کیفیت ساخت لنزهای این شرکت چگونه است؟در مقابل نیکون و سیگما و... چه جوره؟شرکت کلا لنزهای خوبی تولید میکنه؟
کیفیت ساخت لنزهای این شرکت چگونه است؟در مقابل نیکون و سیگما و... چه جوره؟شرکت کلا لنزهای خوبی تولید میکنه؟
کمپانی توکینا، سازنده ای نام آشنا و کیفیت تولیدات آن در سطح خوبی هست.من از تولیدات این سازنده مدتی لنز Tokina 400 fix manual داشتم که واقعا کیفیت اپتیکی بالایی داشت.Tokina 100 macro هم بر روی بدنه آلفا سونی استفاده می کردم که آن هم نیازی به توصیف نداره.لنزهای واید این سازنده در بازار بیشتر یافت می شود.
سلام خدمت همه سروران
خواستم بدونم کجا میشه این لنز روتهیه کرد ؟
سلام. خب من این لنز رو تهیه کردم. اما چند ساعت بعد لنز رو پس دادم!!!
اول اینکه دو سری از این لنز توکینا 16-28 برای مانت نیکون در بازار وجود داره.
یکی سری قدیمی تر که نام توکینا روی محافظ لنز با رنگ طلایی (عکس سمت چپ) نوشته شده و دیگری سری جدیدتر که محافظ لنز بصورت ساده است (عکس سمت راست)
tokina cap.jpg
بدنه لنز کیفیت ساخت خوبی داره اما بدلایلی که عرض میکنم من لنز رو پس دادم!
در اولین فروشگاهی که این لنز رو دیدم ، دو عدد از آن موجود داشت که جعبه اولی در قسمت بارکد ، برش خورده بود!!!
و برای اینکه روی آن سوراخ مستطیل شکل پوشانده شود ، بارکد بصورت پرینت شده روی آن چسبانیده شده بود!!!!!!
پس من دومین لنز را که جعبه آن مشکلی نداشت و ظاهرا از همه نظر سالم بود را خریدم.
روی dx مشکلی نبود اما یکساعت بعد که روی fx تست کردم در lcd دوربین احساس کردم که کناره ها بیش از اندازه سافت هستند!!! خب سافت بودن گوشه ها در fx طبیعی هست اما در lcd دوربین بنظر میومد که یکمی بیشتر از حد طبیعی سافت هست!!!
پس به فروشگاه برگشتم و لنز را پس دادم.
در فروشگاه دیگری این لنز رو پیدا کردم که یک عدد برای مانت نیکون موجود داشت.
خب وقتی برای تست لنز را روی دوربین بستم دیدم که مشکلی نیست و در دیافراگم های 2.8 و 4 و 5.6 همه چیز طبیعی هست. اما وقتی دیافراگم را بالاتر می بردم عکس آور اکسپوز میشد!!! و وقتی که دیافراگم را روی 11 گذاشتم تقریبا نصف عکس سفید بود!!!
بنظر میومد که با تغییر دیافراگم ، سرعت شاتر و ایزوی دوربین بر حسب دیافراگم بالاتر تنظیم می شد اما دیافراگم بسته نمیشد و نور بیشتری به سنسور میرسید.
در کل من از خرید این لنز پشیمون شدم
دلیل انتخابم این بود که لنز شارپی هست و در 16 میلیمتر دیستوریشن کمی داره و اگه کادر رو صاف و آدمیزادی! ببندم ، 16 میلیمتر خالص گیرم میاد! و در برابر قیمتش خروجی خوبی داره. ولی با این مشکلاتی که پیش اومد یکی از دو لنز 14-24 یا 16-35 رو میخرم تا خیالم راحت باشه.
در مورد اين لنز نظری ندارم اما در مورد بارکد ، مسئله مهمی نيست فقط نشون ميده از cashback (تو فارسی معادلش رو نداريم چون شرکت ها هيچی رو پس نميدن :د) استفاده کرده
به اين صورت که شرکت توليد کننده يک تخفيف کلی برای محصولات خودش قرار ميده اما شما از فروشنده به همون قيمتی که مد نظرشه خريد ميکنيد و با فرستادن بارکد به شرکت سازنده چک تخفيف براتون ارسال ميشه
یکی از عکسهایی که برای تست گرفتم
16 میلیمتر ، دیافراگم 2.8
DSC_0022.jpg
کراپ 100%
crop.jpg
آف تاپیک: لنز بالایی سیگما 35-18 اف 1.8 هست که روی d7100 اون دوست گرامی تستش کردم.
