صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 25
Like Tree98تشکر

موضوع: رطوبت زدایی از تجهیزات حساس عکاسی در زمستان و مناطق مرطوب

  1. #1
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2014
    نوشته ها
    126
    تشکر شده
    123
    تشکر کرده
    294

    پیش فرض رطوبت زدایی از تجهیزات حساس عکاسی در زمستان و مناطق مرطوب

    رطوبت زدایی از تجهیزات حساس عکاسی در زمستان و مناطق مرطوب

    دوستان گرامی درود بر شما
    بی گمان بسیار برای شما نیز پیش آمده که در فصول سرد و مرطوب برای عکس برداری از خانه بیرون رفته باشید.
    در فصول سرد و مرطوب یا در سفر به مناطق مرطوب مانند بخش شمالی کشور عزیزمان ایران بی گمان شما نیز با مشکل رطوبت زیاد و تاثیرات مخرب آن بر دوربین و لوازم جانبی عکاسی برخورد کرده و آشنا هستید.
    رطوبت در پوشیده ترین لایه های دوربین و تجهیزات عکاسی نفوذ کرده و تاثیرات مخرب بی شماری روی این لوازم میگذارد.
    حداقل تاثیر نا مطلوب رطوبت بر دوربین و تجهیزات تاثیرات موقتی بر سنسور و لنز و ادوات داخلی دوربین و لنز میباشد. به طوری که بسیار دیده شده پس از نخستین ساعاتِ در مجاورت رطوبت قرار گرفتن ولوم فوکوس دوربین سخت شده و تاثیرات نامطلوب بر سیستم اوپتیکی لنز و همچنین بخش الکتریکی لنز و دوربین دیده میشود.
    رطوبت همچنین میتواند موجب اتصال کوتاه در بخش الکتریکی لوازم نامبرده و همچنین باعث خوردگی فلزات داخلی این وسایل شود.

    بی گمان دوستان گرامی با زیان های رطوبت برای لنز و دوربین و دیگر تجهیزات به خوبی آشنا هستند و نیازی به توضیح این مساله نیست. گرچه این مساله از حوصله این بحث و نوشتار نیز بیرون است.

    اما برای رفع رطوب درسفرهای زمستانی و سفرهای به مناطق مرطوب یک راه حل ساده وجود دارد، و آن استفاده از کولر اتوموبیل برای رطوبت زدایی است.

    کارکرد کلی کولر اتوموبیل به این صورت است که هوای داخل کابین خودرو به وسیله ی نقاط مشخص برای سرد شدن مرتبا به بخشی به نام اواپراتور میرود. اواپراتور علاوه بر سرد کردن هوا دارای یک خاصیت پنهان نیز هست که مردم معمولا از آن اگاه نیستند.
    بخش اواپراتور خودرو شما افزون بر سرد کردن هوای داخل کابین یک رطوبت گیر بسیار نیرومند نیز هست.
    وقتی سیستم کولر اتوموبیل خود را فعال میکنید و دکمه چرخش هوا در کابین را فشار میدهید کولر اتوموبیل اغاز به کار کرده و همچنین هوای داخل کابین برای سرد شدن مرتبا به داخل اواپراتور میرود.
    اواپراتور ذرات کوچک رطوبت داخل کابین اتوموبیل شما را به شدت جذب میکند. این ذرات رطوبت به صورت شبنم و قطره های بسیار ریزی بر روی اواپراتور کولر اتوموبیل دیده میشوند. این روند به اندازه ای ادامه پیدا میکند که هوای داخل کابین اتوموبیل به کلی خشک میشود و مقدار زیادی قطرات اب روی لوله های اواپراتور جمع میشود. سازنده های اتوموبیل سوراخ ها و لوله ها و شیلنگ هایی برای این موقع طراحی کرده اند که آب و قطرات جمع شده بر اواپراتور کولر اتوموبیل شما را به بیرون انتقال میدهند. و به این ترتیب است که رطوبت به وسیله کولر از اتوموبیل خارج میشود.
    به همین خاطر در سفر به مناطق شمالی و جنوبی در کناره ی خلیج همیشه فارس و دریای مازندران و مناطق جنلگلی که رطوبت بالاست در زمانی که کولر اتوموبیل فعال است همیشه آبی از بدنه خودرو شما فرو میچگد. بخشی از این اب مربوط به اواپراتور کولر ماشین شماست یا در حقیقت رطوبتی است که سیستم کولر خودرو شما از داخل کابین بیرون کشیده است.

    پس با روشن کردن کولر اتوموبیل خودتان در مناطق مرطوب به مدت ده دقیقه تا یک ربع بخش قابل توجهی از رطوبت دوربین و تجهیزات خود و همچنین لباس های خودتان و در کل هر چیزی که در کابین اتوموبیل شما باشد گرفته میشود.

    ذکر 2 نکته در پایان ضروری است.
    1: حتما دکمه گردنش هوای داخل کابین را پس از روشن کردن کولر خودرو فعال کنید. در غیر اینصورت هوای تازه وارد کابین خودرو میشود و عمل رطوبت گیری به صورتی که گفتیم صورت نمیگیرد.

