صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
Like Tree105تشکر

موضوع: مود دستي-برتريها؟ و محدوديتها

  1. #1
    كاربر بسیار فعال Pooyan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,326
    تشکر شده
    14060
    تشکر کرده
    7620

    پیش فرض مود دستي-برتريها؟ و محدوديتها

    سلام؛

    من بسياري از عكاسان حرفه اي حيات وحش را مي بينم كه از مود منوال استفاده مي كنند و خيليهاي ديگر از مود تقدم ديافراگم و در موارد محدود و بنابر نياز از مود تقدم شاتر.
    هميشه اين سوال براي من وجود داشته كه چه برتريهايي ممكن است در استفاده از مود منوال وجود داشته باشد؟ خودم هم در موارد متعدد سعي كرده ام در فيلد از مود منوال استفاده كنم و بتوانم جوابي براي اين سوال پيدا كنم. اما هنوز به جواب قانع كننده اي نرسيده ام. بدون رودربايستي اين احساس را مي كنم كه صرفا بعضي ها با اين كار مي خواهند كلاس كار خود را نشان بدهند

    خوب حالا چرا اينطور فكر مي كنم:

    -در حالت عادي من معمولا از مود تقدم ديافراگم استفاده مي كنم. با توجه به تجربه بسيار اندكي كه در نورسنجي در فيلد دارم با توجه به شرايط نوري، بافت سوژه و بك گراند از جبران نوردهي استفاده مي كنم و شروع به عكاسي مي كنم. شاتهاي گرفته شده را در LCD دوربين و با روشن بودن اخطار مناطق كليپ شده بررسي مي كنم. در صورت نياز هيستوگرام را هم چك مي كنم و اگر لازم بود (و سوژه هم هنوز موجود بود)، ميزان جبران نوردهي را اصلاح مي كنم.

    -در حالت استفاده از فلاش (اكسترنال) به عنوان نور Fill باز هم نورسنجي را به همين شيوه انجام مي دهم و فلاش را در مود TTL و كم كردن 1/3 تا 2/3 استاپ قدرت آن استفاده مي كنم تا به بافت پرهاي سوژه در عكس آسيب كمتري برسد.

    -در حالت استفاده از فلاش به عنوان نور اصلي، نورسنجي را در حالت منوال قرار مي دهم، ديافراگم را بر اساس نياز انتخاب مي كنم، ايزو را برحسب شرايط نوري و فاصله سوژه انتخاب مي كنم و سرعت شاتر را در حداقل مورد نياز براي اينكه عكسهايم فلو نشود قرار مي دهم. مي گذارم فلاش در مود TTL كار خودش را بكند. اگر نتيجه آنداكسپوز بود ايزو را زياد مي كنم و اگر شدت نور فلاش به بافت سوژه آسيب رسانده باشد، از شدت آن كم مي كنم.

    خوب استفاده از تقدم ديافراگم در حالت اول چه مزايايي براي من داشته است:
    -سرعت در انجام تنظيمات با توجه به اينكه من فقط لازم است عمق ميدان را با توجه به نياز كنترل كنم.
    -از نظر من مد تقدم ديافراگم+اصلاح نورسنجي با جبران نوردهي همان كار مود منوال را انجام مي دهد.
    -من معمولا سعي مي كنم در نور مناسب اول صبح يا آخر وقت عكاسي كنم. بارها پيش آمده كه مثلا در نور آخر وقت، در يك ديافراگم معين سرعت مثلا 1/2000 ثانيه را داشته باشم (با فرض صحت نورسنجي)، اما چند دقيقه بعد نور به نصف كاهش پيدا كند و سرعت 1/1000 لازم باشد. اگر من به شدت مشغول عكاسي باشم و حواسم به اين شرايط نباشد، با فرض استفاده از مود منوال، عكسهاي بعدي من كم كم شروع به آندراكسپوز شدن مي كنند.

    تصميم گرفتم اين بحث را در فروم شروع كنم چون جديدا در گالري ديده ام كه بعضي دوستان در نقد عكس ديگران به شدت استفاده از مود منوال را براي ارتقاي عكسهاي گرفته شده توصيه مي كنند.

    منتظر شنيدن نظر دوستان هستم.
    nmroshan، Persian، vahidshah و 20 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    Who knows, Who knows
    Who knows, which way the whirlwind blows
    Or where the trail of tomorrow goes
    For a man without a star

  2. #2
    كاربر همراه usef آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2007
    نوشته ها
    281
    تشکر شده
    1730
    تشکر کرده
    4817

    پیش فرض

    سلام جناب پویان ممنون که این بحث را پیش کشیدید.

