افشين ساسانيان
Panasonic Lumix DMC FZ5
...اما این تغییرات فقط برای جبران ضعف ابزار خواهد بود .....در غیر این صورت شاید عکس زیبایی داشته باشیم.اما هنر عکاسی نخواهیم داشت...
آقا مسعود جان كلام رو فرموديد.
هدف من از ايجاد اين تايپيك تكرار بحثهاي گذشته ، ديجيتال يا نگاتيو و ... غيره نبود. از وقتي كه ديجيتال وارد عكاسي شده ( يا شايد هم عكاسي وارد دنياي ديجيتال شده) اين بحثها بوده و هنوز هم ادامه دارد. حتي قبل از اينكه دوربين ديجيتال بياد يا نرم افزارهاي پيشرفته ، بحث فتوكولاژ مطرح بود و عكسهاي زيادي هم وجود داره.
به نظر من اين يك سليقه شخصيه. شايد من دوست نداشته باشم و مثلا آقاي روشن دوست داشته باشند. هيچ كس به ديگري نمي تواند ايراد بگيرد.
راجع به اينكه براي جبران ضعف يا خطاي پردازنده دوربين بايد پست پروسس صورت بگيرد مخالفتي ندارم. نمي خوام كه اينجا هم بحث جنجالي راه بياندازم.
من دوباره اولين پستم رو خوندم شايد بد نباشه شما هم بخونيد....
عرض بنده اين است كه لذت و ارزشي كه يك عكس خوب با رنگ و نور و كنتراست مناسب و تكنيك خاص در كادري ايده آل، در همون لحظه ثبت اثر داره، قابل مقايسه با اينكه 6 تا عكس بگيريم بريزيم تو ديگ فتوشاپ، layer mask, curve, levelو ... به ميزان لازم اضافه كنيم بعد كاملا با هم مخلوط كنيم و چاپ كنيم، نيست.(شوخي بود ها ناراحت نشيد:)
كاش ما اول يك عكاس خوب باشيم با يك دوربين خوب و مسلط به نرم افزارهاي گرافيكي. تا اينكه يك گرافيست خوب باشيم با يك دوربين خوب و عكس بگيريم!
اول از همه با ادیت عکس کاملا موافقم. چراکه هدف از عکاسی رسدن به عکس مطلوب و زیباست. پس چرا با ادیت نکردن آن را اینگونه نداشته باشیم.
اما
بله درسته نمیشه فقط عکس رو چیزی که چشم میبیته دونست اما حرف بنده چیزیست که در پست 3070 صفحه 307 تاپیک لطفا نظر دهید نوشتم.
http://www.akkasee.com/forum/showthr...87%DB%8C%D8%AF
که شاید بشه عکاسی رو به دو دسته عکسهایی که مشابه بینایی هستند (به جز اثر تله و وایدها ) و عکسهایی که با چیزی که چشم میبینند تفاوت دارند. مثلا نوردهی های بلند مدت. یا سرعت های شاتر سریع. یا بالب یا دستکاری در وایت بالانس و ......
آریو مینوسپهر
سلام ...
البته منظور من از اون خیلیها شما نبودید! منظورم افرادی هستن که با عکاسی سر و کار ندارن و وقتی می بینن یکی مثلا نویز عکس رو کم می کنه اولین سوالی که براشون پیش میاد اینه که مگه این هم میشه عکس؟ و منظورم از دیدن چشم هم دقیقا تصویر خروجی چشم بود که مشابه هیچ عکسی نیست.
آراز سركارفرشیCanon EOS 40D
Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250 IS
بله كاملا درست است، تصور عكس دست نخورده، تصور باطلي است.
حتي در دنياي نگاتيو هم، اينقدر كمپاني ها روي لايه هاي مختلف فيلم و كنتراست كلي آن كار ميكردند تا آن واقعيت را كه بعضي از آن دم ميزنند خوش رنگ تر و پركنتراست تر جلوه دهد.
يك نكته هم در مورد كراپينگ، وقتي شما به عنوان عكاس از دنياي پيش روي خود قابي را انتخاب ميكنيد، چه تابو يا تقدسي در كار شما بوده كه حالا اصلاحش به اصالت عكس لطمه ميزند؟ نكند عكاس در لحظه فشردن شاتر تنها عكاس حساب ميشود، و پس از آن اگر براي بهبود كراپينگ (يا رنگ و لعاب) عكس خود كاري كند، ديگر مختار نيست؟
اگر به كسي برنخورد، علت برداشت هاي اينجنيني را تنها عدم شناخت مديوم، مخصوصا نكات فني آن ميدانم.
بازهم ميگويم، روي سخنم با شخص خاصي نيست.