    2: همیشه حتی در سرد ترین مناطق برای جلوگیری از خراب شدن کولر اتوموبیل باید هر هفته حدود 10 دقیقه کولر ماشین را روشن و فن ان را حداقل تا کمترین حد ممکن باز کنید تا سیستم کولر روغن کاری شود و نشتی گاز بروز نکند.

    نکته پایانی نیز وجود دارد و ان اینکه: بخاری موجب خشک شدن و رطوبت گیری هوای داخل کابین نمیشود بلکه هوای داخل کابین را و به همراه آن رطوبت هوا را گرم تر میکند که اتفاقا این مساله باعث نفوذ بیشتر رطوبت در تجهیزات و دیگر وسایل میشود.

    امیدوارم به کار شما امده باشد
    با سپاس پیشین
    سامان ر
    تازه کار، mreza1001، Mehrdad-PL و 14 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  2. #2
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saman-r نمایش پست ها
    رطوبت زدایی از تجهیزات حساس عکاسی در زمستان و مناطق مرطوب

    دوستان گرامی درود بر شما
    بی گمان بسیار برای شما نیز پیش آمده که در فصول سرد و مرطوب برای عکس برداری از خانه بیرون رفته باشید.
    در فصول سرد و مرطوب یا در سفر به مناطق مرطوب مانند بخش شمالی کشور عزیزمان ایران بی گمان شما نیز با مشکل رطوبت زیاد و تاثیرات مخرب آن بر دوربین و لوازم جانبی عکاسی برخورد کرده و آشنا هستید.
    رطوبت در پوشیده ترین لایه های دوربین و تجهیزات عکاسی نفوذ کرده و تاثیرات مخرب بی شماری روی این لوازم میگذارد.
    حداقل تاثیر نا مطلوب رطوبت بر دوربین و تجهیزات تاثیرات موقتی بر سنسور و لنز و ادوات داخلی دوربین و لنز میباشد. به طوری که بسیار دیده شده پس از نخستین ساعاتِ در مجاورت رطوبت قرار گرفتن ولوم فوکوس دوربین سخت شده و تاثیرات نامطلوب بر سیستم اوپتیکی لنز و همچنین بخش الکتریکی لنز و دوربین دیده میشود.
    رطوبت همچنین میتواند موجب اتصال کوتاه در بخش الکتریکی لوازم نامبرده و همچنین باعث خوردگی فلزات داخلی این وسایل شود.

    بی گمان دوستان گرامی با زیان های رطوبت برای لنز و دوربین و دیگر تجهیزات به خوبی آشنا هستند و نیازی به توضیح این مساله نیست. گرچه این مساله از حوصله این بحث و نوشتار نیز بیرون است.

    اما برای رفع رطوب درسفرهای زمستانی و سفرهای به مناطق مرطوب یک راه حل ساده وجود دارد، و آن استفاده از کولر اتوموبیل برای رطوبت زدایی است.

    کارکرد کلی کولر اتوموبیل به این صورت است که هوای داخل کابین خودرو به وسیله ی نقاط مشخص برای سرد شدن مرتبا به بخشی به نام اواپراتور میرود. اواپراتور علاوه بر سرد کردن هوا دارای یک خاصیت پنهان نیز هست که مردم معمولا از آن اگاه نیستند.
    بخش اواپراتور خودرو شما افزون بر سرد کردن هوای داخل کابین یک رطوبت گیر بسیار نیرومند نیز هست.
    وقتی سیستم کولر اتوموبیل خود را فعال میکنید و دکمه چرخش هوا در کابین را فشار میدهید کولر اتوموبیل اغاز به کار کرده و همچنین هوای داخل کابین برای سرد شدن مرتبا به داخل اواپراتور میرود.
    اواپراتور ذرات کوچک رطوبت داخل کابین اتوموبیل شما را به شدت جذب میکند. این ذرات رطوبت به صورت شبنم و قطره های بسیار ریزی بر روی اواپراتور کولر اتوموبیل دیده میشوند. این روند به اندازه ای ادامه پیدا میکند که هوای داخل کابین اتوموبیل به کلی خشک میشود و مقدار زیادی قطرات اب روی لوله های اواپراتور جمع میشود. سازنده های اتوموبیل سوراخ ها و لوله ها و شیلنگ هایی برای این موقع طراحی کرده اند که آب و قطرات جمع شده بر اواپراتور کولر اتوموبیل شما را به بیرون انتقال میدهند. و به این ترتیب است که رطوبت به وسیله کولر از اتوموبیل خارج میشود.
    به همین خاطر در سفر به مناطق شمالی و جنوبی در کناره ی خلیج همیشه فارس و دریای مازندران و مناطق جنلگلی که رطوبت بالاست در زمانی که کولر اتوموبیل فعال است همیشه آبی از بدنه خودرو شما فرو میچگد. بخشی از این اب مربوط به اواپراتور کولر ماشین شماست یا در حقیقت رطوبتی است که سیستم کولر خودرو شما از داخل کابین بیرون کشیده است.

    پس با روشن کردن کولر اتوموبیل خودتان در مناطق مرطوب به مدت ده دقیقه تا یک ربع بخش قابل توجهی از رطوبت دوربین و تجهیزات خود و همچنین لباس های خودتان و در کل هر چیزی که در کابین اتوموبیل شما باشد گرفته میشود.