در یک کلام فوق العاده هست! کیفیت ساخت عالی (طراحی شبیه به لنزهای زایس) و دیافراگم 1.8 روی یک لنز زوم!
در کل از برند سیگما خوشم نمیاد ولی سری آرت یه چیز دیگه هست!
و اما توکینا 28-16 اف 2.8...
بعد از حدود 10 روز کار کردن با این لنز ارزشمند گفتم بد نیست مقداری در رابطه با اون و تجربه ای که باهاش داشتم بنویسم.
اولین چیزی که بعد از بیرون آوردن لنز از جعبه توجه شما رو به خودش جلب میکنه وزن بالای لنز اندازه نسبتا بزرگ اون و شباهتش به لنز محبوب 24-14 نیکونه.بعد از 24-14 این لنز سنگینترین اولترا واید بین اولترا وایدهای فول فریمه.المان جلویی لنز خیلی بزرگ و برجسته است به طوری که کاملا در لحظات و روزهای اول شما نگران مراقبت از اون هستید.زمانی که 16-8 سیگما داشتم هم این موضوع کمی برام نگران کننده بود،اما تفاوت اندازه های بین این دو لنز اینقدر زیاده که این نگرانی به خاطر بزرگ تر بودن 28-16 دو برابر میشه :)
لنز کیفیت ساخت خوبی داره و در دست گرفتن اون حس خوبی از دوام و استحکام رو به شما منتقل میکنه.رینگ زوم حرکت سفت و یکنواختی داره و هیچ خلاصی و لقی در اون دیده نمیشه.رینگ فوکوس هم به همین ترتیبه منتها مکانیزم تغییر فوکوس از دستی به خودکار طراحی جالبی نداره و به نظرم خیلی ایمن نیست. شما هیچ دکمه ای بر روی بدنه لنز برای تغییر حالت فوکوس(دستی یا خودکار) نمیبینید،بلکه برای رفتن به حالت دستی باید رینگ فوکوس رو به سمت پایین بکشید تا فوکوس دستی میسر بشه.در این حالت رینگ فوکوس فقط در محدوده فوکوس لنز حرکت میکنه و مثل لنزهایی که قابلیت فوکوس همیشگی دارند چرخش 360 درجه نداره.اگر به هر ترتیبی بیشتر از محدوده تعیین شده رینگ رو بچرخونید لنز آسیب خواهد دید.این مورد رو شاید بشه از نقصهای طراحی به حساب آورد.
لنز اینترنال زومه و طول اون با زوم کردن تغییر نمیکنه.
درپوش لنزی که من در اختیار دارم از سری قدیمی است به طوری که با گیره بر روی هود ثابت لنز قفل میشه و بی مشکل بر جای خودش می ایسته اما بزرگ بودنش برای من کمی مشکل سازه.وقتی در پوش رو جدا میکنم اگر کاپشنی جلیقه ای چیزی تنم نباشه که درپوش رو توی جیبهاش بگذارم حملش کلافه ام میکنه چون محاله که توی جیب شلوار جین جا بشه! سری جدید درپوش ظریفتری داره که حملش راحت تره :)
لنز هندلینگ خوبی داره و مورد آزار دهنده ای در حین کار کردن با اون احساس نمیکنید.
سرعت فوکوس در این لنز معمولی است.نه خیلی سریعه و نه کنده. سر صدای کمی هم در حین فوکوس کردن ایجاد میکنه که مهم و آزار دهنده نیست.
و اما اپتیک لنز!
اولین چیزی که با شاتهای اول توجهم رو جلب کرد اعوجاج بسیار کم این لنز در 16 مم بود.جوری که بدون اینکه نیاز به مقایسه پهلو به پهلو داشته باشم مشخص بود که اعوجاج اون از 35-16 کنون در 16 مم کمتره.و فکر نمیکنم هیچ کدام از لنزهایی که از 16 مم شروع میشن اعوجاجی کمتر از این لنز داشته باشند.این مورد اعوجاج یکی از مواردی است که من در رابطه با این لنز خیلی دوست دارم.
