صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
Like Tree20تشکر

موضوع: سبك گوتيك

  1. #1
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض سبك گوتيك

    سبك گوتيك از حدود صده هاي 10 و 11 ميلادي تا پيش از رنسانس در معماري وجود داشته است. من اطلاعات دقيقي از اين نوع معماري ندارم ولي ميتوانم نمونه آنرا در كليساهاي قديمي تصور كنم كه كه ساختماني بلند با خميدگيهاي كم و پر از خطوط راست است كه در جاهاي مختلفش نمادهايي عجيب و غريب وجود دارند. بيشتر اين نوع كليساها در آلمان و فرانسه وجود داشته اند. علاوه بر معماري، سبك گوتيك در مجمسه سازي، موسيقي و ادبيات افسانه‌اي نيز حضور داشته است. كلا در اين سبك، جهان غيرقابل شناخت، راز آلود، عجيب و پر از غرايب ديده ميشود. واز همه مهمتر نوعي بدبيني در تمام شئون آن نهفته است. اين سبك در موسيقي هنوز ادامه دارد.

    حالا سوالم اين است كه آيا اين سبك در عكاسي نيز وجود داشته يا دارد؟ اگر هست، مشخصاتش چيست و نام آورانش كيانند؟
    بشدت كنجكاوم كه در اين مورد بيشتر بدانم.
    ghz تشکر می‌کند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  2. #2
    كاربر همراه sepand آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2004
    محل سکونت
    TEHRAN
    نوشته ها
    193
    تشکر شده
    87
    تشکر کرده
    40

    پیش فرض

    من که نمدونم ولی این عکس ماله یک کلیسا توی میلان هست که مربوت به دوری گوتیک هست گوفتم شاید خوشت بییاد
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    Canon EF 24-70mm f/2.8 L Canon EOS 7D Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USMCanon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USMCanon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Canon EF 50mm f/1.4
    www.sepantra.com

  3. #3
    كاربر فعال asa_59a آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2005
    محل سکونت
    آستارا _ یزد
    نوشته ها
    647
    تشکر شده
    153
    تشکر کرده
    23

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط nmroshan
    سبك گوتيك از حدود صده هاي 10 و 11 ميلادي تا پيش از رنسانس در معماري وجود داشته است. من اطلاعات دقيقي از اين نوع معماري ندارم ولي ميتوانم نمونه آنرا در كليساهاي قديمي تصور كنم كه كه ساختماني بلند با خميدگيهاي كم و پر از خطوط راست است كه در جاهاي مختلفش نمادهايي عجيب و غريب وجود دارند. بيشتر اين نوع كليساها در آلمان و فرانسه وجود داشته اند. علاوه بر معماري، سبك گوتيك در مجمسه سازي، موسيقي و ادبيات افسانه‌اي نيز حضور داشته است. كلا در اين سبك، جهان غيرقابل شناخت، راز آلود، عجيب و پر از غرايب ديده ميشود. واز همه مهمتر نوعي بدبيني در تمام شئون آن نهفته است. اين سبك در موسيقي هنوز ادامه دارد.

    حالا سوالم اين است كه آيا اين سبك در عكاسي نيز وجود داشته يا دارد؟ اگر هست، مشخصاتش چيست و نام آورانش كيانند؟
    بشدت كنجكاوم كه در اين مورد بيشتر بدانم.
    با عرض سلام خدمت جناب روشن

    نکاتی چند راجع به مطالبی که مطرح کردین به ذهنم میرسه که برای روشنتر شدن قضیه لازم دونستم مطرح کنم:

    1) سبک گوتیک دقیقا در میان سالهای 1137 و 1144 میلادی پا به عرصه وجود گذاشت (یعنی قرن 12 میلادی)
    2)زادگاه این سبک "ایل دو-فرانس" فرانسه (پاریس کنونی و حومه آن) میباشد که بتدریج ابتدا به انگلستان و سپس به آلمان و ایتالیا گسترش می یابد.
    3)بحثی که راجع به رازآلود بودن معماری این سبک مطرح کردید را از نظر فنی به این شکل میتوان توضیح داد که

    اولا در این سبک ارتفاع کلیسا ها افزایش چشمگیری می یابد و دلیل این امر هم ناشی از جهان بینی این دوره میباشد که تلاش داشتند آسمان را بر روی زمین فرود آورند!