    ذکر 2 نکته در پایان ضروری است.
    1: حتما دکمه گردنش هوای داخل کابین را پس از روشن کردن کولر خودرو فعال کنید. در غیر اینصورت هوای تازه وارد کابین خودرو میشود و عمل رطوبت گیری به صورتی که گفتیم صورت نمیگیرد.

    2: همیشه حتی در سرد ترین مناطق برای جلوگیری از خراب شدن کولر اتوموبیل باید هر هفته حدود 10 دقیقه کولر ماشین را روشن و فن ان را حداقل تا کمترین حد ممکن باز کنید تا سیستم کولر روغن کاری شود و نشتی گاز بروز نکند.

    نکته پایانی نیز وجود دارد و ان اینکه: بخاری موجب خشک شدن و رطوبت گیری هوای داخل کابین نمیشود بلکه هوای داخل کابین را و به همراه آن رطوبت هوا را گرم تر میکند که اتفاقا این مساله باعث نفوذ بیشتر رطوبت در تجهیزات و دیگر وسایل میشود.

    امیدوارم به کار شما امده باشد
    با سپاس پیشین
    سامان ر
    سلام
    با تشكر از توضيحات و پيشنهادات سامان عزيز، در تكميل فرمايش ايشان بايد عرض كنم بهترين عملكرد رطوبت زدائي اتوموبيل در زمستان، استفاده همزمان از كولر و بخاري است. كولر اتوموبيل در بخش اواپراتور، هوا را سرد كرده و به نقطه اشباع مي رساند كه رطوبت گيري انجام مي شود، پس از آن بخاري با گرم كردن هوا، رطوبت نسبي آن را كاهش مي دهد (با مراجعه به منحني هاي سايكرومتريك مي بينيد كه با بالارفتن دماي هوا، رطوبت نسبي آن كاهش مي يابد). بدين ترتيب هم ماشين در زمستان گرم مي شود و هم رطوبت هواي داخل آن به سرعت كم مي شود.
    راه ديگر استفاده از دوربين در زمستان هاي مرطوب، پيچيدن دوربين در داخل روزنامه و گذاشتن آن در داخل كيسه پلاستيكي قبل از خارج شدن از خانه است و پس از خروج از خانه و گذشتن زمان و همدما شدن تدريجي دوربين و هواي بيرون، دوربين را از داخل كيسه و روزنامه خارج نمود (كاغذ روزنامه رطوبت گير نسبتاً خوبي است). اگر تعدادي از بسته هاي حاوي رطوبت گير (كه معمولاً سازنده ها داخل جعبه هاي وسايل الكترونيكي مي گذارند) هم در داخل روزنامه بگذاريم كه بهتر هم خواهد بود.
    ارادت

  3. #3
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2014
    محل سکونت
    گیلان-تالش
    نوشته ها
    405
    تشکر شده
    1449
    تشکر کرده
    903

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dariush Chegini نمایش پست ها
    سلام
    با تشكر از توضيحات و پيشنهادات سامان عزيز، در تكميل فرمايش ايشان بايد عرض كنم بهترين عملكرد رطوبت زدائي اتوموبيل در زمستان، استفاده همزمان از كولر و بخاري است. كولر اتوموبيل در بخش اواپراتور، هوا را سرد كرده و به نقطه اشباع مي رساند كه رطوبت گيري انجام مي شود، پس از آن بخاري با گرم كردن هوا، رطوبت نسبي آن را كاهش مي دهد (با مراجعه به منحني هاي سايكرومتريك مي بينيد كه با بالارفتن دماي هوا، رطوبت نسبي آن كاهش مي يابد). بدين ترتيب هم ماشين در زمستان گرم مي شود و هم رطوبت هواي داخل آن به سرعت كم مي شود.
    راه ديگر استفاده از دوربين در زمستان هاي مرطوب، پيچيدن دوربين در داخل روزنامه و گذاشتن آن در داخل كيسه پلاستيكي قبل از خارج شدن از خانه است و پس از خروج از خانه و گذشتن زمان و همدما شدن تدريجي دوربين و هواي بيرون، دوربين را از داخل كيسه و روزنامه خارج نمود (كاغذ روزنامه رطوبت گير نسبتاً خوبي است). اگر تعدادي از بسته هاي حاوي رطوبت گير (كه معمولاً سازنده ها داخل جعبه هاي وسايل الكترونيكي مي گذارند) هم در داخل روزنامه بگذاريم كه بهتر هم خواهد بود.
    ارادت
    با سلام دوستان من بچه شمالم و خیلی هم به ییلاقات از جمله سوباتان والماس و ... سفر میکنم تا الان دوربین های Dslrکه داشتم در لحظه دچار مشکل نشدن فقط تو ارتفاعات زیاد (ییلاقات) دوربین کامپکت نیکونم s8000 هنگ میکنم و فیلمبرداریش هم به کل قطع میشه
    ایا این امکان وجود داره که در طول زمان روی دوربینم اثرات مخرب داشته باشه و عمر دوربینمو کاهش بده
    doki و ppl94 تشکر می‌کنند.