آقاي حمزه اي موردي رو كه مطرح شده و قبلا هم مورد بحث قرار گرفته و اصولا اختلاف نظر اساسي بين دو نگرش به مقوله عكاسيه، من با نظر شما كاملا موافقم، تو تاپيك نظر دهيد كامنتهاي 3042 صفحه 305 تا كامنت 3081 صفحه 309 تقريبا به همين موضوع پرداختم.
توي بحث تو اين زمينه دوستان هميشه بحث و مي كشونن به جايي كه مثلا شما با پيشرفت تكنولوژي مخالفي يا چون دوربين خودش عكس رو پروسس ميكنه پس بحث منتفيه.
واقعيتش براي من پروسس دوربين ديجيتال با تغيير شيميايي كه در عكاسي نگاتيو روي فيلم و كاغذ اتفاق ميوفته هيچ فرقي نميكنه من اصالت رو به دوربين و هنر عكاسي ميدم.
پروسس بعدي هم لازمه و هيچ ايرادي نبايد بهش گرفته بشه اما اين موضوع نبايد هنر عكاسي رو تحت تاثير قرار بده
به نظرمن هم فكر كردن و سعي و خطا و آزمون قبل از گرفتن عكس بهينه و نهايي ارزشش بيشتر از پست پروسس يك عكس غير بهينه است.
در خصوص كراپ كردن ممكنه اين مورد زياد مصداق نداشته باشه چون بعضي وقتها اينقدر زمان كمه كه انسان فرصت كادر بندي دقيق رو نداره
دوستان لپ كلام آقاي حمزاه اي تو اين متن هاي پائين خلاصه مي شه كه صادقانه بگم من تو تاپيك نظر دهي با بيان لكنته ام نتونستم به دوستان بفهمونم مطلبو
واقعيت اينه كه تو فوريومها افراد تاپيك رو مي خونن اما برداشتشون ممكنه با متن ارائه شده يكي نباشه اصولا برداشت هر شخص از يك موضوع امري شخصيه و به مشغوليت ها و اعتقادات بر ميگرده مثلا ممكنه شخص X در خصوص موضوعي نظر ميانه اي داشته باشه اما شخص Y كه داره مطلب و نظر رو مي خونه چون به موضوع اعتقاد زيادي داره موضع شخص X رو مخالف درك كنه، اين مشكليه كه تو تاپيكها باهاش برخورد ميكنيم
مشكل بعدي اينه كه ما ايراني ها تو فرهنگمون بيشتر ياد گرفتيم كه باينري (0 يا 1) باشيم پا بايد پست پروسس رو قبول داشته باشيم يا اصلا ازش استفاده نكنيم. در صورتي كه آقاي حمزه اي بنده خدا اصولا نظر ميانه اي داره اما با ديد باينري قابل پذيرش نيست و سيستم فكري باينري ERROR ميده
--------------------------------------------------------------------------------------
توي كل كامنتهاي آقاي حمزه اي من نخوندم كه ايشون پروسس رو گناه بداند اصلا مگه ايشون خداست. اما دوستان بعضي پاسخهاشون روي اين مورد متمركز بود ايشون گفتن
ویرایش توسط babakdin543 : Tuesday 14 November 2006 در ساعت 11:27
سلام
به نظرم جناب همزه ای جواب همه ی سوالات رو دادند و تموم مشکلات رو حل کرده اند با این جمله...باورتون نميشه من يك هفته تمام عكسمو هر جوري كه بگيد تماشا كردم. عمودي، افقي، برعكس، كات شده ولي شاهكاري از توش درنيومد كه نيومد.
یعنی ایشون معتقدند هیچ وقت پست پروسس نمیتونه از یک عکس بد یک عکس خوب بسازه و تجربه اش رو هم داشتند..
بنده و نه دوستان دیگر از این صحبت شما ناراحت نمیشوند چون مطمئنم که میدونید که مخلوط کردن اون تعداد عکس بیشتر6 تا عكس بگيريم بريزيم تو ديگ فتوشاپ، layer mask, curve, levelو ... به ميزان لازم اضافه كنيم بعد كاملا با هم مخلوط كنيم و چاپ كنيم، نيست.(شوخي بود ها ناراحت نشيد
برای جبران مشکل داینامیک رنج هستش که بیشتر این مشکل در دوربین های کامپکت و اس ال آر لایک (مثل دوربین خودم) حاد تر میشه
این رو هم میخواستم بگم که جناب محبی فرمودند..همیشه برام سوال بوده که چه اتفاقی داری تو این فوتوشاپ بیچاره می افته که تو یه تاریکخونه ی حرفه ای نمی افته؟حتي در دنياي نگاتيو هم، اينقدر كمپاني ها روي لايه هاي مختلف فيلم و كنتراست كلي آن كار ميكردند تا آن واقعيت را كه بعضي از آن دم ميزنند خوش رنگ تر و پركنتراست تر جلوه دهد.
