بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
من تاپیکی مستقل و منسجم در اینباره ندیدم. اگر هست عذرخواهی میکنم. بفرمایید تا این تاپیک را حذف کنم.
فکر میکنم زودتر از اینها باید تاپیکی مستقل دربارهی نحوهی انتخاب لنز میداشتیم.
هدف تاپیک:
تشریح اولویتها، آنچه بسیار مهم است، تقریبا مهم است، بد نیست، اصلا مهم نیست و ... در انتخاب لنز. هم به لحاظ کاربرد و هم پارامترهای فنی و کیفی لنز.
از آنجاییکه سعی ما این است تا این تاپیک مرجعی صحیح و قابل اتکا در انتخاب لنز باشد، نظرات و پستهای البته محترم اما به نظر ما (مجموعه هدایت کننده فروم) غلط یا نه چندان درست به تاپیک مربوطه(!) منتقل خواهد شد. اگر این پیششرط را میپذیرید، در بحث شرکت بفرمایید.
سپاسگزارم
هر چند فکر میکنم حرفهایی برای گفتن دارم، اما مایل نیستم که اولین مطلب را ارسال کنم. سایر دوستان به لحاظ سواد و تجربه در اولویت هستند. منتظرم!
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
احساس میکنم نوشته قرمز پست قبل کمی توضیح(قبل از ایجاد سوءتفاهم!) لازم دارد:
ببینید سعی من اینه که در این تاپیک لپ کلام (یا همون لب کلام به ضم لام البته!) باقی بماند. وگرنه با نقد و بحث و کلنجار مشکلی ندارم. نتیجه اولی این است که تکلیف فرد ناآگاهی مثل بنده زود روشن میشود و خلاص! نتیجه دومی خواندن 30 صفحه پست و سردرگمتر شدن است. دوستانی که نقدی به پستهای از نظر ما درست این تاپیک دارند، تاپیکی جدید باز کرده و دربارهی پستهای این تاپیک بحث کنند. اما در این تاپیک فقط پستهای از نظر ما درست باقی میمانند. :::love2:::
نکتهای دیگر:
اگر سوالی هست برای حفظ نظم تاپیک لطفا در یک پست، یک سوال بپرسید. کاملا روشن و شفاف. مستقل از برند. این تاپیک، تاپیک 300-70 بخرم یا 200-70 نیست، هر چند بعنوان مثال و مصداق از لنزها نام به میان خواهد آمد. این تاپیک، تاپیک کیفیت ساخت، شارپنس، بوکه، سرعت فوکوس، دقت فوکوس، وزن، کاربرد، تکنولوژی ساخت و ... و اولویتهایی است که هنگام انتخاب و خرید باید در نظر داشت.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
با تشكر از شما بخاطر ايجاد اين تاپيك .
بنده دو سوال در خصوص انتخاب لنز دارم .
1- براي پرتره در فضاي استوديو و پرتره در فضاي باز چه رنجي مناسب است .
2- معيار انتخاب لنز براي يه دوربين فول فريم با يه دوربين كراپدار چه تفاوتي باهم دارند.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
shabab
1- براي پرتره در فضاي استوديو و پرتره در فضاي باز چه رنجي مناسب است .
قال استاذنا آرشجان (تا خودشون بیان و توضیحات تکمیلی رو بفرمایند):
"استودیو:
نور کافی است. بازترین حد دیافراگم لنز مهم نیست. طول استودیو مهمه، چون برای بعضی شاتها با بعضی لنزها پشت عکاس و دیوار مقابل سوژه باهم درگیر خواهند شد. تقریبا هر لنزی (از نظر کیفیت اپتیک) کار استودیو را راه خواهد انداخت.