  4. #4
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط tahers96i نمایش پست ها
    با سلام دوستان من بچه شمالم و خیلی هم به ییلاقات از جمله سوباتان والماس و ... سفر میکنم تا الان دوربین های Dslrکه داشتم در لحظه دچار مشکل نشدن فقط تو ارتفاعات زیاد (ییلاقات) دوربین کامپکت نیکونم s8000 هنگ میکنم و فیلمبرداریش هم به کل قطع میشه
    ایا این امکان وجود داره که در طول زمان روی دوربینم اثرات مخرب داشته باشه و عمر دوربینمو کاهش بده
    اگر رطوبت خيلي بالا باشد به نظرم امكانش هست.
    وقتي در زمستان و در محيط هاي مرطوب مانند شمال كشور، دوربين در محيط داخل خانه قرار دارد، به دليل اينكه هواي داخل خانه گرم است، عليرغم رطوبت بالا، رطوبت هوا در داخل دوربين تقطير نمي شود و به اصلاح عرق نمي كند. وقتي همين دوربين را به محيط سرد بيرون ببريم، هواي مرطوبي كه داخل دوربين وجود دارد سرد شده و به نقطه شبنم رسيده و به صورت ذرات ريز آب در داخل دوربين تقطير مي شود كه در اين حالت مثلاً ممكن است به نظر برسد لنز دوربين از داخل بخار كرده است و وضعيت مشابهي براي بوردهاي الكترونيكي دوربين هم پيش بيايد. در چنين شرايطي بهتر است ابتدا دوربين را رطوبت گيري كنيم.
    nicebluesky و tahers96i تشکر می‌کنند.

  5. #5
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2014
    نوشته ها
    126
    تشکر شده
    123
    تشکر کرده
    294

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dariush Chegini :
    با تشكر از توضيحات و پيشنهادات سامان عزيز، در تكميل فرمايش ايشان بايد عرض كنم بهترين عملكرد رطوبت زدائي اتوموبيل در زمستان، استفاده همزمان از كولر و بخاري است. كولر اتوموبيل در بخش اواپراتور، هوا را سرد كرده و به نقطه اشباع مي رساند كه رطوبت گيري انجام مي شود، پس از آن بخاري با گرم كردن هوا، رطوبت نسبي آن را كاهش مي دهد (با مراجعه به منحني هاي سايكرومتريك مي بينيد كه با بالارفتن دماي هوا، رطوبت نسبي آن كاهش مي يابد). بدين ترتيب هم ماشين در زمستان گرم مي شود و هم رطوبت هواي داخل آن به سرعت كم مي شود.
    راه ديگر استفاده از دوربين در زمستان هاي مرطوب، پيچيدن دوربين در داخل روزنامه و گذاشتن آن در داخل كيسه پلاستيكي قبل از خارج شدن از خانه است و پس از خروج از خانه و گذشتن زمان و همدما شدن تدريجي دوربين و هواي بيرون، دوربين را از داخل كيسه و روزنامه خارج نمود (كاغذ روزنامه رطوبت گير نسبتاً خوبي است). اگر تعدادي از بسته هاي حاوي رطوبت گير (كه معمولاً سازنده ها داخل جعبه هاي وسايل الكترونيكي مي گذارند) هم در داخل روزنامه بگذاريم كه بهتر هم خواهد بود.
    ارادت
    جناب داریوش درود بر شما

    متاسفانه راهی که گفتید اصلا درست نیست و بسیار زیان بار است.
    برای ایجاد عمل رطوبت گیری توسط کولر باید دمای اواپراتور به ححدود 1 درجه تا 3 درجه سانتیگراد برسد. در این دما رطوبت جذب و قطرات شبنم تشکیل میشود.
    کمپرسور یا همان موتور کولر تمام نیرو را به کار میگیرد تا با در فشار قرار دادن گاز سرما تولید کند و این سرما را به وسیله اواپراتور به هوا منتقل کند و اواپراتور نیز عمل رطوبت گیری را اینگونه انجام میدهد که با سرد کردن هوای داخل کابین تا دمای نزدیک به صفر ذرات رطوبت را به صورت قطرات شبنم درمیاورد. و رطوبت پس از این مرحله با روش هایی که گفتیم در خودرو دفع میشود. رطوبت در اواپراتور ماشین در یک مرحله قبل از تشکیل شدن به بلورهای یخ از ماشین خارج میشود. این عمل عینا در یخچال و فریزرهای خانگی شما هم استفاده میشود. اگر بخاری را به همراه کولر بزنید هوای داخل ماشین گرم و گرم تر میشود و عمل رطوبت گیری صورت نمیگیرد و نه تنها تاثیری در رطوبت گیری ندارد بلکه با گرم تر شدن هوای کابین ماشین رطوبت نفوذ بیشتری دارد. دقیقا اواپراتور ماشین تا به دمای کمی بیشتر از صفر نرسد عمل کشف و دفع رطوبت صورت نمیگیرد. روشن کردن کولر ماشین این روند را مختل میکند.