ویرایش توسط tonino_baliardo : Tuesday 14 November 2006 در ساعت 16:48 دلیل: غلط املایی
بابك عزيز ممنون از صحبتهاي شما.
همانطور كه شما اشاره فرموديد و بنده هم قبلا مكرر عرض كردم، با پست پروسس به هيچ عنوان مخالف نيستم.
متاسفانه دوستان كم لطفي مي كنند. من در حرفهام عرض نكردم كه عكس گرفته شده مقدسه و نعوذبا... بدون وضو نميشه بهش دست زد و ...
شايد بد نباشه يه مثال بزنم. در مثل هم كه مناقشه نيست انشاءا...
آقا بابك فرض كنيد من و شما (به دليل اينكه من و شما نظرات مشتركي داريم ميگم:*"من و شما" چون مي ترسم اگر كسي ديگري رو بگم باز منو متهم كنند)
با هم هستيم و از موضوع مشخص و يك زاويه عكسي مي گيريم. كه از قضا اون عكس يا اون سوژه بسيار بكر و زيباست طوري كه يقينا عكسي خواهد شد كه در محافل عكاسي سر و صدا كند. اگر من عكسي بگيرم كه مثلا با دياف بسته باشه و عمق ميدان زيادي ايجاد كنه طوري كه عوامل ديگر سوژه اصلي رو تحت الشعاع قرار دهد، كادر باز و نامناسبي هم انتخاب كنم بعد از گرفتن عكس نور و رنگ و كنتراست مناسبي هم نداشته باشه (عمدا موقعيت خيلي ساده اي رو فرض مي كنم) اما شما با تجربه و هنري كه داريد و از تواناييهاي دوربين و نقاط ضعفش به خوبي آشنا هستيد، نور و رو هم به خوبي مي شناسيد، از همون سوژه عكس مي گيريد. شايد مختصر پروسسي هم روي عكس انجام دهيد، ولي عكس خام شما هم بسيار زيبا و صحيح و داراي بيشترين تاثير و به بهترين نحوي پيام شما رو به بيننده منتقل كند.
حالا من يك روز وقت بگذارم اولا با تركيب چند تا عكس يا راههاي ديگري كه وجود داره عمق ميدان عكسم درست كنم. طوري كه مثل عكس شما پشت سوژه كاملا بلور بشه ( كه با فتوشاپ اصلا كاري نداره)* كادر رو كه هم تركيب بندي درستي نداره هم عناصر زايد داخلش هست با crop به بهترين كادر (مانند كادر شما) تبديل كنم. نور و كنتراست عكس رو هم طوري تنظيم كنم كه با رنگهاي زيبا و كنتراست مناسب عكس شما برابري كنه.
خلاصه بعد از چاپ عكس من با كلي پروسس با عكس شما هيج فرقي نكنه و هر دوي اين عكسها هم در محافل عكاسي مثل توپ سر و صدا كنه (داريم فرض مي كنيم ديگه ، اشكالي كه نداره؟)
آيا واقعا عكس من و شما يك ارزش داره؟ آيا من اندازه شما مي تونم ادعا داشته باشم كه عكاس هنرمندي هستم و گواهم اين عكس كه اينقدر گل كرده، و عكس شما در كنار عكس من قرار بگيره در حالي كه هم من و هم شما مي دانيم كه هنر شما در عكاسي قابل مقايسه با كار من نيست. ..
اگر هم اون جمله "گاهي اوقات احساس متقلب بودن و گناه مي كنم" كسي رو اذيت كرده، باور كنيد احساس شخصي خودم رو گفتم. اصلا نمي خواستم راجع به درست يا غلط بودن پست پروسس بحث كنم يا چيزي رو زير سئوال ببرم كه بعدا متهم بشم كه مديوم رو نمي شناسم. فقط مي خواستم نهيبي به خودم بزنم كه آقا پيام فلان عكس رو كه وقتي به هر كي نشون دادي به به و چه چه كرد، آونقدر از تو و هنر عكاسيت تعريف و تمجيد كرد و بردنت رو شاخ آهو، با تر كيب چند عكس و هزار فيلتر و افكت ديگه بزك شده بود. و اگر عكس خام تو رو مي ديدند اصلا به عكاس بودنت شك مي كردند چه برسه به هنرت! به خودم گفتم آقا پيام اون عكس رو اگر از فلان ديافراگم استفاده مي كردي، اگر چند ميليمتر كادرتو اين و اونور مي كردي، اگر فلان نورپردازي رو انجام مي دادي، همون عكسي مي شد كه از تو فتوشاپ بيرون اومد. آخ كه اونوقت اون تعريف و تمجيدها و شاخ آهو چه حالي مي داد!!!!!!!!!!!!