وقتی زمان مهم است و اعصاب تعویض لنز هم کم است و تلفیقی از فولشات و مدیومشات و وایدکلوزشات داریم، یا باید در انتخاب لنز دقت بیشتری بشه و یا چیدمانی از شاتها در ذهن داشته باشیم تا مجبور به تعویض مداوم لنز نباشیم. برای منظور اول لنز زوم با ماکزیمم تلهی 70 برای دوربین کراپدار کافی نیست. برای راهکار دوم مثلا ترکیب 70-17 و 200-70 پاسخگو است.
فضای باز:
اگر نور کم باشد یا عمقمیدان و کیفیت بوکه مهم (که معمولا مهم میشود): لنزهای فیکس با دیافراگم باز یا لنزهای تلهفتوزوم با کیفیت توصیه میشه."
پ.ن:اگر اصطلاحات کادربندی پرتره را فراموش کردهاید ××× این پست ××× را ببینید.
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
با سلام
به نظر ميرسد اولين سوال در بايد هاي انتخاب لنز اين است كه براي چه نيازي مي خواهيد لنز انتخاب كنيد يعني مورد مصرف آن چه خواهد بود اگر چه يك عكاس حرفه اي اين نياز كاملا برايش تعريف شده است آماتور ها (مثل من) در خيلي از اوقات بدون تفكر كافي در مورد استفاده لنز ممكن است اقدام به هزينه كم يا زياد بكنند كه با نيازشان تطبيق نداشته باشد و نتيجه مورد انتظار را به همراه نداشته باشد.
به عنوان مثال اگر هدف بدست آوردن كيفيت بالاتر براي عكس هاي پرتره باشد خريد يك لنز زوم با رنج بسيار وسيع ولي با كيفيت نازل ممكن است دور ريختن پول باشد.
به هر حال براي تعريف نياز ها شايد چندين گروه اصلي و گروه هاي فرعي موجود باشد كه البته اطلاعات من در اين خصوص كافي نيست به عنوان يادآوري مي توان عكاسي پرتره - عكاسي حيات وحش- عكاسي نجومي- عكاسي ماكرو- عكاسي ورزشي- عكاسي خبري- عكاسي خانوادگي- عكاسي مستند اجتماعي- عكاسي صنعتي- تبليغاتي و عكاسي فشن و عكاسي پ و ر ن و - و ديگر گونه هاي عكاسي را نام برد. هر كدام از اين گروه ها نياز هاي لنزي خودشان را خواهند داشت كه اساتيد فروم و اعضا فروم كه در هر يك از اين زمينه ها كار كرده اند تجربيات و اطلاعات خود را در اختيار خواهند گذاشت. مثلا از آقاي محبي خواهش مي كنيم پستي در خصوص عكاسي پرتره- لنز استاندارد پرتره و فاكتور هاي مورد نظر در عكاسي پرتره براي لنز مورد استفاده را بيان كنند.
هدف از اين پست در واقع تاكيد قوي تر بر تعيين نياز و سپس انتخاب لنز بر اساس بودجه موجود و استاندارد هاي هر رشته عكاسي بود- همين!
با تشكر (با عرض پوزش با پست آقاي هژيرآذر در مورد استوديو همزمان شد)
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
shabab
2- معيار انتخاب لنز براي يه دوربين فول فريم با يه دوربين كراپدار چه تفاوتي باهم دارند.
بهنظرم من بستگی به جنس عکاسی دارد. اما در حالت کلی میتوان فرض کرد هر عکاسی از لنزی تقریبا همهکاره بدش نیاید. بزرگان اینطور تشخیص دادهاند (هرچند وحی منزل نیست) که شروع محدودهی واید برای کراپدار از حدود 17 و برای فولفریم از حدود 24 باشد.
یکی از معیارهای کلی انتخاب برای من اینست که حداقل تعویض لنز را داشته باشم. (مجددا تاکید میکنم به نوع عکاسی بستگی داره) . مهم اینه که بدونیم داریم چکار میکنیم. عکاسی را دیدم که فقط لنز فیکس داشت در فواصل کانونی کلیدی.