    پس همیشه برای رطوبت گیری باید کولر را تنها روشن کنید. با زدن بخاری ناخواسته عمل رطوبت گیری را مختل کرده اید و ازین گذشته رطوبت را بیشتر به دل تجهیزات فرستاده اید.


    این یک مساله

    مساله دیگر اینکه کولر یک سر هوا را سرد میکند
    و بخاری یک سر گرم میکند

    و تمام کارایی کولر به باد فنا میرود. سیستم کولر برای رساندن دما به نقطه ی تعریف شده خودش مرتب کار میکند و ترموستات کولر اجازه خاموش شدن به کولر نمیدهد و کولر هم اسیب میبینید. کولر اتوموبیل شما هرچند دقیقه در حالت عادی به طوری که شما متوجه نباشید خاموش و روشن میکند با روشن کردن بخاری این روند را متوقف کرده اید. درست مثل این است که ترموستات کولر را از روی ماشین بردارید و شیشه ها را باز بگذارید. کولر شما متاسفانه اسیب میبیند.

    این نکات ریز فنی است که باید به ان توجه داشته باشید.
    ویرایش توسط saman-r : Wednesday 22 October 2014 در ساعت 17:04

  6. #6
    كاربر فعال S_Mahdi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2013
    نوشته ها
    562
    تشکر شده
    1906
    تشکر کرده
    3466

    پیش فرض

    سلام
    این ایده خیلی خوب است فقط مشکلش آلودگی محیط زیست است. (آنهم با این بنزین های...)
    ضمنا درزهای خودروهای ما آنقدر زیاد است که فکر نکنم با 10 دقیقه مشکل حل شود!!
    فکر کنم بهترین روش یکسان سازی دمای تجهیزات با دمای بیرون و بصورت تدریجی باشد که جناب چگینی بیان فرمودن. ولی اگر مثلا لنز از داخل بخار بست شاید بتوان از کولر های AirColdation یا کولر خودرو استفاده کرد.
    قبلا در انجمن موضوع مشابهی دیده بودم که دوستان پیشنهاد سشوار داده بودند(بخار داخل لنز)؟
    mreza1001 تشکر می‌کند.

  7. #7
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2014
    نوشته ها
    126
    تشکر شده
    123
    تشکر کرده
    294

    پیش فرض

    سلام
    درود بر شما
    این ایده خیلی خوب است فقط مشکلش آلودگی محیط زیست است. (آنهم با این بنزین های...)
    ضمنا درزهای خودروهای ما آنقدر زیاد است که فکر نکنم با 10 دقیقه مشکل حل شود!!
    فکر کنم بهترین روش یکسان سازی دمای تجهیزات با دمای بیرون و بصورت تدریجی باشد که جناب چگینی بیان فرمودن. ولی اگر مثلا لنز از داخل بخار بست شاید بتوان از کولر های AirColdation یا کولر خودرو استفاده کرد.
    قبلا در انجمن موضوع مشابهی دیده بودم که دوستان پیشنهاد سشوار داده بودند(بخار داخل لنز)؟
    به هرحال کولر اتوموبیل اگر به تنهایی روشن شود یکی از بهترین رطوبت گیرهاست. (حتی با وجود درز داشتن درب ها)
    میتوانید از ان استفاده کنید.
    میتوانید از روش دیگری استفاده کنید.

    من بنا بر وجدان خودم شایسته دیدم این نکته را خدمت دوستانی عرض کنم که ممکن است در شرایط پیش بینی نشده به خاطر مساله رطوبت وسایشان در شرف ایراد پیدا کردن باشد.
    میتوانید استفاده کنید و یا استفاده نکنید.

    درضمن گزاشتن دوربین در کاور یا نایلون برای جلوگیری از ورود رطوبت مساله ای است و زدودن رطوبت های ناخواسته مساله دیگر.
    همیشه پیش گیری بهتر از درمان است.

    اما همیشه رخدادها قابل کنترل نیستند و بر انسان عاقل است که برای حل مشکلات راه حل هایی داشته باشد.

    سشوار بسیار موثر است و یکی از راه کارهای رطوبت زدایی آنی اما مساله اینجاست سشوار همیشه در دسترس نیست و با برق ماشین هم کار نمیکند.
    به همین خاطر باید روش ها مختلف را برای شرایط مختلف در نظر داشت.
    ویرایش توسط saman-r : Wednesday 22 October 2014 در ساعت 16:53
    ehssanehs و ata_m3 تشکر می‌کنند.

  8. #8
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saman-r نمایش پست ها
    جناب داریوش درود بر شما

