. ما میگیم چهخوب که بقیه شرکتها هم مجبور میشن قیمت رو بیارن پایین ولی نمیگیم جاش چه چیزهایی رو حذف میکنند مانند خدمات پس از فروش یا متوسطگرایی رو. یا حذف واحدهای طراحی و ایدهپردازی رو. و حتی رو آوردن به نیروی کار ارزان که نابود میکند حقوق کارگران رو. چقدر هر روز میشنویم تعدیل نیروها رو ؟؟
هیج ارزانی بیدلیل نیست.