پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Anoosh-Pro
من فقط این رو بگم که 18-135 هم که IF هست همنطوره، و فکر میکنم طبیعی هم باید باشه. چون اول سوژه رو باید انتخاب کرد و تنظیم کادر بعد فوکوس انجام شود.
البته از نظر تئوري اصلا طبيعي نيست و از نظر تئوري شما بايد وقتي فوكوس مي كنيد با تغيير فاصله ي كانوني ديگر نياز به فوكوس مجدد نداشته باشيد ولي من فكر مي كنم اين موضوع بر مي گردد به فاصله ي هايپرفوكال لنزها و اينكه اين فاصله در لنز هاي زوم در دوربين هاي ديجيتال APS-c به نسبت لنزهاي قديمي و دوربين هاي فول فريم فيلمي كوتاهتر است.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
با سلام به همه دوستان عزیز
اولویت برای هر شخصی فرق داره که کیفیت ساخت مهم باشه ویا امکانات.
البته همون طور که اساتید فرمودند همیشه کیفیت یه سر و گردن از بقیه متمایزتر هستش که بعد از اون گزینه دوم برای من قیمته!!
عکاسی ماکرو از حشرات و ...(محیط بیرون)
عکاسی از جانوران و پرندگان...(محیط بیرون)
من رو با داشتن یه کانن 1000 دی+کیت55-18 کاملا برا خرید لنز بعدیم گیج کرده
انتخاب سیگما نسبت کانن رو میشه به نوشیدن جام زهر تشبیه کرد(خارج از سیاسته ها)
ممنون از بچه ها
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
البته از نظر تئوري اصلا طبيعي نيست و از نظر تئوري شما بايد وقتي فوكوس مي كنيد با تغيير فاصله ي كانوني ديگر نياز به فوكوس مجدد نداشته باشيد ولي من فكر مي كنم اين موضوع بر مي گردد به فاصله ي هايپرفوكال لنزها و اينكه اين فاصله در لنز هاي زوم در دوربين هاي ديجيتال APS-c به نسبت لنزهاي قديمي و دوربين هاي فول فريم فيلمي كوتاهتر است.
در اکثر لنزهای زوم این اتفاق میافتد. و از تئوری تا عمل تفاوت زیاده. ربط خاصی به فول فریم بودن و اینها هم نداره.
یعنی برای بدست آوردن فوکوس صحیح مجددا باید فوکوس کنید.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
سلام: بیشترین اثر این تغییر در فکوس زمانیست که از فکوس در مینیمم فوکال لنت به ماگزیمم فوکال لنت تغییر زوم میدهید و کمترین اثر آن از فکوس در ماگزیمم فوکال لنت تغییر به مینیمم فوکال لنت است و به همین جهت توصیه شرکت کانن برای تصحیح فکوس برای دوربین هایی که میکرو اجسمنت دارند تصحیح فکوس لنزهای زوم روی ماگزیمم فوکال لنت است
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Arash
در اکثر لنزهای زوم این اتفاق میافتد. و از تئوری تا عمل تفاوت زیاده. ربط خاصی به فول فریم بودن و اینها هم نداره.
یعنی برای بدست آوردن فوکوس صحیح مجددا باید فوکوس کنید.
البته من عجله داشتم نتونستم منظورم رو بيان كنم. منظورم اين بود كه لنز هاي زوم معمول كه قديم ها در دسترس عموم بود معمولا در حد 70-35 يا 80-28 و اين حدود بود و يا حداكثر مثلا 210-70 . در اينگونه لنز ها اختلاف مي نيمم و ماگزيمم زياد نبود و براي همين اختلاف فاصله ي هايپر فوكال هم زياد نبود و بنابر اين فوكوس در نقطه اي در هر كجاي رنج معمولا در بقيه ي نقاط هم فوكوس بود ولي امروزه هم رنج زوم ها وسيع شده ( مثلا 200-18 يا .... ) و هم قضيه ي كراپ سنسورها اين موضوع رو تشديد مي كنه چون زوم ها تله تر مي شن و فواصل هايپر فوكال كوتاهتر ( مثلا يك 400-100 مي شه يك 640-160 )
عكس بهتري پيدا نكردم ولي فكر كنم عكس زير منظورمو مي رسونه :
http://www.mir.com.my/rb/photography...5105mmview.jpg
همانطور كه از خطوط هايپر فوكال روي لنز مشخصه در لنزهاي زوم اين فاصله در فواصل بالاي فاصله ي كانوني به شدت و سرعت كم مي شه و دليل حرفي رو هم كه افشين عزيز زد همينه. به دليل مينيمم بودن اين فاصله در ماگزيمم فوكال لنز، فوكوس دقيقترين و نقطه اي ترينه.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
فرهاد عزیز
من هنوز متوجه نشدم کراپ سنسور در این داستان چه تاثیری خواهد داشت.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Arash
فرهاد عزیز
من هنوز متوجه نشدم کراپ سنسور در این داستان چه تاثیری خواهد داشت.