    متاسفانه راهی که گفتید اصلا درست نیست و بسیار زیان بار است.
    برای ایجاد عمل رطوبت گیری توسط کولر باید دمای اواپراتور به ححدود 1 درجه تا 3 درجه سانتیگراد برسد. در این دما رطوبت جذب و قطرات شبنم تشکیل میشود.
    کمپرسور یا همان موتور کولر تمام نیرو را به کار میگیرد تا با در فشار قرار دادن گاز سرما تولید کند و این سرما را به وسیله اواپراتور به هوا منتقل کند و اواپراتور نیز عمل رطوبت گیری را اینگونه انجام میدهد که با سرد کردن هوای داخل کابین تا دمای نزدیک به صفر ذرات رطوبت را به صورت قطرات شبنم درمیاورد. و رطوبت پس از این مرحله با روش هایی که گفتیم در خودرو دفع میشود. رطوبت در اواپراتور ماشین در یک مرحله قبل از تشکیل شدن به بلورهای یخ از ماشین خارج میشود. این عمل عینا در یخچال و فریزرهای خانگی شما هم استفاده میشود. اگر بخاری را به همراه کولر بزنید هوای داخل ماشین گرم و گرم تر میشود و عمل رطوبت گیری صورت نمیگیرد و نه تنها تاثیری در رطوبت گیری ندارد بلکه با گرم تر شدن هوای کابین ماشین رطوبت نفوذ بیشتری دارد. دقیقا اواپراتور ماشین تا به دمای کمی بیشتر از صفر نرسد عمل کشف و دفع رطوبت صورت نمیگیرد. روشن کردن کولر ماشین این روند را مختل میکند.

    پس همیشه برای رطوبت گیری باید کولر را تنها روشن کنید. با زدن بخاری ناخواسته عمل رطوبت گیری را مختل کرده اید و ازین گذشته رطوبت را بیشتر به دل تجهیزات فرستاده اید.


    این یک مساله

    مساله دیگر اینکه کولر یک سر هوا را سرد میکند
    و بخاری یک سر گرم میکند

    و تمام کارایی کولر به باد فنا میرود. سیستم کولر برای رساندن دما به نقطه ی تعریف شده خودش مرتب کار میکند و ترموستات کولر اجازه خاموش شدن به کولر نمیدهد و کولر هم اسیب میبینید. کولر اتوموبیل شما هرچند دقیقه در حالت عادی به طوری که شما متوجه نباشید خاموش و روشن میکند با روشن کردن بخاری این روند را متوقف کرده اید. درست مثل این است که ترموستات کولر را از روی ماشین بردارید و شیشه ها را باز بگذارید. کولر شما متاسفانه اسیب میبیند.

    این نکات ریز فنی است که باید به ان توجه داشته باشید.
    سامان عزیز
    من مهندس مکانیک هستم و بیش از بیست سال در زمینه تهویه مطبوع کار کرده ام . اگر با علم ترمودینامیک و مبحث سایکرومتریک آشنا باشید متوجه می شوید که اشتباه می کنید. برای رطوبت گیری از هوا لازم نیست آن را تا دمای 1-2 درجه سانتیگراد خنک کنید (در این شرایط کویل سرمائی کولر یخ می زند زیرا دمای کویل باید چند درجه زیر صفر باشد تا هوا را به دمای 1-2 درجه سانتیگراد برساند نتیجتاً آب های تقطیر شده منجمد می شوند) بلکه کافی است آن را تا دمای نقطه شبنم (دمائی که فشار جزئی بخار آب در آن برابر فشار جزئی بخار در شرایط اشباع است) خنک کنیم تا رطوبت گیری انجام شود و دمای نقطه شبنم به مقدار رطوبت موجود در هوا بستگی دارد برای مثال اگر دمای هوای داخل اتوموبیل 20 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی آن 70 درصد باشد کافی است آن را تا دمای 14 درجه سانتیگراد خنک کنیم تا به نقطه اشباع رسیده و رطوبت گیری انجام شود. در این حالت ابتدا هوای داخل خودرو را به داخل اواپراتور (همان کویل سرمائی) کولر می فرتیم تا دمای آن به حدود 14 درجه سانتیگراد برسد و رطوبت گیری انجام شود. بعد آن را به داخل کویل گرمائی (بخاری) می فرستیم تا دمای آن به حدود 24 درجه برسد و گرم تر و خشک تر شود بعد آن را به داخل اتاق خودرو می فرستیم تا خود را هم گرم کند و هم رطوبت آن را بگیرد. خودرو های نسبتاً مدرنی مانند تویوتا کمری دکمه ای برای بخارگیری دارند که با فشردن آن دقیقاً همین عمل انجام می شود یعنی کولر و بخاری همزمان فعال می شند و رطوبت گیری می کنند. هر زمان سنسور رطوبت رسیدن به رطوبت پائین (معمولاً حدود 30 درصد) را حس کرد، به کولر فرمان خاموش شدن می دهد. همین کار را به صورت دستی و با خودروهای معمولی هم انجام می دهند. دستگاه های هواساز هم که برای مناطق مرطوب طراحی می شوند دارای کویل پیش خنک کننده (Pre Cooling Coil) قبل از کویل گرمائی هستند تا در فصول سرد سال از هوا رطوبت گیری کنند و بعد آن را گرم کرده و به داخل ساختمان بفرستند.
    تصوری که شما از کارکرد کولر ماشین و بخاری و رطوبت و نفوذ رطوبت در اثر گرمای هوا دارید به کل اشتباه است.
    ehssanehs، aro1355، A.Fatemi و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  9. #9
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2014
    نوشته ها
    126
    تشکر شده
    123
    تشکر کرده
    294