مي خواستم بگم كه اگر عكسي گرفتيم و بعد روش پست پروسس انجام داديم و عكس خوبي شد، باشه خيلي هم عاليه. خوب كاري كرديد. ولي پيش خودتون فكر كنيد ببنيد واقعا تمام پروسسي كه روش انجام شد به خاطر ضعف ابزار بود؟ واقعا نميشد اون عكس رو موقع عكس گرفتن درآورد؟* اگر جواب مثبته كه خوب اشكال و ضعف كارمون رو مي فهميم و تكنيكمون رو قويتر مي كنيم( حرفم با آماتورهايي مثل خودمه خداي نكرده به كسي بر نخوره!!)
اگر هم جواب منفي بود كه فبها. مطمئن ميشيم كه كارمون درست و براي جبران نقطه ضعفها از هنر ديگرمون (يعني پست پروسس) استفاده كرديم.
من متاسفانه در موقعيتي هستم كه دسترسي به عكسهام ندارم والا بد نبود به صورت موردي و خاص بحث مي كرديم. اگر كسي چيزي به نظرش ميرسه باسم ا...
هدف من از ايجاد اين تايپيك اين بود كه با اين مقدمه و بيان مطالبي مثل پست اول و پست پنجم اين تايپيك و ادامه بحث توسط دوستان و اساتيد و بيان تجربياتشون از فوت كوزه گري عكاسي (نه فوت كوزه گري فتوشاپ. اندازه كافي راجع به پست پروسس و شگردهاي اون توي پستهاي مختلف مطالب خوب هست) براي ما بگند و مطالبي رو عر ض كنند كه عكس هاي ما رو به هنر ناب عكاسي نزديكتر كند (اميدوارم كسي از كلمه هنر ناب عكاسي ناراحت نشه) و با ذكر نمونه و نمايش عكس به ايرادت اون پرداخته طوري كه منجر به ارائه راه حلهايي براي برطرف كردن اشكالات، و ارتقا هنر ديدن و ثبت كردن شود. والا اگر حرفهاي من باعث ناراحتي، جر و بحث و حرفهاي تكراري شده كه بهتره مديران سايت اين پست رو كلا حذف كنند.
مگه به اين همه پست و مطلب راجع به زنده كردن عكسهامون با نرم افزار و پست پروسس و كلا فرآيندي كه بعد از عكس طي ميشه، كسي ايراد گرفت؟ خيلي هم خوبه و من هم به نوبه خودم خيلي استفاده كردم.
ما مي خواهيم اينجا حرفهايي بزنيم يا عكسهايي رو نشون بديم و راجع بهش بحث كنيم كه به طرف بگيم كه آقا اين اشكالي كه تو عكس شما هست مثلا اگر ديافتو بجاي 5.6 ، 11 مي ذاشتي حل ميشد. كه طرف يه چيزي ياد بگيره. فكرش بازتر بشه به تكنيكها و شگردهاي عكاسي (*كه واقعا درياي بيكرانيست) مسلط بشه. اگر هم خواست اون عكسشو درست كنه تو پستهاي ديگه كه راجع به پست پروسس هست دنبال راه حل بگرده.
حالا به نظر شما اين كار و اين حرف ايرادي داره؟
من برعكس دوستان كه فكر مي كنند افرادي مثل من روي عكس در همون لحظه عكاسي تعصب دارم، گمان مي برم كه اين دوستان نسبت به عكسهاشون خيلي تعصب دارند و مي خواهند هر طوري كه شده با هر نرم افزار و شگردي از تو عكسشون يه عكس آنسل آدامزي در بيارند! بابا عكست بد شده؟* خوب ببين اشكالش چيه چرا اينجوري شده؟*فتوشاپ سر جاش هست . هر روز هم تكنيكهاي جديد و نرم افزارهاي قويتر مياد تو بازار. برو عكاسي ياد بگير.(*به خدا با خودم هستم. )اگر شما مي دونستيد كه من چقدر تشنه ياد گيري هنر ناب عكاسي هستم (الان مي گيد بابا حالمون به هم خورد از اين كلمه:) ) به من خرده نمي گرفتيد كه با اين حرفها مي خواهي كسي رو متهم كني يا چيزي رو زير سئوال ببري.
والسلام
از اينكه اينقدر وقتتون رو گرفتم عذرخواهي مي كنم.