    ثانیا بدلیل انتقال بخش های باربر به قسمت خارجی ساختمان، در داخل احساس ناپایداری و بدنبال آن تنش ایجاد میشود

    ثالثا بدلیل اعتلای هنر مجسمه سازی در این سبک بوفور از نقش برجسته سازی مجسمه های کوچک اندام قدیسان بر روی قوسهای مکرر درگاههای ورودی استفاده شد که مجموع علل و عوامل فوق در کنار منارها و برجهای نوک تیز و بلند این سبک باعث بوجود آمدن احساسی غریب از تماشای این آثار میشود

    ذکر یک نکته نیز خالی از لطف نمی باشد:
    مواردی که شما اشاره کردید بیشتر از مشخصات سبک باروک میباشد که فضاهای بی انتها و راز آلود از مشخصات بارز این سبک می باشد

    من شخصا در مورد تاریخچه بوجود آمدن دوربین عکاسی اطلاعات دقیقی ندارم اما تا جائی که میدانم در مورد این سبک در درجه اول معماری در پس از آن مجسمه سازی و نقاشی حرف هایی برای گفتن دارند و تابحال چیزی در مورد ارتباط عکاسی با این سبک نشنیده ام در صورت تمایل میتوانم نمونه هایی از آثار معماری و نقاشی این دوره را ارائه دهم

    موفق و پیروز باشید
    vargha و ghz تشکر می‌کنند.
    افشين ساسانيان
    Panasonic Lumix DMC FZ5

  4. #4
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2004
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    305
    تشکر شده
    261
    تشکر کرده
    66

    پیش فرض

    لازم می دانم ابتدای این بحث خلاصه ای از تاریخچه ی عکاسی را برای دوستان ذکر کنم:
    اساس اختراع عکاسی بر می گردد به پیدایش جعبه ی تاریک که این وسیله ی ساده اولین بار توسط ابن هیثم، در قرن پنجم هجری/ یازدهم میلادی برای مشاهده ی کسوف به کار برده شد. نقاشان ایتالیایی از جمله داوینچی، از قرن شانزدهم میلادی از آن برای طراحی دقیق مناظر استفاده می کردند. سیاه شدن املاح نقره توسط نور در سال 1727 از طرف برخی دانشمندان آلمانی مورد مطالعه قرار گرفته بود و در سال 1802 " وج وود" انگلیسی بر روی سطح های حساس شده با نیترات نقره نقشهای شفافی به دست آورد. بالاخره بین سالهای 1822 و 1826 یک مخترع فرانسوی به نام" نیسفور نیپس" برای اولین بار توانست تصویر پدیدآمده در جعبه ی تاریک را ضبط وثبت کند. که این عکس اولین عکس جهان نام گرفت. آن روزها این اختراع هنوز نامی نداشت و پس از مرگ نیپس در سال 1833شریکش "لویی داگر"( مخترع عکاسی روی لوحه ی سیمین) این شیوه را داگرئوتیپی و تصاویر حاصل از آن را داگرئوتیپ نامید. سالها بعد واژه ی فوتوگرافی مرکب از دو کلمه ی یونانی فوتوس (photos) به معنی نور و گرافوس(graphos) به معنای نوشتن، جای نام قبلی را گرفت.
    در سال 1835 " تالبوت" شیمیدان انگلیسی توانست روی کاغذهای شفاف نگاتیو های بهتری بدست آورد و بالاخره درسال 1874 یک شرکت انگلیسی اولین شیشه های خشک عکاسی را به بازار عرضه کرد و عکاسی جنبه ی عملی به خود گرفت. و چندی بعد فیلم جای شیشه را گرفت و عکاسی آماتوری رواج قابل ملاحظه ای یافت.
    و اما نکته ی قابل توجه در این بحث: لزوم پیدایش سبک ها در هنر این نیست که همزمان بوجود آمده باشند.