    پیش فرض

    سامان عزیز
    من مهندس مکانیک هستم و بیش از بیست سال در زمینه تهویه مطبوع کار کرده ام . اگر با علم ترمودینامیک و مبحث سایکرومتریک آشنا باشید متوجه می شوید که اشتباه می کنید. برای رطوبت گیری از هوا لازم نیست آن را تا دمای 1-2 درجه سانتیگراد خنک کنید (در این شرایط کویل سرمائی کولر یخ می زند زیرا دمای کویل باید چند درجه زیر صفر باشد تا هوا را به دمای 1-2 درجه سانتیگراد برساند نتیجتاً آب های تقطیر شده منجمد می شوند) بلکه کافی است آن را تا دمای نقطه شبنم (دمائی که فشار جزئی بخار آب در آن برابر فشار جزئی بخار در شرایط اشباع است) خنک کنیم تا رطوبت گیری انجام شود و دمای نقطه شبنم به مقدار رطوبت موجود در هوا بستگی دارد برای مثال اگر دمای هوای داخل اتوموبیل 20 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی آن 70 درصد باشد کافی است آن را تا دمای 14 درجه سانتیگراد خنک کنیم تا به نقطه اشباع رسیده و رطوبت گیری انجام شود. در این حالت ابتدا هوای داخل خودرو را به داخل اواپراتور (همان کویل سرمائی) کولر می فرتیم تا دمای آن به حدود 14 درجه سانتیگراد برسد و رطوبت گیری انجام شود. بعد آن را به داخل کویل گرمائی (بخاری) می فرستیم تا دمای آن به حدود 24 درجه برسد و گرم تر و خشک تر شود بعد آن را به داخل اتاق خودرو می فرستیم تا خود را هم گرم کند و هم رطوبت آن را بگیرد. خودرو های نسبتاً مدرنی مانند تویوتا کمری دکمه ای برای بخارگیری دارند که با فشردن آن دقیقاً همین عمل انجام می شود یعنی کولر و بخاری همزمان فعال می شند و رطوبت گیری می کنند. هر زمان سنسور رطوبت رسیدن به رطوبت پائین (معمولاً حدود 30 درصد) را حس کرد، به کولر فرمان خاموش شدن می دهد. همین کار را به صورت دستی و با خودروهای معمولی هم انجام می دهند. دستگاه های هواساز هم که برای مناطق مرطوب طراحی می شوند دارای کویل پیش خنک کننده (Pre Cooling Coil) قبل از کویل گرمائی هستند تا در فصول سرد سال از هوا رطوبت گیری کنند و بعد آن را گرم کرده و به داخل ساختمان بفرستند.
    تصوری که شما از کارکرد کولر ماشین و بخاری و رطوبت و نفوذ رطوبت در اثر گرمای هوا دارید به کل اشتباه است.
    جناب اقای داریوش عزیز وقت شما بخیر

    البته تجربه شما هم قابل تحسین است و هم قابل احترام. چند نکته هست که الان فهمیدم کاملا متوجه آن نشده اید.

    نخست فرمودید که:
    من مهندس مکانیک هستم و بیش از بیست سال در زمینه تهویه مطبوع کار کرده ام . اگر با علم ترمودینامیک و مبحث سایکرومتریک آشنا باشید متوجه می شوید که اشتباه می کنید. برای رطوبت گیری از هوا لازم نیست آن را تا دمای 1-2 درجه سانتیگراد خنک کنید (در این شرایط کویل سرمائی کولر یخ می زند زیرا دمای کویل باید چند درجه زیر صفر باشد تا هوا را به دمای 1-2 درجه سانتیگراد برساند نتیجتاً آب های تقطیر شده منجمد می شوند)
    دوست من جناب داریوش ما کلا دو نوع سرد کننده داریم
    1: سرد کننده های زیر صفر که اواپراتور آنها زیر صفر است مانند فریزر که کاربرد انها نگهداری بلند مدت از مواد غذایی و .... است.
    2: سرد کننده های بالای صفر اواپراتور انها بالای صفر است و تحت هیچ شرایطی زیر صفر نمیرود. کاربری این سرد کننده ها در یخجال ها و سرد کننده های میوه و سبزیجات و کولرهای گازی منازل و خودرو هاست.

    کولر ماشین خودرو شما و دیگر خودرو ها هم جز سرد کننده های بالای صفر است.
    دمای اواپراتور خودرو شما و دیگر خودرو ها بین 4 تا 8 درجه سانتیگراد است. اما در برخی خودرو ها تا حدود 3 تا 1 درجه نیز دیده میشود. اما این دما به هیچ وجه به زیر صفر نمیرسد.
    چرا؟
    چون کولر خودرو دستگاهی به نام شیر اسپشن ولف یا انبساط گاز دارد که مانع رفتن دما زیر صفر میشود. اگر شیر اسپشن ولف ایراد داشته باشد ترموستات اجازه این کار را نمیدهد.
    پس دما بعضا نا نزدیک صفر نیز میرود ولی زیر صفر نمیرود.چون ذاتا این سیستم برای بالا صفر طراحی شده است.

    درضمن اگر دما زیر صقر برود میان لوله های اواپراتور بلور یخ تشکیل شده و گردش هوا مختل میشود و اصولا دمای کابین ماشین گردش ندارد و نتیجتا سرد نمیشود..