عملکرد لنز در این زمینه بسیار خوبه.
شارپنس تقریبا در تمامی دیافراگمها در مرکز خوبه.حتی در بازترین دیافراگم هم در تمامی فواصل کانونی شارپنس خوبی دارید.با بستن دیافراگم کیفیت بالاتر میره تا جایی که در اف 5.6 بهترین نتیجه رو خواهید گرفت.به نظرم میاد شارپترین فاصله کانونی لنز هم همین 16 مم هست و بعد از اون افت کمی رو در مرکز احساس میکنید. اما در گوشه ها اوضاع اینطور نیست.گوشه های تصویر در اف 2.8 واقعا سافته.وقتی عکسها رو با 35-16 کنون مقایسه میکردم به نظرم میرسید که در اف 2.8 خیلی به هم شبیهند.خبر خوب اینه که با بستن یک استاپ دیافراگم تغییر قابل ملاحظه ای در کیفیت گوشه ها ایجاد میشه.در اف 4 شارپنس قابل تحمله در 5.6 خیلی خوبه و در 8 بهترین کیفیت خودش رو داره و از 11 به بعد خیلی کم افت میکنه.در کل شارپنس این لنز با 35-16 کنون قابل مقایسه است جز اینکه در مرکز به نظرم 28-16 کمی شارپ تره.
وینیت لنز نسبتا کمه و به طرز محسوسی در 16 مم از 35-16 کنون خصوصا در بازترین دیافراگم کمتره.همینطور از 16-8 سیگما.البته نه اینکه قابل مقایسه باشند ولی در عکستون وینیت کمتری میبینید.به نظرم عملکرد لنز در این زمینه خیلی خوبه .
سی آ در این لنز کمی بالاست.در بازترین دیافراگم کاملا محسوسه و با بستن دیافراگم اوضاع بهتر میشه.35-16 کنون در تمامی دیافراگمها و فواصل کانونی سی آ کمتری داره و در کل عملکرد لنز در این زمینه جز بهترینها نیست.آزار دهنده نیست و به راحتی در مرحله ویرایش حذف میشه.
عملکرد لنز در این زمینه متوسطه.
کنترل فلر در این لنز بد نیست.قبل از اینکه با اون مشغول بشم کمی ذهنم رو مشغول کرده بود.اون هم به خاطر المان جلویی خیلی بزرگ و برجسته لنز بود.اما در عمل اینطور نبود.معمولا در شرایطی که آفتاب درون کادر باشه خصوصا در گوشه کادر فلر به صورت دو هلال باریک پایین کادر دیده میشه.قابل رفعه و همیشگی نیست.زمانی که با 24-10 نیکون کار میکردم این فلر خیلی برام آزار دهنده بود.خصوصا اون فلر های چند ضلعی بزرگ وسط کادر که برای رفع کردنشون خیلی اذیت میشدم.اما این لنز اون اون بهتره و از این بابت آزارم نداد.گاهی هم میشه با نگه داشتن از ایجاد فلر جلوگیری کرد.اگر هم آفتاب در کادر نباشه فلر خیلی کمه
عملکرد لنز در این زمینه خوبه.
کنتراست لنز عالی است.خصوصا با بستن یکی دو استاپ دیافراگم کنتراست بسیار خوبی رو در تصویر دارید و رنگها بسیار زنده و خوش لعابه.در مقایسه با 35-16 کنتراست کمی بالاتره و از این نظر خیلی به 16-8 سیگما شبیهه منتها 35-16 کنون رنگهای طبیعی تری داره و 16-8 سیگما هم کمی ته رنگ گرم داره که البته این مورد رو من در 30-15 سیگما هم دیدم.همینطور در چند لنز دیگر سیگما.ته رنگ خاصی در لنز نمیبینید همه چیز از بابت خوب و دلپذیره:)
اما بعد از این همه پر حرفی نتیجه گیری من از این لنز:
به نظرم در مقایسه با پرچمدار های برندهای بزرگ مثل 35-16 کنون یا 24-14 نیکون با قیمتی کمتر از نصف اونها کاملا ارزش خرید داره.اما مورد بسیار مهم و برای بعضی ها عملیاتی در مورد این لنز بحث فیلتر نخوردن اونه.اگر بخواهید با 24-14 مقایسه بکنید مهم نیست چون بر روی هیچ کدام نمیتونید فیلتر ببندید اما در برابر سایر لنزها که از فیلترها پشتیبانی میکنند جای تامل هست.من چون از قبل تجربه استفاده از 16-8 رو داشتم برام چندان اهمیت نداشت اما برای کاربرهای دیگه ممکنه مهم باشه.
