از مجموعه ی تنها در شهر
از مجموعه ی تنها در شهر
در سرزمینی که سایه ی آدم های کوچک بزرگ میشود، قطعا آفتاب در حال غروب است!
Nikkor 16-35 | Nikon F5
«مستند اجتماعی و فتوژورنالیسم» و حد باز بودن دست عکاس در ادیت؛ بحثی ساده اما مهم! که حتی تفاوت مقدار اندکی کنتراست در یک عکس واحد اما منتشر شده در دوجا، باعث حرکتهای اعتراضی خیابانی شده.
عکس آقای اسدی یک مستند اجتماعی است؟ به گمانم خیر! سبک برداشت و ارائه عکس کاملاً جنبۀ شخصی و ذهنی عکاس را غالب کرده. این عکس قابل استناد نیست؛ هم به خاطر نوع نگاه عکاس برای برداشت صحنه و هم ادیت...
.
آقا وحيد با نقل قولي از كرامت منظوري و به تائيد استاد اسماعيل عباسي عرض ميكنم كه:
طبق تعریف ترسن رایت ، عکس مستند ، عکسی است که بتوان آن را در سه گروه قرار داد و دارای این سه ویژگی باشد : شهودی ، پندآموز ، بحث انگیز . بنابراین عکس مستند عکسی است که : 1. هدفش ارایه ی یک تصویرِ شفاف (رِآلیست) از وقایع به بیننده باشد. 2. بتواند مطلبی را به بیننده بیاموزد و آگاهی های او را افزایش دهد 3. هدفش متقاعد کردن بیننده در زمینه ی یک نقطه نظر خاص باشد
در واقع با نگاهي خيلي كلي هر عكس يك سند است و در عكس آقاي اسدي سندي است بر مثلا دوران كودكي چند نفر بزرگسال آينده با كم و كيفي كه در عكس ميبينيم.و از نگاه ترسن رايت نيز در مقوله بند اول نميگنجد؟
ممنون ميشم راهنمائي بفرمائيد.
مشهد-تپل محله-1391
در سرزمینی که سایه ی آدم های کوچک بزرگ میشود، قطعا آفتاب در حال غروب است!
Nikkor 16-35 | Nikon F5
اگر فرض بگیریم نقل قول شما کاملاً بی نقص باشد، عکس آقای اسدی کدام یک از ویژگیهای بالا را به مقدار کافی داراست؟
این عکس سند چه چیزیست؟ تصویر شفاف از کدام رویداد اجتماعی است؟ خبر از چه مطلبی دارد که برای ما پندآموز یا به نوعی منتقل کننده یک تجربه جدید باشد؟
خوب شما به عنوان یک بیننده نسبت به چیزی متقاعد شدهاید؟
من فکر میکنم اگر این عکس را به هر شکل قابل قبول در این ژانر بدانیم، در خوشبینانهترین حالت در آستانۀ شرایط یک عکس پذیرفتنی در این ژانر خواهد بود و نه بیشتر.
ادامۀ بحث در این زمینه را استادان این سبک عکاسی انشاءالله بنویسند.
.
در مورد نقل قول كه بنده حق مطلب را بجا آوردم و نام نويسنده اون را اعلام كردم فلذا از اينجا به بعدش ديگه به عهده شما.
ولي در مورد تعريف ترسن رايت:ببينيد اين تعريف بقول رياضيدانها تابع andنيست بلكه اينجا گزينه or مد نظر بوده.از سه بند ارائه شده كافيست مشمومل يكي شود كه من عرض كردم بند اول يعني ثبت وقايع نگاري .مثل اين است كه عكس كودكي پدر بزرگتان در كنار دوستانش براي شما و كل خانواده سنديت دارد يا خير؟قابل اسناد است يا نه؟
به نظرم عکاسی مستند گسترده است و هدف آن را عکاس تعیین میکند مثلا عکاس میتواند زندگی روزمره قومی را ثبت کند بدون اینکه در چیدمان عکس و سوژه ها تغئیری ایجاد کند ، یا واقعه ای را ثبت کند ، اما در عین حال میتواند عکسی باشد مثل عکس آقای اسدی
با وجود اینکه عکاس در این عکس کارگردانی انجام داده است اما باز هم مستند است - لباس کودکان ، بافت قدیمی پشت سر ، زخم روی صورت پسر بچه و.... اینها هم نشان دهنده بخشی از زندگی اون منطقه و خصوصیات اونهاست .
محل عکاسی: استان چهارمحال و بختیاری، روستای یاسه چای
اردیبهشت 1391
گالری عکس بهنام صفرزادهNikon D600, Nikkor 24-70, Nikkor 70-200 VR II, Nikon SB-900, Nikon SB-800 2x