    اتفاقا بنده هم ظرف چند روز گذشته در گالری از این منظر مورد عنایت دوستان گالری قرار گرفتم که در پاسخ تقریبا نظر شما را عنوان کردم اما بنا به خاصیت گالری ادامه بحث ممکن نشد امیدوارم در اینجا این بحث بهتر و بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

    اما به نظر من موارد معدودی از حالات نور سنجی وجود دارد که شما را مجبور به استفاده از مود دستی میکند و همچنین به دلایل آموزشی و در غیر اینصورت و برای اکثر ثبتها استفاده از حالتهای تقدم شاتر یا تقدم دیافراگم کاملا جوابگو خواهد بود و اصولا راحتی و صرفه جویی در وقت با ارزش را موجب میشود .

  3. #3
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    August 2013
    نوشته ها
    648
    تشکر شده
    1860
    تشکر کرده
    1029

    پیش فرض

    دوربین من dslr نیست، یک دوربین بریج است و شاید موردی که به ذهن من می رسه برای دوربین های حرفه ای صحیح نباشه(اگر یه آماتور وارد بحث شده بزارید به حساب تجربه اندوزی).یکی از سوژه های عکاسی من عکاسی نجومی هست و در این زمینه من شدیدا وابسته به مود دستی هستم.حتی باید چندین عکس در تنظیمات متفاوت بگیرم تا مطمئن شوم بهترین تصویر را ثبت کنم.حتی محدودیت های دوربین گاها مجبورم می کنه با کمک نرم افزار جانبی تنظیمات دستی رو بر روی دوربین اعمال کنم.یعنی حتی مود منوال چنین دوربینی در زوم بالا محدودیت هایی اعمال می کنه(به هر حال حرفه ای نیست) و من باید تنظیمات دستی رو به شکل دیگه ای اعمال کنم.
    در مود Av و Tv من تا به حال نتونستم عکاسی نجومی داشته باشم چون خیلی از عکسی که می خواستم فاصله داشته.
    البته شاید این موارد در دوربین حرفه ای وجود نداشته باشه،(من با dslr ها کار نکرده ام) اما در دوربین بریج من به مود دستی حداقل در عکاسی نجومی وابسته هستم.
    Christ Melikian، usef، mreza1001 و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نمی دانم.
    ژوزف لویی لاگرانژ.
    فروم از دریچه آمار

  4. #4
    كاربر همراه Christ Melikian آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2007
    محل سکونت
    LA
    نوشته ها
    333
    تشکر شده
    1925
    تشکر کرده
    2646

    پیش فرض

    سلام
    چند سال پیش من هم به همین موضوع برخوردم و اون موقع باعث شد کتاب عکاسی بر مبنای نورسنجی Zone System رو بخونم یاد بگیرم و با مود منوال و نور سنج داخلی دوربین مدتی با این مود هم عکاسی کنم . به نظر من حداقل برای من یک نوع تجربه عکاسی کمی وقت گیر ولی شیرین و به نوعی چالش برانگیز بود . البته ناراحت نیستم که مدت زمانی را روی یاد گیری و تمرین اولیه این مود صرف کردم لذت بخش بود . برای من صرفا به چالش کشیدن خودم و لذت بردن متفاوت از تجهیزاتم بود . تا حالا وابستگی در ژانری که من میپسندم و عکاسی مبکنم در این مود ندیدم . در حال عادی از تقدم دیافراگم و گاهی برای ایجاد عکاسی با تکنیک های دیگه تقدم شاتر استفاده میکنم . از نور سنجی نقظه تا محیطی و ماتریکس استفاده میکنم . به نظر من برای فردی مانند من که دانشجو عکاسی نبوده و عکاسی را بیشتر برای خودش انجام میدهد عکاسی در مود منوال صرفا یک تجربه جدید ( نه باعث پبشرفتهای ظلایی ) است . الان معتقدم برای عکاسی باید دیدن را تقویت کنیم .
    usef، mreza1001، Pooyan و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مجله رایگان عکاسی من https://flipboard.com/section/meliki...ne-cuts-bacQkF

  5. #5
    كاربر ويژه Nima Sadigh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,118
    تشکر شده
    9925
    تشکر کرده
    6705

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Pooyan نمایش پست ها
    -از نظر من مد تقدم ديافراگم+اصلاح نورسنجي با جبران نوردهي همان كار مود منوال را انجام مي دهد.
    سلام و متشكر از شما براي باز كردن اين تاپيك جالب.

