دوست عزیزم
بحث بسیار آف تاپیک شده است.
تهویه مطبوع و سرمایش یک علم است و باید مبانی آن را که ترمودینامیک و سایکرومتریک است را بدانید.
من که پزشک نیستم هرگز به یک متخصص کلیه در خصوص چگونگی عمل جراحی کلیه توصیه اصلاحی نمی کنم و از روش جراحی او هم ایراد نمی گیرم.
شیر "اسپشن ولف" درست نیست شیر انبساط یا اکسپنشن ولو (Expansion Valve) درست است. کار شیر انبساطی جلوگیری از یخ زدن کویل نیست. در شیر انبساطی مایع مبرد (گاز کولر که از کمپرسور خارج و در کندانسور خنک شده است) در یک فرآیند آدیاباتیک منبسط و در اواپراتور به گاز تبدیل می شود و در این فرایند گرمای نهان تبخیر را از هوائی که از روی کویل عبور می کند دریافت می کند که باعث خنک شدن هوا می شود. ترموستات هم هیچ ارتباطی به جلوگیری از یخ زدگی کویل ندارد. چیزی که مانع یخ زدن کویل می شود سنسور آنتی فریز است که روز کویل سرمائی قرار می گیرد و هرگاه دمای کویل از 4 درجه سانتیگراد کمتر شد به کمپرسور فرمان بی بار شدن می دهد.
کولر ماشین دمای هوا را به 3-4 درجه سانتیگراد نمی رساند و هوائی با این دما اگر به بدن انسان بوزد بسیار نارحت کننده خواهد بود. دمای هوای خروجی از دستگاه های تهویه مطبوع حدود 5 تا حداکثر10 درجه سانتیگراد با دمای هوای اتاق اختلاف دارند یعنی دمای هوای خروجی از کولر حدود 12-15 درجه سانتیگراد است. این دما برای رطوبت گیری و سزمایش کاملاً کافی است
کولر ماشین در صورتی که بخاری روشن باشد یکسره می شود؟ اشتباه است.کویل بخاری بعد از کویل کولر قرار دارد. کولر هوای 24 درجه اتاق را خنک و رطوبت گیری می کند و "پس از آن" هوا وارد بخاری می شود پس کولر یکسره نمی شود. کولر ماشین آسیب می بیند؟ کولر ماشین هوای 52درجه سانتیگراد عسلویه را خنک می کند و آسیب نمی بیند، با خنک کردن هوای 24 درجه ماشین آن هم در زمستان آسیب می بیند؟
این کار ناشدنی است؟ کافی است امتحان کنید: در زمستان که شیشه های ماشین بخار کرده است کولر و بخاری را همزمان روشن کنید و ببینید چطور در کمتر از یک دقیقه کل بخارها از بین می روند. من سالهاست این کار را می کنم. شرکت های خودروسازی هم (مثل تویوتا) این آپشن را در ماشین هایشان گذاشته اند. شما هم امتحان کنید.
این بحث کاملاً آف تاپیک شده است. من از اینکه مجبور شدم برخی مسائل مربوط به ترمودینامیک را در سایت عکاسی مطرح کنم از همه دوستان عذرخواهی می کنم.