نیمای عزیز، لطف دارین ، هدف از بارگذاری تصاویر یافتن نقاط ضغف و قوت هست و لاغیر ، عاجزانه از دوستان تقاضا دارم ایرادات و نقاط قوت عکسم رو گوشزد کنن (دوستان عزیزی که بیشتر تجربه ادیت کهکشان و آسمان شب رو دارن )
Printable View
عکس زیباییه به نظرم اینجا یکی از نماهای خیلی خوب تهران هستش . دوتا موضوع به ذهنم رسید اول اینکه اون دوتا پروژکتور پایین سمت چپ رو میتونید خیلی راحت با ابزار Clone Stamp در فتوشاپ حذف کنید دوم اینکه در عکسهای لانگ اکسپوژر و اچ دی آر معمولا با هایلایت های خیلی تند رو به رو میشیم که ناچاریم در ادیت مقدارش رو کمی کاهش بدیم ! باید مراقب باشیم هایلایت ها اصطلاحا به Dirty White یا سفید کثیف تبدیل نشن .الان به نظرم شدت هایلایت سمت چپ اتوبان رو کم کردید مخصوصا ( قسمت های دورتر ) که یکم مایل به خاکستری شده . من خودم قبلا زیاد رعایت نمی کردم اما الان مدتیه خیلی حساس شدم :;)
مسیر سمت راست، خودرو عبوری خیلی کم داشت و سمت چپ خودروی عبوری زیاد، مجبور شدم 5 شات بگیرم و استک کنم که سمت راست خوب رد خودروها بیفته، اما در عوض هایلایتهای چپ زیاد شد، مخصوصا در دور. هایلایتهای این قستهارو کم کردم اما به قول شما تبدیل سفید کثیف شد، باید بیشتر روش کار میشد.
پرژکتورهای سمت چپ هم حق با شماست، بهتر بود برداشته میشد.
ممنون از پیشنهادات.
فایل پیوست 81568
ترکیبی از 260 شات سی ثانیه ای در ارتفاع 2300متری کوه آبیدر سنندج
Sky: 260x30s, ISO800, F3.5
Foreground: 1/125, F8
پ.ن: پیش زمینه قبل از غروب ثبت شده
سلام یوسف خان
متفاوت بودن بازتاب ستاره ها با خود آنها تناقض بزرگی توی ذهن من ایجاد کرده که بعد از 2-3 بار دیدن همچنان مثل یک قلاب در ذهنم آویران باقی مانده است و هر بار، کل چیزهایی که از فیزیک یاد گرفته ام را زیر سوال می برد. فکر می کنم فراموش کردید این قسمت را اصلاح نمایید.
سلام
نیما جان منظورتان استفاده از فتو مونتاژ در این ثبت است!؟
خوب این عکس در تیر یا خرداد ماه سال قبل گرفته شده ترکیبی از 6 شات افقی است، یک عکس پانوراما که با لنز 35mm ثبت شده ، کوچکترین حذف و اضافهای در ثبت انجام نشده.
اگر کشیدگی ستاره ها در سمت راست مدنظر شماست شاید بخاطر حرکت آب در آن قسمت از حوضچه ها باشد.
در مورد توضیحات علمی و دانش فیزیک شما و ... بنده رو معاف کنید اما اگر مایل باشید فایلهای خام این عکس که موجود است و از قضا با دوربین خود شما هم ثبت شده را جهت بررسی بیشتر تقدیم خواهم کرد. فقط لطف کنید و بعد از بررسی دقیق فایلها همینجا سایر دوستان فروم را هم در جریان تحقیقات خودتان قرار دهید.