    در ابتدا يكي از تفاوتهاي بين دو مود M , AV را يادآوري مي نمايم.
    استفاده از حالت دستي (M يا منوآل) منجر به فيكس شدن نورسنجي و يكنواخت شدن خروجي دوربين مي گردد(با فرض تغيير ندادن ديگر متغيرها). در حالي كه استفاده از حالت تقدم ديافراگم(AV)+اصلاح نورسنجي(EV) الزاما منجر به نورسنجي مشابه حتي در كادربندي هاي يكسان نخواهد شد.
    البته با استفاده از قفل نورسنجي(كه معمولا توسط دكمه با علامت * در دوربين ها تعبيه شده است) نيز مي توان نورسنجي را قفل نمود.

    در بحث نورسنجي، ايده آل براي ما، رسيدن به نورسنجي مناسبي است كه در ذهن داريم. به نظر من براي رسيدن به اين هدف دو راه اصلي وجود دارد:
    يكي از اين راهها كمك گرفتن از نورسنج اتوماتيك دوربين است. در اين روش در بهترين حالت كاربر بايد بتواند سيستم نورسنج اتوماتيك دوربينش را درك و حتي رفتارهايش را پيش بيني نمايد. به اين ترتيب مي توان با كمك "اصلاح نورسنجي(EV)" و با توجه به شرايط متفاوت، نورسنجي را به صورت دستي اصلاح نمود. كه اين امر مسلما نياز به كار كردن و تجربه ي زياد با آن سيستم نورسنجي دارد.
    روش دوم استفاده ي مستقيم از مود دستي(M) و نورسنجي توسط چشم است.
    خوشبختانه يا متاسفانه، بنده نيز در اكثر مواقع از روش اول استفاده مي نمايم. شايد بتوان آنرا يك عادت محسوب كرد و شايد ساده ترين و بهترين روش براي من.
    usef، faridz، mreza1001 و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    "تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"

  6. #6
    كاربر بسیار فعال Majix آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2013
    نوشته ها
    1,700
    تشکر شده
    4874
    تشکر کرده
    3755

    پیش فرض

    بعضی وقت ها مد ای وی اشتباه ميکنه يا به خاطر اختلاف زياد نور روی سوژه و بک گراند مثلاً وقتی يک نفر جلو پنجره باشه هر لحظه ممکنه نور سنجی دوربين رو جايی انجام بشه که ما نياز نداريم و اگر قرار باشه هر سری يک بار لاکش کنيد سرعت عکاسی رو کم ميکنه
    اما اگر يکبار نور سنجی کنيم (حالا يا دستی يا از روی تنظيمی که مد ای وی به ما ميده ) و اون رو روی منوال ست کنيم ديگه ميتونيم به سرعت عکس بگيريم بدونه اينکه هر سری يک بار با نقطه مرکزی نور رو لاک کنيم

    گاهی وقت ها هم ممکنه در لحظه عکس گرفتن نور سنجی دچار اشتباه بشه مثل محيط هايی مثل ديسکو و عروسی که لامپ ها و فلش های مختلفی هر لحظه روشن و خاموش ميشن و تو اين حالت هم توصيه حرفه اي ها اينه که يکبار نور سنجی کنيم و توی مد منوال بزاريم

    به نظر من وقتی از فلش استفاده ميکنيم و کنترل نور دستمونه بهتره هميشه از منوال استفاده کنيم
    usef، mreza1001، Pooyan و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    Canon 6D2/5D3
    16-35L III/Sigma 85 1.4 Art/ 90mm VC / 70-200L IS II
    Majid

  7. #7
    كاربر همراه F.KamranNia آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    بهشت
    نوشته ها
    469
    تشکر شده
    5802
    تشکر کرده
    5191

