دوستان برای سوال من جوابی چرا ندادید؟:(
اساتیدی که تشکر کردن بابت پست (من جمله آقای مداح) من بیشتر از تشکر به جواب سوالم نیاز دارم :biggrin:
Printable View
دوستان برای سوال من جوابی چرا ندادید؟:(
اساتیدی که تشکر کردن بابت پست (من جمله آقای مداح) من بیشتر از تشکر به جواب سوالم نیاز دارم :biggrin:
با سلام و تا دوستان جواب را تصحیح و یا تکمیل کنند
چون در مد دستی که تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم و ... توسط عکاس صورت می گیرد، با توجه به شرایط نوری مختلف در صحنه های متفاوت، احتمال ثبت ناموفق، زیاد ، و مستلزم داشتن تجربه و آشنایی با شرایط نوری محیط است و تنظیمات دستی در شرایط نوری پیچیده که نورسنج دوربین اغلب اشتباه می کند استفاده می شود و یا اینکه عکاس منظور خاصی از اعمال این تنظیمات داشته باشد.
برای همین معمولا از مد اولویت دیافراگم استفاده میشه تا با کم کردن شرایط کنترل مقرون به اشتباه دستی و بهره گیری از حداکثر راندمان لنز ، احتمال ثبت عکس بهتر بیشتر باشد
اغلب لنزها در بازترین دیافراگم در انتهای فاصله کانونی ، بهترین خروجی را ندارند و با تنگ کردن دیافراگم در حد یکی دو استاپ، خروجی بهتر می شود .
برای ثبت عکس در شرایط نوری ضعیف، با بازتر کردن دیافراگم (با اجازه لنز مربوطه) ، امکان ثبت عکس با نور مقبول فراهم می شود.
البته در دوربینهای امروزی می توان با تغییر مقادیر ایزو ، تسلط بیشتری در شرایط نوری متفاوت داشت.
از طرفی سرعت حرکت یا پرواز پرنده هم می تواند در تصمیم عکاس برای اعمال تنظیمات و استفاده از مد تقدم دیافراگم یا سرعت شاتر دخیل باشد
پس در مد تقدم دیافراگم ، به غیر از اینکه عدد دیاف توسط عکاس تعیین می شود ، باقی تنظیمات (مثل سرعت شاتر) توسط دوربین سنجیده می شود.
مزیت استفاده از مد اولویت دیافراگم، ثبت عکسی بهتر در ایده آل ترین تنظیمات لنز است اگر نور کافی باشد
-------
و اما در مورد عکاسی در روزهای ابری ، باید عرض کنم که فی المثل در این فصل در منطقه ما که آفتاب خانوم ساعت 7 صبح از خواب بیدار میشه و تا از پشت کوه بالا بیاد ساعت 10 شده و ساعت 3 بعداز ظهر هم پشت کوه اون طرفی قایم میشه و توی نور ظهر هم نمیشه عکس خوب گرفت ، حالا اگه هوا ابری باشه که واویلا می شه .
سلام جناب مطهری
ببخشید الان متوجه این سئوال پست شما شدم.فکر کنم هرآنچه لازم بوددوست خوبمان جناب محمدی عزیز گفتند.در ضمن من استاد نیستم .(من عامو اسدم:biggrin:)دوباره در ضمن تنکس من هم بخاطر ارسال عکس خوبتان خوب نه سئوال:biggrin:
خوب دوست عزیز مثلا من با کمی کار کردن با لنز و دوربینم متوجه می شوم که لنزم در دیافراگم 8 بهترین بازدهی را دارد بنابراین سعی می کنم اغلب عکسهایم در این دیافراگم باشدکه بیشترین کیفیت رو از لنزم بگیرم حال این سئوال پیش می ایدچنانچه شرایط نوری طوری بود که مثلا در دیفراگم8 سرعت از حد مجاز پایینتر می امد و عکس فلومی شود چه باید کرد؟ که دوتا راه داردیا ایزو اتو را بدلخواه خودتنظیم می کنند و یا مثل من ایزو رو تنظیم دستی می کنیم.