خوب باشید
میدان حسن آباد
فایل پیوست 81608
Canon 60D + Sigma 18-35
Aperture : 8
Shutter speed : 20s
Focal length : 18mm
ISO : 100
edited in photoshop
خروجى كه مشاهده ميكنيد حاصل اعمال نويزگيرى با define 2 هستش ، دوستان اگه نرم افزارهاى قدرتمندترى سراغ دارن ممنون ميشم اطلاع بدن، براى تصاويرى كه پاتوراما نيستن من از چند شات براى كنترل عمق ميدان و نويز استفاده ميكنم اما در تصوير مورد نظر كه حاصل ٧ شات هستش استفاده از چند شات براى يك لايه از كهكشان حداقل براي من باتوجه به حركت كهكشان قابل انجام نيست ، اگه دوستان روشهايى رو براى اين جور مواقع بلدند دريغ نفرمائيد
دوست عزيز خروجى كه مشاهده ميكنيد حاصل اديت اوليه در كمرا راو و فتوشاپ هستش و graduated filter براى ثبتى مفيده كه حداقل راهى براى بازيابى شادو ها باشه در اين تصوير ، به دليل آندرامسپوز بودن زمين ، هرچقدر هم كه روشنائى و نقاط شادو رو روشنتر كنى تنها نتيجه اى كه دارى نويز است و بس، براى رسيدن به تصويرى كه آندر نباشه مجبور به استفاده از ايزوهاى بالاتر هستيم كه ايزو بالاتر در مورد دوربين من مساويست با نويز وحشتناك، اگه چند شات نبود ميتونستم زمين رو بيشتر نوردهى كنم اما چون تصوير پانوراما هستش برام امكان پدير نبود
ببینید روی آسمان مشکل جدی نیست، همانطور که فرمودید مشکل در تصویر پس زمینه هست که اون بخش بنظرم ممکن بود با Stack قابل کاهش باشه (این روش را برای یک تصویر از داخل غار انجام دادم.) باتوجه به اینکه پس زمینه حرکت محدودی داشته بنظرم این مسئله شدنی هست.
اما در مورد آسمان هم همچنان راهکارهایی برای کاهش نویز هست ولی واقعا مشکل و طاقت فرسا خواهد بود.
در شرایط تصویری ای شما، مثلا می شه یک بار تمام تصاویر پانوراما را ثبت کرد و سپس سراغ پس زمینه رفت و سر فرصت در این بخش کار کرد.
ارادتمند
به نظر خودم اون چراغ سمت چپ یکم حواس آدمو پرت میکنه اگر نبود بهتر بود ! چند زاویه دیگه رو هم امتحان کردم ولی بهترین زاویه همینجا بود .
خوشحال میشم نظر دوستان رو بخونم
سپاس از لطفی که دارید بله گاهی وقت ها خودمم احساس میکنم بعضی عکسها تراز نیست و همیشه از خط کش فتوشاپ کمک میگیرم اما باز هم نمیتونم مشکل رو حل کنم شاید خطای دید باشه ؟
سلام دوستان
این اولین عکس من از رد ستاره هاست. البته هدفم از این عکس فقط آشنایی با تنظیمات دوربین و مرحله پردازش برای همچین عکس هایی بود و میدونم که از خیلی جنبه ها ماننده آلودگی نوری. آسمان ابری و عدم داشتن منظره زمینی مناسب عکس مشکل داره. فقط از دوستان میخوام که راهنمایی کنن که چرا رد ستاره ها این قدر نامنظم افتاده؟ دوربین تمام مدت رو سه پایه بود باد هم تو هوا نبود.از ریموت کنترل هم استفاده شد. برای این کار از اینتروالومتر خود دوربین استفاده کردم که اینتروال رو روی 34 ثانیه گذاشتم. حدود 90 تا شات 30 ثانیه ای با ایزوی 100 گرفتم. برای پردازش هم اول عکس ها رو توی لایت روم یکم ویرایش کردم و بعد همه رو به صورت لایه وارد فتوشاپ کردم و حالت لایه ها رو به lighten تغییر دادم.
دوربین nikon 7200
لنز توکینا 11 20 روی 11 میلیمتر
دیافراگم 2.8
سرعت شاتر 30 ثانیه
ایزو 100
تعداد شات حدود 90
فایل پیوست 81625
ببخشید الان آپلود شد. حجم عکس بزرگ بود ارور میاد سایت و آپلود نمیشد. راستش هرچی گشتم تو سایت راهنمای آپلود عکس پیدا نکردم. بالاخره با آزمون و خطا تونستم آپلود کنم
اینم لینک عکس با کیفیت کامل
http://uupload.ir/files/wobb_dsc_5081-edita.jpg
تقریبا تو موقعیت ساعت ۱ به نظر میاد رد ستاره ها رو هم افتاده به نظر خودم دوربین شاید لرزش داشته. یه نکته هم که وقفه ای که وسط شات ها بوده تو زوم بالا دیده میشه. چجوری میشه این وقفه ها رو که تو خطوط افتاده برطرف کرد؟ ایا تنظیم ۳۰ ثانیه سرعت شاتر و ۳۴ ثانیه اینتروال درس نبوده؟
درود
برای کار تمرینی بد نیست ولی نکاتی نیاز هست که بررسی بشه
1- 34 ثانیه INTERVAL اگر منظورتون وقفه بین هر شات هست که یعنی باعث تاخیر بین هر تصویر به اندازه 34 ثانیه می شه این جای بحث داره
2- فوکال یا فاصله کانونی لنز روی 11؟!!
اما در مورد سوال خودتون و اینکه رد ستاره ها در ساعت 1 روی هم هست، این غیر عادی نیست! ممکنه اون قسمت آسمان نزدیک به کهکشان و یا خود کهکشان بوده باشه و بدلیل تجمع بالای ستاره های این بخش این اتفاق طبیعی خواهد بود.
در خصوص تنظیمات، ظبق مطالبی که در تاپیک عکاسی نجومی قابل مشاهده است به قانون 500 دقت کنید.
این قانون حدکثر نوردهی برای عدم ایجاد رد ستاره ها در عکاسی نجومی را مشخص می کنه. طبق این قانون شما با نوردهی بین 28 تا 30 تقریبا رد ستاره نداشته و یا رد بسیار اندکی خواهید داشت.
بجای استفاده از این تنظیمات من پیشنهاد می کنم شما مدت نوردهی را به حدود 1 الی 2 دقیقه افزایش بدید، اگر مشکل Over شدن نور پیش آمد از بستن دیافراگم استفاده کنید.
اینتروال اگر منظور به مفهومی باشه که بالا عرض کردم، این عدد رو روی صفر و یا 1 قرار دهید تا حداقل تاخیر ایجاد شود.
در این صورت تصویر نهایی شما هم کامل تر و هم زیباتر خواهد شد.
ارادتمند
ممنون از وقتی که گذاشتین
اینتروال ۳۴ ثانیه مربوط میشه به اینتروالومتر خود دوربین. تو این حالت دوربین هر ۳۴ ثانیه یک عکس میگیره و چون زمان شات من ۳۰ ثانیه هست، اون ۴ ثانیه بیشتر رو گذاشتم که دوربین شات بعدی رو شروع کنه. درواقع اون ۴ ثانیه فاصله بین شات ها میفته.
فقط من اگه بخوام بیشتر از ۳۰ ثانیه نوردهی کنم باید بزارم رو حالت bulb که دیگه اینتروالومتر داخلی دوربین کار نمیکنه☹️
سلام
اینتروال را روی 33ثانیه بزارید که حداقل وقفه را داشته باشد (1ثانیه)
ستاره ها مشکلی ندارن و دلیل روی هم افتادن آنها طبیعیه، علت نامنظمی ستاره ها تعداد شات پایین هستش، 45دقیقه برای ردستارگان بسیار کم است
یه نگاهی هم به این پست داشته باشید
http://forum.akkasee.com/f18/t21576-2.html#post441215
درود
همانطور که دوستمون اشاره کردند، شما اون 4 ثانیه را به 1 ثانیه برسانید که عددتون می شه 33 ثانیه
برای Bulb هم باید از ریموت استفاده کنید. ریموتهای قابل برنامه ریزی زیاد و خوش قیمتی و حتی حرفه ای در بازار موجود هستند که بنظرم خریدش برای عکاسی نجومی الزامیه.
البته نیکون فکر کنم یک حالت B هم روی تنظیمات دوربین داره که وقتی تنظیمش کنید با فشردن دکمه، شاتر باز می شود و بعد با فشردن مجدد بسته خواهد شد. البته این کار موجب بروز لرزش خواهد شد و لذا همان ریموت مناسب تر خواهد بود.
در خصوص مدت زمان هم به 2 ساعت و حتی بیشتر فکر کنید.
ارادتمند
فایل پیوست 81670
ارتفاعات عینالی تبریز
canon 5d + 70-200 f4
سلام
درود
چند نکته را جسارتا می خواستم عرض کنم
- سطح الودگی نوری به خوبی کنترل شده ولی نظرم ته رنگ زرد ازار دهنده است
- کهکشان هم بهتر بود لبه هاش محو تر باشه و به اسمان بیشتر نزدیک بشه. اینطوری حس جدا شدن کهکشان از اسمان ایجاد شده است.
- از نویز که بگذریم داخل کهکشان بنظرم شلوغ شده و تفاوت رنگی با اسمان داره که بهتره این اصلاح هم انجام بشه
ارادتمند
درود بر شما و بسیار ممنونم بابت وقتی که گذاشتین ، تمامی موارد ذکر شده رو حتما در ادیت جدید اعمال میکنم ، باور بفرمائید این 4مین ادیته که روی عکس زدم و از هیچکدومشون رضایت کامل نداشتم ، و این آخری که همینجا آپلود شده جز همیناست :-) ، ممنون میشم اگه ویدیوی آموزشی چدا از ویدیوهای یوتیوب رو کسی در مورد پردازش کهکشان داره معرفی کنه ، بازم ممنونم
درود
درود
پردازش اسمان در اوایل این دردسر ها را داره
ممکنه عده ای اعتقاد داشته باشند پردازش اصالت تصویر را از بین می بره ولی در شرایطی که ما قرار داریم رسیدن به یک اسمان تاریک مناسب بسیار سخت خواهد بود و بنابراین این بهترین راه برای لذت بردن از اسمان هست!
این لینک رو چک کنید که با عنوان How to edit the millky way در youtube در دسترس هست
ارادتمند
سلام
من بالاخره یه ریموت تهیه کردم مارک هنل مدل کپچر البته دنبال مدل giga t pro II بودم که گفتم دیگه تولید نمیشه. البته چون نیازی به استفاده از راه دور نداشتم فقط با کابل تهیه کردم و مستقیم به دوربین وصل میکنم. فقط یه مشکلی که دارم وقتی اینتروال رو توی تنظیمات ریموت کمتر از 4 ثانیه میزارم بدون ارتباط به این که مدت زمان اکسپوز رو چقدر تنظیم کرده باشم دیگه شاتر رو آزاد نیمکنه برای شات بعدی ولی وقتی زمان اینتروال بیشتر از 4 ثانیه باشه بدون مشکل بعد از 4 ثانیه شروع میکنه به گرفتن شات بعدی. الان نمیدونم مشکل از ریموته؟ یا دوربین نمیتونه تو کمتر از 4 ثانیه رو حالت بالب برای شات بعدی آماده بشه؟
این عکس رو با زمان 2 دقیقه و اینتروال 4 ثانیه گرفتم در مجموع 20 تا شاته. ولی به خاطر اون 4 ثانیه روی خط ستاره ها یه گپ هایی افتاده. آیا راهی هست که اون زمان رو بشه کاهش داد؟
فایل پیوست 81793
از شهر دور بودم ولی چون دقیقا به سمت شهر عکس گرفتم الودگی نوری هم رو عکس اثر گذاشته
درود
هنل با این مسئله مشکلی نداره و ریموت های دیگه هم من ندیدم مشکلی داشته باشند.
ببنید این مشکل و کاهش زمان به زیر 4 دقیقه باعث واکنشی در دوربین می شود یا نه؟
ممکنه یک سیستم یا تابعی در دوربین فعال کرده باشید که این اتفاق بیفته. مثلا، اگر شما سیستم DarkFrame فعال کنید معادل مدت زمان نوردهی یک فریم دیگه هم بدون زدن شاتر ثبت می کنه. در این حالت معمولا چراغ ذخیره دیتا روشن خواهد ماند و یا دوربین رفتاری شبیه به رفتار زمان ثبت عکس نشان می دهد.
یک دلیل دیگر هم ممکنه بخاطر سرعت پایین حافظه ها باشه. البته منتطقی نیست ولی احتمال می تواند باشد.
ارادتمند
با تشکر از توجه دوستان. مواردی که ذکر کردین رو تا اونجایی که اطلاع داشتم مثل کاهش نویز اکسپوز طولانی مدت رو برسی کردم که خاموش بود. دارک فریم هم فعال نبود. ممکنه گزینه دیگه ای هم باشه؟ البته یه نکته دیگه این که من عکس رو با فوکال ۱۱ گرفتم. اصولا تو این فوکال بعد از ۳۰ ثانیه حرکت ستاره ها ثبت میشه چطور تو ۴ ثانیه وقفه بین شات های ۲ دقیقه ای من این حرکت نمایان شده؟
درود
غیر از نکاتی که آقا مصطفی فرمودند و کاملا صحیح است
نکاتی را هم اضافه کنم که
ترکیب بندی ورتیکال با کمی گردش به چپ برای این عکس می توانست ارتباط و ماندگاری بصری بالایی ایجاد کند.
در ویرایش بهتر بود برای اصلاح فرینگی انعکاس کشتی ، یک اصلاح ورتیکال انجام می دادید .( پایین کادر کمی عقب میرفت و بالای کادر کمی جلو می آمد) در این صورت ، حتی ضخامت کهکشان نیز تدریجی بیشتر میشد .
موفق باشید
درود
ترکیب بندی خوبی دارد اما کادربندی دارای بخش زاید است
ضمنا برگ برنده عکس خط نوری سایه کوه روی جاده است که این اختلاف باید در ویرایش تشدید می شد
ایستادن عامل انسانی در انتهای جاده ، به ترکیب بندی را تقویت می کرد و در ضمن سرد کردن فضا در ادیت به مقار جزیی پیشنهاد می شود.
واقعا زیباست....
پانوراما از بالکن برج میلاد
فایل پیوست 81821
اتوبان افقی همت و عمودی شیخ فضل الله
شامل 27 عکس
canon 60D + canon 50mm f1.4
Aperture : 16
Shutter speed : 25s
ISO : 100
عکس در سایز بزرگتر
فایل پیوست 81874
canon 60D + sigma 18-35
Aperture : 13
Shutter speed : 120s
ISO : 100
Focal length : 35mm
Edited in photoshop CC
درود بر دوستان سر به هوا :-)
.
فایل پیوست 81887
خواهش میکنم.بزرگوارید دوست عزیز
متاسفانه از نظر من ادیت هم مشکل دارد.بلر شدن تصویر هم در آسمان و هم در پیش زمینه به شدت محسوس است.بازیابی نقاط تاریک در پیش زمینه به خوبی انجام نشده است و نویز زیادی دارد.من فکر میکنم پیش زمینه شما بیش از حد تاریک بوده است و از نور پردازی مصنوعی استفاده نکرده اید.
موفق باشید
سلام
شهریور 1395
فایل پیوست 81967
تصویر بزرگتر اینجا
شما لطف دارین دوست من ، در مورد ادیت و اینکه آسمان و پیش زمینه به شدت محو شده (شدت انقده که شما فرمودین فک نکنم زیاد باشه) ، و پیش زمینه در مونیتور من و هم در گوشی آیفونم که همیشه خروجی کارام رو باهاش تست میکنم نقاط آندر ندارم ، عکس ترکیب دو شات (یک شات برای فورگراند با iso 800, f4 , 200 sec و شات بک با iso 1250 , f 2.8 , 1250 sec) می باشد و برای اینکه از نظر روشنایی پیش زمینه مشکلی نداشته باشم نور دهی رو بیشترش کردم ، جهت دادن پرسپکتیو بیشتر گندمزار پیشزمینه رو با برن مقداری تاریکش کردم ) ، اثر محو شدگی که میفرمائید شاید تاثیر فیلترهای Glamour Glow و Gaussian blur باشه هر چند این فیلتر هم بصورت نقطه ای و جهت افزایش درخشندگی کهکشان انجام شده . باز هم ممنونم بابت ارسال نظرتون
پ ن : عکس با دوربین canon 60D ثبت شده
درود بر شما دوست عزیز ، بسیار عالی ، تنها نکته ای که به نظرم به گیرایی عکس خیلی کمک میکرد افزایش ارتفاع دوربینه احساس میکنم اون آتشکده مقداری به عقب تمایل داره و احساس ناترازی رو بهم منتقل میکنه(شایدم به خاطر پنهان کردن آلودگی نوری اینکار رو کردین)، آسمون و کهکشان رو خوب کار کردین و اگه میشه در مورد چگونگی استفاده از سکای واچر توضیح بدین ممنون میشم
درود دوباره
من عرض کردم بلر شده نه محو٬ که فکر میکنم همونطور که خودتون فرمودید اثر همون دو فیلتر باید باشه.
در مورد اگزیف هم فکر میکنم اشتباه میکنید.این کهکشان نمیتونه ۱۲۵۰ ثانیه باشه !!
از این ها گذشته چرا دو شات؟!
با کمی نوردهی مصنوعی به پیش زمینه و تنه درخت به راحتی با یک شات عکس خوبی میشد.
اون 1250 ایزو دوربینه که تو نوشتن حروف انگلیسی و فارسی پس و پیش شده، استفاده از دو شات با توجه به فاصله حدودا 70 سانتی تا سوژه پیش زمینه و دستیابی به عمق میدان بیشتر انجام شده ، در مورد نور دهی حق با شماست اما منبع نوری خوبی همرام نبود و تنها نور فلاش گوشی ذو داشتم که با پوشاندن فلاش با دستمال کاغذی هم به نور دلخواه نرسیدم ،