    تاریخ اختراع سینما سال 1895 است اما می بینیم که سبک رئالیسم در دهه ی 1920 آرام آرام در سینما راه باز کرد در صورتی که این سبک در نقاشی در سال 1846 با نقاشی های کوربه پا به عرصه ی وجود گذاشت. یا اکسپرسیونیسم در سینما در دهه 1910 و در نقاشی در سالهای1880 وجود داشت. سبک ها در همه ی هنرها همزمان پا به عرصه ی وجود نگذاشتند. اکثر سبک های نقاشی آرام آرام در سینما بوجود آمد و پیامد آن در عکاسی، اما فرقی که عکاسی با سینما داشت در سکون تصویر بود. برخی از سبکهایی که در سینما به عینه دیده شد در عکاسی نمود چندانی نداشت ( امیدوارم مجالی باشد تا بحث جالب سبک ها رو جداگانه بررسی کنیم که از بحث اصلی دور نمانیم)
    و اما گوتیک:

    اصطلاح گوتیک به معماری و هنر اروپای قرن دوازدهم تا اوایل قرن شانزدهم اطلاق می شود. علمداران رنسانس ایتالیایی، یعنی جریان فرهنگی پس از دوره ی گوتیک، به هنر این دوره نگاهی تحقیر آمیز داشتند.
    در یک فاصله زمانی نمونه های هنر گوتیک را می توان از اسپانیا تا اسکاندیناوی و از ایرلند تا مرزهای شرقی امپراتوری روم دید. علت حضور این هنر را باید در فعالیت های تجاری و مذهبی مردمان غرب اروپا در مناطق شرقی مدیترانه جست و جو کرد.
    برای درک هنر گوتیک باید همواره آن دسته از عوامل تاریخی، فرهنگی و اجتماعی که در شکل گیری آن دخیل بوده اند را مد نظر داشت. قرن دوازه قرن گسترش اروپا همراه با انفجار جمعیت و بهبود روشهای کشاورزی و بازرگانی اقتصادی منطقه بود در این دوره زائران و جنگهای صلیبی دامنه ی نفوذ اروپا و مسیحیت را گسترش دادند. در اسپانیا مسیحیان اسپانیایی بر مورها فائق شدند و جهان ژرمنی پیشرفت خود را به سوی شرق آغاز کرد. در قرن دوازدهم همچنین اصلاحاتی در کلیساها به وقوع پیوست. شهرهای جدیدی به عنوان مراکز تحقیقی دینی رشد یافتند و مدارس وابسته به کلیسای جامع به عنوان مراکز آموزشی جایگزین صومعه ها شدند.
    در طول قرن دوازدهم پذیرش روزافزون قدرت مطلقه پادشاه، جایگزین نظام فئودالی شد و فرانسه که این روند در آن قوی تر از جاهای دیگر رخ داد به عنوان مهد هنر گوتیک قلمداد شد تا قرن سیزدهم که دیگر حاکمیت نظام پادشاهی کاملا تثبیت شد، این قرن دوره فرماندهی لویی نهم بر فرانسه، ادوارد اول بر انگلستان و فردیک دوم بر آلمان و آلفونسو بر ایتالیا بود، با بازگشت و احیای قدرت شاهان کشورهای مستقل قد علم کردند و فعالیتهای فرهنگی عظیمی شکل گرفت که اغلب خود پادشاهان منشا آن بودند.
    گسترش شهرها و ظهور فرقه های مذهبی جدید مثل فرانسیسکن ها و دومینیکن ها تا حد زیادی عامل شکل دهی حیات معنوی در قرن سیزدهم بود این فرقه ها اثر شدیدی بر عالم فرهنگ و هنر گذاشتند.
    معماری گوتیک نخستین بار در ایل- دو- فرانس استانی در شمال فرانسه شکل گرفت و مهمترین مرکز مذهبی این منطقه صومعه ی "سن دنی" بود.
    مهمترین عناصر معماری در این بناها طاق های نوک تیز و طاق های قوسی یا به عبارت دیگر سقف ها و بامهای طاقدار و هلالی شکل بودند. این عناصر از معماری رومی وار سده های قبل به عاریت گرفته شده بود اما با پرداختی تازه تر با هم ترکیب شده بودند.
    یک بنای گوتیک آمیزه ی حجم هایی است که از حالتی نرم و سبک برخوردارند و ترکیب منسجم و همآهنگ آن ها گوئی حرکت به سوی بالا دارد . پیدایش " پشت بند های معلق " در معماری گوتیک که فشار بار طاق ها و به طور کلی بنا را تحمل می کردند ، تا حدود زیادی دیوارهای بنا را که پیش از آن
    وظیفه ی تحمل فشار را نیز بر عهده داشتند از این وظیفه آزاد کرد و به این ترتیب از ضخامت دیوارها کاسته شد . پنجره های عظیم در میان دیوارها گذاشته شد و از میان سطوح وسیع شیشه های رنگین این پنجره ها ، نور فراوان به داخل بناها راه یافت. از اینجاست که سطح دیوارهای بسیاری از کلیساهای گوتیک به پرده های عظیم شفاف و سبک شبیه است، کیفیت زیبا و رمزگونه نور از اجزاء مهم سمبولیسم کلیساهای گوتیک به شمار می رود ...
    در مدت زمانی کوتاه، معماری نوظهور گوتیک به اوج شکوفایی خود رسید و مبدل به شیوه ای از هنر شد که عظمت تاج و تخت سلطنتی فرانسه را می نمایاند.
    شيوه «گوتيك» منحصر به هنر معماري نيست، حتي اشيا و مجسمه های فراوانی هستند كه به اين شيوه ساخته شده اند. این سبک پس از معماری و مجسمه سازی تنها در نقاشی نمود پیدا کردکه بر خلاف معماری و پیکرتراشی در مراحل نخست خود با قدمهایی آهسته شروع کرد. از جمله نقاشان این سبک جوتو، سیمونه مارتینی، لورنستو گیبرتی و دوتچو هستند. تمامی آثار نقاشی ملهم از همان معماری است. بیشتر تحت سلطه ی نقاشی های کلیسایی و پرده هایی از مسیح و مریم به عناوین مختلف است. در این میان هنرمندان فلورانسی بیشتر تمایل به کشیدن نقاشی های دیواری داشتند تا قابهای تزئینی.