    این از این.

    نکته دوم:
    این است که میگویید کولر و بخاری را با هم روشن کنید.
    من دیروز از مضرات این کار خدمت شما عرض کنم. حداقل زیان این کار یک سره کار کردن کولر ماشین شما بدون خاموش کردن است.

    سپس فرمودید:

    دمای نقطه شبنم به مقدار رطوبت موجود در هوا بستگی دارد برای مثال اگر دمای هوای داخل اتوموبیل 20 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی آن 70 درصد باشد کافی است آن را تا دمای 14 درجه سانتیگراد خنک کنیم تا به نقطه اشباع رسیده و رطوبت گیری انجام شود. در این حالت ابتدا هوای داخل خودرو را به داخل اواپراتور (همان کویل سرمائی) کولر می فرتیم تا دمای آن به حدود 14 درجه سانتیگراد برسد و رطوبت گیری انجام شود. بعد آن را به داخل کویل گرمائی (بخاری) می فرستیم تا دمای آن به حدود 24 درجه برسد و گرم تر و خشک تر شود بعد آن را به داخل اتاق خودرو می فرستیم تا خود را هم گرم کند و هم رطوبت آن را بگیرد.
    این حرف در زمانی درست است که برای مثال اول 5 دقیقه کولر را روشن کنید تا به قول شما دما به 14 درجه برسد و بعد از 5 دقیقه کولر را حاموش کنید و بخاری را روشن کنید تا دما به 24 درجه برسد و هوا گرم و خشک تر شود. در این حالت درست است. یعنی اول ما هوا را برای دقایقی سرد کنیم تا رطوبت گرفته شود و بعد گرم کنیم تا هم گرم شود و هم خشک.

    اما اینکه دیروز شما میگویید:

    با تشكر از توضيحات و پيشنهادات سامان عزيز، در تكميل فرمايش ايشان بايد عرض كنم بهترين عملكرد رطوبت زدائي اتوموبيل در زمستان، استفاده همزمان از كولر و بخاري است.
    خب این یک چیز ناجور و نشدنی است.
    شما وقتی همزمان کولر و بخاری را روشن کنید اول اینکه کولرتان یکسره میشود که این زیانبار است.
    دوم اینکه هوای داخل خودرو 50 درصد به داخل بخاری و 50 درصد به کولر کشیده میشود. هوای گرم کار اواپراتور کولر را مختل میکند و هوای سرد کار بخاری را بی ثمر میکند.

    البته احتمال دارد در بلند مدت رطوبت کم شود اما این راه حل اصولی نیست.

    شما اگر اصرار بر گرم شدن دارید میتوانید اول کولر را روشن کنید تا به قول خودتان رطوبت گرفته شود و بعد از چند دقیقه بخاری را روشن کنید تا گرم و خشک شود.
    این راه منطقی است و مسلما کاربرد دارد. و اصولا وقتی شما در زمستان کولر را برای رطوبت گیری روشن میکنید بعد از رفع رطوبت بخاری را نیز روشن میکنید که این نیز یک مساله طبیعی است.


    درضمن درست نیست دیگران را به ندانستن در مسائلی که میدانند متهم کنید.
    این را بنده به حساب مسائل شخصی میگذارم و از شما به دل نمیگیرم و نیازی هم نیست درباره خودم و تجربیات خودم در این باره توضیحی بدهم. بنده برای کسانی که من را می شناسند شناخته شده هستم.

  10. #10
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2014
    محل سکونت
    گیلان-تالش
    نوشته ها
    405
    تشکر شده
    1449
    تشکر کرده
    903

    پیش فرض

    سلام
    دوستان بحث خیلی فنی شد درسته که در این موضوع سوادی ندارم ولی لازم دونستم تجربه شخصی خودمو در مورد رطوبت زدایی توسط کولر بیان کنم :
    از اونجایی که در شمال کشور ساکن هستم همیشه شیشه های ماشینم تو هوای سرد بخاطر رطوبت بالا بخار میکند و عملا مانع دید میشه که بهترین راه حل این موضوع استفاده از کولر بوده و همیشه نتیجه بخش بوده از طرفی استفاده از کولر بطور محض باعث سرد شدن داخل ماشین میشه پس همیشه همراه کولر بخاری هم روشن میکنم و نتیجه مطلوبی همیشه گرفتم
    باید خدمت دوستمون که مخالف استفاده همزمان از کولر وبخاری هستن و پیشنهاد میدن که چند دقیقه اول از کولر بعد از بخاری استفاده شود باید بگم که در همچین شرایطی با خاموش کردن کولر بخار روی شیشه در کمتر از یک دقیقه به حالت اولیه باز میگرده و عملا برای من کاربردی نداشته
    و ار طرفی هم در ماشین های که تهویه اتوماتیک دارن کولر ماشین همیشه روشن است تفاوتی نداره هوا گرم باشه یا سرد باشه پس فکر کنم شرکت های سازنده خودرو به این نتیجه رسیدن که باید از هر دو بصورت همزمان استفاده بشه
    با تشکر ببخشید که خیلی اماتور نوشتم
    artnature، Mehrdad-PL، Dariush Chegini و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •