رطوبت زدایی از تجهیزات حساس عکاسی در زمستان و مناطق مرطوب
دوستان گرامی درود بر شما
بی گمان بسیار برای شما نیز پیش آمده که در فصول سرد و مرطوب برای عکس برداری از خانه بیرون رفته باشید.
در فصول سرد و مرطوب یا در سفر به مناطق مرطوب مانند بخش شمالی کشور عزیزمان ایران بی گمان شما نیز با مشکل رطوبت زیاد و تاثیرات مخرب آن بر دوربین و لوازم جانبی عکاسی برخورد کرده و آشنا هستید.
رطوبت در پوشیده ترین لایه های دوربین و تجهیزات عکاسی نفوذ کرده و تاثیرات مخرب بی شماری روی این لوازم میگذارد.
حداقل تاثیر نا مطلوب رطوبت بر دوربین و تجهیزات تاثیرات موقتی بر سنسور و لنز و ادوات داخلی دوربین و لنز میباشد. به طوری که بسیار دیده شده پس از نخستین ساعاتِ در مجاورت رطوبت قرار گرفتن ولوم فوکوس دوربین سخت شده و تاثیرات نامطلوب بر سیستم اوپتیکی لنز و همچنین بخش الکتریکی لنز و دوربین دیده میشود.
رطوبت همچنین میتواند موجب اتصال کوتاه در بخش الکتریکی لوازم نامبرده و همچنین باعث خوردگی فلزات داخلی این وسایل شود.
بی گمان دوستان گرامی با زیان های رطوبت برای لنز و دوربین و دیگر تجهیزات به خوبی آشنا هستند و نیازی به توضیح این مساله نیست. گرچه این مساله از حوصله این بحث و نوشتار نیز بیرون است.
اما برای رفع رطوب درسفرهای زمستانی و سفرهای به مناطق مرطوب یک راه حل ساده وجود دارد، و آن استفاده از کولر اتوموبیل برای رطوبت زدایی است.
کارکرد کلی کولر اتوموبیل به این صورت است که هوای داخل کابین خودرو به وسیله ی نقاط مشخص برای سرد شدن مرتبا به بخشی به نام اواپراتور میرود. اواپراتور علاوه بر سرد کردن هوا دارای یک خاصیت پنهان نیز هست که مردم معمولا از آن اگاه نیستند.
بخش اواپراتور خودرو شما افزون بر سرد کردن هوای داخل کابین یک رطوبت گیر بسیار نیرومند نیز هست.
وقتی سیستم کولر اتوموبیل خود را فعال میکنید و دکمه چرخش هوا در کابین را فشار میدهید کولر اتوموبیل اغاز به کار کرده و همچنین هوای داخل کابین برای سرد شدن مرتبا به داخل اواپراتور میرود.
اواپراتور ذرات کوچک رطوبت داخل کابین اتوموبیل شما را به شدت جذب میکند. این ذرات رطوبت به صورت شبنم و قطره های بسیار ریزی بر روی اواپراتور کولر اتوموبیل دیده میشوند. این روند به اندازه ای ادامه پیدا میکند که هوای داخل کابین اتوموبیل به کلی خشک میشود و مقدار زیادی قطرات اب روی لوله های اواپراتور جمع میشود. سازنده های اتوموبیل سوراخ ها و لوله ها و شیلنگ هایی برای این موقع طراحی کرده اند که آب و قطرات جمع شده بر اواپراتور کولر اتوموبیل شما را به بیرون انتقال میدهند. و به این ترتیب است که رطوبت به وسیله کولر از اتوموبیل خارج میشود.
به همین خاطر در سفر به مناطق شمالی و جنوبی در کناره ی خلیج همیشه فارس و دریای مازندران و مناطق جنلگلی که رطوبت بالاست در زمانی که کولر اتوموبیل فعال است همیشه آبی از بدنه خودرو شما فرو میچگد. بخشی از این اب مربوط به اواپراتور کولر ماشین شماست یا در حقیقت رطوبتی است که سیستم کولر خودرو شما از داخل کابین بیرون کشیده است.
پس با روشن کردن کولر اتوموبیل خودتان در مناطق مرطوب به مدت ده دقیقه تا یک ربع بخش قابل توجهی از رطوبت دوربین و تجهیزات خود و همچنین لباس های خودتان و در کل هر چیزی که در کابین اتوموبیل شما باشد گرفته میشود.
ذکر 2 نکته در پایان ضروری است.
1: حتما دکمه گردنش هوای داخل کابین را پس از روشن کردن کولر خودرو فعال کنید. در غیر اینصورت هوای تازه وارد کابین خودرو میشود و عمل رطوبت گیری به صورتی که گفتیم صورت نمیگیرد.
2: همیشه حتی در سرد ترین مناطق برای جلوگیری از خراب شدن کولر اتوموبیل باید هر هفته حدود 10 دقیقه کولر ماشین را روشن و فن ان را حداقل تا کمترین حد ممکن باز کنید تا سیستم کولر روغن کاری شود و نشتی گاز بروز نکند.
نکته پایانی نیز وجود دارد و ان اینکه: بخاری موجب خشک شدن و رطوبت گیری هوای داخل کابین نمیشود بلکه هوای داخل کابین را و به همراه آن رطوبت هوا را گرم تر میکند که اتفاقا این مساله باعث نفوذ بیشتر رطوبت در تجهیزات و دیگر وسایل میشود.
امیدوارم به کار شما امده باشد
با سپاس پیشین
سامان ر