    درعکاسی و حتی در سینما و سایر هنرها هم "سبکی" به نام گوتیک وجود ندارد همانطور که گفته شد به نام " شیوه ی گوتیک" خوانده می شود. چون در نهایت هنرشناسان بر این نظر هستند که گوتیک سبک نیست و نام نوعی شیوه ی معماری در یک گذر زمانی است ( همان قرن دوازده تا شانزده که در بالا ذکر گردید) که این نام بعد از قرن شانزده توسط علمداران رنسانس ایتالیایی با نگاهی تحقیر آمیز به این نوع معماری اطلاق گردید. گوتیک در اصل نوعی بازتاب هنری در فرم است که توسط گوت ها اختراع شده است و دلیل اصلی طاق های تیز و بلند رسیدن به کمال الهی بود.
    چیزی که امروزه در ادبیات و سینما و موسیقی و عکاسی به نام گوتیک نام برده می شود در اصل هنری است که بر اثر بازتاب ذهنی و نمادهای بیرونی و الهام گرفته شده از معماری گوتیک، به عرصه ی ظهور رسیده است.

    با عرض معذرت از پرگویی سعی کردم تا حد امکان خلاصه گویی کنم. مطالب را از ذهن نوشتم و ذکر
    می کنم منابع مطالعاتی من در ذکر مطالب بالا تاریخ هنر جنسون و تاریخ هنر هلن گاردنر، راهنمای هنر گوتیک( خوزه براکونز) و تاریخ سینمای هنری اولریش کرگور و انو پاتالاس است.
    سعی کردم تا حد امکان غلط املایی و انشایی نداشته باشم!
    اما تاریخ سالهای را با تاریخ عکاسی وسینما تطبیق دادم. امیدوارم مثمر ثمر واقع شود.( دوستان اگر مایل باشند
    می تونم 10 صفحه در مورد هنر گوتیک بنویسم!!)
    vargha، Sama01، Saeed.gh.sh و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ساناز نافذ
    ---------------

  5. #5
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    با تشكر فراوان از آقاي ساسانيان و خانم نافذ.
    خانم نافذ، پس با توجه به توضيحات شما، حداقل، شيوه اي بنام گوتيك در عكاسي نيز وجود دارد. و اين شيوه ملهم از معماري گوتيك است. چه نوع عكسهايي را، عكسي مينامند كه به شيوه گوتيك گرفته شده است؟ واضحتر بگويم، امكانش هست چند نمونه از اين نوع عكسها و عكاسان مشهورش را به طور نمونه ذكر كنيد؟ آنطور كه من فهميدم، عكاسي گوتيك الزاما نبايد عكاسي از بناهاي گوتيك باشد.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  6. #6
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2004
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    305
    تشکر شده
    261
    تشکر کرده
    66

    پیش فرض

    عکسهای Simon Marsden - Gothic Photographer رو در این لینک می تونید ببینید:

    http://www.simonmarsden.co.uk/intro.htm

    در لینک زیر نیز تعدادی از عکسهایی به همین شیوه وجود دارد:
    http://www.acclaimimages.com/search_terms/gothic.html