از دوستان و اساتید خواهش میکنم اشتباهات بنده رو متذکر شوند تا این تاپیک مرجع و بدرد بخور باقی بماند.
با سپاس
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
azarigh
اگر هدف بدست آوردن كيفيت بالاتر براي عكس هاي پرتره باشد خريد يك لنز زوم با رنج بسيار وسيع ولي با كيفيت نازل ممكن است دور ريختن پول باشد.
با تشكر (با عرض پوزش با پست آقاي هژيرآذر در مورد استوديو همزمان شد)
خواهش میکنم.
اتفاقا نکته همینجاست. از آنجایی که در استودیو معمولا از دیافراگمهای بستهتر مثلا f/8.0 استفاده میشود (با تشکر از امیر محبی عزیزم که در این فروم بسیار از او آموختهام) مشکلات اپتیکی لنزها حداقل خودنمایی را دارد. نمیخواهم نتیجه بگیرم که از لنزی با دامنه بسیار وسیع و کیفیت بسیار نازل استفاده کنیم. اما دیافراگم بسته است، نور کافی است و رتوش واجب(نقل قول از آرش عزیز) و پلاگینهای شارپ کننده کاملا قابل قبول!
بنابراین بسیاری از لنزها پاسخگو خواهند بود.
پ.ن: از دوستانی که سواد و تجربهای بیشتر از من دارند و تعدادشان کم نیست خواهش میکنم تا گاف ندادهام (اگر تا به اینجا را درست آمده باشم!) سکان تاپیک را بدست بگیرند!
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
چنانچه در ذهن شما اولین، اصلیترین و مهمترین معیار سنجش و انتخاب لنز، شارپنس است، نشان از بیتجربگی دارد (عرض نکردم شارپنس مهم نیست) و محتمل است، متضرر شوید.
فکر میکنم رفتار نرمال لنز در شرایط بحرانی (بحران نور، حرکت و مشکلات محیطی مثل رطوبت و غبار و ضربه) و دقت و سرعت عمل آن، که همهی اینها نتیجه کیفیت ساخت و تکنولوژی ساخت و کنترل کیفیت مناسب است، مهمترین پارامتر انتخاب لنز پس از تعیین کاربرد(فاصلهی کانونی و دیافراگم مناسب) باشد.
اگر خطاهای اپتیکی خیلی فاحش نباشند در اولویت پاراگراف قبل نیستند. اعوجاج و سافتنس را تا حدی میشه کاری کرد. اما فوکوس گیج و کند را کاری نمیشود کرد.
بحثی نیست که پارامتر قیمت لنز نیز بسیار مهم است و وقتی بودجه محدود شود، انتخابهای بهتر را حذف میکند.
مهم این است که خریدار قبل از خرید دقیقا بداند:
1- چه هدفی دارد؟
2- چه چیزی را (نقاط قوت و ضعف لنز) ابتیاع میکند؟
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
با سلام
ظاهرا چون اساتيد فروم هنوز تصميم نگرفته اند وارد اين تاپيك بشوند من لااقل براي بالا ماندن تاپيك اظهار نظر مي كنم چون عقيده دارم اگر مباحثي كه بعضي از مسائيل كلي تر در آن حل مي شود وجود داشته باشد بخودي خود بسياري از مباحث فرعي تر پاسخ داده مي شوند. و اقدام جناب هژير آذر در باز كردن اين تاپيك كاملا بجا و ستودني است.
و اما راجع به لنز پرتره- همانطور كه جناب هژير آذر فرمودند هر لنزي در استوديو مي تواند به كمال خود نمائي كند چون با ديافراگم بسته و نور فراوان بسياري از اشكالات لنز خود را نشان نمي دهند ولي معمولا هيچ فرد حرفه اي حتي به اين دليل لنز نازلي را انتخاب نمي كند.
