وضعیت افقی.
ببخشید که ذکر نکرده بودم.
وضعیت افقی.
ببخشید که ذکر نکرده بودم.
دارم به این موضوع فکر میکنم که که تغییر دوربین از وضعیت افقی به عموی میتواند کمک به وسعت میدان دید بکند یا خیر؟
اینکه چقدر ممکن است تفاوت در برداشت افقی و عمودی در این حالت وجود داشته باشد؟ در ثبت هایی که دوستان بعضا در حالتی که دوربین عمودی است و پانورامای افقی ثبت میکنند باز هم این مورد به چشم میخورد شاید این موضوع نوعی خطای دید است نمیدانم...
این درست خواهد بود که بیشترین تاثیر زاویه برداشت ( فوکال لنت ) روی طول مستطیل کادر است و در عرض آن کمترین تاثیر را دارد یعنی ممکن است بعد از 3 شات تازه به میدان دید معادل یک کادر عمودی از فوکال لنت 24 رسید
فرض کنیم این ثبت با FOV یکسان با دو شات عمودی قابل برداشت بود در اینصورت پذیرفتنی است میدان دید زیاد نباشد. هر چند من وقتی ثبت شما را در سایز بزرگتر روی کامپیوتر میبینم وسعت بیشتری حس میشود تا اینکه بصورت کوچک در این صفحه نمایش داده میشود.
از دیده من شاید مشکل این باشد که زاویه ( اگر چه هفت فریم بوده چون بصورت افقی ثبت شده ) برداشت نهایی نسبت به چیزی که میباید باشد ( منظور اینست که وسعت دید ملموس باشد ) کمتر است. احتمالا با دو شات افقی حداکثر میتوان به این FOV رسید حال فرض کنیم برای رسیدن به زاویه ای حدود 240 درجه نیاز به چند شات افقی یا چند شات عمودی خواهد بود؟
البته حسن ثبت شما این خواهد بود که در صورت رعایت FOV یکسان ثبت شما از جزییات بیشتری نسبت به پانورامای عمودی که دوربین در وضعیت عمودی باشد برخوردار خواهد بود
نظر شما چیست؟ بنظرتان دلیل اصلی کم بودن میدان دید این نیست؟
به نظرم باید دید که صحنه پتانسیل لازم برای عکاسی پانوراما را دارد یا خیر. پانوراما برای عکس شما کار نکرده. ضمن اینکه انتخاب برای پانورامای عمودی برای موارد خاصی قابل اجراست تا وسعت دیدی که عکاس با اون مواجه شده رو بتونه ثبت کنه. ممکنه که ثبت یک عکس پانوراما افقی از هر منظره ای جالب باشه اما در مورد پانورامای عمودی اینطور نیست.نکته جالبی که در پانوراماهای عمودی وجود دارد این است که برخلاف پانوراماهای افقی، آن حس وسعت کادر را ایجاد نمیکند. در همین عکس، کادر ها از جلوی پایم تا بالای سرم را پوشش دادند اما حالا که نگاه میکنم، آن وسعت را حس نمیکنم. شاید ساخت پانوراماهای دیگری در این موارد کارساز باشد.
من فکر می کنم در واقع تفاوت خاصی از این لحاظ بین پانورامای عمودی و افقی وجود دارد. شاید بخاطر این باشد که وسعت دید انسان در حالت عمودی کمتر از افقی است و به همین دلیل، این پانوراماها در مغز به صورتی تفسیر میگردد که انسان عادت کرده است ( یعنی حدود 90 درجه). اما پانوراماهای افقی در مرحله تفسیر مغزی، وسیعتر فهمیده و تفسیر میشوند.
افشین عزیز. من دقیقا متوجه منظورتان نشدم.
اگر دوربین را در حالت عمودی میگرفتم و همین وسعت را عکاسی میکردم فقط تعداد عکسهای لازم کمتر میشد اما عرض پانوراما نیز بشدت کاهش مییافت.
این هم یک نمونه دیگر که در فاصله کانونی معادل 27 میلیمتر گرفته شده است. کادر از جلوی پایم شروع شده و در عکسهای آخر، دقیقا روی به آسمان عکاسی کردم که در بالای عکس هم مشخص است.
ولی به نظر بنده پرتوها اگر نباشند و یا نامحسوس تر باشند بهترهبرنامه های گرافیکی به قدری پیشرفت کردند که میتونن مرز بین فریم ها رو با استفاده از نقاط مشابه چنان پوشش بدن و فریم ها رو از نظر رنگ و روشنایی چنان تنظیم کنند که هرگز مرز بین فریم ها مشخص نشهپرتو های نور کمک می کنه تا مرز بین عکس ها را تشخیص ندهی
در واقع اگر از نرم افزار های جدید استفاده بشه , نتایج بهتری میشه گرفت
اما علت اضافه کرد پرتوها به خاطر از بین بردن مرز بین فریم ها نبوده ( فتوشاپ خیلی دقیق فریم ها رو به هم متصل کرده بود )
بلکه علت این بود که مقداری پرتو نور در عکس اصلی وجود داشت اما خیلی جالب نبود. یا باید حذف میشدند ( که زمان زیادی باید صرف اون میشد ) و یا باید تقویت میشد که من دیشب راه دوم رو انتخاب کردم
عکس اصلی و بدون اضافه کردن پرتو ها رو در این لینک ببینید
اما امروز با حذف کامل آسمان و اضافه کردن پرتو ها به صورت گرافیکی و برخی عناصر دیگه , عکس زیر حاصل شد که تقریبا همان چیزی بود که مد نظر خودمه ( هر چند کار گرافیکی شده )
--==========================--
نکته جالبی که در پانوراماهای عمودی وجود دارد این است که برخلاف پانوراماهای افقی، آن حس وسعت کادر را ایجاد نمیکندمن فکر میکنم قسمتی از کار به پرسپکتیو هر شات . میدان و زاویه دید هر شات برمیگرده . اینکه چگونه این شات های مجزا را به هم متصل کنیم . عکس زیر هم به نوعی همان پانورامای بالایی است اما کوچکتر شدن قسمت هایی که در دور دست قرار گرفته کمک بهتری در تعیین اندازه ها و دورنمای منظره میکنهدارم به این موضوع فکر میکنم که که تغییر دوربین از وضعیت افقی به عموی میتواند کمک به وسعت میدان دید بکند یا خیر؟
قسمتی از کار هم بستگی به وسعت واقعی منطقه ای داره که داریم از اون عکس میگیریم. مثلا تهیه پانوراما از منطقه ای که بیش از چندین کیلومتر وسعت داره و یا تهیه پانورامایی که مثلا فقط چند متر وسعت داره.
البته جسایت بنده را ببخشید. به هر حال تجربهی زیادی در عکاسی پانوراما ندارم.
ولی فکر میکنم در عکسهای پانورامای افقی، عناصر زیادی در عکس وجود دارند که به بیننده در تخیص بُعد منظره کمک میکند. ولی در عکسهای پانورامای عمودی، معمولا عناصر در ارتفاع کم هستند.
فکر میکنم احساس بُعد در عکسهای پانورامای عمودیای که از ساختمانهای بلند یا از آبشارها بلند گرفته میشه راحتتر باشه.
در عکسهای جناب روشن، تنها چیزی که بیننده باید از آن برای تشخیص بُعد بهره ببرد، یک درخت است. درخت هم که استاندارد نیست. پس بخشی از حالت غیر عادی درخت در ذهن بیننده ناشی از حالت خود درخت به نظر میرسه. نه به خاطر بُعد منظره.
ببخشید.
خوب این درست است.افشین عزیز. من دقیقا متوجه منظورتان نشدم.
اگر دوربین را در حالت عمودی میگرفتم و همین وسعت را عکاسی میکردم فقط تعداد عکسهای لازم کمتر میشد اما عرض پانوراما نیز بشدت کاهش مییافت
در اصل با توجه به اشاره به هفت فریم و پانورامای عمودی بصورتی که دوربین در حالت افقی باشد اشاره من به این موضوع است که کمتر شدن عرض عکس ( منظور پانورامای عمودی در حالتی که دوربین عمودی است ) به چشم کمک بیشتر میکند که بتواند وسعت دید بیشتری را حس کند البته اطمینان ندارم فقط با توجه به اشاره شما درباره پانورامای عمودی داشتم روی این موضوع فکر میکردم که دلیل آن چیست.