تاثير مستقيم كه نه من مي گم ( اگر اشتباه مي گم اصلاح كنين لطفا) چون هر چه تله بلند تر باشه زاويه بسته تر و فاصله ي هايپرفوكال كمتره، يك لنز ثابت ( مي خواد فيكس باشه يا زوم) در دوربين هاي كراپدار تله تره و بنابر اين اون فاصله هم براش كوتاهتره بنابر اين فوكوس در فاصله ي كمتري برقراره.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
من از لحاظ تئوری دقیق نیستم.
خوبه که نعمای عزیز یه توضیحی در این مورد به ما بدهند.
اما تا جایی که من میدونم کراپ سنسور تاثیری روی هایپرفوکال نداره.(چون هایپرفوکال ویژگی لنز است نه سنسور و با تغییر سنسور عوض نمیشه)
اتفاقی که در مورد عمق میدان میافتد اینه که شما برای عکاسی از یک سوژه ثابت، فاصله ثابت دوربین تا سوژه و دیافراگم یکسان با دوربین فول فریم مثلا از لنز ۱۰۵ مم استفاده میکنید که Hyper Focal و Hyper focal distance مشخصی دارد. اما هنگام عکاسی با دوربین مثلا دی ۳۰۰ نیکون که فرمت DX دارد باید از لنز ۷۰ مم استفاده کنید که حالا اتفاقاتی میافتد.
این اتفاقات به این صورت است که با تغییر لنز از ۱۰۵ به ۷۰ مم برای داشتن کادر یکسان در فرمت DX نقطه هایپرفوکال(Hyper focal point) به نزدیکی دوربین نقل مکان میکند. Hyper Focal Distance کوتاه تر میشود و در عوض hyper focal بزرگتر.
باز هم تکرار میکنم... در این تحولات هایپر فوکال هیچ لنزی تغییر نمیکنه. پس تاثیری هم در فوکوس و این داستانها بوجود نمیاد.
هایپرفوکال ویژگی ذاتی هر لنز است و اگر اشکالی در فوکوس هست هم ویژگی ذاتی اون لنز.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
در مورد هایپرفوکال مساله اینجاست که هایپرفوکال مساله خیلی ثابت و سرراستی نیست. علت هم شارپنس یا وضوح قابل قبول است که همه مسائل حول آن متمرکز است. این وضوح قابل قبول، بستگی به خیلی چیزها دارد. حتی به مدیوم عکاسی ( اندازه فیلم یا سنسور) و حتی اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم به اندازه چاپ!
بنابراین به طور خلاصه باید گفت که فاصله هایپرفوکال، به اندازه سنسور هم بستگی دارد. یعنی برای یک فاصله کانونی ثابت، فاصله هایپرفوکال در فول فریم کمتر از دوربین کراپدار است. سوالی که بلافاصله پیش می اید این است که اگر مثلا برای دوربین کراپدار از لنز 24 و برای دوربین کراپ دار 1.5 از لنز 16 میلیمتر استفاده کنیم، و بقیه متغیر ها ثابت باشند، فاصله هایپرفوکال این دو مساوی است؟ پاسخ منفی است.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
سلام:
Optical Image Stabilizers
یکی دیگر از بایدها و نباید ها در انتخاب لنز در لینک زیر با مثال هایی دیده میشود.
کد:
http://www.usa.canon.com/content/CanonINC/index.html
نمیدانم این لینک را دیده اید یا خیر؟ پیشنهاد میشود در صورتی که این لینک را ندیده اید حتما یک مروری بر آن داشته باشید همه مفاهیم و کاربردها با تصاویری در زمینه مورد نظر هستند. فقط آنکه :
Adobe Flash Player is required to view certain content on this Website
حال در بعضی کارخانه ها لرزشگیر بجای لنز روی سنسور قرار داده شده است این تفاوت لرزشگیر روی سنسور و لنز هر کدام محاسن و معایب خاص خود را خواهد داشت. .. روی این لینک از بابت کاربرد آن بطور عام بررسی شود.