از طرف ديگر پرتره كه فقط در استوديو نيست بسياري از پرتره هاي افراد مشهور كه توسط عكاسان صاحب نامي هم گرفته شده اند در نور طبيعي محيطي كه زندگي و كار مي كرده اند گرفته شده است چون حس طبيعي تري در جهره فرد نمايش داده مي شود و يا اين افراد گاها حاضر نيستند براي گرفتن پرتره به استوديو بيايند و بسياري از اوقات فرصت گرفتن پرتره از افراد مشهور براي عكاس به منزله يك مزيت محسوب مي گردد. و اين نوع پرتره كه فرصت آن زياد پيش نمي آيد حتما احتياج به لنز هاي سريع و با كيفيت دارد.
بسياري از پرتره هاي خانگي نيز در گروه پرتره هاي غير استوديويي قرار مي گيرند و نور بسياري از اوقات براي استفاده از ديافراگم هاي نزديك به 8 مناسب نيست و البته قيمت در بسياري اوقات تعيين كننده دوم پس از نياز فرد است مثلا خود من براي پرتره هاي خانگي از همين لنز كيت (البته بعد از كراپ تقريبا نصف عكس براي استفاده از پرسپكتيو مشابه لنز 80 يا 105) استفاده مي كنم و هنوز هم حسرت پرتره هاي لنز 135-2.8 دوربين فيلمي خودم را مي خورم. پس بودجه دومين تعيين كننده است و نياز اولين تعيين كننده. حالا اگر من مي خواستم حرفه خود را در عكاسي دنبال كنم بديهي بود كه انتخاب ها و بودجه متفاوتي را صرف مي كردم.(پس لنز پرتره هميشه نبايد معادل لنز پرتره استوديوئي در نظر گرفته شود).
حالا پس از تعيين نياز (يا همان هدف خريد لنز) و سپس بودجه بايد لنز هاي مورد نظر را بخوبي بشناسيم (همان چه چيزي را ابتياع مي كنيم از نظر مشخصات فني) و همچنين استاندارد ها ي موجود در زمينه مورد نظر را بدانيم و بر اساس آن ها انتخاب كنيم.
با تشكر
پاسخ: بایدها و شایدها و نبایدها در انتخاب لنز
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
infinity
چنانچه در ذهن شما اولین، اصلیترین و مهمترین معیار سنجش و انتخاب لنز، شارپنس است، نشان از بیتجربگی دارد (عرض نکردم شارپنس مهم نیست) و محتمل است، متضرر شوید.
فکر میکنم رفتار نرمال لنز در شرایط بحرانی (بحران نور، حرکت و مشکلات محیطی مثل رطوبت و غبار و ضربه) و دقت و سرعت عمل آن، که همهی اینها نتیجه کیفیت ساخت و تکنولوژی ساخت و کنترل کیفیت مناسب است، مهمترین پارامتر انتخاب لنز پس از تعیین کاربرد(فاصلهی کانونی و دیافراگم مناسب) باشد.
سلام
خب من هم به عنوان يك فرد بي تجربه و خام (هم در زمينه SLR و هم عكاسي) مهمترين ملاكها به ترتيب در ذهنم:
ديافراگم- رنج (زوم) -شارپنس - بوكه و لرزشگير است و تقريبا" ميشود گفت كيفيت ساخت يا جنس بدنه و ماونت و ...برايم اهميتي ندارد (كه قطعا" به همان دليل است كه تا به حال تجربه اي از SLR و ...ندارم).
و چند بار كه در اين مورد (كيفيت ساخت و بدنه...) شنيدم، بيشتر احساس كردم از روي وسواس و ... بيان ميشود تا لزوم و نياز !!!
يعني برايم ملموس نيست كه مگر قرار است چه بلايي سر لنز بياوريم كه جنس بدنه يا ماونت و ...اينقدر مهم ميشود كه جزو ملاكهاي خريد قرار گيرد ؟؟؟!! :::confused2:::