مسلما شارپنس 24-14 رو در این لنز نخواهید داشت یا رنج خوب و فیلتر گذاری 35-16 یا سایر لنزهای مشابه اون.یا طراحی ظریف و وزن نسبتا کم 35-16 کنون .که از این بابت به نظرم 35-16 شاهکاره.اف 2.8 رنج مناسب و المان جلویی تخت همه اینها در 640 گرم و یک بدنه ظریف خلاصه شده که این ظرافت و کوچکی رو در این لنز نمیبینید.منتها اف 2.8 اعوجاج کم قیمت بسیار بسیار خوب این لنز رو به گزینه با ارزشی تبدیل میکنه.نگرانی هایی در مورد کنترل کیفیت این لنز وجود داره که در فتو زون هم به اون اشاره شده همینطور تجربه چند روز پیش آقای توکلی در مورد این لنز... که بهتره اگر قصد تهیه این لنز رو دارید اول اون رو تست بکنید تا از سلامت لنز مطمئن بشید.با همه اینها نظر من اینه که اگر لنز خوش اپتیک با قیمت مناسب و اف 2.8 دوست دارید و بحث فیلتر گذاری هم براتون مهم نیست این لنز گزینه ارزشمندی است و با هزینه تقریبا نصف پرچمدارهای کنون ونیکون میتونید صاحب یک لنز ارزشمند بشید.
پر حرفی کردم و امیدوارم که به درد دوستان بخوره.اگر موردی به ذهنتون رسید که سوالی بود من در خدمتم.
خیلی دوست داشتم این لنز رو در کنار لنزهای دیگری مثل 24-14 نیکون یا 35-16 تست بکنم ولی متاسفانه به هیچ کدام دسترسی ندارم.
در آخر هم از امین حق شناس عزیز به خاطر اینکه لنز رو در اختیار بنده گذاشتند تشکر میکنم.
ویرایش توسط lamagra : Thursday 16 January 2014 در ساعت 23:48
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
در کنار 15-30 سیگما با هم تست میکنیم
به جز فلر در بقیه ی گزینه ها برتری نسبت به 15-30 نمیبینم!!! شارپنس رو با 16-35 مقایسه کردی و همونطور که با هم دیدم شارپنس 15-30 از 16-35 اصلا کمتر نیست ( شاید بیشترم باشه ) ولی برای کسانی که اف 2.8 براشون مهمه گزینه ی خوبیه...هرچند برای عکاسی نجومی 14 میلیمتر سامیانگ با شارپنس خوب و قیمتش خوبش همچنان خودنمایی میکنه
پشت این پنجره جز هیچ بزرگ ، هیچ نیست!
canon Eos 6D +canon ef 17-40 f4 L+ canon ef 50 f1.8 stm+canon ef 100mm f2.8 L macro+ avanar 135 f2.8+ zenitar 50mm f2
برتری هاش به 30-15 کم نیست.اف 2.8.اعوجاج کمتر.رنگهای عالی و بدون ته رنگ.کیفیت ساخت بهتر.
در مورد خط آخر هم شدیدا مخالفم.وقتی این لنز که در حد بزرگان برندهای اصلی است ، 2 میلیون تومان قیمت داره،اف 2.8 داره،زومه،اوتوفوکوس داره از نظر اعوجاج اصلا قابل مقایسه با 14 سامیانگ نیست که هم فیکسه هم اعوجاج بسیار زیادی داره هم فوکس دستی داره هم قیمت 1.6 میلیونی فکر کردن به این لنز اصلا عاقلانه نیست.
ویرایش توسط lamagra : Friday 17 January 2014 در ساعت 02:08
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
پشت این پنجره جز هیچ بزرگ ، هیچ نیست!
canon Eos 6D +canon ef 17-40 f4 L+ canon ef 50 f1.8 stm+canon ef 100mm f2.8 L macro+ avanar 135 f2.8+ zenitar 50mm f2