"تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"
جغرافیای زندگی، دو چیز را تعیین می کند: یکی دین، دیگری سبک عکاسی!
اینستاگرام
با مشاهده سایر عکس های andy_best حس کردم ایشون استقلالیه ، حداقل خوبیش این بود که اگر کسی در مورد ته رنگ عکس هام نظر بده سریع لینک صفحه ایشون رو میفرستم و میگم اگه اون ته رنگه پس این چیه ؟ آلترا ته رنگ از شوخی که بگذریم اینروز ها همه یاد گرفتن از تپه ای بالا میرن و از اون بالا عکس های هوایی میگیرن در این نوع عکس ها سهم عکاس بسیار کمه و در واقع از پتانسیل آن مکان استفاده شده با وجود اینکه در نزدیکی این مکان ها زندگی میکنم تمایلی به این نوع عکس ها ندارم بر عکس ، عکاسی در فضای داخلی همان کوهها و جنگل ها با فواصل نزدیک که در دسته بندی Nature قرار میگیره بسیار دشوار و نیازمند ساعت ها وقت گذاشتنه. ولی چون سخت تره و با ادبیات اینروزها لایک خور کمتری هم داره همه سعی میکنن عکس های هوایی بگیرند.
دورد بر شما.
دقیقا مطمئن نیستم منظور شما چه نوع عکسیه ولی با برداشت شخصی که از صحبتتون دارم، خوشحال میشم نظرمو بگم و اگه اشتباهی دارم نظرتون بخونم... به نظر من، همین که یک نفر تصمیم بگیره مسیری رو بره تا به کادر مورد نظرش برسه(اینجا میشه عکس هوایی که شما میفرمائین) همین تصمیم فرد، سهم زیادی در عکس داره (جدا از بازخوردی که عکسش میتونه داشته باشه )
عکاسی در فضای داخلی کوه ها و جنگل ها صد در صد جذابیت خودشو داره ولی شاید عده ای هم باشند که عکس های هوایی رو دوست داشته باشند و به دنبال خلق کادرهای و زوایای جدیدتر باشند.
ایرادش چیه؟ معنی جملتون این میشه مثلا عکس گرفتن از چشمه باداب سورت، کویر بشرویه، مرنجاب و ... بده چون این مکان ها پتانسیل بالایی دارن و اکثر عکس هاشون زیبا میشه؟ زمانی که یک عکاس صرف میکنه تا این مکان ها رو شناسایی کنه و تا اونجا بره و در ساعات طلایی عکاسی کنه و پردازش عکس انجام بده، این ها در عکس هیچ سهمی ندارن؟در واقع از پتانسیل آن مکان استفاده شده
با این تفاسیر، نظرتون در باره کواد کوپتر ها چیه؟ یا مثلا در شاخه پرتره، کسانی که از مدل های زیبا عکاسی میکنن؟ چون سوژه خودش زیباست پس عکاس سهم کمتری در خلق اثرش داره؟
ارادتمند.
پ.ن: از اونجایی که مباحث آف تاپیک میشه، به احتمال زیاد انتقال پست ها در پیش داریم به زحمت مدیران محترم فروم.
والامنکه فک نمیکنم ته رنگ داشته باشه واون رنگی که میفرمایید مربوط میشه به ساعت عکاسی ومکان عکاسی(اول صبح زمستان تشریف ببر ال کاپیتان تا رنگ صحنه رو ببینی امین خان!) اگه کسی بگه اینجا بگه ته رنگ داره واسه این نیست که لزوما ایشون درست میگه واون چندهزارنفری که دربلادکفر لایک کردن اشتباه میکنند, بلکه مشخصا مربوط به دانای کل بودن ماایرانیهاست که کنار گود نشستیم و...
(حالا ربطی به این قضیه هم نداره ادامه حرفم ولی.... وازعلمشون استفاده میکنیم ولی شعار هم میدهیم. کلا تکلیف خیلی ازایرانیها باخودشون معلوم نیست)
من هم گمان میکنم این ته رنگ می تواند مربوط به خود صحنه عکاسی باشد ، اما مسئله ای که در این میان مهم است این است که این تم رنگی در خدمت فضاسازی کادر قرار گرفته ، چیزی که ما بعنوان ته رنگ می شناسیم اثر مخربی است که بدلیل میزان نبودن رنگ ها روی خروجی عکس ایجاد می شود وگرنه ته رنگ عکس به خودی خود چیز بدی نیست.
هیچ اشکالی نداره به هر حال اختلاف نظر وجود داره، منظور من این نبود که اون نوع عکاسی عیب و ایرادی داره ، چند سال پیش که خودم بصورت جدی درگیرش شدم و حس کردم مثل یک غذای آماده است ، شاید سخت ترین کار این نوع عکس ها بعد از انتخاب زمان مناسب ، سختیه بالا رفتن از کوه باشه (تجربه شخصی) برعکس یکی دوسالی در گیر عکاسی در فواصل نزدیک در فضای داخلی جنگل شدم ، متوجه شدم هیچ کادر از پیش آماده ای وجود نداره و نمیشه صرفا چهار درخت رو در کادر آورد و اسمشو عکس گذاشت ، ساعت ها راه رفتن ساعت ها فکر کردن برای انتخاب اینکه کدام درختان باید با هم ترکیب بشن ، چرخیدن در چهار طرف سوژه ده ها بار نگاه کردن مجدد ، حتی باید به این فکر میکردم که در هنگام ویرایش چه چیزهایی قابل حذف هستن یا نیستند ، طبیعتا با حذف تنه درختی به قطر کمر هفت انسان کار تمیز در نمیاد ، حالا نور ضعیف اون زیر و 40 دقیقه گم شدن جای خود داره.
در هنگام ویرایش هم همه چیز متفاوت بود مثلا نمیشد از ابزار clone مثل اون عکس های هوایی در میزان 0 تا 15 درصد استفاده کرد و خیلی راحت ماست مالی کرد و نیاز به 50 درصد یا بالا تر بود همچنین قسمت های تکرار شده روی زمین به وضوح دیده میشد و گاهی مجبور بودم در یک عکس پاییزی از ترکیب سه برگ با نور یکسان برگ جدیدی تولید کنم که روی تعداد زیاد گاهی 13 ساعت زمان می برد و خیلی موارد دیگه.
جمع بندی این تجربه های باعث شد من در هر عکس ، سهم عکاس در کادر بندی رو از پتانسیل مکان جدا کنم و بعد بهش نمره میدم.
موافقم ،بار ها شده زیر عکس هام تشکر کنن و بعد که یکی از دوستان در مورد قسمتی انتقادی داشته ، تشکر ها باز پس گرفته شدن اگر احساس کنم عکسی خوبه تشکر میکنم حتی اگر تمام انجمن نظر عکس داشته باشن.
این عکس از آنسل آدامز، توسط سایت ادابی، بازنشر شده با این عنوان که چرا عکسهای آنسل آدامز، تا این حد در کادربندی قوی هستند ؟ و سپس در پاسخ، نسبت طلایی را در عکس ایشان نشاندادهاست :
16472888_10155009859823464_8971968301310377048_n.jpg