    لینکهای مربوط به هنرهای دیگر گوتیک از جمله مصور سازی و... در این قسمت وجود دارند:
    http://www.paranormalghost.com/gothi...rmal_links.htm
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    Saeed.gh.sh تشکر می‌کند.
    ساناز نافذ
    ---------------

  7. #7
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2004
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    305
    تشکر شده
    261
    تشکر کرده
    66

    پیش فرض

    عکسهایی الهام گرفته از شیوه ی معماری و نوع تفکر دوران گوتیک:


    ویرایش توسط sanaz : Thursday 1 December 2005 در ساعت 14:38
    ساناز نافذ
    ---------------

  8. #8
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    لينكها بسيار عالي بودند.
    ممنون خانم نافذ.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  9. #9
    كاربر فعال asa_59a آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2005
    محل سکونت
    آستارا _ یزد
    نوشته ها
    647
    تشکر شده
    153
    تشکر کرده
    23

    پیش فرض

    با عرض سلام خدمت سركار خانم نافذ و جناب روشن
    بحث داره جالب میشه .... برای روشنتر شدن قضیه(حداقل برای خودم) اجازه بدید بحث رو با یه توضیح و یك سوال پیش ببریم:

    همونطوری میدونید تمام سبكهای هنری دارای كانسپت های قوی بوده اند كه با توجه به تغییرات سیاسی اجتماعی فرهنگی و .... بوجود آمده اند. از اون هنر ماقبل تاریخ گرفته تا هنرها و سبكهای یونان و روم و صدر مسیحیت و رومانسك و گوتیك و رونسانس و باروك و.... هر كدام از این سبكها یكسری كانسپت ها و ایدئولوژی ها و اصولی را سرلوحه خود قرار دادند و بر اساس آن هنر خود را پیش برده و ارتقا و اعتلا می بخشیدند

    به عنوان مثال در دوره رنسانس انسان محوری و عقل گرایی در كانون توجه قرار گرفت كه تمام آثار و تولیدات هنری در همین راستا قابل توجیه و نقد می باشند ویا در دوره باروك (دوره پس از رنسانس) دوباره كلیسا در صدد تسلط بر روح و جان و احساس مردم بود و در نقطه مقابل عقل گرایی دوره رنسانس دقیقا احساس را هدف قرار داد كه نتیجه آن در معماری خلق بناهایی با تاثیرات اغواگرانه و جادویی و مقیاس بزرگ بود كه باعث تحریك احساسات وایجاد نوعی حقارت برای انسان می شد و در كل هنر باروك بشكلی بود كه قابل تجزیه و تحلیل با عقل نباشد و به فضاهای نا متناهی گرایش داشت محصول این هنر در نقاشی به این شكل بود كه پس زمینه طرح همیشه گنگ و مبهم بود و انتها نداشت ... در ریاضیات منجر به كشف عدد بینهایت شد و.....

    خوب میبینیم كه یك ایدئولوژی یا یك كانسپت چگونه میتواند در شاخه های مختلف هنر بیان شود یعنی اینكه هنر نقاشی در سبك باروك به هیچ وجه به معنی ثبت تصاویری از آثار معماری باروك نمی باشد

    در لینك های ارائه شده غالب تصاویر موجود تنها اقدامی در جهت ثبت تصاویر آثار معماری گوتیك بودند بجز چند عكس كه خود من تكنیك بكار رفته در عكسها و همچنین كانسپت عكاس را نفهمیدم
    خوشحال میشوم كه با توجه به مطالب ذكر شده بفرمائید كه اگر یك عكاس بخواهد به سبك گوتیك عكاسی كند دغدغه ذهنی او چه چیزی باید باشد و از چه تكنیكی برای بیان چه مفهومی استفاده كند؟

    با تشكر فراوان ...... موفق و پیروز باشید
    ghz و Afshin.Prt تشکر می‌کنند.
    افشين ساسانيان
    Panasonic Lumix DMC FZ5

  10. #10
    كاربر فعال asa_59a آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2005
    محل سکونت
    آستارا _ یزد
    نوشته ها
    647
    تشکر شده
    153
    تشکر کرده
    23

    پیش فرض

    گفتم چند نمونه هم بذارم
    افشين ساسانيان
    Panasonic Lumix DMC FZ5

صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •