بهترین وایت بالانس برای عکاسی نجومی چه نوع بهتر هست و رنگ آسمان چه رنگی در میاد؟ دیدم در بعضی عکس ها رنگ آسمان به صورتی در اومده که مورد پسند واقع نشده = مثلا عکس های 30 ثانیه پایان غروب از آسمان و جاده و کوه ها
Printable View
بهترین وایت بالانس برای عکاسی نجومی چه نوع بهتر هست و رنگ آسمان چه رنگی در میاد؟ دیدم در بعضی عکس ها رنگ آسمان به صورتی در اومده که مورد پسند واقع نشده = مثلا عکس های 30 ثانیه پایان غروب از آسمان و جاده و کوه ها
اگر به مقاله " ترفندهای عكاسی از آسمان شب و تلفیق عكسها " از سایت وزین عکاسی نگاه کنیم نگارنده در قسمتی نوشته:
نقل قول:
بهترین تراز سفیدی برای آسمان شب فلورسنت میباشد.
این عکس با تنظیم 10000 کلوین ثبت شده:
فایل پیوست 74698
در حالت Tungsten هم تهرنگ آبی به آسمان شب اضافه میشه.
فایل پیوست 74699
در حالت auto هم آسمان ته رنگ قهوهای پیدا میکنه.
پ.ن: منتظر توضیحات جامع تر دوستان و احیانا رفع ایرادات صحبت های بنده هستیم
در ضمن ناگفته نماند که عکاسی نجومی با عکس خام و پست پروداکته که معنی کاملی پیدا میکنه و در عکس خام دیگه مهم نیست که با چه وایت بالانسی عکاسی میشه.
یا علی.
دوربین 600d
لنز canon 10-22 در فاصله کانونی 10 میلیمتر
آسمان :
از ۵۴ عکس با ایزو ۴۰۰ , f/3.5 و اکسپوژر ۱۲۰ ثانیه گرفته شده. ( تعداد بیشتری عکس قرار بود باشه ولی به علت رطوبت هوا و بخار گرفتن شیشه لنز عکس های ۵۴ به بعد غیر قابل استفاده شدند)
پیش زمینه :
از دو عکس (و ترکیب هر دو برای رسیدن به عمق میدان بیشتر) با ایزو ۸۰۰ و f/5.6 و اکسپوژر ۳۰ ثانیه گرفته شده. عکسهای پیش زمینه در حدود ۴۵ دقیقه پس از غروب گرفته شده و عکسهای آسمان زمانی که آسمان کاملا تاریک شد حدود یک ساعت و نیم پس از غروب گرفته شده.
درود بر شما
در تکمیل فرمایشات دوستان عرض کنم این مقدار ثابت نیست و با توجه به ساعت عکاسی ( چقدر بعد از غروب یا قبل از طلوع ) و یا محیط و آب و هوا و دوری از آلودگی نوری و یا حتی نوع آلودگی نوری میتونه عددی بین کلوین ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ باشه.البته این اعداد بر اساس تجربه خودم و عکسهایی هست که دیدم و در نهایت این عکاس است که در زمان ویرایش فایل خام باید با توجه به چیزی که دیده تغییرات لازم رو ایجاد کنه.
البته هستند عکاسانی که با تغییر عمدی وایت بالانس عکسهای اغراق آمیزی با رنگهای تند آبی و یا قرمز از راه شیری و آسمان ثبت میکنن و بسیار هم مورد توجه وب سایت های معتبر و بیننده ها قرار میگیره و همیشه هم لزومی نداره رنگ واقعی که دیده شده ثبت بشه.حتی میشه با تغییر وایت بالانس در زمان ویرایش آثار آلودگی نوری رو تا حدی خذف کرد و به رنگی نزدیک شد که اگر آلودگی نوری وجود نداشت ثبت میشد.
عکاسی از آسمان و راه شیری را شاید بتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد.هنری که بیشتر جنبه ثبت زیبایی هارو داره حتی به قیمت تغییر رنگ و غلظت رنگها برای جلب نظر بیننده عام و علمی که بیشتر باید دقت کرد تا رنگ واقعی ثبت بشه چون مخاطب نجومی داره و چشم مخاطب نجومی با رنگ ستاره و ها سحابی و ... آشناست و اینجاست که باید با وسواس بیشتری عکس را ویرایش کرد.
شاد باشید
فایل پیوست 74933
متشکل از 5 عکس
f/2.8 - 30sec - ISO6400 - 14mm