مواردی که بنظرم قطعیت خواهد داشت جهت بررسی اینکه وقتی دوربین در حالت افقی است ( فعلا به پانوراما کاری نداشته باشیم ) روی فوکال لنت 24 زاویه برداشت روی طول مستطیل بیشتر است
اعداد تقریبی است و حضور ذهن ندارم جدول مخصوصی در این زمینه هست اگر پیدا کردم لینک را همینجا میگذارم مربوط به تمامی فیکس فوکال لنت ها
خوب حالا فرض کنیم تصمیم داشته باشیم همین FOV معادل را داشته باشیم در حالتی که پانورامای عمودی ( در وضعیتی که دوربین عمودیست ) برای بدست آوردن این FOV نیاز خواهد بود از اینجایی که هستید فاصله بیشتری بگیرید که الزاما به معنای برداشت بیشتری از همین سوژه از پایین به بالا خواهد بود ( احتمالا نیاز هست ارتفاع از زمین اندکی بیشتر باشد ) و نهایت به تعاد شات کمتری میرسیم! با زاویه نهایی یکسان... فقط تنها فرقی که خواهد داشت اینکه رزولوشن عکس شما در این حالتی که ثبت انجام شده بالاتر خواهد بود.
همینطور که میدانید از کاربردهای عکاسی پانوراما فقط رسیدن به زاویه برداشت بالا نیست یکی دیگر از کاربردهای آن رسیدن به رزولوشن های بالاست. که در این ثبت با این نسبت طول و عرض ( با توجه به اینکه دوربین در حالت افقیست و پانوراما عمودی ثبت شده ) بنظر بیشترین کاربرد برای رسیدن به رزولوشن بالا بوده است تا زاویه برداشتی بالا اینگونه بنظر می آید )
من این مورد را در ثبت هایی که دوستان در پانورامای افقی بصورتی که دوربین در وضعیت عمودیست هم دیده ام در آنجا هم این حس وسعت میدان به چشم نمی آید چون کافیست با یک لنز واید از منطقه ای دورتر به نزدیکی های همان FOV معادل رسید اما مشخصن ثبت آنها از رزولوشن بالاتری برخوردار خواهد بود
نمیدانم آن روبات را دیده اید یا خیر ؟ روباتی که میتوانست از یک منظره ای با یک لنز تله فرضی 300 میلیمتر حدود 200 الی 250 عکس ثبت میکرد که FOV معادلی از یک لنز واید میتوانست داشته باشد ولی با جزییاتی بسیار بالا حدود هزار و سیصد چهارصد مگاپیکسل
و نهایت آنکه زاویه برداشت انتهایی هم خود میتواند معیاری بر آن وسعت دید باشد
به این عکس دقت کنید
با فوکال لنت 16 گرفته شده
بخاطر زاویه برداشت لنز روی فوکال لنت 16 خیلی از حس و حال وسعت عکس در قیاس با آن عکس پانوراما دور نیست.
یا یک عکس دیگر از KingArash
عکس های منظره landscape
با اینکه عکس بصورت پانورامای عمودی گرفته شده بنظرم حتی در ابعاد کوچک هم از آن حس وسعت برخوردار است البته نمیدانم دوربین در این حالت در حالت افقی بوده یا عمودی اما به هر شکل عکس وسعت دیده خوبی دارد بنظر شما اینگونه نیست؟
شاید برای رسیدن به آن وسعت دید برای پانورامای عمودی جدای از این مواردی که اشاره شد میبایست عواملی دیگر در نظر داشت تا ذهن ناخودآگاه آن برداشت وسعت دید را داشته باشد؟!
نمیدانم! باید نظر شما و دوستان دیگر را هم جویا شد.
خب . همانطوری که قبلا گفتم فکر میکنم که یک پانورامای عمودی هم می تواند عظیم و کشیده به نظر برسد به شرطی که وسعت میدان و زاویه دید آن و مهمتر از همه وسعت واقعی منطقه ثبت شده , بیشتر از آنچه باشد که چشم قادر به دیدن باشد
این یکی رو خیلی دوست دارم
تهران در شب
[IMG]http://i41.*******.com/dzguf7.jpg[/IMG]