حالا فکر کنید من می خواهم از یک صحنه عادی مثلا یک پرنده روی شاخه نشسته عکس بگیرم.چنانچه تقدم شاتر را تنظیم کرده باشم و دیاف مورد نظرم هم از قبل مشخص کرده باشم فقط کافیست برای یک لحظه کوتاه یا در حین عکاسی به داخل ویزور نگاه کنم تا از سرعت مطمئن شوم وچنانچه سرعت مناسب نباشد سریع ایزو را بالا می برم و عکسم را می گیرم وچنانچه سرعت مناسب باشد که دیگر بهتر .فقط شاتر می زنم.خلاصه در شرایط نوری خوب با دیافراگم مورد نظرم من زمانی برای تنظیم دستی دوربینم صرف نخواهم کرد و بیشتر زمان را به سوژه وعکاسی از آن خواهم داد و کمتر شاتهای خوب را بخاطر تنظیم دستی ویا آزمایش و خطا از دست خواهم داد.تنها موردی که باید به ان هم توجه داشته باشم تنظیم نورسنجی است که تجربه بیشتر به شما کمک می کند.باکار کردن بیشتربا دوربینتان در شرایط نوری متفاوت, تنظیمات نور سنجی هم بدستتان خواهد آمد.
اما یکی از مزیتها بدنه های کانن.به نظرمن برای سرعت عمل بیشتر در تنظیم ایزو , کانن بهتر از نیکون است.محل قرار گیری تنظیم کننده ایزو در کانن خیلی بهتر از بدنه نیکون است.این مورد بیشتر در زمان عکاسی با لنز های تله و سنگین بیشتربه چشم می اید.
این چیزهای که گفتم همه از سر تجربه بودو بس .امید وارم مفید واقع شود
پایدار باشید
یا حق
جناب مداح عزیز سلام
البته D300 و D300s را نمیدانم، اما در D90 هم ایزو خیلی سریع قابل تنظیم است. در Menu تنظیمات دوربین، با انتخاب گزینه Show ISO/Easy ISO میتوان کاری کرد که به جای تعداد شاتهای باقیمانده برای پر کردن کارت حافظه، عدد ISO نشان داده شود و ISO با چرخاندن Main Dial (که زیر انگشت شست قرار میگیرد) مستقیما و بدون نگه داشتن دکمه دیگری تنظیم شود.
من معمولا در حالت تقدم دیافراگم عکاسی میکنم. با تنظیم حالت Easy ISO، برای تغییر دیافراگم از Finger Dial (که زیر انگشت سبابه و بالای مثلث قرمز رنگ گریپ است) و برای تغییر ISO از Main Dial استفاده میکنم. در حالت تقدم سرعت شاتر هم، ISO با Finger Dial و سرعت شاتر با Main Dial به طور مستقیم قابل تنظیم است.
یک مورد دیگر هم اینکه موارد دیگری هم هست که در D90 تنظیم و تغییر آنها را میتوان واقعا سریع انجام داد. من در حال حاضر Function Button را که بین گریپ و ماونت لنز است برای تنظیم AF Area قرار داده ام. بنابراین، موارد زیر را میتوانم با دست راست، با نگه داشتن یک دکمه (با انگشت اشاره یا انگشت میانی) و چرخاندن Main Dial با انگشت شست انجام دهم:
1. تغییر Exposure Compensation
2. تغییر نوع نورسنجی (Evaluative یا Spot یا Center-Weighted ء)
3. تغییر نوع فکوس (یک بار، مداوم، به تشخصی دوربین)
4. تغییر ناحیه فکوس (تمامی نقاط، یک نقطه انتخابی، یک نقطه انتخابی با 3D Tracking)
5. تنظیم حالت عکسبرداری (تکی، پیوسته با سرعت کم، پیوسته با سرعت بالا، تایمر، کنترل ریموت)
همانطور که گفتم (دیافراگم یا سرعت شاتر) و (ایزو) هم مستقیما با Dial ها قابل تنظیمند. دست چپ هم همیشه در خدمت نگه داشتن جناب لنز خواهد بود :biggrin:
دیگه از این بهتر و راحت تر عامو اسد؟ :biggrin:
سلام:
علاوه بر نکات مورد اشاره دوستان از کیفیت لنز تا سرعت شاتر و .... یکی دیگر از مزیت های این مد در اختیار گرفتن عمق میدان با توجه به شرایط ثبت خواهد بود.
یک تجربه کوچک از این نوع عکاسی برای من این پیش نیاز ها را دیکته کرد. قبل از شروع به عکاسی در محیط فرضی در مد تقدم دیافراگم معمولا تنظیم دیافراگم ابتدا به ساکن بسته به نور محیط اینگونه انتخاب شود بهتر است:
دوربین روی اتو ایزو، دیافراگم پیش فرض انتخاب عکاس
نورسنجی محیط بسته به شرایطی که تفسیر خواهد شد
سپس بررسی سرعت شاتر. و ایزو
اگر که سرعت شاتر با شرایط بدست آمده مطلوب نیست. جابجایی دیافراگم تا حد شرایط مطلوب.
و بدست آوردن سرعت شاتر حداقل و حداکثر. به همین روال بررسی ایزو در حالت اتو
معمولا بعضی مواقع صحنه ثبت از داینامیک رنج بالایی برخورد دار است یا حتی سوژه های فرضی، که ممکن است دوربین برای رسیدن به نورسنجی مطلوب نیاز باشد یا سرعت شاتر را در دامنه وسیعی از تغییرات لحاظ کند ( که معمولا دامنه پایین سرعت بسیار مشکل ساز است ) یا اتو ایزو محدود کننده خواهد بود. ( این موضوع کاملا بسته به شرایط ثبت میتواند تفسیر شود )
یعنی با ارزیابی نورسنجی محیط به این نتیجه میرسید که روی اتو ایزو ( یا ایزو ثابت ) با دیافراگم انتخابی، سرعت شاتر و نورسنجی دوربین، 80% منطقه ثبت را پوشش میدهد و 20% دیگر تنظیماتی دیگر نیاز خواهند داشت
در این حالت بهترین استفاده از تنظیمات دوربین جهت رسیدن به غایت کیفیت استفاده از کاستم فانکشن دوربین است ( برای دوربین هایی که امکان تنظیم دارند ) که بسیار چاره ساز است. یعنی زمانی که نورسنجی محیط پیرامون را انجام میدهید میتوانید ارزیابی کنید که چند نقطه فرضی اگر سوژه قرار داشته باشد تنظیمات دیگری نیاز خواهد بود. برای این مناطق جهت رسیدن به حداقل زمان لازم جهت ثبت، فرضا تنظیمات دیافراگم 4 بعلاوه ایزو 6400 بعلاوه سرعت 1/640 ( که لازمه آن منطقه از ثبت است و قبلا ذخیره شده ) با کمترین زمان میتوان به تنظیمات مورد نظر رسید ضمن برگشت از آن تنظیمات.
فرضا یک عکاس حیات وحش میداند اگرت هنگام پرواز اگر به نورسنجی خاصی نیاز داشته باشد و ثبت روی دریاچه و یا ... نیاز به تنظیماتی متغیر دارد میتواند منطقه هایی خاص یا شرایطی خاص برای هر کدام را در کاستم فانکشن از پیش تعیین کند.
یا حالتی دیگر دوستانی که از ابزار ثابت ( منظور تجربه استفاده از تجهیزات در یک دوره است ) استفاده میکنند اگر در کامپیوتر میبینند بهترین تنظیمات با توجه به شرایط عکاسی برای پرنده ای فرضی این حالت بوده یا میتواند باشد. در یک عکاسی فرضی از همان سوژه تنظیمات مورد نظرشان را از قبل ذخیره کرده و در موقع لزوم استفاده کنند.
بطور خلاصه پس از نورسنجی محیط، حالت های خاص را به کاستم فانکشن بسپارید ( تنظیمات از پیش تعیین شده ) بنظرم در این حالت سرعت عمل بیشتر خواهد بود
موفق باشید
* این چند کلمه تجربه کوتاهی از این نوع عکاسی بود . لزوما درست نیست، عکاسی حیات وحش تجربه های خاصی میخواهد که مسلما متفاوت تر از صحبت پشت کامپیوتر است برای همین موضوع این متن نیاز به بررسی توسط دوستانی که بطور جدی این نوع عکاسی را پیگیری میکنند، خواهد داشت
سلام
یک ایده جالب برای چاپ پوستر .
http://i.imagehost.org/0054/Birds.jpg
سلام
دوست عزیز جناب شاهکار بقول ما ایرونی ها دکمه (Button ) تنظیم ایزو در دی 300در سمت چپ دوربین است.و شما باید برای تنظیم ایزو با دست چپ این دکمه را نگه دارید و تغییر ایزو دهید که کار را مشکل می کند و نیکون در فرمور جدید که من نصب کرده ام کار را آسان تر کرده است یعنی با یک بار فشار دادن هریک از دکمه های تغییر وضعیت یاتنظیمات, تنظیمات ثابت خواهند ماند و شما فقط با همان قربیلک زیر شست دست راست کافی است که تنظیم را عوض کنید و دیگر لازم نیست انگشت بحالت فشار روی دکمه تغییر وضعیت باقی بماند.
بله دی300 هم این امکان را دارد که برای هر کدام از این دکمه ها که روی بدنه دوربین است یک وظیفه با سلیقه شخصی تعریف کنید .
اما حرف من هیچ کدام از این حرفها نبود منظور من این بود که مکان دکمه تغییر وضعیت ایزو در کانن در دسترس تراست .همین.
حالا برای اینکه دوستان نیکونی متعصب مثل خودم ناراحت نشوند یک ایراداز کانن بگم.
آقا این قربیلک خاموش روشن کردن دوربین در کانن خیلی بد جایی قرار دارد.
پایدار باشید
یا حق
سلام بر دوستان عزیز
عرض میکنم بر خلاف نظر دوست عزیزمان جناب قشقایی بر این گمان نیستم که استفاده از کاستم فانکشن دوربین زیاد چاره ساز باشد. به این دلیل که متغییر های این نوع عکاسی بسیار بیشتر از این موارد است که بتوان به این وسیله آنها را تقلیل داد.یا از قبل برای آن فرمول دقیقی ساخت که در شرایطی خاص عمل کند. مثالی میزنم که برای خودم چند بار اتفاق افتاده شاید در شرایط متعارف بدنی زمانی که ضربان قلب 60 یا 70 بار در دقیقه باشد بتوانم در 500 میلیمتر با سرعت 1/125 ثانیه آن هم به شرط عملکرد درست لرزه گیرعکسی شارپ بگیرم ولی فرض کنید وقتی بدنبال سوژه از یک سربالایی تند به مدت 10 یا 15 دقیقه بالا رفته ام ضربان قلبم مثلا به 120 با ردر دقیقه رسیده وخستگی بر بدن چیره شده بلا فاصله با سوژه روبرو شدم در این شرایط با فوکال لنت فوق حتی با سرعت 1/400 ثانیه هم عکس خوبی نتوانسنم بگیرم. همینطور در مورد سوژه چون بالاخره ما داریم از جانداری عکس میگریم که بسیار محتاط است از انسان فراری است و خلاصه به هیچ روی توجیه پذیر نیست و مطابق میل ما رفتار نمیکند مثلا ما خود را برای فلان شرایط آماده کرده ایم بلا فاصله دست به یک رفتار غیر قابل پیش بینی میزند. پشت به نور ایستاده ایم جای خود را عوض میکند و ضد نور میشود.در یک بگراند تیره نور سنجی میکنیم به سرعت یک تخته سنگ بالاتر میرود که بگراندش آسمان است به همین دلیل لازم است گاهی اوقات برای از دست ندادن سوژه به سرعت عکاسی کرد و همه تمرکز را فقط روی فکوس دقیق گذاشت . خلاصه از این موارد زیاد در این نوع عکاسی پیش میاید. البته اینها هیچکدام مسائل تکنیکی کار نیست و فقط بر میگردد به شرایط عکاس و سوژه حال فرض بفرمایید بخواهیم متغییر های تکنیکی را هم به آن اضافه کنیم به همین دلیل است که عرض کردم نمیتوان برای آن راه حلهای از قبل تعیین شده درست کرد.
ولی بطور کلی با توجه به تجربه اندکی که در این زمینه دارم برای عکاسی از حیات وحش دو فاکتور خیلی مهم وجود دارد که یکی بر میگردد به عکاس که سرعت عمل تیز بینی و آمادگی بدنی است و دیگری مربوط به ابزار است که آن فکوس دقیق بخصوص در شرایط چالشی است . البته اینها نظرات شخصی من است که الزاما درست نیست منتظر نظرات سایر دوستان با تجربه هستم. موفق باشید
کسری جان کاستم فانکش خللی در کار عکاس ایجاد نخواهد کرد، بلکه یکسری تنظیمات از پیش تعیین شده ( با دقت به تجربه عکاس در مواردی خاص) را در اختیار خواهد گذاشت.
اینگونه بگویم یک عکاس حیات وحش به هر روشی عکاسی کند، در شرایطی خاص که نیاز به پارامترهایی دیگر هست ( به تشخیص عکاس ) استفاده از پارامترهای ذخیره شده و از پیش تعیین شده فقط با یک تغییر وضعیت امکان پذیر خواهد بود حتی نقطه فکوس ذخیره شده در آن حالت ( و پارامترهایی دیگر که قابل ذخیره سازی است نوع فکوس، نورسنجی و ... ) قابل دسترس خواهد بود.
در اصل فقط بایک حرکت شاید حداکثر 2 ثانیه یا کمتر تغییر چند پارامتر ثبت و برگشت به وضعیت قبلی جهت ادامه عکاسی.
خود کاستم فانکشن به تنهایی حکم مد M را خواهد داشت
موفق باشید
این هم اولین عکس حیات وحش من.
مکان: پارک ملت.
اگزیف: f5.6 - 1/80s - ISO 800
عکس ادیت نشده است. فقط ریسایز شده.
منتظر نظرات سازنده دوستان هستم.