    پیش فرض

    سلام
    من عکاس حیات وحش نیستم، ولی خب گاهی یه نوکی میزنم!
    به نظرم در کل انتخاب Mode بیشتر سلیقست و شخصیه، با هر کدوم که عادت کنید می تونید باقی رو نفی کنید.
    ولی برای من AV تا زمانی که Flash در بین نباشه عالیه، اونم برمیگرده به این که تریگر TTL ندارم وگرنه آن هم استفاده ای نداشت.
    از بابت سرعت ، وقتی می تونم سه تا متغیر رو به یکی کاهش بدم یعنی فقط تنظیم دیافراگم با من باشه (البته این خیلی کلیه) چرا باید خودمو درگیر متغیر دیگه کنم.
    تا جایی که نور اجازه میده ISO 100 ، عمق میدان رو هم تنظیم میکنم، شاتر رو دوربین بر اساس نوری که میخوام تعیین می کنه.
    دوربین برای همین نوسنج داره ، حتما میگید اشتباه میکنه، خب جبران نوردهی هم برای همین کار موجوده.
    باز هم تاکید می کنم این ها بیشتر شخصی است تا یک قانون فراگیر!
    usef، mreza1001، Pooyan و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  8. #8
    كاربر آشنا mSafdel آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    نوشته ها
    97
    تشکر شده
    445
    تشکر کرده
    3685

    پیش فرض

    به نظرم سلیقه ای نیست! هرکسی بنابر کاربرد و نوع عکاسی که انجام میده به تکنیکهای مختلفی نیاز داره حالا ممکنه اون سبک عکاسی ما ساده تر باشه و به کار خاصی نیاز نداشته باشه و مثلا همیشه با تقدم دیافراگم کارمون راه بیفته. مثالش همون عکاسی نجومی است که با هیچکدوم از مودهای تقدم دیافراگم و تقدم شاتر نمیشه کار کرد.
    همیشه توصیه میشه که وقتی براتون عمق میدان مهمه از تقدم دیافراگم استفاده کنید و وقتی براتون سرعت عکاسی مهمه از تقدم شاتر. حالا اگه سوژه ای داشته باشید که هم متحرک باشه و سرعت براتون مهم باشه و هم بخواید عمق میدانو کنترل کنید از کدام مورد استفاده می کنید؟
    mreza1001، Pooyan و Amir Abdolpanah تشکر می‌کنند.

  9. #9
    Forum Moderator mreza1001 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,699
    تشکر شده
    14111
    تشکر کرده
    16459

    پیش فرض

    هر کدام شرایط و ویژگی های خود را دارد. نوع عکاسی هم مهم است. من اولویتم M است. چون همه چیز بی واسطه در ذهنم هست و نیازی ندارم مرتب کنترل کنم.

    اما بسیاری موارد از AV استفاده میکنم. وقتی نیاز به جبران نوردهی باشد به دوربین فحش میدهم که ای ابله من که خودم تنظیم میکنم...

    به هر حال برای پرنده و حیات وحش که البته من یک عکاس فقط علاقه مند محسوب میشوم بیشتر از مد TV یا اگر شرایط نور متفاوت باشد از مد TAV همراه با نور سنجی نقطه ای استفاده میکنم. با استفاده از این مد می تونم هم f و هم s رو در کنترل خودم داشته باشم و به دوربین اجازه بدم حساسیت رو خودش با توجه به نور انتخاب کنه و منم کنترلش کنم بدون هیچ وقت تلف کردنی هرجا محدوده ایزو بیش از میزان تعریف شده من باشه ( من روی 1600 تنظیم میکنم اغلب) میتونم با کم کردن f جبران کنم.

    من تقریباً از ttl استفاده نمی کنم هیچ وقت برای یاد گرفتن ریزه کاری فلاش هام وقت نگذاشتم و روی تی تی الشون مسلط نیستم هنوز که بخوام استفاده کنم.
    usef، F.KamranNia، Pooyan و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    محمد رضا میلانی


  10. #10
    كاربر بسیار فعال Majix آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2013
    نوشته ها
    1,700
    تشکر شده
    4874
    تشکر کرده
    3755

    پیش فرض

    ظاهراً هيچکس از مود پی (نميدونم تو نيکون چيه پروگرام ) استفاده نميکنه
    يکی از عکاس های عروسی حرفه اي توصيش اين مد بود بجای منوال
    من زياد فرصت کار کردن با اين مود رو نداشتم اما چيزيش که واسم جالب بود اين بود که با يکبار قفل کردن نور سنجی تا وقتی که دوباره لاکش نکنيم ثابت ميمونه و لازم نيست برای هر عکس دوباره قفل کنيم
    اگر کسی تجربه کار کردن با اين مد رو هم داره لطفاً يکم توضيح بده من خودم هر بار که ميخوام تمرين کنم يادم ميره
    usef، Pooyan و Nima Sadigh تشکر می‌کنند.
    Canon 6D2/5D3
    16-35L III/Sigma 85 1.4 Art/ 90mm VC / 70-200L IS II
    Majid

صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •